Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mätdata, mätmetoder, resultat, subjektivitet och objektivitet

319 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 July 2010 - 04:35

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det är vanligt med kommentarer i olika sammanhang såsom "snackar skit", "det skrivs en massa strunt" o.dyl svepande formuleringar. Jag har alltid resonerat som så att när en person inte kan presentera något bättre argument än "det skrivs en massa strunt på forum X" brukar det vara ett tecken på att det helt enkelt saknas argument.

Bra svar. Har man fokus på sakfrågor och inte ser det som viktigast att nedvärdera andra så kommer det genast att bli mycket bättre.

Postad 10 July 2010 - 06:38

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Bra svar. Har man fokus på sakfrågor och inte ser det som viktigast att nedvärdera andra så kommer det genast att bli mycket bättre.

Du menar som det här inlägget ifrån AVR4000

Eftersom Nin/Ljudkvalitet/Subjektivisten/Hifimatte/Annuettnick/Sometimestheycomeback/MKarlsson74 brukar klanka på mig vilket jag finner underhållande kan jag bara konstatera att han enligt min enkla åsikt ledaren för HiFi-ateismen.

Jag hade inte ens varit aktiv i denna tråden tidigare. Och är säkert minst ett år sedan jag diskuterade någonting där han var inblandad.

Postad 10 July 2010 - 06:44

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
AVR4000: Ska bara lägga in en kort rad här, har inte läst allt som skrivits sedan jag gick och la mig i går (somnade soffan för att vara mer korrekt, dock utan grogg!).

Du utgår från att det inte skulle vara någon skillnad när meningsmotståndarna slumpar fram objekten i sina tester, att det skulle vara målet med deras sätt att testa. Det tror inte jag stämmer. Om vi nu ska se till LTS igen (har undvikit dem lite), så är det faktiskt ytterst få objekt de inte lyckas peka ut, statistiskt säkerställt dessutom. I första hand rör det sig om förstärkare i deras tester ska tilläggas.

Dock tror jag verkligen att många av de fantastiska beskrivningarna av skillnader skulle mattas något om bra blindtest användes i större utsträckning. Ödmjukheten skulle smyga sig på. Det är tur att man inte måste blindtesta. :)

Postad 10 July 2010 - 08:04

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag hade inte ens varit aktiv i denna tråden tidigare. Och är säkert minst ett år sedan jag diskuterade någonting där han var inblandad.

Jag tolkade det som att han uppmande Cedergren (då det var han som svarades) att argumentera på ett trivsammare och mera sakligt sätt men jag kanske missuppfattade helt...? :)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 10 July 2010 - 08:05.

Postad 10 July 2010 - 10:33

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Läser vilka inlägg, de du riktar till mig ?

Bra att du lyssnar på dina produkter, fortsätt med det och sluta kom in i trådar och kommentera som bror duktig, för det är du förbannat bra på skall du veta

Jag vet att du trott att du är "Allan Ball" för att du har ett par B&W svinpelledyra högtalare och lite annat dyrt krim&krams. Har själv inga problem att köpa dom ekonomiskt, men tycker de ljuder för dåligt för pengarna.

Utan blindtest :)

Ps. Ni som har noll koll på varför jag är så förbannat irriterad på Joakim kan låta bli att kommentera
Tack !

Vilka av mina prylar är dyrt krims krams i dina ögon?

Jag vet inte varför du är irriterad på mig, skicka gärna ett PM så kan vi reda ut det.

Postad 10 July 2010 - 12:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag vet att du trott att du är "Allan Ball" för att du har ett par B&W svinpelledyra högtalare och lite annat dyrt krim&krams
....
Ps. Ni som har noll koll på varför jag är så förbannat irriterad på Joakim kan låta bli att kommentera
Tack !

Varför skriver du det i tråden, om du inte vill att vi ska kommentera det?

Jag förstår (som de flesta andra?) ingenting av det du skrev, har aldrig uppfattat hans inlägg så.

Postad 10 July 2010 - 18:51

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0

Det är nog ett missförstånd bara från AVR4000 sida. Jag tror att det är samma person bakom alla dessa namnen, men inte just du Annuet, jag tror AVR4000 trodde denna personen också hade "ditt" alias :)

AVR4000 ville kanske raljera lite över MKarlssons alla nick-names....

Postad 05 October 2010 - 02:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Lite läsning

Postad 05 October 2010 - 09:30

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Lite läsning

Har du kvar länken till sidan/tidningen där de blindtestar massor med stereoförstärkare?

Postad 05 October 2010 - 10:57

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Förresten är det roligt att ingen riktigt svarat på frågeställningen hade, dvs. hur man rent praktiskt går tillväga för att nivåmatcha, så att fler kanske kan göra detta. :)

Även om allting annat som diskuterats också hör till ämnet så klart, och det utvecklats till en ganska lärorik/summerande tråd med mycket länkar till andra liknande trådar. Kanske slänger in dem i första inlägget?

Postad 05 October 2010 - 11:24

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Har du kvar länken till sidan/tidningen där de blindtestar massor med stereoförstärkare?

kan det vara denhär du menar? :)
http://bruce.coppola...o/Amp_Sound.pdf

Postad 06 October 2010 - 08:17

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Den var det. :)

Postad 13 November 2010 - 11:45

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Kompletterar denna tråd med denna: https://www.minhembi...amp;pid=3084101

Tydligt exempel på mätningar och hur de kan tolkas.

Postad 18 November 2010 - 10:35

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Förresten är det roligt att ingen riktigt svarat på frågeställningen hade, dvs. hur man rent praktiskt går tillväga för att nivåmatcha, så att fler kanske kan göra detta. :)

Vad är det för nivåmatchning du menar?
Olika signalkällor, olika spelare e dyl i en testsituation eller kanske t o m olika högtalare?

Postad 19 November 2010 - 19:47

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Vad är det för nivåmatchning du menar?
Olika signalkällor, olika spelare e dyl i en testsituation eller kanske t o m olika högtalare?

Gärna svar på allting, om det är möjligt.

Det pratas ju mycket om "du måste testa nivåmatchat annars får du inte tycka någonting" från vissa håll på forumet, tänkte därför att denna tråd kunde visa för folk hur man går tillväga rent praktiskt. Men det verkar segare på den punkten, verkar mest vara "blintest och nivåmatchat äger, hur man gör rent praktiskt... inte så viktigt, eftersom jag själv inte kan".

Typ den uppfattningen har jag. :unsure:

Jag skulle gärna vilja veta hur det fungerar, hur man går tillväga, vad man ska tänka på, osv. :)

Postad 20 November 2010 - 19:12

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Gärna svar på allting, om det är möjligt.

Det pratas ju mycket om "du måste testa nivåmatchat annars får du inte tycka någonting" från vissa håll på forumet, tänkte därför att denna tråd kunde visa för folk hur man går tillväga rent praktiskt. Men det verkar segare på den punkten, verkar mest vara "blintest och nivåmatchat äger, hur man gör rent praktiskt... inte så viktigt, eftersom jag själv inte kan".

Typ den uppfattningen har jag. :)

Jag skulle gärna vilja veta hur det fungerar, hur man går tillväga, vad man ska tänka på, osv. :)

Skrev lite i en cd- eller om det var dac-tråd för ett tag sen, och där var det precis som du beskriver.

Nivåmatchning är faktiskt väldigt enkelt (åtminstone för två kanaler), men kan vara lite bökigt om man inte har rätt grejor. Lättast är om man löder ihop ett par potar och en switch som "extern" input-väljare, eller pot + bypass-switch mellan för- och slutsteg. Sen behövs bara testton från respektive källa och en hyfsat känslig ac-voltmeter för att få till samma nivå.

Nånting ditåt du tänkte dig?

Postad 20 November 2010 - 19:29

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Skrev lite i en cd- eller om det var dac-tråd för ett tag sen, och där var det precis som du beskriver.

Nivåmatchning är faktiskt väldigt enkelt (åtminstone för två kanaler), men kan vara lite bökigt om man inte har rätt grejor. Lättast är om man löder ihop ett par potar och en switch som "extern" input-väljare, eller pot + bypass-switch mellan för- och slutsteg. Sen behövs bara testton från respektive källa och en hyfsat känslig ac-voltmeter för att få till samma nivå.

Nånting ditåt du tänkte dig?

Ja, men precis.

Hade tänkt försöka få ett svar på hur gemene man ska utföra dessa tester eftersom vissa blir så arga när folk inte har lyssnat nivåmatchat. Man måste ju få en ärlig chans att utföra ett sådant test i så fall.

Fast i ärlighetens namn verkar det som att de flesta som hänvisar till nivåmatchade blindtester aldrig utfört några sådana själva utan bara lyssnar på vad andra sagt. Blir ju ingen större skillnad mot att lyssna på en hifi-tidning då, man kan ju ändå inte kontrollera resultatet själv.

Postad 20 November 2010 - 22:08

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...i ärlighetens namn verkar det som att de flesta som hänvisar till nivåmatchade blindtester aldrig utfört några sådana själva utan bara lyssnar på vad andra sagt. Blir ju ingen större skillnad mot att lyssna på en hifi-tidning då, man kan ju ändå inte kontrollera resultatet själv.

Så är det nog ja. "Mycket snack och lite verkstad"... :)

Postad 20 November 2010 - 22:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jag har själv gjort hundratals blindtester.

Postad 21 November 2010 - 14:32

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Och ändå berättar du aldrig hur man gör, det är tråkigt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.