Glidtassen. Det var whisky. Det ändrar allt!
Redigerat av Unregistered1254, 30 October 2010 - 09:46.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
41 relaterade trådar
Postad 30 October 2010 - 09:45
Jag tycker att försäljaren som påstod att vinyl var överlägset CD rent kapacitetsmässigt borde bli av med sin hifilicens.
Glidtassen. Det var whisky. Det ändrar allt! Redigerat av Unregistered1254, 30 October 2010 - 09:46. Postad 30 October 2010 - 09:52
Japp det gör den! Men den finns på en såndäringa sida som det här forumet inte förespråkar. Så jag kan inte säga att den tex finns på www.thepi... Oj, nära Postad 30 October 2010 - 10:04 Ah, du menar beställa material direkt från SVT. 2500 kronor per halvtimme, eller vad taxan nu är. Say no more. Postad 30 October 2010 - 21:40
Ja, Christer Cronholm är en goo gubbe, gillar att han har borrat hål i golvet ner till källaren för att på ett smidigt sätt kunna använda sina Linn slutsteg
Redigerat av Unregistered2141, 30 October 2010 - 21:43. Postad 30 October 2010 - 21:53
Nu vet inte jag riktigt vad du snackar om.. det är alltså en återförsäljare för både Dynaudio och Naim som hävdar detta, de säljer även Hegel. Varför skulle de ljuga? Dynaudio är knepiga laster men Naim är stabila ner till 2 Ohm. Sedan vet jag att av egen erfarenhet att Dynaudio låter bra med Hegel H200 men det är en annan historia. Min kommentar gällde Naim. Hur kopplar du förstärkare från Hifiklubben på 2x40Watt till denna diskussion för övrigt? Postad 31 October 2010 - 02:30
Jag känner mig genast lugnare. Postad 31 October 2010 - 11:32
För att återkoppla till diskussionen om en eventuellt transport från Hegel (till deras HD10) så är jag i kontakt med Anders från Hegel nu angående just det.
Postad 31 October 2010 - 11:41
Men med transport pratar vi bara om "Den lilla lådan där skiva snurrar"?
Och sedan vidareförmedlas signalen till den externa HD10? Postad 31 October 2010 - 11:44 Helt korrekt. Det är en CD-spelare utan DAC. Du har inga analoga utgångar utan bara digitala utgångar. Men en CD-spelare är mycket mer än bara omvandlingen. Jag tror att det kan bli kanon, eftersom vi som har en HD10 inte behöver känna att vi köper "dubbla" saker. Postad 31 October 2010 - 20:57
Jag tror att det mesta av händelsen sker i HD10.
Jag tror att transporten mest handlar mest om chassi, snarare än om finmekanik. Hur roligt kan det då tänkas att vara när man lägger några tusen bara på en transport, detta allena för att ha en maskin som matchar HD10 utseendemässsigt. För mig som inte är initierad när det kommer till cd-transporter, hur mycket kan en separat transport göra för ljudåtergivningen, jag gissar inte mycket? Personligen skulle jag känna att det vore mer inspirerade att lägga pengarna på en mer exklusiva vinylspelare. Redigerat av Glidtassen, 31 October 2010 - 21:20. Postad 31 October 2010 - 21:35 Framför allt kan den ju spela CD-skivor vilket inte HD10 kan. Det enda HD10 gör är signalbehandling och en liten förstärkning/korrigering av spänning för den analoga signalen. En transport är ändå en avancerad konstruktion då den måste kunna läsa av CD-skivan. Jag betalar gärna för en transport istället för en hel CD-spelare då jag redan har en DAC. Jag hade nog ändå skickat signalen från CD-spelaren genom min DAC, och därför är en transport klockren. Postad 01 November 2010 - 09:40
Efter vad jag hört om transporter och dagens D/A omvandlare så sker det väldigt små felmarginaler vid avläsning av skivor. Den uppenbara fördelen med HD10 skulle vara uppsampling av sämre källor. Vad jag menar är: - Det är lätt för
ett företag som Hegel och rättfärdiga prissättningar för enkla konstruktioner. Detta för att folk vill ha en matchande anläggning samt att känna sig exklusiva. Det har skett många diskussioner i trådar kring huruvida cd-spelar låter olika eller inte? Visst kan det förhålla sig så, men är det värt pengarna för de subtila skillnaderna som det medför? Redigerat av Glidtassen, 01 November 2010 - 09:45. Postad 01 November 2010 - 09:45 Så en transport är en enkel konstruktion? Knappast. Du har dessutom ingen aning om vilket pris Hegel i så fall sätter på sin transport som matchar deras övriga utrustning utseendemässigt. Ponera att den kostar 3000 kronor. Då betingar HD10 + transport ett pris på 13 000 kronor vilket är lägre än deras CD-spelare. Sedan börjar du dra in diskussioner hurvida CD-spelare låter olika eller inte; det är en helt annan diskussion i och med att då jämförs den inbyggda D/A-omvandlaren. Det är väl klart att CD-spelare inte låter olika om de har digital output, men det är inte det som är grejjen. Är det bättre att köpa en CD-spelare för 18 000 kronor och en DAC för 10 000 kronor menar du? Redigerat av Unregistered1254, 01 November 2010 - 09:48. Postad 01 November 2010 - 11:23
Priset är helt klart en avgörande faktor i detta.
Men jag ser fördelar med att ha en ren transport. Separation mellan elektronik & mekanik är ju en fördel. Om det låter bättre låter jag vara osagt. Möjligheten att byta dac. Och sist men inte minst.. en pryl till Kommer en transport från Hegel att klara av sacd, hdcd? Är det bara jag som önskar att den skulle vara toppmatad? Postad 01 November 2010 - 11:54
För mig som är novis när det gäller uppebara fördelar med en separat transport lyssnar jag gärna: Hur är en separat transport konstruerad tillskillnad från den sedvanliga i en cd-spelare? Det vore roligt att får höra lite mer om uppenbara skillnader? (Jag vill höra mer om nätdelars konstruktioner, enskilda komponenter, chassi osv) På vilket sätt är en separat transport en så pass avancerad konstruktion att det betingar att lägga några tusen kronor - vad sitter i sådana som inte återfinns i en vanlig cd? (Vad skulle rimligtvis en sådan få kosta? arbetskostnader vid produktion, material) Och ja- självklart förstår jag skillnaden mellan en extern DAC och en vanlig cd-spelare. Med den exteran DAC:en har man möjligheten att använda den till flera källor. Och Mafix - var är din anläggning någonstans, och när får vi se den på bild? Redigerat av Glidtassen, 01 November 2010 - 12:04. Postad 01 November 2010 - 13:37
Toppmatad är snyggt om spelaren ska vara framme Postad 01 November 2010 - 13:45
Tro det eller ej.
lägga pengarna på nåt annat är en Hegeltransport till HD10. En gammel DVDspelare eller nåt slikt funkar lika bra. Det är väl det som är ett av huvudskälen till att skaffa en extern DAC?? Postad 01 November 2010 - 13:52 Allt är ju relativt, men för HiFi-tillverkare är det en relativt enkel konstruktion eftersom de själva inte tillverkar CD/DVD-drivverket som utgör kärnan i en transport. Man köper in billiga massproducerade CD/DVD-drivverk (av samma typ som sitter i datorer) från någon av de stora elektronikjättarna och använder i CD-spelare och transporter. Bli inte förvånad om du hittar samma drivverk i en cd-spelare/transport för 50000kr som i en DVD-spelare för 299kr. Redigerat av Falloutboy, 01 November 2010 - 13:54. Postad 01 November 2010 - 13:53
Japp! Och så kan man ju alltid "tweaka" med apdyra cd-puckar Postad 01 November 2010 - 14:00
Jag säger detta för att jag tål att medge att jag spenderat större belopp för ganska små skillnader.
Jag har en puck på min skivspelare för 500:- kronor. Tror ni att det återspeglas i ljudkvaliten? Nej, inte vidare mycket - marginellt skulle jag säga, men jag älskar min skivpuck och tycker den är jättesnygg. Redigerat av Glidtassen, 01 November 2010 - 14:02. Postad 01 November 2010 - 14:02
Har oxå en skivpuck till min vinylspelare.
Har en sådan som de disskuterar i Guldörat En klassisk "svalander" i mässing Postad 01 November 2010 - 14:11
Hööörni, en skivpuck det är helt andra bullar.
mvh/vinylgubben på berget Postad 01 November 2010 - 14:14
Min CD spelare har inte ens varit inkopplad på 3-4 månader. Kör alla musik från datorn numera.
Postad 01 November 2010 - 14:17
Har gjort precis tvärtemot, använder endast min cdspelare & vinylspelare nu för tiden. Har inte datorn kopplad mot stereon längre.. Postad 01 November 2010 - 14:20
Vinylspelaren sålde jag förra vintern, efter att ha kört nästan bara vinyl mellan 90-07 haha
Postad 01 November 2010 - 15:12
Du var en trendsättare, Karlsson. Och la av lagom till hypen.
Hade gamle vapenbrodern, Svensk Roger, på besök förra helgen. Det blev inte en sekund digitalt. Det trodde vi inte för några år sen. Postad 01 November 2010 - 16:16
ettor och nollor in i hjärnan är onaturligt! Man förstör hörseln efter några år...
Postad 01 November 2010 - 16:18 Nä, det skulle inte göra mig förvånad. Men missförstår ni med mening det jag säger eller tycker ni bara det är roligt att hitta billigare saker? I så fall kan vi ju slänga ut det mesta, inklusive Glidtassens olika kablage och plintar med mera. Postad 01 November 2010 - 16:41
Hur får man nollor och ettor in i hjärnan? Postad 01 November 2010 - 16:50
Digital signal kopplat rätt in i skallen, nästa hype kanske? Postad 01 November 2010 - 16:58
Förr eller senare är vi där. HDMI-plugg i skallen. Porrbranchen tar täten. Postad 01 November 2010 - 17:00
Haha Postad 01 November 2010 - 18:48
Mafix, om du upplever att du skulle vara gladare av en separat cd-transport så säger jag:- Go for it!
Säger det inte med någon sarkasm i rösten, eller någon ironiserande ton. Visst skulle en HD10 vara snygg bredvid en transport från Hegel. Det är upp till var och en att avgöra vad som är prisvärt. Redigerat av Glidtassen, 01 November 2010 - 18:49. Postad 01 November 2010 - 19:39
Tycker iofs att det vore grymt snyggt med en transport i samma storlek dom HD10, har man en H200 och en HD10 så skulle iaf jag vilja ha en liknande transport i "rätt" storlek innom rimliga priser. Tänk en H200 med HD10 och transport ovanpå, MUMMA!
Postad 02 November 2010 - 09:43 Har du kopplat analogt eller digitalt från din dator till din Denon-receiver(?)? Dubbelt frågetecken eftersom jag inte vet om det är så du har kopplat över huvud taget. Edit: Justja, kom på att jag var på ignore list. Lite tråkigt då Mattias bytte samtalston till en väldigt trevlig sådan för tre dagar sedan. Kan någon citera så frågan/budskapet når fram? Redigerat av Unregistered1254, 02 November 2010 - 09:45. Postad 02 November 2010 - 12:45
En enkel skicka vidare till MKarlsson74 Postad 03 November 2010 - 04:09
Kjøpte selv HD10 for noen uker siden, og er veldig godt fornøyd. Til 8000,- er det er kanonkupp
Postad 03 November 2010 - 09:42 Jag är också ägare av denna underbara manick. Den är enormt stabil, har en egen klocka för alla ingångar och en otrolig buffert vilket gör att även om du skickar en osynkroniserad signal så klockar HD10 om den internt och du får en korrekt omvandlig som låter otroligt bra. Förmodligen därför det är en av få D/A-omvandlare som fungerar helt felfritt med Apple Airport Express och Airfoil. Det är även en fullt balanserad konstruktion. Redigerat av Unregistered1254, 03 November 2010 - 09:42. Postad 03 November 2010 - 15:21
Äntligen, fick besked idag från HiFi-punkten att mina grejer är på gång in. Kan förmodligen hämta det imorgon.
Tjoho! Postad 03 November 2010 - 16:05
Gött! Du är som ett barn dagen innan julafton nu då? Postad 03 November 2010 - 16:17 Nä, jag sa åt Hegel att alla på MHB bara skrattade åt den, så de tar den ur produktion. Postad 03 November 2010 - 16:49
Hahaha! Touché! Postad 03 November 2010 - 21:26 Här kommer dagens tråkmånskommentar Verkligheten och därmed även vår hjärna är jä...t analog så det blir nog rätt trist med digitalt rätt in i skallen. Som att lyssna på en datafil i en CD-spelare ungefär :-) Postad 04 November 2010 - 07:44 Hegel får nog även datafiler att svänga. Postad 04 November 2010 - 07:56
Kan man lugnt säga.. =) Postad 04 November 2010 - 12:20
Nå? Fick du några prylar? Bilder och intryck... PLEASE! Postad 04 November 2010 - 13:15
Ska sätta mig i bilen nu för en tripp till Skövde och plocka upp grejerna. Bilder kommer ikväll! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |