Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fisketråden

1484 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 August 2013 - 12:11

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Usch då vad livet är orättvist ibland :P

Postad 18 August 2013 - 13:05

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
hej va ute igår med pojken å damma av mitt gamla kastspö som inte varit använt på 10 år. första kastet kom ut 3 meter men blev napp ändå. men usch va kort de kom ut.. så nu får ja nog köpa nya grejer och behöver er hjälp. vad ska man ha? vi fiskar abborre å gädda. men har båt i havet så borde väl vara nått som funkar där.
kollat lite på sidor men begriper inget. finns många spön å olika typer av rullar.
tack på förhand mvh

Postad 18 August 2013 - 14:26

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jag kan lova att Tommys min var helt priceless när Palle krokade borre nr1 och nr2, jag krokar nr 1 och nr 2 och tommy går utan, bitterheten gick nästan att ta på :D

Vi kände oss lite lättade när han äntligen fick en rackare på kroken.

Förbaskat skoj att Palle krokade sin livs första gädda, den första var ju inget monster men ansiktet sa att han var skapligt nöjd ändå, när nummer två klev på och visade sig så kunde ingen missa att mr var mer än nöjd :)

Är det möjligen så att vi har någon som kommer köpa sig lite fiskeutrustning nu, jag vet om att jag kommer klippa på lite gäddmadamer i rött tills nästa tur på Boren iaf!

Postad 18 August 2013 - 15:59

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

vi fiskar abborre å gädda. men har båt i havet så borde väl vara nått som funkar där.
kollat lite på sidor men begriper inget. finns många spön å olika typer av rullar.
tack på förhand mvh

Det första jag undrar är vilken budget du har.
Och att du sedan vill fiska i havet ställer ganska höga krav på rullen. Du måste självklart ha en som hanterar saltvatten bra.
Men ska man (enligt mig) ha ett bra "allround-spö" för insjöfiske, skulle jag förmodligen kika efter ett spö som är 7-8' & med en kastvikt på ca 10-30g. Ganska styv klinga och en mjuk topp.
Känn & kläm helt enkelt :)
En haspelrulle i storlek 20, kanske 30 tom.
En tunn flätlina 0.15-0.17 med en bra tafs.
Ju tunnare lina ju längre kast.

Du kanske kan smörja upp din gamla rulle & lägga på en ny lina till att börja med?
Och om du fiskar i saltvatten så ska du se till att skölja ur grejerna riktigt ordentligt efteråt.
Rost i rullen är inge kul...

Edit:
Hittade ett set som kanske kan vara passande. Vet som sagt inte vilken budget du har, men passa dig för "lågprisset" alá stormarknadsgrejer, det är inge kul att fiska med..

http://www.dogger.se...4915-c-598.aspx

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 18 August 2013 - 16:11.

Postad 18 August 2013 - 16:04

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
själv ska jag nog ta och införskaffa mig ett ul-set nu. lillebror använde det igår och det blir ju rejält mycket mer action med ett sånt än med vanliga grejer. och med tanke på att vi inte fiskar dom där riiiiiktigt stora gäddorna så kan det nog funka super :)

Postad 18 August 2013 - 16:08

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

själv ska jag nog ta och införskaffa mig ett ul-set nu. lillebror använde det igår och det blir ju rejält mycket mer action med ett sånt än med vanliga grejer. och med tanke på att vi inte fiskar dom där riiiiiktigt stora gäddorna så kan det nog funka super :)

Det gör du alldeles rätt i! :)
Fiskar till 80% med ul & har ett sjukt kul fiske!
2hg abborre kan ge en ordentlig strid.
Det går att ta grov gädda på ul också, jag fick som sagt en på 7.2kg i strömmande vatten.
Man får ha ett jäkla tålamod bara.. ;)

Postad 18 August 2013 - 16:50

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
va menas me UL?
asså det är nybörjare hobby till å början me. och både jag och grabben ska ha varsitt.
det ja vill e ska funka till olika fiskar från lite mindre till större gäddor.
det som ska vara till havs är för egen bruk då jag har båt på tjörn.
kan man inte köpa ett spö som man byter rulle på när man kör havs eller i våra sjöar?
vad tror ni om jerk. verkar vara rolig?

Postad 18 August 2013 - 16:57

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Ul betyder "ultra-light"
Små rullar i storlek 10/20, spön med kastvikter från ca 2-12g, tunna linor. Tokskojj att kasta & drilla fisk med. Blir ju dock jobbigt när gammelgädda/lax smäller på.. Men det går bara man har tålamodet ;)
Självklart kan man bara byta rulle på sitt spö, vid ev havsfiske.
Jerk har jag oxå intresserat mig lite för. Funkar nog hyfsat med ett sådant spö jag tipsade om i förra inlägget. Absolut inte optimalt då rejält styva jerkpåkar rekomenderas överallt.
Men man får helt enkelt anpassa betena efter spöt. Jerkbeten finns i en mångd olika typer&vikter.
Kolla även upp ytbeten så som poppers.

Postad 18 August 2013 - 17:04

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
ja för min del så hade de varit bra med ett spö som man byter rulle när man fiskar te havs. men dom rullarna som man har till jerk funkar inte dom till vanligt fiske me med lite mindre drag tillexempel?
så harr man lite man kan variera

Postad 18 August 2013 - 17:26

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Tycker du ska inrikta dig på en haspelrulle som man kan jerka med.. En lågprofil "jerkrulle" som man kan kasta lätta beten med är dyr..

Postad 18 August 2013 - 17:48

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
heh jo lillebror fick en gädda på strax över 3kg för ett tag sen, och den fick han tampas med i ca 30 minuter innan dom äntligen fick upp den rackarn, så nog är det kamp med ul allt :D

Postad 18 August 2013 - 18:09

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
kolla lite och såg att en jerkrulle och havsrulle var samma typ om man kollade i fiskeaffär på nätet. vill fiska gädda och lax men även med grabben i mindre sjöar.
sen finns det haspelrullar för havs med.
varför kan man inte kasta lättare drag för då?

Postad 18 August 2013 - 18:58

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Det går att kasta lättare beten med en "jerkrulle" & jerkspö..
Dock tappar du all precision & du kommer inte komma långt.. alls.
Dessa styva spön är byggda för att "hiva" iväg tunga beten.. Dvs en helt annan kastteknik.
Använder man rätt verktyg för rätt ändamål blir det bäst.
Detta är ju dock något som JAG tycker (och många med mig)
Du gör självklart som du vill.

Postad 18 August 2013 - 19:38

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
så det är spöet som avgör vikten på dragen? eller för hitta en haspelrulle som man kan ha till havs fiske och för lite tunga fiskar.

då kanske man satsar på en sådan rulle och köper andra spön. kanske man köper ett jerksett å så byter till ettannat spö när man fiskar med mindre drag?
eller har ja fel tänk

Postad 18 August 2013 - 20:30

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Inte bara spöt som spelar in, även rulle & lina.
Det handlar om att matcha..
Åk & känn & kläm i en butik.. Det är en jäkla skillnad på grejerna.

Postad 18 August 2013 - 20:35

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
http://shop.el-ge.se...-177-c-571.aspx
denna står de ju att man kan ha till olika
å denna
http://shop.el-ge.se...acl-p-9128.aspx

Redigerat av Unregistered1e1b5146, 18 August 2013 - 20:38.

Postad 18 August 2013 - 21:06

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Tokbra rullar båda två.
När det gäller sorön stx finns det dock 5 olika storlekar.
10 är minst & den lämpar sig inte till jerkfiske.
Till jerkfiske "måste" man upp i linstorlek för att kasta tunga jerkar. Och på 10an går det inte på mycket grov lina..
70 lämpar sig inte till ul.. Eftersom den är gigantisk ;)
You get it?
Det var därför jag snackade om en 20/30 rulle om man ska ha ett allround-kit. Du får dessutom med två spolar så du kan ha en tunn lina på en & en grövre lina på den andra.
Dessa rullar som du länkade till är ju dessutom i en helt annan budget än vad (jag trodde) vi snackade om.

Den lågprofil-multirullen du länkade till funkar med all säkerhet till både lättare spinn & tyngre jerkfiske..
Men som jag sa innan. Jerk kräver styvt spö & lite grövre lina. Och jag vågar lova att det är bökigt att kasta 7g jiggar med 0.30 lina. Och du får gärna prova att kasta 70g jerkar med 0.13 :D
Någonstans måste man kompromissa & det var därför jag tipsade dig i de spö-klasserna jag gjorde.

Dessa 2 rullar är även i en helt annan budgetklass än vad jag trodde vi snackade om.
Jag tycker de är för dyra helt enkelt.

För 2500 kan du köpa ett jerkspö med rulle OCH ett haspelspö med rulle.
Som båda är bra nog att utföra det de är tänkta att göra.

Postad 18 August 2013 - 21:10

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Va? :D Käkar ni inte upp fångsten ni får? :D Själv slänger jag bara i om dom är för små eller om det är Brax eller Mört :D

Ännu en borre över kilot idag :)
Denna tog på en Rapala Skitterpop firetiger.
Det mest brutala i hugg jag har varit med om, följt av en sån sinnessjuk fight.. Självklart på ul-spöt. Var övertygad om nytt pb när den väl var håvad.
Så var dock inte fallet.. 1070g & 46cm lång.
Tyvärr överlevde ej denna.. Bakre krokarna hade trasat sönder en gälbåge & den ville aldrig återhämta sig, trots långt releaseförsök.

Är det bara jag som fiskar eller?

Postad 18 August 2013 - 21:23

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Va? :D Käkar ni inte upp fångsten ni får? :D Själv slänger jag bara i om dom är för små eller om det är Brax eller Mört :D

Jag tillämpar Catch & release, i stort sett hela tiden. Men visst tar även jag hem en eller två borrar ibland. Har precis köpt mig en Abu-rök :)
Stor abborre & stor gädda tycker jag att man ska släppa tillbaka. Man behöver inte bonka en fisk för att väga, mäta & fota.
Stor fisk besitter bra gener & är viktiga för återväxten.
Är dock ingen fanatiker som skriker åt folk som bonkar fisk åt höger & vänster. Retar mig dock på folk som fyller hinkar med fisk för att sedan kasta det när fisketuren är slut.
Näe.. Det är en riktigt go känsla när man ser en kilosborre återsläppas :)

Postad 18 August 2013 - 21:34

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

Tokbra rullar båda två.
När det gäller sorön stx finns det dock 5 olika storlekar.
10 är minst & den lämpar sig inte till jerkfiske.
Till jerkfiske "måste" man upp i linstorlek för att kasta tunga jerkar. Och på 10an går det inte på mycket grov lina..
70 lämpar sig inte till ul.. Eftersom den är gigantisk ;)
You get it?
Det var därför jag snackade om en 20/30 rulle om man ska ha ett allround-kit. Du får dessutom med två spolar så du kan ha en tunn lina på en & en grövre lina på den andra.
Dessa rullar som du länkade till är ju dessutom i en helt annan budget än vad (jag trodde) vi snackade om.

Den lågprofil-multirullen du länkade till funkar med all säkerhet till både lättare spinn & tyngre jerkfiske..
Men som jag sa innan. Jerk kräver styvt spö & lite grövre lina. Och jag vågar lova att det är bökigt att kasta 7g jiggar med 0.30 lina. Och du får gärna prova att kasta 70g jerkar med 0.13 :D
Någonstans måste man kompromissa & det var därför jag tipsade dig i de spö-klasserna jag gjorde.

Dessa 2 rullar är även i en helt annan budgetklass än vad jag trodde vi snackade om.
Jag tycker de är för dyra helt enkelt.

För 2500 kan du köpa ett jerkspö med rulle OCH ett haspelspö med rulle.
Som båda är bra nog att utföra det de är tänkta att göra.

ok ok får fråga i affären i morrn. nja penga budgeten spelar väl inte jätte roll men behöver inte va jätte dyrt.
tack för tips å råd

Postad 18 August 2013 - 21:40

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

ok ok får fråga i affären i morrn. nja penga budgeten spelar väl inte jätte roll men behöver inte va jätte dyrt.
tack för tips å råd

Hehe, hoppas du fick något vettigt ur mina argument & att jag inte ställde till det för dig! :)
Återkom gärna här med vad det blir.
Lycka till & skitfiske på dig! :P

Postad 18 August 2013 - 21:42

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Tjaa, alla är vi olika :D Själv gillar jag när middagen är serverad :wub: Farsan har en rök som han har tillverkat på jobbet. Ett hemmabygge kan man säga men fungerar lika bra som en man köper, med olika hyllplan i och koppen längst ner för T-Röden :) Den är inte speciellt stor men den är ju perfekt till Abbore :rolleyes: Slänga i har inte varit min grej, inte övriga familjens heller ;) Slänger bara i renset som kräftorna tar hand om :) Det man får tar man hem och steker eller om man nu vill mala ner det som tex gädda och göra Wallenbergare på det. Har en gammal Husqvarna med vev som vi maler för hand med benen och allt. Dom där maskinerna klarar inte det, iaf inte den vi har :D

Edit: Man filéar ju menar jag. Vi maler ju inte renset :P

Jag tillämpar Catch & release, i stort sett hela tiden. Men visst tar även jag hem en eller två borrar ibland. Har precis köpt mig en Abu-rök :)
Stor abborre & stor gädda tycker jag att man ska släppa tillbaka. Man behöver inte bonka en fisk för att väga, mäta & fota.
Stor fisk besitter bra gener & är viktiga för återväxten.
Är dock ingen fanatiker som skriker åt folk som bonkar fisk åt höger & vänster. Retar mig dock på folk som fyller hinkar med fisk för att sedan kasta det när fisketuren är slut.
Näe.. Det är en riktigt go känsla när man ser en kilosborre återsläppas :)

Redigerat av Unregistered2222, 18 August 2013 - 21:45.

Postad 18 August 2013 - 21:59

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Ja rökt borre är nått i hästväg gött de! :P
Dessa 2 kom grannen förbi med i slutet på förra veckan. Direkt från röken.
Han har också ett hemmabygge till rök, som funkar ypperligt.
Jag är dock för lat för att bygga själv. Och nu när cdon (!) hade 30% rea på Abu-röken slog jag till :)
Den dyker nog upp här i veckan.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   1.78MB   0 Antal nerladdningar

Postad 18 August 2013 - 22:04

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Får du den till utlämningsstället då? Eller blir det budbil? :D

Ja rökt borre är nått i hästväg gött de! :P
Dessa 2 kom grannen förbi med i slutet på förra veckan. Direkt från röken.
Han har också ett hemmabygge till rök, som funkar ypperligt.
Jag är dock för lat för att bygga själv. Och nu när cdon (!) hade 30% rea på Abu-röken slog jag till :)
Den dyker nog upp här i veckan.

Tänkte mer. Man kanske skulle beställa en själv :)

Om dom finns kvar vill säga :D Kanske tar slut nu under tiden vi pratar om dom :D

Aha, det var en liten rackare :D Nej, då har jag en större själv ungefär som ett torn :D

Postad 18 August 2013 - 22:12

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Utlämningsstället aka Ica Supermarket :D
Abu-röken duger gott åt mig, puman & grabben.

Postad 18 August 2013 - 22:26

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Jo, det kan jag tänka mig hehe :D Själv får jag säkert låna min fars rök om jag frågar snällt om han är på humör vill säga hahaha :D Mannen som inte kan slå i en spik i väggen utan att ilskna till :P Ja, det är man ju van vid, vid hans fisketurer. Sen när han får en pipa i munnen och lite borkum riff ja då säger han ingenting på flera timmar :wacko:

Utlämningsstället aka Ica Supermarket :D
Abu-röken duger gott åt mig, puman & grabben.

Redigerat av Unregistered2222, 18 August 2013 - 22:27.

Postad 19 August 2013 - 06:25

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

tack för tips å råd

Det skiljer stora pengar mellan butikerna så att inte hugga på första bästa ställe är nog ett bra tips, in och känn lite på sakerna och vifta runt lite :)

Jag har ju inga dyrprylar, haspelspöt är under tusingen med flätlina på rullen och den kraftigare påken är ett skitspö men en bra rulle på för att kunna slänga iväg lite tyngre drag ( en orra sx ) visst hade det vart skoj att testa ett bättre spö men det funkar även nu.

På vanlig haspelrulle så hade jag slängt ett extra öga på Shimano!

Hade vart skoj med ett bra UL-set men skall prioritera spöfodral innan jag skaffar mer spön, rullar,ringar och lina tar duktigt med stryk att bara läggas in i bilen vilket jag fick erfara nu i helgen, draget fastnade i lite sjögräs och jag drog till lite lätt "pfling" så gick linan av.

Redigerat av Evil Homer, 19 August 2013 - 06:37.

Postad 19 August 2013 - 11:42

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Imorse åkte jag ner till forsen & fiskade lite. Startade passet med att poppra av ytan med en strike pro popper. inget intresse förutom av en fiskmås. Bytte spö & drag till min Hornet 4 db. Självklart med ul-grejerna.
Fick först en liten abborre. Sen efter x-antal dökast skickade jag iväg den nerströms så långt jag kunde, och det är en bra bit...
Vevade in ca 10 varv & fastnade.. Suck, slet & drog lite och spöt gungar till! Fisk på!
Tungt som en container i strömmen. Men nu vaknade fisken till & en riktigt rolig fight startade. Jag tänkte direkt på en PB-fisk..
Ca 10minuter senare kunde jag håva den.
En korttjock gödda på 2.5kg... Inget nytt pb mao.
Haha, ulfiske är så sjukt kul! Särskillt i strömmande vatten. Riktigt rolig gädda som var precis smällfet!
Gäddan fick dessutom lite hämd på mig vid avkrokning.. Stack mig som satfläsk på tänderna + att den skvätte ner mig redigt när jag återsatte den.

Skitfiske på er!

Postad 21 August 2013 - 09:39

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Blev två haspel ett upp te 25g å ett upp te 40g kommer inte ihåg va de hette. Ska iväg å se om ja å grabbem kan få gädda idag. Sen blir de havet i helgen om vädret håller me sig.

Va ska man ha för beten. Både insjö å hav

Postad 21 August 2013 - 09:50

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Ljusa till ljusa dagar och mörka till mörka dagar är ju det man har hört iaf :D

Blev två haspel ett upp te 25g å ett upp te 40g kommer inte ihåg va de hette. Ska iväg å se om ja å grabbem kan få gädda idag. Sen blir de havet i helgen om vädret håller me sig.

Postad 21 August 2013 - 10:04

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
Svårt att svara på egentligen. Ett drag som funkar skitbra på en plats kan vara värdelös på en annan. Eller så funkar det bra ena dan men nästa dag så hugger inget. Prova dig fram, se vad du gillar för nåt själv. Abu garcia har några paket med olika drag, prova nåt av dom.

Postad 21 August 2013 - 11:58

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Som SilverDogg skrev, det går inte att svara på. Man får prova sig fram.
Något som däremot alltid funkar är jiggar. Köp in ett par skallar i olika färger, + jiggkroppar.
Gärna "shad-jiggar". De som ser ut som fiskar.

Läs igenom denna tråden från början. En del fina tips ang drag här.

Postad 22 August 2013 - 07:25

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Va är fördelar me de lite dyrare märkes dragen å ex dom på typ biltema m.m
Grabben kasta bort två drag igår satte i träd å på botten ;)

Postad 22 August 2013 - 10:42

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Va är fördelar me de lite dyrare märkes dragen å ex dom på typ biltema m.m
Grabben kasta bort två drag igår satte i träd å på botten ;)

Handlar väl mest om tycke & smak, samt vad man känner att man vill betala.
Jag har nyss köpt 3-pack fladen poppers på Ö&B för 49:-.
Jämfört med rapala skitterpop som kostar 109:-/st så har sistnämda mycket bättre gång i vattnet, ett mer gediget lack, avsevärt bättre krokar.
Jiggsvansarna på biltema tycker jag har så tjockt gods i svansarna så de knappt rör sig.. Kontra ex curlytails.

Postad 22 August 2013 - 10:51

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Wobblers skall man passa sig för att köpa billiga varianter på, dom har en tendens att gå otroligt konstigt i vattnet ex lägga sig på sida eller varför inte börja snurra runt.

Bättre då att leta i reabackarna på kvalitetswobblers,

Postad 22 August 2013 - 11:15

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Eller spinnare som inte spinner..

Postad 22 August 2013 - 11:18

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
Fladen... ryser i hela kroppen bara jag hör namnet. Turistskräp brukar vi kalla det för. Myran, abu, och nåt märke jag inte minns namnet på just nu. Där har vi fina grejer.

Postad 22 August 2013 - 11:24

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Tycker väl de inte borde säljas av de billiga om de e dåligt. Folk köper ändå. Kompisen fiskar gädda på drag från dollar store. Hehe

Postad 24 August 2013 - 07:39

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Är det bara i fryken fisket är trögt?
Ska slänga i mig morgonjavat sen blir det ett förmiddagspass!

Postad 24 August 2013 - 12:10

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Tillbaka nu, skojj fiske idag.
3 snipor, 5 borrar.
Polaren drog en Färna på 1.31 på skitterpop, vilken vansinnig fighter till fisk!
(Edit: Efter vidare efterforskning visade det sig att det var en id)

Har även lärt grabben att kasta själv, med ul-spö.
Förstå lyckan i hans ögon när Hornet 4:an dalar iväg över älven & han krokar strax efter en borre.

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 27 August 2013 - 14:25.

Postad 27 August 2013 - 13:34

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Togs färnan i fryken? Hade ingen aning om att det fanns färna där :) Eller fiskade du nån annanstans?

Postad 27 August 2013 - 14:24

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Togs färnan i fryken? Hade ingen aning om att det fanns färna där :) Eller fiskade du nån annanstans?

Efter vidare efterforskning från polarens sida visade sig detta vara en helt vanlig id..

Skittrist. Men det var kul att den högg på en popper.

Postad 28 August 2013 - 07:53

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Efter vidare efterforskning från polarens sida visade sig detta vara en helt vanlig id..

Skittrist. Men det var kul att den högg på en popper.

Såg precis att det var bilden jag kommenterade på fiskesnack för nån dag sen ;) Reagerade faktiskt inte på ditt nick då.
I Värmland får idarna väldigt röda och fina fenor. Särskilt i Klarälven.

Postad 28 August 2013 - 13:57

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Såg precis att det var bilden jag kommenterade på fiskesnack för nån dag sen ;) Reagerade faktiskt inte på ditt nick då.
I Värmland får idarna väldigt röda och fina fenor. Särskilt i Klarälven.

Jajjamän han la ut den där :)
Fångstplatsen var frykfors i nordälven. En jäkla fighter till fisk måste jag säga.
Första misstanken var asp, men de har ju underbett & grå fenor. Hade verkligen inte en tanke på att det kunde vara id. Trodde inte man hittade dem i strömmande vatten.
Nu ska jag & lillgrabben till nilsbybron (fryken) & pröva lyckan.

Skitfiske!

Postad 28 August 2013 - 15:50

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Sikkfisk: Du är inte från Värmland från början, kanske? Älven heter Norsälven, inte Nordälven.

Postad 28 August 2013 - 20:13

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Hehe, jodå jag är värmlänning. 31 år i kil.
Helt enkelt en brutal felstavning :)

Självklart heter älven, Norsälven.
Skyller på korvfingrar & litet tangentbord på iphone 4.

Postad 28 August 2013 - 21:31

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Kan även stolt meddela att min son (5 i nov) fångade sin första gädda idag. 5-6hg.
Nyss lärt sig kasta ut själv med haspelspö.
Han missade ett abborrehugg strax innan han landade sin 1a gädda (jag håvade)
Stolt far & mallig son! :)
Jag hade inte ett hugg...

Postad 29 August 2013 - 14:28

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Farligt att ta med barn/respektive på fiske de har en tendens att outfisha en ;)

Postad 29 August 2013 - 15:11

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Farligt att ta med barn/respektive på fiske de har en tendens att outfisha en ;)

När det är grabben som outfishar mig gör det ingenting. Glädjen i hans ögon är oslagbar :)

Postad 29 August 2013 - 15:36

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
Fan om min farsgubbe var sån. Många år sen nu, men vi var ute i båt, och den jäveln drar upp fisk på fisk (skojar inte när jag säger 100+), medans jag får upp enstaka. Skadeglädjen på den jävel sken förmodligen lika starkt som glädjen i din grabb :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.