Postad 18 August 2013 - 13:05
kollat lite på sidor men begriper inget. finns många spön å olika typer av rullar.
tack på förhand mvh
Postad 18 August 2013 - 14:26
Vi kände oss lite lättade när han äntligen fick en rackare på kroken.
Förbaskat skoj att Palle krokade sin livs första gädda, den första var ju inget monster men ansiktet sa att han var skapligt nöjd ändå, när nummer två klev på och visade sig så kunde ingen missa att mr var mer än nöjd
Är det möjligen så att vi har någon som kommer köpa sig lite fiskeutrustning nu, jag vet om att jag kommer klippa på lite gäddmadamer i rött tills nästa tur på Boren iaf!
Postad 18 August 2013 - 15:59
Det första jag undrar är vilken budget du har.vi fiskar abborre å gädda. men har båt i havet så borde väl vara nått som funkar där.
kollat lite på sidor men begriper inget. finns många spön å olika typer av rullar.
tack på förhand mvh
Och att du sedan vill fiska i havet ställer ganska höga krav på rullen. Du måste självklart ha en som hanterar saltvatten bra.
Men ska man (enligt mig) ha ett bra "allround-spö" för insjöfiske, skulle jag förmodligen kika efter ett spö som är 7-8' & med en kastvikt på ca 10-30g. Ganska styv klinga och en mjuk topp.
Känn & kläm helt enkelt
En haspelrulle i storlek 20, kanske 30 tom.
En tunn flätlina 0.15-0.17 med en bra tafs.
Ju tunnare lina ju längre kast.
Du kanske kan smörja upp din gamla rulle & lägga på en ny lina till att börja med?
Och om du fiskar i saltvatten så ska du se till att skölja ur grejerna riktigt ordentligt efteråt.
Rost i rullen är inge kul...
Edit:
Hittade ett set som kanske kan vara passande. Vet som sagt inte vilken budget du har, men passa dig för "lågprisset" alá stormarknadsgrejer, det är inge kul att fiska med..
http://www.dogger.se...4915-c-598.aspx
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 18 August 2013 - 16:11.
Postad 18 August 2013 - 16:04
Postad 18 August 2013 - 16:08
Det gör du alldeles rätt i!själv ska jag nog ta och införskaffa mig ett ul-set nu. lillebror använde det igår och det blir ju rejält mycket mer action med ett sånt än med vanliga grejer. och med tanke på att vi inte fiskar dom där riiiiiktigt stora gäddorna så kan det nog funka super
Fiskar till 80% med ul & har ett sjukt kul fiske!
2hg abborre kan ge en ordentlig strid.
Det går att ta grov gädda på ul också, jag fick som sagt en på 7.2kg i strömmande vatten.
Man får ha ett jäkla tålamod bara..
Postad 18 August 2013 - 16:50
asså det är nybörjare hobby till å början me. och både jag och grabben ska ha varsitt.
det ja vill e ska funka till olika fiskar från lite mindre till större gäddor.
det som ska vara till havs är för egen bruk då jag har båt på tjörn.
kan man inte köpa ett spö som man byter rulle på när man kör havs eller i våra sjöar?
vad tror ni om jerk. verkar vara rolig?
Postad 18 August 2013 - 16:57
Små rullar i storlek 10/20, spön med kastvikter från ca 2-12g, tunna linor. Tokskojj att kasta & drilla fisk med. Blir ju dock jobbigt när gammelgädda/lax smäller på.. Men det går bara man har tålamodet
Självklart kan man bara byta rulle på sitt spö, vid ev havsfiske.
Jerk har jag oxå intresserat mig lite för. Funkar nog hyfsat med ett sådant spö jag tipsade om i förra inlägget. Absolut inte optimalt då rejält styva jerkpåkar rekomenderas överallt.
Men man får helt enkelt anpassa betena efter spöt. Jerkbeten finns i en mångd olika typer&vikter.
Kolla även upp ytbeten så som poppers.
Postad 18 August 2013 - 17:04
så harr man lite man kan variera
Postad 18 August 2013 - 17:26
Postad 18 August 2013 - 17:48
Postad 18 August 2013 - 18:09
sen finns det haspelrullar för havs med.
varför kan man inte kasta lättare drag för då?
Postad 18 August 2013 - 18:58
Dock tappar du all precision & du kommer inte komma långt.. alls.
Dessa styva spön är byggda för att "hiva" iväg tunga beten.. Dvs en helt annan kastteknik.
Använder man rätt verktyg för rätt ändamål blir det bäst.
Detta är ju dock något som JAG tycker (och många med mig)
Du gör självklart som du vill.
Postad 18 August 2013 - 19:38
då kanske man satsar på en sådan rulle och köper andra spön. kanske man köper ett jerksett å så byter till ettannat spö när man fiskar med mindre drag?
eller har ja fel tänk
Postad 18 August 2013 - 20:30
Det handlar om att matcha..
Åk & känn & kläm i en butik.. Det är en jäkla skillnad på grejerna.
Postad 18 August 2013 - 20:35
denna står de ju att man kan ha till olika
å denna
http://shop.el-ge.se...acl-p-9128.aspx
Redigerat av Unregistered1e1b5146, 18 August 2013 - 20:38.
Postad 18 August 2013 - 21:06
När det gäller sorön stx finns det dock 5 olika storlekar.
10 är minst & den lämpar sig inte till jerkfiske.
Till jerkfiske "måste" man upp i linstorlek för att kasta tunga jerkar. Och på 10an går det inte på mycket grov lina..
70 lämpar sig inte till ul.. Eftersom den är gigantisk
You get it?
Det var därför jag snackade om en 20/30 rulle om man ska ha ett allround-kit. Du får dessutom med två spolar så du kan ha en tunn lina på en & en grövre lina på den andra.
Dessa rullar som du länkade till är ju dessutom i en helt annan budget än vad (jag trodde) vi snackade om.
Den lågprofil-multirullen du länkade till funkar med all säkerhet till både lättare spinn & tyngre jerkfiske..
Men som jag sa innan. Jerk kräver styvt spö & lite grövre lina. Och jag vågar lova att det är bökigt att kasta 7g jiggar med 0.30 lina. Och du får gärna prova att kasta 70g jerkar med 0.13
Någonstans måste man kompromissa & det var därför jag tipsade dig i de spö-klasserna jag gjorde.
Dessa 2 rullar är även i en helt annan budgetklass än vad jag trodde vi snackade om.
Jag tycker de är för dyra helt enkelt.
För 2500 kan du köpa ett jerkspö med rulle OCH ett haspelspö med rulle.
Som båda är bra nog att utföra det de är tänkta att göra.
Postad 18 August 2013 - 21:10
Ännu en borre över kilot idag
Denna tog på en Rapala Skitterpop firetiger.
Det mest brutala i hugg jag har varit med om, följt av en sån sinnessjuk fight.. Självklart på ul-spöt. Var övertygad om nytt pb när den väl var håvad.
Så var dock inte fallet.. 1070g & 46cm lång.
Tyvärr överlevde ej denna.. Bakre krokarna hade trasat sönder en gälbåge & den ville aldrig återhämta sig, trots långt releaseförsök.
Är det bara jag som fiskar eller?
Postad 18 August 2013 - 21:23
Jag tillämpar Catch & release, i stort sett hela tiden. Men visst tar även jag hem en eller två borrar ibland. Har precis köpt mig en Abu-rökVa?
Käkar ni inte upp fångsten ni får?
Själv slänger jag bara i om dom är för små eller om det är Brax eller Mört
Stor abborre & stor gädda tycker jag att man ska släppa tillbaka. Man behöver inte bonka en fisk för att väga, mäta & fota.
Stor fisk besitter bra gener & är viktiga för återväxten.
Är dock ingen fanatiker som skriker åt folk som bonkar fisk åt höger & vänster. Retar mig dock på folk som fyller hinkar med fisk för att sedan kasta det när fisketuren är slut.
Näe.. Det är en riktigt go känsla när man ser en kilosborre återsläppas
Postad 18 August 2013 - 21:34
Tokbra rullar båda två.
När det gäller sorön stx finns det dock 5 olika storlekar.
10 är minst & den lämpar sig inte till jerkfiske.
Till jerkfiske "måste" man upp i linstorlek för att kasta tunga jerkar. Och på 10an går det inte på mycket grov lina..
70 lämpar sig inte till ul.. Eftersom den är gigantisk
You get it?
Det var därför jag snackade om en 20/30 rulle om man ska ha ett allround-kit. Du får dessutom med två spolar så du kan ha en tunn lina på en & en grövre lina på den andra.
Dessa rullar som du länkade till är ju dessutom i en helt annan budget än vad (jag trodde) vi snackade om.
Den lågprofil-multirullen du länkade till funkar med all säkerhet till både lättare spinn & tyngre jerkfiske..
Men som jag sa innan. Jerk kräver styvt spö & lite grövre lina. Och jag vågar lova att det är bökigt att kasta 7g jiggar med 0.30 lina. Och du får gärna prova att kasta 70g jerkar med 0.13
Någonstans måste man kompromissa & det var därför jag tipsade dig i de spö-klasserna jag gjorde.
Dessa 2 rullar är även i en helt annan budgetklass än vad jag trodde vi snackade om.
Jag tycker de är för dyra helt enkelt.
För 2500 kan du köpa ett jerkspö med rulle OCH ett haspelspö med rulle.
Som båda är bra nog att utföra det de är tänkta att göra.
ok ok får fråga i affären i morrn. nja penga budgeten spelar väl inte jätte roll men behöver inte va jätte dyrt.
tack för tips å råd
Postad 18 August 2013 - 21:40
Hehe, hoppas du fick något vettigt ur mina argument & att jag inte ställde till det för dig!ok ok får fråga i affären i morrn. nja penga budgeten spelar väl inte jätte roll men behöver inte va jätte dyrt.
tack för tips å råd
Återkom gärna här med vad det blir.
Lycka till & skitfiske på dig!
Postad 18 August 2013 - 21:42
Edit: Man filéar ju menar jag. Vi maler ju inte renset
Jag tillämpar Catch & release, i stort sett hela tiden. Men visst tar även jag hem en eller två borrar ibland. Har precis köpt mig en Abu-rök
Stor abborre & stor gädda tycker jag att man ska släppa tillbaka. Man behöver inte bonka en fisk för att väga, mäta & fota.
Stor fisk besitter bra gener & är viktiga för återväxten.
Är dock ingen fanatiker som skriker åt folk som bonkar fisk åt höger & vänster. Retar mig dock på folk som fyller hinkar med fisk för att sedan kasta det när fisketuren är slut.
Näe.. Det är en riktigt go känsla när man ser en kilosborre återsläppas
Redigerat av Unregistered2222, 18 August 2013 - 21:45.
Postad 18 August 2013 - 21:59
Dessa 2 kom grannen förbi med i slutet på förra veckan. Direkt från röken.
Han har också ett hemmabygge till rök, som funkar ypperligt.
Jag är dock för lat för att bygga själv. Och nu när cdon (!) hade 30% rea på Abu-röken slog jag till
Den dyker nog upp här i veckan.
Bifogad fil(er)
Postad 18 August 2013 - 22:04
Ja rökt borre är nått i hästväg gött de!
Dessa 2 kom grannen förbi med i slutet på förra veckan. Direkt från röken.
Han har också ett hemmabygge till rök, som funkar ypperligt.
Jag är dock för lat för att bygga själv. Och nu när cdon (!) hade 30% rea på Abu-röken slog jag till
Den dyker nog upp här i veckan.
Tänkte mer. Man kanske skulle beställa en själv
Om dom finns kvar vill säga
Aha, det var en liten rackare
Postad 18 August 2013 - 22:12
Abu-röken duger gott åt mig, puman & grabben.
Postad 18 August 2013 - 22:26
Utlämningsstället aka Ica Supermarket
Abu-röken duger gott åt mig, puman & grabben.
Redigerat av Unregistered2222, 18 August 2013 - 22:27.
Postad 19 August 2013 - 06:25
ok ok får fråga i affären i morrn. nja penga budgeten spelar väl inte jätte roll men behöver inte va jätte dyrt.
tack för tips å råd
Det skiljer stora pengar mellan butikerna så att inte hugga på första bästa ställe är nog ett bra tips, in och känn lite på sakerna och vifta runt lite
Jag har ju inga dyrprylar, haspelspöt är under tusingen med flätlina på rullen och den kraftigare påken är ett skitspö men en bra rulle på för att kunna slänga iväg lite tyngre drag ( en orra sx ) visst hade det vart skoj att testa ett bättre spö men det funkar även nu.
På vanlig haspelrulle så hade jag slängt ett extra öga på Shimano!
Hade vart skoj med ett bra UL-set men skall prioritera spöfodral innan jag skaffar mer spön, rullar,ringar och lina tar duktigt med stryk att bara läggas in i bilen vilket jag fick erfara nu i helgen, draget fastnade i lite sjögräs och jag drog till lite lätt "pfling" så gick linan av.
Redigerat av Evil Homer, 19 August 2013 - 06:37.
Postad 19 August 2013 - 11:42
Fick först en liten abborre. Sen efter x-antal dökast skickade jag iväg den nerströms så långt jag kunde, och det är en bra bit...
Vevade in ca 10 varv & fastnade.. Suck, slet & drog lite och spöt gungar till! Fisk på!
Tungt som en container i strömmen. Men nu vaknade fisken till & en riktigt rolig fight startade. Jag tänkte direkt på en PB-fisk..
Ca 10minuter senare kunde jag håva den.
En korttjock gödda på 2.5kg... Inget nytt pb mao.
Haha, ulfiske är så sjukt kul! Särskillt i strömmande vatten. Riktigt rolig gädda som var precis smällfet!
Gäddan fick dessutom lite hämd på mig vid avkrokning.. Stack mig som satfläsk på tänderna + att den skvätte ner mig redigt när jag återsatte den.
Skitfiske på er!
Postad 21 August 2013 - 09:39
Va ska man ha för beten. Både insjö å hav
Postad 21 August 2013 - 09:50
Blev två haspel ett upp te 25g å ett upp te 40g kommer inte ihåg va de hette. Ska iväg å se om ja å grabbem kan få gädda idag. Sen blir de havet i helgen om vädret håller me sig.
Postad 21 August 2013 - 10:04
Postad 21 August 2013 - 11:58
Blev två haspel ett upp te 25g å ett upp te 40g kommer inte ihåg va de hette. Ska iväg å se om ja å grabbem kan få gädda idag. Sen blir de havet i helgen om vädret håller me sig.
Som SilverDogg skrev, det går inte att svara på. Man får prova sig fram.
Något som däremot alltid funkar är jiggar. Köp in ett par skallar i olika färger, + jiggkroppar.
Gärna "shad-jiggar". De som ser ut som fiskar.
Läs igenom denna tråden från början. En del fina tips ang drag här.
Postad 22 August 2013 - 07:25
Grabben kasta bort två drag igår satte i träd å på botten
Postad 22 August 2013 - 10:42
Handlar väl mest om tycke & smak, samt vad man känner att man vill betala.Va är fördelar me de lite dyrare märkes dragen å ex dom på typ biltema m.m
Grabben kasta bort två drag igår satte i träd å på botten
Jag har nyss köpt 3-pack fladen poppers på Ö&B för 49:-.
Jämfört med rapala skitterpop som kostar 109:-/st så har sistnämda mycket bättre gång i vattnet, ett mer gediget lack, avsevärt bättre krokar.
Jiggsvansarna på biltema tycker jag har så tjockt gods i svansarna så de knappt rör sig.. Kontra ex curlytails.
Postad 22 August 2013 - 10:51
Bättre då att leta i reabackarna på kvalitetswobblers,
Postad 22 August 2013 - 11:18
Postad 22 August 2013 - 11:24
Postad 24 August 2013 - 07:39
Ska slänga i mig morgonjavat sen blir det ett förmiddagspass!
Postad 24 August 2013 - 12:10
3 snipor, 5 borrar.
Polaren drog en Färna på 1.31 på skitterpop, vilken vansinnig fighter till fisk!
(Edit: Efter vidare efterforskning visade det sig att det var en id)
Har även lärt grabben att kasta själv, med ul-spö.
Förstå lyckan i hans ögon när Hornet 4:an dalar iväg över älven & han krokar strax efter en borre.
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 27 August 2013 - 14:25.
Postad 27 August 2013 - 13:34
Postad 27 August 2013 - 14:24
Efter vidare efterforskning från polarens sida visade sig detta vara en helt vanlig id..Togs färnan i fryken? Hade ingen aning om att det fanns färna där
Eller fiskade du nån annanstans?
Skittrist. Men det var kul att den högg på en popper.
Postad 28 August 2013 - 07:53
Efter vidare efterforskning från polarens sida visade sig detta vara en helt vanlig id..
Skittrist. Men det var kul att den högg på en popper.
Såg precis att det var bilden jag kommenterade på fiskesnack för nån dag sen
I Värmland får idarna väldigt röda och fina fenor. Särskilt i Klarälven.
Postad 28 August 2013 - 13:57
Jajjamän han la ut den därSåg precis att det var bilden jag kommenterade på fiskesnack för nån dag sen
Reagerade faktiskt inte på ditt nick då.
I Värmland får idarna väldigt röda och fina fenor. Särskilt i Klarälven.
Fångstplatsen var frykfors i nordälven. En jäkla fighter till fisk måste jag säga.
Första misstanken var asp, men de har ju underbett & grå fenor. Hade verkligen inte en tanke på att det kunde vara id. Trodde inte man hittade dem i strömmande vatten.
Nu ska jag & lillgrabben till nilsbybron (fryken) & pröva lyckan.
Skitfiske!
Postad 28 August 2013 - 15:50
Postad 28 August 2013 - 20:13
Helt enkelt en brutal felstavning
Självklart heter älven, Norsälven.
Skyller på korvfingrar & litet tangentbord på iphone 4.
Postad 28 August 2013 - 21:31
Nyss lärt sig kasta ut själv med haspelspö.
Han missade ett abborrehugg strax innan han landade sin 1a gädda (jag håvade)
Stolt far & mallig son!
Jag hade inte ett hugg...
Postad 29 August 2013 - 14:28
Postad 29 August 2013 - 15:11
När det är grabben som outfishar mig gör det ingenting. Glädjen i hans ögon är oslagbarFarligt att ta med barn/respektive på fiske de har en tendens att outfisha en
Postad 29 August 2013 - 15:36
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder
235 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?