Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 03 september 2011 - 22:02

Norrlänningen
  • Norrlänningen
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Testade fjärrinspelning i kväll och det verkade fungera perfekt. Väldigt bra funktion, tycker jag. :)

Postad 04 september 2011 - 08:15

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Testade fjärrinspelning i kväll och det verkade fungera perfekt. Väldigt bra funktion, tycker jag. :)

Fortfarande står det "no channels found" när jag väljer att göra en ny inspelning, programmerade inspelningar visas så boxen har ju kontakt med servern

Postad 04 september 2011 - 08:48

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Fortfarande står det "no channels found" när jag väljer att göra en ny inspelning, programmerade inspelningar visas så boxen har ju kontakt med servern

Det kanske inte är boxen i sig , det skulle ju kunna vara ditt inloggningskonto som är korrupt?
//Peter

Postad 04 september 2011 - 08:48

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Det verkar som en hel del har problem med fjärrinspelning "No channels found" då canal digital uppenbarligen läser tr åden och ibland svarar, begriper jag inte varför de inte skriver något om detta. En förklaring, eller om det finns en lösning, vore på sin plats Jag tror de flesta accepterar att det kan finnas problem med nya funktioner, men ett svar, även om det är negativt är alltid bättre än inget svar alls, eller som canal digital stoppa huvudet i sanden.
Det är enkel och billig kundvård samt visar att man är seriös och tar kunder på allvar.
Vill också säga att den här boxen är riktigt bra! Snabb och överskådlig. Nu är ni på banan igen.

Postad 04 september 2011 - 09:10

Norrlänningen
  • Norrlänningen
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Det verkar som en hel del har problem med fjärrinspelning "No channels found" då canal digital uppenbarligen läser tr åden och ibland svarar

Jag råkar inte ut för nåt av de problem som ni skriver om. Loggar in via fjärrinspelnings sidan. Där kan jag välja kanaler och vilken dag som jag ska spela in via den guidelista som dyker upp. I natt spelade boxen in och det gick alldeles utmärkt att titta på detta. Jag går in via en Macintosh dator Lions X med Safari men tror väl inte att det är lösningen men problemfritt är det. Ska testa om det går lika bra via min iphone ikväll. :)

Postad 04 september 2011 - 09:23

Unregistered4eff8a47
  • Unregistered4eff8a47
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Jag har också problemet med "No channels". Har provat Win FF/IE, OS X (Lion/SL), iPad och iPhone. Så det verkar inte relaterat till user agent. :)

I övrigt så verkar nya boxen väldig bra, men med småbuggar. Inget man inte kan leva med till skillnad från Sagem-monstret dock. Själv har jag råkat ut för taskig handskakning med HDCP = ingen bild några gånger, samt en gång att ljudet försvann. I det senare fallet gick det inte att i gång med annat än att bryta strömmen på sladden.

Finns det en buggdb någonstans där man kan rapportera buggarna, eller är det enklast att maila dem till CD?

Det vore förträffligt om buggen med fjärrinspelning skulle få en lösning. Som funktion verkar det guld.
Sen kanske man kan pilla litet på gränssnittet till tjänsten. :P

/NOP

Postad 04 september 2011 - 09:39

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Kan det vara så att vi som har problem kör med ett kort som ännu ej är fullt aktiverat, dvs jag fick ett nytt kort som ännu är helt öppet i samband med boxköpet men abonnemanget har fortfarande det gamla kortet knutet...?

Postad 04 september 2011 - 09:46

Norrlänningen
  • Norrlänningen
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Kan det vara så att vi som har problem kör med ett kort som ännu ej är fullt aktiverat, dvs jag fick ett nytt kort som ännu är helt öppet i samband med boxköpet men abonnemanget har fortfarande det gamla kortet knutet...?

Så kanske det är :) , mitt kort är ett gammalt kort som är aktiverat med familjepaketet Canal+film.

Postad 04 september 2011 - 10:14

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Det kanske inte är boxen i sig , det skulle ju kunna vara ditt inloggningskonto som är korrupt?
//Peter

Det fungerar alltså finfint för mig men en tanke som slog mig är att det kanske kan vara en brandvägg eller liknande?
Är det någon som vet hur själva tekniken fungerar - är det boxen som regelbundet läser och uppdaterar en databas (fjarrinspelning.canaldigital.se) eller...? dvs vem initierar kommunikationen boxen eller CD?

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 04 september 2011 - 16:49.

Postad 04 september 2011 - 10:22

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Det kan kanske vara en brandvägg eller liknande men det går att komma åt "on demand tjänster" De flesta företag som säljer eller introducerar en ny tjänst brukar ha en "troubleshoting guide" men inte...
Är det någon som fått hjälp av canal digital om det här? Jag har provat windows, ipad och iphone, samma problem. Ser boxen men no channels...

Postad 04 september 2011 - 10:41

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0
Kul att boxen verkar vara mycket bättre än den andra boxen. Får de ordning på att man kan spela in 2 kanaler samtidigt så byter jag nog, om jag fortfarande är kund hos CD(beror på vad som händer på HD kanalfronten framöver)

Sedan när det verkar vara problem att få fjärrinspelningen att fungera för en del, så tycker man ju att Canal Digital kan kommentera detta. Men dom har skrivit 3 inlägg i tråden så det är väl för mycket begärt?

Ni som jobbar med social medier på CD kan väl inte ha det som heltidsjobb?, kan väl bara ta 10 min om dagen så sällan som ni skriver något (men ni tittar in titt som tätt utan att kommentera har jag märkt)

/Fredrik

Postad 04 september 2011 - 10:44

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Kul att boxen verkar vara mycket bättre än den andra boxen. Får de ordning på att man kan spela in 2 kanaler samtidigt så byter jag nog, om jag fortfarande är kund hos CD(beror på vad som händer på HD kanalfronten framöver)

Sedan när det verkar vara problem att få fjärrinspelningen att fungera för en del, så tycker man ju att Canal Digital kan kommentera detta. Men dom har skrivit 3 inlägg i tråden så det är väl för mycket begärt?

Ni som jobbar med social medier på CD kan väl inte ha det som heltidsjobb?, kan väl bara ta 10 min om dagen så sällan som ni skriver något (men ni tittar in titt som tätt utan att kommentera har jag märkt)

/Fredrik

Dom gör väl som vanligt, skiter i vilket så fort de bara sålt boxen...

Postad 04 september 2011 - 22:15

Norrlänningen
  • Norrlänningen
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Nu har jag testat fjärrinspelning med min Iphone och det fungerar lika bra. :)
Men en annan sak som jag har upptäckt är att man inte kan välja videobutik i tjänsten "Go" på nya mottagaren. Eftersom jag har Canal+ så kan jag titta på filmer on demand gratis när det passar mig men i nya boxen hamnar jag automatisk i videobutiken SF Anytime och inte Canal+ videobutik. Hos SF måste jag betala för att se en film. Är det någon som vet hur man skiftar videobutik i tjänsten Go så blir jag jätteglad. :P

Postad 05 september 2011 - 00:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Jo, sagt till dem att
"En modern box borde idag kunna låta användaren styra font och utseende på textningen"
Detta då en del har ganska stora TV-apparater...

Men jag vet ärligt inte vad öppna boxar, som Enigma-baserade, klarar? Kan de ta emot TextTV- och DVB-text och formatera om denna? Exempelvis.

Ja på Enigma2 boxar kan du styra det i princip hur du vill på texttv textning och till viss del på DVB textning.
DVB textning är enkelt förklarat bilder istället för text så det går inte ändra lika enkelt men man kan ändra textstorleken genom att skala om bilden.
Det går också att ändra färger genom att mixtra med färgkoderna men det har jag inte lekt nåt med själv.

Redigerat av Leatherface, 05 september 2011 - 00:34.

Postad 05 september 2011 - 07:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Norrlänningen
Tror fler än du är konfunderade då det på C+ hemsida står:

SÅ HÄR SKAFFAR DU CANAL+ Play
Dessa operatörer erbjuder CANAL+ Play: Telia, Canal Digital, Com Hem, Bredbandsbolaget

Detta behöver du för att kunna se Play

• Ett digital-tv abonnemang
  • En on demand-box
  • CANAL+ Max, CANAL+ Total eller CANAL+ Film

Vilket jag tolkar som att Canal Digital bör erbjuda det i sina båda PVR-boxar. Men icke. Där finns bara SF-anytime.
Om/när butiken i boxen uppdateras med andra Play-tjänster (SVT, TV4, Kanal5, C+ med flera) står skrivet i stjärnorna.

Leatherface
tackar, redan fått i princip det svaret lite tidigare i tråden. Mitt svar på det svaret var i princip:
"En miss i DVB-standarden, de tänkte visst inte på att en del kan komma ha stora TV-apparater i framtiden".
Fast som du säger, att skala ned/upp text-bilderna borde gå ganska bra i begränsad mängd.
Eller för den delen ha en smart OCR-funktion i boxen som teckentolkar och skriver med egen font. Med tanke på att kvalitén på "bilderna" som OCR-funktionen skulle matas med torde den kunna fås väldigt exakt.
Fast detta är lite OT, inget som denna box klarar av.

Postad 05 september 2011 - 07:14

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Jag har också problemet med "No channels". Har provat Win FF/IE, OS X (Lion/SL), iPad och iPhone. Så det verkar inte relaterat till user agent. ;)

Kan det være at dere ikke har fått ny månedsoppdatering?
Sjekk i Conax menyen om dere har september.
Men så lenge dere har bilde så skulle det virket selfølgelig.

Postad 05 september 2011 - 08:34

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Efter mycket om och men där jag var väldigt nära att säga upp mitt avtal med CD och byta till annan leverantör slog jag i fredags till på denna boxen och väntar på leverans. Jag har en fråga så här i väntans tider. Som jag förstått det så är det samma fjärrkontroll och samma koder som på Sagem HD-PVR-en, behöver man då inte programmera om multifjärren (Harmony)? Sen på samma tema undrar jag om denna har separata koder för on/off. Det hade varit kanon.

Postad 05 september 2011 - 08:52

toy2me
  • toy2me
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

..behöver man då inte programmera om multifjärren (Harmony)?

Nix, kör med samma koder på min Harmony 885. Har dock inte kollat om det finns separata koder för on/off.

Kan även passa på att tillägga att jag hittills är nöjd med boxen (och ja, fjärrinspelningen fungerar för min del)

Postad 05 september 2011 - 09:22

jonsvn
  • jonsvn
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Kan det være at dere ikke har fått ny månedsoppdatering?
Sjekk i Conax menyen om dere har september.
Men så lenge dere har bilde så skulle det virket selfølgelig.

Jo du har rätt, satte i det gamla kortet och då funkar det
/jonsvn

Postad 05 september 2011 - 09:32

Unregistered4eff8a47
  • Unregistered4eff8a47
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Jo du har rätt, satte i det gamla kortet och då funkar det
/jonsvn

Du menar att du löste "No channels" genom att gå tillbaka till ditt gamla kort (som väl inte är pairat med boxen?)?
Eller behöver jag mer kaffe såhär på måndagen?
;)

Postad 05 september 2011 - 09:37

jonsvn
  • jonsvn
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Du menar att du löste "No channels" genom att gå tillbaka till ditt gamla kort (som väl inte är pairat med boxen?)?
Eller behöver jag mer kaffe såhär på måndagen?
;)

Japp fick no channels med nya kortet som följde med boxen. Med det gamla funkade det direkt!

Postad 05 september 2011 - 09:58

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Japp fick no channels med nya kortet som följde med boxen. Med det gamla funkade det direkt!

Kanskje CD bruker noe tid på å overføre ditt avtal til det nye kortet, når det nye får hele september så vil nok det også funke.

Postad 05 september 2011 - 10:37

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Den här boxen är ljusår bättre än gamla - och förmodligen minst lika bra som de bästa tredjepartarna (bortsett flera samtidiga inspelningar)
//Peter

Boxen verkar vara betydligt bättre än den gamla PVR:en, men den saknar fortfarande massor med funktionalitet som du hittar i en tredjepartsbox, i alla fall om man jämför med Enigma2-boxar.

Postad 05 september 2011 - 11:25

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 303 inlägg
  • 0
Hej

Har ni problem med att ni får "no channels" när ni ska använda fjärrinspelningen kan ni skicka oss ett PM med erat nya kortnummer så ordnar vi det.

Anledningen till att vissa av er får "no channels" beror på att det nya kortet inte har blivit länkat till dem produkter ni abonnerar på.

Mvh
Niklas

Postad 05 september 2011 - 12:29

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Finns det någon som kör denna nya box ihop med en LG XXPG6000 tv?
Fick ju stora problem med HDMI kompabiliteten med den andra boxen efter uppdatering. Fick gröna bilder ibalnd och ingen bild alls andra gånger. Är sugen på att uppgradera till den nya boxen men vill inte ha HDMI problemen tillbaka. Nu kör jag den gamla boxen med den gamla "fungerande" programvaran men börjar att tröttna på att svara nej varje gång jag startar boxen på frågan om jag vill uppdatera eller inte.

Jag vet att det var flera som hade dessa HDMI handskaknings problem med den "nya" programvaran. Inte bara LG Tv apparater. Finns det någon som hade dessa problem som provat den nya boxen?

Postad 05 september 2011 - 12:46

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Finns det någon som kör denna nya box ihop med en LG XXPG6000 tv?
Fick ju stora problem med HDMI kompabiliteten med den andra boxen efter uppdatering. Fick gröna bilder ibalnd och ingen bild alls andra gånger.

Jeg har testet mot LG med grønn skjerm på den andre boksen, fungerer bra med ADB.
Det er en mindre feil på ADB når det gjelder HDMI/HDCP, man kan oppleve å se en plakat med "HDCP fel....." et kort øyeblikk når man slår på boksen. Det står også HDCP? i display samtidig.
Man kan også oppleve at bilde mangler ved påslag men lyden er der, man må da bytte kanal.
Men som sagt så er dette et mindre problem da plakaten blir borte så raskt at du rekker ikke å lese den, og bytte kanal går fort. Denne dekoderen gir bilde etter ca 3 sekunder, raskere enn Tv slår seg på. Om du da må bytte kanal så er den klar etter 5 sekunder :-)

Postad 05 september 2011 - 13:06

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
@DennisTV
Tackar för ditt svar.
Lite synd att det även på denna box är problem med HDMI, dock inte lika omfattande som på den tidigare boxen.
Är detta något som CD "erkännt" som ett problem och jobbar med en lösning på?

Postad 05 september 2011 - 13:18

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Jeg har testet mot LG med grønn skjerm på den andre boksen, fungerer bra med ADB.
Det er en mindre feil på ADB når det gjelder HDMI/HDCP, man kan oppleve å se en plakat med "HDCP fel....." et kort øyeblikk når man slår på boksen. Det står også HDCP? i display samtidig.
Man kan også oppleve at bilde mangler ved påslag men lyden er der, man må da bytte kanal.
Men som sagt så er dette et mindre problem da plakaten blir borte så raskt at du rekker ikke å lese den, og bytte kanal går fort. Denne dekoderen gir bilde etter ca 3 sekunder, raskere enn Tv slår seg på. Om du da må bytte kanal så er den klar etter 5 sekunder :-)

Jag slår på mitt "system" med en Harmony multifjärr och "HDCP?" visas fram till dess att TV:n slagits på och hamnat på rätt kanal. Boxen startar mycket snabbare än TV:n (Samsung). Som skrivits ovan så visas "HDCP-fel..." på bildskärmen under kanske 0,5 sekunder innan box och TV synkat, I MITT FALL.
Detta ska nog inte betraktas som ett fel, kanske kunde man göra det lite snyggare med en dialogruta med lite annan lydelse, typ "Handskakning sker (HDCP)... Om denna text inte försvinner kan det bero på att din digitala bildskärm inte stöder HDCP för krypterad överföring av bildsignal. Överväg att koppla in skärmen via SCART-kabel istället" eller nåt liknande.

Postad 05 september 2011 - 13:27

lajbanson
  • lajbanson
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Funderar på om jag ska köpa boxen då jag fick ett rätt bra erbjudande, problemet är att vi spelar in väldigt mycket och det är dubbla inspelningar samtidigt i stort sett varje dag under veckorna. Skulle det fungera att köra sagemboxen med en kabel för att kunna spela in ett program där å ADB boxen med bara en kabel och spela in ett program där? Annars får jag helt enkelt köpa boxen innan erbjudandet går ut för mig och låta den ligga kvar i kartongen tills parallella inspelningar fungerar.

Ja, det fungerar. Men bara om du har ett programkort i respektive box.

Postad 05 september 2011 - 14:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

@DennisTV
Tackar för ditt svar.
Lite synd att det även på denna box är problem med HDMI, dock inte lika omfattande som på den tidigare boxen.
Är detta något som CD "erkännt" som ett problem och jobbar med en lösning på?

Inga problem med HDMI rapporterade av vad jag vet. HDCP-dialog har en del sett en kort stund men inga gröna skärmar eller liknande.

Inga rapporter i denna tråd ivartfall.

Postad 05 september 2011 - 14:56

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Men har för mig om att jag läst om flera som inte får bild bara ljud och att man då byter kanal så kommer bilden men det kanske inte har med HDMi'n att göra.

Postad 05 september 2011 - 15:21

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Men har för mig om att jag läst om flera som inte får bild bara ljud och att man då byter kanal så kommer bilden men det kanske inte har med HDMi'n att göra.

Hade stora handskaksproblem med Sagemboxen (HDMI till en Panasonic plasma via en NAD receiver. Ofta bara bild - inget ljud förrän jag bytte kanal )
Har INGA som helst problem med ADB, så du kan nog vara lugn.

Postad 05 september 2011 - 16:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Sökt igenom tråden, hittar inga direkta HDMI-problem. Bara indirekta som ingen bild över SCART när boxen (tror) HDMI är aktivt.

Jag rekommenderar ett köp och hoppas CD jobbar vidare med boxen och fyller på med de funktioner som idag saknas som boxen ska klara.

Postad 05 september 2011 - 17:40

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Vilken LG modell vad det du testade med?

Det blev beställning. Fick ett bra erbjudande ifrån CD.
Dom sa också att det är bara att prova boxen och skulle det bli problem så var det bara att kontakta CD igen och få en retursedel och skicka tillkaba boxen utan kostnad. Så det är ju värt ett försök.

Redigerat av TomasL, 05 september 2011 - 17:42.

Postad 05 september 2011 - 18:06

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Sökt igenom tråden, hittar inga direkta HDMI-problem. Bara indirekta som ingen bild över SCART när boxen (tror) HDMI är aktivt.

Jag rekommenderar ett köp och hoppas CD jobbar vidare med boxen och fyller på med de funktioner som idag saknas som boxen ska klara.

Ja, du har nog rätt. Bara jag som läst lite dåligt. ;)

Postad 05 september 2011 - 19:05

rogsm
  • rogsm
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Jag bytte kort mellan mina boxar så att det ursprungliga kortet nu sitter i ADB-boxen. Då fungerar fjärrinspelning som det ska. Bra!

Postad 06 september 2011 - 08:41

Unregistered59e42bf8
  • Unregistered59e42bf8
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Min box uppträder precis likadant med min Samsung PS64d8005.

Postad 06 september 2011 - 09:02

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Blir du alltså också utan bild (men ljudet finns där) ibland när du startar boxen och TV'n?

Postad 06 september 2011 - 09:31

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Läs mitt inlägg 328 i tråden och se om det inte är samma sak som jag beskriver?

Postad 06 september 2011 - 10:40

Unregistered4eff8a47
  • Unregistered4eff8a47
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Jag har samma snag som DennisTV beskriver med min Samsung PS50C7705. Jag använder inte alls scart, så den kan vi glömma.
Ibland verkar det dock som handskakningen för HDCP fallerar, och då får jag bara ljud (via 2xrca stereo), ingen bild. Det har kanske hänt 3 gånger på en vecka och då har jag löst det genom att stänga av och sätta på boxen från fjärren, vilket tar totalt < 15 sek så det är ingen stor sak. Har inte testat att byta kanal, men om det också löser det är det ju ännu bättre.

Annars är det som natt och dag med den här boxen jämfört med Sagem. Äntligen kan läkeprocessen börja. B)

Postad 06 september 2011 - 13:02

Unregistered41f1c139
  • Unregistered41f1c139
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Min gamla Grundigbox har pajat samtidigt som jag väntar på att få fiber indraget i villan. Av diverse skäl gör det att jag funderar på nya ADB-boxen kopplad mot en gammal tjock-TV med enbart en LNB-matning under en övergångsperiod. Jag inser att det är ett väldigt udda önskemål men jag vill vänta med att skaffa en andra platt-TV tills jag vet hur det blir med kabeldragning och sånt och till dess kravspecen på TV:n har satt sig. Frånvaron av hårddiskinspelning gör att jag funderar på denna paniklösning. Den enkla frågan är alltså om det fungerar.

Postad 06 september 2011 - 13:11

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Men vissa verkar ju inte få någon bild utan bara ljud och sedan vid kanalbyte så kommer bilden.
Så det känns som att det trots allt är lite problem med HDMI handskakning.

Postad 06 september 2011 - 14:55

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Min gamla Grundigbox har pajat samtidigt som jag väntar på att få fiber indraget i villan. Av diverse skäl gör det att jag funderar på nya ADB-boxen kopplad mot en gammal tjock-TV med enbart en LNB-matning under en övergångsperiod. Jag inser att det är ett väldigt udda önskemål men jag vill vänta med att skaffa en andra platt-TV tills jag vet hur det blir med kabeldragning och sånt och till dess kravspecen på TV:n har satt sig. Frånvaron av hårddiskinspelning gör att jag funderar på denna paniklösning. Den enkla frågan är alltså om det fungerar.

Tja, visst, den ska fungera med SCART men... ja, det är en HDTV-box mer än digitalbox tror jag. Det vill säga gjord för att fungera främst med HDMI och högre upplösningar på menyer och liknande. Samt jag har än på listan att jag ska testa denna box med bara en LNB, en rapport tidigare i tråden indikerade att det inte var något bra idé.

Om jag vore i din sits, givet att fiber kommer inom närmsta tiden, skulle jag max satsa på en billig boxer-box för de fria kanalerna. Trots allt, köpa en ADB-box innebär antingen att du binder dig för 24 månader eller att du köper den för drygt fem tusen kronor.

Om du nu vill hålla fast vid CD och ditt nuvarande abb varför inte leta reda på en begagnad Sagem-box exempelvis. För en tusenlapp eller två eller vad nu man kan få ge för en sådan.

Postad 06 september 2011 - 20:57

Rickis71
  • Rickis71
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Efter några dagars användande kan jag bara instämma i kören, ÄNTLIGEN! En mycket snabb o trevlig box med en modern känsla! B)
Bättre bild? Kanske, i vart fall inte sämre!
Spola förbi reklam har aldrig varit enklare!
Fjärrinspelnings funktionen är ju inte helt fel heller, där kan man ju även se vad som redan är programmerat!
Ganska kaxigt o visa upp för kollegorna runt lunchbordet!

Hoppas nu bara att CD:
- Rättar till volymproblemen
- Fixar dubbelinspelning
- Lägger inspelat o inspelningar i vars sin flik.

Kan man inte ställa in HD upplösningen 720p till 1080i eller tvärtom, likadant RGB o Yg....???

Postad 06 september 2011 - 21:29

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Kan man inte ställa in HD upplösningen 720p till 1080i eller tvärtom, likadant RGB o Yg....???

Du kan kun endre på HDMI output ved å trykke på "RES" på selve mottageren.

Postad 07 september 2011 - 08:21

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0
Har märkt ett par gånger att boxen inte alltid klarar av att spela in program "nummer 2" om man programmerat två inspelningar direkt efter varandra (t ex program 1 19.30-20.00 och program 2 20.00 - 21.00). Ingen stor grej om man vet om det men lite irriterande om man får ej planerade serieinspelningar.

Exempel på ej planerad serieinspelning: Big Bang Theory startar med nya avsnitt på söndag och jag har satt upp denna serie för serieinspelning. Då spelar boxen in "reprisen" som går varje vardag 19.30 - 20.00 som jag redan sett. Detta är tydligen medvetet gjort av CD, men jag förstår inte varför. Vissa serier sänds med både nya och gamla avsnitt "parallellt", vilket gör att man får städa hårddisken varje dag.

Postad 07 september 2011 - 08:59

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
pgu
Inte alltid säger du, den missar ibland. Kan du på något sätt se en röd tråd i när den missar?

Olika säsonger av en serie, ja det är lite irriterande. Lär vara likadant med Sagem-boxen, dvs handlar om hur EPG-data är utformat.
Men samtidigt en bra funktion tycker jag, bättre att den spelar in för mycket än för lite.

Postad 07 september 2011 - 09:11

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0
Måste erkänna att jag inte har haft 100% koll hur jag programmerat inspelningar och när det fungerat så har jag inte kollat hur det var programmerat. DVS det kan har varit ett litet gap i tid mellan inspelningarna, men likväl kan de legat direkt efter varandra. Får köra lite organiserad tester någon dag.

Men känslan är att om jag "tittar" på en av kanalerna så verkar det gå fel.
Jag har kopplat boxen via min receiver till tv:n och jag brukar ofta spela in program samtidigt som jag t ex ser på en film (bluray-spelare) eller spelar (ps3).
När jag startar ps3:an så har jag programmerat min harmony att INTE slå av adb-boxen (= jag "tittar" på någon kanal), vilket gör att boxen klagar på hdcp-kopplingen (den har ju inte kontakt med tv:n). Det har inte inneburit något problem med enkla inspelningar men kan kanske strula till det i det här fallet.

Postad 07 september 2011 - 11:56

Unregistered4eff8a47
  • Unregistered4eff8a47
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

pgu
Inte alltid säger du, den missar ibland. Kan du på något sätt se en röd tråd i när den missar?

Olika säsonger av en serie, ja det är lite irriterande. Lär vara likadant med Sagem-boxen, dvs handlar om hur EPG-data är utformat.
Men samtidigt en bra funktion tycker jag, bättre att den spelar in för mycket än för lite.

Håller med om att det är lättare att radera än att titta på något som inte spelats in. B)
Men tyvärr betyder ju det också att antalet konflikter mellan samtidiga inspelningar ökar, speciellt nu när vi bara kan spela en ett prog i taget. Om det inte är mycket jobb för CD att ändra så undrar jag om det inte är klokt att gå tillbaka. Jag har inte sett någon hylla det nya.

Sen är det mycket problem med EPG generellt, tycker jag. Inte relaterat till boxen specifikt.
Men det är irriterande att många prog på t ex Disc HD inte går att sätta som serieinspelning. Och att vissa kanaler t ex Boomerang har en tendens att visa något annat än vad EPG säger. Min son på 3 år tycker inte att det är lika kul att titta på 15 min Flinta, 3 min reklam och sedan 4 min på Tom & Jerry (som var det vi var ute efter).

Eller att översättningen på många kanaler är så fruktansvärt dålig. Visst kan man bortse från textningen och bara lyssna på ljudet. Men översättningen kostar pengar och till syvende och sist är det ju något som påverkar våra abgpriser för sådan sopig kvalitet. (Skulle de helt skippa översättning skulle produktionskostnaden bli lägre och förhoppningsvis, 18 led bort, även abgkostnaden).

Vilka möjligheter har CD egentligen att styra upp kanaler så att EPG och översättning är ok? Nån som vet?

Mvh,
/NOP

P.S. I övrigt bara att fortsätta upprepa vilken fantastisk box det är jämfört med Sagem.

Postad 07 september 2011 - 21:04

sgtpepper
  • sgtpepper
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har precis installerat nya Adb-boxen efter att ha kört boxer i många år.
Och jag måste säga att jag är glatt överraskad över boxen!
Tycker det mesta funkar som man hoppats på.

Två saker som jag funderat över.

1. Är det någon som kör en programmerbar multifjärr som funkar med adb-boxen?
(Har en Philips SBCRU 760 som jag är ganska nöjd med, men den verkar inte fixa sig dom ir-frekvenserna)

2. Varför varvar inte hårddisken ner när man sätter den i standby??
Har pratat med supporten, men dom hävdar att det ska vara så för att den ska kunna spela in schemalagda inspelningar.
Dom sa att det enda sättet att varva ner den är att bryta strömmen helt.

Tycker att boxen skulle kunna väcka hårddisken när det är något på gång...
Det lär ju bli ganska mycket kortare livslängd på hårdisken om den ska vara igång nonstop och det känns inte särskilt miljövänligt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.