Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 95.XX-tråden

605 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 February 2013 - 15:33

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
2012's modeller presenterades 13e februari, så snart borde det vara dags igen :P

Postad 08 February 2013 - 15:53

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Du får vi se vilka nYheterna blir. Hoppas på minimala :P vill ju inte bli arg haha. De e kul när dom förbättrar och uppgraderar men ibland så käns det att de blir för mYcket. Man tror att man köpt en maskin som räcker länge å året där på så kommer det mer roliga nugeter :( jaja de e bra i alla fall att det går framåt.

Postad 08 February 2013 - 16:04

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

2012's modeller presenterades 13e februari, så snart borde det vara dags igen :P

ja då e de ju absolut värt att vänta :)

vem vet kanske blir en av 2013 års förstärkare istället :P

Postad 08 February 2013 - 16:13

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Du får vi se vilka nYheterna blir. Hoppas på minimala :P vill ju inte bli arg haha. De e kul när dom förbättrar och uppgraderar men ibland så käns det att de blir för mYcket. Man tror att man köpt en maskin som räcker länge å året där på så kommer det mer roliga nugeter :( jaja de e bra i alla fall att det går framåt.

Äh,förra årets uppgradering vart ju ganska liten, den borde bli stor i år då :P

Postad 08 February 2013 - 17:46

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Äh,förra årets uppgradering vart ju ganska liten, den borde bli stor i år då :P

haha :P
818 fick en fin uppdate Vs 809 ;) TX32 kalibrering är inte helt fel. Gav 10 lök 4månader innan alla andra sänkte (köpte den här hemma ej inport). Kändes fint att inte behöva vänta :)

vem vet kanske blir en av 2013 års förstärkare istället :P

Tyskland kan oXå vara ett ställa där man kan fynda. Riktigt billigt om man köper dom vassare maskinerna.
Fyndbörsen kör ett race nu på 10.16 som du var sugen på, spana in.
http://www.fyndborse...gh-glossy-black

Redigerat av RobNB, 08 February 2013 - 17:47.

Postad 08 February 2013 - 18:07

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

818 fick en fin uppdate Vs 809 ;) TX32 kalibrering är inte helt fel. Gav 10 lök 4månader innan alla andra sänkte (köpte den här hemma ej inport). Kändes fint att inte behöva vänta :)

Tyskland kan oXå vara ett ställa där man kan fynda. Riktigt billigt om man köper dom vassare maskinerna.

japp den möjligheten finns ju oxå..just nu är 616 inte mer än ca 500kr billigare än i sverige,har även kollat in 818 men den ligger fortfarande över min budget :/ 10.16 för 2800:- va riktigt billigt..synd bara att det är dom vita jag ska :(

Postad 08 February 2013 - 18:18

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

japp den möjligheten finns ju oxå..just nu är 616 inte mer än ca 500kr billigare än i sverige,har även kollat in 818 men den ligger fortfarande över min budget :/ 10.16 för 2800:- va riktigt billigt..synd bara att det är dom vita jag ska :(

Lite is i magen så dyker bra priser upp ;) när du ska handla på Fyndbörsen så ber du om offert. Kan löna sig.

Postad 08 February 2013 - 18:50

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen börjat på min egen hembio, Kolla mina bilder :)

Postad 08 February 2013 - 18:53

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

förlåt OT: men fick inte de andra Onkyo, dvs de lägre modellerna en klar försämring av Audyssey mot tidigare?

Postad 08 February 2013 - 18:54

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Lite is i magen så dyker bra priser upp ;) när du ska handla på Fyndbörsen så ber du om offert. Kan löna sig.

jag får hoppas de :) har provat och få offert vid några olika tillfällen för att se om jag kanske kunde göra mitt köp lite tidigare än beräknat,men jag lyckas tyvärr inte komma undan med mer än 500kr rabatt..visst e 500kr bra men man har läst här på forumet folk som enbart köpt tex ett par golvare och fått dom 500:- billigare...jag har skickat offert på högtalar paket + 2basar + förstärkare och kablar..för min del blev de inte jätte lönsamt men kan säkert bli de för många andra

Postad 08 February 2013 - 18:56

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
såg att XTZ har helgerbjudande nu på 10.16 .. 2790 kr/st

Postad 08 February 2013 - 19:03

Midskogs
  • Midskogs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Nu har det gått ca 2 veckor sedan jag fick mina underbara 95.44 och jag hör hur det blir bättre och bättre ljud, men, det finns alltid ett men. Finns det något sätt att dämpa basen helt? Jag jobbar väldigt oregelbundet och för det mesta kväll där jag är hemma vid 22-23, tittar på serier och film och tänkte att på något sätt försöka få ner basen (Tänker på mina kära grannar även om det är välisolerat och unga grannar). Har dragit ner basen på -6 i mina Yamaha 771, men fortfarande ligger basen där i bakgrunden och dånar. Verkar bara bli djupare och djupare och öser ut mer bas haha, helt underbart men kan vara skönt att kunna köra utan sent på kvällarna för att inte störa.

Som det går i den här takten så känns det som att jag inte kommer att kunna använda dem alls nattetid om det bara blir bättre, har väl kört cirka 30-40 timmar totalt nu.

Får jag helt enkelt skaffa trådlöst headset för nätterna då? Med tanke på hur nöjd jag är med mina frontar kommer jag garanterat att skaffa centern. I början var det "Jaha, basen är ganska tunn och klen", nu är det "Oherregud, måste försöka få bort lite bas" under kvällarna. Hjälper spiksen som man har fått med? Kör utan ljust nu. Jag tror inte ens att min granne bryr sig (ung kille som jobbar på nätterna och är inte hemma) men tänkte om ljudet(vilket det lär göra) fortplantar sig övrigt.

Redigerat av Midskogs, 08 February 2013 - 19:05.

Postad 08 February 2013 - 19:22

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

japps. Har tipsat om de åvan ;)

förlåt OT: men fick inte de andra Onkyo, dvs de lägre modellerna en klar försämring av Audyssey mot tidigare?

Det har jag inte koll på. Va ute efter en med pre out som krav. Allt annat va bara + :)

jag får hoppas de :) har provat och få offert vid några olika tillfällen för att se om jag kanske kunde göra mitt köp lite tidigare än beräknat,men jag lyckas tyvärr inte komma undan med mer än 500kr rabatt..visst e 500kr bra men man har läst här på forumet folk som enbart köpt tex ett par golvare och fått dom 500:- billigare...jag har skickat offert på högtalar paket + 2basar + förstärkare och kablar..för min del blev de inte jätte lönsamt men kan säkert bli de för många andra

Då tycker jag att du ska maila dom. Köper man så pass mycket så ska dom kunna ge bättre pris. Maila och testa.

Postad 08 February 2013 - 19:30

Midskogs
  • Midskogs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Fast du får tänka på att de kan inte alltid släppa allt för mycket offert på alla saker. Det är en sak att ge 500 SEK på något som kostar 5000+ och något som kostar 1200 SEK. Sedan handlar det också väl om hur mycket man har handlat av dem tidigare. Jag tror nog att någon som har handlat 10 saker får mer rabatt än någon som gör sitt första köp. Man ska vara glad över all rabatt man kan få IMO.

Jag hade själv gett mer rabatt till någon som har handlat tidigare än någon som inte handlat tidigare av mig. Fast det är visserligen bara mina tankar.

Redigerat av Midskogs, 08 February 2013 - 19:31.

Postad 08 February 2013 - 19:37

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Nu har det gått ca 2 veckor sedan jag fick mina underbara 95.44 och jag hör hur det blir bättre och bättre ljud, men, det finns alltid ett men. Finns det något sätt att dämpa basen helt? Jag jobbar väldigt oregelbundet och för det mesta kväll där jag är hemma vid 22-23, tittar på serier och film och tänkte att på något sätt försöka få ner basen (Tänker på mina kära grannar även om det är välisolerat och unga grannar). Har dragit ner basen på -6 i mina Yamaha 771, men fortfarande ligger basen där i bakgrunden och dånar. Verkar bara bli djupare och djupare och öser ut mer bas haha, helt underbart men kan vara skönt att kunna köra utan sent på kvällarna för att inte störa.

Som det går i den här takten så känns det som att jag inte kommer att kunna använda dem alls nattetid om det bara blir bättre, har väl kört cirka 30-40 timmar totalt nu.

Får jag helt enkelt skaffa trådlöst headset för nätterna då? Med tanke på hur nöjd jag är med mina frontar kommer jag garanterat att skaffa centern. I början var det "Jaha, basen är ganska tunn och klen", nu är det "Oherregud, måste försöka få bort lite bas" under kvällarna. Hjälper spiksen som man har fått med? Kör utan ljust nu. Jag tror inte ens att min granne bryr sig (ung kille som jobbar på nätterna och är inte hemma) men tänkte om ljudet(vilket det lär göra) fortplantar sig övrigt.

Oj. Dämpa är ett brätt ämne. Skulle råda dig starta en tråd om det eftersom jag inte är så haj på det sen kika in här oxå
https://www.minhembi...0

Spikarna ska hjälpa till helt klart sen kan man köpa dämp kuddar som ska vara grymt bra, basfällor och allmän akustisk dämpning gör susen på alla sätt. Mattor, tyger/gardiner, tygsoffa om du har skinn så skaffa kuddar. Finns en hel del billig lösning samt att jag kan lova dig att ljudet blir så mycket bättre. Diffusera och absorbera ;)

Sen så är ju lurar almänt bra om man vill ösa på utan att störa, tvingas ta på mig det ibland helt emot min vilja :( frugan hatar när jag ska se film haha :P

Kul att du är så nöjd med 95 serien, känns bra att man rekomenderar något som är bra och andra håller med :)

Redigerat av RobNB, 08 February 2013 - 19:42.

Postad 08 February 2013 - 19:48

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 1

Fast du får tänka på att de kan inte alltid släppa allt för mycket offert på alla saker. Det är en sak att ge 500 SEK på något som kostar 5000+ och något som kostar 1200 SEK. Sedan handlar det också väl om hur mycket man har handlat av dem tidigare. Jag tror nog att någon som har handlat 10 saker får mer rabatt än någon som gör sitt första köp. Man ska vara glad över all rabatt man kan få IMO.

Jag hade själv gett mer rabatt till någon som har handlat tidigare än någon som inte handlat tidigare av mig. Fast det är visserligen bara mina tankar.

Där har du rätt ;) jag har handlat för äver 30 lök just nu och kommer att fortsätta handla där eftersom jag är nöjd på alla sätt. Bra service, rimliga priser, snabb lev och många bra erbjudanden. Ska köpa några mer XTZ prylar bla AP 100 mm.

Postad 08 February 2013 - 19:56

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 1

Där har du rätt ;) jag har handlat för äver 30 lök just nu och kommer att fortsätta handla där eftersom jag är nöjd på alla sätt. Bra service, rimliga priser, snabb lev och många bra erbjudanden. Ska köpa några mer XTZ prylar bla AP 100 mm.

Kan bara hålla med :-) men jag tycker det är löjligt med "offert" det borde sparas i ens inloggning och man får rabatt automatiskt, får jag för mig att köpa nått så orkar jag inte vänta ;-)

Postad 08 February 2013 - 20:06

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

får jag för mig att köpa nått så orkar jag inte vänta ;-)

+1

Postad 08 February 2013 - 20:06

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

jag håller helt med dig,fast nu va de så att jag beställt för 20000+ och då kan jag tycka 500:- e lite lite rabatt..

Postad 08 February 2013 - 20:07

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0

Tyvärr bara svarta verkar det som :(

Postad 08 February 2013 - 20:10

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

japps. Har tipsat om de åvan ;)

Det har jag inte koll på. Va ute efter en med pre out som krav. Allt annat va bara + :)

Då tycker jag att du ska maila dom. Köper man så pass mycket så ska dom kunna ge bättre pris. Maila och testa.

japp ska prova de.

Postad 08 February 2013 - 20:19

Midskogs
  • Midskogs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

jag håller helt med dig,fast nu va de så att jag beställt för 20000+ och då kan jag tycka 500:- e lite lite rabatt..

Okej hade du beställt för över 20K så tycker jag att 500 SEK också var lite snålt. Maila de istället och kör en konversation/ alt chatt. Fast man får också tänka på att många andra inte ger rabatt heller. Dock tycker jag att jag hade tur att jag fick 500 SEK rabatt när jag beställde 95.44 SEK för 4990 och -500. Hade dock beställt min förstärkare tidigare så det var mitt andra köp, mer än nöjd för det.

Jag tycker att man ska vara glad för att man överhuvudtaget får rabatt.

Redigerat av Midskogs, 08 February 2013 - 20:27.

Postad 08 February 2013 - 20:20

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Du kan ta bort basen helt om du vill. Dom nedersta kontaktparen på högtalarna går till baselementen, har dom ingen inkoppling så låter baselementen inte alls.

Koppla in dina kablar i dom översta kontakterna, och så tar du bara bort blecken mellan mitten/nedre när du vill ha basen av.

Postad 08 February 2013 - 20:24

Midskogs
  • Midskogs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Du kan ta bort basen helt om du vill. Dom nedersta kontaktparen på högtalarna går till baselementen, har dom ingen inkoppling så låter baselementen inte alls.

Koppla in dina kablar i dom översta kontakterna, och så tar du bara bort blecken mellan mitten/nedre när du vill ha basen av.

Aha, låter som att jag behöver skaffa mig banankontakter i så fall för att koppla fram och tillbaka mellan dag och natt.

Postad 08 February 2013 - 20:27

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Aha, låter som att jag behöver skaffa mig banankontakter i så fall för att koppla fram och tillbaka mellan dag och natt.

Mjo. Du kan ha dom övre blecken kvar, och ansluter högtalarkablarna högst upp, och så byter du ut dom undre blecken mot ett par skitkorta kablar med banan i varje ände.

Postad 08 February 2013 - 20:41

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Okej hade du beställt för över 20K så tycker jag att 500 SEK också var lite snålt. Maila de istället och kör en konversation/ alt chatt. Fast man får också tänka på att många andra inte ger rabatt heller. Dock tycker jag att jag hade tur att jag fick 500 SEK rabatt när jag beställde 95.44 SEK för 4990 och -500. Hade dock beställt min förstärkare tidigare så det var mitt andra köp, mer än nöjd för det.

Jag tycker att man ska vara glad för att man överhuvudtaget får rabatt.

Absolut ska man de :)

Postad 08 February 2013 - 21:25

Midskogs
  • Midskogs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag måste säga att kvalitén på dessa högtalare är mer än fantastiskt, kör på 0 i volym på min Yamaha 771, gick ut och rökte, och med tanke på att det är väl isolerat så hörde jag dunkandet och musiken utomhus. Stort plus, och dem är inte ens inspelade helt än. Lite så att dem skrämmer mig och jag vill inte ens veta hur dem låter när dem är inspelade, speciellt efter mitt misstag med högra högtalarens bleck.

Redigerat av Midskogs, 08 February 2013 - 21:27.

Postad 08 February 2013 - 21:34

Midskogs
  • Midskogs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 1

Det roliga är att jag var så nöjd 3-4 dagar efter med basen, nu blir det bara mer och mer bas och högre volym utan att dem låter för skrikiga. Jag tror inte ens att jag behöver en extra bas, allting i vardagsrummet skallrar inklusive min "själv" om man säger så, dvs känner hur det vibrerar inombords. Helt fantastiskt, kan inte vara mer än nöjd och det finns inga ord för det. Tack till er båda otroligt mycket.

Postad 09 February 2013 - 01:02

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Det roliga är att jag var så nöjd 3-4 dagar efter med basen, nu blir det bara mer och mer bas och högre volym utan att dem låter för skrikiga. Jag tror inte ens att jag behöver en extra bas, allting i vardagsrummet skallrar inklusive min "själv" om man säger så, dvs känner hur det vibrerar inombords. Helt fantastiskt, kan inte vara mer än nöjd och det finns inga ord för det. Tack till er båda otroligt mycket.

Håller med dig! basen är väldigt bra :)
Jag har bara spelat in dem 7 timmar och det låter redan fantastiskt ^^
Dem går heller inte så djupt som Fyndbörsen nämnde, men eftersom dem sitter i en låta på 25kg så blir det faktist en väldigt tung och snabb bas som inte alls går att klaga på, jag tycket den räcker gott och väl!

Redigerat av UseJimmy, 16 February 2013 - 13:25.

Postad 09 February 2013 - 10:29

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Tycker att du ändå ska se igenom akustigen om du har ork. Ljudet kommer bara bli bättre på alla sätt. Finns så många änkla och snygga lösningar. Men saken är ju att orka ;)

Postad 12 February 2013 - 00:29

Midskogs
  • Midskogs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Tycker att du ändå ska se igenom akustigen om du har ork. Ljudet kommer bara bli bättre på alla sätt. Finns så många änkla och snygga lösningar. Men saken är ju att orka ;)

Jo jag har ett kvadratiskt vardagsrum, och har mina (ska visa på bild) http://i50.tinypic.com/5v0vtt.jpg och har tänkt att köra så här http://i46.tinypic.com/11lt1lw.png alt tvärt om, så att jag har soffryggen mot fönsterna och sedan projektorn(som ajg ska köpa) på kortsidan av väggen till höger, dvs nedre väggen på bilden.

Dock som jag har läst så förstör även fönsterna ljudet lite om jag har högtalarna mot kortsidan vid ingången till hallen (nedre del). Men den väggen passar bäst för projektor. Då fyller jag ändå hela rummet med ljudet om jag har ena högtalaren på ovansidan av "ingången".

Dvs projektorn så här http://i49.tinypic.com/xcq42r.jpg och soffan vridandets mot "bilden".Fönstren bakom mig.

Redigerat av Midskogs, 12 February 2013 - 00:33.

Postad 12 February 2013 - 08:55

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

I mitt tycke så kommer det räcka fint. Jag kör hela 95 serien i fronten och Bose som surr. Kommer att bygga egna surrar (Mupps) Vissa kan vara känsliga om det inte är samma runt om, vill ha klang matchning. Jag vill i huvodsak få ut utfylnaden i bakkanalen :) 10.16 fyller på med basstöd och du har en fin setup. Från mig har du en GO! :P

Hm. Nu har jag visserligen ingen koll på "prescense"-högtalare, men borde det inte låta bättre om du bytte plats på dina Bose och dina .24?

Postad 12 February 2013 - 10:53

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Hm. Nu har jag visserligen ingen koll på "prescense"-högtalare, men borde det inte låta bättre om du bytte plats på dina Bose och dina .24?

Det är mycket möjligt att det kan låta bättre. Men eftersom jag bara har 2.1m til taket så är inte placeringen optimal med .24 tyvärr, skulla vara i vägen. Bose är små och agerar som 2st/kanal (2st vridbara kuber/högtalate) och ger bättre spridning. Är nöjd med denna setup just nu, ska bygga Mupps senare för att få fler kanaler :)

Postad 18 February 2013 - 20:09

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Nu är det så att jag går i funderingar om att göra en Bi-amp med mina 95.44.
Jag har som ni ser på bilden ett antal utgångar på min Receiver, som typ Surround back & Zone 2/Bi-amp.
Ska jag då använda mig av båda 2 eftersom det kommer behöva 3st kablar.
Det finns ju också ingångar på min XTZ 99 W12.16 som jag antar att det finns en möjlighet till Bi-amp/Bi-wire, om jag har rätt? :)

Bifogad fil(er)

Postad 18 February 2013 - 21:05

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Nu är det så att jag går i funderingar om att göra en Bi-amp med mina 95.44.
Jag har som ni ser på bilden ett antal utgångar på min Receiver, som typ Surround back & Zone 2/Bi-amp.
Ska jag då använda mig av båda 2 eftersom det kommer behöva 3st kablar.
Det finns ju också ingångar på min XTZ 99 W12.16 som jag antar att det finns en möjlighet till Bi-amp/Bi-wire, om jag har rätt? :)

Kul å testa Bi-amp. Tror i för sig inte på så stor hörbar skillnad men tror gör man ju i kYrkan ;)
Ja, du ska köra på Zone2/Bi-amp och Front (2st kablar)
Sen att köra dubbelt till subben har jag inta hört talas om hmmm...

Postad 18 February 2013 - 21:44

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Kul å testa Bi-amp. Tror i för sig inte på så stor hörbar skillnad men tror gör man ju i kYrkan ;)
Ja, du ska köra på Zone2/Bi-amp och Front (2st kablar)
Sen att köra dubbelt till subben har jag inta hört talas om hmmm...

Men det är ju 3 ingångar på 95.44, ska det då bli en över med ett bleck emellan då?. Det bästa borde ju vara att ha en tjock kabel till basen och 2 tunnare till mellan och diskant antar jag?
Sjävla Subwoofern så finns det ju ingångar för att kunna driva högtalare om jag fattat det rätt, eller är det för att driva subwoofern med högtalarkablar?
Någon annan som har provar på en Bi-amp ?

Redigerat av UseJimmy, 18 February 2013 - 21:45.

Postad 19 February 2013 - 14:49

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 1
Har idag beställt 95 serien 5.0 i vitt + 2st 10.16 i vitt förstärkaren ska jag hämta imorn..onkyo 616! som man längtar nu till allt e på plats :-)

Postad 19 February 2013 - 21:07

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Har idag beställt 95 serien 5.0 i vitt + 2st 10.16 i vitt förstärkaren ska jag hämta imorn..onkyo 616! som man längtar nu till allt e på plats :-)

Grattis till köpet :) Kommer bli suuuusen ska du se/höra ;)

Postad 19 February 2013 - 21:20

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Men det är ju 3 ingångar på 95.44, ska det då bli en över med ett bleck emellan då?. Det bästa borde ju vara att ha en tjock kabel till basen och 2 tunnare till mellan och diskant antar jag?
Sj*vla Subwoofern så finns det ju ingångar för att kunna driva högtalare om jag fattat det rätt, eller är det för att driva subwoofern med högtalarkablar?
Någon annan som har provar p en Bi-amp ?

What is the difference between bi-wiring and bi-amping?
Bi-wiring is using the same power source (amplifier) but separately connecting that power source to a woofer and a midrange/tweeter on a speaker.Bi-amping is using two separate power sources (amplifiers) and connecting one amplifier to a woofer and the other amplifier to a midrange/tweeter on a speaker.How do I bi-wire?Your speaker must have two separate positive and negative connections (one set for the woofer and one set for the midrange/tweeter). Connect one wire between the positive terminal on the amplifier/receiver the positive terminal on the speaker. Connect the other wire from the negative terminal on the amplifier/receiver to the corresponding negative terminal on the speaker. Remove the jumper straps connecting the two sets of speaker inputs. Repeat this process for the second set of terminals on the speaker, connecting them to the same positive and negative terminals on the receiver/amplifier. Repeat the steps for each speaker you wish to Bi-Wire, connecting them to the appropriate terminals on your receiver/amplifier.

How do I bi-amp?Bi-amping is similar to bi-wiring, but involves separate amplifiers: one for the woofer and one for the midrange/tweeter. Passive bi-amping involves a direct hookup between each amplifier and the speaker terminals. True bi-amping involves hooking the preamp to an electronic crossover that replaces the passive crossover network in the speaker. The active crossover then connects to multiple power amplifiers. For example, one amplifier for the woofer and another amplifier for the mid/highs. The internal speaker crossover network must be eliminated. bi-amping is a difficult and expensive approach that is not typically employed. 

Bifogad fil(er)

Postad 20 February 2013 - 18:00

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

What is the difference between bi-wiring and bi-amping?
Bi-wiring is using the same power source (amplifier) but separately connecting that power source to a woofer and a midrange/tweeter on a speaker.Bi-amping is using two separate power sources (amplifiers) and connecting one amplifier to a woofer and the other amplifier to a midrange/tweeter on a speaker.How do I bi-wire?Your speaker must have two separate positive and negative connections (one set for the woofer and one set for the midrange/tweeter). Connect one wire between the positive terminal on the amplifier/receiver the positive terminal on the speaker. Connect the other wire from the negative terminal on the amplifier/receiver to the corresponding negative terminal on the speaker. Remove the jumper straps connecting the two sets of speaker inputs. Repeat this process for the second set of terminals on the speaker, connecting them to the same positive and negative terminals on the receiver/amplifier. Repeat the steps for each speaker you wish to Bi-Wire, connecting them to the appropriate terminals on your receiver/amplifier.

How do I bi-amp?Bi-amping is similar to bi-wiring, but involves separate amplifiers: one for the woofer and one for the midrange/tweeter. Passive bi-amping involves a direct hookup between each amplifier and the speaker terminals. True bi-amping involves hooking the preamp to an electronic crossover that replaces the passive crossover network in the speaker. The active crossover then connects to multiple power amplifiers. For example, one amplifier for the woofer and another amplifier for the mid/highs. The internal speaker crossover network must be eliminated. bi-amping is a difficult and expensive approach that is not typically employed.

Jag förstår hur det ska kopplas med vanliga högtalare, men eftersom 95.44 har 3 ingångar så blir det ju en helt annan grej när det kommer till Bi-amp/Bi-wire
Ska det en blecket sitta kvar, på till exempel diskant/mellanregister och sedan ta bort den som sitter på basen.
För om jag sätter in 2 kablar så kommer det ju bli 1 över som inte får en kabel, med andra ord så kommer det inte komma något ljud ur den som inte får en kabel, eller är diskant + mellanregister ihop kopplade till varandra inuti högtalaren tro?

Redigerat av UseJimmy, 20 February 2013 - 18:03.

Postad 20 February 2013 - 20:12

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 2
Om du ska köra bi-amp kör du med de 2 nedersta paren och låter blecket sitta kvar mellan de 2 översta.
Du kan även köra kablar i den undrersta och översta och låta blecket sitta kvar mellan de övre, spelar ingen roll

Postad 20 February 2013 - 21:16

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Helt rätt

Postad 23 February 2013 - 11:48

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Fick hem mitt 95 system och 10.16 subbarna redan efer 2dagar efter jag lade in en beställning,riktigt snabb leverans av Fyndbörsen,jag e ganska ny på de här med hemmabio och har inte så bra koll på det här med vilken Hrz högtalarna ska delas i när jag kör min automatiska kalibrering på Onkyo 616..just nu delas både golvarna,centern och surr i 40hrz...vad är en bra delning och varför?

Redigerat av MikeVKR, 24 February 2013 - 08:16.

Postad 24 February 2013 - 19:48

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Fick hem mitt 95 system och 10.16 subbarna redan efer 2dagar efter jag lade in en beställning,riktigt snabb leverans av Fyndbörsen,jag e ganska ny på de här med hemmabio och har inte så bra koll på det här med vilken Hrz högtalarna ska delas i när jag kör min automatiska kalibrering på Onkyo 616..just nu delas både golvarna,centern och surr i 40hrz...vad är en bra delning och varför?

Tycker nog att 40 blir bra. Upp till 60 kör många, jag vill inta få all bas från subben blir för mycket då tycker jag. Fyndbörsen har snabb lev och väldigt bra service. Mycket nöjd :)
Grattis till köpet.

Postad 24 February 2013 - 20:50

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Tycker nog att 40 blir bra. Upp till 60 kör många, jag vill inta få all bas från subben blir för mycket då tycker jag. Fyndbörsen har snabb lev och väldigt bra service. Mycket nöjd :)
Grattis till köpet.

Tack,Jag e mycke nöjd med mitt köp :wub: Det kan jag nog hålla med om att man inte vill ha all bas från subben..då låter jag delningen vara som det är :)

Postad 24 February 2013 - 21:00

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Onkyo 616 har ingen EQ av subben, och rätt lite EQ på satelliterna. 40 Hz är en standardinställning i förstärkaren och har inget med kalibreringen att göra. Jag skulle nog höja delningen till 80 Hz vilket är THX-standard, subbarna hanterar dom låga frekvenserna bättre och under 80 Hz kan man generellt inte lokalisera var ljudet kommer ifrån.

Postad 24 February 2013 - 23:05

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Onkyo 616 har ingen EQ av subben, och rätt lite EQ på satelliterna. 40 Hz är en standardinställning i förstärkaren och har inget med kalibreringen att göra. Jag skulle nog höja delningen till 80 Hz vilket är THX-standard, subbarna hanterar dom låga frekvenserna bättre och under 80 Hz kan man generellt inte lokalisera var ljudet kommer ifrån.

Då är det isåfall mycket som skiljer 616 från 609. På 609 är det definitivt ingen standardinställning som sätter delningen.
XTZ 95.25 får 40, eller 50Hz, baserat på hur allt är placerat, och små plastsatteliter från 150Hz.

Postad 24 February 2013 - 23:24

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Då är det isåfall mycket som skiljer 616 från 609. På 609 är det definitivt ingen standardinställning som sätter delningen.
XTZ 95.25 får 40, eller 50Hz, baserat på hur allt är placerat, och små plastsatteliter från 150Hz.

Ok, men det är inte Audyssey-kalibreringen som sätter delningen till 40 Hz. Mer info finns här. Givetvis ska man välja den delningsfrekvens man tycker låter bäst men 80 Hz är en bra utgångspunkt tycker jag (jag väljer oftast 80-100 Hz även om jag har frontar som klarar mycket lägre frekvenser (har visserligen MultEQ-kalibrering)).

Postad 25 February 2013 - 05:46

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Många rekomenderar delning just vid 80 Hz pga THX... Men senär det delad åsikter kring det med ;)
Testa 80 och gå ner så får du se vilket som känns bäst.

Postad 25 February 2013 - 07:23

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Ok, men det är inte Audyssey-kalibreringen som sätter delningen till 40 Hz. Mer info finns här. Givetvis ska man välja den delningsfrekvens man tycker låter bäst men 80 Hz är en bra utgångspunkt tycker jag (jag väljer oftast 80-100 Hz även om jag har frontar som klarar mycket lägre frekvenser (har visserligen MultEQ-kalibrering)).

Nej, men Audyssey är bara en del av kalibreringen, så vad den gör och inte gör är ganska ointressant :P

Att dela vid 80 är inte alltid det bästa, det kräver att man har en sub som spelar någorlunda jämt i rummet, annars blir basen lätt väldigt ojämn.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.