Prisa Gud , här kommer skatteåterbäringen!
Postad 25 March 2013 - 19:26
Postad 25 March 2013 - 19:36
Har även en summa på 5000:- jag kan göra ROT på men vet inte om jag orkar, pengarna kommer ju senare då och jag misstänker att dom kan komma till användning tidigt.
Postad 25 March 2013 - 22:38
Har du drygt 5% ränta på bolånet!!??
Nej. Det ligger på 2,29% just nu. Som mest var det uppe i 4,nånting. Jag pensionsparade också 12000 förra året. så lite avdrag på det också. Sen betalade jag eventuellt lite för mycket statlig skatt då jag gick över gränsen ett par månader men totalt sätt låg jag under brytpunkten så att säga.
Postad 27 March 2013 - 07:49
2,29...jag säger då det...annat var det på 80-90 talenNej. Det ligger på 2,29% just nu. Som mest var det uppe i 4,nånting. Jag pensionsparade också 12000 förra året. så lite avdrag på det också. Sen betalade jag eventuellt lite för mycket statlig skatt då jag gick över gränsen ett par månader men totalt sätt låg jag under brytpunkten så att säga.
Postad 27 March 2013 - 07:59
Postad 27 March 2013 - 11:13
Får hela 2000,- tillbaks på skatten!
Postad 27 March 2013 - 13:42
Postad 27 March 2013 - 16:13
Drygt 11 000 tillbaka för mig, borde egentligen begära jämkning.
Postad 27 March 2013 - 18:42
Alltid välkomna pengar inför semestern...
Postad 28 March 2013 - 07:11
...även om man vet att det egentligen är bättre att ligga +-0 =)
NÄNÄ - detta är gratispengar som bara dyker upp!!! Ta nu inte detta ifrån oss!!!
Postad 28 March 2013 - 07:43
En liten fundering, är det verkligen värt att pensionsspara om man ligger under brytpunkten?pensionsparade också 12000 förra året. så lite avdrag på det också. Sen betalade jag eventuellt lite för mycket statlig skatt då jag gick över gränsen ett par månader men totalt sätt låg jag under brytpunkten så att säga.
Postad 28 March 2013 - 09:25
40 000? Då har du ovanligt mycket avdrag? Kanske långa resor till jobbet?
Inga avdrag alls faktiskt förutom ett kanske en tusenlapp efter att ha sålt några aktier med förlust, dock ganska varierande löner under året vilket jag antar ställer till det på något sätt, måste kolla upp det där=)
Postad 28 March 2013 - 09:32
En liten fundering, är det verkligen värt att pensionsspara om man ligger under brytpunkten?
Antagligen inte. Har börjat fondspara istället. Indexfond med låg avgift borde ger bättre utdelning.
Redigerat av Unregistereddc471864, 28 March 2013 - 09:33.
Postad 28 March 2013 - 10:55
Antagligen inte. Har börjat fondspara istället. Indexfond med låg avgift borde ger bättre utdelning.
varför inte indexfond utan avgift alls?
Postad 28 March 2013 - 11:34
varför inte indexfond utan avgift alls?
Visst var finns det? Lägsta jag hittat är 0.3-0.4%
Postad 28 March 2013 - 11:42
Ja, det kan förklara att du får så mycket tillbaks. De månader du får väldigt bra lön drar arbetsgivaren antagligen skatt mot den tabell som just den lönen motsvarar (och då kanske med full statlig inkomstskatt, om din lön varierar mycket), vilket gör att för mycket dras totalt sett.Inga avdrag alls faktiskt förutom ett kanske en tusenlapp efter att ha sålt några aktier med förlust, dock ganska varierande löner under året vilket jag antar ställer till det på något sätt, måste kolla upp det där=)
Postad 28 March 2013 - 11:47
Visst var finns det? Lägsta jag hittat är 0.3-0.4%
Avanza Zero är Sveriges enda helt avgiftsfria indexfond. Helt perfekt att månadsspara i.
Postad 28 March 2013 - 12:14
Avanza Zero är Sveriges enda helt avgiftsfria indexfond. Helt perfekt att månadsspara i.
Hmm. Vad tjänar de då pengar på kan man undra. Får kolla upp det.
Postad 28 March 2013 - 12:15
Hmm. Vad tjänar de då pengar på kan man undra. Får kolla upp det.
kunder såklart.
Postad 28 March 2013 - 12:20
kunder såklart.
Kunder har inget värde om du inte kan tjäna pengar på dem. Mycket suspekt. Ska kolla upp vad vilkoren är iaf.
Postad 28 March 2013 - 12:33
Kunder har inget värde om du inte kan tjäna pengar på dem. Mycket suspekt. Ska kolla upp vad vilkoren är iaf.
hur tror du media markt och elgiganten kan gå back på många av deras produkter hela tiden? det lockar kunder och kunder köper andra saker.
precis samma sak med avanza zero.
kolla vilkoren om du är osäker..
men det finns ingen hake
Redigerat av andreassofus, 28 March 2013 - 12:34.
Postad 28 March 2013 - 13:30
hur tror du media markt och elgiganten kan gå back på många av deras produkter hela tiden? det lockar kunder och kunder köper andra saker.
precis samma sak med avanza zero.
kolla vilkoren om du är osäker..
men det finns ingen hake
Ser ut att vara bättre utveckling på den fonden jag har dock även om man räknar in avgifterna. Blir nog inget byte.
Postad 28 March 2013 - 13:50
Ser ut att vara bättre utveckling på den fonden jag har dock även om man räknar in avgifterna. Blir nog inget byte.
En indexfond följer ju börsen ganska exakt .
Så det borde inte spela så stor roll vilken man tar.
Vad är det för indexfond du har nu?
Postad 28 March 2013 - 14:23
En indexfond följer ju börsen ganska exakt .
Så det borde inte spela så stor roll vilken man tar.
Vad är det för indexfond du har nu?
Nja indexfonderna kan ha olika innehåll också.
Har den längst ner under indexfonder http://www.seb.se/po...istafonder.aspx
Postad 28 March 2013 - 14:41
Ich zero följer dom 30 största bolagen i Sverige .
Du kan ju hå in på tex avanza och leta upp båda fonder ich jämföra utvecklingen under olika tider.
Då ser du ju i diagrammet hur det ser ut. Om du tänkt långtidsspara så spelar det ju ingen roll hur det ser ut just denna vecka eller månad .
Postad 28 March 2013 - 16:18
Så tar man bort fastighetsskatten för hus under byggnation och dom där 6000kr från extra skatteinbetalning så stämmer allt perfekt..
Så med facit i hand är jag nöjd med mina 8000kr!
/G
Postad 28 March 2013 - 18:13
Förutom att du vid avdragsgillt sparande får avkastning baserat på bruttobeloppen istället för nettot där skatten redan är dragen... Stor skillnad på 30 års sparande.Antagligen inte. Har börjat fondspara istället. Indexfond med låg avgift borde ger bättre utdelning.
Postad 28 March 2013 - 21:32
Förutom att du vid avdragsgillt sparande får avkastning baserat på bruttobeloppen istället för nettot där skatten redan är dragen... Stor skillnad på 30 års sparande.
Kan du ta det på svenska?
Postad 28 March 2013 - 21:34
Postad 28 March 2013 - 22:27
Du får avkastning på bruttolönen, inte nettolönen, eftersom du får dra av det du sätter in (upp till 12 000 kr).
Så vilket är bättre?
Postad 28 March 2013 - 22:29
Postad 28 March 2013 - 22:41
För mig som har en marginalskatt på drygt 56% är det stor skillnad på att spara i en IPS. Det blir ju 12000:- med fullt avdrag istället för mindre än halva beloppet som sätts in årligen. Men fondutbudet och värdepapper som jag kan välja är detsamma som vid ett vanligt, icke-låst sparande.Beror givetvis på vilken avkastning du kan få. Nackdelen med pensionsfonder är ju att det ofta är höga avgifter, vilket gör att avkastningen inte blir lika bra. Men man kommer ju inte ifrån att du sätter in 100% istället för knappt 70% (om du bara betalar kommunalskatt på din marginalinkomst) eller t.om. knappt 45% (om du tjänar bättre och betalar full statlig inkomstskatt). Så i insättningsskedet är givetvis de här upp till 12 000 kr bättre.
Postad 28 March 2013 - 22:47
Postad 29 March 2013 - 13:21
Redigerat av Unregistereddc471864, 29 March 2013 - 13:22.
Postad 29 March 2013 - 15:20
Om syftet är att pengarna skall vara låsta till du fyllt 55, så stämmer det inte.Ok då är jag med. Jag betalar dock ingen statlig skatt så jag skulle tro en indexfond med låg avgift är ett bättre val
Exempel 1: sparande med skattade medel; du behöver 1000:- brutto för att få sätta in ca 700-750:- netto per månad. Avkastning fås på skattade pengar.
Exempel 2: sparande i IPS där insättningen är avdragsgill upp till 12000:-/år; du behöver 1000:- brutto för att sätta in 1000:- per månad. Avkastning fås på hela beloppet och beskattning sker först vid uttag. Du har alltså flera decennier med tillväxt på ett högre belopp - stor skillnad även om beskattningen på insatt summa är densamma.
Jag vet inte hur alla pensionsförvaltares utbud ser ut men min kan erbjuda en uppsjö alternativ som är samma oavsett om pengarna sätts in på en IPS eller inte.
Postad 29 March 2013 - 18:51
Postad 29 March 2013 - 23:14
Det stämmer under förutsättning att du inte förväntar dig någon avkastning alls. Så fort du har en ränta-på-ränta-effekt blir det enligt mitt exempel ovan. Och det är stor skillnad även om du är medelinkomsttagare.Om man tror att man kommer att ha samma skatt som pensionär som man har idag är det ingen större vits med att pensionspara avdragsgillt. Då tycker jag att det är vettigare med sparande i ett ISK, främs på grund av att man slipper låsa pengarna.
Postad 02 April 2013 - 09:09
Det stämmer under förutsättning att du inte förväntar dig någon avkastning alls. Så fort du har en ränta-på-ränta-effekt blir det enligt mitt exempel ovan. Och det är stor skillnad även om du är medelinkomsttagare.
Får bli en mix av allt tror jag. Dumt att lägga alla äggen i en skål så att säga. Sparar på sparkonto, IPS, och indexfonder just nu.
Postad 02 April 2013 - 14:14
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag har förmodligen missförstått det hela. Ett exempel kan kanske förtydliga min tanke:Det stämmer under förutsättning att du inte förväntar dig någon avkastning alls. Så fort du har en ränta-på-ränta-effekt blir det enligt mitt exempel ovan. Och det är stor skillnad även om du är medelinkomsttagare.
Vi har två personer, bägge betalar statlig skatt, för enkelhetens skull säger vi att marginalskatten är 50%. För att ytterligare förenkla det säger vi att skatten är lika stor på ISK och pensionssparande samt att avgifterna är samma. Summorna nedan är därför utan hänsyn till avgifter och skatt på sparandet.
Person A: Sparar skattade pengar, 6000 kr per år (dvs 12000 innan skatt)
Person B: Sparar "oskattade" pengar, 12000 kr per år
Avkastningen är 5% per år och bägge personerna sparar i 20 år.
Person A: Efter 20 år kommer det finnas cirka 200 000 kr sparat.
Person B: Efter 20 år kommer det finnas cirka 400 000 kr sparat.
Person A kan göra som den vill med pengarna då de är skattade. Person B måste betala skatt på pengarna och om marginalskatten fortfarande är 50% kommer person B ha lika mycket pengar kvar som person A.
Innan ISK fanns var det inte alls lika förmånligt att spara som person A då all kapitalvinst beskattades med 30%.
Postad 03 April 2013 - 06:09
...för enkelhetens skull säger vi att marginalskatten är 50%.
Person A: Sparar skattade pengar, 6000 kr per år (dvs 12000 innan skatt)
Vill inte komma här med pekpinnar...men en marginalskatt på 50% betyder inte att man betalar 50% i skatt
Postad 03 April 2013 - 06:35
Givetvis inte. Det trodde jag var uppenbart.Vill inte komma här med pekpinnar...men en marginalskatt på 50% betyder inte att man betalar 50% i skatt
Postad 03 April 2013 - 06:51
Med tanke på ditt exempel ("6000 kr per år (dvs 12000 innan skatt)") var det inte särskilt uppenbartGivetvis inte. Det trodde jag var uppenbart.
Postad 03 April 2013 - 19:41
Avdraget görs på toppen av inkomsten, så det är helt och hållet rätt att här räkna med 50% (maginal-)skatt, även om det är ganska lågt räknat, det rör sig egentligen om ca 54-59% marginalskatt. Och jo, det innebär att på extra kronor du tjänar betalar du så mycket skatt.Med tanke på ditt exempel ("6000 kr per år (dvs 12000 innan skatt)") var det inte särskilt uppenbart
Postad 03 April 2013 - 21:58
Det är bra att betala skatt.
Eller som Mona Sahlin skulle sagt - "Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är"
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
23 bilder
37 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?