Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N9 *, Världens första mobil med MeeGo

1421 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia N9 16GB (Mobiltelefoner) 9 8.630434 (45) Inga priser
Nokia N9 64GB (Mobiltelefoner) 9 8.499998 (13) Inga priser

Postad 14 August 2011 - 23:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Du godkänner ju användaravtalet när du aktiverar din mobil.

"I licensavtalet på Android-telefonerna står bl.a. att Google får ta reda på vem du ringer och skickar SMS till/blir uppringd och får SMS från, och även innehållet i dessa SMS!"

"Så håller Android koll på var du är"

Ser ingen större skillnad på om det är 3, telia eller google som håller koll på mig, finns det några garantier för att inte nokia gör samma sak, apple gjorde ju det utan att ens säga till

Postad 15 August 2011 - 06:15

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Källa på det. På wiki står det att det är ett smarbete mellan nokia och intel , hittar däremot inget om att nokia skulle ha fått nån typ av dispans för att ha nån version som inte är kompatibel med andra meegoenheter

Hoppas du inte litar blint på det som står på wiki, eftersom vem som helst som tror sig veta ngt kan lägga till info där.

Ta till exempel och gämför vad som står om Red Bull på svenska wiki med vad som står på engelska wiki

På den svanska sidan står det HELT FEL. Medan den engelska står den sanna historian.

Postad 15 August 2011 - 10:54

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Hoppas du inte litar blint på det som står på wiki, eftersom vem som helst som tror sig veta ngt kan lägga till info där.

Ta till exempel och gämför vad som står om Red Bull på svenska wiki med vad som står på engelska wiki

På den svanska sidan står det HELT FEL. Medan den engelska står den sanna historian.

Nä, jag litar inte blint på wiki, men var även inne på ett par olika sidor om meego-projektet och där stod i princip samma som på wiki

Postad 15 August 2011 - 10:57

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Nått nytt om lanseringsdatum?

Postad 15 August 2011 - 12:27

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Nått nytt om lanseringsdatum?

Inte vad jag vet. Verkar fortfarande vara 23:e september som gäller

Postad 16 August 2011 - 06:12

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Inte vad jag vet. Verkar fortfarande vara 23:e september som gäller

Skulle inte förvåna mig om Felop lyckas fixa så den blir lika försenad som n900:an..

Redigerat av SRICE, 16 August 2011 - 06:13.

Postad 16 August 2011 - 07:44

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
http://www.engadget....gets-its-own-b/

LOL :)

Postad 16 August 2011 - 07:54

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

http://www.engadget....gets-its-own-b/

LOL :D

Hehe, denna bilden fanns i kommerntarerna ;)
http://images.wikia..../a/a5/Borat.jpg

Postad 16 August 2011 - 08:19

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Som jag förstått det så har N9:an FM transmitter(sändare) men den saknar antennen för det. Min fråga är:
ifall den går att aktivera och fungera utan antenn skulle det vara möjligt att streama spotify till bilstereon då?
Ni som har N8:an kanske vet hur det fungerar med symbian.
Har kommit fram till att det hade varit en sjukt trevlig lösning. Det bästa hade givetvis varit om Meego får en officiell spotifyklient så man kan köra offlineläge.

Redigerat av Sombrero, 16 August 2011 - 08:20.

Postad 16 August 2011 - 12:48

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Hehe, denna bilden fanns i kommerntarerna ;)
http://images.wikia..../a/a5/Borat.jpg

IS NIIICCEE YEEESSS??

ROFLMFAO!!!

Postad 16 August 2011 - 17:14

goopile
  • goopile
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Som jag förstått det så har N9:an FM transmitter(sändare) men den saknar antennen för det. Min fråga är:
ifall den går att aktivera och fungera utan antenn skulle det vara möjligt att streama spotify till bilstereon då?
Har kommit fram till att det hade varit en sjukt trevlig lösning. Det bästa hade givetvis varit om Meego får en officiell spotifyklient så man kan köra offlineläge.

Ja det går alldeles utmärkt (med N8:an), man slår igång FM-sändaren som en service så istället för att skicka ut ljudet till telefonens högtalare t.ex så skickas det via FM-sändaren oavsett källa (förutom telefonsamtal vad jag minns). Har använt sändaren för just det ändamålet du beskrev. Skulle bli väldigt förvånad om meegos variant fungerade annorlunda, om det finns motsvarande funktionalitet vill säga.

Redigerat av goopile, 16 August 2011 - 17:20.

Postad 16 August 2011 - 19:41

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Det funkar ju aldelest utmärkt med n900:an som är en direct företrädare till n9 så jag har svårt att föreställa mig att det inte skulle funka.

Postad 17 August 2011 - 08:20

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Då får jag hålla tummarna att någon får fm-sändaren att fungera trots avsaknad av antenndelen.

Postad 17 August 2011 - 12:27

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Nä, jag litar inte blint på wiki, men var även inne på ett par olika sidor om meego-projektet och där stod i princip samma som på wiki

Här tar de upp skillnader. Inte för att jag förstår något men ändå :)

http://www.meegoswed...go-12-harmattan

Postad 17 August 2011 - 14:58

Cajsa
  • Cajsa
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Provade N9:an när Nokia besökte Smögen för 1½ vecka sen och blev mkt imponerad. Fick min N8:a att framstå som något från stenåldern. Snygg, rapp och gedigen design. Prislappen skulle början vid 5000 kr. Minns inte vad de sa att 64 Gb skulle kosta och att den skulle släppas i september.

Postad 18 August 2011 - 08:11

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Provade N9:an när Nokia besökte Smögen för 1½ vecka sen och blev mkt imponerad. Fick min N8:a att framstå som något från stenåldern. Snygg, rapp och gedigen design. Prislappen skulle början vid 5000 kr. Minns inte vad de sa att 64 Gb skulle kosta och att den skulle släppas i september.

mmmmMums! Tror att 64gb blir obligatoriskt för min del. Man behöver ju ha karta på hela världen sparad, för man vet ju aldrig var man vaknar upp på morgonen :)

Postad 18 August 2011 - 08:44

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Som det ser ut nu lutar det åt 64 gb versionen som standard telefon

Eventuellt köper jag sedan xperia play kontant så man kan spela emulatorer, måste fixa ett smidigt leather case så man kan ha med båda ihop vikt i fodralet utan att ta för mycket plats

Det blir nog min lösning :)

Postad 18 August 2011 - 09:56

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Som det ser ut nu lutar det åt 64 gb versionen som standard telefon

Eventuellt köper jag sedan xperia play kontant så man kan spela emulatorer, måste fixa ett smidigt leather case så man kan ha med båda ihop vikt i fodralet utan att ta för mycket plats

Det blir nog min lösning :)

Vem vet, du kanske kan komma över en N950?
Undrar om Nokia kommer släppa en W7 variant av N950. Isf borde man ju kunna flasha den med MeeGo....

Postad 18 August 2011 - 10:39

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

mmmmMums! Tror att 64gb blir obligatoriskt för min del. Man behöver ju ha karta på hela världen sparad, för man vet ju aldrig var man vaknar upp på morgonen :)

Om jag inte misstar mig så tar bara nordiska kartor upp ca: 2GB, så ja 64GB är ett MÅSTE :wub:

Undrar om Nokia kommer släppa en W7 variant av N950. Isf borde man ju kunna flasha den med MeeGo....

HAHA den lär ju isfl vara hårdvarulåst till skit wp7..

Postad 18 August 2011 - 11:07

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Knappast troligt, däremot hade tangentbordet varit ultimat för att spela emulatorer på

Då får jag pröva på denna lösning i stället. Då får man både meego o android? :)

Gillar hur man hanterar menyerna skarpt på denna, så stilrent det kan bli med en tumme

Postad 18 August 2011 - 11:15

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
cutetube ser ok ut

http://www.youtube.c...feature=related

Viktigt med utube i fullskärm utan pixlar :)

Postad 18 August 2011 - 17:34

goopile
  • goopile
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

cutetube ser ok ut

http://www.youtube.c...feature=related

Viktigt med utube i fullskärm utan pixlar :)

Jag tycker nog det ser mer än ok ut om man kikar på den här lite längre presentationen:
http://www.youtube.c...h?v=S4DKonS5O2w

Riktigt kul att se så välgjorda saker från communityt.

Postad 19 August 2011 - 20:48

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Ännu en filmsample

http://www.youtube.c...h?v=fhawcXU3MAw

Ser "rent" ut?

Postad 20 August 2011 - 11:50

goopile
  • goopile
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Ännu en filmsample

http://www.youtube.c...h?v=fhawcXU3MAw

Ser "rent" ut?

Mmm, tycker även det ser lite ryckigt ut. Jämför med Night video sample (också N9) längst upp på related, där ser panoreringar mycket jämnare ut tycker jag. Men jag hoppas att det handlar om finjusteringar, för bildkvaliten tycker jag inte man kan klaga på spec mycket.

Postad 22 August 2011 - 16:36

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Gillar hur man tar fram kartan

http://www.youtube.c...h?v=hZb5uD4ZkLs

Postad 22 August 2011 - 21:15

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Gillar hur man tar fram kartan

http://www.youtube.c...h?v=hZb5uD4ZkLs

Ganska exakt en månad kvar till release nu.

Postad 23 August 2011 - 06:19

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Ganska exakt en månad kvar till release nu.

*Dont hold your breathe*

Finns risk för samma release-flopp som n900:an

Postad 23 August 2011 - 16:38

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

*Dont hold your breathe*

Finns risk för samma release-flopp som n900:an

Yes... första varningen idag. Danmark snackar om release date november och nokia sverige har ju tagit bort nedräknaren morr :@

Men oavsett ska inte MrFlop tro han kan sälja sin jäkla WP7 phone till mig. Jag kräver en öppen platform!!

Därför kommer jag köpa N9 även om jag får vänta...

Postad 23 August 2011 - 16:46

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Källa på det. På wiki står det att det är ett smarbete mellan nokia och intel , hittar däremot inget om att nokia skulle ha fått nån typ av dispans för att ha nån version som inte är kompatibel med andra meegoenheter

De har fått dispands eftersom Harmattan inte anvädnder samma pakethanterare som Meego core tex.

Dessutom har Nokia en del källkodsbiliotek som är nyare än Meego1.2 främsgt då på Qt sidan.)

Inte konstigt att man ser nokia som ett idiotiskt företag. Skulle ju aldrig betala för appar som jag inte vet om det kommer en efterföljare på telefonen eller man med 100% säkerhet vet att man kan använda apparna på andra enheter.

Meego använder samma Applikation framework som nya Symbian dvs. Qt.

Så det kommer finnas många appar både från Symbian och Meego.

Dessutom ett community stöd i form av formeego.com/meego.com

Postad 23 August 2011 - 21:22

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Blir lite orolig över vissa videosamples som denna

http://www.youtube.c...Crw3NXCS9M&NR=1

Liksom "småvibreringar" i panoreringen?

Postad 24 August 2011 - 16:46

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Kan det inte ha något att göra med konverteringen till youtube?

Postad 25 August 2011 - 13:04

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0
går att beställa på halebop.se nu...
står att det är vecka 39 som gäller för den första leveransen.
priset är 5013:- utan abonnemang för 16 GB versionen... verkar bara finnas 16 GB svart...

Redigerat av bag, 25 August 2011 - 13:04.

Postad 25 August 2011 - 21:05

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

går att beställa på halebop.se nu...
står att det är vecka 39 som gäller för den första leveransen.
priset är 5013:- utan abonnemang för 16 GB versionen... verkar bara finnas 16 GB svart...

Jahap vecka 39 det betyder att de redan flyttat fram det en vecka suck... Repris av N900...........

denna tråd kommer säkert bli lika lång som då....

Postad 25 August 2011 - 21:42

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan köra Skyr video samtal på denna härliga lur.... När jag läset på swipe.... sidan så ser jag det bara står om voice.....

Postad 25 August 2011 - 22:36

goopile
  • goopile
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Någon som vet om man kan köra Skyr video samtal på denna härliga lur.... När jag läset på swipe.... sidan så ser jag det bara står om voice.....

Jovars, och smidigt verkar det också bli.
http://swipe.nokia.com/applications/

Postad 26 August 2011 - 06:44

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

Jovars, och smidigt verkar det också bli.
http://swipe.nokia.com/applications/

Men på swipe sidan står det bara
"Make free Skype-to-Skype voice calls over 3G* or Wi-Fi with Skype preloaded on Nokia N9. It’s quick and easy to make a call or start instant messaging – Skype integrates seamlessly with Contacts, Messaging and Phone."

Ingen om video call..... :P

Postad 26 August 2011 - 09:02

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

"Make free Skype-to-Skype voice calls over 3G* or Wi-Fi with Skype preloaded on Nokia N9. It’s quick and easy to make a call or start instant messaging – Skype integrates seamlessly with Contacts, Messaging and Phone."

Ingen om video call..... :(

Har den 2 kameror som min nokia n900?

Av en slump kom jag på en lustig sak med 900

Skulle videoskypa med morsan i Thailand. Har ingen webbkamera så det skulle bli vanligt telefonsamtal

Döm av min förvåning jag då fick fram videocall och rörlig bild på morsan. Hur kan detta hända när jag inte har webbkamera inkopplad?

Jo min n900 som var på med internetkoppling och har samma skypekonto som datorn. Fick datorn att tro och indikera att n900 var min dators webbkamera

Jag har haft en del kul med detta... EX när man är i affären och handlar, så är det någon vara man undrar över och videoskypar hem :P

Postad 26 August 2011 - 11:10

foxy83
  • foxy83
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Jahap vecka 39 det betyder att de redan flyttat fram det en vecka suck... Repris av N900...........

denna tråd kommer säkert bli lika lång som då....

På Elgiganten står det å andra sidan "Förväntas i lager 2011-09-12"...

Postad 26 August 2011 - 11:25

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

På Elgiganten står det å andra sidan "Förväntas i lager 2011-09-12"...

Intrigen tätnar.
Verkar iaf som att 64gb varianten kommer lite senare...

Postad 26 August 2011 - 14:19

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Kan ju vara handskakningar.

Postad 26 August 2011 - 18:57

goopile
  • goopile
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Ingen om video call..... :P

Aaah, missade ordet video i ditt inlägg, ber om ursäkt. Har inte sett något om den möjligheten men man kan ju hålla tummarna.

Postad 26 August 2011 - 19:45

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Kan ju vara handskakningar.

Som jag upplever "skakningarna" är det inte hela bilden, det är detaljer i mitten på bilden som vid panoreringar tex?

Postad 29 August 2011 - 12:46

breakstuff
  • breakstuff
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hmm trodde priset skulle landa på runt 4500kr för 16GB, 5500 är lite mycket för denna telefon när man kan få en SG2 för billigare peng. Kanske blir till att vänta tills priset droppat lite så får man lite tid på sig att fundera över om man ska ha en blå eller svart, 16GB eller 64GB.. svåra beslut dte här.. =)

Redigerat av breakstuff, 29 August 2011 - 12:47.

Postad 29 August 2011 - 15:51

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Hmm trodde priset skulle landa på runt 4500kr för 16GB, 5500 är lite mycket för denna telefon när man kan få en SG2 för billigare peng. Kanske blir till att vänta tills priset droppat lite så får man lite tid på sig att fundera över om man ska ha en blå eller svart, 16GB eller 64GB.. svåra beslut dte här.. =)

Det kommer det säkert att göra också, det har bara inte landat färdigt än före släppet.
Tänker också köpa denna, men inte för över 4500:- även om jag kan tycka den är värd mer än SG2.

Postad 29 August 2011 - 17:59

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Ingen om video call..... :unsure:

SkypeVideo är nog upp till M$ som ju äger Skype. Men om det företaget har sunt förnuft (för omväxling skull) så ser de till att de får fullt stöd i Meego, Iphone och Android. Annars hoppas jag det på sikt självdör och ersätts av GoogleTalk som är mer öppet...

Intrigen tätnar.
Verkar iaf som att 64gb varianten kommer lite senare...

FAEN e ju den jag vill ha :-(

Som jag upplever "skakningarna" är det inte hela bilden, det är detaljer i mitten på bilden som vid panoreringar tex?

mjukvara.... förhoppningsvis bättre i slutgiltiga versionen.

Postad 29 August 2011 - 18:05

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

tycker väl iofs SG2 inte ska jämföras med N9.

Har en känsla av att:

* Kameran är bättre
* Meego Harmattan inte mer optimerat och därmed inte kräver samma CPU kraft som SG2 för att göra samma saker.

Dessutom:

* NFC stöd (som fövisso ska komma på nextgen SG2)
* "öppnare" än Android och real Linux (med risk för starta flamewar)

dock verkar det vara mer värt med 64Gb än 16Gb om priserna nu stämmer. (dock kommer 64Gb senare verkar det som :-(

Postad 29 August 2011 - 20:51

breakstuff
  • breakstuff
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

tycker väl iofs SG2 inte ska jämföras med N9.

Har en känsla av att:

* Kameran är bättre
* Meego Harmattan inte mer optimerat och därmed inte kräver samma CPU kraft som SG2 för att göra samma saker.

Dessutom:

* NFC stöd (som fövisso ska komma på nextgen SG2)
* "öppnare" än Android och real Linux (med risk för starta flamewar)

dock verkar det vara mer värt med 64Gb än 16Gb om priserna nu stämmer. (dock kommer 64Gb senare verkar det som :-(

Jag håller med dina argument att detta är en bra telefon (som jag vill ha). Jag är däremot inte riktigt övertygad om att det är värt de extra kronorna för mjukvaran och kameran.
Försöker motivera för mig själv varför jag ska köpa Nokian och inte SG2an, hitintills är det enda jag har emot SG2an är att det är en Samsung och Android.. =)

Postad 29 August 2011 - 22:48

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Jag håller med dina argument att detta är en bra telefon (som jag vill ha). Jag är däremot inte riktigt övertygad om att det är värt de extra kronorna för mjukvaran och kameran.
Försöker motivera för mig själv varför jag ska köpa Nokian och inte SG2an, hitintills är det enda jag har emot SG2an är att det är en Samsung och Android.. =)

Om jag skulle göra en punklista med Argument skulle det se ut ungfär så här
Bättre kamera
Lagom storlek på skärmen >4" (subjektivt men viktigt för mig)
Skarpare skärm (mindre skärm ungefär lika många pixlar)
Antagligen de flesta androidapparna (Alien Dalvik)

Sedan tror jag att denna endast kommer vara en entusiastmobil och antagligen inte vara lika "het" som t ex Iphone 5, eller den hårdvarumässigt kraftigaste mobilen. Så vi som skaffar den gör ett väldigt medvetet val och bryr oss inte vad den stora massan tror är den bästa mobilen.

Samsungs stora fördel är dualcore och en riktigt bra grafikkrets. så känner man med sig att man måste kunna spela 3d-spel är den ett bättre alternativ.
Annars ser jag ingen annan anledning till att välja en hårdvarumässigt snabbare mobil.

Postad 30 August 2011 - 07:34

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
En ricktigt bra navigator borde väl vara värt något.
En av sakerna varför jag gick över till Nokia.

Postad 30 August 2011 - 09:48

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0
den är ju bara sååå snygg också... tveksamt om det blir byte från N8:an ändå iochmed att den saknar mycket grejer som den har.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.