Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.

1179 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 augusti 2011 - 07:42

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Det är lite som religion. Man är troende och det spelar ingen roll vad man ifrågasätter så biter det inte

Detta kallas nog projecering. Bara för att du hittat din religion i hifi och IngÖhm ,LTS och återvinning av lampsladdar så gäller det inte alla andra. Om du nu inte menade dig själv så var det en stund sedan jag såg bättre exempel på stenkastande i glashus.

Hade väldigt lite förutfattade meningar om Naim innan jag tog hem en för provlyssning, efter att ha provlyssnat en del annat men inte hittat nån förstärkare som var värd att investera i blev jag inte ledsen när jag upptäckte att Naim var det som passade mig.

Om man hittar en produkt som man upplever som bättre än allt annat man ägt tidigare i samma kategori så blir man ett fan. Inget världsomvälvande i det !?

Postad 24 augusti 2011 - 07:42

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Men ärligt....Prova att nivåmatcha några förstärkare i ett blindtest och återkom sen om ni hör någon skillnad. Givetvis då med alla ev. rumskalibreringar etc. avslagna...

Jag var tidigare helt övertygad att min meridian rigg var så mkt bättre än andra stärkare till jag provade och misslyckades totalt...kan nämna att de flesta stärkare kostade ca 1/10 av meridian riggen.

Postad 24 augusti 2011 - 09:58

palletheking
  • palletheking
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
För egen så tyckte jag till en början att skillnaderna mellan XS-2 och min förra HK 980 inte var så stora. Men idag slås jag av hur mycket öppnare Naim är i ljudet. PRAT har jag inte hört talas om innan. Men det svänger liksom mer om Naim-ljudet.

Postad 24 augusti 2011 - 10:40

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

För egen så tyckte jag till en början att skillnaderna mellan XS-2 och min förra HK 980 inte var så stora. Men idag slås jag av hur mycket öppnare Naim är i ljudet.

Det där har vi nog alla varit med om, att ljudet upplevs annorlunda efter ett tag och då speciellt om man inte längre kan göra de jämförelser som man gjorde tidigare.

Det är inget fel att vara glad och nöjd med sina produkter men det åtminstone jag önskar i ett forum är att vissa emellanåt kunde vara lite mer självkritiska till sina upplevelser. Har som sagt läst inlägg från folk som utan att tveka påstår att senast köpet är det bästa någonsin, det matchar produkter för dubbla priset och sedan upprepar detta sig med alla nya köp. Stämmer inte direkt in på Naimanhängarna men sådant är inte givande för tredje person anser jag. Ibkand är det nog för stor fokus / omtanke på egot och dess välmående än på de som skall ta åt sig informationen.

Postad 24 augusti 2011 - 10:55

Tode
  • Tode
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

För egen så tyckte jag till en början att skillnaderna mellan XS-2 och min förra HK 980 inte var så stora. Men idag slås jag av hur mycket öppnare Naim är i ljudet. PRAT har jag inte hört talas om innan. Men det svänger liksom mer om Naim-ljudet.

Ja och det beror på Naim skall spelas in så kallade "burn in time" som jag beskrev i tidigare inlägg.
Det vore bättre för forumet om deltagarna var lite mer öppna och nyfikna samnt dela med sig av
erfarenheter och lyssningintryck istället för den negativ inställning till allt utanför ens egna bubbla.
:blink:

Gick från Harman Kardon 8500 till Naim XS2, visst jag kan sakna 5.1 (bio ljudet) men i 2 kanal slår den
det mesta även bioljud enligt min mening. B)

Vill även påstå att det finns ett antal märken som har ett märkbart annat ljud än dussin förstärkarna där
det mest handlar om volym i överflöd.

Nait 5i´s 50w räcker bra lång än längre räcker Nait XS2ans 60w, det handlar om så mycket mer.
Det subtila är inte mättbart men hör och upplevelsbart.

Det är ju bara gå och lyssna, låna hem osv och göra en egen bedömning om vad man gillar.
tack för kaffet :lol:

Postad 24 augusti 2011 - 11:02

palletheking
  • palletheking
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Det där har vi nog alla varit med om, att ljudet upplevs annorlunda efter ett tag och då speciellt om man inte längre kan göra de jämförelser som man gjorde tidigare.

Det är inget fel att vara glad och nöjd med sina produkter men det åtminstone jag önskar i ett forum är att vissa emellanåt kunde vara lite mer självkritiska till sina upplevelser. Har som sagt läst inlägg från folk som utan att tveka påstår att senast köpet är det bästa någonsin, det matchar produkter för dubbla priset och sedan upprepar detta sig med alla nya köp. Stämmer inte direkt in på Naimanhängarna men sådant är inte givande för tredje person anser jag. Ibkand är det nog för stor fokus / omtanke på egot och dess välmående än på de som skall ta åt sig informationen.

Min upplevelse är dock att min stärkare blev bättre ju mer den spelade in sig och att den faktiskt är mer öppen i ljudet. Sen tycker inte jag att det är så givande att hela tiden åberopa blindtester under kontrollerade former då flertalet entusiaster varken har tid eller möjlighet att göra dylika tester. Påpekas skall också att många, kanske inte den här trådskaparen, men många andra frågar just hur folk upplever, eller vilka erfarenheter man har av vissa produkter. Grundfrågan gäller sällan vilka som blindtestat flera anläggningar under kontrollerade former i hemmet.

Till skillnad från dig så tycker jag att det är helt ok att dela med sig av sin entusiasm över egna prylar oavsett evidens eller inte. Ansvaret över sina köp har alltid den som köper sina grejer. Man måste få vara glad för sina prylar utan att behöva känna samvetskval över saknade källhänvisningar till sina lyssningsintryck. Vi befinner oss trots allt på ett Hifi-forum där ordet är och skall vara fritt.

Postad 24 augusti 2011 - 11:03

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0
Ja, men får väl åtminstone billigare elräkning om man köper en naim då den inte drar så mycket.... :blink:

Postad 24 augusti 2011 - 11:09

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Ja, men får väl åtminstone billigare elräkning om man köper en naim då den inte drar så mycket.... :blink:

Nja, Naim skall var påslaget 24/7 men det är ingen större kostnad per år.

Postad 24 augusti 2011 - 11:19

palletheking
  • palletheking
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Dessutom kan man slå av displayen. ECO-playing

Postad 24 augusti 2011 - 11:27

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Dessutom kan man slå av displayen. ECO-playing

Javisst den är ju miljöcerifierad B) och återvinningsbar :blink:

Postad 24 augusti 2011 - 11:30

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Skojar du med mig? Vad är vitsen med detta? Skulle det påverka ljudet på något sätt? Finns ju ingenting som egentligen säger att en förstärkare spelar bättre efter uppvärmning, men även om så vore fallet så tar det ju inte många minuter att värma upp det lilla som finns i lådan. Om ni nu ska svara på detta så kom med något konkret och inget prat trams.

Postad 24 augusti 2011 - 11:39

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Skojar du med mig? Vad är vitsen med detta? Skulle det påverka ljudet på något sätt? Finns ju ingenting som egentligen säger att en förstärkare spelar bättre efter uppvärmning, men även om så vore fallet så tar det ju inte många minuter att värma upp det lilla som finns i lådan. Om ni nu ska svara på detta så kom med något konkret och inget prat trams.

Jag föreslår att du vänder dig till en återförsäljare alternativt ringer Ljudtema eller läser på Naims web eftersom
du lär inte ta mig på allvar ändå, du är den typen eller hur. :blink:

Postad 24 augusti 2011 - 11:51

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Jag föreslår att du vänder dig till en återförsäljare alternativt ringer Ljudtema eller läser på Naims web eftersom
du lär inte ta mig på allvar ändå, du är den typen eller hur. :blink:

Jo, absolut! Om du har något konkret att komma med. Är det inte lustigt att ingen annan tillverkare rekommenderar att man ska ha sina produkter på året runt? Jag märker då ingen skillnad på min förstärkare efter 5 min eller efter 1h användning.

Postad 24 augusti 2011 - 11:56

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Jo, absolut! Om du har något konkret att komma med. Är det inte lustigt att ingen annan tillverkare rekommenderar att man ska ha sina produkter på året runt? Jag märker då ingen skillnad på min förstärkare efter 5 min eller efter 1h användning.

Gör livet lätt för dig och ring Ljudtema....

LJUDTEMA AB
Krokslätts Fabriker 30
431 37 Mölndal
Tel 031-40 17 00
Fax 031-40 54 21
[email protected]

sen kan du gå vidare.....

Postad 24 augusti 2011 - 12:21

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Min Supernait låter kanon"kall"och kanon varm. Däremot är mina erfarenheter med elektronik, datorer steroe tv mm att de håller längre när de alltid är på. Märkligt men kan förklaras med att aparaterna belastas lite extra vid påslag.
HAr därför alltid på min Supernait och Hicap.

Nait 5i´s 50w räcker bra lång än längre räcker Nait XS2ans 60w

Det beror nog på att vi använder mindre watt än de flesta tror vid musiklyssning och dynamiska peakar kan dra lite mer, men detta klara en välbygd förstärkare av att hantera :blink:
Ni som gillar att mäta kan kanske såga om ni använder typ mer än 15 W ut från förstärkaren ofta ?

Sist men inte minst: Säger detta engång och bara engång, hänvisningen till blindtestet i USA , var det Naim han hade? Om nej så undrar jag hur relevant detta är i denna tråden ?
De som förslår blindtest av Naim i allmänhet är väl samma personer som gillar sånt !? Så varför gör ni inte en sådan test och skriv sedan om vad ni komfram till. Väntar med spänning.

Här kommer lite om Naim och vad som gör dem annorlunda:

Author: julian vereker
Subject: patents etc

We don't have any patents on any of our technologies, since to do so
we would need to explain what we have done - secrets seem to work
quite well. Also a patent is only a license to sue, and I can't think
of a worse place to spend my time, in a court.

I got quite enough of that second hand from Ivor when he was being
sued over his bearing patent- (he won, but . . .)

In the UK, 'Passing off' is an offence where the perpetrator describes
his product as (for example) a Naim when it is only a copy (a clone
would require identical genes, which is seriously unlikely), so far as
I remember this becomes a criminal offence if the products are sold or
distributed for commercial gain and the Trading Standards office will
prosecute and confiscate all the offending items, a custodial sentence
could follow a successful prosecution.

Various companies have 'copied' Naim designs over the years - Onix
comes to mind, their integrated amp's circuit board layout and
components bore a striking resemblance to the Nait 2, as another
example, Philips now have laser absorbing painted panel on their
mechanisms, first used in our CDS. Copying is the sincerest form of
flattery, but if it goes to the extreme of breaking the law (Passing
off, counterfeiting or copyright infringement), the law is at hand.

julian

Date: September 23, 1998 05:49 AM
Subject: DIN/RCA

Hugues Benoit wrote: "Regarding DIN connectors, why on earth do all
the manufacturers except Naim of course do use RCA connectors? Are
they all wrong?"

I suspect that they are bowing to market pressure from customers
and/or dealers who want to use/sell expensive interconnect cables -
there maybe many other reasons, but none in my experience are
concerned with the quality of music reproduction.

julian

Date: July 08, 1998 05:05 PM
Subject: transformers

Yes, we have not only tried but also used a variety of non toroids
over the years. But ultimately the toroid gives the lowest field and
the highest power to weight/(size) ratio of any type of construction.

So far as I can remember nobody else was using toroids in 1970 when I
designed the Naim power amp - I chose a toroid since it was the only
way to get the required VA rating in the case I had designed. After
Naim became better known, our transformer manufacturer used this info
to sell to the rest of the industry, and others found that size for
size the toroid offered better performance.

Except that transformers without an air gap are more susceptable to
odd harmonic distortion on the mains and the core can rattle under
certain circumstances.

The Naim NAB 300 power amp had a frame transformer, and in order to
get the VA rating, the case was twice as tall as a 250, and the
regulation was still not as good....

julian

PS when magazine people write and explain some 'wonder thing' is the
answer to better sound, I am always surprised that they don't go and
manufacture a product utilising the 'thing' and I find out if the
others agree in the market place.

===========

Hittar inte info om att Naim saknar uttgångs motstånd eller nått dylikt på sina förstärkare p.g.a. att Julian V. inte hittade nått sånt som inte påverkade ljudet negativt så han sket helt enkelt i att ha det i sin design. Har orsakat en del bränder i USA som också ledde till att Naim blev tvungna att skriva att man ska använda deras högtalarkablar till deras förstärkare då kablarna är en del av förstärkaren. Letar vidare...

Postad 24 augusti 2011 - 12:34

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Gör livet lätt för dig och ring Ljudtema....

LJUDTEMA AB
Krokslätts Fabriker 30
431 37 Mölndal
Tel 031-40 17 00
Fax 031-40 54 21
[email protected]

sen kan du gå vidare.....

Eftersom du påstod dig veta anledningen så kan väl du förklara lite kort? Jag hade ju aldrig svalt en sån grej bara för att det stod på lådan.

Postad 24 augusti 2011 - 12:39

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Eftersom du påstod dig veta anledningen så kan väl du förklara lite kort? Jag hade ju aldrig svalt en sån grej bara för att det stod på lådan.

Det står inte så på någon låda men det är väl bara och släcka ner när du går hemifrån eftersom det verkar rätt
släckt för övrigt. :blink:

Postad 24 augusti 2011 - 12:45

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Date: March 29, 1998 03:55 AM
Subject: Bias

All Naim power amps are class B and they have as low a bias as we can
manage, just a few milliamps.

There are two reasons for doing this, in order to make a good
push/pull power amp, the two halves need to match very closely since
there is only one common feedback loop - this applies whatever the
'class' of the amp. If one achieves this degree of precision then one
only needs a very small bias current.

Also it is extremely wasteful of resources making class A power amps,
since they use large amounts of electricity even when they are not
playing music, this means the waste heat has to be dissipated into the
atmosphere without overheating the components and thus shortening
their lives, which implies large heatsinks, big heavy and expensive in
terms of resources pieces of equipment.

There are quite a few power amps about, that are called class A for
marketing reasons, but are in fact to all intents and purposes, class
B. (Save the planet - buy class :blink:.

julian

Date: January 23, 1998 01:34 AM
Subject: Onix, Rega, QUAD & Sony

Further to marks' observations, the Onix is something of a Nait copy
not only having a similar topology, but most of the components were
the same.

When I asked the designer why he hadn't 'done his own work', he said
that since the Nait was the best, it was the one to copy and anyway
copying is the sincerest form of flattery!

Also, in the early days of the rega amps, Roy Gandy was often on the
phone for advice.

The only system I ever heard from another manufacturer that did
anything for me, was the late production QUAD ll, 22 and '57 statics
with master tapes as the source.

I am often entertained by a Sony discman D-345 and sometimes even
plugged into Sony £50 portable speakers.... On my boat I have an old
Sony car cd/radio which gets played most of the time when we are on
board. One of the interesting things that continues to surprise me is
that if one spends a hour or so listening to 'ordinary' pieces, often
there is one item that 'works' well but the next issue of the same
product has lost it. Odd life.

julian

Postad 24 augusti 2011 - 12:53

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Ja och det beror på Naim skall spelas in så kallade "burn in time" som jag beskrev i tidigare inlägg.
Det vore bättre för forumet om deltagarna var lite mer öppna och nyfikna samnt dela med sig av
erfarenheter och lyssningintryck istället för den negativ inställning till allt utanför ens egna bubbla.

Att acceptera mer eller mindre osannolika påståenden utan kritiskt tänkande är INTE att vara öppen och nyfiken. Tvärtom så är det kritiskt och självkritiskt tänkande som kan kallas öppet och nyfiket. Att en förstärkare skall stå på 24/7 för bättre ljud och livlängd är ju nästan bara för mycket när man tänker efter...

Postad 24 augusti 2011 - 12:57

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Class B amp design
http://www.eee.bham..../PowerAmps5.ppt

Att acceptera mer eller mindre osannolika påståenden utan kritiskt tänkande är INTE att vara öppen och nyfiken. Tvärtom så är det kritiskt och självkritiskt tänkande som kan kallas öppet och nyfiket. Att en förstärkare skall stå på 24/7 för bättre ljud och livlängd är ju nästan bara för mycket när man tänker efter...

Tänk inte efter ... just DO it

Postad 24 augusti 2011 - 13:01

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Det står inte så på någon låda men det är väl bara och släcka ner när du går hemifrån eftersom det verkar rätt
släckt för övrigt. :blink:

Om det där var ett försök till en förolämpning så visar det ju bara på vilken nivå du ligger då du fortsätter att replikera på alla som ifrågasätter utan att egentligen besitta någon som helst information själv. Annat då än dina egna lyssningsintryck. Eftersom en annan användare själv skrev att han inte upplevde någon skillnad så förstår jag inte vitsen med att ha den igång alltid, om man nu inte är dum i huvudet.

Postad 24 augusti 2011 - 13:09

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Om det där var ett försök till en förolämpning så visar det ju bara på vilken nivå du ligger då du fortsätter att replikera på alla som ifrågasätter utan att egentligen besitta någon som helst information själv. Annat då än dina egna lyssningsintryck. Eftersom en annan användare själv skrev att han inte upplevde någon skillnad så förstår jag inte vitsen med att ha den igång alltid, om man nu inte är dum i huvudet.

Det var en förolämpning!

Postad 24 augusti 2011 - 13:15

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Det är ju konstigt att så många här tvivlar och har denna negativ inställning.
Det finns tillräckligt med återförsäljare och fackmän som man kan rådfråga om Naim
och deras hokus pokus.

Sen får man ju tåla lite mothugg om man slänger ur sig spydigheter och vill göra sig lustig.

Postad 24 augusti 2011 - 13:23

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Det var en förolämpning!

Varför fick du för dig att du skulle ge dig på det? Är det något i några av mina inlägg som får dig att betvivla min intelligens eller har du helt enkelt slut på vettiga saker att skriva? Folk som är stora gömda bakom tangentbordet finns det gott om på detta forumet...

Postad 24 augusti 2011 - 13:29

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Tror Naim maffian tog hand om trådskaparen. Måste ju vara så med tanke på att den gossen/tösen inte skrivit ett enda inlägg varken före eller efter att ha skapat denna tråden.

Så oändligt meningslöst... jaja.

Postad 24 augusti 2011 - 13:29

Unregistered1588
  • Unregistered1588
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Det var en förolämpning!

Den här tråden hade mått bra utan förolämpningar.
Förolämpningar och personliga påhopp gynnar ju knappast en redan trickig diskussion.

Postad 24 augusti 2011 - 13:32

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Varför fick du för dig att du skulle ge dig på det? Är det något i några av mina inlägg som får dig att betvivla min intelligens eller har du helt enkelt slut på vettiga saker att skriva? Folk som är stora gömda bakom tangentbordet finns det gott om på detta forumet...

Det var värst vad det där tog...din IQ har jag ingen aning om och ej heller frågsatt.

Jag efterfrågar lite mer öppet sinne för sånt som är utanför "comfortzonen"
Har du läst hela tråden och vad är isåfall din åsikt till inlägg 1 av "TheDoc"

Postad 24 augusti 2011 - 13:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Smiley till trots. Det samma kan väl sägas om anhängare till andra omdiskuterade svenska märken och hobbyföreningar.....

Det kan sägas om alla märken, vilket jag inte sa något annat. Sålänge man inte är öppen till diskussion så blir det lätt så.

Postad 24 augusti 2011 - 13:33

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Förbjudet ord = editerade bort det

Redigerat av Bongo_Mongo, 24 augusti 2011 - 13:34.

Postad 24 augusti 2011 - 13:35

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Den här tråden hade mått bra utan förolämpningar.
Förolämpningar och personliga påhopp gynnar ju knappast en redan trickig diskussion.

Ja och den är ömsesidig eller?

Postad 24 augusti 2011 - 13:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Detta kallas nog projecering. Bara för att du hittat din religion i hifi och IngÖhm ,LTS och återvinning av lampsladdar så gäller det inte alla andra. Om du nu inte menade dig själv så var det en stund sedan jag såg bättre exempel på stenkastande i glashus.

Nej, det kallas det inte, du får nog läsa mer psykologi.
Hifi är ingen religion för min del, det är ren fysik. Det är när folk snackar om saker som aldrig bevisats under kontrollerade former som man kan börja snacka om religion. Där tron går över vetenskapen.

Postad 24 augusti 2011 - 13:42

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Projektion, en term som används inom psykologin för att beskriva hur en person som inte vill inse eller kännas vid sina egna "svagheter" för att försvara självbilden kan tillskriva dessa egenskaper på andra personer istället

http://sv.wikipedia....gisk_projektion

Antar att alla dina andra starka fakta är lika sanna som att det är jag som behöver plugga mer psykologi :blink:

Som jag sagt tidigare så tycker jag fakta/vetenskaps/fysik approachen till hifi är helt ok men inget för mig.
Dessutom figurerar det väldigt mycket tveksamt i blindtest och mätvärlden som knappast testats och bevisats enligt konstens alla regler.

Nej. Jag väljer att njuta av musik via min Supernait - som nu Warren Haynes - mer än jag gjort med tidigare förstärkare. Det är fakta som bara genom att jag säger det genast blir en sanning.

Postad 24 augusti 2011 - 13:46

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Nu gör jag ett litet inhopp angående begreppet PRaT.

Den första detaljen är att PRaT är ett i högsta grad verkligt fenomen oavsett om vissa märken marknadsför det eller ej. Begreppet innebär att musiken återges utan "eftersläpning" - den flyter fram obehindrat med rapp bas m.m.

Spelar man akustisk och klassisk musik o.dyl (ej mainstreamskvalpop/hiphop/rap o.dyl) och man utvärderar olika förstärkare kan man trilla över skillnader i PRaT. Dessa skillnader utgörs normalt av att musiken framförs på ett "lättflytande" sätt - ett annat ord som beskriver detta är "sväng".

För min del innebär detta att stereon helt enkelt inte "fördröjer" någonting - timingen uppfattas som naturlig. Det finns nämligen utrustning som presenterar musiken med lägre grad av timing m.m - något som går att höra vid en jämförelse.

Däremot har PRaT i verklig lyssning lite att göra med marknadsföring. Det går att få till bra med många produkter, det måste alltså inte vara en Naim eller Linn.

Att ifrågasätta återgivningen av PRaT är enligt min enkla uppfattning ignorant. Man kan ifrågasätta marknadsföringen och om märke A har mer av den varan än B, sådana riktlinjer är vanskliga. Däremot är det en parameter att bedöma ljudet efter och jag använder den ihop med musik som jag vet avslöjar dessa skillnader.

För att uppfatta PRaT-skillnader brukar jag använda t.ex Oysterband och "The road to Santiago" - ett exempel på en låt som tämligen direkt avslöjar hur en stereoanläggning hanterar timing m.m. Det finns anläggningar som inte återger den så medryckande som den kan vara och så finns det andra anläggningar som klarar att återge den på ett lättflytande sätt.

Edit: Jag ser ingen logisk anledning att förneka PRaT som en parameter i återgivning av musik. Det synsättet leder ingen vart. Däremot är det inget magiskt på något vis och det visar sig inte med all musik heller. Men det är en fullt logisk parameter att använda som en del i urvalsprocessen.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 24 augusti 2011 - 13:49.

Postad 24 augusti 2011 - 13:47

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Antar att alla dina andra starka fakta är lika sanna som att det är jag som behöver plugga mer psykologi :blink:

Som jag sagt tidigare så tycker jag fakta/vetenskaps/fysik approachen till hifi är helt ok men inget för mig.
Dessutom figurerar det väldigt mycket tveksamt i blindtest och mätvärlden som knappast testats och bevisats enligt konstens alla regler.

Nej. Jag väljer att njuta av musik via min Supernait - som nu Warren Haynes - mer än jag gjort med tidigare förstärkare. Det är fakta som bara genom att jag säger det genast blir en sanning.

Warren Haynes ...såg du honom med Derek Trucks i Claptons Crossroads Guitarr Festival?

Tedeschi Trucks Band.. Revalator är ett måste.
Speciellt på en Naim Rigg B)

Postad 24 augusti 2011 - 13:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Sen tycker inte jag att det är så givande att hela tiden åberopa blindtester under kontrollerade former då flertalet entusiaster varken har tid eller möjlighet att göra dylika tester. Påpekas skall också att många, kanske inte den här trådskaparen, men många andra frågar just hur folk upplever, eller vilka erfarenheter man har av vissa produkter.

Det är ju såklart givande att någon ifrågasätter! Eller vad menar du? Ett forum där ingen ifrågasätter eller har en annan åsikt? Sen skulle iaf jag, och jag är knappast ensam, vara intresserad av åsikter som även har någon kontrollerad bäring.

Till skillnad från dig så tycker jag att det är helt ok att dela med sig av sin entusiasm över egna prylar oavsett evidens eller inte. Ansvaret över sina köp har alltid den som köper sina grejer. Man måste få vara glad för sina prylar utan att behöva känna samvetskval över saknade källhänvisningar till sina lyssningsintryck. Vi befinner oss trots allt på ett Hifi-forum där ordet är och skall vara fritt.

Du avslutar med att ordet skall vara fritt, men samtidigt som verkar du ogilla vissa åsikter som du nästan verkar vilja slippa. Hur går det ihop?
Jag tycker alla ska dela med sig av sina upplevelser oavsett vad det är. Samtidigt som jag tycker man ska kunna påpeka att det kan vara på ett annat sätt och upplevelser är inget mer än upplevelser.

Postad 24 augusti 2011 - 13:50

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Det var värst vad det där tog...din IQ har jag ingen aning om och ej heller frågsatt.

Nej, inte direkt. Anledningen att jag frågade var därför att jag undrade varför du skulle slänga ur dig en sådan kommentar. Skippa sandlådenivån är du snäll, hur gammal är du liksom?

Ja, jag har läst hela tråden. Min spontana reaktion på inlägg #1 är väl att han säkert har rätt. Det lät antagligen inte bättre än hans gamla förstärkare. Vad det sedan beror på i just hans fall kan jag inte svara på. Kanske att det inte finns tillräckligt med kraft eller något annat. (Du behöver inte replikera på just den meningen). Jag tror att många köper förstärkaren på rent omdöme eller åtminstone demar den med dessa omdömen i bakhuvudet och då tycker man säkert att det låter bra eftersom "alla andra gör det" och man vill inte gärna gå emot strömmen. Visst kan det låta bättre än ens nuvarande rigg, men som i många fall går kanske folk från sin första förstärkare i en budget långt under nait 5i. Min slutsats är att många säkert hade varit nöjda med en förstärkare som kostar några tusenlappar mindre också och att jag inte tror på existensen av prat, i alla fall inte på att naim skulle vara de enda som uppvisar detta ljudliga fenomen. Som många också påpekat tror jag inte att många hade hört skillnad om man hade ställt upp nait 5i mot andra förstärkare i lägre prisklass i ett blindtest då den helt enkelt är överprisad.

Om inte nivån på kommentarerna höjs så var detta sista inlägget för mig i denna uppenbarligen känslofyllda debatt.

Postad 24 augusti 2011 - 13:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Vitsen är att några har upplevt en förbättring.
Så vi är där igen. Upplevelser. Vart drar man gränsen? Är allas upplevelse korrekta bilder av verkligheten eller är upplevelse inget mer än något helt subjektivt som kan bero på massa olika saker? Mitt svar bör vara ganska klart.

Postad 24 augusti 2011 - 13:54

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Vitsen är att några har upplevt en förbättring.
Så vi är där igen. Upplevelser. Vart drar man gränsen? Är allas upplevelse korrekta bilder av verkligheten eller är upplevelse inget mer än något helt subjektivt som kan bero på massa olika saker? Mitt svar bör vara ganska klart.

+1

Postad 24 augusti 2011 - 13:54

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Som svar på Falkn tidigare

Vet inte vad jag ska svara men du bidrar ju till nivån och känslan i tråden så det är väl bara att acceptera.

Redigerat av Droppy, 24 augusti 2011 - 13:55.

Postad 24 augusti 2011 - 13:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Det är ju konstigt att så många här tvivlar och har denna negativ inställning.
Det finns tillräckligt med återförsäljare och fackmän som man kan rådfråga om Naim
och deras hokus pokus.

Har du samma inställning till TV-Shop? Att allt dom "läkare", "tränare", mm säger är korrekt?

Postad 24 augusti 2011 - 13:59

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Har du samma inställning till TV-Shop? Att allt dom "läkare", "tränare", mm säger är korrekt?

Självklart! Jag äger TV-Shop. Det är det som finansera mitt HIFI intresse.

Redigerat av Droppy, 24 augusti 2011 - 13:59.

Postad 24 augusti 2011 - 13:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Det jag finner intressant är att du verkar inte ha öppet sinne att det du hört beror på andra saker än de fysiskt ljudliga skillnaderna. Men andra, som är mer frågande eftersom det finns mängder av empiri som visar på problem med öppna och okontrollerade tester, är inte öppna. Hur går det ihop?

Postad 24 augusti 2011 - 14:00

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Jag ser ingen logisk anledning att förneka PRaT som en parameter i återgivning av musik. Det synsättet leder ingen vart. Däremot är det inget magiskt på något vis och det visar sig inte med all musik heller. Men det är en fullt logisk parameter att använda som en del i urvalsprocessen.

Håller helt och hållet med. Ingen magi utan fakta om hur vårat öra och hjärna uppfattar musik. Det systemet är mycket känsligt för "fel" timing. Sedan spelar hur musikalisk lyssnaren är och dennes taktkänsla vilket bara det senare kan tränas upp.

Och ja, har sakt det tidigare, Naim uppfann inte begreppet PRaT utan har bara blivit förknippade med det av en eller annan anledning.

Redigerat av Donmeta, 24 augusti 2011 - 14:01.

Postad 24 augusti 2011 - 14:01

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Som svar på Falkn tidigare

Vet inte vad jag ska svara men du bidrar ju till nivån och känslan i tråden så det är väl bara att acceptera.

Det tycker jag absolut inte att jag gör! Om du tycker att det är barnsligt eller att det är ett påhopp mot dig att ifrågasätta något som du påstår eller fråga efter teknisk uppbackning eller förklaring av påståenden så bör du nog tänka om. Det är absolut inget personligt som är riktat mot dig, det bryr jag mig föga om. Jag ifrågasatte och ställde frågor som du påstod dig veta svaren på, men du replikerade istället med en förolämpning. Angående elförbrukningen så var det inget spydigt menat, utan mer ett konstaterande.

Postad 24 augusti 2011 - 14:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Ja, hur kan du få till det att jag kör projektion?

Postad 24 augusti 2011 - 14:02

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Det jag finner intressant är att du verkar inte ha öppet sinne att det du hört beror på andra saker än de fysiskt ljudliga skillnaderna. Men andra, som är mer frågande eftersom det finns mängder av empiri som visar på problem med öppna och okontrollerade tester, är inte öppna. Hur går det ihop?

Vet ej

Jag lyssnar och värderar det jag hör. Idag Rigg A imorgon Rigg B eller en värre variant av Rigg A.

Postad 24 augusti 2011 - 14:05

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Återigen
Om rekomendation är att hantera sin rigg på ett visst sätt så varför inte göra det.

Det är bara trycka på play höja volymen och lyssna. kan det bli enklare eller?

Redigerat av Droppy, 24 augusti 2011 - 14:06.

Postad 24 augusti 2011 - 14:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Håller helt och hållet med. Ingen magi utan fakta om hur vårat öra och hjärna uppfattar musik. Det systemet är mycket känsligt för "fel" timing. Sedan spelar hur musikalisk lyssnaren är och dennes taktkänsla vilket bara det senare kan tränas upp.

Konstigt att personen jag erbjöd 5000 kr för att vara med i ett blindtest för visa upp detta inte ställde upp.
5K är ju hyffsat summa pengar och om det är så lätt så bör det inte vara ett problem.

Postad 24 augusti 2011 - 14:06

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Ja, hur kan du få till det att jag kör projektion?

Det jag menade var att jag uppfattar dig som mer "religiös" än vad jagoch många andra här är. (Du skrev om "religion" i hifi-sammanhang).

Postad 24 augusti 2011 - 14:07

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Ifrågasättande?

Det är rörande med detta s.k ifrågasättande, d.v.s den korrekta testmetoden med slumpgenerator ger det korrekta resultatet, d.v.s ingen skillnad. Därmed blir det fel om skillnad detekterades och då måste man hoppa in i tråden och ifrågasätta detta och peka på slumpgeneratortest som visat att t.ex förstärkare låter snarlikt....... :blink:

Det där har ju serverats i många år på detta forum, alltid samma argument.

För min del ser jag fortfarande slumpning som idiotiskt vid test av specifika komponenter. Det intressanta är att ta reda på hur en specifik förstärkare låter, blint bör i det läget innebära att den benämns A, nästa testobjekt B o.s.v. Därefter tar man helt enkelt reda på hur A respektive B låter.

Att blanda in en slumpgenerator i detta kommer ofelbart eliminera ev skillnader av det enkla skälet att förfarandet är förvirrat. Ibland växlas testobjekt, ibland inte. Enda lösningen är då att intala sig själv att det inte är någon skillnad och sedan försöka finna en ev skillnad.

Självfallet handlar gissningsleken om att lyckas pricka av objekten som slumpas in.

För min del ser jag denna testmetod som intetsägande när det gäller frågan om hur en specifik komponent låter. Jag är enbart intresserad av en analys av komponenten i sig själv.

Att gnälla om att slumpgeneratorn måste användas för att testet skall bli giltigt håller inte. Det kan möjligen användas som en metod att se om en lyssningspanel klarade att höra en ev skillnad på en framslumpad komponent.

Blindtestar man däremot utan slumpgenerator (ja, det ÄR ett blindtest om man enbart vet att A, B eller C spelar men inget mer) går det att ta fram hur ljudet är från testobjekten genom att varje objekt analyseras för sig. Lyssnaren vet självfallet inget annat än att det finns en omkopplare för val av testobjekt.

Ett sådant test ser jag som intressant. Däremot ger jag katten i slumpgeneratorn och alla dessa enkla slutsatser om att skillnad hördes öppet och sedan tog man fram slumpgeneratorn och så försvann alla skillnader...........

Det är logiskt att skillnader "försvinner" då man slumpar fram testobjekt. För att kunna detektera ev skillnader med slumpgenerator vill det till att man är väl inlyssnad på hela kedjan inkl rummet där testet äger rum och att man kan sätta fingret på skillnaderna och detaljanalysera delar av musiken. Då kan man teoretiskt överlista slumpgeneratorn.

Edit: Apropå den heliga slumpgeneratorn.

Skulle någon av förespråkarna för slumpad testning kunna motivera varför slumpen är en bra metod för att utvärdera hur ett testobjekt låter?

Jag har mycket svårt att se poängen att försöka svara på den frågan medelst slumpen. Det är ungefär som att slumpa fram testobjekt i ett laboratorium eller slumpa fram viner vid en blind vinprovning, d.v.s istället för att servera vin A, vin B och vin C fyller man hela tiden om glasen så glaset för vin A kan ibland innehålla vin B och C.

Jag ser inget intresse i om en lyssningspanel lyckades slumpa rätt eller gissa rätt - däremot är jag intresserad av hur testobjektet låter. D.v.s hur låter "A".

Förövrigt blir jag fundersam över hur man sköter sin utvärdering då man köper t.ex en Meridianrigg med argumentet att den låter mycket bättre och sedan upptäcker man att den låter identiskt med en förstärkare för 1/10 av priset. Då har något gått mycket fel vid utvärderingen. Jag t.o.m lägger in en gissning att man knappast provade Meridian mot denna andra förstärkare och om så ändå skedde gick man inte tillräckligt grundligt tillväga.

Det skulle rent av kunna antyda att många omvända själar köpt utrustning utan ordentlig utvärdering och att denna faktor ökar deras engagemang i motbevisandet med ett antal steg.

Intrycket jag fått är att ett antal av de omvända varit uppe och vänt i det s.k "dyrfi-träsket" innan de såg ljuset och mottog det glada evangeliet om Denons 2105a och Rotels 1080. Självfallet vill de rädda andra själar från att begå samma misstag (därav upprördheten över de s.k dåliga råden etc).

För att undvika dessa fadäser är det bättre att lyssna kritiskt och genomföra genomtänkta köp. Personlig integritet och ansvar är viktigt. Anser man att man blev "lurad av branschen" har man brustit som konsument. För min del drar jag mina egna slutsatser istället för att blint köpa "vad butiken rekommenderade" (eller vad LTS rekommenderar).

Redigerat av Unregistered43b822d3, 24 augusti 2011 - 14:26.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.