Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo TX-NR717 eller TX-NR818?

695 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 January 2013 - 11:52

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0

Nej, det stämmer fortfarande inte. 80Hz må vara THX-standard, men bara för att det är så, så är det inget som säger att det blir bäst i ditt hem. Oavsett om du har "THX-standard" eller ej på dina högtalare.

Personligen håller jag helt med dig. Men THX-standarden är 80Hz. Det var det jag ville ha fram.

Postad 10 January 2013 - 08:10

martymaar
  • martymaar
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

har beställt en 717 från hifishop24 för 5091kr.
känns sådär att betala innan till deras konto men det borde väl vara lugnt då det är flera som gjort det smärtfritt.
köpte en yamaha 773 för 4 dagar sen men blir inte riktigt nöjd med hur den levererar ljudet så jag går tebax till onkyo igen, mindre mobell än vanligt för mej men denna är väl stark å spelar bra?
hade en 809 innan å denna känns rätt likvärdig, utom det lilla extra som man ej hör ändå.

är ni nöjda med era 717?
finns ju inte mkt omdömen på den!?

Jag har haft en 717 ett tag nu (4990 kr) och är hittills jättenöjd. En stor anledning till att jag valde den framför 616 är att det finns pre-out så att jag kan hänga på ett slutsteg för frontarna i framtiden. För filmtittning är jag inte i närheten av att använda den till max så de extra tusenlapparna för 818 var inte aktuellt för mig (även om den säkert är jättebra).

Det enda jag stör mig på är att det inte finns någon shufflefunktion på spotify appen....

Postad 10 January 2013 - 12:33

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Kommer inte längre åt spotify på 818? Står kontrollera dina kontouppgifter typ, provat att lägga in dem igen men likadant. Funkar bra på datorn i alla fall så det är inget med själva spotify-kontot utan 818. Wifidongeln lös så den verkade vara ok?

Edit: Något skumt var det, provade internetradion inga problem, lade inte mitt konto en tredje gång. DÅ gick det MEN då låste sig spotify, gick inte att blädra vare sig via förstärkaren, fjärren eller telefonen. Men lyckades få igång det. Hoppas det var engångsföretelse...

Redigerat av Unregistered0c078b54, 10 January 2013 - 12:45.

Postad 10 January 2013 - 12:41

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Litar inte riktigt på wifi just för vissa saker så som bild och ljud.
Jag kör med kabel :)
Förra veckan tappade min 818 helt allt med nätverk. Det var så några dagar, sen var den urkopplad i nån dag pga målning och efter inkoppling så va allt som vanligt igen. Mysko.

Redigerat av RobNB, 10 January 2013 - 12:44.

Postad 10 January 2013 - 14:10

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Hmmm... låter inte helt lovande. Bra om folk rapporterar sina ev. underligheter
Har en helt ny wifipuck och helt nytt 30 mb 4G mobilt bredband. Och den wifipucken har tyvärr INTE någon möjlighet att köra kabel. Rätt knepigt och synd tycker jag. Men funkar det så... Vi får väl se...

Postad 10 January 2013 - 19:01

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0

Jag har haft en 717 ett tag nu (4990 kr) och är hittills jättenöjd. En stor anledning till att jag valde den framför 616 är att det finns pre-out så att jag kan hänga på ett slutsteg för frontarna i framtiden. För filmtittning är jag inte i närheten av att använda den till max så de extra tusenlapparna för 818 var inte aktuellt för mig (även om den säkert är jättebra).

Det enda jag stör mig på är att det inte finns någon shufflefunktion på spotify appen....

hade 809 innan jag bytte till marantz å yamaha så det skall bli kul att se skillnaden på 717 å 809.
får hem min imorn från hifishop24 så då blir det testa å lyssna.
blir jag ej nöjd nu så köper jag en beggad 809 nånstans. vad har du för högtalare till din 717?

Postad 10 January 2013 - 20:39

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Jag har också en 717 och håller med dig där, det känns som en väldigt elementär funktion..

Är det förresten någon av er som kopplat in en UBT-1 till eran förstärkare? (Det vill säga bluetooth-adaptern ifrån Onkyo). Jag köpte en sån och förväntade mig betydligt mer än vad den ger.. Till exempel går den inte att koppla till Android-enheter. Jag har uppdaterat FW och testat med ett par olika Android-enheter (bland annat HTC One X och Sony Acro S), den parkopplas men den tar inte emot/spelar upp ljud ifrån enheterna.. Tittar man på följande video visas en Android-enhet men han säger aldrig att skiten inte funkar med Android vilket i mitt tycke är extremt dåligt skött. http://www.youtube.c...h?v=lmQZTH86xPM

Förstärkaren auto-switchar till UBT-1 när en enhet ansluts, det kan låta bra i teorin, men i praktiken innebär det att när man tittar på TV, spelar TV-spel eller kollar film kan telefonen få flipp och ansluta till UBT-1 som i sin tur byter källa på förstärkaren. Det är riktigt irriterande och efter mailkontakt med Onkyo har jag fått reda på att auto-switch-funktionen inte går att stänga av =/

En önskefunktion vore även att kunna koppla UBT-1 till bluetooth headsets, till exempel för nattanvändning, men det lär väll aldrig hända.

Förstärkaren som sådan är jag däremot grymt nöjd med, värd varenda krona.

Postad 10 January 2013 - 21:47

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
fick min igår :-) Har inte hunnit testa så mycket ännu. Bara lite musik.
Var ju tvungen att köpa nytt grafikkort till htpc först så man kan få ut de nya formaten DTS-HD osv...

Har gjort kalibrering med åtta punkter och tycker inte det blir någon jätte skillnad med audysee av eller på men basen blir lite tigthare tycker jag med den på mindre bummel. Tycker främst det låter mycket bättre med subben på mot vad det gjort tidigare.
MEN vart är basen utan subb??
Har satt frontarna till fullrange och kör pure audio och högtalarna saknar ju nästan all bas. Och kollar man på bas konerna så rör de sig ju knappt. Först när man spelar riktigt högt typ 75 på volymen vaknar basen till liv. Kör man med dynamic EQ blir det mycket bättre men då blir det för mycket bas om subben är på. Best låter det med DEQ av och subben på.Ska testa vidare i helgen

Har inte testat med slutsteget ännu ska göra det till helgen och se om det är någon skillnad. Tycker det är bra tryck i denna pjäs mycket mera kraft än min gamla 702. Ljudet med med subben på och all channel är mycket bra.

Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 10 January 2013 - 21:49.

Postad 10 January 2013 - 22:01

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
zupe: Tyckte jag med att det blev lite väl bra med Dynamic Eq på, hittade då en inställning på reference-level där man kan välja 0,5,10 och 15 där 0 är förvalt och ger mest baskompensation. Så ökar du till typ 10 eller 15 så kommer inte basen bli lika överväldigande. Rent spontant som idé passar Dynamic EQ mig kanon då jag nästan uteslutande lyssnar på låg volym.

Själv fick jag alldeles för stor skillnad med Adussey kalibrerat. Så det är nog väldigt olika vad man har för akustiska förutsättningar, jag som har ett stort vardagsrum med 2.60 i tak och inget på väggarna, inga gardiner och "cleant" hade säkert många attribut som kalibreringen ville åtgärda varpå framförallt basen blev lidande. (tror kombinationen av sub vilket jag saknar och XT32 ger det bästa resultatet) Mina gissningar dock. Önskar man kunde se resultaten någonstans efter kalibreringen?

Hoppas kunna få lite tid någon dag och pilla lite mer. Någon som vet hur jag kan använda en extern dac till tex spotify? Min Nad 565BEE skall tydligen gå att använda till det. Den har fina wolfson-dac:ar och körde över min förra 803 när jag jämförde 2-kanals kapaciteten. Men hur f-n koppla och går det? (Har aldrig provat att bara köra extern dac förrut)

Redigerat av Unregistered0c078b54, 10 January 2013 - 22:03.

Postad 11 January 2013 - 08:14

martymaar
  • martymaar
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

hade 809 innan jag bytte till marantz å yamaha så det skall bli kul att se skillnaden på 717 å 809.
får hem min imorn från hifishop24 så då blir det testa å lyssna.
blir jag ej nöjd nu så köper jag en beggad 809 nånstans. vad har du för högtalare till din 717?

Jag har ett par nyinköpta xtz 99.26 (mk I) som jag håller på att spela in, funkar kanon hittills. Ska komplettera med en xtz-center också om jag bara kan komma på ett bra sätt att placera den på ett bra sätt. Innan dem (och som nuvarande center och bakhögtalare) hade/har jag Gallo nucleus micro -satelliter som också lät bra tillsammans med min Velodyne minivee-sub, framförallt till film men de hade lite problem med att låta bra när jag lyssnade på musik i mitt nya boende pga rummets storlek. Jag planerar använda de gamla satelliter i "Zone 2" så att de inte blir sysslolösa :)

Jag märkte stor skillnad i ljudkaraktär när jag gick från min Sony str dh800 till den nya Onkyon även med mina gamla satelliter. Framförallt i diskanten som blev mycket mer framhävd.

Hoppas du blir nöjd, annars får du klättra vidare på stegen.

Postad 12 January 2013 - 09:47

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Senaste funderingen...
Undrar om tonkontrollerna påverkar kalibreringen? De går ju över hela förstärkarens inställningar förutom pure audio och direct varpå viss tveksamhet är dom de är aktiva under kalibreringen. Kom på att jag hade bas +6 när jag gjorde kalibreringen. Skall straxt göra ny kalibrering med +-0, samt flyttat ut frontarna 1dm längre från väggen. Denna gången skall jag även inte mäta något bakom lyssningspositionen då jag kom endast 2-3dm från väggen förra vändan. Se om det blir någon skillnad med dessa åtgärder. Egentligen skulle man göra en sak åt gången för att se vilken som eventuellt skulle göra skillnad. Men tyvärr pallar jag nog inte med det. Vi får väl se...

Postad 12 January 2013 - 09:59

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Tonkontrollerna har ingen inverkan under mätningen, däremot så går dem att applicera efteråt. 30cm är inte helt förkastligt om man ska mäta bakom... Jag brukar mäta precis ovanför soffans bakkant, det måste inte vara bakom soffan.

Audyssey mätningarna går ju så fort nu (om man jämför med äldre modeller) din 818 borde vara ännu snabbare än min 3009. Så den kan man gott göra några gånger om man kommer på nya grejer att göra bättre.

Postad 12 January 2013 - 13:00

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Har nu äntligen fått lite tid att både gå igenom förstärkaren samt gjort en massa tester och lyssningar. Spotify vs cd, Riktig CD vs dvd-transport och 818 inbyggda dacar, NAD375 vs 818, Audussy av/på/ Dynamic EQ av/på osv... osv... Rätt genomgående test i framför allt 2-kanal, men även lite mindre test på film. Tyvärr-tyvärr har jag nu inte tid att skriva ner intrycken/resultatet vilket tar ett tag utan får återkomma i ärendet... Hoppas jag kommer ihåg alla detaljer bara :-/

Postad 12 January 2013 - 13:25

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Håller på att uppgradera firmware nu ska göra en ny kalibrering sen.

När man startar en h kalibrering så står det att man ska justera subb volumen till 75 db. Skruvar jag ned till 75 så är den ju nästan helt av på volymen och hörs knappt, kan ju inte stämma så jag körde volymen på halva då stod det 100 db. men det blev för mycket för den är sänkt 15 db efter kallibreringeringen. Och skulle se film vid försts explotionen höll tanten på att hoppa ur soffan alldeles för mycket bas. Ska göra en ny kalibrering med basen på lite lägre.

Ljudet till film är mycket bättre äb med 702 mycket bättre tal och tydligare bakgrundsljud.
Tror jag har vant mig vid en bas puckel för basen låter mera om man stänger av audysee men den bumlar mera. Är nog en vane sak. Efter jag sänkte subben lite och kör med dynamisk eq på låter det mycket trevligt.
Som någon nämmt tidigare så är volym skalan på denna lite skum. Man måste ju upp på 75 innan det börjar hända grejer.

Har testat spotify lite snabbt men blev grymmt besviken. hade tänkt att slippa andvända htpcn och bara köra spotify i stärkaren. Men appen till telefonen är ju skit kass går ej att sortera efter låt eller artist ingen slumpvis uppspelning helt omöjligt att hitta rätt låt då den sorterar helt enl eget tycke. jämför man med spotify remote till htpcn så har onkyos app LÅNGT kvar. Finns det någon annan app för android som funkar med stärkaren främst föt spotify? Dummt att man inte kan slå på stärkaren med appen utan stärkaren måste slås på manuellt. Vanliga fjärren hade kunnat vara bättre gillar 702 fjärr bättre då man har separata knappar för alla ljudlägen stereo direct osv.... På nya fjärren finns ju bara tre knappar för ljudlägen så man får ju trycka som en dåre för att komma dit man vill

Internetradio verkar trevligt men hur sparar men kanaler som favoriter?

Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 12 January 2013 - 13:35.

Postad 12 January 2013 - 16:41

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Ändra volymskala i receivern till "relative" istället för "absolute" :)

Ang. subvolym så bör du lägga dig på 75db, inte mer än 80db iaf. Vill du så kan du ju höja volymen på subben efter kalibreringen. Men jag skulle nog börja se över placeringen om den inte hörs alls trots att mikrofonen mäter 75db (det är dock inte högt). Det är normalt att subben låter "mer" utan audyssey men som sagt är det oftast bara bummel.

Håller även helt med dig ang. Spotify. Appen suger fruktansvärt hårt och inte heller direkt på OSDn fungerar det tillfredställande. Sen tycker jag även att det lät sämre än via min dator. Även fjärren var bättre på tidigare modeller precis som du nämner. Känns väldigt oseriöst med en "music" knapp där man måste stega igenom alla ljudlägen, inte ens en "Pure Audio" knapp finns det.

Postad 12 January 2013 - 17:08

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Håller på att uppgradera firmware nu ska göra en ny kalibrering sen.

När man startar en h kalibrering så står det att man ska justera subb volumen till 75 db. Skruvar jag ned till 75 så är den ju nästan helt av på volymen och hörs knappt, kan ju inte stämma så jag körde volymen på halva då stod det 100 db. men det blev för mycket för den är sänkt 15 db efter kallibreringeringen. Och skulle se film vid försts explotionen höll tanten på att hoppa ur soffan alldeles för mycket bas. Ska göra en ny kalibrering med basen på lite lägre.

Ljudet till film är mycket bättre äb med 702 mycket bättre tal och tydligare bakgrundsljud.
Tror jag har vant mig vid en bas puckel för basen låter mera om man stänger av audysee men den bumlar mera. Är nog en vane sak. Efter jag sänkte subben lite och kör med dynamisk eq på låter det mycket trevligt.
Som någon nämmt tidigare så är volym skalan på denna lite skum. Man måste ju upp på 75 innan det börjar hända grejer.

Har testat spotify lite snabbt men blev grymmt besviken. hade tänkt att slippa andvända htpcn och bara köra spotify i stärkaren. Men appen till telefonen är ju skit kass går ej att sortera efter låt eller artist ingen slumpvis uppspelning helt omöjligt att hitta rätt låt då den sorterar helt enl eget tycke. jämför man med spotify remote till htpcn så har onkyos app LÅNGT kvar. Finns det någon annan app för android som funkar med stärkaren främst föt spotify? Dummt att man inte kan slå på stärkaren med appen utan stärkaren måste slås på manuellt. Vanliga fjärren hade kunnat vara bättre gillar 702 fjärr bättre då man har separata knappar för alla ljudlägen stereo direct osv.... På nya fjärren finns ju bara tre knappar för ljudlägen så man får ju trycka som en dåre för att komma dit man vill

Internetradio verkar trevligt men hur sparar men kanaler som favoriter?

Angående slå på stärkaren:

Nu har jag iofs bara en 515 men om du sätter den i NetworkMode, tror jag det heter så skall du kunna slå av och på stärkaren från appen :-)

Postad 12 January 2013 - 18:51

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0

Angående slå på stärkaren:

Nu har jag iofs bara en 515 men om du sätter den i NetworkMode, tror jag det heter så skall du kunna slå av och på stärkaren från appen :-)

Nice tackar det funkar fint.

Får kanske kallibrera om med lägre volym på subben.

Har testat lite med slutsteget nu. Det är bra mycket mera kräm i 818 än min 702 gamla . Med slutsteget låter det bättre men inte alls den skillnaden som det var innan. 818 speler riktigt bra i två kanal. Men slutsteget låter bättre mindre ssssigt i vissa låtar och mer pondus i basen men ljud styrkan är ungefär det samma men man kan spela högre med slutsteget innan det blir jobbigt för öronen men det beror nog mest på att s ljuden är mindre. Tack vare värmen från rören på ingången i Vincent 331. Tror fakstiskt att jag skulle kunna tänka mig att sälja slutsteget. Visst det är skillnad men frågan är om skillnaden är värd pengarna vad steget kostar.
Tanten vill ju få bort "den fula lådan som står och skräpar på tv bänken".

Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 12 January 2013 - 19:01.

Postad 12 January 2013 - 19:43

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Har nu äntligen fått lite tid att både gå igenom förstärkaren samt gjort en massa tester och lyssningar. Spotify vs cd, Riktig CD vs dvd-transport och 818 inbyggda dacar, NAD375 vs 818, Audussy av/på/ Dynamic EQ av/på osv... osv... Rätt genomgående test i framför allt 2-kanal, men även lite mindre test på film. Tyvärr-tyvärr har jag nu inte tid att skriva ner intrycken/resultatet vilket tar ett tag utan får återkomma i ärendet... Hoppas jag kommer ihåg alla detaljer bara :-/

Återigen, ska bli intressant att läsa :-)

Har själv bildat mig en uppfattning efter några dagar spelande. Har inte kunnat jämföra med gamla Primaren då jag sålde den men upplever en hel del skillnader. Väntar med dom och ser vad du skriver, tyvärr inte helt positivt ur ljudsynpunkt och handhavande.

Postad 13 January 2013 - 16:35

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Har testat lite mer med vincent steget nu.
Testade utan subben på. Kör man all channel och musik med riktigt djup bas så orkar inte recivern driva ur basen ordentligt. Kalibreringen delar center och surr vid 40 Hz andra gången första gången delades de vid 50 vilkt jag tror är bättre då de är specade 55Hz

Audysee satt samma volym med och utan steg efter kalibrering så de är nog ganska nära i ljud volym. Vilket underlättar vid test. Älskar att jag köpt bananer så man slipper skruva när man ska byta.
Utan steget blir basen lite tynnre och den djupaste basen försvinner en aning. Skillnaden är mindre när man kör stereo.
Men när man pressar recivern med alla kanaler så märker man ganska så stor skillnad. Så Steget får bo kvar hos mig. Mina frontar är ju ganska så snälla och lättdrivna så skillnaden med ett par trögare frontar är säkert större.

Vid vanligt tv tittande tycker jag dialogen är mycket tydligare än med gamla 702 där det var svårare att höra röster och andra ljud. Ljudet vid film är mycket bra. Med bra klös i effekter och bra dialog. Ljudet är mycket bättre nu när jag sänkt subben en aning var alldeles för högt ställd. Sitter nu och diggar musik med Dynamik EQ på och audysee på, höger foten kan inte kan inte låta bli att stampa med.

Är mycket nöjde med recivern men det finns några rejäla botten napp. Värst är spotify klienten som är helt kass. Känns som man slängt in en funktion bara för att den ska finnas där, sen har man helt struntat i användarvänligheten. Fjärren gillar jag inte heller. Hade gärna sett en bättre app for android hoppas någon duktig kan snickra i hop en bättre app än onkyos.
Gillar dock att man kan slå på recivern med telefonen om man ligger i sängen och vill lyssna lite radio. Lite synd att man inte kan få se kurvorna som audysee mätit fram hade varit kul att se skillnaden.

Man sponsrar ju elbolaget ganska mycket nu. Testade med en elmätare och hela riggen med tv, htpc, reciver och slutsteg drog runt 600-650w under drift. Man känner ju av att det värmer ganska bra när allt är igång. Fått uppgradera lite runt recivern med. Blev ett nytt grafik kort till htpc och nya hdmi kablar kablar som klarar hdmi 1.4. Nu när man har en reciver som klarar alla ny formaten så måste ju resten också göra det. Har testat att spela blue-ray med 3D och DTS-HD och det funkar fint.

Postad 13 January 2013 - 20:05

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Intressant Zupe...

Kan du inte prova denna app?

https://itunes.apple...d393837174?mt=8

Postad 13 January 2013 - 20:10

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 2
Onkyo TX-NR818 utvärdering

Inledning
Ja då fick jag äntligen lite ”pappa-tid” och möjlighet att inte bara bekanta mig rent tekniskt , utan kanske framför allt dessikera den ljudmässigt, den nyinköpta Onkyo TX-NR818 som ersatte Onkyo TX-SR803 och komplettera den befintliga 2-kanals setupen NAD375/NAD565.

De akustiska förutsättningarna
Kunde mkt väl bara bättre men även sämre. Inga betongväggar eller dylikt som spökar, men väl 2,60 i tak, inga gardiner, inget på väggarna, öppen planlösing och ”cleant”. Men det låter faktiskt hyffsat ändå även om det stora problemet är att ljudet far runt lite pga ovanstående.

Mina personliga förutsättningar.
Är delvis musiker till yrket, är även lärare i studioinspelning. Och anser mig vara tämligen van att testa allehanda musikutrustningar, vilket i hobbysyfte även innefattar viss Hifi-relaterat. Så utan att vara för dryg, tror jag mig ha hyffsad erfarenhet i ämnet musik och ljudexponering. Mina ord är verkligen inte lag, utan detta är vad just mina öron uppfattat so far. (värt att notera att jag gav mig an uppgiften enligt mina egna preferenser, är tämligen kritisk av mig i mina bedömningar, men kommer även att ge ett lite mer generell bedömande. )

Testutrustning. Onkyo TX-NR818, Onkyo DVD 405, NAD 565BEE (CD med Wolfson dac:ar), NAD 375BEE. HDMI-kabel från DVD som används som transport för att använda 818´s inbyggda dac. XTZ Pearl White Audiokabel, Högtalarkabel någon Supra-variant minns ej vilken. Högtalare Monitor Audio RX8, RX-centern, MA Radius 45HD surround.

Musik.
Här är det enligt mig extremt viktigt att lyssna på musik/låtar som man verkligen kan utan och innan och har lyssnat in sig ordentligt på förut. I princip alla låtar har jag använt tidigare genom åren vid tester både extern samt i hemmet. Så de är testade på massor av anläggningar så jag tror mig veta hur de låter och vad det finns för information att lyssna efter. Eftersom jag inte hade obegränsat med tid valde jag ut fyra stycken låtar och höll mig till dem.

Jill Johnsson – Baby blue paper. Kanonlåt att ha som lyssningsobjekt. Denna gången även extra viktigt pga jag har den i två cd-utgåvor utifall de skulle skilja sig emellan.

Tracy Chapman – Fast Car. En låt jag har upptäckt genom åren kan skilja sig en hel del från system till system.

AC/DC – Givin the dog a bone. Från the black album. Bra producerad platta men ändå så låter instrumenten ”riktiga”. Vet som musiker vad jag skall lyssna efter här.

Iron Maiden – Children of the damned. Mina gamla hjältar, vad gör dessa här? Faktum är att även här finns det en del att lyssna efter även om det är tidigt 80-tal. Sen har det sin poäng att se om den musik jag är uppväxt med låter bra helt enkelt. Ibland blir det platt pannkaka om 80-talshårdrock och då är det inte intressant för min del.

Hade gärna haft många mer lyssningsobjekt, bla Mark Knopfler, Joe Bonamassa mfl. men fick nöja mig denna gången för att det skulle hinna bli något skrivet över huvud taget.

Lyssningsförfarandet.
Utrustningen ej nivåkalibrerad, ej ”blindtestad”, utan fick helt förlita mig på mina öron, som jag hoppas inte gav ett allt för missvisande intryck. Gjorde så att jag spelade om samma stycke flera gånger, om och om igen, ofta koncentrerade jag mig på ett instrument i taget, kanske bara lyssnade efter ett anslag, reverbklang osv. Ibland lyssnade jag lite längre, men oftast låg lyssningen kring 10-20 sekunder. Givetvis växlande mellan det som skulle jämföras fram och tillbaka. Vid jämförelse av olika enheter så körde jag alltid renast möjliga signal, pure-audio och motsvarande.

TESTEN

CD i DVD-HDMI-818 vs Spotify/818
Först ut var att testa om jag hörde någon skillnad över huvudtaget mellan Spotify och cd. Här ägnade jag inte jättemycket tid utan körde nog mest Baby blue paper då jag hade den i dubbla cd-utgåvor som jag först utvärderade sinsemellan. CD/Spotify: Här upptäckte marginell skillnad men den var inte alls så stor, dock fanns den ändå där. Små detaljer tex på den akustiska gitarren i introt på Baby Blue paper var lite mindre tydliga med Spotify, visparna på trumman likaså. Men tyckte ändå att Spotify ”duger” klart bättre än vad jag kanske hade trott i jämförelse med DVD-transport.

CD i DVD-HDMI-818 vs NAD565-818
Här är det som varit viktigast personligen för mig. Att se om jag kan nöja mig med ”enbart” Onkyon som musikförmedlare, antingen för att sälja av 2-kanalsanläggningen eller för att så småningom förpassa den till källarens framtida projekt. Värt att notera att jag tidigare jämförde min NAD-setup med HK990-kombo, Naim 5-kombo, HK975-kombo, XTZ100. Och beslöt mig för att satsa på NAD, vilket jag sedan dess har varit mkt nöjd med. Har även haft vid sidan Onkyo 803 att jämföra med.
Här är det alltså frågan om CD-uppspelning. Antingen via NAD-spelaren eller Onkyo-DVD´n som transport till Onkon (818).

Hade upptäckt något intressant redan på 803:ans tid att när man kopplade in en riktigt bra cd så hände det faktiskt saker. Och visst gjorde det så även här…

Baby blue paper – Jills stämma lät bra i båda fallen men här började det kännas igen på riktigt, visparna på trumman i början hörs detaljerna lite bättre, anslaget på basen ”känns”, och över huvud taget så lyfts just basen. Även hela ljudbilden blir lite större samt instrumenten placeras ut bättre. Hör även en liten reverbklang i första versen när Jill slår av en ton som inte hörs med DVD/Onkyo818.

Fast Car - Helt plötsligt dök basen upp efter att ha fört en anonym tillvaro med Onkyo-kombon. Tracys röst placerades klockrent i mitten efter att ha huserat mer åt sidorna.

Givin the dog a bone – Nu vaknade virveltrumman till liv, basen hör man helt plötsligt själva anslagen på som man inte gjorde alls med DVD/818. Mer driv i musiken. Rösten hamnar placerad i mitten och längre fram.

Children of the damned – Första ackordet som öppnar låter större och bredare, basen kommer fram lite ytterligare. Men det jag kanske mest reagerar på är på DVD/818 så blir det lite platt fall när trummorna drar igång. Istället för att tillföra, så ryggar nästan ljudet tillbaka. Med NAD-spelaren så backar inte trummorna utan tillför låten nästa del i uppbyggnaden.

Upplever totalt sett samma typ av förbättring som med 803:an när man kopplar en vettig spelare till. Det låter inte alls tokigt! Onkyo 818 låter inte alls dålig på egen hand och de har faktiskt ändrat ljudbilden en hel del sedan 803:an. Men när man jämför mot något bra så uppenbarar sig skillnaderna inte brutalt, men med väldigt kritiska öron ändå rätt stora skillnader.

Då har jag hittills konstaterat att DVD/818 låter liiiite (marginellt) bättre än Spotify, att NAD565/818 låter hörbart bättre än DVD/818. Dags att testa 818 mot NAD375.

Kör alltså nu enbart med NAD565 som cd-spelare och växlar mellan Onkyo 818 och NAD375. Och här behöver jag faktiskt inte bli särskilt flerordig även om det egentligen hade förtjänats. Egentligen så är det samma skillnader mellan 2-kanalaren och Flerkanalaren som i testet innan. Fast allt höjs ytterligare ett snäpp. Detaljer hörs mer, mer bas och bättre bas, lättare att följa konturer, ljudet blir större, rösterna får mer ”kropp” och centreras på ett bättre sätt, 3D-djupet förbättras och det blir bättre på alla plan. Fortfarande talar vi dock om lyssning via de kritiska öronen. Det är så här det ska låta!

Provade även att dra på volymmässigt och förvånas faktiskt hur fort det blir ”grötigt” och svårt att hålla isär ljudbilden för Onkyon, trodde faktiskt den skulle vara bättre än så här. NAD375 är ju nästan ett kärnkraftverk och där är det bara att vrida på även om högtalarna börjar protestera när det blir riktigt högt.

Onkyon alléna
Har jag sågat Onkyon? Kanske låter det lite tufft om tongångarna, men den så lovordade pjäsen var värd att tampas med lite tuffare konkurrens tyckte jag för att få lite nyansering på lovsången.

Nu när vi har jämfört den med lite andra förutsättningar och vi vet var den står så kan vi gå in och koncentrera oss på 818 alléna.

Pure Audio – Kommer ihåg när jag bytte upp mig från 603 till 803 att bland det första jag märkte var att pure audio lät mkt bättre på 803:an. Och samma sak slog mig här. Pure Audio låter bättre på 818 än på 803. Faktiskt riktigt trevligt tillsammans med en bra cd.

Stereo – Låter bara marginellt lite sämre än pure-audio. Det jag märkte man tappade var lite placering av tex sången.

Audyssey XT32 – Här var förväntningarna stora. Och dessvärre så blev de inte riktigt infriade. Måhända det var de akustiska förutsättningarna som ställde till det att den överjobbade. Gjorde ett par stycken kalibreringar med lite förändringar men i princip samma resultat. Vid 2-kanalslyssning så är ljudet rätt förvrängt. Röster kommer visserligen fram riktigt bra och de låter bra, men börjar man lyssna så märker man förvrängning och överdrivning av diskant. Basen är som bortblåst, stort hål i vissa viktiga frekvenser tex där en tung virvelkagge ligger. Funkar inte alls utan Dynamic EQ. Har ägt flertal högtalare, flertal förstärkare både 2-kanalare och biomaskiner, sitter vid studiomonitorer på jobbet och ofta med hörlurar både vid inspelning men även musiklyssning. Och så här låter det icke! Audyssey hör inte hemma vid 2-kanalslyssning.

Dynamic EQ – Faktiskt en av anledningarna till att jag ville köpa en dylik pjäs. Som familjefar sitter jag i princip aldrig numera i lyssningsposition perfekt placerad och kan lyssna på lagom lyssningsvolym. Nu är det oftast lågt, eller barnrelaterat eller så sitter jag med lurar om jag vill lyssna riktigt bra. Dynamic EQ är egentligen en modern Loudness funktion. Men den gör det faktiskt riktigt bra. Nästan lite väl bra. Har provat lite att ändra referencevolymen och inbillar mig att jag får lite tämjning av basen när jag ökar talet över 0 som är lägst och default. Det som är bra är att det lyfter ljudet när det är lågt. SAMT något som faktiskt är viktigt för mig har jag upptäckt. Sitter som sagt väldigt sällan i lyssningsposition utan befinner mig någon annanstans i rummet/huset och vid en sidoposition så lyfter helt klart Dynamic EQ ljudet ”bättre” än kanske t.o.m NAD-kombon. (Dvs typ 75-90 grader om högtalaren så låter det bättre med 818 och Dynamic EQ än med NAD-kombon) Så med rätt användningsområde helt klart en bra pryl i vårat hem.
Sen att den förvränger ljudet både diskantmässigt och basmässigt är en annan femma, sitter man och toklyssnar hör man ju det och stör sig på det, samt att djupet och placeringen blir lidande, men vid mer avslappnad lysning och till tex hårdrock så kan det ibland vara ett trevligt plus.

FILM
Jag passade även på att prova lite film då jag blev besviken på XT32-kalibreringen som alla lovordar. Drog igång intro-scenerna på Gladiator och jämförde Audyssey av/på, Dynamic EQ av/på osv. Och här vill jag påstå att Audyssey tillsammans med Dynamic EQ ger ett bra lyft! Man sitter definitivt mer i ljudbubblan och ljudet blir större och mer effektfullt än om man kör utan. Är nu mkt nöjd med center-ljudet som med 803:an inte var av tillfredställelse. Till film skall det vara helt klart PÅ. Har dock inte provat med Musik-dvd och där blir det intressant. Har även provat på att uppscala dvd och det gick över förväntan. Mamma Mu och Kråkan har aldrig sett bättre ut ;-)

Övrigt
Stör mig väldigt på att i sann Onkyo-anda så kan man INTE gå in och finjustera värdena vilket är hur synd som helst. Då är jag övertygad om att jag hade kunnat ratta fram ett väldigt bra ljud även till musik. Har inte ens hittat något ställe där man kan se EQ-värdena. Det kunde man t.o.m på min 803:a (även om man inte kan ställa in exakt som det automatiska pga fasta freqvenser vid manuell EQ.) Vidare… fjärren är väl ok, men ett par steg tillbaka från min 803-fjärr. Ingen belysning, man kan tex inte växla mellan pure-audio och stereoläget direkt utan måste bläddra sig igenom lyssningfält. Tok-dumt. Sen är det säkert handhavandefel. Men när man skall välja tex NET så måste man trycka på NET men sen måste man trycka IGEN på reciver för att kunna hantera NET??? Men som sagt kan vara handhavande fel. Nä den gamla fjärren var både mer påkostad samt mer användarvänlig. Onkyo-appen är hur vettig som helst att ha. Men inte lysande, lite seg och lite svår att hantera Spotify. Men det går ändå hyffsat. Bra att ha i alla fall ur familjesynvinkel. Slippa kladda med TV´n på osv.

Summa-summarum…
Onkyo TX-NR818 är en biomaskin som låter riktigt bra till just bio. Den låter också bra till musik, men är inte drömmaskinen som för mig skulle ersätta en bra 2-kanalsanläggning.
Tar jag av mig de kritiska öronen, så är den en väldigt vettig pryl med massor av funktioner och ljud. Till slö-lyssning med familjen och hopp-och-dansmusik med dottern så är den klockrent och där nöjer jag mig hur lätt som helst.
Men som sagt i lyssningsposition med skarprättar-kniven framme så hade jag kanske hoppats på lite mer. Min personliga gräns går någonstans där jag landar med kombinationen NAD565:an. Där duger det fullt och klart även om det låter klart bättre med NAD375. Men som sagt känner att jag kliver över OK-gränsen tillsammans med CD´n.

Då återstår bara frågan, hur uppnår jag denna gräns? När jag gjorde alla jämförelser så höjde jag ribban allt eftersom. Men när jag går tillbaks till verkligheten så ligger den ju på ”sämsta” läget. Dvs troligen oftast Spotify med 818:ans dac. Någon som har koll på hur och OM det går att använda sig av NAD565:ans dac? Den skall i alla fall kunna fungera som extern DAC mig veteligen. Har både Optisk ut och in. Säkert en del annat som spelar in än bara DAC men undersöker gärna den saken vidare. Men hur kopplar jag in 565:ans DAC i Onkyon? misstänker även att man måste ställa in en del i Onkyon? Tacksam för input här…

Nå, det var mina ”cent” så långt…

Postad 13 January 2013 - 20:48

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0

Intressant Zupe...

Kan du inte prova denna app?

https://itunes.apple...d393837174?mt=8

Har ingen apple telefon

Postad 13 January 2013 - 21:05

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Donatello

Mycket intressant läsning. Bra review!!!
fem plus till dig!

Alltid intressant när folk gör jämförelser.

Postad 13 January 2013 - 21:38

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

• 303 inlägg
  • 0
Tack för en lysande recention

Postad 15 January 2013 - 13:09

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Trevlig utvärdering! Delar dina intryck till stor del. Jag har dock inte gjort någon a/b-jämförelse då jag sålde min gamla förstärkare innan utan någon slags före och efter jämförelse, helt subjektivt givetvis. Saknar en hel del från min Primare I21 som kändes mer kraftfull, tex vid trumanslag och en annan kontroll på basen. Onkyon är dessutom vassare i diskanten.
Har gjort några XT32-kalibreringar, senast igår då jag fick mitt mikrofonstativ med bom. Tycker att det blir klart bättre med en kalibrering men man tappar lite bas samtidigt som basen blir bättre och mer detaljerad. Kan mycket väl bero på att den sänker problemfrekvenser. Framför allt tror och hoppas jag att det blir ännu bättre när mina subbar dyker upp.
Dynamic EQ tycker jag låter lite konstlat så den gillade jag inte. Har däremot inte pillat mer med det, gick väl ställa in nivån på den.
Överlag är jag lite kluven, vissa saker hanterar den jättebra och vissa sämre. Tycker jag hör en massa detaljer som jag inte hört innan men saknar andra.

Som det ser ut nu är jag inte riktigt nöjd utan börjar fundera på att byta tillbaka till en 2-kanalare igen (någon som vill byta mot tex. Primare I30 eller liknande...?) alternativt någon äldre reciever (för att komma åt delningen till subben) samt slutsteg. Ska nog utvärdera den lite till när basarna kommit och då har jag förmodligen fått till absorbenterna som material är inköpt till.

Den inbyggda dacen har jag gjort a/b-jämförelse mot Cambridge DacMagic, kunde inte höra någon skillnad.

Menyerna kommer jag inte helt överens med. Tycker dom är ologiska och har svårt att hitta inställningar jag tittat på tidigare. Kanske är jag som är lite ologisk...

Onkyon är inte dålig på något vis men i jämförelse med den gamla Primaren var det inte något lyft. Hade i alla fall hoppats på ungefär samma ljudkvalitet. Film har jag ännu inte testat.

Postad 15 January 2013 - 13:26

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0

Onkyon är inte dålig på något vis men i jämförelse med den gamla Primaren var det inte något lyft. Hade i alla fall hoppats på ungefär samma ljudkvalitet. Film har jag ännu inte testat.

Exakt. Den låter ok men inte i klass med en riktigt 2-kanalare. Primare är bra, har lyssnat en del på dem och jämfört med den är ju naturligtvis Onkyon ett nerköp i ren 2-kanal. Man måste väga in andra aspekter för att den skall vara motiverad. tex vad den är byggd för: film :-) Men även funktioner som spotify, internetradio, bla bla bla.. Själv har jag kört dubbla system dvs både bio samt ren 2-kanals setup dom senaste 5 åren pga att för mig har en biomaskin inte kommit tillräckligt upp i kapacitet i 2-kanal. Och så är det forfarande enligt mig. Förra vändan var jag ute och lyssnade på Denon i +40.000:- och den klarade inte av att matcha en Denon PMA2000. Så det är bara att gilla läget eller köra dubbla uppsättningar.

Audyssey: Jag tror att har man goda akustiska förutsättningar så funkar det nog mkt bra. Har man mindra bra så får den "överjobba" och resultatet blir därefter. Har varit så sjuuuukt intressant att få se mätvärdena någonstans. Ingen som vet om man kan se dem om man kopplar den till en PC eller liknande?

Postad 15 January 2013 - 16:49

Sathack
  • Sathack
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Beställde 818 från eurotexx och betalade med paypal. Men fick mail nu att dom är slut på lager och vet inte när leverantören kan skicka mer.
Se hur lång tid det tar att få tillbaka pengarna :/

Redigerat av Sathack, 15 January 2013 - 16:50.

Postad 15 January 2013 - 20:48

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av ORemote? Tycker att Onkyo remote 2, hänger sig ibland samt saknar en del möjligheter till inställning. Ifåne...

Postad 15 January 2013 - 21:12

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Fungerar klockrent enligt mig. Mycket bättre än Onkyo Remote 2!

Det enda jag saknar, är möjligheten att väcka förstärkaren med mjukvaran. Typ Wake-on LAN.
Kanske går att fixa, men jag har inte fått till det. I övrigt så går det ju riktigt snabbt att bläddra bland inställningar, mer effektivt än via vanliga fjärren.

Postad 15 January 2013 - 21:36

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Har inte hittat remote2 hmm.
Har den första utgåvan, den är väl ok.
Skulle vara trevligt om man kan få upp samma meny på telefonen/plattan som på tv:n

Postad 15 January 2013 - 21:55

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Har någon hängt på en 2 kanalare på 818. Undrar om det är lönt. Sugen på att testa :P

Postad 16 January 2013 - 09:15

Sathack
  • Sathack
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Beställde 818 från eurotexx och betalade med paypal. Men fick mail nu att dom är slut på lager och vet inte när leverantören kan skicka mer.
Se hur lång tid det tar att få tillbaka pengarna :/

Var inga problem att få tillbaka pengarna. Så tummen upp för eurotexx :)

Postad 16 January 2013 - 11:22

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Någon som kan förklara begreppet Audyssey Dynamic Volume® så att jag fattar?
Det är ju en kompressor vad jag vet. Vad är skillnaden mot Late Night Mode tex. Som också är en kompressor.
Kanske funkar Dynamic Volume som Dynamic EQ, att den ökar ju mindre volym man har och avtar när man drar på eller?

Redigerat av Unregistered0c078b54, 16 January 2013 - 11:22.

Postad 16 January 2013 - 14:42

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Donatello: Jag har inget svar på din fråga men det jag tycker skulle vara kul att se är hur Dynamic Volume är jämfört med Dolby Volume. Det jag har läst så ska de göra ungefär samma sak men att Dolbys motsvarighet ska vara lite snabbare och bättre. Audysseys variant hänger inte alltid med. Dolby Volume gör underverk om man är allergisk för höga ljudtoppar eler hög reklam. Tyvärr så ska den inte kunna köras med Audyssey. Vet ej om det är fel eller inte.

Det roliga är att det finns 4 varianter av detta i 818:

Audyssey Dynamic Volume http://www.audyssey..../dynamic-volume
Dolby Volume http://www.dolby.com...lby-volume.html
Late Night Mode
THX Loudness Plus http://www.thx.com/c...-loudness-plus/

Det finns de som säger att de inte är helt jämförbara utan att THX Loudness Plus är nästan samma sak som Audyssey Dynamic EQ.

Postad 16 January 2013 - 14:51

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0

Har varit så sjuuuukt intressant att få se mätvärdena någonstans. Ingen som vet om man kan se dem om man kopplar den till en PC eller liknande?

Audyssey MultEQ Pro finns det nåt som heter. Jag har sett någon i något forum som använde sig at detta och satt med sin PC och kollade på kurvor etc.

http://www.audyssey.com/installers

Någon här som provat denna programvara och hur får man tag på den?

http://installer.aud...d Equalizer.pdf

Postad 16 January 2013 - 17:24

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Är det inte om man köper Audysee PRO då får man mjukvara till pc och en kallibrerad microfon och kan mäta på upp til 32 punkter tror jag det var

Postad 16 January 2013 - 18:50

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Som "svar"på min egen fråga ang se inställningarna så har det ingen betydelse, då efter lite efterforskningar läst mig till att Audyssey gör mer än bara EQ-inställningar, så även om man hade kunnat se resultaten hade man inte kunnat uppnå samma resultat med den manuella eq´n även OM man hade kunnat ställa in vilka värden man ville med som jag förstod det. Men om man hade kunnat justera Audyssey inställningarna hade varit något annat. Så jag släpper det...

Dynamic Volume håller jag på och läser in mig på, se om jag blir något klokare. Har inte riktigt blivit nöjd med informationen än så länge.

Redigerat av Unregistered0c078b54, 16 January 2013 - 18:51.

Postad 16 January 2013 - 21:02

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0

Audyssey MultEQ Pro finns det nåt som heter. Jag har sett någon i något forum som använde sig at detta och satt med sin PC och kollade på kurvor etc.

http://www.audyssey.com/installers

Någon här som provat denna programvara och hur får man tag på den?

http://installer.aud...d Equalizer.pdf

Är det inte om man köper Audysee PRO då får man mjukvara till pc och en kallibrerad microfon och kan mäta på upp til 32 punkter tror jag det var

Varken 717 eller 818 är listade hos Audyssey som installer ready, vilket innebär att de inte går att Pro-kalibrera. Man måste upp på 3010 och 5010 för att dom ska vara pro-klara.

Redigerat av macman, 16 January 2013 - 21:34.

Postad 17 January 2013 - 09:06

nivv
  • nivv
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Nå, det var mina ”cent” så långt…

Fin recension! Jag har ungefär samma huvudbry som dig (haft min NR818 i ett par veckor). Till film är den helt underbar, till musik krävs det lite mer pill. Jag kan tycka att man mister lite av bastrycket när man kört Audyssey, men det beror nog på att min sub inte kan fylla rummet riktigt. Eller så beror det på att jag inte haft tillgång till ett stativ vid mätning, har staplat kuddar och satt micen på toppen, låter idiotiskt, och är säkert det också ^^. Får mäta om nu i helgen med ett stativ :)

Läste en sak på Audyssey hemsida ang. Dynamic EQ, de menar att Dynamic EQ _alltid_ ska vara påslaget om man inte spelar på referensnivå. Vilket jag kan hålla med om, utan Dynamic EQ får man verkligen spela högt för att få tryck ur högtalarna.

Nu till en annan fråga. Har gått och blivit sugen på Monitor Audios RX-serie (rx6 som frontar). Vissa säger att kombinationen med NR818 blir för vass, och andra menar att dem spelar fint ihop. Jag har en liten släng av tinnitus (mycket mild) och detta gör att jag inte kan lyssna för högt utan att diskanten blir jobbig i mina öron. Så, kan du beskriva hur dem spelar ihop? Mot det vassa hållet, eller mer mjukt?

Redigerat av nivv, 17 January 2013 - 09:08.

Postad 18 January 2013 - 21:39

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Det här med uppskalning är jag helt novis på. Vad skall man välja från min DVD som verkar ge ut 576 när man kör den passthrough. Kör för närvarande att 818 skalar upp till 720p som verkar ge resultat. Jag har en Panasonic HD plasma lite äldre dvs ej full HD. Tänkte att man skall kanske bara köra 720p på en sådan, men testade 1080p även och det verkade ju funka bra det med. 4k fick jag ingen bild med verkade det som.

Redigerat av Unregistered0c078b54, 18 January 2013 - 21:40.

Postad 19 January 2013 - 13:49

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
720p borde vara bättre annars så skalas det ju två grr. först scalar recivern upp till 1080p sen scalar ju tv ned det till 720 p igen

Postad 19 January 2013 - 18:32

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Har hittat ett fel på min 818:a

Efter att ha testat och grejat en hel del med 2-kanalsljudet har jag de senaste dagarna testat film/flerkanalsljudet. Och jag vet inte om det är just pga Dynamic volume, men det är när jag har hållit på och testat av och på den funktionen som deffekten uppstått. Kan vara slump att det är just den funktionen och det kanske uppkommit/uppkommer ändå, men surround-right får då ett pys-ljud halvlågt volymmässigt. Klart störande vid låg lyssning. Det spelar sedan ingen roll om man stänger av eller på något med audussey utan det blir kvar. Pys-ljudet påverkas inte heller av höjning eller sänkning av volymen. Det försvinner temporärt när man byter till lyssningsläge 2-kanal tex stereo, men finns där när man byter tillbaka till flerkanal (provat även olika källor tex dvd och net med samma resultat). Blir dock av med det om jag drar ut kontakten till förstärkaren och startar om.

Någon som har hört talas om något liknande?

En annan pryl som jag irriteras över är att jag några gånger när jag skall öppna spotify nekas och säger att det är något knas med mitt konto och att jag skall kolla mina uppgifter. Väljer jag då att logga ut så undrar den om jag verkligen skall logga ut "mittkontonamn". Loggar jag sedan in igen går det bra. Har hänt 3 ggr nu. Kan det ha göra med att jag har spotify öppet på mac:en? Normalt sett så tar ju den enheten där man öppnar spotify senast över, men Onkyon kanske har problem med att det är igång på en annan enhet och inte klarar att ta över aktiviteten? Eller är det helt enkelt en bugg i Onkyon? Provar givetvis alltid tex intetnetradion för att kolla så det inte är något med nätverket.

Postad 21 January 2013 - 14:07

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Har nu provat med att köra en reset. Lite förvånande att man inte behövde uppdatera firmware igen?
Nåväl, skall testa lite se om problemet kvastår/uppstår (måste bara få iväg familjen på något vis så jag kan köra kalibreringen). Eurotexx har i alla fall meddelat att dom hänvisar mig till Svenska reparatörer då det skall vara Europa-garanti. Vad det nu innebär. Onkyo själva sa att om det det var inom 28 dagar skulle den utväxlas mot en annan av inköpsstället. Men som sagt Eurotexx tyckte den skulle repareras i sverige istället för utbyte?

Hittade något nytt intressant när jag var inne och snurrade bland inställningarna "Music optimizer". Vilket jag bara provade lite snabbt med Spotify, vilket höjde mina ögonbryn. Klart intressant att utvärdera lite mer. Någon som testat den funktionen och vill yttra sig lite?

Uppdatering: Problemet kvarstod dessvärre efter reset och ny kalibrering. Dök upp igen efter lite användande. Så den får väl skickas iväg suck... jag som började bli riktigt kompis med den. Frågan är vem står för frakten? Måste man göra det själv? Oavsett vart den skickas? Det lär ju kosta en bra slant med tanke på tyngden och vet att det är svårt överhuvudtaget att hitta något bolag som skickar stora tunga paket som privatperson.

Redigerat av Unregistered0c078b54, 21 January 2013 - 20:33.

Postad 22 January 2013 - 12:18

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
det är inget jordbrum du har fått? Prova att ha alla saker anslutna till samma uttag och ta bort ev antenner osv.

Postad 22 January 2013 - 13:20

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Kan tänka mig att detta kan intressera en hel del köpare här på forumet.
Jag håller nämligen på och härjar både med Eurotexx, Onkyo samt även svenskt officiellt Onkyo-Serviceställe, varav dom sistnämnda vägrade ta emot en Onkyo köpt i Tyskland. Enligt dem så har Onkyo-Tyskland gett dem restriktioner att göra så.

Postad 22 January 2013 - 16:43

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Skulle inte förvåna mig om det är ett sätt att skrämma bort utländska konsumenter. En Onkyo representant som jag träffade på Arken messan sa att Onkyo skulle försöka lösa problemet med pris diffarna. Om det är deras sätt så är det skratt retande.

Postad 22 January 2013 - 16:51

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Det finns två serviceställen för Onkyo vad jag vet. Vilken har du kollat med? Undrar om det inte var Anovo som kunde fixa service här i Sverige. Står längre bak i denna tråd.

Postad 22 January 2013 - 21:21

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Intressant, på Onkyos hemsida finns just två st service center och ingen av dem är Anovo utan dessa:

Regenersis Nordic AB
Nätverksgränd 11
721 11 Västerås
Tel.: +46 (0)8 5900 2600
[email protected]

AV-Link Servicepartner AB
Norra Langebergsgatan 4
42132 Vastra Frolunda
Tel.: +46-(0)31-101040
Fax.: +46-(0)31-280 433
[email protected]

Däremot såg jag nu att man kunde läsa på regenersis hemsida att Anovo hölls på att fasas ut. Dvs som har väl kanske ingått i koncernen på något vis?
Mkt riktigt jag hörde av mig till AV-Link i Göteborg. Kan prova att ringa dom andra imorgon.

Postad 24 January 2013 - 10:59

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Onkyo själva säger att de INTE har European Warranty. Och de INTE har någon garanti alls om den inte är köpt hos en auktoriserad återförsäljare. Så även om det står på apparaten att det är en Onkyo så är den tydligen inte det.

Presenterar hela konversationen med Onkyo här:

Hi, I think my new TX-NR818 got a error.

The right surround sometimes (more often) got a constant noice (sounds like "pssssscccchhh"). I goes away when I stop the movie or switch to 2-chanel (though its still there if I only pause the movie). But comes back when I start the movie again or switch to surround-mode. The noice is constant and doesn´t react on the volume control or any audyssey on/off-settings. The noice is also there if I switch to for example "NET" and listen in surround mode. The only way to get rid of the noice is to pull the power cabel and restart the 818.

I can´t make the voice to appear by purpose. The noice is quite low in level, but when watching a move at low volume you can hear it over the soundtrack. Its quite disturbing.

Any ideas? Send it back to the shop?

Postad bild
Mark Onkyouk If the unit is less then 28 days old then you can get it swapped over at your dealer, in fact I would get you dealer to take a look at it anyway to see what is going on.

Thank you for answering.

Got this message from the internetshop I order it from:
"Hello, you have European warranty and send the Onkyo to repair center in Sweden."

They say I shouldn´t send it back to them? Where is the repair center in Sweden?...

Postad bild
Mark Onkyouk Hi as I said if the unit is less than 28 days the dealer is able to exchange the unit for you ( & then we will tidy things up with the dealer, thats if they are an authorised dealer that is ) Over 28 days yes please go to a service agent , under 28 days.....back to the dealer.

It turned out that the dealer was not a authorised Onkyo dealer. So I guess I have to send it to a service agent. How does the procedure works? Who´ll stand for the repair cost, who´ll stand for the shipping cost?

I found two service agents in Sweden ... Regenersis Nordic AB
Nätverksgränd 11
721 11 Västerås
Tel.: +46 (0)8 5900 2600
[email protected]

AV-Link Servicepartner AB
Norra Langebergsgatan 4
42132 Vastra Frolunda
Tel.: +46-(0)31-101040
Fax.: +46-(0)31-280 433
[email protected]

Ok. I got in contact with one of the autorised service agents in Sweden. They refuses to take the case because it´s bought from Germany. They say they have restrictions from Onkyo-Germany to NOT repair any Onkyos from Germany.

The salesman refer to that I´ve got European warranty and therefore it shall be sent to Swedish service agent.

So whats the deal here?

Postad bild

Mark Onkyouk For an in-warranty repair it will have to go back to the original country of purchase, Onkyo does not provide a european warranty but in fact a territory specific warranty, Also as you purchased from a non authorised dealer, I am sorry to say that you do not have ANY Onkyo warranty at all.......I would suggest that you contact the dealer you purchased it from and confront him and ask him what HE is going to do about it, As he is responsible . Sorry to be the bearer of bad news. The unauthorised dealer that sold you the unit has a legal obligation to help you.

Thanks for the reply. Indeed bad news.

I´ve owned four Onkyo recivers and therefore a lot of money in Onkyo products, and never realized that there could be warranty differences depending on which store I bought the product from? I´m a longtime member of the largest A/V-forums here in Sweden and everybody belives/ got information that Onkyo got European Warranty. Even the shop I bought it from thought/claim so. To be honest I wouldn´t have bought it if it didn´t have the European Warranty, I thought It was a great service from Onkyo to me as a customer. I was certenly misinformed. Now I can enlighten them how the warranty works or not works, so that people must be aware and spend time doing research on their on, if they are interested of buying any Onkyo products. Even if a machine has got the Onkyo-logo, it might not be treated like a Onkyo. I can see some trust issues here in the Onkyo logo/branding.

I´m a great fan of Onkyo over the last ten years, but I must admit that Harman Kardon had a better service to their customers. They even took my broken HK970 for repair even if it had run out of warranty-period. They didn´t ask if I bought it from that store or that store, It was their product no matter what, they were more interested to solve the problem and let their customer enjoy their pruduct.

Redigerat av Unregistered0c078b54, 24 January 2013 - 11:04.

Postad 24 January 2013 - 11:24

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Onkyo verkar inte vara så roliga att ha att göra med... Någon som är duktig på konsumenträtt? Garanti ett år är väl lagstadgat?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.