Dock så är jag rätt säker på att det också ger mer skillnad än förstärkare som spelar odistat. Jag anser ändå att en cm hit eller dit skulle göra typ noll iaf.
Vad påverkar mest? högtalare eller förstärkare?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 18 april 2013 - 17:08
Dock så är jag rätt säker på att det också ger mer skillnad än förstärkare som spelar odistat. Jag anser ändå att en cm hit eller dit skulle göra typ noll iaf.
Postad 18 april 2013 - 18:01
Om du tror att sånt kan påverka så kan man ju inte testa något på något sätt alls. inget skulle kunna testas.
Ingen förstärkare spelar odistat. De distar precis hela tiden.
För övrigt spelar faktiskt en cm hit eller dit större roll än gemene man tror. Det är det som är spännande med akustik. Bara du rör dig någon cm kan frekvenser hamna i en null eller peak. Hörbart dessutom.
Postad 18 april 2013 - 18:11

Annars kanske XavierJHs förslag kan vara något för framtida tester?

Postad 18 april 2013 - 18:12
http://www.realtraps.../video_wave.htm
Jag rekommenderar att ni kollar hela videon, men om ni har dåligt med tid kan ni börja på ~3.40. Men kolla gärna hela videon.
Postad 18 april 2013 - 18:16
Postad 18 april 2013 - 18:24
Men det låter ju skitjobbigt att sitta och pricka in centimetrar hit och dit.Ingen förstärkare spelar odistat. De distar precis hela tiden.
För övrigt spelar faktiskt en cm hit eller dit större roll än gemene man tror. Det är det som är spännande med akustik. Bara du rör dig någon cm kan frekvenser hamna i en null eller peak. Hörbart dessutom.
Postad 18 april 2013 - 18:35
Postad 19 april 2013 - 03:06
Visst finns det kanske möjligheter vid just förstärkartest och näst intill heldämpade rum inom hela registret, men även överkropp, huvud och öronmusslans vinkel, position mot ljud påverkar klart hörbart.Det spelar absolut roll. Men med bra akustik så behöver man inte sitta med huvudet i ett skruvstäd för att höra skillnaden.
Postad 19 april 2013 - 06:34
Visst finns det kanske möjligheter vid just förstärkartest och näst intill heldämpade rum inom hela registret, men även överkropp, huvud och öronmusslans vinkel, position mot ljud påverkar klart hörbart.
så liten sweetspot existerar inte, då glömmer du hur ljud sprider sig.
Editar in att om man ska tänka på att sitta exakt på samma ställe så lär det vara ett stort distraktionsmoment. större än ev skillnader på millimeterrörelser som du verkar tro existerar lite väl mycket. jag kan inte minnas ett enda system jag hört som varit så smalt.
Ska man dessutom börja småpeta så blir hördeln sämre med åldern. det innebär att din hörsel blir sämre medans du lyssnar. Visst märker du att det är helt orimligt att tänka så? Man skulle inte kunna jämföra högtalare eller något annat öht eftersom tid passerar.
Redigerat av Zartok, 19 april 2013 - 07:30.
Postad 19 april 2013 - 06:52
Men det låter ju skitjobbigt att sitta och pricka in centimetrar hit och dit.
Jo, så är det. Sanningen är den att man ska spendera så mycket pengar som man bara kan på högtalare och akustik. Det är där man får de stora skillnaderna.
Xavier är den enda medlemmen jag har på ignorelistan, så jag skulle i så fall behöva se vad han förslagit. och det är inte värt att ta bort ignoren

Postad 19 april 2013 - 07:31
Liten? Var har jag skrivit det? Utveckla gärna?så liten sweetspot existerar inte, då glömmer du hur ljud sprider sig.
Postad 19 april 2013 - 07:41
Jag tror på dom "objektiva" HRTF mätningar som finns, visst kan sveetspot påverkas om man flyttar, eller vrider huvudet någon centimeter, eller två, men vid det laget har frekvenser, impulssvar med mera ändrats änmer, framförallt om man jämför skillnaden med den många förstärkare mellan, innan klippning.så liten sweetspot existerar inte, då glömmer du hur ljud sprider sig.
Editar in att om man ska tänka på att sitta exakt på samma ställe så lär det vara ett stort distraktionsmoment. större än ev skillnader på millimeterrörelser som du verkar tro existerar lite väl mycket. jag kan inte minnas ett enda system jag hört som varit så smalt.
Ska man dessutom börja småpeta så blir hördeln sämre med åldern. det innebär att din hörsel blir sämre medans du lyssnar. Visst märker du att det är helt orimligt att tänka så? Man skulle inte kunna jämföra högtalare eller något annat öht eftersom tid passerar.
Förändring vad gäller hörselförsämring med tiden är försumbar, fast det beror ju på hur högt man spelar förstås. Däremot så kan man ju bli trött i öronen, ont i öronen, drabbas av lyssningströtthet, eller att öronmuskler tar vid, stress, distraktioner etc etc.
Redigerat av Isaac, 19 april 2013 - 08:11.
Postad 19 april 2013 - 08:18
ehh va? Jag har inte en enda gång bytt ämne.
Jodå.
VÅR diskussion handlar om huruvida en sämre stärkare kan ge bättre resultat i ett sämre rum eller inte.
Jag hävdar att det inte är så, och du hävdade att det var så, och flöt sen iväg...
Jag höll i princip med dig i ditt påpekande, där jag ville påvisa att rummet kan ställa till det vid ett eventuellt test, jag har redan försökt beskriva för dig att små variationer i lysningsposition kan ge en större inverkan en skillnader mellan olika förstärkare och detta behöver inte alls röra sig om extremfall, det har alltid varit ämnet, även om det först handlade om att högtalares olika placeringar påverkar änmer, där du helt ville utelämna förstärkaren ur resonemanget, med anledningen att det finns akustik, vilket var logiskt bakvänt och tvärtemot mina argument.
Det faktum att t ex en hostning, huvudvridning eller kraftig sväljning kan ge större hörbar skillnad än att byta stärkare har jag påpekat i en rad trådar här de senaste åren, så det har jag knappast haft några invändningar mot.
Att högtalarplacering och akustik i vissa fall skulle kunna medföra att byte till en sämre stärkare upplevs positivt håller jag dock aldrig med om, med undantag för något konstigt extremfall.
Det är du som gått från ämnet och börjat svamla om det ena efter det andra, som inte alls berörde min diskussion om huruvida ett ABX-test rimligtvis kan ge rättvisa och trovärdiga resultat, inom ett fysiskt tidrum perspektiv.
Jag invände mot ett i min mening specifikt felaktigt antagande från din sida.
Det innebär naturligtvis inte att jag invänder mot allt diu skrivit i tråden...

Hur tror du ett abx-test för förstärkare går till?
Jag är väl medveten om detta, men du flyttar kanske lite på huvudet, kroppsställning, eller tom var du sitter på stolen, eller står med flera cm. Detta kan ge större skillnader en mellan vissa förstärkare anser jag. Det räcker ju med att man böjer huvudet en aning, vilket påverkar såpass att hjärnan tom delvis använder ljudlokalisering med den metoden.
Ett A/B-test med momentan växling utan avbrott fungerar alldeles utmärkt, men kräver definitivt att man sitter still och inte gäspar, hostar e likn JUST VID VÄXLINGEN. Gör man det får man "fokusera om" och växla igen, åtminstone om skillnaderna mellan objekten är relativt små.
En del tror att man kan A/B-testa genom att lyssna koncentrerat och sen krypa runt på golvet och koppla om sladdar i nån minut vid växlingen.
Det där funkar dessvärre bara vid hiskligt stora skillnader mellan objekten, men vissa självutnämnda guldöron påstår sig trots det kunna höra skillnad på digitalkablars färg...

Postad 19 april 2013 - 08:22
behövs det utvecklas? Motsatsen till stor.Liten? Var har jag skrivit det? Utveckla gärna?
Postad 19 april 2013 - 08:28
behövs det utvecklas? Motsatsen till stor.
Är du så skeptisk kanske du borde testa själv?
Postad 19 april 2013 - 08:59
Postad 19 april 2013 - 09:11
Testa om millimeterskillnader påverkar ljudet? Det gör man väl varje gång man lyssnar aktivt i så fall. eller när man letar något i låten.
Millimeterskillnader?
Flytta/vrida på huvudet, hosta, svälja osv är fullt relevant i sammanhanget.
Redigerat av Unregistered277056c3, 19 april 2013 - 09:14.
Postad 19 april 2013 - 09:49
Mina frågor var alltså följande:behövs det utvecklas? Motsatsen till stor.
1. Var fick du "liten" sweetspot ifrån, inte från min text iaf, förklara logiken?, 2.Var har jag skrivit att sweetspot inte existerar? 3.Vilka ljudspridningsegenskaper är det jag glömt?
För övrigt, vem har nämnt millimeterskillnader?
Visserligen kan hjärnan detektera mycket små fördröjningar mellan direktljud och reflekterat ljud från öronmusslan, men detta är inget man direkt hör annat en som information om lokalisering.
Du får väldigt gärna läsa och kommentera mitt inlägg ovan som svar på ditt utvecklade edit.
Jodå.
VÅR diskussion handlar om huruvida en sämre stärkare kan ge bättre resultat i ett sämre rum eller inte.
Jag hävdar att det inte är så, och du hävdade att det var så, och flöt sen iväg...
Att högtalarplacering och akustik i vissa fall skulle kunna medföra att byte till en sämre stärkare upplevs positivt håller jag dock aldrig med om, med undantag för något konstigt extremfall.
Jag invände mot ett i min mening specifikt felaktigt antagande från din sida.
Jag har aldrig skrivit att en sämre förstärkare är bättre en en bättre under samma förutsättningar.
Beskriv ett extremfall?
Jag tror vi egentligen är ganska överens trots allt, bara att det ibland är jobbigt att läsa, tolka och formulera sig ordentligt, kanske lathet vem vet.Det faktum att t ex en hostning, huvudvridning eller kraftig sväljning kan ge större hörbar skillnad än att byta stärkare har jag påpekat i en rad trådar här de senaste åren, så det har jag knappast haft några invändningar mot.
Det innebär naturligtvis inte att jag invänder mot allt diu skrivit i tråden...

Instämmer till 100%Ett A/B-test med momentan växling utan avbrott fungerar alldeles utmärkt, men kräver definitivt att man sitter still och inte gäspar, hostar e likn JUST VID VÄXLINGEN. Gör man det får man "fokusera om" och växla igen, åtminstone om skillnaderna mellan objekten är relativt små.
En del tror att man kan A/B-testa genom att lyssna koncentrerat och sen krypa runt på golvet och koppla om sladdar i nån minut vid växlingen.
Det där funkar dessvärre bara vid hiskligt stora skillnader mellan objekten, men vissa självutnämnda guldöron påstår sig trots det kunna höra skillnad på digitalkablars färg...
Redigerat av Isaac, 19 april 2013 - 10:16.
Postad 19 april 2013 - 10:11
Jag har aldrig skrivit att en sämre förstärkare är bättre en en bättre under samma förutsättningar.
Det skulle vi kunna diskutera, men för ordningens skull tror jag vi skiter i det.

Beskriv ett extremfall?
I en lyssningsmiljö där diskanten känns "hård" kan en stärkare med avrullande frekvensgång upplevas trevligare.
I en situation där högtalare/akustik gör att det låter som genom en filt kan en stärkare med mer harmonisk dist upplevas "ljusare".
Kan nog hitta på fler, men det är givetvis bäst att åtgärda problemen istället för att addera nya.

Postad 19 april 2013 - 10:29
Instämmer, har varit vaken i över 24timmar, kalla mig klen, men det är nog dags för mig att krypa till korgs.Det skulle vi kunna diskutera, men för ordningens skull tror jag vi skiter i det.
I en lyssningsmiljö där diskanten känns "hård" kan en stärkare med avrullande frekvensgång upplevas trevligare.
I en situation där högtalare/akustik gör att det låter som genom en filt kan en stärkare med mer harmonisk dist upplevas "ljusare".
Kan nog hitta på fler, men det är givetvis bäst att åtgärda problemen istället för att addera nya.

Postad 19 april 2013 - 13:33
Postad 19 april 2013 - 13:43
Så du menar att man inte kan sitta still när man lyssnar eftersom även det kommer påverka positionen, men du menar inte att det handlar om millimeterskillnad? Srsly?
Våglängden för 20kHz är ca 1,7cm i luft vilket bl a betyder att en flytt av öronen halva det avståndet motsvarar "skillnaden mellan förstärkning och utfasning", något förenklat givetvis men sant likafullt...

Postad 19 april 2013 - 13:53
Våglängden för 20kHz är ca 1,7cm i luft vilket bl a betyder att en flytt av öronen halva det avståndet motsvarar "skillnaden mellan förstärkning och utfasning", något förenklat givetvis men sant likafullt...
Glöm inte bort toppar och dalar även i det lägre registret som förändras över korta avstånd dem med (se videon jag länkade till ovan).
Postad 19 april 2013 - 14:23
Glöm inte bort toppar och dalar även i det lägre registret som förändras över korta avstånd dem med (se videon jag länkade till ovan).
Precis, och man får nog säga att 1/4 av 1,7cm är det teoretiska gränsvärdet för mänskliga örons "förflyttning".
För lägre frekvenser krävs det givetvis större avstånd osv bla bla..
Postad 19 april 2013 - 16:20
Postad 19 april 2013 - 17:00
Saken är den att det inte går att börja peta i såna detaljer, gör vi der hör vi aldrig något ljud rätt eftersom vi aldrig sitter precis rätt för alla vågor samtidigt
Det skulle man kunna tycka, men poängen är lyckligtvis en helt annan, nämligen att korkade jämförelsemetoder och t o m A/B-tester går åt pipan om man inte är medveten om förutsättningar och brister. Många är inte det, och då blir det mest kattskit och placebo...

Postad 19 april 2013 - 17:02
Postad 19 april 2013 - 17:05
Det beror på vad målet med undersökningenDet skulle man kunna tycka, men poängen är lyckligtvis en helt annan, nämligen att korkade jämförelsemetoder och t o m A/B-tester går åt pipan om man inte är medveten om förutsättningar och brister. Många är inte det, och då blir det mest kattskit och placebo...

Postad 19 april 2013 - 21:20
Nej, jag menar helt enkelt att man inte kan sitta helt still när man lyssnar, därav skapas en förändring under testets gång.Så du menar att man inte kan sitta still när man lyssnar eftersom även det kommer påverka positionen, men du menar inte att det handlar om millimeterskillnad? Srsly?
Men om det är reella skillnader, så måste man ju ta till sig reella problem, eller? Klart att man kan strunta i allt och bara njuta av musiken, det gör jag ofta.Det beror på vad målet med undersökningen
här i umeå vill vi mäta om det finns reella skillnader i vardagsrum, dvs om det finns en realistisk chans att det finns skillnader för konsumenten, för det är oss det handlar om i slutändan

Redigerat av Isaac, 19 april 2013 - 21:27.
Postad 19 april 2013 - 21:24
Men det är ju sådana små detaljer det ofta rör sig om? Kanske inte hörbara men det är sådant ett riktigt test skall undersöka.Saken är den att det inte går att börja peta i såna detaljer, gör vi der hör vi aldrig något ljud rätt eftersom vi aldrig sitter precis rätt för alla vågor samtidigt
Postad 19 april 2013 - 21:37
Färdas man med ljusets hastighet så är man inte överallt samtidigt. Ljudvågor har olika frekvenser i tid-rummet, därför kan och skall inte Xmax alltid infinna sig vid samma rum-tid. Vem har påstått att inget går att mäta?... vi måste med andra ord färdas i ljusets hastighet för att vara överallt samtidigt och då höra ljudet som det ska höras med peak på alla vågor. dock så rör vi oss snabbare än ljudet, så vi kommer inte att höra något alls. Då inget går att mäta. ja, enligt vissas syn verkar det som
Redigerat av Isaac, 19 april 2013 - 21:39.
Postad 19 april 2013 - 21:46
Färdas man i ljusets hastighet så finns inget ljud. hur tänkte du att ljudet skulle hinna in i öronen vid den teoretiska farten?
Ett riktigt test ska mäta det man vill mäta, inget annat.
Jag är nog färdig att diskutera med dig.
Postad 19 april 2013 - 22:59
Det har jag inte påstått, sluta hitta på saker! Det går att mäta ljud, skruvstäd har inget med saken att göra. Återigen jag diskuterar blindtester!!! Men om du vill övergå till att diskutera verifierbara mätningar, så instämmer jag att mätmikrofoner bör vara fastskruvade i vissa sammanhang för bästa resultat ja, om inte vitsen med mätningen är att mäta upp en förändring vid diverse förflyttning, eller kanske rent av i örat på en person, om du läser det jag skriver så inser du att sådana HRTF mätningar redan genomförts.Eftersom du påstår att ljudet kommer att förändras då man inte sitter i ett skruvstäd så går inget att mäta.
Du har fel i att något (någon) finns överallt då det färdas i ljusets hastighet, dessutom finns alltid ljud så länge det finns ett index för det, eller dig att färdas inom.Färdas man i ljusets hastighet så finns inget ljud. hur tänkte du att ljudet skulle hinna in i öronen vid den teoretiska farten?
Ett riktigt test går väl ut på att uppnå vetskap om det man vill testa.Ett riktigt test ska mäta det man vill mäta, inget annat.
Kunde inte bry mig mindre.Jag är nog färdig att diskutera med dig.
Din avsikt har aldrig varit att föra en diskussion, det är högst troligt att du lider av kraftiga fördomar, ignorans, oförståelse (att du uppenbarligen inte läser hela inlägg), otrevlig attityd.
Helt uppenbart att du bara vill bråka och kranka ned på personer, delvis för att du inte förstår, eller vill förstå något, eller någon.
Att du helt saknar intresse för oförvrängd ljudåtergivning, eller vilja att utvecklas, lära dig nya saker råder ingen tvekan, men är inte mitt problem.
Sluta trolla, eller är du en:
CLOSE-MINDED INDIVIDUAL!!
Redigerat av Isaac, 24 april 2013 - 20:15.
Postad 20 april 2013 - 10:40
Det beror på vad målet med undersökningen
här i umeå vill vi mäta om det finns reella skillnader i vardagsrum, dvs om det finns en realistisk chans att det finns skillnader för konsumenten, för det är oss det handlar om i slutändan
Nejdå, kraven minskar nämligen inte alls. Vill man undersöka hur något låter i en halvhyfsad eller t o m dålig lyssningsmiljö är det precis lika viktigt som alltid att vara medveten om förutsättningar/begränsningar och göra jämförelserna på ett vettigt sätt.
Redigerat av Unregistered277056c3, 20 april 2013 - 10:41.
Postad 20 april 2013 - 11:44
Jag personligen tycker att valet av förstärkare borde granskas lika mycket som när man köper en högtalare, tyvärr är det inte alltid lika enkelt som att bara gå in i butiken och lyssna på mer än en enstaka kombination.
Men jag förstår inte folk som köper en högtalare för 15.000 men som sedan struntar i att kolla upp vilken förstärkare som passar eller ej, att hitta rätt förstärkare är också en del av nå det optimala ljudet. Folk som bagatelliserar valet av förstärkare vet nog inte vad dom pratar om.
Postad 20 april 2013 - 15:10
Vikten av att köpa rätt stärkare instämmer nog alla i, men filosoferandet kring val som "passar" högtalarna är dessvärre oftast ganska osakligt.Av dom förstärkare jag ägt genom tiderna så har iaf alla haft olika karaktär, att köpa rätt förstärkare är därför ganska viktigt för att nå det optima ljudet med just dina högtalare. Har haft alltifrån, Pioneer, Harman Kardon, Sony och nu Onkyo.
Jag personligen tycker att valet av förstärkare borde granskas lika mycket som när man köper en högtalare, tyvärr är det inte alltid lika enkelt som att bara gå in i butiken och lyssna på mer än en enstaka kombination.
Men jag förstår inte folk som köper en högtalare för 15.000 men som sedan struntar i att kolla upp vilken förstärkare som passar eller ej, att hitta rätt förstärkare är också en del av nå det optimala ljudet. Folk som bagatelliserar valet av förstärkare vet nog inte vad dom pratar om.
En stärkares "karaktär" skall helt enkelt vara "ingen", och känner man exempelvis att det låter bättre med en "murrig" stärkare till ett par "vassa" högtalare är man fel på det av det enkla faktum att man då "adderar brister", och fjärmar sig från idealet, dvs minsta möjliga "färgning".
Det finns i princip bara en typ av förvrängning som överhuvudtaget är möjlig att kompensera/motverka, och det är krokig frekvensgång, vilket man inte uppnår genom att byta stärkare. Vill man ha "bättre ljud" är det alltid högtalarna och akustiken man skall åtgärd först, och naturligtvis se till att stärkaren är så bra som möjligt. Man skall aldrig försöka kompensera brister i högtalare/akustik genom att skaffa en sämre stärkare, men det förekommer med all säkerhet...

Redigerat av Unregistered277056c3, 20 april 2013 - 15:11.
Postad 20 april 2013 - 19:05
Mina högtalare kostar nog runt 10 gånger mer än den summan du la upp och jag köpte Denon 3312 olyssnad.Men jag förstår inte folk som köper en högtalare för 15.000 men som sedan struntar i att kolla upp vilken förstärkare som passar eller ej, att hitta rätt förstärkare är också en del av nå det optimala ljudet. Folk som bagatelliserar valet av förstärkare vet nog inte vad dom pratar om.
De flesta som tror sig höra olika karaktärer mellan olika förstärkare vet nog inte vad de pratar om vill jag påstå.
Postad 20 april 2013 - 19:16
Postad 21 april 2013 - 13:37
• Graden av dist, som i sin tur kan sorteras in i några eländiga och en mindre eländig variant.
• Brus, som väldigt sällan är störande på de burkar som säljs idag.
Postad 22 april 2013 - 11:34
Hade liksom för mig att avvikelser i frekvensgång var själva definitionen på dist., eller jag helt enkelt även missuppfattat innebörden av frekvensgång? Frekvensgång för mig är helt enkelt hur väl frekvens/amplitud/fas("timing") stämmer med inkommande signal.Den hörbara skillnaden mellan icke defekta förstärkare vid icke felaktig utstyrning och med en inte direkt felaktig belastning är egentligen främst bara två, och ingen av dem har med frekvensgång att göra. Detta helt enkelt för att ingen (säkert med något fjantigt undantag) behöver tillverka burkar med brister i det avseendet.
• Graden av dist, som i sin tur kan sorteras in i några eländiga och en mindre eländig variant.
• Brus, som väldigt sällan är störande på de burkar som säljs idag.
Postad 22 april 2013 - 11:38

Postad 22 april 2013 - 11:54
Kan vara samma sak, vet inte riktigt.Jag har fått för mig att dist handlar om en icke linjär återgivning. Hack eller ojämnheter i en våg som ska vara jämn är ett exempel.. det kanske är samma saker vi yrar om men med olika språk

Postad 22 april 2013 - 11:58
Nja, frekvens och fas är bara ett annat sätt att representera en signal på (istället för tid/amplitud). Ett fel i signalen manifesterar sig på olika sätt i olika representationer, men det finns alltid med (såvida du inte använder en informationsförstörande transformation).Hade liksom för mig att avvikelser i frekvensgång var själva definitionen på dist., eller jag helt enkelt även missuppfattat innebörden av frekvensgång? Frekvensgång för mig är helt enkelt hur väl frekvens/amplitud/fas("timing") stämmer med inkommande signal.
Postad 22 april 2013 - 15:36
Krokig frekvensgång innebär för det mesta motsvarande fasvridning, men det här är till skillnad från högtalare inget egentligt problem alls vad gäller stärkare.
Ojämn frekvensgång är absolut en förvrängning, men kallas vanligtvis inte dist eftersom man försöker begränsa det begreppet till att innebära adderade övertoner, dvs skit som tillförs signalen. Skillnaden kan kanske tyckas märklig, men ungefär så ligger det till i alla fall...
Postad 22 april 2013 - 21:48
Tackar för förklaringen.Frekvensgång är helt enkelt en graf som visar ett objekts utnivå som funktion av frekvensen vid konstant nivå in, och för de allra flesta stärkare är den i princip spikrak från under 10Hz till långt över våra örons förmåga.
Krokig frekvensgång innebär för det mesta motsvarande fasvridning, men det här är till skillnad från högtalare inget egentligt problem alls vad gäller stärkare.
Ojämn frekvensgång är absolut en förvrängning, men kallas vanligtvis inte dist eftersom man försöker begränsa det begreppet till att innebära adderade övertoner, dvs skit som tillförs signalen. Skillnaden kan kanske tyckas märklig, men ungefär så ligger det till i alla fall...

Postad 24 april 2013 - 12:06
Redigerat av Isaac, 24 april 2013 - 13:35.
Postad 24 april 2013 - 20:27
Postad 24 april 2013 - 21:27
Förstärkare: har visserligen olika karaktär men är huvudsakligen maskineriet i sammanhanget. Kraft, dynamik, separation, transparans och driv är bara några av alla superlativ. Utan en bra förstärkare så levererar inte högtalarna. Vad ska man med en formel 1-bils väghållning till om man inte har en motor med bra effekt?
Signal in: vad är bra väghållning och motor med fulbränsle? Skit in, skit ut.....
Dettavar min syn på det....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar