Ångrade mitt köp och förlängning av abonnemang. Då kan man ju lika gärna vänta och kolla in presentationen av S4:an om två veckor.
Vilken miss Sony Mobile Sverige/Norden! Undrar hur många kunder dom, eller återförsäljarna, nu förlorar...
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
** Officiell tråd - Sony Xperia Z **
Startad av
Unregistered1193
, Jan 02 2013 12:32
713 svar till detta ämne
Postad 28 February 2013 - 16:19
Verkar ju tyvärr som att Z blir försenad till (enbart?) Sverige. Nytt datum 2013-03-26 för den svarta.
Ångrade mitt köp och förlängning av abonnemang. Då kan man ju lika gärna vänta och kolla in presentationen av S4:an om två veckor. Vilken miss Sony Mobile Sverige/Norden! Undrar hur många kunder dom, eller återförsäljarna, nu förlorar... Postad 28 February 2013 - 18:06
På cdon&dustin home är datumet fortfarande början av mars sitter du på info som dom inte släppt än? Velar om man ska beställa eller inte Postad 28 February 2013 - 20:51 2013-03-22 beräknat leveransdatum för den vita, hos telia (om man håller pekaren över ikonen för lagerstatus): https://www.tewss.te...preselproducts= Postad 28 February 2013 - 21:41
Jag förmedlade bara vidare det som stod på cdons hemsida vid tillfället jag kollade, sen frågade jag kundtjänst och fick till svar att den var försenad till 2013-03-26. Kort därefter ändrade dom tillbaka till 2013-03-06, har fortfarande inte fått nåt vettigt svar till varför dom gjorde så. Med andra ord är det säkerligen v.10 som fortfarande gäller.
Postad 01 March 2013 - 10:47
Spännande tider. Man känner hur det kryper lite i blodet inför releasen.
Själv väntar jag till maj för att se hur ni utvärdar Era köp. Jag är helt klart Sonyfrälst och rätt övertygad om att jag inte kommer köpa någon Samsung... Postad 01 March 2013 - 11:01
Eller hur. Sålde min S3:a för denna telefon och det är garanterat min sista Samsung någonsin. Tråkig design, tråkigt UI men dock inget fel på hårdvaran och optimeringen, där ska dom dock ha cred. Postad 01 March 2013 - 14:18
Tragiskt att det inte verkar som någon butik har fått in dummisar eller ens säljmaterial på Z ännu... Nåja har beställt en svart, ville egentligen ha en lila men men...
Postad 01 March 2013 - 15:29 I vilken håla bor du? Jag gick till närmaste Phone House, som har en liten butik i Västermalmsgallerian. Och de hade en dummy. Känns riktigt läcker måste jag säga. Har i dag en acro S, som också har samma vatten- och dammklassning. Z är tunnare än acro S, som ger en känsla av gummerat bakstycke. Z har baksida av glas, som känns lite "halare". Gillar den kantiga formen på Z. Enda nackdelen med Z är att jag inte kommer att få ner den i någon av mina skjortors bröstfickor och kunna stänga fickan. Postad 01 March 2013 - 16:21 Råkade vara i sthlm / Haninge för tillfället och där fanns den inte i 3 och Telia-butiken samt teknikmagasinet. Har inte kikat i någon butik hemma i Sundsvall ännu. Postad 02 March 2013 - 10:51 What!?! Det var som fan! Jaja, nu har man ju väntat så länge så nu kan man ju vänta några dar till. Dessutom har jag beställt från CDON igen efter deras strul. Deras erbjudande på Telenor-abonnemang (förlängning för min del) inklusiva laddstativ och blåtandshögtalare är ju trots allt riktigt bra. Postad 02 March 2013 - 16:17 Alltså för demo, inte salu-enheter. Lät som de skulle få lev. på tisdag. Har dom en vit då är de nästan risk att Tele2 avbokas.. Tankarna finns ju att ta en svart nånstans också, och skippa bt-högtalaren... Postad 02 March 2013 - 19:26
Redan innan jag vet vad fasen Samsung kommer att hala upp ur sina fickor den 14:e känner jag mig övertygad om att jag kommer att få ett helsike att fatta beslut.
En liten OT-sak som poppat upp i min skalle rör val av operatör/abonnemang. Idag kör jag med Halebop, men det kan ju vara läge att utvärdera den saken i samband med telefonbyte. Jag diggar att man med Halebop trafikerar i övrigt hatade Telias nät, och än så länge har jag klarat mig utmärkt med den trafik deras abonnemang medger. Inser dock att nya användningsområden kommer att öka dataförbrukningen mer och mer hela tiden, och så finns ju 4G-frågan med på ett hörn dessutom. Här och var, även i den här tråden, läser jag kommentarer som jag tolkar som att man med exempelvis Telenor ännu inte kan köra med 4G i mobilen. Stämmer det? Vad gäller för övriga operatörer? Om man vill ha ett abonnemang med bra täckning, tillgång till 4G och åtminstone 10 Gb inkluderad datatrafik, vad rekommenderar ni då? ...En bonusgrej vore att även få tillgång till ett tvillingkort och en 4G-dongel. Vad vet ni om sådana möjligheter? Postad 02 March 2013 - 20:35
Suck
Nu blev det jobbigt! Det enda jag inte är helt förtjust i vad det gäller Xperia Z är att den är så stor. Missförstå mej inte. Jag har inget emot stor skärm och är inte konstigare än att jag också uppskattar så stor bild som möjligt (Inte bara i hemmabion). Det jag inte gillar är att inte kunna smyga ner telefonen i vilken ficka som helst. Kraft och prestanda i all ära, men jag gillar inte att skylta med den. Z'an bör gå ner i en byxficka utan större problem, men att stoppa den i bröstfickan på en skjorta kommer troligtvis innebära att den sticker upp och blir klart synlig... Jag vet. Det är inget jätteproblem men jag hade gärna försummat en aning av skärmstorleken för att få ner måttet på nallen lite. Nu finns det ju mindre telefoner, men om man som jag har fastnat för iden med en vattentät telefon, så finns det ju faktiskt inte mycket annat än Z:a att välja på om man vill ha lite prestanda... ...Ännu! Nu blev allt genast mycket jobbigare, för nu har ryktena om Xperia C670X egenskaper börjat sippra ut... Kort och gott så säger ryktena att Sony's nästa modell är byggd för just dom som gillar Xperia Z men vill ha en mindre telefon. En ny premium-mobil med 4,8" fullHD-skärm fast med ännu bättre prestanda i form av Snapdragon S600 klockad till 1,8GHz, 32GB utförande och i övrigt med samma spec som Xperia Z. Även IP-klassningen ska vara motsvarande Xperia Z... http://www.phonearen...gon-600_id40386 Nog för att jag är medveten om att utvecklingen går framåt hela tiden men ryktena säger att C670X förväntas att nå marknaden redan till sommaren! Så nu är frågan om man jag ändå inte skulle ta och lugna mej för att se om ryktena stämmer. Det värsta som kan hända är ju att jag får köra vidare med min Neo några månader till. Skulle ryktet visa sej felaktigt eller att C670X inte får nämnvärt mindre mått trots mindre skärm (eller inte är vattentät t.ex.) så finns ju alltid Xperia Z alternativet kvar och kanske rent av till lite lägre pris än just vid introduktionen... J-kla beslutsångest... Postad 03 March 2013 - 09:14
recensioner i all ära. Det är bra med objektiv information när man ska jämföra telefoner med varandra, men subjektiva åsikter av användare kan också vara väldigt värdefulla.
Här kommer en: http://www.swedroid....ika/#more-73814 Postad 04 March 2013 - 09:55
Konstigt hur en tillverkare som Sony tänker om dessa rykten stämmer. Nu har man lanserat en dundertelefon med 5tums skärm i form av Xperia Z. Om man då vill bredda sortimentet varför väljer man inte istället att lansera en vass telefon i spannet 4-4,3tum för de som vill ha en mindre telefon och därmed täcka in även den kundkategorin. Alternativt skulle man kunna lansera en slimmad telefon med uppemot 6tums skärm och konkurera med Galaxy Note. En sån produkt skulle sticka ut och väcka mitt intresse. Vassa smartphones runt 4,8tums storlek finns det ju redan en uppsjö av Xperia Z inkluderat. //JN Postad 04 March 2013 - 11:59 Då slapp du operatörsbunden telefon nu då?? Postad 04 March 2013 - 17:52 Det ena utesluter inte det andra. Det har varit känt ett tag att Sony har lite ekonomiska problem och jag har fått en känsla av att dom p.g.a. dessa problem har valt att lansera många närbesläktade produkter trots risk för att dom kannibaliserar på sina egna produkter. Detta både inom mobiltelefonin och inom kameramarknaden. När två produkter ligger nära varandra i tid och prestanda så finns det risk för att minskad försäljning av båda produkterna, men någonstans på vägen så har dom (gissningsvis) räknat ut att de totalt ökar sina marknadsandelar även om de inte maximerar vinsten för varje enskild produkt. Därför skulle jag inte bli ett dugg förvånad över om de planerar att släppa en 4,8" nalle redan till sommaren och inte heller skulle det förvåna mej om det inom ett år finns ännu mindre telefonalternativ med premiumprestanda. Sony försöker visa att dom är en konkurrent att räkna med, även om de inte maximerar vinsten på kort sikt med en sådan här strategi. Fördelarna kommer på längre sikt eftersom många konsumenter är märkeslojala. Så när dom väl har ökat sina marknadsandelar så kan dom minska på antalet alternativa modeller för istället optimera produkterna för maximal vinst... Men detta är förstås bara gissningar ifrån min sida. Mitt problem är att jag var fullständigt övertygad om att jag skulle köpa en Xperia Z (den enda vattentäta prestandaluren idag), trots att den egentligen är lite för stor för min smak. Och nu vet jag inte om jag vågar, för det vore förargligt att bara några månader senare behöva sura över att det då finns en modell som bättre passar mina önskemål och som då dessutom erbjuder ännu bättre prestanda. Å andra sidan så har jag också hört många röster ifrån folk som har vant sej vid stora mobiltelefoner och som helt plötsligt har problem med att vänja sej vid mindre nallar... Postad 04 March 2013 - 20:50
Det är "headset EX300AP" som ingår står det på Sonys hemsida. Postad 06 March 2013 - 12:39
Nu har demo-modellerna börjat dyka upp hos olika handlare. PhoneHouse i hyllinge har t.ex. en och resten skulle visst komma i slutet på denna veckan.
Det närmar sej... Postad 06 March 2013 - 12:44
Demo-modeller?! Folk har ju börjat få sina riktiga mobiler. Hoppas få min imorgon eller senast fredag.
Postad 06 March 2013 - 13:28
Äh!
Nu är beställningen lagd, få se om den hinner hitta hit innan helgen... Ja, phonehouse hade bara en demo att visa upp. Dom hade börjat skicka ut från sitt centrallager och räknade med att dom skulle hinna få ut dom i butik lagom till helgen. Men nu har velat färdigt och lagt en beställning hos telia istället. Maken till prisfördel hos telia har jag aldrig varit med om! Nästan halva priset jämfört med rekommenderat priset! Det känns som att någon har gjort fel någonstans, men beställningsbekräftelsen stämmer med vad jag blivit lovad... Postad 06 March 2013 - 14:27
Jaha då har man hämtat ut sin lelle Zäta då. Verkar som att det följer med
extra skärmskydd/plast. Det är säkert jättebra men jag ska fundera på om jag är sugen på att klistra på det. Jag menar; skärmen ska ju för fanken vara reptålig. Köpte dock till ett "plånboksfodral" till den. Har inte hunnit hem för att köra igång telefonen ännu. Drog bara igång den som hastigast(batteriet var på 68%) Laddningsdockan följde med och jag tror att den följer med alla enheter oavsett återförsäljare. 5900 på Tele2-butiken. Redigerat av matvrak, 06 March 2013 - 14:48. Postad 06 March 2013 - 16:48 Skärmen är reptålig, men splitterskyddet som sitter på kan repas, vilket i sin tur kan pillas bort om det skulle bli för repigt. Dock lär väl inte det bifogade fästa lika bra som splitterskyddet. Postad 06 March 2013 - 18:03
Vad är det för priser du pratar om? Postad 06 March 2013 - 19:27
Jag vågar knappt säga något om priset innan jag har fått luren, för det känns som att någon har gjort fel. Men den förhöjda månadsavgiften tillsammans med köpeskillingen landade på strax över halva rekommenderade priset nu när jag la beställningen.
Det verkar som att det finns subventioner och att dom är olika beroende på val av abbonemang, bindningstid och hur mycket man vill betala kontant. Kollar man t.ex. på vad kostnaden för luren blir hos Netonnet om man tecknar ett 24 månaders Telia mobil total mellan, så landar summan av den förhöjda månadsavgiften plus kontantpriset för luren på ca 5040:- när man väljer 0:-/månad i förhöjd avgift. Med 220:-/mån i förhöjd avgift så landar summan på 5281:- Utan abbonemang kostar luren 6290:- hos Netonnet. Detta verkar innebära att subventionerna kan variera men ligger runt 1000-1300:- när man köper den med telia abbonemang. Fast när jag summerade den förhöjda månadsavgiften (x24 månader) jag blev erbjuden och kontant priset så blev subventionen rejält mycket större. Kanske en bonus för att man varit trogen telia så länge? Postad 06 March 2013 - 19:49 Jag har jobbat 8 år på Telia nämligen så det var därför jag var nyfiken Postad 06 March 2013 - 19:58
Det verkar som att manuellt får gå in och fixa till porträttvisning(alltså att skärmen visas horisontellt), eller vad man ska kalla det när man sätter telefonen i laddare. Det verkar inte gå att visa startskärmen på porträttläge alls när den inte är i laddningsstationen. Tror inte at det är ett fel eller så man jag är van att ha detta automatiskt på min Nokia
Postad 06 March 2013 - 21:03 Inställningar/display/rotera automatiskt? Postad 06 March 2013 - 21:12 Ett dyrare abonnemang, tex. fastpris brukar väl leda till en lägre förhöjd månadskostnad. Väljer ja tex volym hög (Tele2) så betalar jag 2400:- för Xperian. Det har alltså inget med många år hos Telia att göra, tyvärr. Olika åf har olika subventioner på samma ab. Redigerat av mrNoodles, 06 March 2013 - 21:18. Postad 06 March 2013 - 21:24 Nope den är aktiverad. Pratade dock med en polare som har android och han sade att Home screen går att få i landscape mode i vissa androider och i vissa ej. Nån mer som har problem på sina Xperior att få google mailen att synka/hoppa igång? Min står bara o kör/tänker. HM. Tillägg: Det visar sej att telefonen stänger ner mobildata för mej hela tiden så därför ville det inte fungera. Håller på och klurar hur telefonen ska fås att bebehålla min inställning för mobildata- PÅ. Verkar vara stamina-läget som går in o stänger ner mobildata! I övrigt; kamerans lysdiod och sensor ser verkligen till att få ljusa bilder när man tar i väldigt mörk miljö. Dock så är väl efterproccessen lite väl hård på att reduscera brus och resultatet blir då lite utsmetade motiv om man zoomar in och kikar på det tagna fotot. Men vadå då!? Det är ju ingen riktig blixt! Jag är nog nöjd! Har ett annat problem dock- får inte min dator (Windows 7) att snacka med min telefon via bluetoothen. Gissar på att alla drivrutiner inte installeras eller saknas. Tråkigt. Hoppas att det får att få tag på på nätet då! Redigerat av matvrak, 06 March 2013 - 23:16. Postad 06 March 2013 - 23:51 Du missade poängen... Slutpriset är olika för samma telefon och med samma abbonemang beroende på var man köper telefonen och hos telia så är priset rejält mycket lägre än t.ex. netonnet. Samtidigt så uppger i stort sett alla försäljningställen samma pris då man köper utan abbonemang. Egentligen bryr jag mej inte mycket om hur subventionerna ser ur. Det som intresserar mej är vad det kommer att kosta mej i slutändan. En prisskillnad på 700:- som t.ex. skillnaden mellan netonnet och phonehouse tycker jag är markant, men när Telias pris är nästan 40% under phonehouse-priset (med samma abbonemang alltså) så tycker jag det är långt mer än en markant skillnad! Det liknar mer ett misstag eller prisdumpning! Men jag klagar inte! Postad 07 March 2013 - 01:09
Det är inte bara så att Telia räknar av potten lite för att betala telefonen under bindningstiden? T.ex ta 50:- av den totala potten + förhöjd avgift.
? Edit: kikade på hemsidan och det verkar inte vara en sån grej med Telia total mellan. Telia total mellan = 349:- x 24m Xperia Z = 150:- x 24m (3600:-) engångskostnad = 0:- Minsta totala kostnad = 12000:- Jag tycker nog att halebop är mer prisvärt, samma pris på telefonen men ett billigare abonnemang med halebop rubbet. ~10k i totalkostnad. https://shop.halebop...ny/Xperia-Z-Vit Redigerat av Unregisteredf64a5233, 07 March 2013 - 01:38. Postad 07 March 2013 - 07:23 Nej, jag tror inte jag missade poängen.. Jag köpte min Z från Katshing, med Volym låg, detta för 0:- + 200:- förhöjd i 24mån + ab. Hade jag köpt den från Phonehouse hade jag fått slanta upp 899:- kontant + 200:- i förhöjd + ab. Hade jag valt Cyberphoto hade summan blivit lägre än PH men högre än Katshing (om jag minns rätt). I ovanstående exempel blir det en 899:- skillnad. Hade jag sen valt volym hög hade jag kommit ner i 0:- + 100:- förhöjd i 24mån + ab. I ovanstående hade jag fått betala 2400:- för telefonen (+ab), vilket är långt under 50% av vad kontantpriset är. Redigerat av mrNoodles, 07 March 2013 - 07:24. Postad 07 March 2013 - 10:01
2400:-!!!
Vad är haken? Ofördelaktigt abbonemang? Eller är subventionerna så stora när man väljer lite "större" abbonemang? Postad 07 March 2013 - 10:40
.
Du får alltid högre subventioner ju högre "high end" abonnemang du tar. Och ofta är anledningen till varför din telefon blir dyrare är när du använder sk mellanhänder tex Phone House m.fl Tänker göra som morlock själv och tuffa på med Halebop Rubbet. En förlängning i 24 på 269:-/mån genererar ett kontantpris på 3600:- Halebop Rubbet
Redigerat av SubzeroNr1, 07 March 2013 - 10:41. Postad 07 March 2013 - 10:47 På expansys hemsida där dom visar XZ'an sittandes i dockan så ser det onekligen ut som att den borde kunna växla till landscape-mode i dockan. Men bilden kanske har roterats manuellt, eller är en efterkonstruktion? http://i2.expansys.c...g-dock-dk26.jpg Snyggt! Ser onekligen ut som en trevlig kombination för att inte tala om priset... Postad 07 March 2013 - 10:47 Tilläggas kan att jag betalade 0:- för min nuvarande Xperia S, med MAXI Unlimited (345:- och "allt fritt" - 3000samtal/SMS/MMS o 10Gb data). Postad 07 March 2013 - 12:36
Jag får min Z imorrn från Phonehouse Vasagatan, spännande!
Vågar man verkligen genomföra vatten-testet... Finns det några bra fodral med plånboks stuket? Postad 07 March 2013 - 13:20
@ GuessWho
Mja jag fick rotera till landscape mode manuell och det gick bara efter att jag satt telefonen i dockningsstationen. Postad 07 March 2013 - 19:20
Underbar telefon, känns inte stor i handen eller fickan. Konstigt nog verkar inte laddstationen funka när den e kopplad till USB i datorn utan bara mot elnätet vilket e skumt.
Postad 07 March 2013 - 20:51
Om den inte funkar kopplad till datorn så beror det kanske på att datorns USB-uttag inte klarar av att leverera tillräckligt med ström för att laddaren ska fungera.
Jag gissar på att laddaren behöver MINST 1 ampere för att kunna fungera, men kanske ännu mer och det är inte ovanligt att man dator usb-uttag bara levererar drygt hälften... Detta sagt med lite reservation, för om jag inte minns helt fel så brukar väl datorer ha någon/några uttag som klarar av att leverera mer ström än övriga usb-uttag. Postad 07 March 2013 - 21:31
Fick hem min Z idag. Har inte hunnit testa allt för mycket ännu. Hade lite problem med simkortet i början, tappade signal då & då. Pillade lite så fixade det till sig. Svårt att se när det sitter som det ska.
Annars är den jäkligt fin, min första android så jag kan inte uttala mig jämförande. Men min gamla Nokia N8 & även Iphone ligger efter helt klart. Undrar dock lite över de medföljande skärm/baksidesskydden. Ska man sätta på dem direkt eller är det reserv? Svårt att se om det redan sitter skydd.. och om det sitter skydd så ser de inte lika dana ut med hål osv. Redigerat av Unregistered5df43076, 07 March 2013 - 21:36. Postad 07 March 2013 - 21:38
Samma USB uttag laddar dock telen om man man kopplar den direkt utan laddstation. Lite tråkigt för den kopplar inte heller upp sej mot datorn i laddstationen så man måste slita på USB kontakt och vattentätt hölje för att föra över musik Postad 07 March 2013 - 21:41
hittar inte den svenska användarhandboken på sonys sida..har letat å letat...kan nån vara så snäll å länka tack..
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |