Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga Bas Torn 3x15"

747 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 januari 2014 - 18:52

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Ifrågasätta bara för att, och provocera :) Ja det vet vi ju vilka de brukar vara ;)

Postad 07 januari 2014 - 18:54

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Ifrågasätta bara för att, och provocera :) Ja det vet vi ju vilka de brukar vara ;)

Varför detta kryptiska sätt att skriva på? Är det något jag personligen gjort tycker du?
Jag kan mer än gärna ta konstruktiv kritik, men det är svårt om man inte säger vad man gjort fel.

Postad 07 januari 2014 - 18:57

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Varför detta kryptiska sätt att skriva på? Är det något jag personligen gjort tycker du?
Jag kan mer än gärna ta konstruktiv kritik, men det är svårt om man inte säger vad man gjort fel.

Detta var inte menat till dig personligen Jonas, utan en liten "spinoff" till de gänget människor som nästan jämt sysslar med detta på forumen.

Postad 07 januari 2014 - 19:04

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Tack, då vet jag. Det blir bara så lätt irritation och missförstånd när man inte pratar klarspråk.
Tycker du att jag är ute & cyklar så skriv det direkt och på ett sakligt sätt så är jag inte sämre tillbaka :)

Postad 07 januari 2014 - 19:09

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Tack, då vet jag. Det blir bara så lätt irritation och missförstånd när man inte pratar klarspråk.
Tycker du att jag är ute & cyklar så skriv det direkt och på ett sakligt sätt så är jag inte sämre tillbaka :)

Inga problem :)

Postad 07 januari 2014 - 20:01

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

Vad är du ****** av? (f*nboy censureras av någon anledning)

Jag försöker hålla en saklig diskussion med relevanta fakta. Hade det funnits uppgifter som pekar på att Proline gav mer effekt per krona så hade jag absolut inte sagt annat. Men jag ser inga sådana uppgifter. Du får gärna visa såda dock. Du ifrågasätter bara för att och för att provocera.

Hoppas du är mer saklig IRL.

Jag har inte ens pratat om proline steget men eftersom ingen vet vad t.amp 2400 ger i bryggat läge ...

Postad 07 januari 2014 - 20:01

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0
Håll en God Ton !!!

Vi behöver inte tycka likadant för det blir en bättre diskussion om man tycker olika/uppfattning och man behöver inte
få den andra att tycka som mig... ;)
Jonas_W jag har ingenting emot Klass D-Slutsteg,om du tittar vad jag driver Revel Salon2 med är det Bel Canto One Ref 1000 kan
inte bli mer D-slutsteg.

Jag kunde köpa ett Mark Levinson No 432 för rätta pengar men steget rymdes inte... :unsure: och då blev det Bel Canto som jag är
otroligt nöjd med.

Men nu har jag eventuellt möjlighet att testa en gammal konstruktion mot ny teknik när det gäller att spela bra låga bas toner.
Samma Högtalare/Placering/Rum m.m och få höra vad som är skillnaden om det överhuvudtaget går att höra/tycka att någonting
låter bättre

Han som sålde båda stegen tyckte att (nu är du ett av dom bästa stegen som "finns" att Mark Levinson spelade bättre Djup bas av dom två.

Det är därför jag vill så gärna testa dom här två mot varandra för att se vad dom kan leverera men den måste vara en markant skillnad
mellan dom,för det är Inuke 6000 som har alla andra +++++

Nu kommer inte testet blir förens allt andra saker är klart så det tar sin tid men jag kan tycka att det ska finnas ett intresse av testet.. :)

Postad 07 januari 2014 - 20:10

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Jag måste ha missförstått dig i så fall. För jag har inte läst att du skulle skaffa två steg för att testa de mot varann. Jag tolkade det som att du endast skulle köpa ett och då verkar det fortfarande till dagens datum som att Inuke har mest uppmätt effekt per krona.

Men ska du jämföra de två på plats så är det ju bara att tuta & köra. Du får återkomma med intryck när det är genomfört, blir intressant att höra vad du tyckte skilde de åt, eller om det kanske inte ens var någon skillnad.

Postad 07 januari 2014 - 20:22

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Det är väldigt intressant tycker jag och det tycker nog väldigt många andra också hade något dykt upp begagnat så hade jag inte tvekat att köpa bara för att testa själv. Som du skriver så måste skillnaden vara markant och om du säger att den är de så kommer jag förmodligen fundera på att byta :)

Postad 07 januari 2014 - 23:44

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Cobran, slår du till på den här annonsen behöver du inte bekymra dig om drivningen längre. Dagsfärsk och i rätt ände av landet för dig, Umeå: http://www.blocket.s...3.htm?ca=15&w=3
Garanterat körbart ned till 2 ohm och då över 2300-2500W i stereo, -1 dB vid 10 Hz och -3 dB vid 3,5 Hz om du kollar in manualen sid 35-37. (Bättre än så blir jäkligt svårt att hitta.) http://www.crownaudi...gacy/103169.pdf

JonasW , jag är lite halvsjuk på ett av dom själv. Hämtar du upp om jag girerar över en peng?

Redigerat av Adhoc1, 07 januari 2014 - 23:47.

Postad 07 januari 2014 - 23:48

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Cobran, slår du till på den här annonsen behöver du inte bekymra dig om drivningen längre. Dagsfärsk och i rätt ände av landet för dig, Umeå: http://www.blocket.s...3.htm?ca=15&w=3
Garanterat körbart ned till 2 ohm och då över 2300-2500W i stereo, -1 dB vid 10 Hz och -3 dB vid 3,5 Hz om du kollar in manualen sid 35-37. (Bättre än så blir jäkligt svårt att hitta.) http://www.crownaudi...gacy/103169.pdf

JonasW , jag är lite halvsjuk på ett av dom själv. Hämtar du upp om jag girerar över en peng?

Nice!

Blir också sugen för framtida bruk :) men bor allt för långt ifrån.

Postad 13 januari 2014 - 23:30

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Snickrar du något? vi börjar bli otåliga :) jag har nästan klurat ut nästa projekt.

Redigerat av MattiasBGD, 13 januari 2014 - 23:31.

Postad 14 januari 2014 - 01:00

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0
Har och är inlagda på sjukhuset.så basen projektet ligger
lite still men så fort jag blir lite bättre.
Blir det att köra på är sugen men har varit totalt
utslagen.
När jag skriver det här är det 6 timmar sen jag blev opererad
Så jag är tillbaka snart ;-)

Postad 14 januari 2014 - 01:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Vad har hänt?

Postad 14 januari 2014 - 12:55

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0
Söndag natt förra veckan på natten
trodde vi och på lasarett att jag fick
en väldigt kraftig allergi chock i halsen.
Men det visade sig dag tre att jag har
fått en stor halsböld och halsmadlarna
är som pingisbollar.
Ont så in i *elvetet kan inte svälja, feber
osv.
Så operation i går var att ta bort halsmadlarna
och bölden, så flytande föda över en vecka är
ingen stor hit.
Men jag är på väg tillbaka till BAssZ ;-)

Postad 14 januari 2014 - 13:09

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Söndag natt förra veckan på natten
trodde vi och på lasarett att jag fick
en väldigt kraftig allergi chock i halsen.
Men det visade sig dag tre att jag har
fått en stor halsböld och halsmadlarna
är som pingisbollar.
Ont så in i *elvetet kan inte svälja, feber
osv.
Så operation i går var att ta bort halsmadlarna
och bölden, så flytande föda över en vecka är
ingen stor hit.
Men jag är på väg tillbaka till BAssZ ;-)

Du bygger väl inte subwoofer med halsmandlarna ;) Skämt å sido, krya på dig! Finns inget värre än när det gör ont varje gång man ska svälja (that's what she said!).

Postad 14 januari 2014 - 13:11

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Huga, låter inget vidare! Krya på dig. Hummersoppa med flytande bröd i form av Guiness lessnar man väl också på efter en vecka.

Postad 14 januari 2014 - 14:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Usch. Gick själv på det en vecka efter att jag opererade bort båda visdomständerna. Jag rekommenderar proteindrinkar, det är svårt att få insig bra mängd flytande proteiner annars.

Postad 15 januari 2014 - 14:02

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0
Tack!

Är hemma sjukskrivning men man är hemma... :)
Nya byggritningar och det är så här det kommer att se ut.

Jag tycker att förstyvningarna är på rätta ställena och
går inte att plocka bort något mer,jag tycker det ser bra ut.

Bifogad fil  8.jpg   155,36K   6 Antal nerladdningarBifogad fil  7.jpg   185,37K   11 Antal nerladdningarBifogad fil  10.jpg   184,09K   10 Antal nerladdningar

Bifogad fil  9.jpg   211,79K   7 Antal nerladdningarBifogad fil  6.jpg   212,94K   6 Antal nerladdningarBifogad fil  5.jpg   237,73K   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  3.jpg   202,16K   2 Antal nerladdningar

Postad 15 januari 2014 - 14:07

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Krya på dig! Bra att du håller modet upp och sen måste man få roa sig även när man inte mår topp;-)

Postad 15 januari 2014 - 17:29

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Ser kanonbra ut kapningen utav hörnen på stagen är smart för att underlätta monteringen men du förlorar kanske stöd när lim och tvingar ska fixera allt om jag inte tänker helt fel. Står med mobilen i en butik så jag kan inte granska jättenoga :). Alla millimeterar man slipper slipa är guld värt.

Så nu är jag hemma vid datorn ursäkta att jag petar i detaljer det är inte kritik bara tankar som flyger förbi kan likaväl vara bättre som sämre det märker man först när det är dags och då är det bara att pressa ihop grejerna :)

Tråkigt med halsen :unsure:

Sambon har fått något liknande runt sköldkörteln fast inte halsböld men får inte opereras innan efter graviditeten. Men svullnaden är ju garanterat inte lika illa som din var men är som 30% av en tennisboll ungefär.

Redigerat av MattiasBGD, 15 januari 2014 - 19:54.

Postad 15 januari 2014 - 22:02

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0

Ser kanonbra ut kapningen utav hörnen på stagen är smart för att underlätta monteringen men du förlorar kanske stöd när lim och tvingar ska fixera allt om jag inte tänker helt fel. Står med mobilen i en butik så jag kan inte granska jättenoga :). Alla millimeterar man slipper slipa är guld värt.

Så nu är jag hemma vid datorn ursäkta att jag petar i detaljer det är inte kritik bara tankar som flyger förbi kan likaväl vara bättre som sämre det märker man först när det är dags och då är det bara att pressa ihop grejerna :)

Tråkigt med halsen :unsure:

Sambon har fått något liknande runt sköldkörteln fast inte halsböld men får inte opereras innan efter graviditeten. Men svullnaden är ju garanterat inte lika illa som din var men är som 30% av en tennisboll ungefär.

Att ta ut sådär vid hörnen är/för att lådan är som starkast närmare ett hörn/kant man kommer.
Sedan är att mer förstyvningen stoppar upp luft flödet i lådan men med mindre kan elementet flytta fram och tillbaka mer exakt.

Förstyvningarna kommer att var i fräsa spår så dom får en styrning och anläggningsytan på sidorna är ca 2/3 av längden.
Det är sidorna som är den svagaste länken på lådan,dom andra sidorna är 40/50mm tjock eller limmade från två håll.

Vi ska ta fram förstyvningar och testa lite lika med att vi ska testa en försänkning hål upptagning för att se att det blir rätt för elementet.
Det är bra att vi diskuterar olika lösningar på lådbyggen det gör att vi blir bättre,jag försöker att optimera så mycket det går och limmar
man ihop en sådan konstruktion med rätt lim tror jag inte att den kan flexar överhuvudtaget. :)

Jag aldrig mått så dåligt hela mitt liv och det var mer eller mindre en hel vecka F# Fa# :unsure:

Postad 16 januari 2014 - 07:40

pjotor
  • pjotor
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0

Gravid :) Grattis.
Så nästa generation basbyggare är på väg?

Postad 16 januari 2014 - 11:54

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0

Gravid :) Grattis.
Så nästa generation basbyggare är på väg?

Det är bara att hålla med pjotor...Grattis...MattiasBGD för tillökningen av nya BassZ byggare.. :)

Postad 16 januari 2014 - 16:00

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0

Det så ut att vara bra slutsteg men han som äger dom här har bolag som säker har använt dom på större konserter och festivaler
Man undrar hur gamla slutstegen är osv men jag vill ha nytt o fräscha steg så jag fortsätter på den inslagna vägen men ett stort tack för tipset ;)

Postad 16 januari 2014 - 16:10

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0

Jag hämtade upp ett av dessa till Adhoc för en vecka sedan.
De var i bra skick vad jag kunde se, testade steget på plats och det levererade.

Körde en mindre PA-rigg på steget vid testtillfället och stegets lampa som visade om det hade last eller ej blinkade sporadiskt. Verkar lämna effekt så det räcker & blir över.

Största nackdelen var de 37kg det vägde om jag minns rätt, vägde bly.

Han bytte ut alla sina 2-kanalare på sikt för 4-kanalare. Blev mindre antal racklådor att ta med sig ut på spelningarna samt lättare. Han var grymt imponerad av steget i övrigt.

Ok dom såg trevliga ut.

Postad 16 januari 2014 - 16:23

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0
Ohh ett sådant steg vill jag testa innan jag dör.

Postad 16 januari 2014 - 18:17

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Tackar tillökningen kommer till sommaren... lagom till semestern blir en lång semester :)

Postad 17 januari 2014 - 21:23

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0
Verka vara Q-värde på 0.65 man ska ha :) :wub:
Exempel på optimala frekvensresponskurvor för slutna lådor.
Kurva " 33 " är den som är närmast optimal kurva 7 , och lämpar sig väl för de flesta rum .
(fo = 33Hz , Q = 0,707 )

Kurva " 20 " är anpassad för ett rum på 20 kvadratmeter . Om rummet är helt täta , är svaret härskare platt ner till 0 Hz !
(fo = 20 Hz , Q = 0,5 )

Kurva " 14 " är analogt anpassad för ett rum på 40 kvadratmeter .
(fo = 14 Hz , Q = 0,5 )

Båda av de sista två kurvorna representerar en aperiodisk lågfrekvent sluten låda uppriktning ( QTc = 0,5 och reaktion är -6dB vid resonans ) .

Nackdelen med slutna lådor för dessa inriktningar är att de behöver fyra gånger konen området , eller en längre utflykt kapacitet ( stroke ) , för att kunna producera samma ljudtryck med samma distorsion som portade lådor ( en 8 " portad förare är ungefär lika med två 12 " drivrutiner eller en 15 " förare monterad i en sluten låda ) .

Dynamiskt optimerade stängda lådor

Här kommer jag att presentera några enkla matematiska regler , snarare än frekvensresponskurvor. Det bör vara tillräckligt för att hålla systemet Q på 25/fo . Om du vill ha en cutoff högre än 50 Hz , bör Q fortsätter att sjunka under 0,50 enligt formeln . För fo vid lägre frekvenser , bör Q inte vara högre än 0,707 , och under 33 Hz Q ska gradvis närma sig 0,50 , som i de optimala kurvor " 20 " och " 14 " fördunklingen ovan .

Statiskt optimerade stängda lådor

Även här förklarar en del matematik det bäst . Om du väljer att klippa högre än för den optimala kurvan 7 , behövs en ljud ersättning för förlorad bas för att öka det som är kvar av basområdet . Ett lämpligt val av ersättning är : Q = 1/sqrt2 * ( fo/33 ) ^ 0,65 . Högre fo frekvenser än 85 Hz rekommenderas inte under några omständigheter . Redan vid 85 Hz behöver vi en kompensationsökningpå 3 dB vid 100 Hz . och här anger vi vad som antytts tidigare :

Nonlinear egenskaper hos slutna lådor

Jag nämnde tidigare att örat , i motsats till vad man från början kan tro , föredrar den ersättning som kan göras med statiskt optimerade portade lådor under samma ersättning som tillämpas på slutna lådor . Det finns två skäl till detta .

Orsak 1 : Konerna i slutna boxar har sin maximala hastighet som förekommer i frekvensområdet , som lyfts i amplitud . Ventilerade lådor , å andra sidan , har deras hastighet minst vid de lyfta frekvenser ( om Helmholtz resonans lådan har använts för att skapa hissen ) . Vid utformningen för statiskt optimerade kurvor , detta resulterar i ett problem för den slutna lådan - amplituden och distorsion maxima sammanfaller för sluten låda , medan den maximala amplituden sammanfaller med den snedvridning minimum för portad låda .

Orsak 2 : En höjd från en sluten låda driver , på grund av termiska skäl , mer desto starkare du spelar . För en portad låda , kommer dock höjden minskar med ökad nivå , på grund av termiska orsaker och förluster i ventilen .

D. Ett försök till en " allmän " optimering för ventilerade och slutna lådor

För det första skulle jag vilja säga att denna del av rapporten har lämnat målet vetenskapliga världen . Det handlar om min egen personliga smak nu . Följande inriktningar är definitivt hörbart . Du kan fortfarande försöka balansera de fel i syfte att hitta den bästa möjliga anpassningen , även för en mindre än idealisk svarskurvan , om de omständigheter som utgör hinder för en design enligt de optimala kurvor. Min personliga erfarenhet är att en semi - optimerad portad låda låter bäst om du börjar med en 4: e ordningens Butterworth anpassning , och sänk fh frekvensen med 20-25 % . När det gäller slutna lådor , jag är rädd att jag har funnit att det mest klassiska av alla inriktningar , den ena med QTc = 1/sqrt ( 2 ) = 0,7071 , ger den bästa kompromissen mellan dynamiska och statiska beteende . Eventuellt fortfarande , lite lägre Q-värde , som Q = 0,65 kan vara föredragna .

Om möjligheten uppstår , rekommenderar jag att alla försök att utforma genuina " optimal kurva " högtalare . I jämförelse , de halv optimerade konstruktioner ( dynamiskt , statiskt eller något däremellan ) , verkar vara av lägre ljud och musikalisk kvalitet för lyssnare med större förväntningar .

Bokningar E.

Flera gånger i texten , har de så kallade " optimala kurvor " kallats " ohörbart färgad " jämfört med en platt respons . Jag vill särskilt framhålla följande:

1 . För att uppnå en invändningsfri basåtergivning är det uppenbart att systemet inte får ha någon av de potentiella brister . Utöver kravet att uppfylla de optimala kurvor , måste systemet ha en förvrängning väl under tröskeln för hörbarhet vid de ljudtrycksnivåersom ska användas . I praktiken , distorsions värden på 10-20 % är vanliga när man spelar på samma nivå som en symfoniorkester .

2 . Ur en strikt vetenskaplig synvinkel , är resultatet av ett experiment endast giltig under de förhållanden som rådde under försöket . Här är det framför allt programmaterialjag tänker på . Det är möjligt att en del andra ljud ytterligare skulle kunna öka kraven på frekvenskurvan. Med tanke på det breda spektrum av ljud som används för denna studie , jag tror att endast marginella justeringar , om några, skulle behöva göras . Kanske kurva 1 och eventuellt kurva 2 kunde undvaras .

3 . Man får inte glömma att högtalarna är oftast placeras i rummen och inte i ett fritt fält . Detta gör att behovet av att beakta fler egenskaper för högtalarkonstruktion än vad kurvorna visar om hörsel . För det första finns det två rum relaterade egenskaper som måste ingå i varje seriös högtalarprojekt, och dessa är :

en . Inflytandet av golvet reflektion

Beroende på woofers höjd över golvet , kommer bidraget från golvet vara i fas med den direkta strålningen från föraren upp till en högre eller lägre frekvens . Några exempel visas nedan.

Höjd: 70 cm > 250 Hz ( 1: a annullering vid ca 500 Hz ) .
Höjd : 30 cm > 600 Hz ( 1: a annullering vid ca 1200 Hz ) .
Höjd : 10 cm > 1800 Hz ( 1: a annullering vid ca 3600 Hz ) .

Under denna frekvens nivån kommer att höjas ungefär 2-6 dB jämfört med högre frekvenser . För att vara mer specifik , är nivån förhöjd 6 dB när reflektion är i fas med den direkta strålningen och , i genomsnitt , är den förhöjda 3 dB i det högre intervallet där reflektionen visas i slumpmässig fas .

Både ökning med 6 dB vid låga frekvenser och ökning av 3 dB vid högre frekvenser kan mindre beroende på hur elastisk den reflekterande ytan är ( för låga frekvenser ) och hur absorbera det är ( för höga frekvenser ) . Därför är intervallet 2-6 dB .

b . Håligheten verkan av rummet

Riktiga rum bidrar med mer bas ökning än om de hade varit en " teater box " öppen i fronten ( detta är inte en " Voice of the Theatre " högtalarlåda, men den plats du sitter i en teater ) . I praktiken finns det naturligtvis många variationer mellan olika lyssningsrum , men det är möjligt att dra en " typisk rumskurva" . Från den kan du också se några typiska golv ändringar .

optipic5.gif

Kommentarer : påverkan av de stående vågor i rummet ingår inte i dessa kurvor av flera skäl . För det första , de tillhör lyssnarens akustiskt i " teaterlåda" . För det andra finns det inga " generella stående vågor " , alla rum är unika . Det bör också påpekas att ett rum anpassade högtalare kommer att ha ett omvänt frekvensgång jämfört med dessa kurvor . Du kan också se att du inte behöver oroa dig för golv reflektion om bashögtalaren placeras låg på marken och mellanregistret placeras högt och korsningspunktenär placerad mellan knäna på de två förarna golv . Du bör dock se till att den woofer har 2-4 dB lägre produktionen i sin fria fält svar , utan hjälp från golvet .

4 . En annan viktig reservation är att man inte ska tolka den " optimala kurvor " som på något sätt absolut . Till exempel har endast de cutoffs som rimligen kan erhållas med slutna och portade lådor (och dipoler ) simulerats . Det kan vara möjligt att örat skulle acceptera brantare avbrytandear än de som visas . Kurvorna och skall inte ses som att det innebär gränsen för det öra att höra avvikelser från svaret. I stället visar de toleransen hos örat för olika bas inpass vilken det är möjligt att erhålla med högtalare .

5 . Du bör inte glömma att detaljer som fönster, bilder, skivor och sådant kan börja att snedvrida ( skallra ) på höga nivåer. I detta fall kommer svaret ner till åtminstone 10 till 15 Hz påverka resultatet .

I ett slutet rum , måste de optimala svarskurvor 4-7 väljas för den mest neutralt ljud , med den största säkerhetsmarginal före inträdet av hörbart förvrängt ljud . För att lyssna utomhus , de optimala svarskurvorna 1-3 är giltiga .

F. Senare experiment med högre ljudtryck

För att få ett ljudtryck högre än 100dB , var studien utökats med fler lyssnar på marknivå framför en stor vägg ( +12 dB ) . Emellertid var storleken av väggen begränsade och endast frekvenser över 25 Hz skulle kunna använda de sista 6 dB förstärkning . Togs hänsyn till detta , och lyssnings gjordes på så nära avstånd att väggstorlekenvar oviktigt . Resultatet från dessa senare lyssningstesterhar givit oförändrade kurvor . Den enda signifikanta resultatet var att den lägre distorsion ( som möjliggjorts genom de högre möjliga ljudnivåer ) visade att det var möjligt att tolerera en ännu större ökning runt och under 10 Hz . Den största delen av det hörbara förändring för mer vinst än kurva 1 måste ha varit på grund av distorsion .

G. Om stolpar med låg frekvens

Från kurvorna som har lagts fram är det inte uppenbart hur det mänskliga örat reagerar på infra poler ( resonanser under ca 30 Hz ) . En enkel sammanfattning av vad som Q-värden kan tolereras vid olika frekvenser följer.

Tillåtna Q-värden

Det visade sig mycket tydligt att höga Q-värden över 30 Hz var lätt hörbar . Senare experiment har visat att den inte är verkar inte vara gruppfördröjning eller tidsfördröjning distorsion, men i första hand en alltför hög dominans av de frekvenser i närheten av polen. Felet är tydligast med övergående ( dynamiska ) signaler , även om det har delvis statiska skäl . Förklaringen är att den ljud inflytandet är tydligast när stången som en " ton " kan " kika ut " från den kontinuerliga spektrumet av en övergående .

Denna förklaring gör det också klart varför du kan acceptera mycket högre Q-värden från polen på fh i ett ventilerat system (som 3-4 ) än från en sluten låda . I det första fallet är polen på fh hålls tillbaka av effekterna från den andra ( fo ) polen , som är ett högpassfilter med betydande dämpning på fh . Slutna , har emellertid endast ett polpar , och amplituden överskott runt detta förefaller vara fullständigt omaskerade , trots mycket lägre Q-värden (och lägre gruppfördröjning ) .

I delningsfilter av högre ordning , som korsar över till ett annat intervall , ( filter mellan två förare , inte filter i vardera änden av det totala sortimentet ) , du kan helt logiskt acceptera ännu högre Q-värden , eftersom den accentuering av polerna från svars kurvan elimineras helt när de två filterhalvornaarbetar tillsammans . ( Termiska problem med att använda passiva filter med höga Q-värden bör inte ignoreras . )

I infraljudsområdet ( frekvenser lägre än 30 Hz) accepterar örat naturligtvis mycket större Q-värden . Detta gäller både för både slutna och portade lådor .

Speciellt med stängda rutor kommer distorsion och krav på extrem kon storlek och deplacement vara ett bihang till höga Q-värden vid mycket låga frekvenser .

Jag kommer inte att presentera en tabell över tillåtna Q-värden på grund av de skäl som diskuterats ovan ( hörbarheten kommer från amplituden karakteristiska höga Q-värden ) , utan istället ett bord med tillåtna amplituder vid olika frekvenser . Glöm inte att anpassningar enligt denna tabell är sannolikt att producera onödig distorsion i en praktisk högtalare . Även om de inte bidrar med något hörbart timbre fel , finns det goda skäl att undvika dem .

Frekvens Amplitud
30 Hz 1,5 dB
25 Hz 2,5 dB
20 Hz +4.0 dB
16 Hz 7,0 dB
13 Hz 10,0 dB
10 Hz 15,0 dB
7 Hz 25,0 dB
Vekar vara Q-värde på 0.65 man ska ha :) :wub:

Postad 17 januari 2014 - 21:28

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0
Snygg översättning vilket us forum hittade du det på lägg upp samma på faktiskt i stället .

Postad 17 januari 2014 - 21:34

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Man fick lite lässvårigheter en bit in i texten med den översättningen :D

Postad 17 januari 2014 - 21:41

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0

Man fick lite lässvårigheter en bit in i texten med den översättningen :D

:D

Postad 18 januari 2014 - 13:40

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
En bättre engelsk översättning från Per-Arnes intervju med Öhman hittar du på Sonic Designs sida (hela intervjun): http://www.sonicdesign.se/articles.htm (Hittar inte den svenska versionen nu)

Några länkar som kan komplettera intervjun om lämpliga rumskurvor:http://www.faktiskt....r=asc&start=240

och: http://www.faktiskt....p=795473#795473

Postad 18 januari 2014 - 14:17

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Grattis Mattias, men du, är du säker på att den långa semestern blir en lång semester efter tillökningen?

Robert 293, det går att ordna med en returlyssning i alla fall när dom nya baselementen kommit på plats. Här finns det t.o.m. sådana moderniteter som gatlyktor på båda sidor om vägen, så man vet var man befinner sig i mörkret! ;-)

(Jag tror nog inte steget kommer vara så värst annorlunda jämfört med andra vid normala belastningar och volympådrag. Där steget kan komma att ”visa framfötterna” är vid mer extrema situationer, typ elektronisk musik eller film med låga bastoner utdragna under flera sekunder eller längre. Lusläser man vissa manualer / specar på ”lättviktsteg” och även andra kan det stå att den höga effekten kanske kan lämnas under 50 ms eller något sådant utan klippning / automatisk avstängning, ganska kort tid alltså men tillräckligt lång för vanlig dynamisk musik. En fördel i mitt fall är att steget är byggt för att kontinuerligt kunna drivas vid 2 ohm, några foruminlägg jag sett säger att det är så överdimensionerat att det ska funka även nedemot 1 ohm. Betyder i mitt fall att jag kan parallellkoppla 4 st 8 ohms basar per kanal för 2 ohm men bör då dra om kabeln till 4 mm², -dock billigare än att skaffa 2 slutsteg för parallellkoppling i par för 4 ohm /kanal. En annan fördel är att specen anger frekvensomfånget nedåt för steget till -1 dB vid 10 Hz och -3dB vid ca 3,5 Hz. Jag har inte hittat något annat steg som ger dessa kombinationer.)

Postad 18 januari 2014 - 14:27

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Nej kanske inte skulle uttryckt mig så :D när vi fick dottern så hade hon kolik i 3månader följt utav tänder redan vid 3månaders ålder :wacko:

Postad 18 januari 2014 - 17:41

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0
Där steget kan komma att ”visa framfötterna” är vid mer extrema situationer, typ elektronisk musik eller film med låga bastoner utdragna under flera sekunder eller längre. Lusläser man vissa manualer / specar på ”lättviktsteg” och även andra kan det stå att den höga effekten kanske kan lämnas under 50 ms eller något sådant utan klippning / automatisk avstängning, ganska kort tid alltså men tillräckligt lång för vanlig dynamisk musik. En fördel i mitt fall är att steget är byggt för att kontinuerligt kunna drivas vid 2ohm.
Det är därför som jag är intresserad av Proline 3000 och testa den mot Inuke NU6000 om man märker någon skillnad.

Postad 18 januari 2014 - 21:10

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0

Där steget kan komma att ”visa framfötterna” är vid mer extrema situationer, typ elektronisk musik eller film med låga bastoner utdragna under flera sekunder eller längre. Lusläser man vissa manualer / specar på ”lättviktsteg” och även andra kan det stå att den höga effekten kanske kan lämnas under 50 ms eller något sådant utan klippning / automatisk avstängning, ganska kort tid alltså men tillräckligt lång för vanlig dynamisk musik. En fördel i mitt fall är att steget är byggt för att kontinuerligt kunna drivas vid 2ohm.
Det är därför som jag är intresserad av Proline 3000 och testa den mot Inuke NU6000 om man märker någon skillnad.

Just det jag som newbie snöat in lite på... har ett billigt klass D samma strömresurser som ett gammalt hederligt tungt steg har.
Stegen ska ju klara all typ utav musik inte bara det mesta.

Postad 19 januari 2014 - 09:32

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1 219 inlägg
  • 0
http://www.thomann.d...nova_x_6000.htm

Detta tycker jag verkar riktigt fint! Men kanske för dyrt? Någon som vet något om det steget?

Postad 19 januari 2014 - 13:55

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0

http://www.thomann.d...nova_x_6000.htm

Detta tycker jag verkar riktigt fint! Men kanske för dyrt? Någon som vet något om det steget?

När det gäller slutsteg kan man som gå två vägar Gammal konstruktion eller det nya D-slutsteg.

Jag har tänkt få till en test mellan Proline 3000 och Inuke NU6000 för att se om jag tycker att den ena konstrutionen
är bättre än den andra innan jag köper något till mig eftersom jag ska ha tre slutsteg.

Jag skulle köpt ett mer känt märke Crest CC5500 tex.

Postad 19 januari 2014 - 14:09

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Gå lite mot dagens trend här på MHB köpa dom tunga Proline det kommer kännas bra när du har tunga basar att ha tunga steg :D inuke är ju för småpojkarna som bygger budget byggen ;)

Du kanske sitter nöjd där med inuke men du kommer som jag undra om det hade blivit bättre med proline. Var inte Proline stabila vid lägre ohm också?

Redigerat av MattiasBGD, 19 januari 2014 - 14:10.

Postad 19 januari 2014 - 14:28

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0

Gå lite mot dagens trend här på MHB köpa dom tunga Proline det kommer kännas bra när du har tunga basar att ha tunga steg :D inuke är ju för småpojkarna som bygger budget byggen ;)

Du kanske sitter nöjd där med inuke men du kommer som jag undra om det hade blivit bättre med proline. Var inte Proline stabila vid lägre ohm också?

Min känsla är helt klart Proline...
Bifogad fil  ampvergleich_54078.jpg   55,78K   7 Antal nerladdningar

Postad 19 januari 2014 - 14:36

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Köper du Proline så är det inget som kommer gnaga dig för du tänker ju inte det motsatta om inuke när du har alla bitar på plats.

Postad 19 januari 2014 - 22:02

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Grattis Mattias, men du, är du säker på att den långa semestern blir en lång semester efter tillökningen?

Robert 293, det går att ordna med en returlyssning i alla fall när dom nya baselementen kommit på plats. Här finns det t.o.m. sådana moderniteter som gatlyktor på båda sidor om vägen, så man vet var man befinner sig i mörkret! ;-)

(Jag tror nog inte steget kommer vara så värst annorlunda jämfört med andra vid normala belastningar och volympådrag. Där steget kan komma att ”visa framfötterna” är vid mer extrema situationer, typ elektronisk musik eller film med låga bastoner utdragna under flera sekunder eller längre. Lusläser man vissa manualer / specar på ”lättviktsteg” och även andra kan det stå att den höga effekten kanske kan lämnas under 50 ms eller något sådant utan klippning / automatisk avstängning, ganska kort tid alltså men tillräckligt lång för vanlig dynamisk musik. En fördel i mitt fall är att steget är byggt för att kontinuerligt kunna drivas vid 2 ohm, några foruminlägg jag sett säger att det är så överdimensionerat att det ska funka även nedemot 1 ohm. Betyder i mitt fall att jag kan parallellkoppla 4 st 8 ohms basar per kanal för 2 ohm men bör då dra om kabeln till 4 mm², -dock billigare än att skaffa 2 slutsteg för parallellkoppling i par för 4 ohm /kanal. En annan fördel är att specen anger frekvensomfånget nedåt för steget till -1 dB vid 10 Hz och -3dB vid ca 3,5 Hz. Jag har inte hittat något annat steg som ger dessa kombinationer.)

Ja givet, vi måste ju lösa detta.

Postad 25 januari 2014 - 12:39

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 1
Nu har den kommit DSPeaker Antimode 2.0 Dual Core.

Ska bli spännande att få justera/ställa in ljudet på bastornen

Nu kommer det drägel bilder
Bifogad fil  IMG_0789.JPG   807,52K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_0790.JPG   1,14MB   1 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_0796.JPG   1,21MB   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_0792.JPG   1,46MB   2 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_0794.JPG   1,5MB   4 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_0797.JPG   1,21MB   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_0798.JPG   1,17MB   2 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_0800.JPG   1,44MB   1 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_0802.JPG   1,55MB   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_0804.JPG   1,31MB   1 Antal nerladdningar

Postad 25 januari 2014 - 12:58

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1 219 inlägg
  • 0
Snygg!

Postad 25 januari 2014 - 12:59

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Fantastiskt fin mackapär! :)

Postad 26 januari 2014 - 18:49

Dahlow
  • Dahlow
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Underbart sexig liten pryl :)

Postad 29 januari 2014 - 22:02

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0
Imorgon blir det att titta på försänkningen av ett element och även att titta på en helt färdig förstyvningssats.

Nu är den tillverkad i mdf men för styvningarna kommer att tillverkas i plywood för att det blir otroligt mycket stadigare!

Har fixat lite på elementen vi pratar om att det ska bli 101% tät när man bygger en sluten låda.
Så typ gummitätningen som är runt elementet anser jag inte vara speciellt tät så lite sikaflex-11FC+ fixa det.
Sedan kommer det att vara en o-ring som ska täta runt om.

Sedan hur jag tänker koppla vid elementet...lite bilder.
Bifogad fil  IMG_0827.JPG   5,05MB   1 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_0830.JPG   6,13MB   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_0831.JPG   5,15MB   3 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_0833.JPG   4,88MB   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_0837.JPG   5,9MB   5 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_0840.JPG   6,26MB   4 Antal nerladdningar

Den kabel kommer inte att släppa i lådan :D

Postad 30 januari 2014 - 15:39

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0
Nu har jag varit och titta på test försänknigen av elementet och för styvningarna.
Försänkningen blev perfekt som jag vill ha den, förstyvningarna blir att göra om dom lite grann
och lite kraftigare.
Sedan kommer förstyvningarna bli i 24 mm konstruktionsplywood så det tror jag blir stadigt.

Lite bilder... :)
Bifogad fil  IMG_0841.JPG   5,02MB   3 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_0842.JPG   5,25MB   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_0847.JPG   6,05MB   1 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_0848.JPG   5,82MB   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_0849.JPG   5,7MB   3 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_0851.JPG   5,35MB   2 Antal nerladdningar

Postad 30 januari 2014 - 15:43

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Snyggt!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.