Ja, han har faktiskt high-end hörsel.
Källa på det?
![]()
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
16 relaterade trådar
Postad 16 March 2015 - 23:35
Slutar ni inte upp med skitsnacket så kommer semester att delas ut.
Nej, det är ingen idé att skicka pm till oss och försöka skylla på denna andra parten. Vi har koll på de övertramp av våra regler som har skett. Så ett råd i all vänskaplighet är att ni slutar att bete er som förorättade femåringar i ALLA trådar där ni träter. Tack för visad hänsyn! Postad 17 March 2015 - 07:24
Jag som hade för mig att jag hållt en väldigt bra ton, men tydligen inte.
Postad 17 March 2015 - 16:47 On topic:
Finns det någon sub som bräcker SVS PB/PC-13U för under 20k och man snackar film. Alltså där lågbas egenskaperna kommer till sin rätt i var o varannan film idag. Postad 17 March 2015 - 17:01
Knappast.
Är det ändå inte märkligt att ingen butik har den i Svea rike? Antar att avansen är åt skogen, men kanske en del skulle betala några kronor extra?? Postad 17 March 2015 - 17:10
Tror faktiskt inte det finns men vem vet det kanske kommer. Har ju inte själv hört Klipsch subbarna om dom nu skulle vara i närheten prestandamässigt. Redigerat av MattiasBGD, 17 March 2015 - 17:11. Postad 17 March 2015 - 17:27
Inte i lägsta basen ialf där ligger t.o.m de betydligt dyrare värstingarna KW 120 i lä.
De spelar dock jäkligt snyggt men det tycker jag även PB-13 gör. Redigerat av robert293, 17 March 2015 - 17:29. Postad 17 March 2015 - 20:10
Ja rent SPL mässigt i övre frekvens....Men hur starkt de spelar den där SVS har sitt esse är svårt att avgöra utan mätningar. Men givetvis spelar den starkt som attans för de pengarna så ett mkt bra inlägg och kombatant. Postad 17 March 2015 - 20:16
Dock är inte KW-120 byggda för djupbas/Infra som dess främsta egenskap. Punch och pondus med oerhörd kontroll är deras signum.
En st KW-120 kostar under 13000kr utan steg.
Tror det ska finnas mätningar på den? men kanske blandar ihop den med någon annan?
https://www.avforums...woofer.1919350/
http://www.audioholi...d-cinema-series Redigerat av WB-Cinema, 17 March 2015 - 21:03. Postad 17 March 2015 - 21:51
Japp.
Jag var först inne på att köpa två st 3x12 (gillar dom fortfarande) dom höjdes precis med 1500kr/st. Hur dom presterar i djupbasen mot PB13U kommer jag inte ihåg nu.
Har lyssnat på den iaf, och den låter fint, bra tryck, och verkligen ingen "mörk" basmatta, rappt och välartikulerat! Redigerat av WB-Cinema, 17 March 2015 - 21:53. Postad 17 March 2015 - 21:58
Undrar om dom har en bra förklaring eller motivering till prishöjningen? Kronans värde?
Postad 17 March 2015 - 22:35
Japp, jag tror det är därför. Postad 18 March 2015 - 08:28
Bättre internkablar för fastare bas? Postad 18 March 2015 - 08:47
På tal om det, det finns en kille på tuben som moddar Wilson med internkablage för att få den att spela bättre bas. Minns jag rätt var det bara den stora lådan
Postad 18 March 2015 - 16:57 Hade ett par nordost octava liggandes och var jäkligt nära på att montera dom i mina boxar bara för att,men det blev supra istället....Mindre bök än platt kablarna....Men vad det hade retat folk Postad 18 March 2015 - 18:38
Ja iaf Karlsson
Förklara gärna hur man skulle få fastare bas iom byte av internkablar? Postad 18 March 2015 - 19:19
Jaså, behöver man helt plötsligt förklara påståenden som man gör? Gäller samma dig? Postad 18 March 2015 - 19:31
Ja det tycker jag allt, blir lite dumt annars hörredu. Postad 18 March 2015 - 19:52
Förklaring behövs inte, så länge du upplever det. Eller hur var det nu? Postad 18 March 2015 - 22:10
Ungefär precis så.
Läs Blåtands inlägg i den andra tråden/kabeldebatten. Ironin finns, men våga vara lite mer "öppna". Många utav "er" är ju ENBART här på forumet för att på ett helt maniskt sätt försöka mästra andra och vinna precis alla diskussioner på sjukligt överanvänd retorik. Postad 19 March 2015 - 11:09 Jag tror snarare att vissa här gör alla en stor tjänst att försöka stoppa spridandet av myter som inte har någon vetenskaplig grund. Utan dessa människor hade jag själv fortfarande suttit här och grubblat över vad jag egentligen behöver göra för att få en bra återgivning. Ibland är det bra att vara ödmjuk och inse att man kanske hade fel och sedan gå vidare. Postad 19 March 2015 - 20:52
Åkte tidigt imorses till Oslo, precis hemkommen nu
Varför i hela friden skulle jag fått semester? Postad 19 March 2015 - 21:02 Ja, men det är väl semester? Oslo är fint såhär års, har jag hört. Postad 19 March 2015 - 21:25
Tycker det ser ut som vanligt Postad 20 March 2015 - 08:45
Oslo har varit grått och kallt denna vecka så inte fint nånstans.... Postad 29 September 2015 - 07:42
Är det inte tvärtom? Xt32 ser väl till att fixa såna problem? Åker nog o köper pc13 idag. Det fattas lite under 20 hz hemma, tror ni jag kan få till det med en pc13ultra? För att få mest ljudtryck så lågt som möjligt i frekvens är det få en port som ska vara tätad? Redigerat av Unregistered49e83b02, 29 September 2015 - 07:45. Postad 29 September 2015 - 09:48 Nej, audyssey fixar bara saker i frekvenskurvan, inte i tidsdomänen, så de tidsfördröjningar (efterklang) som resonanser i rummet bidrar med rår audyssey inte på.
När man lägger på ett digitalt filter blir det fördröjningar, men jag trodde att hela basens respons blev tidsfördröjd, och då handlar det ju inte om grupplöptid längre. Eller?
Grupplöptid är ju en funktion av frekvensen så det blir fel att säga att grupplöptiden är hög eller låg på samma sätt som det är fel att ange en siffra för impedans.
Postad 29 September 2015 - 11:07 Dirac live kan däremot fixa saker i tidsdomänen, dvs fixa impulssvar. http://www.minidsp.c...series/ddrc-88a Audessey XT32 är ett leksaksprogram i jämförelse från vad jag läst. Men Dirac är ju inte gratis direkt. Postad 29 September 2015 - 12:44
MultEQ filters start in the time domain. They aren't just a few parametric bands. Instead they use several hundred points to represent the room response in both the frequency and time domains.
The trick is to use enough filter points to get the needed resolution but not so many that it overwhelms the processor inside the audio component. So we came up with a way to reduce the number of points without sacrificing accuracy while providing more filter power at lower frequencies where it's needed the most. MultEQ can correct 8 channels by using only a fraction of a single DSP chip. This gives you the best of both worlds: time and frequency correction. Result: room correction that works for the first time ever. Om du bara tex justerar subben på detta sätt då blir det ju fel. Men processorn räknar ju med alla högtalare. Det är ju det som är grejen. Det är ju tex måttet angivet i längd aldrig stämmer till en aktiv sub eftersom det finns elektronik i den så räknar den om tiden. Till bio använder jag xt och till musik har jag lyngdorf roomperfekt. Helt oslagbart. Postad 29 September 2015 - 21:12
Pb13u kommer inte in här men en pc13u kan jag nog lirka in.
Är det den bästa subben i prisklassen för att få mest ljudtryck under 20hz? (Om vi räknar bort pb) Har en Ken kreisel 12012 idag men vill ha lite mer längst ner. Är rädd att bli besviken? Är det med en port sealed den presterar lägst? Postad 30 September 2015 - 16:29 Vill man ha bättre tryck under 20 Hz ska man inte ha portat alls. Då är det slutet som gäller.
Alltså en sluten låda. Inte en portad med proppar i portarna. Postad 30 September 2015 - 16:50 Portad SVS 13U spöar ju sluten LMS5400 med 1dB vid 16.5Hz Postad 30 September 2015 - 17:24 Men om man har en portad sub, och med en sjuhelsikes massa kraft, så kan den gå lika långt ner som en sluten? Postad 30 September 2015 - 17:28
Det beror på roomgain och om den är avstämd till 0 Hz eller inte. Typ. Postad 30 September 2015 - 18:09
Hehe, känner mig helt blåst.
När jag kollar på specarna på pc13u så ser det ut som att den spelar starkare under 20 hz med en plugg i. Så om det är under 20hz jag vill åt så ska jag gå och köpa sb13u istället? Bättre en pc13U? Postad 30 September 2015 - 18:56 Som dom ovan sagt är SVS Px13u riktigt bra med 15Hz-inställningen ner till sin avstämningsfrekvens. Under 15 Hz däremot finns det kanske ingen portad sub på marknaden som klår en bra sluten. Portad sub tvärdör under avstämningsfrekvensen. Sluten rullar av tidigare men mycket långsammare. Postad 30 September 2015 - 19:19
Nej. Vill man åt riktigt djup bas är det slutet som gäller oavsett hur mycket kraft du har.
Det var ju lite det jag är ute efter. Om det finns bra tryck ner till 20, ska man verkligen börja jaga en halv oktav? En oktav känns som att det är mer rimligt i detta fallet. Iom att kapaciteten är så extremt mycketbättre i en portad så är det inte direkt att bara byta rakt av mot en ensam sluten låda enbart för att den spelar djupare på pappret.
I alla fall om det inte finns några mätningar på output kontra frekvens.
Tycker i alla fall jag..
Sen är det nog inte alla som vet hur djup bas 20 Hz är. Det kan mycket väl vara så att dom tror att det är 20 Hz, men kanske är 30, 35 eller kanske tom 40 Hz. 20 Hz är djuuuuuuup bas... Postad 30 September 2015 - 19:43
Ju mer jag låser och kollar mätningar desto mer inser jag att pc13u inte kommer tillföra så mycket.
Har en bra sub och den mäter lika bra och ibland bättre än PC. I alla recentioner runt om i världen så byter folk svs mot Ken kreisel då dom slår dom på i stort sett allt. Har av alla här på forumet fått för mig att svs är det enda om man vill djupt. Sen är pc13 lättare att få plats med. Men det lutar nog åt att köpa en till kk. Frugan lär ju bli gladare av PC då den "hyffsat obemärkt" skulle kunna slinka in i ett hörn. Sett mätningar på dubbla kk där de spelar "hyffsat" rakt till 4!!!!!!!hz När jag skulle köpa sub sist så blev jag övertalad av dem på lsound att välja kk istället för svs. Det är den bästa subben jag själv någonsin hört men har aldrig lyssnat på pc13U. Det är enbart till film jag vill få mer tryck längst ner. Men som sagt pc13 kanske inte är svaret? Postad 30 September 2015 - 19:59 Spontant skulle jag säga att ett slutet system som ska prestera något som är värt att motivera under 15Hz bör vara ganska väl tilltaget men återigen så beror det på storlek på rummet och hur starkt man spelar.
Kan tänka mig att KK är klart mer musikaliska... vilken sub som helst kan spela rakt ner till 4Hz
Att du skaffar en extra KK 12012 är nog vettigt iom 2st subbar fixar till väldigt mycket problem med frekvensgången i rummet jämfört med en ensam sub, men du kanske tänkte 2st SVS? Postad 30 September 2015 - 20:46
Helst vill jag ha 2 kk istället Men problemet är plats.
Börjar bli fullt i vardagsrummet. En PC kan jag trycka in i ett hörn men kk tar ju plats. Postad 30 September 2015 - 20:51
Här är utan någon rumskorrigering eller annan EQ. Bara rakt ur kartongen och ett svep.
Jag brukar ligga ca minus 15 från referensnivå när jag kollar film så jag är inte ute efter mest spl utan ät ute efter att få med det där göttiga längst ner i frekvens som finns i vissa filmer. Bifogad fil(er)1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |