Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är HDR?

384 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 September 2016 - 10:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Skön tennismatch det blev. :) Men ja, jag vet att du pratar om UHD Blu-ray film. 

Men du är med på att det är tveksamt att det kommer UHD Blu-ray skivor med 1080p HDR? 

Redigerat av pacman, 15 September 2016 - 10:03.

Postad 15 September 2016 - 11:14

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

Men du är med på att det är tveksamt att det kommer UHD Blu-ray skivor med 1080p HDR?

Nja.... Jag är ganska säker på att det inte kommer för film. Varför skulle det?

Redigerat av vinncent, 15 September 2016 - 11:18.

Postad 15 September 2016 - 11:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Bra, då är vi överens.

Redigerat av pacman, 15 September 2016 - 11:48.

Postad 15 September 2016 - 14:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

To be continued :)

Bifogad fil(er)

Postad 17 September 2016 - 09:43

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0
Hur är det med LG:s HDR PRO? Detta finns ju på vissa billigare modeller för runt 8000-9000kr. Är det "riktigt" HDR eller är det nåt påhitt för att lura kunder?

Postad 17 September 2016 - 11:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Riktig HDR vad jag vet.

Lär inte vara speciellt bra HDR dock eftersom LG använder IPS paneler vilkas dåliga dynamik sätter rejäla begränsningar.

Det är det som är konsekvensen av den nya EOTF:n. Ljusstyrka OCH hög dynamik är ett måste för att det ska bli riktigt bra.

Postad 17 September 2016 - 12:23

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

Riktig HDR vad jag vet.

Lär inte vara speciellt bra HDR dock eftersom LG använder IPS paneler vilkas dåliga dynamik sätter rejäla begränsningar.

Det är det som är konsekvensen av den nya EOTF:n. Ljusstyrka OCH hög dynamik är ett måste för att det ska bli riktigt bra.

Ok tack!

Postad 17 September 2016 - 15:29

Unregistered8135c4b8
  • Unregistered8135c4b8
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Tveksamt om det kommer bli aktuellt för UHD Blu-ray dock. Edit: Vanlig Blu-ray kommer inte få HDR av någon sort.

Eftersom att Pacman behöver minst 10 inlägg :rolleyes:  för att förklara (eller röra till det :wacko:  ännu mer) så är det väl bäst att vi hjälper honom :)  med syftningen som blev så fel   :blush: det kan bli.

Vi håller oss till UHD Blu-ray

- Det är redan aktuellt med HDR på UHD Blu-ray !

Ps.. Jag förstod vad du menade Pacman  ;)

Postad 17 September 2016 - 17:02

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

Eftersom att Pacman behöver minst 10 inlägg :rolleyes: för att förklara (eller röra till det :wacko: ännu mer) så är det väl bäst att vi hjälper honom :) med syftningen som blev så fel :blush: det kan bli.

Vi håller oss till UHD Blu-ray

- Det är redan aktuellt med HDR på UHD Blu-ray !

Ps.. Jag förstod vad du menade Pacman ;)

Ha ha..... då var det inte bara jag som blev helt snurrig där då!!😅

Redigerat av vinncent, 17 September 2016 - 17:24.

Postad 17 September 2016 - 18:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
:D

Postad 23 September 2016 - 07:15

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Fasen... nu när man köper en TV som är HDR ready, och kanske en projj om några år... då måste man byta ut hemmabiorecivern med då eller, trots att den är 4k kompatibel..?  :unsure:

Som så många kör vi ju allt till förstärkare, sen till TV/projektor från den... 

Redigerat av Garrett, 23 September 2016 - 07:16.

Postad 23 September 2016 - 14:41

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0

Fasen... nu när man köper en TV som är HDR ready, och kanske en projj om några år... då måste man byta ut hemmabiorecivern med då eller, trots att den är 4k kompatibel..?  :unsure:

Som så många kör vi ju allt till förstärkare, sen till TV/projektor från den... 

HDCP 2.2 räcker.   

Men vänta på Full HDR du. 

Redigerat av dealerovski, 23 September 2016 - 14:41.

Postad 23 October 2016 - 22:20

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Samsung lär komma med ny firmware som ger HDR+ till KS serien. nån som vet mer om vad det innebär?

HDR+ innebär att Samsung TV:n processormässigt försöker förbättra icke HDR material till en lite mer HDR aktig bild.

Jag har provat HDR+ på min 65" KS8005 nu i över en vecka och måste säga att det gör bilden bättre på icke HDR material.

Mer detaljer och mer djup. En klart bra funktion.

Redigerat av Unregistered64f891a5, 23 October 2016 - 22:37.

Postad 24 October 2016 - 03:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ja eller iaf att detaljer blir mer synliga. Mer detaljer är ju i sig omöjligt. ;)

Postad 24 October 2016 - 07:14

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Ja eller iaf att detaljer blir mer synliga. Mer detaljer är ju i sig omöjligt. ;)

Hej rätt!! Fel formulerat av mig :)

Postad 24 October 2016 - 07:46

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0

Gillar inte HDR+ men älskar HDR som det är tänkt att vara, HDR+ tycker jag gör att bilden får en dokusåpa effekt och färgerna blir inte lika bra som när det är inspelat med HDR.

Postad 02 November 2016 - 08:03

whopp
  • whopp
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0

Hej,

Förvirringen för mig är total!

Jag har numera ett "special view mode" på min samsung KS, som heter HDR+ (någon nämnde det precis ovan).

Fråga 1:

När ska HDR+ "modet" användas?

Så som jag tolkar ovan talare så är det för att försöka konvertera icke HDR till HDR?

Fråga 2:

Jag har satt min PS4 i settings att outputta HDR, och jag väntar nu (10 nov) det första spelen som kommer ge HDR.

Om jag då startar ett HDR-spel på ps4:an, kommer allt skötas automatiskt då?

Eller måste jag ändå sätta på HDR+ mode?

Men det verkar dumt, för Samsungen klarar enbart GAME-mode ELLER HDR+, så kör jag HDR+ så får jag inte GAME-mode vilket gör att input-laggen blir horribel.

Fråga 3:

Är det alltså korrekt förstått att så länge jag matar tvn med en HDR-signal via HDMI så visar den HDR av sig självt?

Går det på nått vettigt sätt att se mer detaljerad signalinformation på tvn?

Fråga 4:

Om jag slår på HDR+ så brassar tvn på backlighten som fasiken. Detta är så som jag förstått, av vad jag läst, korrekt.

Men det är därför jag undrar om jag ALLTID måste slå på HDR+ läget när jag ska se på HDR?

Eller kommer det vara så att tvn automatiskt ställer om sig när den märker att den matas av en HDR signal?

Fråga 4.5:

Problemet med detta är dock att bleeding/clouding i mörka scener blir horribel.

För att få till en bra nivå av bleeding/clouding så var jag tvungen att ligga relativt lågt på backlight. Tror det är en mix av otur med dålig panel och hur pass bra tekniken i dagsläget är. 

Men som sagt, med en backlight på 5 eller mindre så störs jag inte av bleeding/clouding i mörka scener.

MEN! Problemet är att så fort jag slår på HDR+ så blir ju bleeding/clouding hemsk..

Så förstår inte riktigt hur det är tänkt att fungera? Kan verkligen en "riktig" HDR-signal rädda upp detta?

EDIT:

Okej, jag har iaf lyckats testa Netflix själv.

Det som händer när man spelar Daredevil som är en HDR-serie, är att så fort jag trycker på play i Netflix-appen på Samsungtvn så brassar tvn på backlight=20.

Mao så kan ju Netflixappen och/eller videoströmmen på något sätt säga åt tvn, "hey, nu kommer det HDR!", och tvn gör då nått åt saken...

Problemet med detta är som sagt, se bifogad fil nedan, att bleeding/clouding blir förjävlig, 3 st stora blaffor uppe i bild.

Så jag har lite svårt att försöka förstå det fantastiska i HDR när paneltekniken i sig lider något så förbannat av detta....

9ZcKqwY.jpg

Redigerat av whopp, 02 November 2016 - 17:23.

Postad 16 December 2016 - 12:06

Unregisteredc56315c3
  • Unregisteredc56315c3
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Hej HDR fantaster,

Har nyligen upptäckt detta nya fantastiska format och har en fråga till er.

Först en kort bakgrund: Min gamla LG-Plasma drog sin sista suck och jag införskaffade en ny 4k UHD TV med stöd för HDR. Jag testade HDR funktionen genom att ladda hem några demo-filmer (Life of Pi, samt LG-chess) och blev totalt hänförd. TVn känner av att den får en HDR-signal och laddar automatiskt en uppsättning justerbara bildtyper anpassade för HDR-formatet. (När en HDR-film visas är SDR-inställningarna alltså inte valbara). Jag har också laddat hem ett antal 4k SDR filmer och jämfört med full HD. 4k är mycket bra, med HDR är fantastiskt.

Jag avvaktar ännu med att införskaffa externa enheter som stöder HDR. Dels för att det ännu inte finns mycket innehåll producerat i HDR, men också för att jag är osäker på om det verkligen behövs...

Exempel; Jag spelar upp Netflix serien "Marco Polo" producerad i HDR på en Apple TV gen 3 (som levererar 1080p 60) och resultatet är imponerande.

Eftersom den gamla Apple TVn inte stöder HDR och eftersom TVn följdaktligen inte registrerar en HDR-signal är det således SDR jag tittar på....

-Hur kommer det sig att bilden är så mycket bättre än icke HDR-innehåll på Netflix och i flera avseenden bättre än de 4k-demo filmer jag jämfört med?

Hypotes: När en film producerad i HDR komprimeras till 1080p blir slutresultatet överlägset jämfört med innehåll som är producerat i SDR (HD eller till och med UHD).

Jag skulle kunna köpa en Chromecast Ultra med stöd för HDR, men blir det så mycket bättre? Det tycks ju vara så att produktionsformatet, snarare än sändningsformatet har störst påverkan på upplevelsen.

Jag tvivlar naturligtvis inte på att okomprimerad HDR/ HDR komprimerad till högre upplösning är ännu bättre, men jag har tålamod att vänta till dess att utbudet mognat.

Det ligger en PS4 till ungarna under granen. Den har mig veteligen inte "stöd för HDR"...eller har den det (med utgångspunkt från hypotesen ovan)?

Postad 16 December 2016 - 12:46

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

JohnPlayer: Skillnaden i upplevelse handlar troligtvis om att din nya TV är mycket ljusstarkare än den gamla plasman. LG:s plasmamodeller var de ljussvagaste på marknaden. Det blir en helt annan effekt på existerande bildformat bara av det.

Vilken LG-modell har du köpt? Det skiljer sig en hel del mellan LG:s OLED-modeller och deras vanliga LCD-modeller.

Postad 16 December 2016 - 12:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det ligger en PS4 till ungarna under granen. Den har mig veteligen inte "stöd för HDR"...eller har den det (med utgångspunkt från hypotesen ovan)?

Jo PS4 har HDR stöd (även den gamla vanliga modellen).

Iaf för [ett fåtal] spel.

Postad 16 December 2016 - 13:44

Unregisteredc56315c3
  • Unregisteredc56315c3
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

JohnPlayer: Skillnaden i upplevelse handlar troligtvis om att din nya TV är mycket ljusstarkare än den gamla plasman. LG:s plasmamodeller var de ljussvagaste på marknaden. Det blir en helt annan effekt på existerande bildformat bara av det.

Vilken LG-modell har du köpt? Det skiljer sig en hel del mellan LG:s OLED-modeller och deras vanliga LCD-modeller.

Jag tänkte smyga lite med fabrikatet, så att inte diskussionen påverkas mer än nödvändigt av de val olika tillverkare har gjort när det gäller HDR-standard mm.

Det är en bakbelyst LED skärm och den är väsentligt ljusstarkare än min tidigare Plasma. Clouding/bleeding är på en klart acceptabel nivå (efter justering av ramen) och blir inte värre med HDR som någon antydde ovan.

Den skillnad jag talar om är SDR vs HDR på samma 4k UHD TV. Notera att jag har spelat upp Demo-filmer i HDR. Fantastisk bildkvalitet. Men en demo är en bara en demo med allt vad det innebär. Återstår Netflix HDR utbud. Marco Polo är ruggigt snyggt filmad. Och det blir skapligt även från en Apple TV gen 3, trots att TVn inte ackar att den tar emot HDR (vilket den ju inte heller gör, antar jag....eftersom ju inte ATV 3 stöder HDR...)

Jag får för mig att det är produktionsformatet, snarare än distributionsformatet som har störst betydelse. Min skärm klarar uppenbarligen att visa den dynamik, som helt uppenbarligen  finns med i det streamade innehållet, trots att det levereras i endast 1080p och TVn tar emot det som "SDR".

Om jag formulerar frågan så här:

-Om bildvisaren har tillräcklig kontrastförhållande och färgpalett, spelar det någon roll hur tillverkaren definierar HDR (DV, HDR10 etc) så länge den dynamiska informationen finns i innehåll som distribueras så lågupplöst som  1080p. Det räcker väl med att i detta fall Netflix bestämmer sig för vad som är HDR och sedan komprimererar så smart som möjligt, så får jag ju upplevelsen oavsett om min TV tror att det är SDR den tar emot?

Postad 16 December 2016 - 13:53

Unregisteredc56315c3
  • Unregisteredc56315c3
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Jo PS4 har HDR stöd (även den gamla vanliga modellen).

Iaf för [ett fåtal] spel.

Man tackar. -Är det kanske 4k den inte klarar?

-Vad är egentligen innebörden av att en PS4 stöder HDR? -Är det inte viktigast att skärmen klarar HDR och att innehållet är producerat i HDR före komprimering? (se min fråga ovan?)

Postad 17 December 2016 - 08:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Innebörden är att PS4 numera kan skicka en PQ OETF-kodad signal.

Mer info här:
http://www.sweclocke...m/post/16480030

(får kopiera över till detta forumet när jag har nått bättre än en mobil...)

Redigerat av pacman, 21 December 2016 - 11:44.

Postad 17 December 2016 - 11:47

Unregisteredc56315c3
  • Unregisteredc56315c3
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Innebörden är att PS4 numera kan skicka en PQ OETF-kodad signal.

Mer info här:
http://m.sweclockers...m/post/16480030

(får kopiera över till detta forumet när jag har nått bättre än en mobil...)

Tack pacman

Jag tolkar att HDR-stöd på PS4 betyder att den kan läsa HDR-kodade filer. -Men vad händer om man konverterar en HDR-fil till ett traditionellt BlueRay format (AVC). -Går man miste om all dynamik då?

Hämtar ett citat från länken du bifogade:

"Finns ju ingenting som säger att inte gamla OLED-paneler ger samma kontrast utan HDR?

Exakt! Faktisk kontrast/dynamik och färgrymd är ju en egenskap som är kopplad till displayen som sådan. Har ju i sig inget med HDR att göra. Men för att kunna beskriva och återge bilder med "maffiga färger och massor med dynamik" på ett så bra sätt som möjligt måste signalen vara smart kodad, dvs den behöver fått sig en omgång av de nya OETF/EOTF:erna."

-Är det helt otänkbart att Netflix har hittat ett smart sätt att koda distributionsformatet så att vi kan avnjuta HDR (alternativt någon komprimerad halvvariant av HDR) på en HDR kompatibel display även om displayen inte känner av att den tar emot ett standardiserat HDR-format? -Hur förklarar man annars den höga bildkvaliteten och kontrasten i "Marco Polo" (som är bättre än något annat jag har sett i HD på en TV)?

-Anvisar HDR-standarden en minsta upplösning, eller är HDR konceptet helt frikopplat från upplösning?

Postad 17 December 2016 - 13:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Nja. Bara för att PS4 kan ge en PQ OETF-kodad signal ut så finns det inga garantier att den kan läsa/packa upp en dito kodad fil/ström. Vet inte vad PS4 kan "äta".

Ja det är otänkbart. Konverterar man HDR till SDR så tappar man förstås dynamik.

Finns egentligen, i teorin, ingen koppling mellan HDR och upplösning men i praktiken finns det säkert en undre gräns där det inte funkar.

Redigerat av pacman, 17 December 2016 - 13:40.

Postad 17 December 2016 - 17:16

Unregisteredc56315c3
  • Unregisteredc56315c3
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

I julhelgen (när paketet är öppnat och ungarna släppt kontrollen...) skall jag testa hur PS4an lirar HDR med min TV. Återkommer...

Postad 19 December 2016 - 14:31

Unregisteredc56315c3
  • Unregisteredc56315c3
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Tror inte det blir något julkul med PS4 och HDR. För två månader sedan såg det ut så här:

http://arstechnica.c...ess/?comments=1

Här framgår klart och tydligt att vissa aktörer vill förhindra konsumenterna att avnjuta HDR på mindre än att alla enheter i kedjan stödjer 4k. (Detta trots att HDR är helt oberoende av upplösning, vilket understryks i artikeln).

Hemlisen är att HDR har mycket större påverkan på slutresultatet än 4k, eller med andra ord: 4k utan HDR är ganska värdelöst jämfört med HDR så lågt som i 720-1080p. HDR är i sig själv ett mycket större lyft än 4k. Begränsningarna branschen sätter upp saknar helt teknisk relevans och är bara ett tarvligt sätt att kränga fler och dyrare apparater (och säkert för att rädda ansiktet lite efter några år av 4k hausse).

Man har en TV med stöd för 4k och HDR, men PS4an med HDR är begränsad till full HD. Då ser det inte ut att bli nån fest. Man undrar hur Sony tänkte där....

Men två månader i AVS branschen 2016 är oceaner av tid. Kanske har tomten lagat så det går finfint att se HDR på Netflix även genom en PS4 lagom till Jul....

Postad 20 December 2016 - 20:27

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Tror inte det blir något julkul med PS4 och HDR. För två månader sedan såg det ut så här:

http://arstechnica.c...ess/?comments=1

Här framgår klart och tydligt att vissa aktörer vill förhindra konsumenterna att avnjuta HDR på mindre än att alla enheter i kedjan stödjer 4k. (Detta trots att HDR är helt oberoende av upplösning, vilket understryks i artikeln).

Hemlisen är att HDR har mycket större påverkan på slutresultatet än 4k, eller med andra ord: 4k utan HDR är ganska värdelöst jämfört med HDR så lågt som i 720-1080p. HDR är i sig själv ett mycket större lyft än 4k. Begränsningarna branschen sätter upp saknar helt teknisk relevans och är bara ett tarvligt sätt att kränga fler och dyrare apparater (och säkert för att rädda ansiktet lite efter några år av 4k hausse).

Man har en TV med stöd för 4k och HDR, men PS4an med HDR är begränsad till full HD. Då ser det inte ut att bli nån fest. Man undrar hur Sony tänkte där....

Men två månader i AVS branschen 2016 är oceaner av tid. Kanske har tomten lagat så det går finfint att se HDR på Netflix även genom en PS4 lagom till Jul....

Jag förstår inte vad du menar här. Bara för att Netflix inte har några 1080p UHD-titlar så finns det väl många spel och liknande i HDR på PS4?

Postad 21 December 2016 - 09:10

Unregisteredc56315c3
  • Unregisteredc56315c3
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Jag förstår inte vad du menar här. Bara för att Netflix inte har några 1080p UHD-titlar så finns det väl många spel och liknande i HDR på PS4?

Artikeln påstår att när jag spelar upp innehåll från en HDMI-ansluten extern enhet, t ex en PS4, så krävs att både PS4an och TVn klarar 4k för att TVn skall läsa in en HDR signal.

Om TVn inte läser in en HDR-signal så tar den emot SDR och då menar pacman att all dynamik gått förlorad.

Det är alltså inte jag som påstår det. Jag försöker bara navigera i samtidens medielandskap.

Det jag påstår är att Netflix Marco Polo har HDR kvaliteter  i 1080p från en Apple-TV gen 3 som varken "stöder" HDR eller 4k. Om jag har rätt så har jag ingen brådska med att införskaffa extern utrustning med stöd för HDR.

Om jag har fel, så har jag kanske en chans att se Netflix i HDR från en PS4 som jag snart skall installera. Men det kräver också att artikelförfattaren har fel beträffande förutsättningarna att ta emot HDR från en källa som inte levererar 4k.

Återstår det "fåtal spel" som är producerade i HDR. Under granen ligger även "Uncharted 4" som enligt uppgift är producerat i HDR. Men kommer jag att kunna se det i HDR?

Nivå 1, Full kompatibilitet: TVn bekräftar att insignalen är HDR. Skall enligt artikeln vara omöjlig om inte källan stöder 4k (PS4 stöder inte 4k)...

Nivå2, delvis kompatibel: TVn känner inte igen insignalen som en HDR-signal, men dynamiken finns ändå med i bildinformationen och kan behandlas av TVn. Krävs att bildinställningarna på TVn ändras manuellt. Om denna nivå över huvudtaget existerar så kan man väl också se Netflix Marco Polo i HDR via en Apple TV 3?

Postad 21 December 2016 - 10:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Whats up med de stora fonterna? Försök fixa det...

Tycker du krånglar till det för dig. Original PS4, precis som Apple TV, stödjer inte Netflix HDR. Vill du mata tv:n med Netflix HDR så måste du skaffa en källa som stödjer det (PS4 Pro t.ex.). Simple as that.

Det är förövrigt inte så att din tvs interna Netflix spelare stödjer Netflix HDR förresten? Vad har du för tv?

Artikeln påstår att när jag spelar upp innehåll från en HDMI-ansluten extern enhet, t ex en PS4, så krävs att både PS4an och TVn klarar 4k för att TVn skall läsa in en HDR signal.

Nej det påstår inte artikeln. 

Postad 21 December 2016 - 14:22

Unregisteredc56315c3
  • Unregisteredc56315c3
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Nej det påstår inte artikeln. 

-Hur vill du uttolka följande utdrag ur artikeln:

"In January, the UHD Alliance (UHDA), a who's who of the TV and movie industries, unveiled Ultra HD Premium, a new standard for 4K TVs that set the technical specs for 4K and HDR. Naturally, the old PS4 doesn't meet those standards due to its lack of 4K output. "What I can answer definitively is that [1080p HDR] falls outside of the UHD Premium requirement, which requires 4K signalling plus HDR.

While it's technically possible for Ultra HD Blu-ray to feature 1080p UHD content, it would still require an Ultra HD drive, which the old PS4—or even the upcoming PS4 Pro—doesn't have.

While it made for a nice bit of PR during the Sony press conference, the reality is that the HDR update for the existing PS4 is largely useless."

Tycker du krånglar till det för dig. Original PS4, precis som Apple TV, stödjer inte Netflix HDR. Vill du mata tv:n med Netflix HDR så måste du skaffa en källa som stödjer det (PS4 Pro t.ex.). Simple as that.

Det är väl knappast jag som krånglar till det. -Vad skall man med HDR till på en PS4 ifall det inte går att använda?? Det sätts upp kommersiella begränsningar för att konsumenterna skall köpa ny prylar. "Köp en PS4 pro. Simple as that".

Jag kommer naturligtvis inte att köpa en PS4 Pro, eftersom jag precis har köpt en PS4. Och jag har inte förväntat mig att den skall klara vare sig 4k eller HDR. Det är du som säger den har stöd för HDR. Däremot kan jag tänka mig att köpa en Chromecast Ultra, ifall det ger ett lyft.

Det är förövrigt inte så att din tvs interna Netflix spelare stödjer Netflix HDR förresten?

Inte när jag köpte TVn, men en update skulle vara på gång till årsskiftet. Vi får väl se hur det blir med det. Jag har uppdaterat TVn och appen ett par gånger, men Netflix-appen ger inget meddelande om vilken kvalitet jag faktiskt tar emot. Tycker som sagt att "Marco Polo" fotot är väldigt bra....

Postad 21 December 2016 - 19:52

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

-Hur vill du uttolka följande utdrag ur artikeln:

"In January, the UHD Alliance (UHDA), a who's who of the TV and movie industries, unveiled Ultra HD Premium, a new standard for 4K TVs that set the technical specs for 4K and HDR. Naturally, the old PS4 doesn't meet those standards due to its lack of 4K output. "What I can answer definitively is that [1080p HDR] falls outside of the UHD Premium requirement, which requires 4K signalling plus HDR.

While it's technically possible for Ultra HD Blu-ray to feature 1080p UHD content, it would still require an Ultra HD drive, which the old PS4—or even the upcoming PS4 Pro—doesn't have.

While it made for a nice bit of PR during the Sony press conference, the reality is that the HDR update for the existing PS4 is largely useless."

För att driva en 1080p HDR-signal behöver man naturligtvis ingen UHD-Blu-ray spelare. Det finns idag spel som skickar ut en 1080p 60 fps HDR-signal från en standard PS4. I framtiden kanske Netflix och andra också kan skicka ut 1080p HDR.

PS4 är mig veterligen den första enhet som skickar ut en 1080p HDR signal och det är möjligt att alla TVs inte klarar det så bra. Men det kommer nog ändra sig i framtiden.

Postad 29 December 2016 - 10:24

Unregisteredc56315c3
  • Unregisteredc56315c3
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

PS4an är varmkörd. Ett av spelen, Uncharted 4,  är uppdaterat i HDR kvalitet och ger mycket riktigt en signal som TVn tar emot och känner igen som en HDR-signal. Det bekräftar att det inte finns några tekniska begränsningar i gränssnittet som förhindrar mottagning av HDR i 1080p.

Återstår Netflix och här tätnar mystiken. PS4 Netflix app visar inte att en titel är producerad i HDR. Under filmens titel finns information om teknisk kvalitet på ljud och bild. Titlar som är producerade i HDR och som i smart-TV appen har taggen "Ultra HD 4k", får i PS4-appen taggen "HD". Nu kan man ju tycka att det är fullt naturligt eftersom PS4 inte klarar 4k. -Men hur förklarar man då att Netflix på Apple TVn ger information om att en titel är i "Ultra HD 4k" trots att Apple TVn inte har stöd för vare sig HDR eller 4k? Det spelar naturligtvis ingen roll vilken teknisk information som är angiven i rubriken ifall den faktiska kvaliteten är någon annan. Men användaren får ingen information om vilken faktisk kvalitet som tas emot. Netflix support kan bara bekräfta att uppkopplingen är tillräckligt snabb. Endast ögonen kan avgöra?

Netflix "Meridian" finns i två utföranden; en HDR version och en SDR version.

-Är det någon här som har jämfört de två versionerna med Chromecast Ultra?

Postad 29 December 2016 - 20:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Netflix "Meridian" finns i två utföranden; en HDR version och en SDR version.

-Är det någon här som har jämfört de två versionerna med Chromecast Ultra?

Ja, det är grym HDR bild genom denna serie :)

Redigerat av mcmike, 29 December 2016 - 20:08.

Postad 03 January 2017 - 10:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Sprang på lite intressant statistik på Avs:

Hi, from the infoframe metadata I have from 84 UHD Movies:

43 titles mastered @ 4.000nits using a 42inch 1080p Dolby Pulsar Monitor (Direct LED) mainly, or SIM2 HDR47ES4MB which is 47inch 1080p LED (4.000nits).

31 titles mastered @ 1.000nits using a 32inch 4K Sony BVM-X300 (OLED)

10 titles mastered @ 1.100nits using a 32inch 4K Sony BVM-X300 (OLED)

Redigerat av pacman, 03 January 2017 - 10:08.

Postad 03 January 2017 - 12:21

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3608 inlägg
  • 0
Vill minnas Stacey Spears tog upp det där senast han gästade Home Theater Geeks. Vet inte hur stort problemet är att det i dagsläget inte tycks finnas nån direkt standard för hur HDR ska mastras för Ultra HD Blu-ray men bra kan det väl knappast vara.

Edit: Det var i program 316 frågan diskuterades för den som är intresserad.

https://youtube.com/...h?v=NcLWK4k62T0

Redigerat av Dr. Zaius, 03 January 2017 - 21:10.

Postad 10 January 2017 - 23:13

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=RQG9z0Fuzmc

Postad 14 January 2017 - 12:16

Unregisteredc56315c3
  • Unregisteredc56315c3
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Fick nyss en uppdatering till min TV (Philips/Android) och nu bekräftar den HDR-signal från Netflix :)

Netflix test-film för HDR heter "Meridian" och finns i två avsnitt, där det ena är i HDR och det andra i SDR (Handlingen är den samma). Vid första påseende i dagsljus tycker jag skillnaden är försumbar. Men det verkligt intressanta här är att SDR versionen är så mycket bättre än standard -HD filmer, vilket märks direkt om man spelar upp den på en gammal full-HD TV med långt sämre kontrastförhållanden och färgdjup jämfört med min nya 4k UHD TV. Vilket leder tillbaka till min första post här om att produktionsformatet tycks ha större betydelse än distributinsformatet, m a o den avgörande skillnaden HDR vs SDR är inspelningstekniken. Man upplever alltså ett lyft även på en full HD TV om filmen är fotad i HDR. Detta lyft är i många avseenden större än 4k vs full HD.

Jämför även SVT-serien "Det sitter i väggarna" som fick pris för årets TV-format i Europa. Den sänds i SDR 720p och ändå ser den helt annorlunda ut (mycket bättre) än det mesta som sänds på SVT. -Hur kan det komma sig? För att den är producerad i HDR? Diskutera.

Redigerat av Unregisteredc56315c3, 14 January 2017 - 12:16.

Postad 06 February 2017 - 20:21

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
HDMI 2.1 spec http://hdmiforum.org...017_English.pdf

Postad 07 February 2017 - 07:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Skitsak, men det är märkligt att de inte kallade den v3.0...

HDGuru har en bra v2.1-genomgång:
https://hdguru.com/h...ter-experience/

Redigerat av pacman, 07 February 2017 - 07:32.

Postad 07 February 2017 - 17:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Tydligt och snyggt upplagd info! Tack för länken :)

Redigerat av mcmike, 07 February 2017 - 17:39.

Postad 08 February 2017 - 20:08

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Undrar vad 48 Gbps-kablarna (Category 3?) ska vara märkta med. Ultra High Speed har de ju redan förbrukat.

Dags för nytt marknadsföringskaos med dyra kablar som har handvirkad strumpa av fikonmarmeladbalsamerat jakhår men inte följer standard? :rolleyes:

Jag gillar att de har infört variabel bildfrekvens för spel.

Postad 07 March 2017 - 19:50

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Jag har en LG50uf830v och är fundersam på om den faktiskt har HDR eller inte. En funktion som tvn har kallas HDMI ultra HD deep Color. Är det någon som vet om det är samma sak?? Har sökt online men hittar inget bra svar.

Tack på förhand

Postad 08 March 2017 - 17:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Deep Color (10-12 bitdjup) är inte samma som HDR men eftersom HDR använder (eg. är) Deep Color så behöver man slå på den funktion du nämner för att det ska funka att mata tvn med HDR över HDMI.

Vill minnas att UF8 inte stödjer HDR dock.

Redigerat av pacman, 08 March 2017 - 17:19.

Postad 08 March 2017 - 17:18

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Tack för svar. Hörde av mig till LG som bekräftade det du skriver. Känns trist med tanke på att jag endast haft tvn ett år och att jag nu äntligen tänkt uppgradera till en 4K blu-ray spelare. Är sådär sugen på att köpa en ny tv. Men kanske blir illa tvungen.

Postad 08 March 2017 - 17:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Nog lika bra det för den hade varit rätt kass på att visa HDR...
(Detta inte sagt för att vara dryg utan för att påminna om att bara för att man kan ta emot HDR så betyder inte det att man kan visa det på ett bra sätt. Och din LGS IPS panel saknar grundförutsättningarna)

Redigerat av pacman, 08 March 2017 - 18:10.

Postad 30 March 2017 - 10:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Despicable Me 1 & 2 tycks bli de första UHD Blu-ray filmerna med Dolby Vision:

http://www.hdtvtest....01703284449.htm

Postad 02 May 2017 - 21:03

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Det räckte inte med fyra standarder för HDR, nu kommer HDR10+ med dynamisk mappning likt den i Dolby Vision. https://www.theverge...vision-metadata

Postad 03 May 2017 - 18:48

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Man kan ju hoppas att detta inte bara är något som funkar på Samsung TVs utan blir en firmware update för alla befintliga enheter som stödjer HDR10.

Postad 23 May 2017 - 14:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1

HDTVTest har nu börjat använda ett lite annorlunda presentationssätt och även om denna graf visar samma sak som förra är den här kanske lite lättare att ta till sig.

LG E6 Oled, default HDR-standard läget:

pq-oled-100.png

På x-axeln har vi som vanligt insignalen, 0-100%. Men på y-axeln har vi nu istället utsignal ut i form av ljusflöde i absoluta tal, i nits rakt upp och ner. Det känns mer naturligt än det relativa sättet de tidigare graferna använde.

Den gula kurvan är PQ EOTF den EOTF (dvs den relation mellan insignal och utsignal) en HDR display är tänkt att följa. Det är vår referens mao. Här är den "klippt" vid 1000 nits, en OLED (denna toppade vid 625 nits) når ju ändå inte högre än så det finns ingen anledning att göra referensen "större" än så.

Den gråkurvan är det uppmätta resultatet. Här kan vi se att man försöker följa PQ EOTF upp till 400 nits nånstans (svårt att se eftersom det är så få mätpunkter) i alla fall, vilket motsvarar insignal 65% ca.

Därefter tar tone-mapping vid och man använder återstående ljusflöde för att täcka upp insignaler på iaf över 80%. Detta gör man alltså för att klippa insignalen så lite som möjligt. Hade man istället följt PQ EOTF ända tills tv:n slår i taket (625 nits) så hade man bara kunna täcka upp insignaler upp till ca 70%. Dvs signaler över 70% hade det varit omöjligt att se nån skillnad på.

Jajja, det här är nördigt så det förslår förstås men jag hävdar envist att förstå PQ EOTF är nyckeln till att förstå HDR (för en display kan man t.o.m. säga att HDR är PQ EOTF, plus lite till) så jag tjatar vidare...kanske att nån fick ett aha-moment iaf. :)

Nu, till slut, har HDTVTest haft den goda smaken att lägga upp en video som beskriver de grafer och bilder som jag la upp för nått år sen. I korthet, hur olika tonemapping (och därmed olika luminansgrafer) ger tämligen olika visuella resultat:

https://youtu.be/Lt6IflKAmWg

Grejt stuff!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.