Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2478 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 09 juli 2017 - 20:24

Risken Finns
  • Risken Finns
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

https://intelligents...ar-syn-pa-ljud/

Här går det att läsa deras filosofi.

Jag begriper inte vad du menar att elementen är utvecklade för deras filter riktigt. Ett element utvecklas för att spela frekvenser, filtret sorterar bort oönskade frekvenser från elementet.

Det är rörelsen som är ljudet, det skapar tryckförändringar som vi tolkar som ljud. Spelar man lågt så rör sig inget element nämnvärt, spelar man högt så rör sig elementen mycket eftersom de måste flytta mycket luft (basområdet).

Faktiskt så har du fel här Zartok. Jag har lyssnat och konstaterat hur förhållandevis lite baselementen rör sig på deras högtalare. Jag vet också hur mycket ett baselement slår fram och tillbaks med en förstärkare som inte har tillräckligt med kraft. Jag vet det finns olika konstruktioner av baselement men besök firman i Kungsängen och lyssna och se.

Postad 09 juli 2017 - 20:29

Risken Finns
  • Risken Finns
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

som Loco säger, jag har haft ett avancerat försteg med automatisk EQ inbyggd, jag har klarat av att ställa mikrofonen i sweetspot och kan sedan se EQ före och efter kalibrering och på så vis har jag lärt mig en del där men jag har ingen aning om hur man mäter av ett rum utan mitt gamla försteg som nu är sålt till Kina.

Oj, TS... sweetspot? Nej det behövs inte vid lyssning genom deras högtalare. Du kanske tänkte fel?

När jag inte trodde tråden kunde bli bättre!

Ett tips TS, om du vill försöka ens verka seriös så lyssna på kunskaperna som nämns i denna tråd och försök läsa lite innan du börjar bygga lådor och ha ett hififöretag.

?!....häpp!

Postad 09 juli 2017 - 20:40

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 3

Faktiskt så har du fel här Zartok. Jag har lyssnat och konstaterat hur förhållandevis lite baselementen rör sig på deras högtalare. Jag vet också hur mycket ett baselement slår fram och tillbaks med en förstärkare som inte har tillräckligt med kraft. Jag vet det finns olika konstruktioner av baselement men besök firman i Kungsängen och lyssna och se.

nu får du ge dig, ett baselement har inga genvägar, om du inte pratar om 100hz och uppåt, för de är väl där is 12" presterar bäst?  bas under 60hz, speciellt när de kryper neråt 40-30hz kräver rörelse för att låta, finns inget som kan ändra det..... om deras bas element rör sig väldigt lite när de spelar och låter ganska mycket, så hittar du på.... du kan inte skriva om fysiska lagar, inte ens IS kan:)

om nu inte IS har lyckats framställa en ny sorts bas låda som får ett 12" element på 1kg med en magnet som en snusdosa att producera bas som ingen annan kan....

fattar inte varför jag ens skriver vidare i den här tråden, hehe.......

jaja, har man inget o göra så, är de ganska kul, att debattera, även om man vet att de inte leder nån vart med anhängare av deras teknik...

Postad 09 juli 2017 - 20:49

Risken Finns
  • Risken Finns
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

helt ärligt, jag fattar fortfarande inte vad IS skiljer sig från vanliga högtalare, helt yr av allt snack nu :)

jo, jag kan vara lite trög kanske, men nog mest att jag inte tror på det samt orkar inte sätta mig in i de hela, men om någon kan beskriva med en mening vad IS gör som andra högtalare inte gör???

Är det bara filtret som är guds gåva till oss?

Jag tycker inte katt dom skiljer sig fantastiskt mycket från allt annat, bara att ljudkvalitén är hög och att allt jag lyssnar på är tydligt framfört med en mycket verklighetstrogen återgivning. Att filtret skulle vara gudomligt på olika sätt har tycker jag mer skapats genom ironisk humor i tråden. Att delningsfiltret är unikt konstruerat och en dundertabbe i lådval får mycket stryk här.

Redigerat av Risken Finns, 09 juli 2017 - 20:50.

Postad 09 juli 2017 - 21:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 4

Men nej, jag är inte med i företaget.

När nån skriver liknande utan att bli tillfrågad blir jag alltid lite fundersam.

Postad 09 juli 2017 - 21:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

men nu pratar du runder här,,,,hade deras högtalare kostat runt 10k, hade nog snacket varit annorlunda, men om deras högtalare kostar +40K paret och elementen ser ut att vara i klass med högtalare som annars kostar bråkdelen, ja då måste ju deras filter vara de som lyfter allt?

de går inte att prata sig ut eller prata bort element som ser ut som den 12" basen gör, de gör bara inte det.

is själva säger ju att ljudet styrs 80% av filtret,,, så hur är det nu?

hehe,, ja jisses..

och åter till min undran, om lådor+element kostar kaffepengar och inte har någon större del i ljudet som helhet, då måste ju IS ta ca 43000kr för deras filter som finns i deras I8 pro?

det är något som inte stämmer här, de fattar ju alla

Postad 09 juli 2017 - 23:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

. Intelligent Sound flyttade på hålet för 15"-elementet och stagade om lådan plus att han bytte ut interna kablarna till silspeak-kablar. Basarna blev helt nya i ljudkvalitet. Så nej, det handlar inte bara om delningsfilter.

Byttes portlängd eller storlek på porten?

Postad 09 juli 2017 - 23:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 2

Ehm... Nej. Ljud är, rent fysiskt, vibrationer i luften. Om du flyttar 1dl luft så går det att räkna hur hög volym det skulle kunna ge vid vissa frekvenser. En klen förstärkare gör inte att elementet slår längre, absolut inte. En klen förstärkare gör tvärt om, att möjligheten för högtalaren att slå längre och spela högre volym minskas. Det handlar om energi in i högtalaren. En watt är en watt är en watt.

Postad 10 juli 2017 - 06:09

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 2

?!....häpp!

Du svarade detta på min kommentar till TS. Förstår inte riktigt vad du vill mena med den.

Från min sida så verkar TS ha bristande kunskaper om ex mätningar och hur man gör detta tillsammans med andra bristande kunskaper.

Jag mena att det är nog försöka lära sig mer och skaffa erfarenheter inom ämnet innan man skaffar ett företag inom desamma. Iallafall om man vill framstå som någolunda seriös.

Jag ex är inte speciellt duktig på datorer, skulle jag öppna ett företag inom det skulle jag vilja ha så mycket kött på benen som möjligt innan, dels för respekt mot blivande kunder dels för kunna ge rätt information och hjälp.

Postad 10 juli 2017 - 08:37

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 1

Nä, jag har inte varit inne på ett tag. Kolla upp PDF att få hem från tillverkaren.

Tillverkaren berättar inte hur filtret är konstruerat så det finns ingen PDF att få. Som jag misstänkte så har du inte heller någon insikt i hur det ser ut vilket gör uppmaningen till oss att skaffa den informationen innan vi får uttala oss lite underlig.

Till mig har han inte sagt att akustiken spelar någon roll däremot att man kan ha ett normalt möblerat rum med gardiner matta osv. utan några dämpningsmoduler. Den inspelningsstudion jag berättat om är inredd som ett vanligt möblerat vardagsrum utan diffusorer. Men jag tror att ett helt kalt rum utan textiler inte skulle fungera ens med IS-högtalare. Där måste dom nog behöva ändra i sin information!

Vad han har sagt eller inte sagt till just dig skiter jag faktiskt i. Det går att läsa vad Petter anser om akustik på deras hemsida. Han skriver rakt ut att reflekterat ljud inte är ett problem med just deras högtalare. Detta är helt enkelt skitsnack.

Eftersom IS högtalare inte verkar spela speciellt djup bas (inte ens basmodulerna verkar göra det) så kommer man nog undan med mindre akustikbehandling än för ett fullregistersystem. Basproblem kräver rätt rejäla ingrepp för att behandla medans mellanregister och diskant klarar sig med mindre. I ett bra rum kan en bokhylla och vanliga textilier räcka långt för det.

Ja, där var vi igen med övertygelsen om att veta på ett sätt som blir ett påhopp. En firma som arbetar med livekonserter har IS scenhögtalare men inte deras basar. Han köpte då ett par EV-baslådor som lät riktigt dåligt enligt honom. Intelligent Sound flyttade på hålet för 15"-elementet och stagade om lådan plus att han bytte ut interna kablarna till silspeak-kablar. Basarna blev helt nya i ljudkvalitet. Så nej, det handlar inte bara om delningsfilter. 

Ursäkta. Ytterligare en overifierbar anekdot som inte innehåller ett uns fakta? TS har redan försökt med det och lyckades inte mycket bättre än vad du gör nu :) Och varför du citerar mig är också konstigt för du svarade inte på något jag skrev. Tramsinlägg helt enkelt.

För ett visst ljudtryck/volym rör sig högtalarkonen precis lika mycket på ALLA element med samma storlek. Att du verkar tro något annat visar bara på att du inte besitter kunskapen att diskutera detta.

Att filtret skulle vara gudomligt på olika sätt har tycker jag mer skapats genom ironisk humor i tråden.

Nej. Petter hävdar att:

* Deras filter står för 80% av ljudkvalitet i en komplett högtalare.

* Med deras filter kommer vilken högtalare som helst att låta fantastiskt.

* Filtret eliminerar sweetspot och gör att det låter lika bra i hela rummet.

* Filtret har genom unik design eliminerat alla fasfel

* Filterkonstruktionen är så unik att den måste gjutas in i svart plast.

Notera att ALLT detta hävdas utan ett uns av fakta. Inga mätningar. Inga vetenskapliga belägg för varför. T.o.m. kabeltillverkare brukar göra någon form av försök att underbygga sina påståenden. 

Det är inte "ironisk humor" i tråden som ska beskyllas, det är Petter själv. 

Postad 10 juli 2017 - 11:32

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

Unregistered6e91bc53, en fråga och en undran, har egentligen inte med IS att göra, mest nyfiken bara, kolla dina bilder under bygget, imponeande bygge måste jag säga helt klart.....

vad är det för  Silk 050S reference högtalarkabel du använder? kan man ha den som signalkabel mellan RCA också som du gjort?

Sedan en liten kommentar ang stoppningen i lådorna du har med 15" basarna man ser på en bild, verkar vara jättemycket stoppning i lådorna, nästan så de tryckas ut, är du inte rädd för att stoppningen ska trycka på konen på elementet bakifrån så att elementet bromsas för att gå tillbaks? finns ju en risk för det med så mycket stoppning kan jag tycka....

Redigerat av hundrakg, 10 juli 2017 - 11:33.

Postad 10 juli 2017 - 11:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 1

Sedan en liten kommentar ang stoppningen i lådorna du har med 15" basarna man ser på en bild, verkar vara jättemycket stoppning i lådorna, nästan så de tryckas ut, är du inte rädd för att stoppningen ska trycka på konen på elementet bakifrån så att elementet bromsas för att gå tillbaks? finns ju en risk för det med så mycket stoppning kan jag tycka....

Det är nog ingen större risk eftersom konen på en bashögtalare från IS knappt rör på sig :)

Postad 10 juli 2017 - 12:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

nää, de kan ju vara så att IS inte rör sig mot andra speciellt mycket, men det är ändå något man borde kolla, för om motstånd finns bakåt för konen även om den bara rör sig 2-3mm, så kan de påverka output en hel del..

Postad 10 juli 2017 - 13:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Risken finns, jag kan alltså seriöst inte släppa det du skriver.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ljud

Läs på wiki, ljud är mekaniska vågor och ju större konutslag vid en och samma given frekvens ger mer påverkan på vågen, dvs ökat ljudtryck.

Hur kan du påstå att jag har fel? Var får du alla dina felaktiga påståenden ifrån?

Redigerat av Zartok, 10 juli 2017 - 14:10.

Postad 10 juli 2017 - 13:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Även om jag tror att det finns en poäng i att Risken faktiskt börjar med att läsa på grunderna för vad ljud är så kan jag rekommendera exempelvis denna online-kalkylator för att på ett enkelt sätt visa hur slaglängd hänger ihop med ljudtryck vid olika frekvenser.

http://www.baudline....ass/xmaxer.html

Detta är så grundläggande att denna beräkning gäller för ALLA högtalare. Inget som Petter på något sätt kan påverka.

Redigerat av Loco.spk, 10 juli 2017 - 13:34.

Postad 10 juli 2017 - 13:36

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

zartok, han kanske menade att lådkonstruktionen är en faktor också. Hur och vad han menade, om nu de är så att IS svarar bättre på deras lådkonstruktioner än andra basar(vilket inte borde vara fallet), annars vet jag inte vad han menar.

men ni basnördar som vet: hur är det, samma element, 1cm konrörelse, samma frekvens, vad blir skillnaden mellan sluten låda, horn, basreflex, 4:e ordnings osv osv.... är de nån skillnad?

Postad 10 juli 2017 - 13:39

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

om man låter elementet spela fritt utan låda, så blir ju outputen kass, men så for de kommer i låda så ökar det, även om det är samma element, samma utslag, samma frekvens.... de jag tänkte på, är om nu IS har hittat ett element+lådkonstruktion, volym osv, så de gynnar dom mot andra basar?

Postad 10 juli 2017 - 13:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Kalkylatorn jag postade antar sluten låda (eller oändlig baffel). Och det är vad vi diskuterat här eftersom det är vad IS använder.

Basreflex, horn och andra konstruktioner kan påverka hur mycket ljud som i slutändan kommer ut vid olika frekvenser och i olika kvalitet men det är ju en helt annan diskussion.

Postad 10 juli 2017 - 14:06

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

jo jag vet, men man kan ändå inte vara säker med IS ifall de har nått ess i rockärmen

Redigerat av hundrakg, 10 juli 2017 - 14:07.

Postad 10 juli 2017 - 14:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

men ni basnördar som vet: hur är det, samma element, 1cm konrörelse, samma frekvens, vad blir skillnaden mellan sluten låda, horn, basreflex, 4:e ordnings osv osv.... är de nån skillnad?

Det beror faktiskt på :) en portad låda får ju extra luftflöde från porten och vid avstämningen så tror jag att en portad levererar ca tre gånger så mycket luft som en sluten låda. Så det beror på frekvensen och konstruktionen.

Den långsamma avrullningen på 6dB per oktav finns ju inte hos en portad låda, i en vettig konstruktion så är den linjär ner till avstämningsfrekvensen och droppar därefter väldigt brant av (18 får jag för mig att det var, men det kan lika gärna ha varit 24dB per oktav, var ett tag sen jag byggde :D)

Btw, ni levererar svar som han bara kommer copypastea nu :P

Redigerat av Zartok, 10 juli 2017 - 14:11.

Postad 10 juli 2017 - 14:11

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

@hundrakg Oavsett låda så är fortfarande sambandet mellan elementets slaglängd och ljudtryck detsamma oavsett lådkonstruktion. Det finns noll sätt att uppnå högre eller samma ljudtryck med kortare slaglängd och det är ju vad som påståtts här.

Redigerat av Loco.spk, 10 juli 2017 - 14:12.

Postad 10 juli 2017 - 14:20

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

@hundrakg Oavsett låda så är fortfarande sambandet mellan elementets slaglängd och ljudtryck detsamma oavsett lådkonstruktion. Det finns noll sätt att uppnå högre eller samma ljudtryck med kortare slaglängd och det är ju vad som påståtts här.

ja hänger med, men jag undrar bara om det är så han menade......

Postad 10 juli 2017 - 16:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Loco, stämmer inte det jag skrev högre upp om portar menar du? :)

Postad 10 juli 2017 - 16:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Jag kanske var otydlig. Jag pratade inte om olika lådor utan element. Vad jag menade var helt enkelt att i samma låda och med samma storlek på element så finns det inget sätt att höja eller bibehålla volymen med minskad slaglängd.

Jag argumenterar mot påståenden som "hemligheten ligger i att inte elementen inte ska röra på sig så mycket när man spelar" och "Jag har lyssnat och konstaterat hur förhållandevis lite baselementen rör sig på deras högtalare".

Du kan m.a.o. vara helt lugn, vi är 100% överens här :)

Postad 10 juli 2017 - 18:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Du var nog inte otydlig, det var nog bara jag som missförstod det du berättade. Men det var lika bra att fråga, även om jag naturligtvis borde ha vetat bättre :D

Postad 11 juli 2017 - 15:11

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

@Brallson: Din fundering är intressant, men utan att vara expert på psykoakustik vågar jag nog med viss kaxighet hävda att en visualisering aldrig kan skapa *samma* sorts fenomen som vid ett faktiskt lyssnande med öppna ögon. I fallet visualisering är det ju du som ”placerar” instrumenten, det saknas en oberoende yttre ljudkälla och en fysisk referens som ögat, och därmed hjärnan, kan använda sig av i tolkningen av situationen. Det egentligen enda du då kan göra vid t.ex. ett A/B-test är att ta ställning till vilken högtalare som låter bättre i dina öron. Det är naturligtvis inte ointressant, men då ska man förstås använda inspelat material oavsett om man lyssnar med öppna eller slutna ögon.

Ja, fast nu säger du väl emot dig själv en del igen, isåfall? Om det nu är så pass starkt med den faktiska referensen, ögat. Hur kommer det sig då stt ingen utav högtalarna ni använde vid demon upplevdes som att ljudet faktiskt kom ifrån själva ljudkällan - högtalaren? I ena fallet så upplevdes ljudet komma ifrån munnen på talaren och i andra fallet centrerat mitt emellan högtalarna. Jag tror att du underskattar hjärnans förmåga att visualisera i det här fallet.

Håller med om A/B-test. Med det sagt så är det ju faktiskt exakt samma slutsats som gäller vid demon du var med om också - det du kan konstatera är att du föredrog IS vid just detta test, inte så mycket mer.

Jag vet inte vad Petter vill med sitt val av referens, den frågan måste du ställa till honom. Jag minns att han nämnde att Tannoyerna var bland de bästa högtalare han hittat i ungefär samma storlek och han var noga med att framhålla att signalkedjan fram till respektive högtalare var identisk, inklusive kablage. Sedan är det min *gissning* att det knappast var någon slump att han valde en modell som har gott rykte för närfältsmixning, en situation som påminner avsevärt mera om hifi-lyssnande än PA-lyssnande. Om då min upplevelse är giltig, att IS PA-högtalare färgar ljudet mindre än Tannoyerna, betyder det att IS-modellen slår Tannoyerna på deras egen hemmaplan, realistisk ljudåtergivning, och Petter menar sig ha funnit ett klurigt och kanske lite udda sätt att demonstrera det. Metoden kan man acceptera eller förkasta (eller, som i en del fall, medvetet eller omedvetet missförstå), men inte gärna utan att ha en förstahandsupplevelse att stödja sig på.

Off topic:
Jag blir lite irriterad på att du, ett flertal gånger försökt att antyda att jag(?) medvetet försöker att missförstå. Du måste väl inse att mycket av det Petter uttalar sig om och gör är väldigt kontroversiellt. Att det blir följdfrågor på hans tillvägagångssätt är väl inte så konstigt? Jag är bara nyfiken på hur vi, som båda är yrkesmusiker kan ha upplevt dessa högtalare så pass olika.

OT:
Din slutsats är att IS förmedlade ett mer naturtroget ljud och därigenom så var det lättare att koppla synintryck till ljudet. Fine. Det jag genast tänker på när jag hör hur det hela var upplagt är att spridningen på högtalarna måste ha spelat en enorm roll i denna slutsats. En hifihögtalare är tillverkad för att pinpointa en ljudbild så exakt som möjligt medans detta inte alls är lika viktigt för en PA-högtalare, som istället konstrueras för att sprida ljudet så jämnt och brett som möjligt. Med det i åtanke så är det ju inte särskilt konstigt att ni fick det resultat ni fick. Då närfältsmonitorn faktiskt målade upp exakt det den vart matad med.

Jag tycker att det blir lite att jämföra äpplen och päron. Att sedan dessutom försöka att göra en poäng av: "Till och med mina PA-högtalare låter bättre än dom bästa hifi-högtalarna jag har kunnat hitta"

Njae, det är inte så snyggt i mina ögon. Jag är inte så säker på att ni hade fått samma resultat om ni hade jämfört mot IS hifihögtalare. Be att få testa det nästa gång du är i lokalen.

Men som jag ser det kan ofärgat ljud aldrig vara en dålig egenskap hos en PA-högtalare, åtminstone inte för mindre riggar och återgivning av akustiska instrument (ska man lägga ut en decibelstinn ljudmatta i Kungsan är det lite andra, och delvis konfliktande, krav man måste ta hänsyn till).När det gäller dina avslutande frågor: Utan att ha några mätningar att stödja mig på uppfattade jag att ljudtrycket var detsamma i båda högtalarparen. Jag förmodar att Petter är väl medveten om att hans teorier om hur man bygger välljudande högtalare ligger en bra bit ifrån mainstream, och att han knappast skulle riskera kritik som bygger på en upplevd ljudnivå som skiljer sig mellan jämförelseobjekten. Att jag skriver ”upplevd” beror förstås på att det kan skilja i effektivitet, och att mängden inmatad effekt till respektive par därför kan skilja. Om det finns en sådan skillnad i det här fallet säger mina öron att Petter har kalibrerat väl.

Nivån var sådan att direktljudet bör ha haft negligerbar inverkan, och vid ”standarduppställningen” (innan vi rörde oss runt i lokalen) var ingen lyssnare närmare Petter än ca 3,5–4 m. Hade vi haft anledning att gå närmare eller om ljudnivån varit lägre hade förstås direktljudet kunnat interferera men det hade ju motverkat hela syftet med demon, att visa på skillnader i förmågan att med en naturtrogen återgivning lura hjärnan att hellre tro på vad den ser än vad den faktiskt hör. Om direktljud kom in i bilden skulle det ju inte finnas samma konflikt mellan öga och öra, ljudet skulle verkligen komma från den punkt där ögat vill placera det. Hoppas detta är svar på dina frågor.

Tack för dina svar. Här håller jag med dig till fullo. Det var så klart därför jag frågade om volym och lyssningsavstånd också.

Postad 11 juli 2017 - 20:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 1

Ser man att baselementet rör på sig, så har man för få basar. :lol:

Postad 11 juli 2017 - 21:29

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0

Ser man att baselementet rör på sig, så har man för få basar. :lol:

Ser man inte att baselementet rör på sig, så har man för lite bas. :P

Postad 12 juli 2017 - 07:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Den subjektiva upplevelsen var att när Petter talade i mikrofonen var hans röst fast förankrad mitt emellan Tannoyerna när de var inkopplade medan rösten med hans egna lådor upplevdes komma från Petters mun oavsett hur han rörde sig i rummet...

Det skulle kunna vara ett trick där McGurk-effekten utnyttjas.

https://sv.wikipedia...McGurk-effekten

Postad 12 juli 2017 - 08:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Ni är helt för basknarkande...

https://youtu.be/G-lN8vWm3m0 här har ni en video på mcgurkeffekten. Jag skulle dock tro att denna kommer bli förnekad.

Redigerat av Zartok, 12 juli 2017 - 08:33.

Postad 12 juli 2017 - 08:44

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Ni är helt för basknarkande...

https://youtu.be/G-lN8vWm3m0 här har ni en video på mcgurkeffekten. Jag skulle dock tro att denna kommer bli förnekad.

Inte sett detta tidigare vilken otäck när man "vet" rätt ord med hjärnan säger något annat.

Brukar ofta blunda då jag lyssnar intensivt på musik för att inte bli störd av andra faktorer, detta förklarar en hel del varför jag upplever musik bättre då.

Postad 12 juli 2017 - 12:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Det finns fler illusioner som man har tagit fram inom psykologin, speciellt gestaltpsykologer har tyckt att det varit våldsamt roande med ex bilder som kan tolkas på flera olika sätt, och senare stillbilder som uppfattas som att de rör på sig :)

Postad 12 juli 2017 - 14:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 1

Ser man inte att baselementet rör på sig, så har man för lite bas. :P

Nja, eller så har man så stort headroom att hela rummet skakar när basarna knappt går på tomgång.

Postad 13 juli 2017 - 06:34

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Skönt surr på hett ämne.

Har själv ännu inte fått chansen att lyssna till IS-högtalare. Men ett annat märke på PA-burkar som ofta nämns, anses och äger sin rättighet gällande bra hifiljud är märket Kräm. Någon här som hört dem?

Postad 13 juli 2017 - 09:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Skönt surr på hett ämne.

Har själv ännu inte fått chansen att lyssna till IS-högtalare. Men ett annat märke på PA-burkar som ofta nämns, anses och äger sin rättighet gällande bra hifiljud är märket Kräm. Någon här som hört dem?

Har inte hört dem. Men efter att ha läst deras hemsida så kan jag konstatera att de verkar vara IS raka motsats. Förnuftiga produkter. Gott om teknisk data. Exempelvis kan jag faktiskt hitta T/S parametrar på alla element de säljer och jag kan se frekvenskurvor för deras högtalare. Basinformation, jag vet, men vissa här verkar ju tycka att det är rena företagshemligheter :)

De två bolagen spelar m.a.o. inte i samma liga och detta pekar tydligt på vilket amatörmässigt vis IS bedriver sin verksamhet.

EDIT: Jag antar att du pratar om https://www.supersonic.se ?

Redigerat av Loco.spk, 13 juli 2017 - 09:08.

Postad 13 juli 2017 - 20:43

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Loco,

Just dessa. Har hört och t o m fixat Liveconcert med dessa. Låter sjukt bra i tält och rum.

Postad 18 juli 2017 - 16:09

Grelber
  • Grelber
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
@Brallson: Ursäkta dröjsmål med svaret, har haft den berömda häcken full. För det första, jag hade hoppats att ”som i en del fall” skulle vara signal nog att du inte hör till den grupp vars resonemang jag har svårt att ta på fullt allvar. Men OK uttryckligen då: Jag uppfattar det som att du hör till dem som är beredda att ta till sig och åtminstone diskutera möjligheten att det finns perspektiv som är lika giltiga som deras egna, även om de inte omedelbart, eller alls, delar dem. Detta till skillnad från det häpnadsväckande höga antal tråddeltagare som ansluter sig till Talkören Dissa IS av någon sorts principiella skäl och utan att ens ha lyssnat på högtalarna, eller läser texterna på hemsidan som f-n läser Bibeln och upprepar *åsikter* om konstruktionerna utan att ha på fötterna. Om man nu sätter av tid till att nagelfara detaljer i texterna kan man väl åtminstone se till att skaffa sig ett relevant och fullständigt faktaunderlag. Ta de ständigt återkommande referenserna till Proson, till exempel. Hur svårt kan det vara att hitta FAQ-sidans avsnitt ”Köper Intelligent Sound in billiga högtalare och säljer vidare dyrt?”

Jag är väl medveten om att Petters teorier är kontroversiella, och jag har redan redovisat att jag inte självklart skriver under på allt som hävdas på hemsidan eller i samtal med Petter. Men för mig är det det ljudande resultatet som är avgörande för min bedömning av en högtalare, och där tror jag vi är överens. När jag får nys om en blind konstruktör som, åtminstone delvis, utmanar mina grundidéer om tekniska principer bakom välljudande högtalare (läs: bredbandare med hög verkningsgrad) så blir jag förstås nyfiken. Jag har ett oförglömligt minne från en spelning för en förening för synskadade där en man ur publiken kom fram efteråt och sade ungefär ”Det här var ju trevligt, men varför har du inte bytt fjärde strängen på gitarren samtidigt som resten…?”. En sådan upplevelse ökar förstås förväntningarna på vad en konstruktör som Petter kan åstadkomma med sitt sannolikt vässade hörselsinne. Den dag jag tappar min nyfikenhet och lust att ta till mig nya kunskaper kan jag lika gärna ta repet.

Om en person med ett brinnande högtalarintresse och en över genomsnittlig förmåga att snabbt och exakt analysera vad även små ändringar av olika parametrar gör för det ljudande resultatet kommer fram till att det är i delningsfiltret den största förbättringspotentialen finns kan jag som ljudkonsument bara tacka och ta emot, åtminstone efter att ha hört resultatet av utvecklingsprocessen. Kanske (och nu spekulerar jag vilt, men det är jag inte ensam om i den här tråden) är det en relativt enkel process att ta fram ett filter som ger en perfekt mätkurva vid ett sinussvep, men att helt andra fenomen uppstår när insignalen är en symfoniorkester på fullt ställ. Den möjliga aspekten tycker åtminstone jag är mera intressant att diskutera i en tråd om högtalare än Petters affärsstrategi.

Jag tror (hoppas) att vi också är överens om att estetisk imponatorverkan inte ska vara ett tungt kriterium vid valet av högtalare. Några har kallat IS högtalare ”fula”. Andra skulle kanske välja att kalla dem ”diskreta” eller ”minimalistiska”. Jag konstaterar bara att det inte är något jag stör mig på, och för den som är ute efter högtalare som i sin design signalerar att ägaren har gott om pengar finns det åtskilliga andra märken på marknaden. B&o bygger snuskdyra, übereleganta möbler som platsar utmärkt i Sköna Hem, men jag har ännu inte hört en B&o-högtalare som kommer i närheten av *min* definition av hifi (hukar sig för tomaterna). Men om någon rimligt trovärdig person skulle hävda att hen hittat en B&o-högtalare som låter tilltalande, nog skulle jag vara intresserad av att lyssna. När en annan diskussionsdeltagare frankt går ut med ”jag kommer välja nåt annat när jag köper nytt, har inget intresse ens att lyssna på dom…” är det inte en strategi som jag tycker kan ligga till grund för välövervägda beslut. Jag föredrar att göra min egen läxa, och det är därför jag just nu har ett par Pro8 Mk II hemma för utvärdering i min egen miljö, med min egen elektronik och mitt eget källmaterial, n.b. utan minsta antydan till köptvång.

Där vi möjligen har svårt att mötas är i tolkningen av A/B-lyssningen med Tannoyerna. Jag tror att det kan vara ett semantiskt problem, att vi inte har riktigt samma definition av ”visualisering”. Det kompliceras av att du vill föra ett teoretiskt resonemang, medan jag hänvisar till min upplevelse. Jag föreslår att vi lägger den delen av tankeutbytet på is (no pun intended) tills du (och gärna många andra som uttryckt åsikter om demon) förhoppningsvis fått möjlighet att vara med om samma demo, gärna, precis som du föreslår, där en av IS hifi-modeller också används för jämförelsen. Jag är övertygad om att Petter skulle vara ytterst tillmötesgående, och det skulle inte förvåna mig om han rent av insisterade.

Hur låter då IS-högtalarna hos mig? Intrycken från provlyssningarna i Kungsängen står sig och förstärks. Samma tre ”guldöron” som gjorde mig sällskap vid det tredje besöket hos Intelligent Sound har vid ett tidigare tillfälle lyssnat på mitt system och ifrågasatt varför jag skulle vilja prova något annat: ”Dina högtalare låter ju skitbra!” (visserligen underförstått i förhållande till vilka pengar jag lagt ner, men ändå). Men det är en sanning med modifikationer när man gör en direkt jämförelse. Mina bredbandare har en tendens att låta lite strävt och skräpigt i övre mellanregister, vilket påverkar återgivningen av t.ex. violiner och kvinnoröster, ett problem som inte alls finns hos Pro8:orna. Men mest markant är att det inte finns några som helst tendenser hos IS-högtalarna att ”ge sig tillkänna”. Det ljudlandskap som målas upp också när jag tittar på t.ex. en film på TV med ljudanläggningen inkopplad är mera transparant och trovärdigt än med mitt eget system trots att det bara är frontlådorna som är utbytta. När jag lyssnar på musik finns det en ”lätthet” och självklarhet i återgivningen som är väldigt tilltalande, samtidigt som det inte saknas distinkthet och detaljer, tvärtom. Och mina farhågor att IS-högtalarna skulle trivas illa ihop med mitt bashorn kom helt på skam, med en delningsfrekvens på 50 Hz låter kombinationen övertygande fast och sammanhållen. Den mest överraskande feedbacken kom från min hustru, som inte normalt tycker att återgivningskvalitet är särskilt viktigt, men som definitivt hör skillnad och som har omfattande erfarenhet av hur musikinstrument låter i verkligheten. Hennes spontana kommentar var: ”Dom där högtalarna skulle kunna göra mig till ljudnörd!”. Allt detta trots att jag av möbleringsmässiga skäl måste avvika rätt ordentligt från IS rekommendationer, jag har nästan dubbelt så långt mellan lådorna och jag har vinklat in dem några grader mot (vad som normalt är) sweetspot.

Om det är kvaliteter som är motiverar högtalarnas pris måste vara ett beslut som är upp till var och en att fatta. Både en Dacia och en Rolls tar dig från punkt A till punkt B, och det man upplever bakom ratten eller som passagerare under resans gång har olika värde för olika konsumenter. Jag kan aldrig kritisera dem som, efter att ha lyssnat på IS-högtalarna, bestämmer sig för att de inte gillar ljudkaraktären eller att de är för dyra för vad de levererar. Marknaden har mer än nog av alternativ för att tillfredsställa olika smaker och plånböcker. Däremot reagerar jag på dissande som bygger på tyckande, i den här tråden inte sällan tyckande utifrån ett enögt faktaunderlag, baserat på ”det onaturliga urvalet”, istället för på erfarenhet, och det var vad som fick mig att skriva mitt första inlägg. Jag var inte förberedd på strömmen av delvis rent illvilliga tolkningar av vad jag försökte förmedla som min ärliga upplevelse vid provlyssningarna. Om det är på den nivån den fortsatta diskussionen i tråden kommer att hållas drar jag mig ur. Kommer seriösa frågeställningar, där jag tror mig om att kunna tillföra något, kan jag tänka mig att stanna kvar.

Postad 18 juli 2017 - 16:49

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

så här tycker jag, jag läser, och förstår vad du säger, håller med i mycket, och vill inte på något sätt säga at IS är de eller inte, de enda jag direkt får som dålig vibb är deras element, lådor och konstruktion i allt (förutom deras filter) i förhållande till priset + att de sålt/säljer? högtalare av typ proson/genexxa osv för dyra pengar med lite modd i..

Rent spontant om nu inte deras filter kostar 30000kr per par högtalare att tillverka, så måste förtjänsten per högtalare vara 2000%, och det är DE som gör att jag blir skeptisk med allt kring IS, sen kan jag ha fel? om jag hade lyssnat på ett par IS, men jag tror nog mer att jag hoppar den biten, då jag aldrig hade kunnat betalt de pengarna för de innehållet oavsett hur bra JAG tycker de låter.

Min sak på de hela, och jag förstår om andra tycker annorlunda helt klart.

Postad 18 juli 2017 - 16:54

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

ja menar, kolla på sidan med bilder här på forumet där man ser baksidan på deras 15" basar, typiska Kina basar för 399:- styck, bara där tror jag de flesta börjar ,,,,,, ja nu fattar.

Men jag blir samtidigt glad för de som hittat IS, och sin grej, tro inget annat, ljud är kul och en smaksak i slutändan, den saken ska vi inte bråka om, hehe.... jag vill nog redan från grunden ha en välbyggd stilig TUNG låda med   bra element, bra korgar och material, bra talspole, snygg finish om jag ska slänga upp många tusenlappar för ett par burkar som låter bra, men det är jag det...

Postad 18 juli 2017 - 22:32

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

då jag aldrig hade kunnat betalt de pengarna för de innehållet oavsett hur bra JAG tycker de låter.

Vilket helknepigt resonemang. Visst, jag kan köpa ifall folk inte skulle vilja ha vissa högtalare pga t.ex utseende, SPL-förmåga, djupbasförmåga etc, oavsett hur bra dom låter i övrigt. Då har man iaf ett argument till varför man väljer bort en högtalare

Men du säger alltså att du hellre skulle välja ett par högtalare som låter sämre men t.ex har en låda som väger mer. Är inte själva resultatet viktigast?

Postad 20 juli 2017 - 16:53

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

man kan vrida de lite hur som, de jag menade var att som exempel, skulle jag inte vilja ha ett moddat Genexxa front par även om de lät bättre än allt annat...

dessa tilltalar mig

https://www.hembiobu...genese-quartet/

dessa är fina också:

https://www.hembiobu...dio-silver-500/

genexxa, NÄÄÄÄ:

http://www.ljudfokus...nexxa_gx980.jpg

nu ska vi inte börja prata smaksak frågor, men tror ni fattar vart jag vill komma, och JA, även om Genexxan moddad av IS lät 3ggr så bra som de andra ovanstående för samma pengar eller halva priset, skulle jag valt Triangle eller monitor audio helt klart.

Nu säger jag inte att IS säljer Genexxa modded version längre, men deras högtalare i ren allmänhet är ju inte direkt tilltalande utseende mässigt, men de värsta är när man vet att elementet är made in Kina, 1kg styck, 299:- så spelar de för mig ingen roll hur bra deras filter gör högtalarna, vill EJ ha dom avsett... min syn, min smak, mitt resonemang..

Redigerat av hundrakg, 20 juli 2017 - 16:56.

Postad 20 juli 2017 - 16:58

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 4

det är nästan så jag hade valt Andersson högtalare från Netonnet istället, hehe, nää, men vem vet, ett par IS filter i Andersson så jäklar.... 

Postad 20 juli 2017 - 19:31

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0

Jag förstår inte heller poängen i att sätta in ett nytt delningsfilter i billiga högtalare som är kompromissade på oerhört många sätt. Det är på ett ungefär som att sätta in en intercooler i en Reliant Robin.

Om de sedan bygger egna högtalare från grunden med sitt "magiska" delningsfilter så kanske de är okej, men i så fall behöver de inte heller använda marknadsföring som luktar vit skåpbilssvett. :rolleyes:

Postad 21 juli 2017 - 10:07

Grelber
  • Grelber
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jag tror bestämt att Talkören Dissa IS börjar bli en smula desperat, och det går ut över trovärdigheten. Jag är beredd att ta tillbaka det påståendet om:

- hundrakg kan visa på en enda trovärdig och kontrollerbar källa för sitt påstående ”… när man vet att elementet är made in Kina, 1kg styck, 299:-”. Lyckas han inte med det kommer jag att fortsätta att betrakta honom som en person som medvetet sprider desinformation i syfte att misskreditera Intelligent Sound, och då undrar jag om inte moderator/ansvarig utgivare ska titta över en del av inläggen i den här tråden.

- Zacabeb kan visa ett enda exempel på att Intelligent Sound i sin marknadsföring påstår att delningsfiltren är ”magiska” och gärna också ge några konkreta exempel på vad han menar med det något odistinkta uttrycket ”luktar vit skåpbilssvett”. Som det nu är kan jag inte betrakta hans senaste inlägg som annat än varmluft.

Postad 21 juli 2017 - 17:11

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0

Jag tror bestämt att Talkören Dissa IS börjar bli en smula desperat, och det går ut över trovärdigheten. Jag är beredd att ta tillbaka det påståendet om:

- hundrakg kan visa på en enda trovärdig och kontrollerbar källa för sitt påstående ”… när man vet att elementet är made in Kina, 1kg styck, 299:-”. Lyckas han inte med det kommer jag att fortsätta att betrakta honom som en person som medvetet sprider desinformation i syfte att misskreditera Intelligent Sound, och då undrar jag om inte moderator/ansvarig utgivare ska titta över en del av inläggen i den här tråden.

- Zacabeb kan visa ett enda exempel på att Intelligent Sound i sin marknadsföring påstår att delningsfiltren är ”magiska” och gärna också ge några konkreta exempel på vad han menar med det något odistinkta uttrycket ”luktar vit skåpbilssvett”. Som det nu är kan jag inte betrakta hans senaste inlägg som annat än varmluft.

De påstår inte ordagrant att de är magiska, men att de har en teknik som är så speciell att de inte ens vågar patentera den och de bakar in delningsfiltren i sågsppån för att ingen ska kunna se konstruktionen. Det gör det omöjligt att veta om de faktiskt gör något som andra tillverkare inte redan gör. Den luddigheten räknar jag in i den "magiska" världen i marknadsföring, där det inte går att veta om det finns någon riktig sanning bakom ett påstående. Det gäller marknadsföring i stort - ta exempelvis alla "magiska" smärtlindringssalvor - men det är inte fräscht och inte ett bra sätt att etablera ett företag, såvida man inte säljer ormolja.

Gällande jämförelsen med vita skåpbilar så tycker jag att oavsett om IS nu faktiskt gör bra högtalare själva, så har de gett sig ett väldigt skumt rykte genom att bygga om budgethögtalare och sälja dem till sanslösa priser. De får gärna bevisa att arbetet varit så omfattande att det befogat prisskillnaden, men är arbetet verkligen så omfattande är det förvånansvärt att de inte redan från början byggde enbart egna konstruktioner.

Postad 21 juli 2017 - 17:28

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 2

hehe, ja om moderator ger mig en varning för att jag tycker deras element ser ut att kosta 399:- made in Kina, ja då får han bevisa annat först. Kolla TS:s bilder, kolla kartongen elementen kom med, jag har hållt på med högtalarelement sedan 80 talet, den kartongen känner jag igen med den stämpeln, typiskt Kina billigt.

Så vad tycker du dessa 15 Subwoofer element ser ut som då?:

https://www.minhembi...550&w=150&h=150

ok, jag kan sträcka mig till 439:-, men enbart för att det är IS element då.

Helt ärligt, jag har tyvärr inte mycket extra övers för att IS högtalare låter och kvalitetsmässigt är i närheten utav vad de kostar, jag ska lyssna på dom när jag besöker området, absolut, men som jag sa innan, de spelar egentligen ingen roll hur bra de låter, med de elementen och lådan och utseendet de har, ja menar kolla högtalarterminalerna och korgen, kolla magneten, visst de vill ha liten magnet säger de själva, kom igen !!!! dom talar ju emot allt vad en högtalare står för och bör bygga utifrån grunden för att vara dyr och låta bra..... låta bra ska vi ha osagt, jag har faktiskt inte lyssnat på IS än, sorry, men jag hade aldrig köpt en Daihatsu Bil även om den hade lika bra köregenskaper som en Nissan GTR, de går inte att köra/lyssna på en Daihatsu/IS när man vet hur de är byggda från grunden med element osv, samt deras filosofi, ALLT taler emot ALLA andra, det gör mig väldigt skeptisk tyvärr.....

Postad 21 juli 2017 - 17:34

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

jag måste få säga igen: jag har inte lyssnat på IS, men vissa saker behövs ej lyssnas på för att ana annat, så anser jag.

När jag ser elementen de har, där tar de stopp för mig, oavsett.

Jag får tro vad jag vill, jag har aldrig sagt att IS låter skit, jag VET INTE, men jag återupprepar mig: de spelar ingen roll för mig, jag kan inte ha högtalare som jag vet innehåller det jag ser, och utseendet gör en del också.

Sen kan jag inte släppa tanken att ta de pengarna för lådor med element + Filter som har fördelningen prismässigt: 10%, 10% och 80%. De måste ju ta tiotusentals kroner för deras filter då elementen, lådorna och övrigt innehåll kostar et par tusen på sin höjd.

Näää, jag tror de jag gör, de får jag göra.

TACK.

Postad 21 juli 2017 - 17:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

visst var det sagt att det var 80% av högtalarens välljud som satt i delningsfiltret enligt is? vill minnas något sånt, men kan ju ha rätt fel på minnet också =) 

Postad 21 juli 2017 - 17:46

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

visst var det sagt att det var 80% av högtalarens välljud som satt i delningsfiltret enligt is? vill minnas något sånt, men kan ju ha rätt fel på minnet också =) 

yepp, det är de jag menar, deras filosofi talar för att de kan köra med billiga made in Kina element eftersom de utgör 10% av ljudet, säger man då att deras element ser billiga ut, ja då talar man illa om IS plötsligt, det är ju inte jag som säger de som de själva uttalar sig om. Det är inte heller jag som valt elementet i deras basar.

Om vi vänder på det, vad skulle det skada att ha bättre element? lite dyrare? när man börjar tänka så, då ger man upp, de går ju emot ALLT vad andra säger om högtalare.

att rekommendera deras 15" basar för LFE hemmabio, som de gör på sin hemsida, är ju också lite svajigt, visst dom säger att de klarar neråt 30HZ, men för en hemma bio med de materialet som finns ute idag, och värre blir det hela tiden, så pressas filmerna ibland neråt 10hz med FULL kraft, då krävs de basar som kan hantera detta med stor Xmax och andra parametrar som inte IS 15" har. hur löser dom detta, även musik idag går neråt 20 ibland 15Hz med FULL Power, ska man ha skära av vid 30hz då, då missar man ju hela upplevelsen. 

Jag hänger inte med riktigt här.

Redigerat av hundrakg, 21 juli 2017 - 18:11.

Postad 21 juli 2017 - 18:20

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Här är det fullt hus.

Personligen har jag svårt att lyssna till personliga åsikter om de inte innefattar referenser kring andra produkter och jämförande punkter för att förhålla mig till den närmast då nämnda.

Så. Heil-diskanter är sagolika, efter det Magneplanars upplösning. Efter detta så älskar jag Dynaudio och deras toppmodeller. För att landa i de levande och jobbande vanliga människor. Här har jag svårt att finna burkar som smäller RC-L på fingrarna.

Om nu någon hävdar att de lyckats med något. Varför inte låta denna komma hem till så fort jag möter denna. En självklar del i livet.

Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.