Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic DX900 58/65" 2016

371 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 July 2017 - 12:04

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Stämmer bra det.

Ja DX900 bilden håller en högre kontrast och dynamik.

Men det beror på HDR vs SDR inte att 500Men har dålig kontrast.

APL nivån är för hög för ett mörkt rum trots att HDR ska ha ungefär samma APL som Blu Ray vid 100 nits.

Antar att dom som har gjort filmerna har gjort det medvetet för att dom ska se bättre ut i något ljusare miljöer.

PQ följs exakt på DX900an så det är så här bilden ska se ut enligt "experterna" :)

Det har inget med tvn att göra 

Nu testade jag inte OLED i HDR så mycket som jag har gjort med DX900an men iom att dom är lite mer dämpade så passar dom bättre i ett helt mörkt rum.

Jag har ju ändå sänkt backlight så att DX900an har samma maxljustyrka som OLED nu med HDR och tycker det ser bättre ut LOL

600-700 nits bortkastat :)

Hade det funnits en justering att bara öka alla ljuskällor i HDR bilden då vore det perfekt.

Då hade man kunnat utnytja maxljustyrkan på 1350nits och bilden hade fortfarande sett ganska behaglig ut.

Nu ökar man ljuset i hela bilden om man ökar backlight vilket blir fel.

Med det sagt så borde en B6 OLED för 13K idag vara det ultimata valet om man vill ha en behaglig HDR bild i ett mörkt rum.

Man missar lite vad HDR kan ge med sin skyhöga microcontrast och glödande färger på en tv med 1000+ nits

Men eftersom HDR är så dåligt optimerat och att det inte finns riktiga inställningar att tona ner bilden så är det bara att avakta tills dom får ordning på det.

Fler inställningsmöjligheter för HDR är ett måste på alla tv apparater

inkludera en tonkurva exakt samma som man har i camera raw när man justerar foton

justera linjen helt fritt från skuggpartier och medeltoner till högdalar.

problemet löst

Bifogad fil(er)

Redigerat av sune bejas, 26 July 2017 - 12:44.

Postad 26 July 2017 - 12:06

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

En något boostad Blu Ray version som ingen tv som spelar upp samma Blu Ray slår.
japp inkl OLED :)

Attans, om jag bara känt till detta innan mina senaste TV inköp. Jag skyller på fake media för att dom lurat mig :D

Postad 26 July 2017 - 12:16

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Attans, om jag bara känt till detta innan mina senaste TV inköp. Jag skyller på fake media för att dom lurat mig :D

SDR sätter gränsen på alla tv apparater även på DX900an

HDR på DX900an har inga problem att slå ut en SDR bild även om den spelas upp på en OLED.

Det är det som gäller :)

Redigerat av sune bejas, 26 July 2017 - 12:22.

Postad 26 July 2017 - 12:21

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0

Nja så länge som 99% av film, och tv är SDR idag så tycker jag inte att det "gäller". Men kom igen om några år när HDR är större på marknaden. Jag vill ha mycket bra SDR bild för mörkt rum och mycket bra HDR bild för mörkt rum, allt annat är ointressant för mitt framtida köp. Vill och tänker inte bli bländad i soffan och eftersträva 2000-4000 nits för att folk tycker högre siffror är trevligt.

Ska bli intressant sen hur Panasonic går vidare, tänker på att de köpte pioneers Kuroteknik som de använde i sina plasmor till 4k kom och ställde till de. Nu har de testat två generationer Oled och fortsätter förfina sina LCD. Ska bli intressant och se vad 2018 kommer ge.

Redigerat av wesslan, 26 July 2017 - 12:25.

Postad 26 July 2017 - 12:51

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

En tv är aldrig så bra som dom inställningar som finns tillgängliga eller hur bra optimerad den är från fabrik.

Det var väl där Kuros skilde sig från mängden med sin referensbid.

Kuros behöver inga 20stegs inställningar för att uppnå en perfekt gråskala och gamma.

Kuros har bara 2stegs inställningar vilket räcker.

1+1 matten gjordes redan på fabriken.

även CMSen på en Kuro är förstörd LOL men även där så sitter färgerna redan från fabriken.

ljuset kan optimeras bättre än vad det görs idag.

JW2 kommer väl närmare det än andra UHD filmer.

Det är det exrtra ljuset när det används rätt som gör att dynamiken åker upp till skyarna.

Däremot portionerar man ut 2000 nits fel med en hög APL nivå,då vill inte jag heller kolla på det i ett mörkt rum :)

Högre ljuststyrka är inget problem bara det är rätt optimerat i bilden

Redigerat av sune bejas, 26 July 2017 - 12:56.

Postad 26 July 2017 - 13:18

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=ps-JIttlB8c
Intressant ny jämförelse från hdtvtest med Sonys ZD9 vs 2017 års Oled (panasonics 950) Otroligt jämt race överlag.

Själv summerar jag recensionen så här och ursäkta mitt dåliga språk och termer.

- Spelande har LCD en liten fördel, högre bildkvalité vid HDR-stöd och ingen inbränning men högre inputlag överlag (ingen aning vart panasonic dx900 ligger)

- Blu-ray SDR har Oled en fördel djupare svärta med ingen blooming/halos när materialet har lägre mastrad nits.

- 4K UHD är jämt race för mig med liten edge mot Oled. Oled har djupare svärta med ingen blooming/halos i svåra scener och alltid svarta kanter medans LCD vinner i de ljusaste scenerna där filmen mastrats mot 4000 nits och HDR skiner. Då jag själv alltid har mörkt rum vid tittande så passar oledtekniken mig bättre här.

- Oled vinner rörelse/panoreringar pga tekniken. Förvånande då Sony är mycket omtyckta här men detta kan såklart vara annorlunda om det hade varit en Sony oled som jämfördes med.

Uppskalning? Detta saknade jag i recensionen då jag hört enormt mycket positivt om sonys LCD. Mycket viktigt för mig då jag ofta tittar på serier med lägre bitrate än perfekt blu-ray ofta.

Frågan är, kommer 4000 nits eller runt 1000 nits bli standard framöver när 4K UHD mastras? Dolby Vision har jag förstått alltid är 4000 nits och 12/14-bit?

4-5 månader innan nyheter inför 2018 års mässor och nyheter så vad kommer 2017 vs 2018 bjuda på måntro? Förhoppningsvis inte en refresh av 2017 på samma sätt som i år utan lite större tekniska kliv. LG satsar biljoner på Oled såg ja så de öppnar plånboken. Vad kommer samsung göra, hoppas nästan Qled blev ett misstag och de går vidare.  :)

Redigerat av wesslan, 26 July 2017 - 13:22.

Postad 26 July 2017 - 13:37

SHURE
  • SHURE
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0

Det verkar vara mycket prat om ljusstyrka men hur viktigt är det egentligen? alla tv idag verkar klara av mycket höga nivåer.

LG's nya oled klarar av nästan 400cd/m vid 50% och ​Sonys Z9D 900cd/m.

Jämfört med min 2012 panasonic plasma som ligger på 70cd/m, i ett mörkt rum tycker jag det är fullt tillräckligt, kanske inte lika bra i dagsljus.

Jag hittar inga siffror på panasonics DX900 men jag antar att den ligger i samma nivå med övriga lcd toppmodeller.

Ni som har den har ni kalibrerat den till max ljusstyrka? Om ni ser en film i ett mörkt rum bländar inte undertexterna?

Redigerat av SHURE, 26 July 2017 - 13:38.

Postad 26 July 2017 - 13:51

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0

Håller med där Shure. Kör 80cd/m kalibrerat för mörkt rum på min plasma då jag gillade det bättre än 120. Vill inte heller bli bländad :)

Postad 26 July 2017 - 13:57

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=ps-JIttlB8c
Intressant ny jämförelse från hdtvtest med Sonys ZD9 vs 2017 års Oled (panasonics 950) Otroligt jämt race överlag.

Själv summerar jag recensionen så här och ursäkta mitt dåliga språk och termer.

- Spelande har LCD en liten fördel, högre bildkvalité vid HDR-stöd och ingen inbränning men högre inputlag överlag (ingen aning vart panasonic dx900 ligger)

- Blu-ray SDR har Oled en fördel djupare svärta med ingen blooming/halos när materialet har lägre mastrad nits.

- 4K UHD är jämt race för mig med liten edge mot Oled. Oled har djupare svärta med ingen blooming/halos i svåra scener och alltid svarta kanter medans LCD vinner i de ljusaste scenerna där filmen mastrats mot 4000 nits och HDR skiner. Då jag själv alltid har mörkt rum vid tittande så passar oledtekniken mig bättre här.

- Oled vinner rörelse/panoreringar pga tekniken. Förvånande då Sony är mycket omtyckta här men detta kan såklart vara annorlunda om det hade varit en Sony oled som jämfördes med.

Uppskalning? Detta saknade jag i recensionen då jag hört enormt mycket positivt om sonys LCD. Mycket viktigt för mig då jag ofta tittar på serier med lägre bitrate än perfekt blu-ray ofta.

Frågan är, kommer 4000 nits eller runt 1000 nits bli standard framöver när 4K UHD mastras? Dolby Vision har jag förstått alltid är 4000 nits och 12/14-bit?

4-5 månader innan nyheter inför 2018 års mässor och nyheter så vad kommer 2017 vs 2018 bjuda på måntro? Förhoppningsvis inte en refresh av 2017 på samma sätt som i år utan lite större tekniska kliv. LG satsar biljoner på Oled såg ja så de öppnar plånboken. Vad kommer samsung göra, hoppas nästan Qled blev ett misstag och de går vidare.  :)

Som tidigare konstaterats, ZD9 är den bästa LCDn som finns och den enda som kan matcha en OLED överlag rent bildmässigt enligt allt jag läst, och till och med är bättre i vissa avseenden. Finns bara ett ställe jag känner till där någon påstår något annat :D

Postad 26 July 2017 - 14:01

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

tänker på att de köpte pioneers Kuroteknik som de använde i sina plasmor till 4k kom och ställde till de. Nu har de testat två generationer Oled och fortsätter förfina sina LCD. Ska bli intressant och se vad 2018 kommer ge.

Räcker inte med tekniken

Dom måste väcka upp och leta fram alla gamla Kuro Ingenjörer om dom ska få ordning på HDR sörjan idag :D

Det verkar vara mycket prat om ljusstyrka men hur viktigt är det egentligen?

ju högre ljusstyrka ju mindre kommer du se av den i en helt optimerad HDR bild.

helt viktig är den inte.

däremot så borde den lägsta gränsen gå vid minst 1000 nits som dom flesta filmerna är gjorda vid.

över det så är det bara ett fåtal gånger ljus över 1000 nits kommer att synas.

och dom få gångerna så är det extra ljuset gjort för att få fram mer detaljer i riktigt ljusa objekt.

Om man kollar på PQ skalan så är

70% 613 nits (OLED nivå)

80% 1542 nits (LCD når hit ungefär)

90% 3889 nits

100% 10000 nits

så det man tappar nu med dagens tv apparater är dom sista 20%en högst upp i nivåerna.

30% med dagens OLEDs

högre ljustyrka trollar även fram bättre detaljer nära svart av nån anledning.

ännu högre dynamik så finns det fler steg att ta av och pytsa ut nära svart

men den gränsen tycks vara nådd redan nu vid 1000 nits

Högre ljustyrka ger också högre ljustyrka hos färgerna

Färger kan glöda mer med högre ljustyrka.

Tänk neonljus/bakljus på bilar/ljusskyltar osv

Redigerat av sune bejas, 26 July 2017 - 14:25.

Postad 26 July 2017 - 14:17

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Jämfört med min 2012 panasonic plasma som ligger på 70cd/m, i ett mörkt rum tycker jag det är fullt tillräckligt, kanske inte lika bra i dagsljus.

Många kopplar ihopp den högre ljustyrkan med HDR samma som med SDR vilket inte stämmer.

Även fast tvn står och går med max backlight/oled light så används sällan all ljustyrka.

Den höga ljustyrrkan pytsas bara ut ett fåtal gånger för att öka dynamiken.

Lampor/eld/blixtrar/gnistror/reflektioner i plåtar/sol är väl sånna ställen som får en högre ljustyrka närmare verklighetens ljus.

Sen som jag skrev ovan så påverkas även färgerna.

Färgerna i HDR har oftast ett helt annat glöd i sig som man aldrig får med 120nits SDR

vad som är viktigare är hur APL (medelljustyrkan) nivån är med HDR och den är för hög i dagsläget

APL nivån borde vara som din plasma på 70cd/m2 eller något högre men den är väl vad jag gissar en bit över 200cd/m2 överlag nu.

En annan stor skillnad med HDR är ljustyrkan du kan få i fönster utåt med mer detaljer.

SDR klipper bort det mesta från solljuset utanför ett rum och ljustyrkan utanför fönstret är långt ifrån hur det ser ut i verkligheten.

Står du i ett halvmörkt rum med ett fönster med solljus utanför så är det enorma skillnader i ljusnivå

Det får HDR med.

skillnaderna kan ses här om man jämför hur ljuset från fönstret ser ut.

medelljustyrkan ungefär samma på båda men du har betydligt mer ljus och detaljer i fönstret med HDR

Dynamiken och djupet i bilden ökar

Bifogad fil(er)

Redigerat av sune bejas, 26 July 2017 - 14:51.

Postad 26 July 2017 - 15:04

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

- 4K UHD är jämt race för mig med liten edge mot Oled. Oled har djupare svärta med ingen blooming/halos i svåra scener och alltid svarta kanter medans LCD vinner i de ljusaste scenerna där filmen mastrats mot 4000 nits och HDR skiner. 

Problemet med han eller reviews överlag är att dom får det att låta som det skulle vara dag och natt skillnader i svärta mellan OLED och LCD och då FALD.

vilket det inte är.

500Men har noll svärta (volt optimerad) och ser ut som en OLED

jämfört med svärtan vid SDR och ett helt mörkt rum med DX900an så ser båda oftast identiska ut!

Det är ett fåtal gånger som letterboxområdet lyser upp men då är scenen så pass ljus redan så det är inget man tänker på.

låg APL scener så är svärtan på DX900an helt 0! precis som OLED.

Har skrivit om skillnaderna mellan ZD9 och DX900 tidigare men troligen beror glödet han ser på ZD9an med SDR på den högre native svärtan.

0.041cd/m2 för ZD9 och 0.03cd/m2 för DX900 kanske inte låter mycket men det är nästan 50% lägre svärta för DX900an (med localdimming på off)

Sen tippar jag även på att dimingen på DX900an är mer aggresiv jämfört med ZD9an.

Den låga OLED svärtan håller i sig även med HDR på DX900an (men då måste man köra med max automatic backlight control)

Det är ytterst sällan jag ser nåt glöd från svärtan i ett mörkt rum med HDR på DX900an.

Halos och Blooming ser jag heller knappt i ett mörkt rum.

jag tippar på att dimmingen är så pass optimerad så den dimmar ner vissa objekt som annars skulle ge blooming.

ZD9an har heller inte nån BFI vad jag vet så den får dras med 300 linjers rörelseupplösning utan interpolering.

DX900an har RFI (red frame insertion) Röd bild istället för Svart läggs till mellan bildrutorna för att öka rörelseupplösningen.

DX900an kan då med Clear Motion ha 1080 linjers rörelseupplösning med både SDR och HDR.

Ljusdroppet med Clear motion och HDR är bara 300 nits så det finns fortfarande 1000 nits kvar.

Sitter nån med på en ZD9 så skicka hit den så får jag göra en jämförelse ;)

Redigerat av sune bejas, 26 July 2017 - 15:19.

Postad 26 July 2017 - 15:19

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Problemet med han eller reviews överlag är att dom får det att låta som det skulle vara dag och natt skillnader i svärta mellan OLED och LCD och då FALD.

vilket det inte är.

500Men har noll svärta (volt optimerad) och ser ut som en OLED

jämfört med svärtan vid SDR och ett helt mörkt rum med DX900an så ser båda oftast identiska ut!

Det är ett fåtal gånger som letterboxområdet lyser upp men då är scenen så pass ljus redan så det är inget man tänker på.

låg APL scener så är svärtan på DX900an helt 0! precis som OLED.

Har skrivit om skillnaderna mellan ZD9 och DX900 tidigare men troligen beror glödet han ser på ZD9an med SDR på den högre native svärtan.

DX900an har en lägre native svärta.

Sen tippar jag även på att dimingen på DX900an är mer aggresiv jämfört med ZD9an.

Den låga OLED svärtan håller i sig även med HDR på DX900an (men då måste man köra med max automatic backlight control)

Det är ytterst sällan jag ser nåt glöd från svärtan i ett mörkt rum med HDR på DX900an.

Halos och Blooming ser jag heller knappt i ett mörkt rum.

jag tippar på att dimmingen är så pass optimerad så den dimmar ner vissa objekt som annars skulle ge blooming.

Sitter nån med på en ZD9 så skicka hit den så får jag göra en jämförelse ;)

Som tidigare konstaterats så kan nog alla local dimming TVs nå en svärta på 0, det är HUR man når den som är skillnaden och vad det får för sidoeffekter. När jag jämför min Samsung KS9505 (som väl är en av de bästa LCDer som finns, dock inte lika bra som ZD9 men gissningsvis hyfsat nära DX900) med min OLED E6 så vinner den senare lätt i 7 av 10 fall (som finns redovisade tidigare i tråden). Om man dessutom flyttar sig från den rätt begränsade sweet spot som finns på alla LCD med VA panel (inkl DX900 och KS9505) så är det verkligen game over till förmån för OLED.

Det verkar mest som du jämför din DX900 med Kuron och utifrån det konstaterar att DX900 är typ bäst på allt vilket iaf gör att jag ställer mig rätt tveksam till de "fakta" som presenteras. Speciellt som de ofta tycks gå på tvärs mot erkänt duktiga recensenter, som t.ex. HDTVTest (eller de som finns här på forumet). Därmed inte sagt att DX900 skulle vara någon dålig TV, det är förmodligen en av de 20 bästa modeller man kan få tag på än idag gissar jag. Väger man dessutom in "bild per krona" utifrån dagspriser så är det förmodligen ett riktigt bra köp.

Har du själv faktiskt jämfört DX900 med någon OLED 2016 eller 2017 eller ZD9 side by side i en kontrollerad miljö?

Edit:

Kan tillägga att jag själv inte ser mig som någon TV-expert eller nån expert på något som har med bild att göra. Kan förmodligen mer än de flesta svenssons, men det finns ett antal användare bara på detta forum som kan mycket mer än mig. Förmodligen tillhör även Sune Bejas den kategorin även om jag ställer mig lite frågande till objektiviteten ibland :D

Redigerat av improwise, 26 July 2017 - 15:27.

Postad 26 July 2017 - 15:22

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Som tidigare konstaterats så kan nog alla local dimming TVs nå en svärta på 0,

alla utom ZD9an då ;)

Score 0-1 redan där för DX900an haha

hur man når 0 svärta utan sidoeffekter ja

då får du slita bort backstycket på båda och jämföra hur bakgrundsbelysningen med alla reflexzoner är uppbyggda

även hur ljuset portioneras ut och vilken vinkel och hur exakt det är.

Då kan man se vilken tv som har mer sidoeffekter än den andra.

Eftersom 500Men är bättre än en OLED så kan man nog lugnt ha den som referenspunkt här.

Har jämfört 500Men med B6an jag ägde förut.

Ingen skillnad i svärta och kontrast i ett helt mörkt rum där.

B6%20500M_2.jpg

Redigerat av sune bejas, 26 July 2017 - 15:37.

Postad 26 July 2017 - 15:48

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Eftersom 500Men är bättre än en OLED så kan man nog lugnt ha den som referenspunkt här.

Men då så :D

Postad 27 July 2017 - 21:52

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Har jämfört några BluRay filmer med samma filmer med UHD på DX900an och vad säger man

HDR idag är all over the place.

Det är tydligen bara skaparna av John Wick 2 UHD som har förstått att HDR inte bara är att kräma på hela bildens ljusstyrka.

Jag får gå igenom fler vart efter men vad jag tror så är det bara en film till som fixar det och det är nog Lego Movien LOL

Backlight som behöver ställas in på DX900an för att få ungefär samma APL (medelljusstyrka) som en 120nit Blu Ray och som även passar i ett mörk rum.

Terminator Genisys UHD Backlight 70 (600 nits)
The Great Wall UHD: Backlight 70 (600nits)
John Wick 2 UHD: Backlight 100 (1350 nits)
Despicable Me 2 UHD Backlight 35 (300 nits)
Passengers UHD: Backlight 70 (600 nits)
Deadpool UHD: Backlight 55 (500 nits)
Inferno UHD: Backlight 65 (550 nits)

Dumma Mig 2 är som en SDR film som man blåser på med 300 nits eller max backlight på vilken tv som helst.
Bra jobbat! :)

Problemet med dom flesta UHD filmerna när man har sänkt medelljustyrkan är också att HDR effekterna försvinner och filmen ser ungefär ut som en Blu Ray.
Alla filmer utom JW2 då som är den enda demo filmen idag med HDR10 som visar vart skåpet ska stå.

Foto från JW2 Blu Ray 500M och UHD DX900 

Bifogad fil(er)

Redigerat av sune bejas, 27 July 2017 - 22:13.

Postad 27 July 2017 - 22:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Intressant. Som jag förutsåg, "loudness war" smyger sig in i videovärlden.

Postad 27 July 2017 - 22:55

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Dumma Mig 2 är som en SDR film som man blåser på med 300 nits eller max backlight på vilken tv som helst.

Bra jobbat! :)

Den har dock fått grymma recensioner i Dolby Vision såg jag :)

Postad 27 July 2017 - 23:07

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Intressant. Som jag förutsåg, "loudness war" smyger sig in i videovärlden.

med så mycket ljusstyrka att ta av så är det väl lockande :)

HDTV test gjorde en liknande jämförelse mellan Blu Ray och UHD för över ett år sen

Dom satte som rubrik "HDR is to dim for daytime"

http://www.hdtvtest....01604104279.htm

Det säger inte mycket för oss som gillar film 

Dom borde ha ändrat rubriken till "HDR is too Bright for nighttime" istället

Redigerat av sune bejas, 27 July 2017 - 23:09.

Postad 27 July 2017 - 23:15

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Den har dock fått grymma recensioner i Dolby Vision såg jag :)

japp jag börjar förstå vad Dolby Vision gör här och varför många tycker det ser bättre ut än HDR10

Tippar på att APL nivån sänks rejält med DV för att passa mer för ett mörkt rum.

DV fixar nog även så att maxljustyrkan på tvn kan utnytjas vilket den inte kan göra här när man tonar ner HDR bilden.

men som vanligt så är det upp till dom som gör filmerna att skaka fram en bra bild.

uppenbart så går det att få till även med HDR10 (John Wick 2)

Dom knäckte nöten helt enkelt

Nej fasen nu blir det Aliens Blu Ray på 500Men

inga konstigheter :D

Redigerat av sune bejas, 27 July 2017 - 23:42.

Postad 28 July 2017 - 08:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

med så mycket ljusstyrka att ta av så är det väl lockande :)

HDTV test gjorde en liknande jämförelse mellan Blu Ray och UHD för över ett år sen
Dom satte som rubrik "HDR is to dim for daytime"
http://www.hdtvtest....01604104279.htm
Det säger inte mycket för oss som gillar film
Dom borde ha ändrat rubriken till "HDR is too Bright for nighttime" istället

För de filmer de testade då så hade de rätt rubrik iofs.

"Nöt-knäcket" är ju för övrigt, som du är inne på, att inte tvinga stackars colorister bli bländade på sitt jobb. HDR har gjort deras yrke till ett hög-risk yrke. :)

Redigerat av pacman, 28 July 2017 - 08:43.

Postad 28 July 2017 - 10:39

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

japp jag börjar förstå vad Dolby Vision gör här och varför många tycker det ser bättre ut än HDR10
Tippar på att APL nivån sänks rejält med DV för att passa mer för ett mörkt rum.
DV fixar nog även så att maxljustyrkan på tvn kan utnytjas vilket den inte kan göra här när man tonar ner HDR bilden.

men som vanligt så är det upp till dom som gör filmerna att skaka fram en bra bild.
uppenbart så går det att få till även med HDR10 (John Wick 2)
Dom knäckte nöten helt enkelt

Nej fasen nu blir det Aliens Blu Ray på 500Men
inga konstigheter :D

Ja dynamisk metadata hdr är väl framtiden.

Postad 28 July 2017 - 11:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Dynamisk metadata behövs ju iofs inte för att en film ska vara behaglig att titta på i, och vara avsedd för, ett ljuskontrollerat rum.

Ang coloristerna...kanske oroar mig i onödan. De kanske tittar på nått behagligt men att materialet körs genom en "loudness algoritm" i samband med överföring till hemvideo? Skulle vara intressant att veta hur det går till.

Postad 28 July 2017 - 14:46

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Ja dynamisk metadata hdr är väl framtiden.

som pacman skriver så behövs det inte 

John Wick 2 UHD är ett bra exempel på det.

Behaglig ljustyrka vid mörka så som utomhusscener dagtid i den filmen och med en skyhög dynamik.

Det är just den låga APLen med över 1000 nits ströljus och färgglöd utspridda i många scener som gör att den sticker ut.

Där kan man snacka om High Dynamic Range.

ljusstrålarna i fotot ovanför med UHD filmen är inte att leka med :)

tippar på att dom visas med runt 1000 nits där.

Även den röda färgen runt ställningen har ett glöd som man aldrig ser med SDR.

det syns heller inte här

Jag önskar fler kunde se JW2 UHD på DX900an.

Det är verkligen en wow upplevelse.

PQ finns ju för att en tv ska visa korrekt ljusstyrka.

tvivlar på att dom som gör filmerna inte har korrekt kalibrerade monitorer när dom utvärderar filmerna.

Jag tror dom boostar på en högre ljustyrka medvetet för att filmerna ska se bättre ut i ett halvljust rum helt enkelt.

Man kan även vända på det och säga att JW2 är en av få HDR filmer som inte passar i ett ljust rum med sin låga APL.

Nej en APL stämpel på kommande UHD filmer eller möjligheten att välja en ljus och en dämpad version vore bra.

Man är rätt låst med HDR som synes då det inte går att korrekt sänka ljusnivån på tvn utan att tappa hela HDR effekten och dynamiken.

Redigerat av sune bejas, 28 July 2017 - 14:59.

Postad 28 July 2017 - 20:27

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

lite mer jämförelser mellan UHD och Blu Ray 120nit

Dom två filmerna som jag testat hitills där man kan dra nytta av all ljustyrka på den här tvn och ha samma APL som Blu Ray vid 120 nits är

John WIck 2 och Lego Movie.

Resten är för ljusa och utnytjar då inte all dynamik som HDR kan ge.

Däremot så ser filmer som The Amazing Spiderman/Oblivion/X Men Apocalypse bra mycket bättre ut än Blu Ray även vid samma APL.

Martian Backlight 75

Martian1.jpg

The Amazing Spiderman

Backlight 80

Skuggor är mörkare på UHD versionen och ser mer verkliga ut

Ljus som kastas mot golvet här är fortfarande mycket ljusare på UHD och ser mer verkligt ut.

UHD bilden har en högre kontrast.

Spiderman1.jpg

Oblivion

Backlight 80

Alla knappar glöder mer på UHD än Blu Ray

Färger betydligt bättre med mer detaljer

Oblivion är väl en av dom Blu Ray filmerna som tappar ordentligt i bildkvalitet jämfört med UHD versionen.

Oblivion1.jpg

X Men Apocalypse

Backlight 60

Klart missvisande med ljuset som kommer från fönstret.

Ljuset på Blu Ray är nån halvljus smet på runt 100nits medans UHD ver har en skyhög ljusnivå runt 600nits? (med sänkt backlight) där även ljuset är mer detaljerat

xmen1.jpg

Lego Movie

Backlight 100

Glödet i färgerna och den djupare svärtan(japp UHD ver har en djupare svärta än Blu Ray varianten) skapar ett 3d djup som får Blu Ray att se riktigt platt ut.

(Det är inte bara 0 svärta som skapar djup i en bild, färger och ljus gör det också)

Lego1.jpg

Redigerat av sune bejas, 28 July 2017 - 20:43.

Postad 29 July 2017 - 18:18

Unregistereda21abf58
  • Unregistereda21abf58
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

en fråga ang. som tagit upp tidigare, detta med belysningen kring text,  detta problem ni har ?

http://www.hdfever.f...9811&start=1690

Redigerat av Unregistereda21abf58, 29 July 2017 - 18:28.

Postad 29 July 2017 - 19:14

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

en fråga ang. som tagit upp tidigare, detta med belysningen kring text,  detta problem ni har ?

Inte Sune men förmodligen de flesta andra med en local dimming TV :D

Postad 30 July 2017 - 14:29

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Det ser värre ut

Hela bilden blir vit när minsta lilla text visas.

Dom bilderna såg ju hyffsade ut ;)

ska försöka fixa några foton senare.

annars är det bara att säga så här

har du haft nån fald lcd förut så är problemen dom samma idag som dom var 2010 med LGs Infinia modeller om du såg dom?

inte ett skit har hänt.

Improwise: ser ingen anledning att försvara den här tvn 

vad får man ut av det?

ser jag nåt problem så nämner jag det.

om jag inte har nämt det tidigare så nämner jag det igen om nån tror att den här tvn är perfekt ;)

ansi kontrast och precision i bilden är fortfarande rätt dålig jämfört med OLED och plasma.

Den här tvn fuskar fram en bra bild vilket visar sig i vissa scener.

i andra scener så syns inte fusket alls.

Djupet i bilden med SDR är något lägre än hos OLED.

färger går inte lika djupt.

Dock så är djupet i bilden hos DX900an det högsta jag har sett från nån LCD tidigare.

med HDR däremot så vänder det helt mot DX900ans fördel.

svärta varierar från scen till scen.

från 0 i vissa till strax över 9G Kuro nivå i andra och ännu högre i riktigt ljusa scener.

där lyser även letterboxområdet upp.

mörka delar i ljusa scener är inte lika mörka som hos en OLED tack vare att ansi kontrasten är lägre.

färgtint på vit bild finns dock mindre än vad dom flesta OLEDs har.

jag ser lite grönt/rött utpytsat på vissa ställen här på en helvit bild.

vertikal bandning från bakgrundsbelysningen och dess 512 zoner syns som fyrkanter i vissa panoreringar i lågljusscener och då mest med HDR.

går dock inte att ta kort på iom att det bara syns i rörelse.

Det är problemen jag rabblade upp som gör att jag fortfarande kollar på tv på 500Men då den är snäppet bättre med SDR.

för HDR så åker den ner däremot.

postar några bilder från en LG 47LX950 från 2010

problemet är väl det samma här

Blooming och Haloer syns mest från sidan.

Skillnaden här är att fyrkanterna hos LGn från sidan är mindre på DX900an då den har fler zoner.

Bifogad fil(er)

Redigerat av sune bejas, 30 July 2017 - 16:23.

Postad 30 July 2017 - 16:33

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

HIttade en bild från franska forumtråden

http://www.hdfever.f...9811&start=2280

Det är väl den hör röran som visar sig även med en helvit bild på DX900an

170723112657324096.jpg

lite färg och ljuskiftningar i centrum och sidorna

Att nån tv idag ska komma nära jämnheten i bilden vid 100% vitt och även nära svart som finns på 500Men är omöjligt.

Det kan man inte begära.

Det här är referensjämnhet även helt utan färgtint från sidan

KRP-500M%20100%25%20White.jpg

Största problemet med färgtint och ljusskiftningar på vit bild är att en kalibrering inte kommer att bli helt perfekt

sätter man mätaren i centrum som har en annan färgtint än resten av skärmen så kommer färgerna bara att stämma i centrum

resten av bilden kommer att få fel färger.

solid yta vid 100% vitt är ett måste om man vill få med kalibreringen över hela skärmen.

Det går att ta ett medelvärde om man mäter på flera ställen och ställa in vitt efter det men det blir en avägning för att passa hela skärmen.

Tar man bildexemplet ovan från DX900an så vete tusan om man äns skulle våga sätta mätaren i centrum

den färgen som täcker mest yta är den röda och verkar vara mest jämn på vänster sida.

där skulle nog jag sätta mätaren isåfall

Redigerat av sune bejas, 30 July 2017 - 17:00.

Postad 30 July 2017 - 16:56

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Om du menar det jag skrivit kring undertexter och bokstäver som skiftar i ljusstyrka så är det inte alls samma som på bilderna. Det jag noterade var att bokstäverna (inte området runt dem) varierar i ljusstyrka. Detta verkar direkt kopplat till Adaptive Backlight Control. Ju högre man sätter den, och beroende på källa samt var undertexterna ligger, så kan man ibland får det fenomen jag skrev om. Men sedan jag satte ABC på "Mid" och lägre har jag inte noterat fenomenet. Ska se om jag hinner posta en blid senare idag på det jag menar. Det som är på bilderna på länken ser ju inte roligt ut. Har inte sett något sånt på DX900 ännu. Men å andra sidan ser jag inte på TV i den vinkeln som de bilderna är tagna...

Postad 30 July 2017 - 19:36

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Improwise: ser ingen anledning att försvara den här tvn 
vad får man ut av det?
ser jag nåt problem så nämner jag det.

om jag inte har nämt det tidigare så nämner jag det igen om nån tror att den här tvn är perfekt ;)

Sorry, måste blandat ihop dig med någon annan som tidigare framhöll DX900 som världens bästa TV på typ allt, my bad :D

Postad 30 July 2017 - 19:39

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Om du menar det jag skrivit kring undertexter och bokstäver som skiftar i ljusstyrka så är det inte alls samma som på bilderna. Det jag noterade var att bokstäverna (inte området runt dem) varierar i ljusstyrka. Detta verkar direkt kopplat till Adaptive Backlight Control. Ju högre man sätter den, och beroende på källa samt var undertexterna ligger, så kan man ibland får det fenomen jag skrev om. Men sedan jag satte ABC på "Mid" och lägre har jag inte noterat fenomenet. Ska se om jag hinner posta en blid senare idag på det jag menar. Det som är på bilderna på länken ser ju inte roligt ut. Har inte sett något sånt på DX900 ännu. Men å andra sidan ser jag inte på TV i den vinkeln som de bilderna är tagna...

Beror väldigt mycket på vinkeln man tittar i också, om jag minns rätt så var bilden som diskuteras taget rätt mycket från sidan och då ser de flesta FALD apparater ut på samma sätt, som Sune B redan varit inne på. Sett till att DX900 verkar ha så många zoner som den har så borde förutsättningarna vara rätt bra dock för att undvika halos och liknande. Sen beror det väl rätt mycket på panelstorleken också, min 78" har rimligtvis färre zoner per kvadratcentimeter än typ samma TV i 55".

Redigerat av improwise, 30 July 2017 - 19:42.

Postad 30 July 2017 - 19:40

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Sorry, måste blandat ihop dig med någon annan som tidigare framhöll DX900 som världens bästa TV på typ allt, my bad :D

Det kan låta som det på ett forum

Problemet här är att det är en j*vla massa spekulationer hit och dit som man måste försöka styra upp.

åk och kolla på tvn istället för att sitta och trycka på ett forum :D

alla problem som skrivs om en tv på ett forum förstoras upp x100 liksom dom bra sakerna.

Det är väl största problemet med ett forum.

Däremot så står jag fast vid att DX900 levererar en wow upplevelse vid HDR som OLED inte mäktar med i dagsläget.

så för enbart HDR så finns det ingen bättre tv just nu.

Där läste du rätt ;)

Redigerat av sune bejas, 30 July 2017 - 19:46.

Postad 30 July 2017 - 19:44

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Det kan låta som det på ett forum

Problemet här är att det är en j*vla massa spekulationer hit och dit som man måste försöka styra upp.

åk och kolla på tvn för **** nu istället för att sitta och trycka på ett forum :D

alla problem som skrivs om en tv på ett forum förstoras upp x100 liksom dom bra sakerna.

Det är väl största problemet med ett forum.

Måste bara göra mig av med OLEDen först så jag har någonstans att ha den :D

Postad 30 July 2017 - 23:16

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Bästa kombinationen om man har plats och pengar över är en OLED för SDR och en DX900 för HDR.

Då har man täckt upp det mesta

Kong Skull Island UHD landar nog i brevlådan i morgon

https://www.discshop...ltra_hd/P149546

har dom inte klantat till APL nivån för mycket så ser jag redan nu hur det kommer att sluta med HDR versionen ;)

Kikar på Blu Ray versionen på 500Men nu.

Potential finns nog för en topp tre placering här vad gäller HDR effekter.

Topp 2 just nu om man bara är ute efter HDR effekter

John Wick 2 UHD

Lego Movie UHD

Eller vad säger du Nilsman ?

har du nån topplista för UHD filmer ?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  kong.jpg   70.4K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av sune bejas, 30 July 2017 - 23:36.

Postad 31 July 2017 - 18:43

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Kong Skull Island UHD

Några kommentarer om bildkvaliteten över Blu Ray

Vad jag tror dom har gjort här är att dom tog in Blu Ray versionen..

Startade upp filmen på en SDR tv och drog på Dynamisk Kontrast i redigeringsprogrammet och släppte UHD versionen.

Klart

En riktig miss alltså.

Samma detaljer på ljuset och i ljusa partier som blu ray

Samma färger som Blu Ray (alltså rec709 färgrymd)

Något högre kontrast i dom flesta scenerna men ljuskällor har ingen "egen" ljusstyrka utan det verkar vara ett +10 boost på allt från Blu Ray versionen.

APL nivån likvärdig i mer dämpade scener.

Utomhusscener tok ljusa som ser ut som man aktiverar dynamisk kontrast på vilken tv som helst.

Utomhusscener för överjobbade och skrikiga att kolla på.

En Blu Ray med inbyggd dynamisk kontrast helt enkelt

Undvik! 

Blu ray versionen är betydligt behagligare att kolla på.

Redigerat av sune bejas, 31 July 2017 - 18:58.

Postad 01 August 2017 - 13:49

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Eller vad säger du Nilsman ?

har du nån topplista för UHD filmer ?

De filmer jag tycker visar UHD formatet bäst, av de jag köpt och sett på DX900, är:

The Revenant (nästan bara filmad i naturligt ljus)
Passengers (skärpa, ser ut som animerat ibland)
Pacific Rim (HDR i 16:9 format för extra HDR effekt)
Lego Movie (HDR och färger)
Billy Lynn's Long Halftime Walk (färger och 60fps)
The Martian (bättre detaljer och färger)
Labyrinth + Salt + Pineapple Express (intressanta exempel på hur äldre filmer, scannade från film, blir i UHD)

Kanske inte i den ordningen och inte för att alla är fantastiskt bra filmer eller för enbart HDR. Men de visar UHD formatets fördelar på lite olika sätt som är intressant. När det gäller dessa så skulle jag välja UHD blu-ray versionen framför vanlig blu-ray alla dagar i veckan. Såg dem ganska nyligen på DX900 och tycker att UHD versionerna ser riktigt bra ut. Sedan har ju ofta UHD blu-ray versionerna bättre ljudspår (Atmos/DTS:X) men det är en bonus. Med det sagt så finns det nog en del surdegar i UHD formatet också. San Andreas UHD har jag för mig kändes som jag såg på en vanlig blu-ray (men har inte sett just den på DX900 ännu). Och Kong Skull Island verkar ju sådär baserat på det du skrev...

Även HDR via streaming kan imponera ibland. "The Grand Tour" och "Le Mans" via Amazon Prime Video är nog de jag tycker ser bäst ut på DX900 vad gäller HDR via streaming. Netflix har jag bara kollat några avsnitt av Marco Polo och även om det ser bra ut så tycker jag inte att det lika imponerande HDR effekter som Amazon Prime Video.

Postad 01 August 2017 - 14:20

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Bra lista men håller inte med om allt

Pacific Rim och även The Revenant är fusk UHD med ditlagd dynamisk kontrast och en direkt rip från 8bit till 10bit LOL

jämför du blu ray versionen så kommer du att se att UHD har samma detaljer i ljuset överallt men med skillnaden är att allt ljus är mycket ljusare.

även där inga individuella ljuskällor.

allt ljus verkar ligga spikat på 500? nits.

fördelen med UHD och HDR och då 10bit är att alla detaljer kan visas med mycket högre precision än 8 bit Blu Ray.

Ser du ingen skillnad i detaljerna från 8bit blu ray till 10bit UHD då betyder det att dom bara har kopierat Blu Ray versionen rakt av.

Många UHD filmer idag är egenltigen bara 8bit konverterat till 10bit utan några extra detaljer.

Japp Kong Skull Island måste vara det största fusket sedan QLED ;)

Tvn åker nog ut på annons föresten

har tröttnat på bergochdal banan med HDR som är nu.

klåparna som släpper UHD filmerna vet inte hur en Blu Ray på 120nit ser ut tydligen ;)

Det är den ljusnivån vi som kollar på film i ett rum med dämpad belysning vill ha.

Det vi får nu är ungefär samma ljusnivå som en Blu Ray uppskruvad till 250nits ser ut.

Alla UHD filmerna jag har utom John Wick 2 och Lego Movie ser bäst ut med backlight 60 och runt 600nits.

Känns lite trist att sitta med en tv som kan ge 1350 nits i HDR som man inte utnytjar.

Panasonic har tydligen nåt på gång nu i sept från IFA

http://www.flatpanel....php?f=2&t=8492

Man kan ju hoppas att dom släpper den här tekniken redan nu

http://news.panasoni...en161128-4.html

IPS med 100000:1 i native kontrast och individuellt ljusatta pixlar.

ett givet köp när den kommer.

0.001cd/m2 som anges som svärta vid 1000 nits är ju fortfarande rätt hög jämfört med 500Men men det får man väl ta ;)

en svärta på 0.001 glöder fortfarande i ett helt mörkt rum tyvärr.

men syns troligen bara i lågljusscener.

Redigerat av sune bejas, 01 August 2017 - 16:13.

Postad 01 August 2017 - 14:26

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0

Spännande med panasonics event där. Får se vad de trollar fram.

Postad 01 August 2017 - 17:57

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

HIttade en bild från franska forumtråden
http://www.hdfever.f...9811&start=2280
Det är väl den hör röran som visar sig även med en helvit bild på DX900an
170723112657324096.jpg
lite färg och ljuskiftningar i centrum och sidorna

Att nån tv idag ska komma nära jämnheten i bilden vid 100% vitt och även nära svart som finns på 500Men är omöjligt.
Det kan man inte begära.
Det här är referensjämnhet även helt utan färgtint från sidan
KRP-500M%20100%25%20White.jpg

Största problemet med färgtint och ljusskiftningar på vit bild är att en kalibrering inte kommer att bli helt perfekt
sätter man mätaren i centrum som har en annan färgtint än resten av skärmen så kommer färgerna bara att stämma i centrum
resten av bilden kommer att få fel färger.
solid yta vid 100% vitt är ett måste om man vill få med kalibreringen över hela skärmen.
Det går att ta ett medelvärde om man mäter på flera ställen och ställa in vitt efter det men det blir en avägning för att passa hela skärmen.

Tar man bildexemplet ovan från DX900an så vete tusan om man äns skulle våga sätta mätaren i centrum
den färgen som täcker mest yta är den röda och verkar vara mest jämn på vänster sida.
där skulle nog jag sätta mätaren isåfall

Har du testat att försöka matcha dx900'an mot pioneeren vid 100% vit visuellt?

Postad 01 August 2017 - 18:11

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0
Behövs inte då plasma profilen jag använder i chroma pure ger exakt resultat efter mer granskande.
sen har vitballansen ändrat sig något sen jag köpte den.
Dom RGB värderna jag har nu skiljer sig mot dom jag använde i början.
Nu verkar den ha stabiliserat sig.

ställer jag in lägsta möjliga dE på DX900 med ett 20% fönster och jämför hur vitt ser ut mot 500Men så ser jag ingen skillnad.
DX900an skickar ändå ut fel färger ibland men det beror på färgtinten över hela skärmen.

att försöka matcha vitt från en fullskärmsbild går inte.
Det är för mycket färgtint jämfört med 500Men.

Center delen däremot är korrekt och det är ju mest där man fokuserar blicken när man kollar på filmer.

Edit: metameric failure som det pratas om på avs är nog lågt på DX900an jämfört med tex OLED.
Det jag ställer in med mätaren stämmer mot 500Men visuellt.
Jag skrev i början att färgerna skilde sig trots att vitt var installt korrekt men det beror på färgtinten över hela panelen.
vitt är inte vitt överallt och då blir även färgerna fel på dom ställena tinten ligger

som ni märker
en jämn 100% vit bild är viktigare än man tror.
har man färgtint där då får man aldrig en korrekt bild även efter en kalibrering.
köper ni ny tv idag så lägg in 100% fullskärms vitt på ett usb minne och spela upp det på tvn innan ni bestämmer er för ett köp.
OLEDs speciellt kan skilja sig rätt mycket där från panel till panel.
Köp den tvn som ser jämnast ut på 100% vitt.

Har ni en jämn 100% vit bild så är också chansen stor att dom lägre nivåerna ser bra ut.
färgtint och även banding vid vitt brukar även leta sig ner även på 5% vitt om man har otur.

100% vitt fullskärm
http://privat.bahnho...-100% White.mp4

Redigerat av sune bejas, 01 August 2017 - 18:40.

Postad 01 August 2017 - 18:57

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Använder själv en alternativ vitpunkt (~7100*K) på min B6'a o det funkar finnemang,vitare är bra mycket bättre än vid D65.

Postad 01 August 2017 - 19:25

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Däremot så står jag fast vid att DX900 levererar en wow upplevelse vid HDR som OLED inte mäktar med i dagsläget.
så för enbart HDR så finns det ingen bättre tv just nu.

Tvn åker nog ut på annons föresten
har tröttnat på bergochdal banan med HDR som är nu.

Och det säger du nu när jag precis gjort mig av med OLEDen för att köpa en DX900? :lol: :lol: :lol:

Redigerat av improwise, 01 August 2017 - 19:33.

Postad 01 August 2017 - 19:31

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Körde mätningar på 100% vitt över hela skärmen och så här ser det ut

20170801_201935.jpg

värst på sidorna

ju högre dE ju mer synlig färgtint.

Ett annat problem är ljusstyrkan över hela skärmen

133cd/m2 i mitten medans högra hörnet har 110cd/m2

Så både färttint och ljusskiftningar här.

Ser inte så dåligt ut på bilden men sätter man dit mätaren så ser man det tydligare

och så lite färgtint från sidan

20170801_202006.jpg

Redigerat av sune bejas, 01 August 2017 - 19:52.

Postad 01 August 2017 - 19:37

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Om du säljer tvn kan du ju gärna sälja några av dina UHD-filmer med. ;)

Postad 01 August 2017 - 19:41

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Och det säger du nu när jag precis gjort mig av med OLEDen för att köpa en DX900? :lol: :lol: :lol:

Problemet med skiftande HDR kvalitet och för hög medelljusstyrka finns nog även på OLED.

PQ som PQ

även en OLED följer PQ upp till maxljustyrkan och kommer även dom att visa en för hög APL med dom filmerna som är problem med på DX900an.

Du har ju JW2 och Lego Movie UHD att kolla på tills det blir bättre :)

Om du säljer tvn kan du ju gärna sälja några av dina UHD-filmer med. ;)

ja det är möjligt

skicka PM om du är intresserad av några

Postad 01 August 2017 - 22:05

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

dE på vitt är inte så tokigt som det ser ut

första OLEDen varierade från 0 till dE14 på vissa ställen 

B6an mätte jag aldrig upp

vad jag tror problemet är,det är inte att skärmen är ojämn utan det är att man även ser tinten från sidan även rakt framifrån.

tippar på att det är därför sidorna kan se mer rödaktiga ut.

lutar man sig lite åt sidan så försvinner rödtintet på den sidan.

problemet med färgtint blir även värre ju närmare man sitter.

ang ljussttyrka vid HDR

X Men Apocalypse UHD har en riktigt bra bild nu när man har stallt ner backlight till 65 och clear motion ON.

Backlight på 65 är under OLED nivå föresten

512nits! :)

kan tänka mig hur den filmen hade sett ut med hdr effekter om dom hade sänkt APL nivån så man kunde utnytja 1350 nits istället.

Redigerat av sune bejas, 01 August 2017 - 22:13.

Postad 01 August 2017 - 22:15

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Använder själv en alternativ vitpunkt (~7100*K) på min B6'a o det funkar finnemang,vitare är bra mycket bättre än vid D65.

hur ser dE ut annars runt hela skärmen?

kör gärna samma mätningar som jag har gjort så kan man jämföra.

färtint på sidan finns även på B6an så det är ingen nyhet

Postad 02 August 2017 - 01:38

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Bra lista men håller inte med om allt

Pacific Rim och även The Revenant är fusk UHD med ditlagd dynamisk kontrast och en direkt rip från 8bit till 10bit LOL

jämför du blu ray versionen så kommer du att se att UHD har samma detaljer i ljuset överallt men med skillnaden är att allt ljus är mycket ljusare.

även där inga individuella ljuskällor.

allt ljus verkar ligga spikat på 500? nits.

Det är OK om du inte håller med. Alla har olika åsikter. Men vill gärna utveckla lite och undrar om du har rätt ang The Revenant?

Som jag skrev så gav jag exempel på några olika filmer som visar UHD formatets fördelar på olika sätt.

Kan hålla med om att Pacific Rim UHD inte är så stor skillnad mot den vanliga blu-ray versionen om man ser till skärpa/upplösning. Det ser i princip ut att vara uppskalat (vilket det antagligen är, har inte kollat). Men det den saknar i skärpa/upplösning tar den igen i hästlängder när det kommer till HDR och färger. Tycker att detta blir extra tydligt på en TV som DX900 som kan återge HDR och färgerna i så pass stor utsträckning. Hela filmen är som en lång demo för HDR och jag tror att även en helt ointresserad person skulle säga att det stor skillnad på UHD versionen och blu-ray versionen. Detta tycker jag inte att man kan säga om alla UHD filmer och därför tog jag med Pacific Rim och skrev en kommentar kring att det är HDR som jag tycker är grejen med just den. Så även om Pacific Rim är uppskalad från 2K/8-bit till UHD/10-bit så gör färgerna+HDR stor skillnad som jag ser det.

När det gäller The Revenant så tror jag du har fel ang att det är "fusk UHD". Jag tycker att det är väldigt (skulle nästan säga extremt) stor skillnad på UHD och vanliga blu-ray versionen. Några exempel som jag noterat. Scenen som börjar 0:56:51 är ett panorama över en dal. På vanliga blu-ray så är träden lite suddiga (båda nära och på avstånd) medans på UHD är de alla skarpa. Känns i princip som om man själv står och tittar ut över dalen med UHD versionen. Med blu-ray versionen så känns det som man behöver glasögon. Runt 1:18:40 så sitter huvudpersonen på en strand i skymning och har tänt en eld. På den vanliga blu-ray utgåvan så ser det ut att vara nästan natt och elden är en skum färg. Man kan också se lite antydan till banding i himlen. Denna banding är helt borta i UHD versionen och det ser verkligen ut som skymning. Elden är den färgen en eld ska vara. Man kan nog säga att denna scenen är lite som natt och dag ;-) Runt 1:46 så är de på ett värdshus. På blu-ray utgåvan är allt orange och ganska mörkt. På UHD utgåvan är det mer naturliga färger och alla stearinljus ser ut som de ska. Det finns också en scen med en natthimmel, och säkert en massa andra scener, som är stor skillnad mellan de två utgåvorna. Det är inte bara HDR som är den stora grejen för mig med The Revenant även om det så klart påverkar. Snarare tycker jag att det är skärpan, upplösningen och färgsättningen+ljuset (som säkert delvis beror på HDR) som gör att detta är en favorit i UHD. Blu-ray versionen är inte dålig men jag tycker UHD är mycket bättre på allt. UHD versionen tycker jag också har avsevärt mer naturliga färger.

Har du själv dessa två filmer på UHD?

Postad 02 August 2017 - 01:51

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Det finns hopp LOL

Teenage mutant ninja turtles UHD

ännu ett mästerverk som visar vad HDR kan göra

Äkta 10bit här.

Kan köras med max backlight och ha ungefär samma APL som Blu Ray versionen.

postar ett foto som visar skillnaderna i detaljerna i ljusa delar.

ljusa delar på Blu Ray versionen är oftast en enda smet medans UHD har tydliga detaljer även i ljusa partier.

Detaljer överlag skåpar ut blu ray här så inget uppskalat 2K vad jag kan se

tid: 1:31.52

har postat skillnaderna i den är filmen tidigare i tråden

https://www.minhembi...=3#entry4432438

Bifogad fil(er)

Redigerat av sune bejas, 02 August 2017 - 02:02.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.