Stämmer bra det.
Ja DX900 bilden håller en högre kontrast och dynamik.
Men det beror på HDR vs SDR inte att 500Men har dålig kontrast.
APL nivån är för hög för ett mörkt rum trots att HDR ska ha ungefär samma APL som Blu Ray vid 100 nits.
Antar att dom som har gjort filmerna har gjort det medvetet för att dom ska se bättre ut i något ljusare miljöer.
PQ följs exakt på DX900an så det är så här bilden ska se ut enligt "experterna" ![]()
Det har inget med tvn att göra
Nu testade jag inte OLED i HDR så mycket som jag har gjort med DX900an men iom att dom är lite mer dämpade så passar dom bättre i ett helt mörkt rum.
Jag har ju ändå sänkt backlight så att DX900an har samma maxljustyrka som OLED nu med HDR och tycker det ser bättre ut LOL
600-700 nits bortkastat ![]()
Hade det funnits en justering att bara öka alla ljuskällor i HDR bilden då vore det perfekt.
Då hade man kunnat utnytja maxljustyrkan på 1350nits och bilden hade fortfarande sett ganska behaglig ut.
Nu ökar man ljuset i hela bilden om man ökar backlight vilket blir fel.
Med det sagt så borde en B6 OLED för 13K idag vara det ultimata valet om man vill ha en behaglig HDR bild i ett mörkt rum.
Man missar lite vad HDR kan ge med sin skyhöga microcontrast och glödande färger på en tv med 1000+ nits
Men eftersom HDR är så dåligt optimerat och att det inte finns riktiga inställningar att tona ner bilden så är det bara att avakta tills dom får ordning på det.
Fler inställningsmöjligheter för HDR är ett måste på alla tv apparater
inkludera en tonkurva exakt samma som man har i camera raw när man justerar foton
justera linjen helt fritt från skuggpartier och medeltoner till högdalar.
problemet löst
Bifogad fil(er)
Redigerat av sune bejas, 26 July 2017 - 12:44.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Hjälp? Vilken tv ska jag välja? 
9 bilder

5 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?