Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) Rapporterad 9 9.28846 (51) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 26 July 2016 - 17:02

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Det är inte bra att den har "instabil ryckighet" när man slår av brusreduceringar. Hade det varit stabil ryckighet som på gamla apparater skulle jag inte reagera. Har någon provat att slå av alla förbättringsfunktioner på en Oled? Det skulle vara intressant och höra hur bilden ser ut då.

Den uppvisar "instabil ryckighet" oavsett om TruMotion är av eller på  :P  Ter sig bara på lite olika sätt  ;) (du förstår om du ser det)

Ja - 'någon' har provat att slå av alla förbättringsfunktioner! På min panel blir jag blir inte kvitt problematiken ändå! Just för tillfället har jag alla förbättringsfunktioner avslagna förutom TruMotion som jag satt i User-läge med De-judder3 och De-blur7. En kompromiss utan (för mig) särskilt synlig SOE. Ser dock fortfarande problem med oroligheter i bilden emellanåt, dock något mindre än om jag stänger av det.

Då jag inte vågar hoppas på framtida firmware uppdateringar som förbättrar detta får jag lära mig leva med det. 

Postad 26 July 2016 - 17:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Är den kopplad till en blu-ray spelare eller dator när du ser problemen?

Postad 26 July 2016 - 17:21

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Är den kopplad till en blu-ray spelare eller dator när du ser problemen?

Huvudproblemet lär inte ha med uppspelande källa att göra då de inte tycks spela någon roll - problematiken kring rörelsehantering uppstår oavsett. Det är hos panelen felet ligger. Källor inkluderar exempelvis blu-ray spelare, parabol/digitalbox, usb, inbyggda appar... dock ingen dator. Jag har testat olika inställningar för bildsignalen hos de yttre källorna utan framgång. Det spelar ingen roll om exempelvis blu-ray spelaren sköter uppskalning eller panelen - problematiken uppstår oavsett... 

Postad 26 July 2016 - 17:30

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Huvudproblemet lär inte ha med uppspelande källa att göra då de inte tycks spela någon roll - problematiken kring rörelsehantering uppstår oavsett. Det är hos panelen felet ligger. Källor inkluderar exempelvis blu-ray spelare, parabol/digitalbox, usb, inbyggda appar... dock ingen dator. Jag har testat olika inställningar för bildsignalen hos de yttre källorna utan framgång. Det spelar ingen roll om exempelvis blu-ray spelaren sköter uppskalning eller panelen - problematiken uppstår oavsett... 

Som sag vill du ha denna tv och är känslig så får du

1. Avstå från denna tv eller

2. Betala 5000 kr till för att köpa en Samsung Ultra blu-ray för att fixa dina problem. 

3. Vet ej om detta hjälper med vanliga tv-sändningar.

Redigerat av Enator, 26 July 2016 - 17:34.

Postad 26 July 2016 - 17:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Aj aj. Det är konstigt. Hur kan det uppstå instabilitet även med bra källor? Undrar om vissa "förbättringar" är påslagna i servicemenyn fortfarande? Min Panasonic PV-60 uppvisar exakt sådana problem. Tyvärr förstår jag inte Panasonics servicemeny och har ännu inte lyckats förbättra bilden. Fenomenet var känt under namnet "Clay Face". Extreeeeeemt irriterande. Mitt hat mot gömda "effekter" är väldigt djup... :)

Det enda sättet att gå förbi effekten var/är att koppla in en källa via VGA. VGA går förbi hela bildprocessorn och uppvisar en märkbart bättre bild. Vad jag gissar så har väl inte Oled VGA, men du skulle kunna testa DVI om det går. Vad jag tror så kanske den bildsignalen går förbi processorn.   

Som sag köper du denna tv och är känslig så får du

1. Avstå från denna tv eller

2. Betala 4500 kr till för att köpa en Samsung blu-ray för att fixa dina problem. 

Du tror att hans spelare kan vara källan till problemen? Det skulle iså fall vara bättre nyheter.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 26 July 2016 - 17:32.

Postad 26 July 2016 - 17:37

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Läs några rader ovan om Samsung blu-ray

Postad 26 July 2016 - 17:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag orkar inte leta...

Men du tror att det är spelaren?

Postad 26 July 2016 - 17:42

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Folk säger så och läste lite på nätet och för Netflix har den löst problemen. Men OM man vill ha UHD då får man betala 5000 kr till  :D

Postad 26 July 2016 - 17:47

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Grabbar - det är problem med rörelsehantering OAVSETT källa jag har testat. Det spelar ingen roll. Kan få lika mycket ryckighet på B6 via min Oppo BDP-103D (inställd på 'Source Direct') som via inbyggda Netflix appen och ett USB-minne eller digitalbox.

Jag tänker inte skylla på yttre källor här - det är LG's huvudsakliga problematik vi talar om. Eller jag gör det åtminstone. 

Postad 26 July 2016 - 17:51

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Grabbar - det är problem med rörelsehantering OAVSETT källa jag har testat. Det spelar ingen roll. Kan få lika mycket ryckighet på B6 via min Oppo BDP-103D (inställd på 'Source Direct') som via inbyggda Netflix appen och ett USB-minne eller digitalbox.

Jag tänker inte skylla på yttre källor här - det är LG's huvudsakliga problematik vi talar om. Eller jag gör det åtminstone. 

Det kan vara så men om jag läster omdömen om denna blu-ray

Den absolut bästa BluRay-spelaren jag ägt. Lätt att installera. Logiska och prydliga inställningsmenyer.
Bild och ljud är fantastiska, med många inställningsmöjligheter.
Massor av appar, bl.a. YouTube, Netflix, HBO och Plex.
Den streamar Netflix perfekt, till skillnad från de flesta BluRay-spelarna på marknaden. Tack vare att den kör ut 24 Hz vid Netflix-streaming, flyter bilden på utan hack. Upplever också att bilddetaljerna är bättre än andra spelare jag provat sista månaden.
Har sedan december tills idag provat LG, Sony och Panasonics spelare i ungefär samma prisklass, och dem var jag missnöjd med och lämnade tillbaka.
Vill du ha en BluRay som gör ett bra jobb, köp den här!

OBS den kan inte visa UHD.

https://www.prisjakt...t.php?o=3042864

Postad 26 July 2016 - 18:02

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Hmm nästan så att man får köpa en sådan här på öppet köp så att man får testa. Helt klart är att era obeservartioner helt klart är motstridiga mot de som ska vara seriösa testare.

Kan det vara så helt enkelt att det är den snabba responstiden i OLED-panelen som ställer till det och att det känns ryckigare än vad det är. För som sagt var med LCD/Plasma snackar vi 5-20 ms responstid mot OLEDs 0,1 ms. 24p kan aldrig bli helt bra utan en massa trix. Olika scener med olika panoreringar, hastigheter visar ju helt klart nackdelerna med 24 bilder per sek på helt olika sätt och det i komb. med en blixtsnabb panel kanske blir droppen för en del.

Hade detta varit en jätte dealbreaker för alla OLED-ägare och seriösa testare så hade det blivit mer skriverier om det. Jag vill inte på något sätt försöka snacka bort det ni upplever, mest bara förundrad vad det grundar sig i.

Så här skriver avforums och det är samma reslutat som HDTVtest och Rtings kommer fram till:

We didn't experience any issues with judder and suspect that any reports of judder are the result of incorrectly setup sources but if you do feel that there is noticeable judder, the de-judder control in the User TruMotion setting could help but be careful not to introduce excessive smoothing with film-based content.

Redigerat av hugeman, 26 July 2016 - 18:03.

Postad 26 July 2016 - 18:05

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Det som Rtings säger har vi gjort med olika varianter. Tro mig vi ljuger inte :D

Det skulle bli bra om du köper själv en eller åker till någon som har en och testar där.

Redigerat av Enator, 26 July 2016 - 18:06.

Postad 26 July 2016 - 18:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Nvidia Shield kirrar det väl.

Postad 26 July 2016 - 18:16

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Det som Rtings säger har vi gjort med olika varianter. Tro mig vi ljuger inte :D

Det skulle bli bra om du köper själv en eller åker till någon som har en och testar där.

Och ni har testat att koppla direkt till TV:n och inte genom en förstärkare.

Om jag ska vara ärlig så har jag sett lite i butik där jag konstaterade att spelaren var korrekt inställd och skickade 24p. Jag la jag märke till det jag försöker få fram ovan, att det är 24p-hack, dock lite mer markant än på min plasma och LCD och där är min filosofi om den snabba panelen som ställer till det och att vissa är mer känsliga. Men jag har faktist inte sett något regelrätt judder liknade 3:2 eller annat. Dock är det svårt att bilda sig en uppfattning i en butik under nåra få minuter.

Skicka ner din tv till mig så ska jag ge dig min bedömning efter 1 vecka och skicka tillbaka den ;)

Jag hade gärna köpt en men jag känner inte att OLED är riktigt redo än med dem priserna som är utan jag forstätter att leva med min Samsung-plasma från 2013 några år till =)

Postad 26 July 2016 - 18:22

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0

Hmm nästan så att man får köpa en sådan här på öppet köp så att man får testa. Helt klart är att era obeservartioner helt klart är motstridiga mot de som ska vara seriösa testare.

Kan det vara så helt enkelt att det är den snabba responstiden i OLED-panelen som ställer till det och att det känns ryckigare än vad det är. För som sagt var med LCD/Plasma snackar vi 5-20 ms responstid mot OLEDs 0,1 ms. 24p kan aldrig bli helt bra utan en massa trix. Olika scener med olika panoreringar, hastigheter visar ju helt klart nackdelerna med 24 bilder per sek på helt olika sätt och det i komb. med en blixtsnabb panel kanske blir droppen för en del.

Hade detta varit en jätte dealbreaker för alla OLED-ägare och seriösa testare så hade det blivit mer skriverier om det. Jag vill inte på något sätt försöka snacka bort det ni upplever, mest bara förundrad vad det grundar sig i.

Så här skriver avforums och det är samma reslutat som HDTVtest och Rtings kommer fram till:

Jag blir också förvånad mellan den disconnect som existerar mellan många användare och expert recensioner. HDTVtest har sagt att den inte har något judder vid 23,976Hz källa. Kan det vara som du skriver att många användare reagerar på den snabba svarstiden? Vill dock påpeka att har man en TV som hanterar 23,976Hz korrekt och källa som skickar en korrekt signal kan man få ett väldigt fint "flyt". Folk som hela tiden gassar ut att det minsann finns "inbyggt" judder i 24p undrar jag om de någonsin sätt "korrekt" 24p, uppspelat på typ en KURO 9G plasma. 

Fråga till ägare: hur länge måste man titta på en blu-ray innan problemen visar sig? 1h eller räcker det med typ 5min? 

Postad 26 July 2016 - 18:22

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Och ni har testat att koppla direkt till TV:n och inte genom en förstärkare.

Jag har ingen blu-ray. Jag använder bara den interna Netflix appen.

Vanliga tv-program har jag inte ens kolat eftersom jag saknar koppling :D 

Postad 26 July 2016 - 18:30

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 1

Jag har ingen blu-ray. Jag använder bara den interna Netflix appen.

Vanliga tv-program har jag inte ens kolat eftersom jag saknar koppling :D

I ditt fall skulle jag börja med att plocka bort felkällan intern app för Netflix! Där har du nada kontroll på vad den hittar på. En erkänt bra BD-spelare kopplad direkt till TV:n som är korrekt inställd på 24p sedan kan vi börja fundera seriöst på vad problemet ligger ;)

Jag blir också förvånad mellan den disconnect som existerar mellan många användare och expert recensioner. HDTVtest har sagt att den inte har något judder vid 23,976Hz källa. Kan det vara som du skriver att många användare reagerar på den snabba svarstiden? Vill dock påpeka att har man en TV som hanterar 23,976Hz korrekt och källa som skickar en korrekt signal kan man få ett väldigt fint "flyt". Folk som hela tiden gassar ut att det minsann finns "inbyggt" judder i 24p undrar jag om de någonsin sätt "korrekt" 24p, uppspelat på typ en KURO 9G plasma. 

Fråga till ägare: hur länge måste man titta på en blu-ray innan problemen visar sig? 1h eller räcker det med typ 5min? 

Naturligtvis får du ett fint flyt, om än lite hackigt från scen till scen där 24 bilder per sekund helt enkelt inte räcker till.

Postad 26 July 2016 - 19:02

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Talar inte enbart om 24Hz material och dess eventuella "judder" - LÅNGT IFRÅN - finns fler tekniska termer för de rörelsehanteringsproblem jag upplever; "stutter" till exempel. Kontentan oavsett vilken teknisk term vi sätter på det - flytet i bilden är lidande. Jag tittar på 4K UHU klipp via inbyggda YouTube appen just nu och det finns flera tillfällen med ryckig bild. Ser jag samma material på min iPad, Dell laptop eller plasman i sovrummet är flytet betydligt bättre och ingen av dem har massa bildprocesser påslagna.

Inte alla recensenter har varit lika milda i sitt omdöme i detta fall, så det är blandat.

Postad 26 July 2016 - 19:09

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Om ryckigheten via youtube kommer på exakt samma ställe när du kör filmen är det "fel" på filmen. Kommer ryckningarna slumpmässigt är det troligtvis strömningen från youtube. 

Testa att köra klippet om och om igen så får vi höra vad du får för resultat.

Postad 26 July 2016 - 20:55

Unregisterede11dd107
  • Unregisterede11dd107
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Talar inte enbart om 24Hz material och dess eventuella "judder" - LÅNGT IFRÅN - finns fler tekniska termer för de rörelsehanteringsproblem jag upplever; "stutter" till exempel. Kontentan oavsett vilken teknisk term vi sätter på det - flytet i bilden är lidande. Jag tittar på 4K UHU klipp via inbyggda YouTube appen just nu och det finns flera tillfällen med ryckig bild. Ser jag samma material på min iPad, Dell laptop eller plasman i sovrummet är flytet betydligt bättre och ingen av dem har massa bildprocesser påslagna.

Inte alla recensenter har varit lika milda i sitt omdöme i detta fall, så det är blandat.

Har du något exempel på youtube-klipp där du upplever "judder" rörelsehanteringsproblem gärna med tidsangivelse där problemet är som värst. Skulle vara intressant och testa på min Panasonic plasma hemma och sedan på LG b6 i butik.

Postad 26 July 2016 - 21:09

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0
Min philips från 2007, lcd full hd, eisa award vinnare det året, 9000 serien, klarade alla källor utan problem (chromecast,ps3 streaming,digital tv) med perfekt bildflyt utan ryckigheter och lagg. På den använde jag natural hd motion satt på minimum det fanns medium och max också att välja mellan, visst det blev lite artefakter vid sidan om, men man tänkte inte på det och det störde inte. Så det ska inte spela nån roll vilken källa man använder. Som sagt min b6 klarar ju inte av dom här.

Jag tycker den är väldigt oskön att kolla på b6:an. Jag tycker den känns defekt. Perfekt svärta och perfekta färger betyder inte mycket när rörelsehanteringen inte funkar. Nu vet man vad som är viktigast med en tv, rörelsehanteringen.

Postad 26 July 2016 - 22:21

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0
Jag måste säga dock att på digital tv från telia med svt hd, när jag kolla på allsång på skansen var det helt ryck fritt och inget lagg alls. Kunde till och med stänga av tru motion och det var inget judder även med snabba panoreringar och ingen ryckighet även med trumotion på användare oavsett inställningar där var det perfekt flyt. Jag tror det är samma med alla svenska svt program, får kolla mer. Så den kan om den vill. Men när svt visar serier och film blir det ryckigt med trumotion på. Får testa mer med trumotion off. Jag har nog inte upplevt den ojämna ryckigheten och lagget med trumotion off, men då blir bilden väldigt hoppig vid panoreringar tycker jag. Men det känns som normalt judder man kan förvänta sig med ingen bildhanterings teknik påslagen. Det jag upplever defekt är som sagt den onormala ryckigheten och lagg med trumotion påslagen. Men jag är inte helt säker än om den onormala ryckigheten finns med tru motion av, får kolla mer på det. Om den onormala ryckigheten finns kvar då borde den ju klassas som defekt.

Postad 27 July 2016 - 08:37

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Jag måste säga dock att på digital tv från telia med svt hd, när jag kolla på allsång på skansen var det helt ryck fritt och inget lagg alls. Kunde till och med stänga av tru motion och det var inget judder även med snabba panoreringar och ingen ryckighet även med trumotion på användare oavsett inställningar där var det perfekt flyt. Jag tror det är samma med alla svenska svt program, får kolla mer. Så den kan om den vill. Men när svt visar serier och film blir det ryckigt med trumotion på. Får testa mer med trumotion off. Jag har nog inte upplevt den ojämna ryckigheten och lagget med trumotion off, men då blir bilden väldigt hoppig vid panoreringar tycker jag. Men det känns som normalt judder man kan förvänta sig med ingen bildhanterings teknik påslagen. Det jag upplever defekt är som sagt den onormala ryckigheten och lagg med trumotion påslagen. Men jag är inte helt säker än om den onormala ryckigheten finns med tru motion av, får kolla mer på det. Om den onormala ryckigheten finns kvar då borde den ju klassas som defekt.

Känns lite som du bekräftar mina tankar. Om jag inte är ute och cyklar så spelas TV-sändingar likt allsång på skansen spelas in i 50 Hz och visas på Svt HD i 720p@50Hz och ger ett bättre flyt än många serier och speciellt filmer som faktiskt spelas in i 24p och speedas upp till 25 hz så där bör det se ryckigare ut.

Frågan är om du upplever samma sak med blu-ray med truemotion av och real cinema på, att det är "normal" ryckighet?

Jag förstår din frustration med Truemotion om det är den som spökar, tyvärr är väl alla sådana funktioner ett vågspel och LG har inte en jättebra historik på hur det brukar fungera. Samsung och Sony gör det betydligt bättre, men det hjälper inte dig om du vill ha en OLED för de andra egenskaperna.

Postad 27 July 2016 - 09:06

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 1

Jag känner väl igen diskussionen om rörelsehanteringen, både på andra oled-modeller och andra apparater. Har själv suttit med en LG oled i snart 3 år och kan av den erfarenheten jag skaffat mig säga att jag håller med Hugeman i allt han säger. Lyssna på honom för han har rätt!

Var själv skeptisk i början och tyckte det flöt väldigt dåligt då jag är mycket känslig för minsta störning men har fått lära mig flera saker under resan, att 24p alltid hackar då hälften av bildinformationen går förlorad, och att en oleds snabba paneler förstärker detta faktum. Redan då, 2013 konstaterades i tester att LG:S oled-modeller spelade upp 24p korrekt och det finns knappast något som talar för att det skulle ändrats till dagens modeller.

Det som inte fungerar på min oled är att tillföra bildinterpolering, visst det blir bättre flyt då det mildrar det naturliga 24p-hacket men det tillför oregelbunda ryck och konstigheter. Hade tidigare sony och deras interpolering fungerade felfritt.

Har därför lärt mig trots att jag egentligen vill ha lite bildinterpolering att titta på bilden rent utan något tillsatt. Det naturliga hackandet i 24p lär man sig att acceptera och tänker inte längre på det. Reagerar däremot direkt på amerikanska program som är inspelade i 60hz då de alltid juddrar när de spelas upp i 50hz men vet nu att det inte är tvns fel.

Det hela är egentligen ganska enkelt enlig min mening, om tvn är kapabel att visa en perfekt bild från en bluray-skiva eller svts påkostade 50hz-sändningar, ja då är det vad tvn kan prestera. Allt annat är problem i insignalen, punkt!

Postad 27 July 2016 - 09:38

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Nvidia Shield kirrar det väl.

Det ser ut att jag måste ta hem en nVidia Shield och testa och se om den löser mina problem med Netflix. Har testat lite 24fps, 50fps och 60fps i YouToube. Har inga problem med 50fps och 60fps men tv:n ställer till problem med 24fps oavsett TrueMotion på eller av.  

Redigerat av Enator, 27 July 2016 - 09:38.

Postad 27 July 2016 - 10:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 3

Jag måste säga dock att på digital tv från telia med svt hd, när jag kolla på allsång på skansen var det helt ryck fritt och inget lagg alls. Kunde till och med stänga av tru motion och det var inget judder även med snabba panoreringar

Ja, men det det beror ju på källan...

SVT sänder som sagt i 720p med 50 bilder per sekund. Om programmet du tittar på är producerat med 50 bilder per sekund, så kommer det att flyta på fint.

När SVT eller någon annan TV-kanal sänder serier, filmer osv som är producerade i 24p, kan resultatet bli lite hur som helst. Den simpla metoden som även användes på DVD var att helt enkelt öka hastigheten till 25 bilder per sekund. Om du tittar på DVD-fodralet till en svensk utgåva och jämför med en amerikansk, så är den svenska utgåvan kortare pga det.

Ofta används denna metoden till TV-utsändningar med. 24x2= 48 och 25x2 = 50 helt enkelt. Men det kan lika gärna vara så att de bara spelar upp det som det är, och då får man 24->50Hz judder eftersom bildhastigheten blir ojämn.

När film sänds på TV kan det också vara konverterat med en Truemotion-liknande metod, dvs interpolering (från 24 till 25p då). Det används iaf på t ex amerikanska TV-program som är inspelade med 60 bilder per sekund. Att konvertera det till 50 utan interpolering blir rejält ryckigt. Det är därför det alltid var judder på amerikanska program förr, när de sändes på svensk TV.

Att 50Hz används i europa och 60Hz i USA beror helt enkelt på den primitiva analoga tekniken som användes på 1950-talet, dvs bilden är synkad till elnätets frekvens. Nuförtiden spelar det ingen roll eftersom alla bildvisare stödjer både 50 och 60Hz.

Givetvis hackar 24p eftersom det är en väldigt låg bildhastighet som har sin grund i ~100 år gammal teknik för biografer. Men det ska hacka i en jämn hastighet.

Hugeman har helt rätt i det han skriver om skarp bild. Högre kontrast och skapare konturer vid rörelse gör att låg framerate hos källan syns mer. Det är därför 24p ibland kan uppfattas som om det flyter på bra i mörka/kontrastfattiga scener, medans det hackar rejält vid snabba panoreringar med skarpa konturer. De som producerar film tar hänsyn till det och kompenserar med slutartiden hos kameran. Det är därför bilden är suddig om man pausar vid en snabb panorering. Det räcker dock inte. 24p är en låg bildhastighet och det ska hacka när det spelas upp.

När det gäller TV-uständningar så är TVn det sista man ska skylla på. Det kan vara precis hur dåligt som helst, med allt från interlaced-material uppspelat i fel ordning (bilden hoppar fram) till encoding-fel som gör att bildrutor helt enkelt försvinner. Det senare har varit ett problem länge i marknätet, men det verkar som att de har fått rätt på det nu.

När man spelar in TV-uständningar till datorn, sparas bitströmmen på hårddisken utan förändring, dvs det man har är samma MPEG-dataström som skickades ut från sändaren. (Det gäller även digitalboxar osv men där krypteras det så att det är låst till den boxen, dvs helt värdelöst om man vill spara det).

Hursomhelst så fanns tappade bildrutor (två likadana efter varandra ibland trots 50Hz utsändning/program) i den dataströmmen. Skickade ett exempel till Per Björkman på SVT och han kunde verifiera att problemet inte fanns på originalet hos SVT, utan uppstod någonstans i kedjan, troligtvis när det encodades till låg bitrate för utsändning i marknätet.

Jag sticker ut hakan och säger att åtminstone 910V OLED inte har några problem alls med rörelsehanteringen, inte ens i 24p som många påstår. Håller på en hel del med videoredigering och har testat att encoda testmönster där en vid linje flyttas över bilden i en jämn hastighet. Om jag spelar upp klippet med 24p valt som utformat från datorn, så finns det helt enkelt inget judder. Linjen rör sig i en jämn hastighet.

Sen angående det du nämner om din Philips från 2007, så skriver du svaret själv. Den använde bildinterpolering motsvarande Truemotion. Philips började med det, och nu har tyvärr alla TV det.

Tanken med Truemotion är att allt du spelar upp ska visas med 60 bilder per sekund, oavsett insignalens bildhastighet. Det betyder att TVn hittar på nya bildrutor där de "saknas". Det slätar över många fel i insignalen, men skapar istället egna mycket värre fel.

Ofta blir hack/ryck i bilden värre med Truemotion igång eftersom 60Hz flyter i stort sett helt felfritt, men när TVn inte kan räkna ut rätt bildrutor pga t ex fel i insignalen så hackar det till rejält.

Det är helt enkelt skräp som inte används av någon bildintresserad. Utan det visar din TV bilden korrekt. Om du sen gillar det eller inte är en annan sak, men då ska du skylla på materialet som spelas upp, inte TVn (bortsett från den inbyggda Netflix-appen som jag har dålig koll på, kör alltid det från datorn).

Redigerat av Ageve, 27 July 2016 - 11:07.

Postad 27 July 2016 - 14:47

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Det ser ut att jag måste ta hem en nVidia Shield och testa och se om den löser mina problem med Netflix. Har testat lite 24fps, 50fps och 60fps i YouToube. Har inga problem med 50fps och 60fps men tv:n ställer till problem med 24fps oavsett TrueMotion på eller av.  

Köpte jag en nVidia Shield och resultat är samma. Körde med olika fps men själva har rekommenderat 60fps och samma problem som interna Netflix appen. Så det är fel med själva tv:n ej vilken fps som den skickas in.  

Postad 27 July 2016 - 15:29

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Märkligt jag uppfattar inte nåt av detta.

Hade nåt hack i Marco polo via inbyggda Netflix appen. Men då hade jag inte Orginal och Just skanna i aspect ratio. Ändrade detta och stängde av truemotion helt igen, sedan dess kan jag inte få det att upprepa sig. Flyter på bra :)

Hr du möjlighet att skriva ner alla dina inställningar ? Så man kan felsöka från dem.

Postad 27 July 2016 - 15:47

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Märkligt jag uppfattar inte nåt av detta.

Hade nåt hack i Marco polo via inbyggda Netflix appen. Men då hade jag inte Orginal och Just skanna i aspect ratio. Ändrade detta och stängde av truemotion helt igen, sedan dess kan jag inte få det att upprepa sig. Flyter på bra :)

Hr du möjlighet att skriva ner alla dina inställningar ? Så man kan felsöka från dem.

Inställningar kommer från 

https://www.youtube.com/watch?v=n-AHoa-yrKk

TruMotion, User

De-judder: 2

De-blur: 5

Blir värre utan dessa.

hängde inte med hur du har löst ditt problem??

Postad 27 July 2016 - 17:12

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Här kommer länken till E som många klagar på judder och rörelseproblem: 

https://www.avforums...thread]=2028110

Postad 27 July 2016 - 17:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Här kommer länken till E som många klagar på judder och rörelseproblem: 

https://www.avforums...thread]=2028110

Ett klockrent exempel på det jag nämnde ovan, dvs fel i utsändningen, inte TVn.

https://www.avforums...5#post-23773766

I get break-up on an occasion, and I have a CRT. Usually happens when cars are between high buildings.

Folk i allmänhet verkar som sagt tro att TV-utsändningar är felfria.

Postad 27 July 2016 - 22:15

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0
I chromecast med svt play fungerar bildflytet som det ska utan dom onaturliga ryckigheterna också med tru motion på, med allsång på skansen, jämfört med när jag kollar på mr robot med chromecast som dom visar nu. Hur är det med hz:en med chromecast?

Postad 27 July 2016 - 22:58

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0

I chromecast med svt play fungerar bildflytet som det ska utan dom onaturliga ryckigheterna också med tru motion på, med allsång på skansen, jämfört med när jag kollar på mr robot med chromecast som dom visar nu. Hur är det med hz:en med chromecast?

Du kan ändra Hz i chormecast appen 50 eller 60hz.

Jag upplever samma sak och jag tror att Svensk TV/produktion har en annan bildfrekvens än serier/filmer. där har källan kanske något annat.

Postad 28 July 2016 - 01:10

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Det har väl skrivit innan i tråden att allt på SVT play är 50 Hz, och eftersom Mr Robot är en amerikansk serie så har de ju då gjort en konvertering från 30 fps till 25 fps innan den visas i Sverige, därav ryckigheten.

Postad 28 July 2016 - 09:24

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Netflix Marchella  25fps judder  ;)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  fram1.png   234.43K   7 Antal nerladdningar

Redigerat av Enator, 28 July 2016 - 09:28.

Postad 28 July 2016 - 09:37

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Netflix Marco Polo  framerate: 23.976 judder

Netflix Manhattan framerate: 23.976 inga judder

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  fram1.png   249.85K   5 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  fram1.png   148.29K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Enator, 28 July 2016 - 09:35.

Postad 28 July 2016 - 10:19

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Tittade på favoriten "Casino Royale" på Blu-ray igår och såg inte tillstymmelse av problem med rörelsehanteringen.

Källa: Oppo BDP-103D ('Source Direct')

Bildläge: ISF Expert Dark Room

- samtliga bildfinesser avstängda förutom... TruMotion User

De-judder: 4

De-blur: 7

Kanon...!!! Och vilken bild sen...!!!  :wub: Ingen påträngande SOE. Stänger jag av Trumotion blir det däremot synliga störningar. 

Därefter slängde jag i Blu-ray skivorna "Bourne Identity", "Sunshine", "Disney's Aladdin" följt av "Alice In Wonderland" och samtliga hade LG problem att hantera med samma sorts obehindrade flyt. Och återigen - med Trumotion avstängt blev det störningar i rörelsehanteringen.

Det är uppenbart varierande hur LG bearbetar rörelser och panoreringar i olika material. Det intressanta är att flera andra bildvisare jag tittat på med exakt samma material inte uppvisat synliga spår av störningar på det sätt som LG gör (med likvärdiga inställningar). Dessa inkluderar bland annat en Samsung LCD, Panasonic plasma och Sony LCD i sovrummet som alla matats med samma Blu-ray material. Så visst går det att få till förhållandevis bra flyt. Beror på hur duktig panelen är på hantera olika sorters material skulle jag vilja säga. Med LG B6 är det oerhört varierande.

Visst är det så att visst källmaterial är mer utmanande än andra. Men så vitt mig befarar ska en panel av rang i allra högsta grad klara av att hantera rörlighet i bild med förhållandevis gott flyt i princip oavsett källmaterial, vilket tidigare paneler jag ägt alltså klarat av - men min nya dyra LG gör det inte.

Kan det vara OLED-tekniken i sig som spökar...?

Vill inte låta som att jag lägger för stor vikt på detta eftersom jag älskar det mesta med B6! Det är en fantastik panel på många vis och jag skulle aldrig gå tillbaka till en LCD då den tekniken fortfarande lider av stor problematik.

Postad 28 July 2016 - 11:01

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Netflix Bloodline framerate: 23.976 judder

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  frame.png   202.07K   6 Antal nerladdningar

Postad 28 July 2016 - 11:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det har väl skrivit innan i tråden att allt på SVT play är 50 Hz, och eftersom Mr Robot är en amerikansk serie så har de ju då gjort en konvertering från 30 fps till 25 fps innan den visas i Sverige, därav ryckigheten.

Nja, TV-utsändningen är 50 fps.

På SVT Play har de tyvärr halverat frameraten till 25.

Fast även på "riktig" TV är en del material 25 fps, som bara dubbleras till 50 innan utsändningen, dvs två bildrutor efter varandra är likadana.

(Det ska inte förväxlas med interlaced, för där finns 50/60 unika bilder/fält per sekund. Innan utsändning från SVT HD så körs en deinterlacing på t ex 1080i material till 720p50).

De vanliga SD-upplösta SVT-kanalerna har förövrigt SVT HD som källa. Där kan det med andra ord handla om en 1080i -> 720p50 ->576i konvertering. Många möjliga felkällor, men SVT brukar ha koll på vad de gör, till skillnad från TV3, Kanal 5 mfl. Fast de har iaf blivit bättre...

Netflix Marchella  25fps judder  ;)

Serien kanske är 50fps från början, och sen halverad till 25fps av Netflix.

På dina bilder finns det ett antal "dropped frames" på de som har judder, men 0 på den som visades korrekt.

Tappade bildrutor kan bero på encodingen/konverteringen som Netflix gör innan det streamas, eller en bugg i Netflix-appen.

De-judder: 4

De-blur: 7

Ingen påträngande SOE. Stänger jag av Trumotion blir det däremot synliga störningar.

Därefter slängde jag i Blu-ray skivorna "Bourne Identity", "Sunshine", "Disney's Aladdin" följt av "Alice In Wonderland" och samtliga hade LG problem att hantera med samma sorts obehindrade flyt. Och återigen - med Trumotion avstängt blev det störningar i rörelsehanteringen.

Du får visst SOE med de inställningarna. Truemotion ska vara avstängt om du vill ha korrekt rörelsehantering, och återigen, korrekt rörelsehantering innebär inte att allting flyter på i 60 bilder per sekund.

Med truemotion igång får du precis de felen du beskriver, dvs ibland flyter det på bra och ibland inte.

Med "synliga störningar i rörelsehanteringen" antar jag att du menar att 24 bilder per sekund inte flyter som smör i en stekpanna, eller hur? Har du sett film på bio? Det hackar, och ska hacka eftersom det är en låg bildhastighet (förutom Hobbit i 48fps, men där klagade ju folk istället för att det inte hackade :rolleyes: ).

Tänk också på att stänga av Truemotion, och inte bara ställa reglagen på 0.

Redigerat av Ageve, 28 July 2016 - 12:50.

Postad 28 July 2016 - 12:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Jag har visserligen en 910V men jag får såpoperaeffekt bara jag har dejudder på 2 och deblur på 0, men jag har extremt känsliga ögon för sånt också...

Postad 28 July 2016 - 12:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag har visserligen en 910V men jag får såpoperaeffekt bara jag har dejudder på 2 och deblur på 0, men jag har extremt känsliga ögon för sånt också...

Ja, och har man båda på 0 hackar bilden till ibland ändå.

Det borde vara ett hänglås på den funktionen, med en disclaimer man måste läsa innan man aktiverar Truemotion. Varning: Denna funktionen kan förstöra bilden på din TV. Vill du verkligen fortsätta? ;)  

edit: Enator:

Såg att du kör Netflix från webbläsaren på datorn. Ställer du om grafikkortet till 50Hz när du spelar upp 25fps material, och 24Hz till 24fps material? Annars blir det judder.

Fast det borde iofs inte orsaka tappade bildrutor i Netflix-klienten.

Kollar på Marcella nu, och det är 0 borttappade bildrutor än så länge. Vilket avsnitt var det?

Bifogad fil  netflix_marcella.png   209.53K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 28 July 2016 - 13:03.

Postad 28 July 2016 - 12:58

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Nja, TV-utsändningen är 50 fps.

På SVT Play har de tyvärr halverat frameraten till 25.

Fast även på "riktig" TV är en del material 25 fps, som bara dubbleras till 50 innan utsändningen, dvs två bildrutor efter varandra är likadana.

(Det ska inte förväxlas med interlaced, för där finns 50/60 unika bilder/fält per sekund. Innan utsändning från SVT HD så körs en deinterlacing på t ex 1080i material till 720p50).

De vanliga SD-upplösta SVT-kanalerna har förövrigt SVT HD som källa. Där kan det med andra ord handla om en 1080i -> 720p50 ->576i konvertering. Många möjliga felkällor, men SVT brukar ha koll på vad de gör, till skillnad från TV3, Kanal 5 mfl. Fast de har iaf blivit bättre...

Serien kanske är 50fps från början, och sen halverad till 25fps av Netflix.

På dina bilder finns det ett antal "dropped frames" på de som har judder, men 0 på den som visades korrekt.

Tappade bildrutor kan bero på encodingen/konverteringen som Netflix gör innan det streamas, eller en bugg i Netflix-appen.

Du får visst SOE med de inställningarna. Truemotion ska vara avstängt om du vill ha korrekt rörelsehantering, och återigen, korrekt rörelsehantering innebär inte att allting flyter på i 60 bilder per sekund.

Med truemotion igång får du precis de felen du beskriver, dvs ibland flyter det på bra och ibland inte.

Med "synliga störningar i rörelsehanteringen" antar jag att du menar att 24 bilder per sekund inte flyter som smör i en stekpanna, eller hur? Har du sett film på bio? Det hackar, och ska hacka eftersom det är en låg bildhastighet (förutom Hobbit i 48fps, men där klagade ju folk istället för att det inte hackade :rolleyes: ).

Håller med helt och hållet. Förstår inte hur man kan föredra Truemotion och andra fejkade rörelsefunktioner. Men smaken är som baken :)

Postad 28 July 2016 - 13:00

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

För min del ser ut att BD Samsung UBD-K8500 är sista lösning. Men avvaktar tills Samsung har fixat Dolby Vision oxå.

Postad 28 July 2016 - 13:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

För min del ser ut att BD Samsung UBD-K8500 är sista lösning. Men avvaktar tills Samsung har fixat Dolby Vision oxå.

Om det är Netflix du menar så är det nog din dator som orsakar det, så en bra BD-spelare med Netflix-app borde lösa det. Den borde växla automatiskt mellan 24 och 50Hz med. På datorn får du som sagt göra det manuellt i grafikkortets inställningar.

Efter ca 9 minuter har jag 4 dropped frames på Marcella (25fps).

Du fick över 200 på en minut.

Bifogad fil  netflix_marcella_dropped_frame.png   160.37K   5 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 28 July 2016 - 13:23.

Postad 28 July 2016 - 13:26

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Om det är Netflix du menar så är det nog din dator som orsakar det, så en bra BD-spelare med Netflix-app borde lösa det.

Efter ca 9 minuter har jag 4 dropped frames på Marcella (25fps).

Du fick över 200 på en minut.

attachicon.gifnetflix_marcella_dropped_frame.png

Jap den här bilden har jag tagit från min PC för att bara kolla fps. Detta problem visar i inbyggda appen. Kollad inte ens om jag har judder i pc:n oxå eller inte ;) 

Ja, och har man båda på 0 hackar bilden till ibland ändå.

Det borde vara ett hänglås på den funktionen, med en disclaimer man måste läsa innan man aktiverar Truemotion. Varning: Denna funktionen kan förstöra bilden på din TV. Vill du verkligen fortsätta? ;)  

edit: Enator:

Såg att du kör Netflix från webbläsaren på datorn. Ställer du om grafikkortet till 50Hz när du spelar upp 25fps material, och 24Hz till 24fps material? Annars blir det judder.

Fast det borde iofs inte orsaka tappade bildrutor i Netflix-klienten.

Kollar på Marcella nu, och det är 0 borttappade bildrutor än så länge. Vilket avsnitt var det?

attachicon.gifnetflix_marcella.png

Som sagt detta var bara att kolla fps för denna tv-serie som jag har problem i tv:n.

Postad 28 July 2016 - 14:51

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Läs gärna lite tydligare då jag skrev så här: utan påträngande SOE. Personligt omdöme då alltså. För dig kanske det vore påträngande dock, vad vet jag...? Är dock en kompromiss. Men det blir för mig betydligt bättre än att stänga av TruMotion helt med det mesta material jag kört hittills, iallafall i mina ögon. Och tro mig - jag testar att stänga av det titt som tätt... förskräckligt ryckigt och hackigt på nästan all sorts material. Folk i bild kan inte ens vara stilla och prata utan att deras ansikten och läppar drabbas av störningar och det är INTE bra! Inte bra alls...! LG är sämst av alla paneler jag ägt hittills på den här punkten (men bäst på allt annat!).

Och nej - som jag sagt åtskilliga gånger tidigare - att stänga av TruMotion gör bara att de störande elementen blir värre. Skulle mer än gärna låta det vara avstängt om bara panelen klarade av att visa rörliga bilder mer bättre flyt. Jag förväntar mig inte perfektion (något sådant finns ej) MEN - om det distraherar så pass att det förstör upplevelsen så är det INTE till en fördel om jag säger så. Hänger du med...? Du kanske tycker det dock bara för att det "ska hacka"...? Där har vi inte samma preferenser.

Och nej - film på de biografer jag varit på uppvisar inte dessa störningar. Kan inte minnas att jag sett eller störts utav det en endaste gång och då går jag på bio ofta. Det gäller de andra panelerna jag räknade upp också.

Vissa människor här måste kanske förstå att inte alla uppskattar dessa störande moment, eller tycker att det är ok bara för att det är "korrekt". Preferenser måste tas hänsyn till, speciellt om det är konsumentprodukter som vi betalar stålar för. Så är det bara.

Postad 28 July 2016 - 15:11

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 1

Läs gärna lite tydligare då jag skrev så här: utan påträngande SOE. Personligt omdöme då alltså. För dig kanske det vore påträngande dock, vad vet jag...? Är dock en kompromiss. Men det blir för mig betydligt bättre än att stänga av TruMotion helt med det mesta material jag kört hittills, iallafall i mina ögon. Och tro mig - jag testar att stänga av det titt som tätt... förskräckligt ryckigt och hackigt på nästan all sorts material. Folk i bild kan inte ens vara stilla och prata utan att deras ansikten och läppar drabbas av störningar och det är INTE bra! Inte bra alls...! LG är sämst av alla paneler jag ägt hittills på den här punkten (men bäst på allt annat!).

Och nej - som jag sagt åtskilliga gånger tidigare - att stänga av TruMotion gör bara att de störande elementen blir värre. Skulle mer än gärna låta det vara avstängt om bara panelen klarade av att visa rörliga bilder mer bättre flyt. Jag förväntar mig inte perfektion (något sådant finns ej) MEN - om det distraherar så pass att det förstör upplevelsen så är det INTE till en fördel om jag säger så. Hänger du med...? Du kanske tycker det dock bara för att det "ska hacka"...? Där har vi inte samma preferenser.

Och nej - film på de biografer jag varit på uppvisar inte dessa störningar. Kan inte minnas att jag sett eller störts utav det en endaste gång och då går jag på bio ofta. Det gäller de andra panelerna jag räknade upp också.

Vissa människor här måste kanske förstå att inte alla uppskattar dessa störande moment, eller tycker att det är ok bara för att det är "korrekt". Preferenser måste tas hänsyn till, speciellt om det är konsumentprodukter som vi betalar stålar för. Så är det bara.

Tyvärr det finns många här på forumet som säger så skall en tv bete sig (ibland undrar jag om dessa personer jobbar på LG?) och det gör mig besviken att dessa personer försvarar LG för att deras tv klara inte av olika källor men min ex-tv 8 år gammal klarar av dem flesta källor med perfekt rörelse. 

Redigerat av Enator, 28 July 2016 - 15:12.

Postad 28 July 2016 - 15:18

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Tyvärr det finns många här på forumet som säger så skall en tv bete sig (ibland undrar jag om dessa personer jobbar på LG?) och det gör mig besviken att dessa personer försvarar LG för att deras tv klara inte av olika källor men min ex-tv 8 år gammal klarar av dem flesta källor med perfekt rörelse. 

Håller med dig helt och fullt.

Alla har rätt till sina åsikter, men inte för intet som man undrar ibland...

Postad 28 July 2016 - 15:49

Mickebkrd
  • Mickebkrd
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ibland är det skönt att vara glad amatör. Har nu haft min 55B6 i två dagar. Stängde av Truemotion ganska omgående och är nu helnöjd med bilden. Upplever inga problem, å andra sidan är jag inte så insatt. Kör IP-tv med fiberanslutning.

Postad 28 July 2016 - 15:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Du kanske tycker det dock bara för att det "ska hacka"...? 

Om du inte har koll på hur film och video fungerar, och väljer att inte lyssna på de som har mer erfarenhet än dig, så är det upp till dig. Jag försöker bara hjälpa till.

Om man vill ha en bra bild, så ska det hacka om källan hackar, dvs bilden ska visas korrekt, som den är inspelad.

Om källan har 50 eller 60 bilder per sekund utan några saknade bildrutor, och den spelas upp med rätt bildfrekvens inställd på TVn, så ska det flyta på "perfekt", och det gör det med LGs OLED.

Om källan har 24 bilder per sekund, så är det inte tillräckligt för att ögonen/hjärnan ska uppfatta det som en jämn rörelse.  Det syns tydligt på bio, men ännu mer tydligt på en OLED pga den skarpa, kontrastrika bilden.

Det stora problemet med interpolering som du gillar, är inte bara att bilden ser onaturlig ut eftersom det inte var filmat i den bildhastigheten, utan även ett antal bildfel som det ger, oavsett metod och oavsett märke på TVn. Det duger helt enkelt inte om man vill ha en bra bild.

Här är ett exempel på hur interpolering kan se ut. Se slutet av klippet och titta på husets panel runt de som springer förbi:

https://www.youtube.com/watch?v=spnPUORGMak

Här är ett annat exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=B_dE6HPIAJM

Tyvärr det finns många här på forumet som säger så skall en tv bete sig (ibland undrar jag om dessa personer jobbar på LG?)

Förväntar du dig seriösa svar med så dumma inlägg?

Om du är intresserad av att lösa dina problem, testa med en separat mediaspelare, och kontrollera att den kör rätt bildfrekvens, dvs 24Hz till 24p-material och 50Hz till 25p och 50p.

Redigerat av Ageve, 28 July 2016 - 16:10.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.