Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter vinyl skit eller gör jag fel?

573 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Technics SL-1411 (Skivspelare) 6 (0) Inga priser
Sony PS-HX500 (Skivspelare) 7 7.5 (1) Inga priser
Technics SL-1210GR (Skivspelare) 1 7.5 (1) Inga priser

Postad 15 January 2019 - 19:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tar det inte personligt men det är tråkigt att hela tiden höra att CD- skivan skulle vara någon typ av perfekt media vilket den absolut inte är. Båda formaten har brister, det är bara att konstatera att det är så.

Vilka tekniska brister har CD formatet att återge 2-kanals ljud? Som verkligen är hörbara. 

Postad 15 January 2019 - 19:52

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Har du testat? Jag har gjort det. Och många andra. CD har inga problem att spela in vinyl så det låter exakt lika.

Jag har testat, men för att få med den goa feedback så var jag tvungen att samtidigt spela upp vinylen genom mitt ljudsystem samtidigt som jag line-ade in vinylenljudet direkt från REC-out på min rotel.

Redigerat av Isaac, 15 January 2019 - 19:57.

Postad 15 January 2019 - 20:20

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Det är inte min kringutrustning vi skall diskutera. Det handlar om skillnad mellan vinyl och digital media. Trådskaparen verkar inte ha kört vinyl förut utan endast lyssnat på digital media. Hans problem kanske är helt enkelt att han inte gillar vinylljudet.

Jag är nyfiken och vill gärna ha alla ingångsvärden så att jag kan förstå hur du tänker runt detta. Du vet ju vad jag har för prylar- du får gärna skicka PM där du talar om vad du har för grejor...

Postad 15 January 2019 - 20:37

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

CD är VIDA överlägsen även de bästa bandsystemen. 

Har du testat? Jag har gjort det. Och många andra. CD har inga problem att spela in vinyl så det låter exakt lika. 

Jag har testat, massor av ggr. Allt från vinyl, rullband till MD, CD och 24/192 via Motu 896mk3, tidigare 896HD. Det verkar som om den raka frekvenskurvan tillsammans med bandbredd i mitt system låter torrt och tunt/konstlat när info hamnar på CDkodning i jämförelse med magnetband och 24/192. Som att gå från 2tum till kassett.  :(  Nu är jag ute och petar på extremt små men för mig avgörande detaljer. En cymbal eller trumljud, gitarrer osv. Till slut funderar jag på om bandbredden är tillräcklig i data på just CD. Öronen och hjärnan är ju inte linjär. Vet inte riktigt hur cdkodec fungerar men jag har föraningar om att den är linjär och då brister det i viktiga frekvensområden samtidigt som onödig mängd data slösas bort där det kanske inte är lika viktigt för hjärnan att registrera för upplevelsen. Egna slutsatser helt enkelt.

Kanske vet du hur logaritmen ser ut gällande mängd datatilldelning i olika frekvensområden?  :wacko:

Redigerat av PML73, 15 January 2019 - 20:48.

Postad 15 January 2019 - 20:59

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Vilka tekniska brister har CD formatet att återge 2-kanals ljud? Som verkligen är hörbara.

Om du har följt tråden så har du säkert sett att jag har tryckt på att masterprocessen alldeles för ofta bister när det gäller CD- formatet. Potential finns absolut i formatet men den möjligheten nyttjas alltför ofta alltför dåligt.

Sen om vi ska diskutera parametern tyck och tänk så är CD- ljudet i mina ögon ofta bristfälligt med alltför platt ljudbild, lystern i ljudet saknas och det finns inget riktigt liv. Men som sagt det handlar här om personliga preferenser, åsikter och inget annat...

Postad 15 January 2019 - 21:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 1
Jag säger det igenn, det är vibrationerna som skapar myset. Om man spelade 320x240 grafik på en crt-tv så såg det bättre ut än på en monitor. Grunden var inte att det återgavs bättre på crt, utan igentligen tvärtom att crt "lade till saker" som inte fanns. Pixlarna flöt ut mera och skapade mjukare kanter där det på pc-monitor såg ut som skit så var det faktiskt ganska snyggt på crt. En försämring - men som upplevs til det bättre.

Postad 15 January 2019 - 21:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Om du har följt tråden så har du säkert sett att jag har tryckt på att masterprocessen alldeles för ofta bister när det gäller CD- formatet. Potential finns absolut i formatet men den möjligheten nyttjas alltför ofta alltför dåligt...

Då är det ju inget problem med själva formatet...

Jag är nyfiken och vill gärna ha alla ingångsvärden så att jag kan förstå hur du tänker runt detta. Du vet ju vad jag har för prylar- du får gärna skicka PM där du talar om vad du har för grejor...

Nej jag vet inte vad du har och det spelar ingen roll för diskussionens skull

Postad 15 January 2019 - 21:19

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Nej jag vet inte vad du har och det spelar ingen roll för diskussionens skull

Du kan enkelt kolla i mitt galleri så ser du med egna ögon. För min del spelar det roll då jag vill få en ökad förståelse för hur du resonerar och vilka ljudideal som gäller för dig.

Postad 16 January 2019 - 01:38

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag har testat, massor av ggr. Allt från vinyl, rullband till MD, CD och 24/192 via Motu 896mk3, tidigare 896HD. Det verkar som om den raka frekvenskurvan tillsammans med bandbredd i mitt system låter torrt och tunt/konstlat när info hamnar på CDkodning i jämförelse med magnetband och 24/192. Som att gå från 2tum till kassett.  :(  Nu är jag ute och petar på extremt små men för mig avgörande detaljer. En cymbal eller trumljud, gitarrer osv. Till slut funderar jag på om bandbredden är tillräcklig i data på just CD. Öronen och hjärnan är ju inte linjär. Vet inte riktigt hur cdkodec fungerar men jag har föraningar om att den är linjär och då brister det i viktiga frekvensområden samtidigt som onödig mängd data slösas bort där det kanske inte är lika viktigt för hjärnan att registrera för upplevelsen. Egna slutsatser helt enkelt.

Kanske vet du hur logaritmen ser ut gällande mängd datatilldelning i olika frekvensområden?  :wacko:

Min gissning är att du kommer icke höra dessa skillnader i ett kontrollerat test. 

Om du har följt tråden så har du säkert sett att jag har tryckt på att masterprocessen alldeles för ofta bister när det gäller CD- formatet. Potential finns absolut i formatet men den möjligheten nyttjas alltför ofta alltför dåligt.

Sen om vi ska diskutera parametern tyck och tänk så är CD- ljudet i mina ögon ofta bristfälligt med alltför platt ljudbild, lystern i ljudet saknas och det finns inget riktigt liv. Men som sagt det handlar här om personliga preferenser, åsikter och inget annat...

Dålig mastring är dock inte samma som fel på formatet. 

Du kanske föredrar de färgningar som vinylen ger, helt enkelt. 

Postad 16 January 2019 - 01:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Du kan enkelt kolla i mitt galleri så ser du med egna ögon. För min del spelar det roll då jag vill få en ökad förståelse för hur du resonerar och vilka ljudideal som gäller för dig.

Jag har 4 st skivspelare, bland annat Nottingham analogue dais med en 12 tums Morch DP-8 arm. Knappast kattskit. Och även om det är en kanonspelare, så tar inte den bort problemen med vinyl. 

Postad 16 January 2019 - 05:09

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

Min gissning är att du kommer icke höra dessa skillnader i ett kontrollerat test. 

Det svåraste testet var när jag gick från CD och kopierade till rullband och vice versa. Det var hart om nästan omöjligt att höra skillnad. Den enda skillnaden jag hörde låg i låga basområdet och mellanregistret med en pytteliten färgning. Annars samma klang och allt. Så finns där en skillnad. Jag vet att CDformatet ordnar topp och botten långt bättre än vinyl gällande rak frekvenskurva. Men lödet i mellanregistret är inte detsamma som på CD. Som energin i musiken när jag gått från A-klass till AB -klass i slutstegen. Kalla det färgning eller annat, lite sämre blir det för upplevelsen iaf.  :blink:  :)

Att hävda att CDns ljudliga resultat alltid är närmare orginalet är ju inte klokt att säga. Då musiken i 999999 av 1000000 spelats in på fler kanaler och med större total bandbredd för varje instrument i daw eller 2"band än CDns 16/44. Cymbaler är ett riktigt bra exempel på hur de beränsas när de mixas ned till 2ch 16/44. Då har jag faktiskt kommit till egen slutsats att färgningen av magnetband och vinylåtergivning faktiskt återför en del av förlorad energi i ljudet via sina tekniska egenskaper. Andra digitala format som MD eller mp3 är än större exempel på ökat energitapp. Här spelar även hjärnans och tankarnas dagsform stor roll för vad som accepteras och inte. Bara detta jag syftat till. Vilket format som är närmast orginalet i studion vid lyssning, jadu... :rolleyes:  :D  :) Evig och sund frågeställning.  :wub: Och så uppgraderas riggen igen.  :lol:

För att kunna höra skillnaden måste källa, stärkare och hörlurar eller högtalare kunna nyansera den. Om skillnaden nu anses vara viktig förstås. Det är ju väldigt lätt att avfärda vinyl enbart pga behovet av att behöva byta sida och dyra återinvesteringar med jämna mellanrum. Betydligt bekvämare med CD och andra streamlösningar. Vilket jag också med njutning använder förstås.

Redigerat av PML73, 16 January 2019 - 05:53.

Postad 16 January 2019 - 07:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Att hävda att CDns ljudliga resultat alltid är närmare orginalet är ju inte klokt att säga.

Nu har väl ingen sagt "alltid"? Sen så kan vi ta upp ett vinylminus, surface noise, det hörs inte alltid men ofta. Det hörs på vilken anläggning som helst i stort sätt. Man behöver heller inte ha fladdermushörsel för att uppfatta detta. Sen finns ju andra vinylbegränsningar också.

Postad 16 January 2019 - 10:36

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Dålig mastring är dock inte samma som fel på formatet. 

Du kanske föredrar de färgningar som vinylen ger, helt enkelt.

Har aldrig påstått att det är fel på formatet CD. Jag lyssnar på båda formaten och uppskattar båda men föredrar vinylen.

Jag har 4 st skivspelare, bland annat Nottingham analogue dais med en 12 tums Morch DP-8 arm. Knappast kattskit. Och även om det är en kanonspelare, så tar inte den bort problemen med vinyl.

Tack för info, fin skivspelare. Nej har heller aldrig påstått att problemen försvinner- de finns alltid där men blir betydligt mindre framträdande om man har en bättre skivspelare/tonarm/pickup. Det måste även du ha märkt med din vinylrigg?

Redigerat av GyroSE, 16 January 2019 - 10:38.

Postad 16 January 2019 - 11:08

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Det finns en myt att det skulle vara enorm stora skillnader mellan skivspelare. Den största skillnaden är mellan pick-uper. 
Även med de bästa spelarna så är vinyl klart underlägsen CD.

Missade detta inlägg. Jag talar om skillnader mellan en instegsspelare och en spelare längre upp på uppgraderingsstegen- i det fallet handlar det knappast om en myt då uppenbara hörbara och mätbara skillnader finns. Mellan likvärdiga skivspelare är skillnaderna däremot mycket små. Mellan olika pickuper finns, precis som du skriver, den största skillnaden men man måste också ge pickupen förutsättningar att verka fullt ut- där kommer matchning med skivspelare, tonarm och RIAA- steg in i bilden.

Redigerat av GyroSE, 16 January 2019 - 11:11.

Postad 16 January 2019 - 12:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Nej har heller aldrig påstått att problemen försvinner- de finns alltid där men blir betydligt mindre framträdande om man har en bättre skivspelare/tonarm/pickup. Det måste även du ha märkt med din vinylrigg?

Så man måste ha en skivspelare för 100 000 kr för att vinylbristerna skall bli lite mindre framträdande?

Postad 16 January 2019 - 12:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Så man måste ha en skivspelare för 100 000 kr för att vinylbristerna skall bli lite mindre framträdande?

Å andra sidan anser ju Gyro även att bara ett fåtal CD - spelare i världen är goda nog. Vi har väl att göra med en extrem finsmakare helt enkelt. :)

Postad 16 January 2019 - 12:22

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Så man måste ha en skivspelare för 100 000 kr för att vinylbristerna skall bli lite mindre framträdande?

Nej de märker man med en betydligt billigare skivspelare än en som kostar 100.000 kr. Finns många fina spelare runt 15-20.000 kr där man får avsedd effekt.

Å andra sidan anser ju Gyro även att bara ett fåtal CD - spelare i världen är goda nog. Vi har väl att göra med en extrem finsmakare helt enkelt. :)

Hahaha...kanske det... ;)

Postad 16 January 2019 - 23:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det svåraste testet var när jag gick från CD och kopierade till rullband och vice versa. Det var hart om nästan omöjligt att höra skillnad. Den enda skillnaden jag hörde låg i låga basområdet och mellanregistret med en pytteliten färgning. Annars samma klang och allt. Så finns där en skillnad. Jag vet att CDformatet ordnar topp och botten långt bättre än vinyl gällande rak frekvenskurva. Men lödet i mellanregistret är inte detsamma som på CD. Som energin i musiken när jag gått från A-klass till AB -klass i slutstegen. Kalla det färgning eller annat, lite sämre blir det för upplevelsen iaf.  :blink:  :)

Tror dock att du inte kommer höra dessa skillnader i ett kontrollerat blindtest. 

Postad 17 January 2019 - 05:34

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

Tror dock att du inte kommer höra dessa skillnader i ett kontrollerat blindtest. 

Ett märkligt påstående. Så länge uppfattningen om återgivningen bekräftar tidigare åsikt kring just presentationen av ljudet är det nog inte många som faktiskt bryr sig. Det du nu nämnt i ovanstående inlägg visar inget med belägg för något. Bara en tro. Och det gör man i kyrkan. Vi andra testar oss fram och är ärliga inför verkligheten och dess förutsättningar. Jag hör skillnad, och många andra skulle också göra det om de kunde vara ärliga och försöka sätta sig utanför tidigare erfarenheter och bara lyssna. Vilket gör det här med hifi och dess återgivning intressant.   :)

Redigerat av PML73, 17 January 2019 - 05:35.

Postad 17 January 2019 - 06:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

.Jag vet att CDformatet ordnar topp och botten långt bättre än vinyl gällande rak frekvenskurva. Men lödet i mellanregistret är inte detsamma som på CD.

Du menar väl "detsamma som på LP"?

Postad 17 January 2019 - 07:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Håller med om att det krävs betydligt mindre av en digital källa för att låta acceptabelt. iPad Air 2 har t ex 107 dB SNR* på hörlursutgången, och då är ju analogt ljud ut bara en liten del av användningsområdet.

Ta sen t ex en Crosley Cruiser som jämförelse (skivspelare i resväska). Den låter illa och förstör skivorna.

* Ironiskt nog har många billiga, populära ”proffsljudkort” för inspelning sämre värden. Det nämns inte i marknadsföringen. Inte ett ord om teknisk spec, eftersom de använder billiga ADC-chip med SNR på runt 100dB, dvs 24/96 inspelning som knappt är bättre än 16-bit.

Det gäller givetvis inte seriösa kort för studiobruk, men ändå.

Redigerat av Ageve, 17 January 2019 - 07:54.

Postad 17 January 2019 - 08:13

Morot
  • Morot
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0

Fick TS ordning på sina grejer till slut?

Postad 17 January 2019 - 10:53

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Ageve,

Gällande Ipad Air så liknar presentationen av siffrorna de som kassettdäcken stolyserade med på 80-talet. Sedan gäller det ju att drivsteget också mäktar med hur digitalcodec är designat. Inte än träffat på bärbara bra stärkare utom de direkt avsedda för ändamålet. Typ chord osv.

Postad 17 January 2019 - 11:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Ageve,

Gällande Ipad Air så liknar presentationen av siffrorna de som kassettdäcken stolyserade med på 80-talet. Sedan gäller det ju att drivsteget också mäktar med hur digitalcodec är designat. Inte än träffat på bärbara bra stärkare utom de direkt avsedda för ändamålet. Typ chord osv.

Kassettdäck med 107 dB SNR ?

Postad 17 January 2019 - 12:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ageve,

Gällande Ipad Air så liknar presentationen av siffrorna de som kassettdäcken stolyserade med på 80-talet.

Nej, kassetband kommer aldrig i närheten av det.

Fullständig mätning på iPad Air 2. Tror att nyare modeller presterar en aning bättre t om.

”Bottom line - the iPad Air 2's analogue output measures quite well and sounds excellent. The low noise floor implies >17.5-bits of resolution.”

http://archimago.blo...-audio.html?m=1

Skulle själv inte köra med den i Hifi-anläggningen, men jämför som sagt med billiga skivspelare, som har inbyggd RIAA, USB-utgång som klipper signalen osv.

Postad 17 January 2019 - 12:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Nej, kassetband kommer aldrig i närheten av det.

Nakamichi Dragon, 72 dB, så det är en bit ifrån som sagt

Postad 17 January 2019 - 12:19

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

eftersom de använder billiga ADC-chip med SNR på runt 100dB, dvs 24/96 inspelning som knappt är bättre än 16-bit.

Zooms mobila enheter är ju seriösa fast dom har satsat mer på bra inbyggda mickar och hållbarhet istället för områden som sällan ger hörbar skillnad vid inspelning utomhus.

Högre samplingsfrekvens kan vara intressant även om bruset hos OP-amparna, mic-pre-amps och ADCen inte levererar lågt SNR, (mjukare LP-filter (även om detta knappast används vid budgetstrikta applikationer och kräver guldöron), samt inte minst möjlighet till mer kvalitet vid användning av pitch shifting framförallt, och här kan vi få stora hörbara skillnader.

Redigerat av Isaac, 17 January 2019 - 12:21.

Postad 17 January 2019 - 13:09

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

Kassettdäck med 107 dB SNR ?

Du missade tydligen till de siffror bergsprängarna visade och hur låga de var i verkligheten. Det är lätt att hävda att digitala eller optimala värden också är analoga verkligheter utan att ta hänsyn till t ex hörlursimpedans eller känslighet eller strömkapacitet i slutstegen.

Edit

Men detta torde vara en analog tråd. *Hämtar fislenätet och försöker fånga in trådskaparen*

Hur gick det?

Redigerat av PML73, 17 January 2019 - 13:10.

Postad 17 January 2019 - 13:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Du missade tydligen till de siffror bergsprängarna visade och hur låga de var i verkligheten. Det är lätt att hävda att digitala eller optimala värden också är analoga verkligheter utan att ta hänsyn till t ex hörlursimpedans eller känslighet eller strömkapacitet i slutstegen.

Ja, det har jag verkligen missat. Du kanske kan visa nu i efterhand?

Postad 17 January 2019 - 13:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0
Har aldrig vart med om att en mobil enhet levererar bra ljud ut oavsett siffor.....nu kan jag inte det tekniska här men det måste vara en del i kjedjan som man inte tar hänsyn til.

Postad 17 January 2019 - 14:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det är lätt att hävda att digitala eller optimala värden också är analoga verkligheter utan att ta hänsyn till t ex hörlursimpedans eller känslighet

Det finns mätningar på det med. iPad Air 2 klarar ganska tungdrivna lurar på maxvolym utan frekvensvariationer och med låg dist.

Fast ni verkar missa min poäng, dvs att det med dagens teknik krävs relativt lite för att få ett digitalljud som är helt ok. Det betyder inte att det är high end, men det är långt mycket bättre än de billigaste vinylspelarna.

edit: Här är en mätning på iPad Pro, med olika laster:
https://kenrockwell....dio-quality.htm

Redigerat av Ageve, 17 January 2019 - 14:52.

Postad 17 January 2019 - 14:50

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0
Jag tror inte att siffrorna är allt som spelar roll och ingen bra grund för att synsa om vad som låter bättre.

Jag har dock en helt ny ipad-pro här så jag kan ju testa mot min technics men.........jobben med att hitta samma mastring.
......eller sa du att Brothers in arms är samma som på cd?

En annan sak är ju att ipaden kostar mer än vinyl-riggen.

Redigerat av Demon Slayer, 17 January 2019 - 14:51.

Postad 17 January 2019 - 14:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

En annan sak är ju att ipaden kostar mer än vinyl-riggen.

Haha, ja det var kanske ett dåligt exempel med tanke på vad de kostar nuförtiden.

Brothers In Arms är dessvärre en remaster på Spotify, Apple Music osv. Den låter inte dåligt iofs, men plattare och högre.

Redigerat av Ageve, 17 January 2019 - 14:58.

Postad 17 January 2019 - 15:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Brothers In Arms är dessvärre en remaster på Spotify, Apple Music osv. Den låter inte dåligt iofs, men plattare och högre.

Högre låter den men inte kan jag tycka den är plattare. Tycker att det är mer "studs" i remastern.

Postad 17 January 2019 - 15:01

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Vad med på CD?

Annars brukar ju Pink Floyd vara ganska bra inspelade. Eller Niel Young....om du vet på rak arm en som har lik master på CD/Vinyl så kan jag kolla vilken press jag har. Dark side of the moon har jag som "HiFi"-utgåva. Andra som jag kommer på på rak arm som är fräsha är f.eks Allman Brothers BBC live...Paranoid..Abbey Road....Muddy waters folk singer?

Eller en Dylan? Men där är alla mina första press. Har en god del första på blues, Cream, King crimson, Ten years after..

Bara kom med några exempel där vi vet att det är samma master så ska jag se om jag har dom.

Redigerat av Demon Slayer, 17 January 2019 - 15:09.

Postad 17 January 2019 - 15:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

George Thorogood & the Destroyers brukar låta bra med bra tryck.

Postad 17 January 2019 - 15:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0
Han har jag tyvärr lite svårt för så har inga LP där...tror jag...ska kolla, men köpte hans första dvd-konsert och klarade inte av mannen....hehe

Postad 17 January 2019 - 15:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vad med på CD?

U2 - The Joshua Tree är rätt lik på CD och vinyl, remastern från 2017 på båda då.

Det är dubbelvinyl, och spåren slutar med god marginal till mitten.

edit: DR10-11 på de, dvs inte söndermastrat album.

Redigerat av Ageve, 17 January 2019 - 15:37.

Postad 17 January 2019 - 16:11

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

U2 - The Joshua Tree är rätt lik på CD och vinyl, remastern från 2017 på båda då.

Det är dubbelvinyl, och spåren slutar med god marginal till mitten.

edit: DR10-11 på de, dvs inte söndermastrat album.

Bra val då plattan kom under eran där vinylen fortfarande var att räkna med men där CD- utgåvan konkurrerade friskt försäljningsmässigt. Men borde vi ändå inte plocka ut ett mer audiofilt album som t.ex. "Elvis is Back!" ett mycket välinspelat album som finns ypperligt remastrat på både vinyl och CD- Steve Hoffman gjorde båda under sin tid hos audiofil- labeln DCC. Jag har plattan på både vinyl och CD (båda DCC)- båda låter väldigt lika i mina öron. Ageve- kan du få fram mätvärden på dessa?

Redigerat av GyroSE, 17 January 2019 - 16:17.

Postad 17 January 2019 - 16:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ageve- kan du få fram mätvärden på dessa?

Har tyvärr inte det på vinyl, bara CD.

Har fått till en rätt bra inspelnings-setup nu iaf. 

Spelare->Tube Box S->Monacor passiv volymkontroll->Asus Essence ST.

Signalkabeln från spelaren är utbytt mot en riktig (lakritskabel från början), och övriga kablar är en halvmeter var av bra kvalitet.

Måste använda volymkontrollen eftersom ljudkortet har fast gain, och klipper signalen annars. Märker ingen försämring, och den står på 90% så det lär inte bli några impedansproblem iaf, som det annars kan bli med passiva försteg på låg volym.

Körde först via försteget i en H/K 3720, men den suddar till allt ljud som passerar den ;)

Det enda som behövs nu är en mer seriös spelare, med mindre rumble...

U2 - I Still Haven't Found What I'm Looking For:

CD (2017):

Bifogad fil  u2_cd.png   16.81K   1 Antal nerladdningar

Vinyl (2017):

Bifogad fil  u2_vinyl.png   30.42K   1 Antal nerladdningar

Det är knappast någon välljudande inspelning, men den är iaf inte loudnessmastrad som sagt.

Redigerat av Ageve, 17 January 2019 - 20:14.

Postad 17 January 2019 - 23:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ett märkligt påstående. Så länge uppfattningen om återgivningen bekräftar tidigare åsikt kring just presentationen av ljudet är det nog inte många som faktiskt bryr sig. Det du nu nämnt i ovanstående inlägg visar inget med belägg för något. Bara en tro. Och det gör man i kyrkan. Vi andra testar oss fram och är ärliga inför verkligheten och dess förutsättningar. Jag hör skillnad, och många andra skulle också göra det om de kunde vara ärliga och försöka sätta sig utanför tidigare erfarenheter och bara lyssna. Vilket gör det här med hifi och dess återgivning intressant.   :)

Det finns mängder av tester som visar precis det jag säger. Det finns även flertalet tester med personer som hävdat de hört en skillnad, som sen inte hör den när de är med i kontrollerade tester. 
Det finns inget som helst, rent tekniskt, som stödjer det du hävdar. 

Postad 17 January 2019 - 23:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag tror inte att siffrorna är allt som spelar roll och ingen bra grund för att synsa om vad som låter bättre.

Hävdar du att vi inte kan mäta allt vi hör eller att vi inte mäter det som vi borde mäta? 

Postad 18 January 2019 - 05:45

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

Det finns mängder av tester som visar precis det jag säger. Det finns även flertalet tester med personer som hävdat de hört en skillnad, som sen inte hör den när de är med i kontrollerade tester.
Det finns inget som helst, rent tekniskt, som stödjer det du hävdar.

Jag kan inte ansvara för vad andra upplever eller hävdar. Eller vad du säger. Punkt. Kan bara svara för egna upplevelser som jag genomfört genom årens lopp.

Den största frågan är dock, vart tog trådskaparen vägen?

Ageve,

Tackar för fina och delikata bilder. Det finns små skillnader givetvis i fiskbenen. Tror du att det beror på surface noice? *s*

Redigerat av PML73, 18 January 2019 - 05:51.

Postad 18 January 2019 - 07:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Har tyvärr inte det på vinyl, bara CD.

Har fått till en rätt bra inspelnings-setup nu iaf. 

Spelare->Tube Box S->Monacor passiv volymkontroll->Asus Essence ST.

Signalkabeln från spelaren är utbytt mot en riktig (lakritskabel från början), och övriga kablar är en halvmeter var av bra kvalitet.

Måste använda volymkontrollen eftersom ljudkortet har fast gain, och klipper signalen annars. Märker ingen försämring, och den står på 90% så det lär inte bli några impedansproblem iaf, som det annars kan bli med passiva försteg på låg volym.

Körde först via försteget i en H/K 3720, men den suddar till allt ljud som passerar den ;)

Det enda som behövs nu är en mer seriös spelare, med mindre rumble...

U2 - I Still Haven't Found What I'm Looking For:

CD (2017):

attachicon.gifu2_cd.png

Vinyl (2017):

attachicon.gifu2_vinyl.png

Det är knappast någon välljudande inspelning, men den är iaf inte loudnessmastrad som sagt.

Hördes det nån skillnad mellan CD:n och vinylen?

Postad 18 January 2019 - 09:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det finns små skillnader givetvis i fiskbenen. Tror du att det beror på surface noice? *s*

Nej, det beror nog bara på att bilden är lågupplöst. Små skillnader gör att peakarna hamnar lite olika på bilden.

Hördes det nån skillnad mellan CD:n och vinylen?

Ja, CDn har mer distinkt ljud, medans vinylen är mjukare i ljudet. Dynamik och frekvensgång är lika på de båda. Borde egentligen testa att spela in CDn analogt från min Oppo, för att ta bort inspelningskedjan som möjlig förändring av ljudet.

Men U2-skivan har ett mjukare ljud än flera av mina gamla vinylskivor, så det är nog mastringen delvis.

edit: Ska jämföra Stanley Clarke Band - Find Out från 1985 med. Den har bra ljud.

Redigerat av Ageve, 18 January 2019 - 09:43.

Postad 18 January 2019 - 10:46

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Hävdar du att vi inte kan mäta allt vi hör eller att vi inte mäter det som vi borde mäta?

Jag har som sagt inte full teknisk förståelse, men däremot har jag "hållt på med ljud" såpass länge (35 år) att jag blir skeptisk när det pratas om fina siffror på mobila enheter som i teorien krossar mediaspelare som är allmänt uppfattade att avge "HiFi" när min erfarenhet är att det alltid låter dåligare från mobilt än från ikke mobilt.

Jag tror det är flera parametrar som bestämmer hur ljudet blir än uppmätt dynamiskt omfång eller THD. Det är flera steg i kjedjan från fysisk media til ljudvågor i vardagsrummet.

Som det skrevs tidigare i tråden så kan man få en innbyggd DAC för 350,- som har bättre speccat dynamiskt omfång än en relativt dyr skivspelare men troligtvis låter den inte bättre bara på rund av denna endaste informationen.

Postad 18 January 2019 - 10:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Jag tror det är flera parametrar som bestämmer hur ljudet blir än uppmätt dynamiskt omfång eller THD.

Vilka då?

Postad 18 January 2019 - 12:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Vilka då?

Svaret på det står i samma inlägg.

Postad 18 January 2019 - 12:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Svaret på det står i samma inlägg.

Inte vad jag kan se. Vilka parametrar menar du?

Postad 18 January 2019 - 12:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Inte vad jag kan se. Vilka parametrar menar du?

Läs meningen just efter den du quotade så visualiseras det väl?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.