Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 12 december 2020 - 18:04

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0

Om det nu är så enkelt, varför kan du inte länka til en text som visar att dom menar de man bor med?

Det har skrivits om många gånger, Stadsministern har sagt det i tal mer än en gång.

Jag fattar inte att man missat viktig information men å andra sidan gärna diskuterar armlängder och annat trams.

Det verkar fokuseras mycket mer på att hitta kryphål och komma undan med att umgås som vanligt etc istället för att inse fakta.

"Håll dig uppdaterad om vilka råd och rekommendationer som gäller där du befinner dig.
Träffa bara människor som du bor med.
Om du bor ensam, välj en eller högst två vänner att umgås med. Men fortsätt hålla avstånd.
Stanna hemma vid minsta symtom.
Tvätta händerna ofta och noggrant.
Och du som arbetsgivare: om det går, möjliggör för dina anställda att jobba hemifrån.

Alla saker som du skulle vilja göra, men inte är nödvändiga:
Ställ in. Boka av. Skjut upp.

Det dröjer tills vi är igenom det här. Och till dess är det här den nya normen för hela samhället, för hela Sverige."

en länk: https://www.regering...-november-2020/

Redigerat av somoene2, 12 december 2020 - 18:06.

Postad 12 december 2020 - 18:06

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Om det nu är så enkelt, varför kan du inte länka til en text som visar att dom menar de man bor med?

Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat en avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge.

Kan skilja mellan olika län men de flesta har detta.

Iof så gäller de bara tom i morgon

Krisinformation.se

Redigerat av fristil, 12 december 2020 - 18:19.

Postad 12 december 2020 - 18:22

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0
Japp, imorgon är detta över och vi kan fira jul som vanligt... bara alla som kommer är friska så blir det nog bra :P

Postad 12 december 2020 - 18:36

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
Pandemin tar lite paus över jul och nyår så folk får åka upp till fjällen och vara i naturen 😁

Postad 12 december 2020 - 19:12

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

Som sagt bor jag inte i Sverige utan var mest nyfiken på hur era nya tilltag såg ut.

För att smittan ska gå ned så är vi nog eniga i att den större delen av befolkningen måste förstå och hålla sig till de nya reglerna. Jag menar att det är otydligt idag och tror inte att den större delen av Sveriges befolkning förstår vad som gäller.

Jag menar att för att vi ska komma ut ur denna pandemi så måste det vara klara tydlige enhetliga regler, samt tilltak måste ges på silverfat för att inte folk ska göra fel. (t.ex sprivakter vid inngång til stora butiker och liknande)

Om man inte kan gå till FHIs websida och förstå hur man ska förhålla sig, utan måste innom både en och två ytterligare länkar samt helst ha hört ett par Podcaster så menar jag att det blir för svårt för den större delen av befolkningen att enhetligt hålla sig till samma tiltag.

Om jag har fel så kommer smittan att gå ned drastiskt då det att bara träffa de man bor med kommer minska smittspridningen enormt så jag hoppas ni har rätt att de flesta förhåller sig till detta, men poängen är att det bör inte vara så svårt för en oinsatt att förstå.

Det som fick mig att undra var för att jag läste detta som postades tidigare:

Från och med den 14 december gäller skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd
om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19. Samtidigt upphävs de lokala allmänna
råd som gällt i regionerna. Alla i samhället, både individer och verksamhetsansvariga,

har en skyldighet att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning.

https://www.folkhals...r-storhelgerna/

Den länken säger ingenting om de man bor med, och sammtidigt postas att man då kan anordna julbord med max åtta stycken. Men igentligen, ska alla förhålla sig till att man ska vara hemma och endast träffa dom man bor med.

Jag håller med alla som skriver att man ska hålla sig hemma, försök att se lite längre än att bli kränkta eller arga eller tro att jag försöker hitta smyghål, ni måste ju ändå hålla med om att detta kan mistolkas och det vore en god del bättre om det stod klart och tydligt de samma reglerna på alla sidor? Målet är ju att få ned smittan och då måste större delen av befolkningen följa detta.

Postad 12 december 2020 - 19:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Det har skrivits om många gånger, Stadsministern har sagt det i tal mer än en gång.

Jag fattar inte att man missat viktig information men å andra sidan gärna diskuterar armlängder och annat trams.

Det verkar fokuseras mycket mer på att hitta kryphål och komma undan med att umgås som vanligt etc istället för att inse fakta.

Frågan var vart det står på FHM:s hemsida. Ingen har kunnat gett en länk. Ska man inte kunna hitta all fakta på deras hemsida?  Och nej, jag letar inte efter kryphål för egen del. 

Redigerat av Buddypresley, 12 december 2020 - 19:16.

Postad 12 december 2020 - 19:34

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
Här står det lite matnyttigt inför helgerna.
Men kom ihåg att vi inte har lagar att staten kan göra något mot medborgarnas rättigheter

https://www.folkhals...andra-hogtider/

Postad 12 december 2020 - 19:42

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 1
Helt otroligt att folk inte kan tänka själva, utan måste ha det framlagt på silverfat med steg-för-steg-beskrivning.
Hur svårt kan det vara att använda sunt dj*vla förnuft.

Nej, det är viktigare att tjafsa om armlängder och vad små grupper innebär...

Tröttmössor!

Postad 12 december 2020 - 19:44

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Här står det lite matnyttigt inför helgerna.
Men kom ihåg att vi inte har lagar att staten kan göra något mot medborgarnas rättigheter

https://www.folkhals...andra-hogtider/

Från länken:

Vad är en mindre krets?

En mindre krets är ett fåtal personer, men det går inte att säga en exakt siffra. Vilka och hur många som ingår i kretsen kan variera utifrån varje individs livssituation. För någon kan det vara några nära vänner, för någon annan den närmaste familjen.

Postad 12 december 2020 - 19:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Helt otroligt att folk inte kan tänka själva, utan måste ha det framlagt på silverfat med steg-för-steg-beskrivning.
Hur svårt kan det vara att använda sunt dj*vla förnuft.

Nej, det är viktigare att tjafsa om armlängder och vad små grupper innebär...

Tröttmössor!

Inse fakta, skrev nån. Faktan om avstånd och gruppstorlek verkar vara att man får bedöma det själv.

Postad 12 december 2020 - 20:01

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 1

Inse fakta, skrev nån. Faktan om avstånd och gruppstorlek verkar vara att man får bedöma det själv.

Och då väljer du att spela rövhål, grattis!

Postad 12 december 2020 - 20:14

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
Suck!

Postad 12 december 2020 - 20:33

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Suck, vem är förvånad? Jag är övertygad om att det är omöjligt att lära sig armsavstånd om man aldrig lärde sig sunt förnuft. Kanske så att vederbörande fick vaccin vid 18månaders ålder? ×favvokonspiration×

Postad 12 december 2020 - 20:35

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Man undrar ju verkligen hur vissa människor beter sig och tar in uppgifter på sina arbetsplatser... LPT finns ju som tur är iaf.

Postad 12 december 2020 - 20:45

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Ja tur att KBT också finns tillgängligt för de som behöver.

Postad 12 december 2020 - 21:59

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Från länken:

Vad är en mindre krets?

En mindre krets är ett fåtal personer, men det går inte att säga en exakt siffra. Vilka och hur många som ingår i kretsen kan variera utifrån varje individs livssituation. För någon kan det vara några nära vänner, för någon annan den närmaste familjen.

Men snälla. Detta har förklarats om och om och om och om och om och om och om och om igen. Statsministern här kommunicerat det. Alla massmedier har rapporterat om det osv osv osv osv osv osv osv osv. Bara gör ett försök att följa rapportering utanför minhembio.dom så kanske du lyckas snappa upp denna informationen

Postad 13 december 2020 - 10:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Men snälla. Detta har förklarats om och om och om och om och om och om och om och om igen. Statsministern här kommunicerat det. Alla massmedier har rapporterat om det osv osv osv osv osv osv osv osv. Bara gör ett försök att följa rapportering utanför minhembio.dom så kanske du lyckas snappa upp denna informationen

Varför står det inte på FHM:s hemsida? 

Postad 13 december 2020 - 10:55

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Fast det står ju där.

Annars är jag inne på PML73s spår. KBT skulle verkligen fylla en viktig funktion här.

Postad 13 december 2020 - 11:03

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0

Om du slår ihop råden som kommunicerats av FHM/regeringen etc så behöver du inte fundera så mycket på vad en mindre krets är eller en armlängd.

Vi har lagar i Sverige som gör att man inte bara kan förbjuda människor saker eller stänga ner samhället hur som helst.

Så ja, sunt förnuft istället för onödig spekulation. Borde inte vara svårt ens för den som är förståndshandikappad.

Vissa verkar dock inte vilja förstå utan hakar upp sig på saker som egentligen är rätt irrelevanta i det stora hela.

Om man tex följer rådet att inte träffa någon som du inte bor med så behöver man inte bry sig om meter eller armlängder.

Följer man rådet att undvika restauranger, köpcentra etc så är det samma inställning som ovan.

Måste du ge dig ut och handla fysiskt i en matvarubutik eller apotek så är det skyltat klart och tydligt på massvis av ställen på plats. vissa har skyltar med 1-2m, andra 2m och även skyltar som bara skriver håll avstånd.  Sunda förnuftet här är nog enklast då jag gissar på att väldigt liten del människor har tumstockar eller måttband med sig.

Och den enklaste av alla.  att det är max 8 personer vid en allmän sammankomst betyder inte att det är ok att sitta 8 personer hemma på jul/nyår eller fredagsfesten etc.

Postad 13 december 2020 - 11:05

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Fast det står ju där.

Annars är jag inne på PML73s spår. KBT skulle verkligen fylla en viktig funktion här.

Mindre krets står det. Jag var nyfiken på om FHM skrivit att man bara ska umgås med dom man bor ihop med. Det är det som diskuteras och som påståtts i tråden.

Postad 13 december 2020 - 11:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Om du slår ihop råden som kommunicerats av FHM/regeringen etc så behöver du inte fundera så mycket på vad en mindre krets är eller en armlängd.

Vi har lagar i Sverige som gör att man inte bara kan förbjuda människor saker eller stänga ner samhället hur som helst.

Så ja, sunt förnuft istället för onödig spekulation. Borde inte vara svårt ens för den som är förståndshandikappad.

Vissa verkar dock inte vilja förstå utan hakar upp sig på saker som egentligen är rätt irrelevanta i det stora hela.

Att jag hakar upp mig beror inte på att jag inte förstår för egen del. Men det finns många som letar efter kryphål, det finns många som inte förstår. Jag hakar upp mig på att informationen inte är tydlig nog för alla. Nån skrev att all info finns på FHM:s hemsida, men det stämmer då tydligen inte. Man måste samla info från olika håll. Det är ju då upplagt för missförstånd.

Postad 13 december 2020 - 11:33

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0

FHM och Regering håller dagliga pressträffar. All info man behöver fås där.

Postad 13 december 2020 - 11:59

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 2

Att jag hakar upp mig beror inte på att jag inte förstår för egen del. Men det finns många som letar efter kryphål, det finns många som inte förstår. Jag hakar upp mig på att informationen inte är tydlig nog för alla. Nån skrev att all info finns på FHM:s hemsida, men det stämmer då tydligen inte. Man måste samla info från olika håll. Det är ju då upplagt för missförstånd.

Det är fullt tydligt att du är inkapabel att läsa och förstå det som skrivs, så sluta ljug för dig själv.

För att vara övertydlig så föreslår jag att du stänger av ex. datorer, telefoner och surfplattor samt låter bli att läsa tidningar.
Isolera dig själv helt från omvärlden.
På så vis gör du både dig, men framförallt din omvärld, en enorm tjänst.

Och som fler varit inne på, KBT låter även det som en god idé för dig...

Redigerat av Unregistereda299ec85, 13 december 2020 - 12:02.

Postad 13 december 2020 - 12:02

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Vill man hitta kryphål spelar det ingen roll hur tydlig informationen är. Idioter kommer fortfarande vara idioter.

Postad 13 december 2020 - 12:14

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Mindre krets står det. Jag var nyfiken på om FHM skrivit att man bara ska umgås med dom man bor ihop med. Det är det som diskuteras och som påståtts i tråden.

Eftersom olika människor har olika förutsättningar för sitt umgänge (t.ex. om ens familj bor i andra länder, merparten av familjemedlemmarna är döda eller mest bara spenderar tid med vänner) så använder FHM begrepp som omfattar flera scenarion. Med deras info från presskonferensen är det ganska solklart vad som bör undvikas, exempelvis att samla alla medlemmar i en bostadsrättsförening dan före dopparedan i syfte att byta Paradisaskar med varandra.

Fast du har ju aldrig någonsin uppvisat någon som helst sympati för minoriteter* så att du på något vis skulle bete dig som du gör i syfte att klargöra information åt "alla" köper jag helt enkelt inte. Det känns mer som att du har hakat upp dig på att försöka ha rätt fastän allt påvisar att du helt enkelt har fel. Nödvändig info finns på FHM, samt hos Regeringskansliet, mängder av nyhetssidor, lokaltidningar, 1177 m.m. som alla kan ta del av.

*Har man en väldigt svår neuropsykiatrisk funktionsnedsättning kan jag förstå om man uttalanden såsom "umgås med mindre kretser" kan vara svåra att sätta in i ett eget scenario. Samt om man inte hanterar svenska tillräckligt bra än. Dock tänker jag att i båda scenariona så finns det tillräckliga resurser för att informationen ska gå fram. Inget av detta är särskilt normativt i Sverige i stort eller hur folk i tråden resonerar för den delen heller.

Postad 13 december 2020 - 13:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Eftersom olika människor har olika förutsättningar för sitt umgänge (t.ex. om ens familj bor i andra länder, merparten av familjemedlemmarna är döda eller mest bara spenderar tid med vänner) så använder FHM begrepp som omfattar flera scenarion. Med deras info från presskonferensen är det ganska solklart vad som bör undvikas, exempelvis att samla alla medlemmar i en bostadsrättsförening dan före dopparedan i syfte att byta Paradisaskar med varandra.

Igår när jag och frugan tog en promenad så stötte vi på vad som skulle kunnat ha varit medlemmarna i en bostadsrättsförening som samlats  i en klump runt en allmän grillplats. Både äldre, mitt i mellan och barn. Så nej, solklart är det inte för alla. Var väl ca 15 personer.

Postad 13 december 2020 - 13:17

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Igår när jag och frugan tog en promenad så stötte vi på vad som skulle kunnat ha varit medlemmarna i en bostadsrättsförening som samlats  i en klump runt en allmän grillplats. Både äldre, mitt i mellan och barn. Så nej, solklart är det inte för alla. Var väl ca 15 personer.

Det har du ingen aning om dock, men du kanske frågade? Dom är garanterat fullt medvetna om riskerna men skiter i det för att dom vill vara med varandra.

Postad 13 december 2020 - 13:50

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Att folk väljer att inte följa riktlinjer är inte detsamma som att riktlinjerna inte gått fram. I vanlig ordning brister din slutledningsförmåga något enormt.

Postad 13 december 2020 - 15:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

FHM och Regering håller dagliga pressträffar. All info man behöver fås där.

Ja, men precis som i våras väljer en del individer att inte titta/lyssna på det. Varför kan nog bara de själva svara på.

Informationen från regeringen har varit tydlig inför julen. De tar besluten och har naturligtvis större makt än FHM som bara är en myndighet.

Som sagt, en del verkar mer intresserade av att hitta kryphål för att kunna leva precis som vanligt, eller för att hitta något att kritisera, som att t ex leta efter siffran 8 på FHMs hemsida. Det är på samma nivå som en person som stod i kön bakom mig på Coop i våras. Bad honom att hålla avstånd och svaret var: "Oj förlåt, men linjen börjar ju längre fram".

Sanslöst, men tyvärr inte helt ovanligt.

https://www.regering...-november-2020/

Redigerat av Ageve, 13 december 2020 - 15:50.

Postad 13 december 2020 - 16:00

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1 569 inlägg
  • 0

Du blandar fortfarande äpplen och päron. Bara för att man inte följer rekommendationerna betyder inte det att man inte känner till dom.

Postad 13 december 2020 - 16:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Du blandar fortfarande äpplen och päron. Bara för att man inte följer rekommendationerna betyder inte det att man inte känner till dom.

Regeringen och myndigheterna tror inte att alla förstår, därför ska SMS skickas till alla.  ;)

Postad 13 december 2020 - 16:12

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1 569 inlägg
  • 0

Regeringen och myndigheterna tror inte att alla förstår, därför ska SMS skickas till alla.  ;)

Men förstår du vad jag skriver, förstår du att du jämför helt fel saker? Du svarar alltid inlägg med att skriva något nytt utan att svara på föregående inlägg.

Postad 13 december 2020 - 16:24

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Bara för att man inte följer rekommendationerna betyder inte det att man inte känner till dom.

Kan vara så, eller också förstår dom inte

Postad 13 december 2020 - 18:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

En lite annorlunda definition:

”Vad räknas som en mindre krets?

Det handlar om att begränsa nya nära kontakter genom att endast umgås med de personer som du normalt träffar, exempelvis de du bor tillsammans med eller några få vänner och närstående utanför hushållet. Om man träffar någon utanför denna krets bör det ske utomhus för att ske på ett så smittsäkert sätt som möjligt”

Postad 13 december 2020 - 19:47

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Asg. ×sjunger× När trollmor har lagt de elva små trollen...

Postad 13 december 2020 - 19:49

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0

En lite annorlunda definition:

”Vad räknas som en mindre krets?

Det handlar om att begränsa nya nära kontakter genom att endast umgås med de personer som du normalt träffar, exempelvis de du bor tillsammans med eller några få vänner och närstående utanför hushållet. Om man träffar någon utanför denna krets bör det ske utomhus för att ske på ett så smittsäkert sätt som möjligt”

Att du orkar.

Man kan ju definera en mindre krets hur mycket som helst om man vill.

Tex, står det 50 000människor på ena sidan Vättern och tittar över sjön på andra sidan där det "bara" står 500st  så är ju dom 500 en mindre krets. Men skit i det, Läs och sug in nedanstående en gång till.

"Träffa bara människor som du bor med.
Om du bor ensam, välj en eller högst två vänner att umgås med. Men fortsätt hålla avstånd.
Och du som arbetsgivare: om det går, möjliggör för dina anställda att jobba hemifrån.

Det dröjer tills vi är igenom det här. Och till dess är det här den nya normen för hela samhället, för hela Sverige."

Då kan man bortse från allt övrigt som den här tråden ältat i 7sidor nu.

Redigerat av somoene2, 13 december 2020 - 19:55.

Postad 13 december 2020 - 19:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Asg. ×sjunger× När trollmor har lagt de elva små trollen...

Var det nåt fel med definitionen?

Att du orkar.

Är det nåt fel med definitionen?

Postad 13 december 2020 - 20:01

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0

Var det nåt fel med definitionen?

Jag har besvarat dig ovan.

kan även passa på att tipsa dig om en annan sak du kan spinna vidare på om du vill.

"Alla saker som du skulle vilja göra, men inte är nödvändiga:"   Nödvändiga... hmm, Jag måste faktiskt träffa alla de jag brukar träffa vid jul! Det är nödvändigt för att jag ska må bra :P   oj oj, 14 nya sidor att diskutera kring ordet nödvändigt.

Redigerat av somoene2, 13 december 2020 - 20:06.

Postad 13 december 2020 - 20:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
Hur trög kan en människa vara????
Det är iofs nog inte en människa utan ett tvättäkta troll.

Postad 13 december 2020 - 20:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag har besvarat dig ovan.

Nej, det var inte svar på frågan. Jag undrade om det var fel på definitionen?

Postad 13 december 2020 - 21:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

"Träffa bara människor som du bor med.

Detta var förra månaden. Statsministern säger också då att hålla oss uppdaterade. 
Detta är från 8 december:

Idag meddelade regeringen och Folkhälsomyndigheten att det från och med den 14 december införs skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19. Samtidigt upphör de lokala allmänna råd som i dag finns i landets regioner att gälla.

Sedan 24 november får maximalt åtta personer delta på en allmän sammankomst och offentlig tillställning. Regeringen meddelade idag att denna begräsning ligger kvar över jul och nyår.

"Julen är en tid då man vill vara tillsammans och en tid för närhet. Särskilt ett sådant här år. Men i år kan inte julen bli som vanligt. I år kan vi inte fira med alla som vi skulle vilja fira med. Coronaviruset tar ingen hänsyn till våra högtider. Nu måste vi vara uthålliga och hålla i. Det är din och min skyldighet" – statsminister Stefan Löfven.

Detta gäller nu och inför jul och nyår:

• Åtta personer är fortsatt normen för alla sociala situationer. Detta gäller även under jul och nyår.
  • Fira jul och nyår med en mindre krets personer.
  • Undvik nya kontakter.
  • Träffa så få människor du kan och träffa dem så sällan det går. Detta gäller även på jul- och nyårsafton. Om du träffar
  • Om du träffar personer, gör det under kort tid och håll avstånd. Umgås helst utomhus.
  • Undvik att resa med tåg eller bussar.
  • Undvik att gå i butiker.

Vad räknas som en mindre krets?

Det handlar om att begränsa nya nära kontakter genom att endast umgås med de personer som du normalt träffar, exempelvis de du bor tillsammans med eller några få vänner och närstående utanför hushållet. Om man träffar någon utanför denna krets bör det ske utomhus för att ske på ett så smittsäkert sätt som möjligt.

https://www.socialde...30be8b859b3d2#0

Postad 13 december 2020 - 22:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Finns nog också mycket som du själv inte förstår, tänker jag.

Postad 14 december 2020 - 06:13

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Ja, sunt förnuft. Det var just detta svåra. Är det lättare att anklaga någon annan för sådant man ej förstår själv? Eller kvarstår det enklaste självklara att fler än vi tror behöver "gode män" för att hantera vardagliga situationer i stort. Det är förmodligen lika svårt att få tag på en "god man" såsom personal till sjukhus idag.

Postad 14 december 2020 - 08:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Idag ska det så kallade corona-SMS:et skickas ut. Det kommer nog att handla om dom nationella riktlinjerna som gäller från idag.

Redigerat av Buddypresley, 14 december 2020 - 08:37.

Postad 14 december 2020 - 08:35

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Ska SMS lära folk relatera till sunt förnuft? Om människor inte lärt sig genom livets alla skeden vad sunt förnuft är. Kommer inte något SMS hjälpa. Armslängder eller andra måttangivelser såsom rättvisa eller jämlikhet kommer ge utrymme för vidare tolkning av olika begrepp oavsett. Eftersom det sunda förnuftet verkar vara så svårt för många att begripa.

Postad 14 december 2020 - 08:51

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

eller så var dem ute ;)

Postad 14 december 2020 - 09:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

eller så var dem ute ;)

Man ska hålla avstånd ute också

Postad 14 december 2020 - 09:58

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Man ska vara smart också. Det sociala förnuftet slirar duktigt i dessa coronatider. Såg en människa flippa helt när fler än två stod bakom i kön med gott utrymme emellan.

Postad 14 december 2020 - 09:59

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2 603 inlägg
  • 0

Problemet med "sunt förnuft" är att  det kan vara olika för olika personer. Tex tyckte nog Hitler att det var sunt förnuft att invadera Polen, medans övriga världens ledare inte tyckte det.....

Postad 14 december 2020 - 10:17

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Det sociala förnuftet ligger i övergripande överenskommelse för sociala sammanhang. Att invadera Polen har väl inget med detta att göra? Skratt.

Snarare hur man förväntas hantera sociala sammanhang. Såsom shopping, trafikvett och relationer till varandra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.