Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ukraina

931 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 september 2022 - 09:21

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0

En fråga på ett sådant skarpt påstående blir, hur skulle du ha agerat mellan frihet, fängelse i 15år(genomusla förhållanden) eller sanolik krigsskada/död?

Frågan är ganska relevant för många människor som avhyser de som verkligen behöver hjälp. Kanske bättre att omgruppera på neutral mark för att sedan samlat göra motstånd mot teknokrater eller dispoter. Personligen tror jag på revolt, men det är på ideologiska grunder där all hållbar förändring kommer inifrån. T ex hjärtat, kroppen, familjen, kommunen, staten, inte angrepp utifrån(finns dock några få extrema undantag).

Revolter kostar ju alltid så är det och de måste komma inifrån. Folket måste ju förstå att de är så mycket starkare än den lilla gräddan som styr allt med diverse avskräckningsmetoder gör de det så går det fort. 

Att de ska fly eller vi ska förhindra ryssar att få visum gör ingen skillnad vad jag kan se. 

Postad 25 september 2022 - 20:57

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Revolter kostar ju alltid så är det och de måste komma inifrån. Folket måste ju förstå att de är så mycket starkare än den lilla gräddan som styr allt med diverse avskräckningsmetoder gör de det så går det fort. 

Att de ska fly eller vi ska förhindra ryssar att få visum gör ingen skillnad vad jag kan se. 

Så, på frågan skulle du själv i alla dagar stanna och slåss utan adekvat utbildning eller utrustning?

Postad 26 september 2022 - 01:45

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Är inte bra om Putin kritiker lämnar landet. De ska va kvar och revoltera

Du tänker absolut ingenting på vilken bestraffning som väntar dem? Annars är det nog närmast omöjligt för dig att ha någon som helst empati med befolkningen i Ryssland.

Postad 26 september 2022 - 02:52

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0

Du tänker absolut ingenting på vilken bestraffning som väntar dem? Annars är det nog närmast omöjligt för dig att ha någon som helst empati med befolkningen i Ryssland.

Det var en märklig tolkning

Så, på frågan skulle du själv i alla dagar stanna och slåss utan adekvat utbildning eller utrustning?

Väldigt hypotetisk fråga men det är så revolutioner fungerar. Folk har det så dåligt och är så desperata de revolterar till slut med stöd från likasinnade. 

Postad 26 september 2022 - 04:00

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Det var en märklig tolkning

Hur menar du då?

Att vägra delta i offensiven kan ge många års fängelse, likaså att demonstrera eller uttrycka sig kritiskt mot Kreml. Att bara planera en revolution vill jag inte ens tänka på var i straffskalan det hamnar. Många har det dåligt nog i Ryssland som det är och de vill inte göra saken sämre.

Sedan är det förstås skitlätt att sitta i ett öppet och fritt land som Sverige och säga åt ett förtryckt folk vad de ska göra, men det påvisar att du saknar empati för dem som är drabbade. Lägg märke till ordvalet empati och inte sympati, för det är två vitt skilda saker som många förväxlar.

Postad 26 september 2022 - 05:19

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Väldigt hypotetisk fråga men det är så revolutioner fungerar. Folk har det så dåligt och är så desperata de revolterar till slut med stöd från likasinnade. 

Du svarade inte på frågan. Skulle du stanna eller fly om ryssen stod 950 meter från ditt hus? 

Postad 26 september 2022 - 05:31

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Sedan kan man ju verkligen undra hur man kan se det som desperat att genomföra en revolution men inte att fly landet.

Postad 26 september 2022 - 09:15

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Propaganda eller inte, igår höll Putin ett tal och nu är det någon form av mobilisering som gäller i Ryssland. Anledningen till att jag skriver "någon form" är att jag hörde efter hans tal från experter att för att det skall vara en partiell mobilisering skall vissa villkor vara uppfyllda, t ex skall insatsen ha en fastställd tid. Det har den inte blivit och därmed så är det formellt inte en partiell mobilisering.

Denna mobilisering gör ju inte Putin för att den "speciella militäroperationen" går bra. Snarare är det väl tvärtom, det går nog inte alls enligt planerna. Ett snabbt resultat av Putins tal verkar i alla fall vara att många ryssar nu är på väl att lämna landet. Troligen inte heller enligt planen. 

Oavsett nyhetsrapportering och annat så instämmer jag i önskan att Ukraina lyckas hålla inkräktaren stången. 

Nu börjar man se Putins panik och det är nu det börjar bli riktigt farligt, Han kommer inte att ta en förlust,  skiter sig mobiliseringen så kan vi nog föreställa oss vad som kommer härnäst.

Postad 26 september 2022 - 11:48

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0

Hur menar du då?

Att vägra delta i offensiven kan ge många års fängelse, likaså att demonstrera eller uttrycka sig kritiskt mot Kreml. Att bara planera en revolution vill jag inte ens tänka på var i straffskalan det hamnar. Många har det dåligt nog i Ryssland som det är och de vill inte göra saken sämre.

Sedan är det förstås skitlätt att sitta i ett öppet och fritt land som Sverige och säga åt ett förtryckt folk vad de ska göra, men det påvisar att du saknar empati för dem som är drabbade. Lägg märke till ordvalet empati och inte sympati, för det är två vitt skilda saker som många förväxlar.

Ja om folket är helt passivt blir de ju offer för regimen. Därav de ska revoltera om de vill ha en förändring då jag inte ser Ryssland som någon demokrati. Putin har inte en suck om folket vänder sig emot honom. 

Påvisar inte någon brist på empati. Det var bara en totalt galen tolkning du gjort i ditt huvud. Vet inte riktigt vart du hämtade det där ifrån? 

Sen så finns det ju en miljon olika svar på vad jag hade gjort beroende på parametrar. Om ryssen kommer så har jag gjort värnplikten och kommer bli inkallad och strida för mitt land. Hade anmält mig som frivillig ifall jag inte hade mönstrat. 

Postad 26 september 2022 - 13:13

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Påvisar inte någon brist på empati. Det var bara en totalt galen tolkning du gjort i ditt huvud. Vet inte riktigt vart du hämtade det där ifrån?

Kul att du skriver att min tolkning är galen när du precis innan det skriver...

Ja om folket är helt passivt blir de ju offer för regimen. Därav de ska revoltera om de vill ha en förändring då jag inte ser Ryssland som någon demokrati. Putin har inte en suck om folket vänder sig emot honom.

För att sammanfatta så verkar du anse (baserat på vad du har skrivit) att:

1. Ryska medborgare som flyr gör fel.

2. Ryska medborgare som inte protesterar eller revolterar får skylla sig själva att de är offer för Putin.

3. Kreml och Putin har inte en chans mot civilbefolkningen vid en revolution.

Missförstå mig rätt, jag skulle gärna se en ny revolution i Ryssland. Men jag är inte så naiv att jag inte förstår varför många i Ryssland avstår från att uttrycka sig eller visa motstånd mot Kreml.

Postad 26 september 2022 - 13:28

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0

1. ryska medborgare som flyr kan inte störta regeringen.
2. Vart får du detta ifrån?
3. helt korrekt. Folket har alltid makten gäller bara för dem att inse detta :) 

Det är ju ingen här som inte förstår varför man inte vill göra riskera liv och lem.... Vart hämtar du alla dina idéer ifrån?

Postad 26 september 2022 - 13:50

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Om du själv vore under hot att hamna i fängelse för dina åsikter och tvingas bli inkallad till fronten för ett krig som du vägrar acceptera kan följderna bli fängelse eller i värsta fall dödsstraff. Trots det står du fortfarande fast vid att den civila personen bär på skyldigheten att störta regeringen genom revolution och inte ska fly från landet om de så vill få slut på diktaturen.

Så tolkar jag det du skriver och det är mycket empatilöst. Eftersom du många gånger vägrar ha någon form av självdistans (tråden om Top Gun Maverick t.ex.) så förvånar det mig föga att detsamma yttrar sig här, men det är klart att det väldigt lätt att tänka helt fritt på ett öppet internetforum. Det blir dock väldigt svårt att föra en diskussion med någon som bara tar saker ur luften och lever i sin egna bubbla. De gångerna kanske det är bäst att helt enkelt lägga ner.

Postad 26 september 2022 - 18:27

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0

Ja du är inte så duktig på att tolka så du har helt rätt det blir otroligt svårt hålla en diskussion med någon som enbart är intresserad av att trolla...

Postad 26 september 2022 - 18:49

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Och så dör en annars seriös tråd. Bubbelfolket lägger nivån under fotknölen. Skratt

Postad 26 september 2022 - 20:06

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Det verkar som Putin löser detta genom att stänga gränsen för dom som kan göra nytta i militären. Tragiskt på flera sätt och att tro att ryska folket skall lösa detta "internt" det tycker jag verkar vara att göra det enkelt för sig. 

Du svarade inte på frågan. Skulle du stanna eller fly om ryssen stod 950 meter från ditt hus? 

Frågan är inte riktad till mig men jag svarar ändå, hoppas det är okej  :) .

En förhoppningsvis väldigt hypotetiskt fråga men om ryssen står 950 meter från mitt hus så hoppas jag att jag inte är kvar i huset :) .

Postad 26 september 2022 - 20:57

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Det verkar som Putin löser detta genom att stänga gränsen för dom som kan göra nytta i militären. Tragiskt på flera sätt och att tro att ryska folket skall lösa detta "internt" det tycker jag verkar vara att göra det enkelt för sig. 

Frågan är inte riktad till mig men jag svarar ändå, hoppas det är okej  :) .

En förhoppningsvis väldigt hypotetiskt fråga men om ryssen står 950 meter från mitt hus så hoppas jag att jag inte är kvar i huset :) .

Jag vill tro att jag gör detsamma. För att sedan samla intell och manskap för senare åtgärd.  :)

Edit; Men jag är ju beroende av att någon välvillig kan ta emot mig så att jag har någonstans att fly till innan arbetet med att återta mina rättigheter sätts igång.  B)

Redigerat av PML73, 26 september 2022 - 21:04.

Postad 27 september 2022 - 06:55

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Ja du är inte så duktig på att tolka så du har helt rätt det blir otroligt svårt hålla en diskussion med någon som enbart är intresserad av att trolla...

Eller så får du lära dig att uttrycka dig bättre om du så känner att folk missförstår dig hela tiden. Det var väldigt nyligen du nonchalerade Ukrainas framsteg också och beskyllde all media i väst för att vara propaganda heller. Att sedan vara så värst bestämd om man ryssar ska göra, ja det framstår ju som oerhört empatiskt.

Ja, enligt dig själv då.  :)

Postad 27 september 2022 - 15:09

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0

Enkelt är det ju aldrig men ser du en enklare lösning?

Det är ju betydligt enklare för ryska folket att avsätta sin korrupta regering än att Nato ex ska gå in i Ryssland och avsätta Putin även om de är militärt överlägsna. Bara USA är ju som åtta Ryssland minst. Oavsett om kärnvapenkrig på något mirakulöst sätt lyckas undvikas. Enkelt och smärtfritt är inget jag förknippar med revolutioner men de kan ju hämta inspiration från maidan i Ukraina exempelvis.

Postad 27 september 2022 - 15:15

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Apropå rapportering från kriget i Ukraina.

Ryskt propagandanätverk upptäckt
i dag kl 15.19
av Amanda Hällsten
https://www.aftonbla...nedEntry=960511
DELA
Ett omfattande desinformationsnätverk med ursprung i Ryssland, som använt hundratals falska konton på sociala medier och tiotals falska nyhetssajter för att sprida propaganda från Kreml, har upptäckts av Meta.

Nätverket har stängts ned, meddelar företaget, som äger Facebook och Instagram.

Gruppen använde fler än 60 hemsidor som såg ut som etablerade nyhetsmedier som brittiska The Guardian och tyska Der Spiegel, men som spred rysk desinformation om bland annat kriget i Ukraina i stället. Över 1 600 falska Facebookkonton spred sedan länkar till dessa sajter.

Vid vissa tillfällen spreds verksamhetens innehåll vidare genom officiella Facebookkonton för ryska ambassader i Europa och Asien, säger David Agranovich från Meta.

– Det här är antagligen den största och mest komplexa verksamheten med ursprung i Ryssland som vi satt stopp för sedan början av kriget i Ukraina tidigare i år, säger han. (TT)

Postad 27 september 2022 - 17:35

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Vem har gett sig på Nord stream tro?

Postad 27 september 2022 - 19:01

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Vem har gett sig på Nord stream tro?

Den som tjänar mest på spittring av EUs samlade kraftpolitiek. Kan vara vem som helst som önskar en splittring av de demokratiska strukturer vi har. Framför allt den/de som vinner på att förtroendet för Svensk/Dansk/Tysk eller EUs politik rasar. Däri är alltid X som markerar träff.

Det finns ett par länder och organisationer som skulle kunna pekas ut som rimliga fiender till en fungerande Nord Stream i framtiden.

Har du några tankar?

Postad 27 september 2022 - 19:30

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag vill tro att jag gör detsamma. För att sedan samla intell och manskap för senare åtgärd.  :)

Edit; Men jag är ju beroende av att någon välvillig kan ta emot mig så att jag har någonstans att fly till innan arbetet med att återta mina rättigheter sätts igång.  B)

Med tanke på hur ryssarna agerar i Ukraina så kanske det inte finns så mycket att komma tillbaka till. Låt oss hoppas att frågan förblir hypotetisk :)

Enkelt är det ju aldrig men ser du en enklare lösning?

Det är ju betydligt enklare för ryska folket att avsätta sin korrupta regering än att Nato ex ska gå in i Ryssland och avsätta Putin även om de är militärt överlägsna. Bara USA är ju som åtta Ryssland minst. Oavsett om kärnvapenkrig på något mirakulöst sätt lyckas undvikas. Enkelt och smärtfritt är inget jag förknippar med revolutioner men de kan ju hämta inspiration från maidan i Ukraina exempelvis.

Jag skrev inte att det var enkelt. Jag skrev att den som tycker att ryssarna skall lösa detta internt, med t ex revolution, gör det enkelt för sig.

Om du ser dig omkring i världen de senaste åren. Det har varit folk som protesterat på flera håll men betydligt färre har faktiskt avsatt någon regering. En enkel fråga är ju vad ryska folket har för bild av sin regering. Du säger att dom skall hämta inspiration från Ukraina. Frågan är vad en genomsnittlig ryss vet om kriget. De yngre vet nog en del, de äldre vet sannolikt mindre.

Sedan förstår jag inte hur du kommer fram till att USA är som åtta Ryssland. Den siffran får du gärna motivera.

Jag tror inte ryska folket löser detta, men det finns en annan grupp betydligt närmare Putin som kanske tröttnar på hans agerande. Men att det skulle lösas utan påverkan/hjälp utifrån är jag tveksam till. Då tror jag det tar lång tid.

.

Redigerat av Mr_Tom, 27 september 2022 - 20:01.

Postad 27 september 2022 - 21:27

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0
Det är sett till vad usa kan producera, kvaliten på dess militära styrkor. Lite intressant har Sovjetunionens och nu Rysslands militära styrka alltid hypats sen kalla krigets dagar. Nu är det istället kul pajkasta :)

Men du verkar inte hitta någon enklare lösning än den jag ger? Sett till historien är det långt vanligare ledare ersätts genom revolutioner snarare än av främmande makt. Bestämmer sig folket går det rasande fort i regel.

Påverkan utifrån utöver genom aktiva militära insatser finns det få effektiva exempel på.

Ryska folket löser ju detta om de så önskar. Accepterar de detta så sker ju ingen förändring. Flyr de sker ingen förändring. Oligarkerna verkar Putin ha ett utmärkt system för att hantera. Sen så vet jag inte om det urvalet borgar för en förändring till det bättre. Då tror jag mer på folket som vill ha en förändring istället för att bara skydda sina tillgångar/förskansa sig än mer.

Postad 28 september 2022 - 07:00

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Oqvist,

Skratt. Men din tes eller modell bygger ju på att folket kan resa på sig.

Nr1, vilka delar av folket syftar du på när du säger ska revolutionera? Även oligarker dör som flugor i olika s.k. trappolyckor, fallolyckor, sjukdom osv.

Nr2, hade du revolterat eller hade du flytt landet?

Jag liksom andra här på mhb upplever att du inte svarar på hur du själv skulle agera om ryssen står 950m från ditt hus när du kräver att folk ska stanna där problemen finns.

Redigerat av PML73, 28 september 2022 - 07:01.

Postad 28 september 2022 - 15:07

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0

Eftersom Biden i Februari sa att USA skulle förstöra ledningarna håller jag det som troligt att de gjort det.

Ryssland har inget att vinna på det.

Trump sa redan för tre år sedan att ledningarna är en katastrof eftersom Ryssland kan hålla Europa gisslan med energi.

Postad 28 september 2022 - 15:44

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Det är så härligt att se Ryssvurmare. Trumps ord ger jag inget för då han också i flera intervjuer ansåg Putin vara en bra människa.

Bifogad fil(er)

Postad 28 september 2022 - 16:11

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0

https://www.expresse...m-innan-kriget/

https://www.bbc.com/...europe-50875935

Postad 28 september 2022 - 16:13

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Faktum är ju att det bara är USA som har något av vinna på trasiga gasledningar, vi i Europa har inget att vinna på det och det har inte Ryssland heller.

Postad 28 september 2022 - 16:23

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Faktum är ju att det bara är USA som har något av vinna på trasiga gasledningar, vi i Europa har inget att vinna på det och det har inte Ryssland heller.

Om du anser att det bara USA som har något att vinna på trasiga ledningar är din analys tämligen begränsad. Gå in på SÄPOs hemsida och läs vad de insatta anser.

Postad 28 september 2022 - 16:33

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0

Om du anser att det bara USA som har något att vinna på trasiga ledningar är din analys tämligen begränsad. Gå in på SÄPOs hemsida och läs vad de insatta anser.

Det är inte bara USA som har vinning av det men det gynnar ju dom mest, nu får dom sälja mer gas, det blir mer oroligt i Europa eftersom folk skyller på Ryssland. Jag är helt övertygad om Biden och hans skräpgäng sitter och gnider händerna just nu.

Visst Putin är en idiot som kan göra i princip vad som helst och han vill också skapa oroligheter i Europa men jag har svårt att se att dom skulle förstöra ledningarna helt å hållet, då skulle dom nog mer skylla på något fel som gör att dom inte kan leverera gas.

Postad 28 september 2022 - 16:59

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0

USA får nog hållas som mest misstänkt här faktiskt.

Postad 28 september 2022 - 17:34

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Asg...

Postad 28 september 2022 - 17:36

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Det är sett till vad usa kan producera, kvaliten på dess militära styrkor. Lite intressant har Sovjetunionens och nu Rysslands militära styrka alltid hypats sen kalla krigets dagar. Nu är det istället kul pajkasta :)

Eftersom du gav en siffra att USA är som åtta Ryssland så trodde jag du hade något resonemang bakom det. Så var alltså inte fallet.

Att USA är militärt starkare än Ryssland tror jag de flesta håller med om. Men glöm inte att Ryssland har mera kärnvapen än USA, något som Putin är medveten om.

Men du verkar inte hitta någon enklare lösning än den jag ger? Sett till historien är det långt vanligare ledare ersätts genom revolutioner snarare än av främmande makt. Bestämmer sig folket går det rasande fort i regel.

Påverkan utifrån utöver genom aktiva militära insatser finns det få effektiva exempel på.

Ryska folket löser ju detta om de så önskar. Accepterar de detta så sker ju ingen förändring. Flyr de sker ingen förändring. Oligarkerna verkar Putin ha ett utmärkt system för att hantera. Sen så vet jag inte om det urvalet borgar för en förändring till det bättre. Då tror jag mer på folket som vill ha en förändring istället för att bara skydda sina tillgångar/förskansa sig än mer.

Som jag tolkat dig så vill du i princip stänga gränsen och så får ryssarna lösa problemet. Tyvärr så tror jag ryska folket är så kontrollerat så dom har svårt att agera. Men jag tror inte på en invasion av främmande makt heller vilket verkar vara ditt andra alternativ. Det tycker jag är en mindre lyckad idé .

Jag tror mera på det som händer nu. Hjälp Ukraina, det underminerar Ryssland och i förlängningen Putin. Och hjälp den opposition som finns inom Ryssland. Det tror jag också pågår även om det sker med diskret.

Sedan undrar jag samma sak som PML, hur hade du själv agerat om ryssen kommer?

Postad 28 september 2022 - 18:35

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Det är inte bara USA som har vinning av det men det gynnar ju dom mest, nu får dom sälja mer gas, det blir mer oroligt i Europa eftersom folk skyller på Ryssland. Jag är helt övertygad om Biden och hans skräpgäng sitter och gnider händerna just nu.

Tror du att en gaslednings enda funktion i detta sammanhang är att transportera gas?

Gasförsäljningen gick inte så bra för Putin, hur den kunde förändras på sikt lär vi inte få veta men prognosen var ju inte bra.  Kan man då ha den till något annat? Typ spränga den i bitar och sedan skylla på någon annan? Det blir intressant att se hur Ryssland agerar nu.

Redigerat av Mr_Tom, 28 september 2022 - 18:36.

Postad 28 september 2022 - 19:02

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0

Tror du att en gaslednings enda funktion i detta sammanhang är att transportera gas?

Gasförsäljningen gick inte så bra för Putin, hur den kunde förändras på sikt lär vi inte få veta men prognosen var ju inte bra. Kan man då ha den till något annat? Typ spränga den i bitar och sedan skylla på någon annan? Det blir intressant att se hur Ryssland agerar nu.

Jag tar för givet att en gasledningen används för att flytta gas från punkt A till punkt B annars känns det dumt att benämna röret som en gasledning.

Men vad vinner Ryssland på det? Ingenting som jag ser det.
Om USA däremot spränger ledningarna och lyckas skylla det på Ryssland så har dom skapat en win-win situation för sig själva.

Postad 28 september 2022 - 19:35

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0

Eftersom du gav en siffra att USA är som åtta Ryssland så trodde jag du hade något resonemang bakom det. Så var alltså inte fallet.

Att USA är militärt starkare än Ryssland tror jag de flesta håller med om. Men glöm inte att Ryssland har mera kärnvapen än USA, något som Putin är medveten om.

Som jag tolkat dig så vill du i princip stänga gränsen och så får ryssarna lösa problemet. Tyvärr så tror jag ryska folket är så kontrollerat så dom har svårt att agera. Men jag tror inte på en invasion av främmande makt heller vilket verkar vara ditt andra alternativ. Det tycker jag är en mindre lyckad idé .

Jag tror mera på det som händer nu. Hjälp Ukraina, det underminerar Ryssland och i förlängningen Putin. Och hjälp den opposition som finns inom Ryssland. Det tror jag också pågår även om det sker med diskret.

Sedan undrar jag samma sak som PML, hur hade du själv agerat om ryssen kommer?

Jo jag har ju ett resonemang gällande styrkeförhållandena läs vad jag skrev. 

Så sjukt jobbigt måsta upprepa sig vill de göra det bättre för sig själva får de göra revolution. Ditt alternativ är att de inte ska göra revolution och att putin ska dö av naturliga orsaker? Och sedan inte ersättas av en av Putin vald efterträdare?  Det hjälper inte att fly och försöka invadera ryssland utifrån tillsammans med NATO Det var ju ett exempel på ett orealistiskt scenario. 

Putin har nog inte ett sådant järngrepp av befolkningen som du tror. Tricket med diktaturer är ju att de ska lyckas ge sken av detta men tusen oligarker mot miljoner stridbara rysslar är sjukt dåliga odds. De flesta tyranner som drabbas av folkets vrede flyr hals över huvud :) 

Jag har redan svarat på vad jag skulle göra ifall Ryssen kommer i tidigare inlägg. Kommer du strida eller flyr du landet? 

Redigerat av oqvist, 28 september 2022 - 19:35.

Postad 28 september 2022 - 20:00

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3 637 inlägg
  • 0

USA får nog hållas som mest misstänkt här faktiskt.

Norge tror jag på! De är alldeles för skenheliga och nu när inte olja är lika coolt längre har de en guldgruva här. Solklart

https://svenska.yle.fi/a/7-10016260

Postad 28 september 2022 - 20:36

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0

Norge tror jag på! De är alldeles för skenheliga och nu när inte olja är lika coolt längre har de en guldgruva här. Solklart

https://svenska.yle.fi/a/7-10016260

Du har nog rätt, jag reste på jobb i Norge i måndags och dom ville knappt släppa in oss som körde bil över gränsen, alla blev stannade och så frågade dom vad man skulle till Norge och göra samt hur länge man tänkt stanna, sen kolla dom i bilen så man inte hade med sig någonting som måste tullas.

Något skumt är på gång :)

Postad 28 september 2022 - 21:09

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

Verkar bero lite på hur man uppfattas. Jag har tydligen ett ansikte som ser ut att vara för dum för att smuggla nånting för jag har aldrig blitt stoppad i denna tull annat än rutinmässiga gånger där dom kollar allas körkort. Hel och ren bil, en dumsnäll uppsyn och dom vinkar förbi mig såfort dom ser mig. Nu skulle jag aldrig få för mig att ha med mig nånting olagligt, men jag undrar verkligen varför alla andra blir stoppade och inte jag?

Postad 29 september 2022 - 00:44

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 1

Verkar bero lite på hur man uppfattas. Jag har tydligen ett ansikte som ser ut att vara för dum för att smuggla nånting för jag har aldrig blitt stoppad i denna tull annat än rutinmässiga gånger där dom kollar allas körkort. Hel och ren bil, en dumsnäll uppsyn och dom vinkar förbi mig såfort dom ser mig. Nu skulle jag aldrig få för mig att ha med mig nånting olagligt, men jag undrar verkligen varför alla andra blir stoppade och inte jag?

I måndags stanna dom alla bilar som kom från Sverige, kön var runt 30-40 bilar när jag kom, dom hade säkert fått tips om att något var på väg eller så hade dom bara någon kvot dom behövde fylla.

Postad 29 september 2022 - 05:01

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Nu verkar det som om man funnit ytterligare en bomb som inte hunnit brisera. Blir intressant att få information kring vem som kan ha byggt den.

Personligen vill jag också höja ett ögonbryn mot vänföreningen Vaselin Utan Gränser. Deras arbete emot landsomfattande smärta vid onödigt borrande för drivmedel verkar tämligen misstänksamt.  B)

Postad 29 september 2022 - 06:08

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Men vad vinner Ryssland på det? Ingenting som jag ser det.

Psykologisk krigföring och förvirring, tänker jag. Nord Stream vore ju FUBAR framöver i vilket fall då ingen vill köpa rysk gas och det förstår Putin. Han kan i praktiken inte förlora något på att spränga ledningen.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 29 september 2022 - 06:18.

Postad 29 september 2022 - 06:36

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Psykologisk krigföring och förvirring, tänker jag. Nord Stream vore ju FUBAR framöver i vilket fall då ingen vill köpa rysk gas och det förstår Putin. Han kan i praktiken inte förlora något på att spränga ledningen.

Precis så. Det rimliga är att se det hela som ett shackspel i flera nivåer om inflytande i hur man raserar eller bygger förtroende för demokratiska samhällsstrukturer.

De som inte har förmågan att läsa och förstå detta torde avsägas rösträtt.

Postad 29 september 2022 - 07:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

De som inte har förmågan att läsa och förstå detta torde avsägas rösträtt.

Tänk om en politiker skulle säga så. Vilket liv det skulle bli  ;)

Postad 29 september 2022 - 07:40

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Buddy,

Ja tänk om påståendet är sant. Då sticker det verkligen i ögonen på de som famlar runt kring internets mörka utmärker.

Postad 29 september 2022 - 09:00

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Nu verkar det som om man funnit ytterligare en bomb som inte hunnit brisera. Blir intressant att få information kring vem som kan ha byggt den.

Förvånar mig inte alls. Kan vara så att den varit minerad sedan starten.

Precis, jag instämmer med PLM.

En gasledning kan fylla andra funktioner än att transportera gas. Vänta till ryssarna bestämmer sig för att "skydda" reparationsarbetet med militär.

Postad 29 september 2022 - 09:08

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0

Möjligt, men Europa köper ju deras gas ivf just nu genom Turkiet fast dyrare, men jag anser ändå att det är USA som har mest att vinna på detta, det vore ju inte heller första gången dom i hemlighet går in och skapar oreda i andra länder för att sedan få en anledning att spring in och leka världspolis.

Postad 29 september 2022 - 09:11

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0

Buddy,

Ja tänk om påståendet är sant. Då sticker det verkligen i ögonen på de som famlar runt kring internets mörka utmärker.

Ja, det är hög tid att vi inför teknokrati! Inte kan vi låta kreti och pleti rösta hur som helst.

Redigerat av Erik_N, 29 september 2022 - 09:12.

Postad 29 september 2022 - 09:25

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Ja, det är hög tid att vi inför teknokrati! Inte kan vi låta kreti och pleti rösta hur som helst.

Skratt, du såg humorn i detta.

Postad 29 september 2022 - 12:06

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Möjligt, men Europa köper ju deras gas ivf just nu genom Turkiet fast dyrare, men jag anser ändå att det är USA som har mest att vinna på detta, det vore ju inte heller första gången dom i hemlighet går in och skapar oreda i andra länder för att sedan få en anledning att spring in och leka världspolis.

Den vinsten för USA att spränga två gasledningar, som för övrigt inte ens används och heller inte kommer tas i bruk, låter försvinnande liten i sammanhanget. Men det är ju klart att Putinanhängare vill få det att verka som att det är Biden och company som drar nytta av detta.

Annars får du gärna förklara varför du tror att USA har mest att vinna på detta? Då måste du förstå att vinster i stora konflikter som dessa inte enbart handlar om ökad ekonomisk återbäring på kort sikt, vilket ett högre pris på naturgas får ses som.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.