Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
9578 svar till detta ämne
Postad 15 juni 2011 - 13:15
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
har haft min sagembox nu i lite mer än ett år och den fungerar fortfarande inte. jag har ringt in till CD flera gånger med olika lösningar varje gång som inte fungerat, jag har fått en ny box en gång...
hur ställer sig CanalDigital när det gäller svensk konsumentköplag?
jag har betalat tusenlappar för denna box som ni fortfarande inte har fått att fungera, jag har frågat er support om det inte går att retunera boxen och få pengarna tillbaka, svaret jag fick då var att boxen är där inget fel på utan det är ett mjukvarofel och faller inte inom konsumentköplagen.
detta är FEL.
att det är mjukvarofel ok, men konsumentköplagen gäller fortfarande, hade jag kunnat fixa mjukvaran själv vore det inget problem men nu har vi inte tillgång till källkoden.
jag har köpt en produkt ifrån er som inte fungerar, den har inte fungerat under den tiden jag ägt boxen, ni har haft många gånger på er att laga/rätta till dom problem som finns men boxen fungerar fortfarande inte.
jag vill reklamera denna produkt och ha pengarna tillbaka, samt ersättning för alla problem denna produkt har orsakat mig. enligt er support går inte det.
Hej, Vi har uppmärksammat ditt inlägg och skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Om du skriver dina kontaktuppgifter och kundnummer i ett meddelande så kommer vi kontakta dig. Med vänliga hälsningar, Mikaela
Postad 15 juni 2011 - 16:34
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 305 inlägg
Någon som tycker detta ser märkligt ut? Stämmer det att Rumänska och Ungerska kommentatorer fanns tillgängliga men att CD aktivt valt att inte använda Svenska kommentatorer? Visst, CD har ju radat upp en hel del mindre lyckade beslut, men detta kan ju bara inte stämma??? Har jag missförstått något, gäller båda uttalanden Parabolkunder?
Det stämmer och det gäller parabol, du kan ju pröva själv.
Postad 16 juni 2011 - 07:40
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Det stämmer och det gäller parabol, du kan ju pröva själv.
Ja, det funkar kanon, och det är ju jätte bra för alla Rumäner och Ungrare som har CD i Sverige, dom kanske har svårt med Engelskan och Danskan
Redigerat av B BUS, 16 juni 2011 - 07:40.
Postad 16 juni 2011 - 08:33
Unregisteredb71577f7
-
Unregisteredb71577f7
-
Användare
-
-
164 inlägg
Ja, det funkar kanon, och det är ju jätte bra för alla Rumäner och Ungrare som har CD i Sverige, dom kanske har svårt med Engelskan och Danskan 
Och vad är CD's kommentar till att de, som de själva hävdar, valt rumänska/Ungerska kommentatorer före Svenska kommentatorer?
Postad 16 juni 2011 - 15:35
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
har gnällt en del på Cd kundtjänst att dom varit helt usla, men jag blev uppringd av CD reklamationsavdelning nu och den personen jag pratade med var riktigt trevlig och förstående... det ska dom ha kred för...
Postad 16 juni 2011 - 16:57
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 854 inlägg
Och vad är CD's kommentar till att de, som de själva hävdar, valt rumänska/Ungerska kommentatorer före Svenska kommentatorer?
Även Tjeckiskt ljudspår finns
Postad 17 juni 2011 - 16:29
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
har gnällt en del på Cd kundtjänst att dom varit helt usla, men jag blev uppringd av CD reklamationsavdelning nu och den personen jag pratade med var riktigt trevlig och förstående... det ska dom ha kred för... 
Kan bara instämma, har haft "fötjetongsstrul" med min Sagem och nog tycker jag att CD gjort vad man kan för att hjälpa mig verbalt MEN, ingen ny box då garantin gått ut (en box som funkade innan den "djävulska" svarta EPG:ns/programvarans inträde). Häromdagen fick jag besked från supporten att man inte planerar pairing då jag ställde en direkt fråga om vad som händer om jag skaffar tredjepartslösning på box, Inga problem man har inga planer på att införa pairing vilket innebär att jag kan skaffa Miraclebox, Humax eller vad som helst (tack för det CD). Dagen efter läser jag i CD-tråden i HTPC delen att "Pauline" från CD skriver att den nya boxen som släpps i höst skall pairas, nu vet jag inte vad jag skall tro. Mitt förslag till CD är: 1. Strunta i pairing, en ABSOLUT konkurrensfördel gentemot Viasat eller Boxer - valfrihet är bra. 2. Kompensera era kunder med endera ett kraftigt rabatterat pris på den nya boxen alternativt sänkt månadsavgift slopad kortavgift.. Tack för ordet
Postad 17 juni 2011 - 17:34
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 305 inlägg
Börjar dem med Pairing så är inte jag kund längre, det är 100% säkert!
Postad 17 juni 2011 - 17:47
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
1. Strunta i pairing, en ABSOLUT konkurrensfördel gentemot Viasat eller Boxer - valfrihet är bra.
CD har uttalat till mig och andra som kommit i dirkekt kontakt med ledningen, att man inte avser att jobba med pairing. Men man säger att man har det för att tala om att man kan om man vill. CD säger : " vi vill inte blanda oss i hur våra kunder ser våra kanaler" Men man önskar också att man inte diskuterar ämnet så mycket på forum heller och jag kan inte förstå varför man så mycket diskuterar något som "inte finns" Lägg istället den energin på att berätta för Viasat vilka idioter de är som hårdvarukodat sina HD kanaler och faktiskt på sätt o vis även SD kanalerna (även om det går att gå runt) Nu har inte Viasat någon tråd på detta forumet som CD har och det beror på att de inte är lika öppna mot sina kunder som CD faktiskt är och faktiskt varit så länge jag varit kund hos CD Men någon driftig viasatkund kan väl starta en tråd och bjuda in klåparna så att de kan svara för sig och sina dumma idéer med Hårdvarukodning.
Postad 17 juni 2011 - 21:30
skiffervag
-
skiffervag
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
CD har uttalat till mig och andra som kommit i dirkekt kontakt med ledningen, att man inte avser att jobba med pairing. Men man säger att man har det för att tala om att man kan om man vill. CD säger : " vi vill inte blanda oss i hur våra kunder ser våra kanaler" Men man önskar också att man inte diskuterar ämnet så mycket på forum heller och jag kan inte förstå varför man så mycket diskuterar något som "inte finns" Lägg istället den energin på att berätta för Viasat vilka idioter de är som hårdvarukodat sina HD kanaler och faktiskt på sätt o vis även SD kanalerna Men någon driftig viasatkund kan väl starta en tråd och bjuda in klåparna så att de kan svara för sig och sina dumma idéer med Hårdvarukodning.
Det är snarare så att det är Canal Digital som håller kortdelarna + servrar vid liv i Sverige och ute i Europa,genom sin envisa vägran att inte hårdvarukoda boxen. Respekt åt Viasat som vågar ta fighten mot alla Dreamboxar! Det är bara att kolla sportutbudet och sen notera vilken distributör som har framgångar . Hur man kan gräva sin egen grav och dessutom inte förstå vad man sysslar med är helt otroligt av Canal Digital/
Postad 17 juni 2011 - 21:39
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Det är snarare så att det är Canal Digital som håller kortdelarna + servrar vid liv i Sverige och ute i Europa,genom sin envisa vägran att inte hårdvarukoda boxen. Respekt åt Viasat som vågar ta fighten mot alla Dreamboxar! Det är bara att kolla sportutbudet och sen notera vilken distributör som har framgångar . Hur man kan gräva sin egen grav och dessutom inte förstå vad man sysslar med är helt otroligt av Canal Digital/
Ja jösses om dom hade pairat den fina sagem boxen dom kört med hittils... hade dom haft SÅ nöjda kunder o bättre utbud
Postad 17 juni 2011 - 21:54
skiffervag
-
skiffervag
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Ja jösses om dom hade pairat den fina sagem boxen dom kört med hittils... hade dom haft SÅ nöjda kunder o bättre utbud 
Idag sitter min granne med en D***box och betalar 75/månaden,medan jag sitter med en "skitbox" som missar varenda inspelning och aldrig sedan i december 2010 går att stänga av och jag betalar 608/mån. Grattis Edsvallakungen men jag fattar inte Canal Digitals affärside,man bjuder ju in Europas pirater och låter oss betalande kunder stå för kalaset,och har dessutom mage att efter jag betalat 1995: för en box,mjukvarauuppdatera den till ett missfoster som man helst skulle vilja slippa hantera eller lyssna på. Heder åt MTG,som åtminstone försöker göra något åt saken.
Postad 17 juni 2011 - 22:35
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 854 inlägg
Idag sitter min granne med en D***box och betalar 75/månaden,medan jag sitter med en "skitbox" som missar varenda inspelning och aldrig sedan i december 2010 går att stänga av och jag betalar 608/mån. Grattis Edsvallakungen men jag fattar inte Canal Digitals affärside,man bjuder ju in Europas pirater och låter oss betalande kunder stå för kalaset,och har dessutom mage att efter jag betalat 1995: för en box,mjukvarauuppdatera den till ett missfoster som man helst skulle vilja slippa hantera eller lyssna på. Heder åt MTG,som åtminstone försöker göra något åt saken.
Nu är det ju så att det går ju fin fint att kort dela Viasat också, trots att de låser kort till mottagare
Postad 18 juni 2011 - 09:37
Unregisteredfafe07e5
-
Unregisteredfafe07e5
-
Användare
-
-
108 inlägg
Nu är det ju så att det går ju fin fint att kort dela Viasat också, trots att de låser kort till mottagare 
Ja exakt, de i min bekantskapskrets som kör detta har Viasat. De har försökt att få tag på mitt CD:abb men jag har kontrat med att de inte har något att komma med.
Postad 18 juni 2011 - 12:21
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Ditt resonemang är så dumt att du borde varnas av nya regler på forumet  Det är en mycket liten klick som utnyttjar möjligheten att få det gratis. De allra flesta med DB betalar fulla abonnemang och har DB för att dela i hemmet och för att få en bättre box Dessutom motverkar cardsharefolket så kallade payservers aktivt, vilket CD inte själva kan göra utanför landets gränser. Så de du kastar sten på, gör faktiskt ett jobb för CD som CD tjänar på. Att cardsharers använder sina CD kort för att dela med en italienare eller en tysk förlorar varken du eller CD en krona på. Så innan du kommer med fler liknande uttalande, vänligen ta reda på fakta. Fakta som CD är mycket väl medvetna om. Nu är det ju så att det går ju fin fint att kort dela Viasat också, trots att de låser kort till mottagare 
Så sant så ! Även deras HD kanaler är knäckta och jag kan om jag vill även se deras HD kanaler - Vilket jag inte vill ! Jag skaffade mig istället ett Sky UK abonnemang och ser kvalitets tv på flera gånger fler kanaler än vad viasat har att erbjuda. Sky har dessutom många fler Film HD kanaler än vad man kan få med både Viasat och CD. Kan klart rekommendera er som kan engelska att gå över till Sky UK och ta ner de svenska kanalerna som man "måste ha" med ett vanligt familjeabonnemang från CD (som är det bästa paketet i Sverige)
Redigerat av Unregistered2000, 18 juni 2011 - 12:38.
Postad 18 juni 2011 - 12:39
marcus_n25
-
marcus_n25
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har idag en CDC-5050 box. Men jag ska köpa en begagnad HD PVR 101-ST. Så jag undrar hur jag gör när jag ska flytta över kortet, är det bara att sätta in det i den nya boxen eller hur fungerar det?
Postad 18 juni 2011 - 12:43
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Jag har idag en CDC-5050 box. Men jag ska köpa en begagnad HD PVR 101-ST. Så jag undrar hur jag gör när jag ska flytta över kortet, är det bara att sätta in det i den nya boxen eller hur fungerar det?
Ja eftersom man inte kör med parining
Postad 18 juni 2011 - 12:49
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Du har nog bland ihop begreppen, cardsharing och pairing är två helt skilda saker. Att din granne sitter med Dreambox och CARDSHARING får stå för honom men blanda inte ihop detta med pairing. Cardsharing funkar precis lika bra med Viasat så även Viasat kunderna subventionerar alla pirater även om de parar kort och box. För att ha en seriös diskussion så tycker jag det är viktigt att skilja på begreppen, vad avsaknaden av pairing gör är att jag som kund har en valfrihet vilken box jag vill använda - något fel i detta?
Postad 18 juni 2011 - 12:51
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
För att ha en seriös diskussion så tycker jag det är viktigt att skilja på begreppen, vad avsaknaden av pairing gör är att jag som kund har en valfrihet vilken box jag vill använda - något fel i detta?
Det du här skriver, är det absolut viktigaste i hela debatten och det är just detta man måste fokusera på. Valfrihet när det gäller sättet som man väljer att se på tv Box i Tv, separat box, dator eller annan mediaenhet. Jag vägrar använda CD egna boxar, då de alltid varit sämst och alltid kommer att vara sämst i jämförelse med tex Dreambox och VU+ som är de boxar som gäller idag. Jag vill också kunna ha möjligheten att använda den inbyggda satboxen som finns i min tv
Redigerat av Unregistered2000, 18 juni 2011 - 12:55.
Postad 18 juni 2011 - 13:01
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Du pratar om saker du INTE har en aning om och en person med få inlägg tar jag med en nypa salt. Jag håller med om att man ska sätta hårt mot de som kortdelar men heder åt CD att de inte använder pairing då vi som använder paraboler med mer än ett lnb skulle bli drabbade av detta. Skulle aldrig kunna använda en box av Viasat eller CD då jag har 10 lnb på min parabol och jag har full abonnemang på både Viasat ( ej HD ) och CD. Använder i dagsläget Vantage 7100S och VU+ Duo som båda fungera med bägge leverantörena och fungera som boxar ska. Har aldrig missat en inspelning med min VU+ Duo utan den spelar in HD filmerna med 5.1 ljud, text och bästa bild hela tiden. Ifall du undrar så ser det ut så här på min parabol T 90 och jag vet att de finns många fler som har paraboler med mer än ett lnb.
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 18 juni 2011 - 13:05.
Postad 18 juni 2011 - 18:47
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Tar för egen del personer som åberopar fler, eller himla många inlägg med en industriell skopa salt. Behöver inte nödvändigtvis innebära en intelligensmätare...
Redigerat av PDDNOS, 18 juni 2011 - 18:48.
Postad 19 juni 2011 - 19:02
Peter_Mattsson
-
Peter_Mattsson
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har precis hittat denna tråd och har suttit och retat upp mig lite när jag läst delar av denna tråd.. CD säger att det finns tusentals nöjda kunder som inte har problem (inlägg 171).. Räknas man som "nöjd kund" eftersom jag inte klagar varje gång boxen har strulat? Har det gjorts någon kundenkät på parabolkunder? Jag har aldrig fått någon sådan. Finns det nyare bättre fungerande versioner av samma box som undanhålls alla som inte hänger på supporttelefonen? Jag, liksom många anser kanske inte TV som livsviktigt, så har inte brytt mig så mycket när det strulat, utan tålmodigt väntat på nästa kortuppdatering eller mjukvaruuppdatering som utlovats bli bättre, det utan att gnälla.... Och trots allt, boxen har mesta tiden fungerat i tillräcklig mån för att man ska får sin dagliga TV-dos. (Fungerar innebär förståss en eller flera dagliga omstarter, avbrutna inspelningar osv). Sedan några dagar tillbaks har boxj****n återigen börjat strula igen, korta felmeddelande i 1/10 dels sekund, inga HD kanaler, störningar och brusstötar i övriga.....Nej, jag har inte orkat ringa ännu... (och signalnivån ligger väl i det gröna området, har 95m parabol nyligen är finjusterad, så det kan CD inte skylla på). Oavsett det senaste problemet som säkert kan lösas, så känns det som "måttet är rågat" som man säger. Min 24mån bindningstid är slut sedan några månader, så det blir sannolikt uppsägning och koll på andra alternativ efter den påtvingade uppsägningstiden (är det fortfarande 3 månader?? Bara det får en att koka!!). Boxen har jag redan betalt för så de pengarna får man väl känna sig blåst på. Det som framöver kan hålla mig kvar som parabolabonnent är möjligen något förmånligt erbjudande om en ny fungerande box (t.ex den nya ADB-boxen (?) som det pratas om), eller i alla fall ett löfte om lösning med en dokumenterat fungerande box. Och det snabbt! För utan tvekan så har CD det kanalutbud som passar mig bäst (dvs. HD kanaler) Hoppas att CD går ut med info till alla kunder som inte hänger på detta forum. Tror knappast jag blir den enda som lämnar efter de två årens tvingande bindningstid.. Annars så, Canal digital, Bye bye för min del!
Redigerat av Peter_Mattsson, 19 juni 2011 - 20:02.
Postad 20 juni 2011 - 08:36
Darkie
-
Darkie
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Jahapp och nu läser man att hela kabeltv verksamheten är såld till comhem. Jag som trodde jag sluppit det skitföretaget när jag flyttade till villa men icke 
Blir man väl tvingad att byta box igen efter bara ett år hos canal digital, borde fan kräva mina pengar tillbaka.
Postad 20 juni 2011 - 09:15
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Jahapp och nu läser man att hela kabeltv verksamheten är såld till comhem. Jag som trodde jag sluppit det skitföretaget när jag flyttade till villa men icke  Blir man väl tvingad att byta box igen efter bara ett år hos canal digital, borde fan kräva mina pengar tillbaka.
Ja, kul att höra att dom satsar på Sat-kunderna, skulle vara kul att märka det också!! http://www.idg.se/2....gitals-kabel-tvUndra när denna nyhet kommer på CDs egna hemsida?
Redigerat av B BUS, 20 juni 2011 - 09:16.
Postad 20 juni 2011 - 15:22
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Hej,
Canal Digital kan meddela att avtal ingåtts med Com Hem som förvärvar Canal Digital Kabel och IPTV-verksamhet. Försäljningen går igenom först efter att Konkurrensverket har granskat och godkänt affären. Avtalet med Com Hem innebär en överföring av hela verksamheten kring kabel-tv. Com Hem säljer i sin tur vidare IPTV-verksamheten till AllTele. Canal Digital fortsätter att upprätthålla en lika bra tjänst och god kontakt med alla befintliga och nya kunder till dess att affären är helt granskad och överförd. Vi informerar er så fort vi har mer information att tillgå.
Med vänliga hälsningar
Sandra
Postad 20 juni 2011 - 16:35
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Har precis hittat denna tråd och har suttit och retat upp mig lite när jag läst delar av denna tråd..
Det som framöver kan hålla mig kvar som parabolabonnent är möjligen något förmånligt erbjudande om en ny fungerande box (t.ex den nya ADB-boxen (?) som det pratas om), eller i alla fall ett löfte om lösning med en dokumenterat fungerande box. Och det snabbt! För utan tvekan så har CD det kanalutbud som passar mig bäst (dvs. HD kanaler)
Annars så, Canal digital, Bye bye för min del!
Känner igen din story. Ljus i tunneln för egen del är dock att kundtjänst hos CD är riktigt tillmötesgående. Sitter själv med en strulande Sagem box som garantin gått ut på men man har verkligen försökt hjälpa mig. Utan att veta så tror jag nog att en viss rabatt till befintliga kunder kommer att ges. Det än mer positiva för egen del är dock beskedet (som CD inte direkt skriker ut) man har inga planer på pairing. Jag kan alltså som kund själv bestämma vilken box jag vill ha, något jag för egen del uppskattar. Kanske en klen tröst men för egen del min enda tröst.
Postad 20 juni 2011 - 21:22
Peter_Mattsson
-
Peter_Mattsson
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Känner igen din story. Ljus i tunneln för egen del är dock att kundtjänst hos CD är riktigt tillmötesgående. Sitter själv med en strulande Sagem box som garantin gått ut på men man har verkligen försökt hjälpa mig. Utan att veta så tror jag nog att en viss rabatt till befintliga kunder kommer att ges. Det än mer positiva för egen del är dock beskedet (som CD inte direkt skriker ut) man har inga planer på pairing. Jag kan alltså som kund själv bestämma vilken box jag vill ha, något jag för egen del uppskattar.
Kanske en klen tröst men för egen del min enda tröst.
Jovisst är dom trevliga, och det ju inte de som svarar i telefon som gjort något fel, de hjälper väl till så gott de kan... De låter rätt luttrade numer, för några år sedan försökte de låta väldigt förvånade när det var strul med boxen, icke nu längre, hihi  ... Nåja jag ger boxen en chans till, får jag igång den innan midsommarhelgen så är jag väl nöjd med det tillsvidare. Pairing, menas det att jag kan köpa en egen box och få kortet att fungera i den? (jag har inte orkat gå igenom alla inlägg ännu) Iofs intressant så småningom, men f.n har jag ingen lust att lägga ut ytterligare 5-7000 på detta..
Postad 20 juni 2011 - 22:11
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Jovisst är dom trevliga, och det ju inte de som svarar i telefon som gjort något fel, de hjälper väl till så gott de kan... De låter rätt luttrade numer, för några år sedan försökte de låta väldigt förvånade när det var strul med boxen, icke nu längre, hihi ...
Nåja jag ger boxen en chans till, får jag igång den innan midsommarhelgen så är jag väl nöjd med det tillsvidare.
Pairing, menas det att jag kan köpa en egen box och få kortet att fungera i den? (jag har inte orkat gå igenom alla inlägg ännu) Iofs intressant så småningom, men f.n har jag ingen lust att lägga ut ytterligare 5-7000 på detta..
Är det så illa med boxen så att du inte får igång den så förstår jag frustrationen. Hur som helst avsaknaden av pairing innebär just det du skriver, du kan själv välja box. Kika på prisjakt och du bör hitta en twinbox för under 4000 spänn inklusive hårddisk. Kan du få din befintliga box att funka någon månad efter midsommar också så kan det ju vara läge att avvakta CD:s nya box, tror att man kommer ha hyfsat pris för befintliga CD-kunder.
Postad 20 juni 2011 - 22:40
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Jag hoppas att canaldigital som första leverantör ger upp tanken om att själv sälja EGNA boxar
Bättre hade varit att CD låtit proffsen sköta detta och det hade inte varit hel fel om man tex odlade
ett samarbete med en leverantör som kan leverera en linuxbox som tillåter användarna att skapa plugins.
Naturligtvis kan CD fortfarande skapa program (plugins) själva också och då tänker jag på de
aplikationer som CD vill att vi kunder skall använda för att kunna nyttja alla deras framtida tjänster.
Men även dessa plugins skulle sedan utvecklas vidare av användarna och denna kunskap är gratis.
CD, det är 2011 nu och det jag talar om har varit verklighet i mer än 10 år och nu står vi på en punkt
där det är dax att hoppa på tåget. Ni tjänar på detta !
Ni kan tex utveckla en kryptering för softcam som ni utvecklar själva och som inte medger delning utanför
hushållet. Det viktiga är att samma box skall vara öppen för andra leverantörer och oss som har många LNB
på våra paraboler.
Idag kan jag samtidigt köra CD, viasat, Sky UK, Sky Italy och många många fler om jag vill. Det enda jag behöver
koppla till, är fler kortläsare. Jag kan ha hur många LNB jag vill och jag kan ha nästan hur många tuners jag vill.
Denna frihet tänker jag behålla och ju mer upplysta folk blir, desto fler är det som vill ha detsamma.
Vi lever i Europa och då kan man inte göra det så svårt för oss att se europeisk tv som tex Viasat har
satt högst på sin lista.
Tex. Om viasat fortsätter med sin hårdvarukodning, kommer allt fler att söka sig utanför sveriges gränser
för att se den sport som de på kort sikt köper upp. Tex. kommer många att skaffa sig europa paraboler
för att se OS 2014 och 2016 och då i HD så klart. Finns massor med alternativ för sport ute i Europa.
Som sagt, ge upp tanken om att låsa kunderna till en egen box och kom in i matchen
Det är precis detsamma med satboxar som det är med datorer. Det är "ynglingarna" som sitter och leker
och som "hackar" som också sitter på framtiden och dess kunskap. Lär av dessa och skippa Sagem och annat skit.
Jag använder mig av VU+ och har aldrig de problem som många i denna tråden beskriver och är jättenöjd
med både min box och canaldigital. Det fungerar ALLTID
Om inte Canaldigital skulle fungera i min box i framtiden, då kommer jag lösa mina svenska tv behov på annat sätt.
HD kanaler för film har jag idag löst med Sky då de är fullständigt överlägsna. Men jag hoppas att CD kommer att
lära av Sky och ge oss 5-6 Filmkanaler i HD samt 2 nya HD kanaler för sport. Det är det vi vill ha tillsammans med
Tv5 HD och andra svenska HD kanaler. Tv3 HD kan Viasat behålla och stoppa upp någonstans. Har inte sett på Tv3
sedan många år tillbaka. Sänder bara skit och har inga serier som Kanal 5.
Redigerat av Unregistered2000, 20 juni 2011 - 22:41.
Postad 21 juni 2011 - 13:54
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Jag hoppas att canaldigital som första leverantör ger upp tanken om att själv sälja EGNA boxar
Bättre hade varit att CD låtit proffsen sköta detta och det hade inte varit hel fel om man tex odlade ett samarbete med en leverantör som kan leverera en linuxbox som tillåter användarna att skapa plugins.
Naturligtvis kan CD fortfarande skapa program (plugins) själva också och då tänker jag på de aplikationer som CD vill att vi kunder skall använda för att kunna nyttja alla deras framtida tjänster.
Men även dessa plugins skulle sedan utvecklas vidare av användarna och denna kunskap är gratis.
CD, det är 2011 nu och det jag talar om har varit verklighet i mer än 10 år och nu står vi på en punkt där det är dax att hoppa på tåget. Ni tjänar på detta ! Ni kan tex utveckla en kryptering för softcam som ni utvecklar själva och som inte medger delning utanför hushållet. Det viktiga är att samma box skall vara öppen för andra leverantörer och oss som har många LNB på våra paraboler.
Idag kan jag samtidigt köra CD, viasat, Sky UK, Sky Italy och många många fler om jag vill. Det enda jag behöver koppla till, är fler kortläsare. Jag kan ha hur många LNB jag vill och jag kan ha nästan hur många tuners jag vill. Denna frihet tänker jag behålla och ju mer upplysta folk blir, desto fler är det som vill ha detsamma. Vi lever i Europa och då kan man inte göra det så svårt för oss att se europeisk tv som tex Viasat har satt högst på sin lista.
Tex. Om viasat fortsätter med sin hårdvarukodning, kommer allt fler att söka sig utanför sveriges gränser för att se den sport som de på kort sikt köper upp. Tex. kommer många att skaffa sig europa paraboler för att se OS 2014 och 2016 och då i HD så klart. Finns massor med alternativ för sport ute i Europa.
Som sagt, ge upp tanken om att låsa kunderna till en egen box och kom in i matchen Det är precis detsamma med satboxar som det är med datorer. Det är "ynglingarna" som sitter och leker och som "hackar" som också sitter på framtiden och dess kunskap. Lär av dessa och skippa Sagem och annat skit.
Jag använder mig av VU+ och har aldrig de problem som många i denna tråden beskriver och är jättenöjd med både min box och canaldigital. Det fungerar ALLTID Om inte Canaldigital skulle fungera i min box i framtiden, då kommer jag lösa mina svenska tv behov på annat sätt. HD kanaler för film har jag idag löst med Sky då de är fullständigt överlägsna. Men jag hoppas att CD kommer att lära av Sky och ge oss 5-6 Filmkanaler i HD samt 2 nya HD kanaler för sport. Det är det vi vill ha tillsammans med Tv5 HD och andra svenska HD kanaler. Tv3 HD kan Viasat behålla och stoppa upp någonstans. Har inte sett på Tv3 sedan många år tillbaka. Sänder bara skit och har inga serier som Kanal 5.
Kan bara instämma
Postad 21 juni 2011 - 15:27
SwedishBadger
-
SwedishBadger
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
E-faktura, är det något ni på Canal Digital kanske kan överväga att börja använda? Är inte intresserad av att använda autogiro utan ser hellre att jag sparar 420:-/ år och ni sparar en massa på pappersutskick och portokostnader genom att köra det elektroniskt.
Postad 21 juni 2011 - 15:35
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
E-faktura, är det något ni på Canal Digital kanske kan överväga att börja använda?
Är inte intresserad av att använda autogiro utan ser hellre att jag sparar 420:-/ år och ni sparar en massa på pappersutskick och portokostnader genom att köra det elektroniskt. 
kan inte merän instämma, det är år 2011 ny och jag har använt Internetbetalning i många år nu...
Postad 21 juni 2011 - 18:04
Patrik.A
-
Patrik.A
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej på er! Den 6 juni förbättras serieinspelnings funktionen i den inspelningsbara HD-boxen. Förändringen innebär att man kan spela in samtliga avsnitt av en serie oberoende av vilken säsong de tillhör. I de fall en tv-kanal parallellsänder olika säsonger av samma serie kommer inspelningarna att ligga blandade i inspelningslistan. OBS! Repriser av avsnitt kommer fortfarande inte att spelas in automatiskt. Du behöver inte göra något utan din box kommer automatiskt att få tillgång till den förbättrade funktionen .
Med vänliga hälsningar Pauline
vad var förbättringen? vill jag enbart ha dom senaste avsnitten av exempelvis Big Bang Theory som nu är inne på säsong 4 så kommer även dom äldre avsnitten av säsong 3 att spelas in i och med att kanal5 paralellsänder dessa och dom kommer till råge på allt ligga blandade i inspelningslistan så att jag måste kolla i informationen på varje avsnitt för att veta om jag tar bort rätt avsnitt... detta kallar ni en förbättring?
+1 Vänligen ta bort den här odugliga funktionen. Nu får man ju lägga en massa tid på att radera avsnitt från tidigare säsonger som spelas in i onödan. Hela idén med serieinspelning faller ju. Skulle man mot förmodan vilja spela in parallella säsonger är det fasligt mycket enklare att bara markera valfri säsong för serieinspelning. Klar försämring! P.
Redigerat av Patrik.A, 21 juni 2011 - 18:22.
Postad 21 juni 2011 - 18:16
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Kan bara instämma
+1
Postad 22 juni 2011 - 10:06
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
E-faktura, är det något ni på Canal Digital kanske kan överväga att börja använda?
Japp, det skulle uppskattas då jag tyvärr inte riktigt vågar lita på att Canal Digital drar rätt summor. Det har varit lite svårt att få fakturorna att stämma överens med de belopp jag har i det mail jag fick som bekräftelse på min beställning. Pinsamt att behöva skriva ut det mail jag fått från Canal Digital och faxa in eftersom de anlitar ett call center som ligger så avlägset att de inte fått internet ännu.
Postad 23 juni 2011 - 19:52
Peter_Mattsson
-
Peter_Mattsson
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har precis hittat denna tråd och har suttit och retat upp mig lite när jag läst delar av denna tråd..
CD säger att det finns tusentals nöjda kunder som inte har problem (inlägg 171).. Räknas man som "nöjd kund" eftersom jag inte klagar varje gång boxen har strulat? Har det gjorts någon kundenkät på parabolkunder? Jag har aldrig fått någon sådan. Finns det nyare bättre fungerande versioner av samma box som undanhålls alla som inte hänger på supporttelefonen?
Jag, liksom många anser kanske inte TV som livsviktigt, så har inte brytt mig så mycket när det strulat, utan tålmodigt väntat på nästa kortuppdatering eller mjukvaruuppdatering som utlovats bli bättre, det utan att gnälla.... Och trots allt, boxen har mesta tiden fungerat i tillräcklig mån för att man ska får sin dagliga TV-dos. (Fungerar innebär förståss en eller flera dagliga omstarter, avbrutna inspelningar osv).
Sedan några dagar tillbaks har boxj****n återigen börjat strula igen, korta felmeddelande i 1/10 dels sekund, inga HD kanaler, störningar och brusstötar i övriga.....Nej, jag har inte orkat ringa ännu... (och signalnivån ligger väl i det gröna området, har 95m parabol nyligen är finjusterad, så det kan CD inte skylla på).
Oavsett det senaste problemet som säkert kan lösas, så känns det som "måttet är rågat" som man säger. Min 24mån bindningstid är slut sedan några månader, så det blir sannolikt uppsägning och koll på andra alternativ efter den påtvingade uppsägningstiden (är det fortfarande 3 månader?? Bara det får en att koka!!). Boxen har jag redan betalt för så de pengarna får man väl känna sig blåst på.
Det som framöver kan hålla mig kvar som parabolabonnent är möjligen något förmånligt erbjudande om en ny fungerande box (t.ex den nya ADB-boxen (?) som det pratas om), eller i alla fall ett löfte om lösning med en dokumenterat fungerande box. Och det snabbt! För utan tvekan så har CD det kanalutbud som passar mig bäst (dvs. HD kanaler)
Hoppas att CD går ut med info till alla kunder som inte hänger på detta forum. Tror knappast jag blir den enda som lämnar efter de två årens tvingande bindningstid..
Annars så, Canal digital, Bye bye för min del!
Kan i alla fall meddela att min box faktiskt snurrade igång direkt med den nya nätdelen som kom på posten idag. Jag var mycket skeptisk till det måste jag säga, men det betyder i alla fall att det ligger viss sanning i att nätdelarna kan vara en del i problemet. Nu får vi se hur länge det förblir frid och fröjd... Glad midsommar!
Postad 27 juni 2011 - 21:02
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Skrev det i det andra forumet och här nu för att få svar på vad som händer.
Lurar med frun på fotboll med löftet att spela in "Huset vid sjön". Lika säkert som Canal Digital mjölkar oss på pengar är bilden svart och boxen låst. Det har hänt så många gånger nu att jag undrar om jag inte skall byta till Boxer efrersom Canal Digital inte klarar av sitt jobb. Ni på Canal Digital kan ni inte förklara för era lallande chefer att denna box borde aldrig gått ut på marknaden med alla dess brister.
Postad 29 juni 2011 - 10:40
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Hej,
Har varit i kontakt med CD Kundtjänst (Teknisk support) då den inspelningsbara boxen inte uppför sig som man förväntar sig. Ni vet meddelandet som säger att man antingen inte prenumererar på en kanal alternativt inte har betalt sin räkning. Det tar jag personligt då jag är kompetent nog att veta vilka kanaler jag prenumererar på (i detta fall var det SVT1 och TV4 jag försökte med, men de som alla andra kanaler var utslagna) och jag har autogiro så jag vet att jag har betalat (vilket de fick bekräfta, jag påstod det inte själv). Det visar sig då att man ska förstå att man måste ta ut kortet i ett par minuter, sedan göra en strömreset (då man står på kanal 18) och vänta i upp till 90 minuter för att inte avbryta en "uppdatering" (självklart hade jag den senaste fw så det avses inte ngn sådan uppdatering). Det alternativet finns inte med på felmeddelandet att boxen kan ha problem, utan det är bara jag som antingen inte är kompetent att veta vad jag prenumererar på alt betala för mig...
Jag hade en diskussion (förvånande va?) med CD om denna "förnämliga box" och passade då på att fråga om varför de byter till ny box-leverantör om de är så nöjda med den nuvarande boxen och tro det eller ej, men den enda anledningen till detta är för att man då kan ha en större hårddisk. Jag dubbelfrågade om det inte fanns några andra skäl till bytet, men det finns det inte....Så då kan jag ju med samma tankesätt som CD har om min kompetens dra slutsatsen att den nya boxen tyvärr inte kommer att funka bättre i övrigt....bara så ni vet som längtar efter den...
/Micke
Redigerat av Forsyth, 29 juni 2011 - 10:41.
Postad 29 juni 2011 - 19:59
Mooshie
-
Mooshie
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Game of Thrones strulade igen, en kortare frysning följdes av siffrorna 124 i rött uppe i övre högra delen av skärmen resten av avsnittet. Har inte sett så mycket annat på filmkanalerna på sistone (inte mycket att se), så om det lilla jag ser sköts så här dåligt så kommer i alla fall den delen av mitt abonnemang att sägas upp.
Postad 29 juni 2011 - 20:15
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
....så om det lilla jag ser sköts så här dåligt så kommer i alla fall den delen av mitt abonnemang att sägas upp.
Sagemboxen är faktiskt ett sorgligt kapitel, som skapar missnöjda kunder, missnöjda återförsäljare och missnöjda installatörer. De enda som blir jättenöjda är Viasat och Boxer, men det var väl inte det som var meningen?
Postad 06 juli 2011 - 08:12
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Är inte intresserad av att använda autogiro utan ser hellre att jag sparar 420:-/ år och ni sparar en massa på pappersutskick och portokostnader genom att köra det elektroniskt. 
Hej SwedishBadger, Vi tittar för närvarande på möjligheten att erbjuda e-faktura samt återkommer med mer information så snart vi vet vad som beslutats. De betalningsalternativ vi erbjuder idag är Faktura samt Autogiro. Med vänlig hälsning, Mikaela
Postad 07 juli 2011 - 11:41
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Nu när canal digital skall renodla verksamheten till bara satellit
- Vad kommer ni då att satsa på ?
Fler HD kanaler ?
Bättre paket ?
Bättre priser ?
Fler och bättre utländska kanaler ?
RIKTIGA BBC HD KANALER ???
Postad 08 juli 2011 - 10:38
prelatur
-
prelatur
-
Lärjunge
-
-
361 inlägg
Nåt jag gärna skulle se är att de kanaler som alltid sänder i 4:3 började använda 16:9.
Blir lite löjligt när man sänder ut 16:9 material på en 4:3 kanal med en stor svart ram runt bilden.
Har t.o.m. sett cinemascope sänt på dessa kanaler, resultatet blir en pytteliten bild med mer svart ram än bild.
Postad 08 juli 2011 - 10:46
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1 026 inlägg
Jag har kvar mitt abonnemang än så länge pga att jag gillar kanalutbudet. Boxen har efter senaste uppdateringen blivit något bättre men hänger sig ibland och är emellanåt seg som sirap i menyerna. Jag har även Viasatpaket och med den HD boxen som föjlde med har jag inte märkt något problem alls ännu.
Postad 08 juli 2011 - 12:34
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Nu har min boxjävel börjat med en uppstartshängning som loopar. Man får klippa strömmen för att få den att starta igen.
Postad 08 juli 2011 - 17:17
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Jag har kvar mitt abonnemang än så länge pga att jag gillar kanalutbudet. Boxen har efter senaste uppdateringen blivit något bättre men hänger sig ibland och är emellanåt seg som sirap i menyerna. Jag har även Viasatpaket och med den HD boxen som föjlde med har jag inte märkt något problem alls ännu.
Hej. Upplever du bilden på tex, SVTs HD kanaler som likvärdiga på CDs och VIAsats boxar?
Postad 11 juli 2011 - 09:13
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Nu när canal digital skall renodla verksamheten till bara satellit
- Vad kommer ni då att satsa på ?
Fler HD kanaler ?
Bättre paket ?
Bättre priser ?
Fler och bättre utländska kanaler ?
RIKTIGA BBC HD KANALER ???
Hej Då försäljningen inte är helt klar ännu (vi väntar ännu på konkurrensverkets beslut) så kan vi inte kommentera mer angående själva försäljningen. Vi kan dock tala om att vi alltid försöker att förbättra/utöka vårt utbud för att göra er som kunder och tittare nöjda med ert valda kanalpaket! Med vänliga hälsningar Pauline
Postad 13 juli 2011 - 13:05
Unregisteredd622b994
-
Unregisteredd622b994
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Lite saker man saknar svar eller reaktion på:
TV10, i höstas så sades det på canaldigital i media att man förhandlade och hoppades inom kort ha avtal, frågan är ställd innan här också. Förhandlas det eller ej?
TV3 HD och Kanal5 HD, förhandlas det eller ej?
Vet att man inte kan ge svar under förhandling men man kan väl ge svar OM det förhandlas och när dessa inleddes?
Detta kan väl inte vara hemligt eller störa förhandligar, gynnar bara Canaldigital så att man ger kunder hopp.
Tystnad i nio månader är samma sak som att "vi bryr oss inte"
/Mikael
Postad 15 juli 2011 - 09:35
Unregisteredb71577f7
-
Unregisteredb71577f7
-
Användare
-
-
164 inlägg
Om du inte visste det så är "Vi bryr oss inte" CanalDigitals inställning till allt utom kundernas abonnemangsavgifter, det försöker knappt ge sken av något annat längre. (Ni som representerar CanalDigital på detta forum skall inte ta åt er av detta, det är inte ni som är problemet, jag är övertygad att ni gör så gott ni kan, med de förutsättningar ni får!)
Postad 15 juli 2011 - 11:18
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Jag förstår precis hur ni känner vad gäller Kanalerna som saknar och kanalerna vi vill ha
Jag förstår också precis hur ni känner vad gäller de problem ni/man har med CD skräpboxar
Men jag förstår inte varför ni bara klagar på CD och kastar så mycket skit över företaget som ni gör
Jag har haft och har tillgång till i princip alla distributörer av tv och sitter idag mycket nöjd med CD
För det första har jag löst boxfrågan genom att välja en annan box än CD som är mycket bättre och som aldrig strular på något vis och som jag själv bestämmer hur mycket olika finesser jag vill ha genom olika plugins.
- Gör det ni också !
Kanalerna som saknas är enkelt att lösa genom att man tecknar abonnemang hos de som har de kanalerna och lägger till ett kort. Om det är via satellit, så går det bra att ha flera kort i min box och är det Boxer så sätter man bara till en extra tuner via USB, så är det också löst.
Idag har jag Full pott hos CD, film och sportpaket hos Viasat och Boxer frikanaler på några extratv
Så jag är nöjd med CD och då CD vet att deras nöjdaste kunder har annan box, så kommer CD alltid tillåta oss att ha andra boxar än deras egna. För om inte, så förlorar de sina nöjdaste kunder
Kundtjänst på CD är mycket trevliga och har alltid hjälpt mig på sekunden när jag ring eller mailat
Redigerat av Unregistered2000, 15 juli 2011 - 11:20.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baslåda nr5
Anton
2025-06-02 13:28:15
-
Nya stativ
Anton
2025-05-30 12:20:04
-
Powercon ”grendosa”
Anton
2025-05-28 20:37:24
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|