* Officiell tråd - Pioneer VSX-AX3/5i *
Pioneer VSX-AX3
(Förstärkare)
|
1
|
(32)
|
Inga priser | |
Pioneer VSX-AX5i
(Förstärkare)
|
1
|
(28)
|
Inga priser |
Pioneer-klubben (151 inlägg)
|
14 år sedan |
VSX-AX5i vs ny (2 inlägg)
|
14 år sedan |
Koppla ihop enheter funktionellt och snyggt? (2 inlägg)
|
15 år sedan |
På vilka förstärkare el. recievers (25 inlägg)
|
18 år sedan |
Dali eller Canton? (30 inlägg)
|
18 år sedan |
Pioneer 2011 VS ax5i (5 inlägg)
|
22 år sedan |
Postad 04 May 2005 - 10:27
Pioneer's 'Audio Scaler' technology improves the sound quality of both stero and multi-channel sources (such as CD, MD, DVD, PC Audio) to a level approaching that of DVD-Audio. Hi-Bit conversion first expands the bit length of the linear PCM signal to 24 bits. The result is more detailed sound with less deterioration, closer to the original signal. At the same time, Pioneer's high-sampling digital filter technology enlarges the frequency bandwith, restoring a sense of the high frequencies which were present in the original recording. The final result is a more relaxed, musical sound quality.
Detta menar jag.
Postad 04 May 2005 - 20:57
imorgon ska jag iallafall gå igenom lite material under ett par timmar, och växla mellan "direct" och "hi-bit" å se vad det gör med själva ljudet(om det gör ngt)
jag kan ju skriva ett par rader här senare om mina intryck.
mvh avancerar.
Postad 05 May 2005 - 19:57
jag jobbar(nu) hela dagen och tills imorgon kl 5:00(18 timmars pass över natten-bra pengar)
-jag hade glömt av att jag skulle jobba.
man jag "lovar" att jag ska fixa en seriös test angånde detta imorgon istället.
mvh avancerar.
Postad 08 May 2005 - 00:09
men jag/polarn testade detta lite förut(ett par växlingar fram å tillbaks)
och det jag känner med denna "funktion" intryckt är att maskinen "renar upp" ljudet en bit-återgivningen blir klarare(mindre störningar)....
....samt att det hela blir lite mer homogent(men det är beroende på vilken inspelning du spelar upp)
basen blir även den mindre utpräglad-fast mer tight.
mvh avancerar.
i morgon ska vi testa detta med polarens(nht super audio system 5.1) i bio ljud, bara för att kolla vad det gör som helhet i hemmabio uppsättning.
mvh igen......
(kl 05:11...undrar om "hi-bit" går med 5.1????-vi får se)
Redigerat av avancerar, 08 May 2005 - 04:11.
Postad 08 May 2005 - 22:58
Nåväl, jag hade väldigt svårt att märka någon skillnad om ens någon alls. Men det förfärliga är ju att man måste pröva det hela i Stereoläge vilket får det hela på fall om någon frågar mig. Skillnaden mellan att köra i "Direct" och "Stereo" tycker jag är ordentlig, (testat både med auto EQ (MCCA), egen EQ och ingen EQ) men direct låter betydligt bättre än "stereo" i alla fallen. I "stereo" tappar man en hel del av ljudbilden, djupet försvinner, musiken känns livlös.
Hi-bit fungerar dock i filmlägena, vilket kanske är intressant. Nu hörde jag ju knappt någon (om någon alls) skillnad till musik i stereoläge, så det är väl ytterst tveksamt om jag skulle märka det i film.
/Peter
Postad 09 May 2005 - 05:14
-jag tycker att det kan vara ganska lätt att höra skillnader på visst material, men desto svårare på annat material.
man får väll testa själv och se vad man föredrar helt enkelt.
/avancerar.
Postad 09 May 2005 - 06:33
Kanske kan använda denna funktion vid sämre inspelningar då det inte
går använda vid direct läget.
Tror ni den orkar driva mina Infinity alpha 50 eller behöver man ett slutsteg funderar på ett Rotel steg.
Mvh Michael
Postad 09 May 2005 - 15:40
men om du skulle köpa dig ett rotel och tex låta detta driva basarna och ax5ai:n driva topparna så blir det ju självklart mkt bättre.
recivern får mer ström till att ta hand om dom övre registrerna(behåller "kroppen" bättre och det lär även bli mer avslappnat/oansträngt)
rotelen tar hand om baskonerna, och håller dessa i ett "järngrepp" med en mkt bra punch.
personligen tror jag att detta verkligen är en kombo som skulle få ut allt ur ett par beta 50, och ax5ai:ans topp register håller en mkt hög klass, så jag tror det skulle bli ett mkt bra slutresultat.
sen så räcker ju denna elektronik kombo till att driva än mer finare högtalare framöver, om du senare vill det.
/mvh avancerar.
Postad 10 May 2005 - 13:03
en ax5ai kan nog driva ett par beta 50 på ett föredömligt sätt-absolut.
men om du skulle köpa dig ett rotel och tex låta detta driva basarna och ax5ai:n driva topparna så blir det ju självklart mkt bättre.
recivern får mer ström till att ta hand om dom övre registrerna(behåller "kroppen" bättre och det lär även bli mer avslappnat/oansträngt)
rotelen tar hand om baskonerna, och håller dessa i ett "järngrepp" med en mkt bra punch.
personligen tror jag att detta verkligen är en kombo som skulle få ut allt ur ett par beta 50, och ax5ai:ans topp register håller en mkt hög klass, så jag tror det skulle bli ett mkt bra slutresultat.
sen så räcker ju denna elektronik kombo till att driva än mer finare högtalare framöver, om du senare vill det.![]()
/mvh avancerar.
Du har övertygat mig .
Det lutar starkt åt denna kombo.
Har alltid gillat ljudet i Pioneer men min 814 är lite för klen till mina högtalare ,då blir jag säkert inte missnöjd med ax5:an.
Mvh Michael
Postad 10 May 2005 - 19:40
tänk bara på att låta recivern spela in sig ett par dagar först, så att den hinner få bli varm i kläderna.
jag är personligen väldigt nöjd med min maskin, som just nu driver mina nht m6:or helt på egen hand med ett mkt bra resultat.
filmupplevelserna med en ax5ai är GRYMT bra.
avancerar.
Postad 06 June 2005 - 13:29
jag har ju som sagt skaffat en 868, och igår när vi skulle kolla på en första film så märkte jag att(kör nu men i-link) man var tvungen att gå in i "movie" på förstärkar kontrollen och bläddra fram till tex. dts ljud, det jag undrar är om det inte är en slags dsp att gå in i "movie" och välja ljudformat????
för det står ju "movie" i ax5:ans display efter detta val.
det jag undrar är om det går att köra/få fram en ren dts/dolbydigital signal utan att behöva ha "movie" stående och aktiverat i displayen????
eller är det en ren signal??? som man har när det utförs på detta sätt jag gör???
eller har det med i-link att göra???
tacksam för hjälp med detta, eller tips.
mvh avancerar.
Postad 06 June 2005 - 14:32
hejjsan alla ni med 868 och ax5ai(eller ni som har kunskaper).....
jag har ju som sagt skaffat en 868, och igår när vi skulle kolla på en första film så märkte jag att(kör nu men i-link) man var tvungen att gå in i "movie" på förstärkar kontrollen och bläddra fram till tex. dts ljud, det jag undrar är om det inte är en slags dsp att gå in i "movie" och välja ljudformat????
för det står ju "movie" i ax5:ans display efter detta val.
det jag undrar är om det går att köra/få fram en ren dts/dolbydigital signal utan att behöva ha "movie" stående och aktiverat i displayen????
eller är det en ren signal??? som man har när det utförs på detta sätt jag gör???
eller har det med i-link att göra???
tacksam för hjälp med detta, eller tips.
mvh avancerar.
Tjenare!
Jag har själv en AX10Ai och en 868 och för (kör med i.Link) mig så trycker jag bara på ljudformat "standard" typ, då står det PLII Movie i displayen på stärkaren, men det försvinner och ersätts av "Dolby Digital" eller "DTS" när spelaren skickar ut den signalen. Alltså ingen som helst DSP pålagt på signalen. Den står bara så när den inte har någon insignal från dvd-spelaren.
Så funkar det för mig iallafall...
Postad 06 June 2005 - 21:13
Postad 06 June 2005 - 21:31
det löser väl sig imorgon...........är på jobbet nu
avancerar.
Postad 07 June 2005 - 13:54
Jag tycker det borde finnas någon liknande funktion på en AX5, men jag har säkert fel. Du behöver inte oroa dig vad det gäller format om det står PL2 Movie i displayen, bara det försvinnet och ersätts av tex. "DTS" eller "Digital" när du lirar en film med valt ljud...
Ser du däremot något annat skumt, som "Church", "Stadium" eller "THX Game" då är det fel...
Postad 07 June 2005 - 18:40
Det är inget man måste ställa in i 868'an så den förstår att den ska köra via iLinken och då skicka rätt ljudformat (DTS, DD)?
Postad 07 June 2005 - 20:19
hjälp mig.......
mvh avancerar.
Postad 08 June 2005 - 01:47
så jag tänkte att ngn kanske kunde ge mig ett "enkelt svar" så kunde jag fixa det snabbt.....men jag får väl lösa det själv i morgon(för i morgon DÅ BLIR DET FILM.)
avancerar.
Postad 08 June 2005 - 09:40
Postad 08 June 2005 - 18:30
kollade precis på "the rock".....hur det lät?, BRA!!!!riktigt bra
riktigt skönt att ha en center igen, den gör väldigt mkt för filmtittandet.
mvh avancerar.
Redigerat av avancerar, 08 June 2005 - 18:31.
Postad 08 June 2005 - 20:07
ska jag koppla genom 5.1 utgången istället för 2ch utgången???
även när jag nu kör i-link så får basarna ingen signal, skumt.
basslutsteget står på "audio", men det får nu ingen signal och går nu inte på automatiskt som det ska göra....
vad har jag gjort för fel??
mvh avancerar.
Redigerat av avancerar, 08 June 2005 - 22:50.
Postad 08 June 2005 - 22:33
jag bytte ju samtidigt till ett par andra(mina gammla AQ signalkablar) mellan recivern och subbarna, kan det vara fel på kablarna??
men det gick ju även inte att få LFE med i-link heller....###### skit.
sånt här händer ALLTID en halvtimma innan jobbet.
kom igen nu alla ni som är insatta.
mvh avancerar.
Postad 09 June 2005 - 05:59
då var det fixat, delningsfiltret sände bara signal ifrån "röd", jag hade satt kabeln(efter kabelbytet) i "vit"
skönt, nu ska jag bränna in mina jaguar på riktigt.
efter ca 10 minuters lyssning så känner jag att det låter bättre med jaguaren i 2ch gentemot i-link, men det var ju redan anat.
avancerar.
Postad 09 June 2005 - 15:37
M.V.H
Andreas
Postad 09 June 2005 - 17:25
ligger bruset i bakgrunden, eller förstör det ljudet helt?
det är säkert ljudkortet eller ngt i datorn som spökar.
(till musik så kan du i allafall köra med usb:n, det funkar mkt bra)
avancerar.
Redigerat av avancerar, 09 June 2005 - 17:26.
Postad 10 June 2005 - 15:00
Går det att köra direkt till förstärkaren och att den kodar av?
Postad 19 June 2005 - 20:36
Läste testet av 2014 i maj nummret av tidningen Hemmabio och kikade lite på deras kub mätning och undrar lite över resultatet jämfört med testet av AX5Ai i "september 2004"
Uppmätt resultat AX5Ai
8ohm 130w
4ohm 203w
2ohm 232w
1ohm 30w
Uppmätt resultat 2014
8ohm 128w
4ohm 240w
2ohm 365w
1ohm 16w
Med dessa siffror är det ganska lätt att tro att Pioneer 2014 är den starkare av dessa. Kan detta verkligen stämma?
NFS...
Redigerat av NFS, 19 June 2005 - 20:36.
Postad 21 June 2005 - 00:41
Postad 11 July 2005 - 08:43
Det första som slog mig var tyngden och storleken på Recivern.
Väger bly så jag fick förstärka min stereobänk.
Har ej hunnit lyssna så mycket då den blev inkopplad sent igår,
men en sak jag hann upptäcka var hur otroligt detaljrik musiken är
hörde ljud som jag ej hört innan dock tyckte jag det saknades lite bas
kanske är en inspelningssak.
Kör biampat till mina alpha 50 så kraften borde finnas.
Mvh Michael
Postad 28 July 2005 - 08:50
Verkar vara en stabil sak.
Har lite frågor...
Ang Strömförsörjning: Har någon här på forumet varit inne i stärkaren och tittat närmare på denna? Ifall det fins någon uppdatering som kan göras?
Ang Högtalarterminalerna: Är ju inte riktigt förtjust i de som sitter orginal, har någon försökt att byta ut dem? Typ till WBT eller liknande ?
Tacksam för svar.
Mvh
Joakim
Postad 28 July 2005 - 09:37
Undrar lite om effekten på AX5Ai vs Pioneer 2014.
Läste testet av 2014 i maj nummret av tidningen Hemmabio och kikade lite på deras kub mätning och undrar lite över resultatet jämfört med testet av AX5Ai i "september 2004"
Uppmätt resultat AX5Ai
8ohm 130w
4ohm 203w
2ohm 232w
1ohm 30w
Uppmätt resultat 2014
8ohm 128w
4ohm 240w
2ohm 365w
1ohm 16w
Med dessa siffror är det ganska lätt att tro att Pioneer 2014 är den starkare av dessa. Kan detta verkligen stämma?
NFS...
Jag har faktiskt ägt 2014 och nummera är jag en stolt ägare av AX5Ai
Effektskillnaden mellan dessa två är inte milslång men AX5Ai är den klart starkare.
Den största skillnaden mellan det två förstärkarna är inte effektskillnaden utan ljudkvaliten. Trots att pioneer är rätt så blyga med att tala om skillnaden mellan det två tycker jag att AX5Ai spelar i en helt annan liga.
Dom är absolut inte jämförbara, 2014 låter sämre i alla register.
Ikväll tänkte jag att jag skulle lyfta på lockat och ta en titt på insidan.
Trots att AX5Ai har en del pulver bör man hänga på ett slutsteg för att få tryck i basen. Själv har jag hängt på en classic 8.0b, har ännu inte bestämt mig om jag ska låta den ta hand om hela registret eller enbart basen.
ayayay
Kan hålla med dig om att högtalarterminalerna (som är gjorda i billig plast
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 28 July 2005 - 13:23.
Postad 28 July 2005 - 12:44
Hvorfor det er slik skulle jeg gjerne likt å høre noen fra Pioneer forklare.
Postad 29 July 2005 - 16:56
Postad 31 July 2005 - 12:27
NFS...
Redigerat av NFS, 31 July 2005 - 20:14.
Postad 31 July 2005 - 21:20
Funderar på att koppla in en Vincent 331 som skall driva mina frontar. Undrar om man kan stänga av motsvarande slutsteg i Ax5ai? Eller spelar detta ingen roll?
NFS...
Slutsteget hoppas över automatiskt när du kopplar från preout
Bra va?
Postad 01 August 2005 - 14:02
Funderar på att koppla in en Vincent 331 som skall driva mina frontar. Undrar om man kan stänga av motsvarande slutsteg i Ax5ai? Eller spelar detta ingen roll?
NFS...
Slutsteget hoppas över automatiskt när du kopplar från preout![]()
Bra va?
mycket bra.
Men hur funkar det om man skulle vilja Bi-Ampa då?
NFS...
Postad 01 August 2005 - 21:45
Dock är det ju mycket tveksamt om ljudet blir bättre. Skulle tro att det är bättre om du tar all kräm från Vincenten.
Postad 01 August 2005 - 22:05
Redigerat av Martin.M, 01 August 2005 - 22:11.
Postad 02 August 2005 - 06:52
NFS...
Bra va?
mycket bra.
NFS...
Ifall du vill biampa med hjälp av separat slutsteg får du ställa om förstärkarn till SP->A. Detta göra du genom att trycka på "Speakers" som du finner i frontpanelen.
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 02 August 2005 - 06:59.
Postad 02 August 2005 - 11:47
NFS...
Bra va?
mycket bra.
NFS...
Ifall du vill biampa med hjälp av separat slutsteg får du ställa om förstärkarn till SP->A. Detta göra du genom att trycka på "Speakers" som du finner i frontpanelen.
Jojo, men frågan va om det verkligen inte går att stänga av fronslutstegen? Skall inte Bi-Ampa mina högtalare utan driva dom med Vincenten och då stellan_artois nämnde att slutstegen stängs av automatiskt så dök frågan upp om Bi-Ampning.
Körde hur som helst med slutsteget till frontarna igår och när jag kört några timmar så kände jag att förstärkaren "Pioneeren" blev väldigt varm "typ brännhet" så jag undrar om det kan bli så när fronstegen ligger och pumpar utan några högtalare inkopplade? Speakers knappen fungerar som jag fattar det bara att stänga av eller på alla högtalare.
NFS...
Redigerat av NFS, 02 August 2005 - 12:09.
Postad 10 August 2005 - 09:51
Isåfall är jag intresserad av din gamla: 3/5/2014
//Johnny
Redigerat av Unregistered55c65f14, 10 August 2005 - 09:52.
Postad 10 August 2005 - 13:13
Jag vill alltid ha det senaste även om man är grymt nöjd med 5:an.
Jonas
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Pioneer-klubben
1 bild
28 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?