Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Yamaha 1500/2500 *

602 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha RX-V1500RDS (Surroundförstärkare) 1 8,98 (55) Inga priser
Yamaha RX-V2500 (Surroundförstärkare) 1 8,37 (7) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 19 januari 2005 - 11:29

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0

Fråga till er som har en RX-V1500:a?

Om ni vrider ner ljudet och går fram till 1500:an sticker ner huvudet till vänster om den......Hör ni ett lätt surr???? Typ transformator surr???

Jag märkte ikväll att min surrade lite. :blink:
Det kanske skall göra det men för säkerhetsskull frågar jag Er.

/Orolig att man måste lämna in pärlan?

Är det när du har ansträngt den på lite högre volymer under en tid?
På min 1400 så startar det en fläkt lr ngt när man spelat på lite med den ett tag.Men när du sänker så tonar den ut.Har tagit upp det här förut i 1400-tråden men ingen annan har märkt det.

Jag tror inte det är ett fläkt ljud!

Det låter snarare som någet el ljud.... Himlars svårt att förklara!

Men ni som har en 1500:a kan väll lyssna ifall ni hör någe ljud ifrån den.
Är era helt tysta eller??? <_<

Postad 19 januari 2005 - 13:26

spectrum50
  • spectrum50
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

dom hade inte med nån HK?  Då skulle dom fått höra något som låter skit i stereo :blink:

Håller fullständigt med, köpte en HK för ca tre år sedan för ca 7500:- som skulle ersätta min gamla Onix OA21:a som kanske kostade 4000:-. Jag tänkte först och främst ha den som vanlig stereoförstärkare, men **** vad den lät illa i vanligt tvåkanals läge, så den åkte tillbaks bums, så det blev till att skaffa separat bio och hifiutrustning.

En annan fråga: har 1500/2500 samma ljudkaraktär som den 640 som jag har idag, vars bioljud passar mig perfekt?

hoho, censurerar ni svordomar, inte visste jag att Prisjakt var frikyrkligt. <_<

Redigerat av spectrum50, 19 januari 2005 - 13:31.

Postad 19 januari 2005 - 13:54

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0

En annan fråga: har 1500/2500 samma ljudkaraktär som den 640 som jag har idag, vars bioljud passar mig perfekt?

Jag har ju svarat på denna fråga redan. Har själv haft en 740 och den är väl så identisk med 640 så det går lätt att jämföra. Gå tebax en eller två sidor så hittar du lite jag har skrivit.

Jag tror inte det är ett fläkt ljud!

Det låter snarare som någet el ljud.... Himlars svårt att förklara!

Men ni som har en 1500:a kan väll lyssna ifall ni hör någe ljud ifrån den.
Är era helt tysta eller??? huh.gif

Trafobrum som du beskriver är relativt vanligt idag med så många olika apparater på nätet. Trafos är egentligen inte designade för den dåliga ström vi har och när en trafo får känna på lite likström så brummar den friskt. Det kan också vara trafon som är sönder men det ät mycket ovanligt..

MVh Johan

PS. Jag har inte dessa problem med zon2/3 som ni verkar ha =)

Postad 19 januari 2005 - 14:17

Unregistered362a2013
  • Unregistered362a2013
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Nån som har några idéer kring mina frågor på förra sidan???

(EQ-inställningar mm)

Postad 19 januari 2005 - 15:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

hoho, censurerar ni svordomar, inte visste jag att Prisjakt var frikyrkligt. <_<

Det är inbyggd censur i forumet, så ska man svära så får man f an i helve te använda lite mellanslag eller liknande :blink:

Postad 19 januari 2005 - 16:09

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 0

hoho, censurerar ni svordomar, inte visste jag att Prisjakt var frikyrkligt. :lol:

Det är inbyggd censur i forumet, så ska man svära så får man f an i helve te använda lite mellanslag eller liknande :blink:

Se nu inte till att lära dom sådana dumheter! <_<

Postad 19 januari 2005 - 16:16

preddan
  • preddan
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Har nu haft min 1500 i ett par dagar och har även jag probelm med att zon2/3 visas.
Jag har Frontar med inbyggda sw i och när man körde yapo ställde den in frontarna till att vara 3.5m bort och suben 7.8m???
Fjärrkontrollen skramlar inte utan verkar riktigt bra.
Tyckte först att denna receiver/dessa högtalare var totalt värdelösa :blink: men efter ypao och lite instpelning låter det nu helt fantastiskt.
Tycker det låter helt otroligt bra att lyssna på musik i "Dolby Pl II - Music" men kanske lite väl ljust i pure direct, mycket bättre i vanlig 2ch stereo.
Har inte kollat en enda film ännu, men är endå rättså nöjd.

Är det bara jag som tycker yamman ställer basvolymen lite väl lågt i ypao?

// Preddan

Postad 19 januari 2005 - 16:19

Unregistered362a2013
  • Unregistered362a2013
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Har nu haft min 1500 i ett par dagar och har även jag probelm med att zon2/3 visas.
Jag har Frontar med inbyggda sw i och när man körde yapo ställde den in frontarna till att vara 3.5m bort och suben 7.8m???
Fjärrkontrollen skramlar inte utan verkar riktigt bra.
Tyckte först att denna receiver/dessa högtalare var totalt värdelösa  :blink:  men efter ypao och lite instpelning låter det nu helt fantastiskt.
Tycker det låter helt otroligt bra att lyssna på musik i "Dolby Pl II - Music" men kanske lite väl ljust i pure direct, mycket bättre i vanlig 2ch stereo.
Har inte kollat en enda film ännu, men är endå rättså nöjd.

// Preddan

Det där med basen är precis vad jag undrar, låga frekvenser dämpas väldigt mycket. (Åter igen, se mina frågor på förra sidan...hint, hint)

Postad 19 januari 2005 - 16:24

preddan
  • preddan
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
En sak till jag kom på, om jag kör 2ch stereo:

Alla som har varit hemma hos mig och lyssnat (4st) och jag frågat: vartifrån kommer ljudet, har alla svarat: centern.
Jag har sagt gå närmare enda tills dom stått upp ca 20cm från centern, fortfarande tror dom ljudet kommer från den.
Då säger jag lägg örat mot den och vilken häpen min det blir när centern e helt knäpptyst.

Hur kommer detta sig?

Postad 19 januari 2005 - 16:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

En sak till jag kom på, om jag kör 2ch stereo:

Alla som har varit hemma hos mig och lyssnat (4st) och jag frågat: vartifrån kommer ljudet, har alla svarat: centern.
Jag har sagt gå närmare enda tills dom stått upp ca 20cm från centern, fortfarande tror dom ljudet kommer från den.
Då säger jag lägg örat mot den och vilken häpen min det blir när centern e helt knäpptyst.

Hur kommer detta sig?

Dom flesta har ju aldrig hört ens en halvbra anläggning och vet knappt
vad stereoperspektiv är <_<
Likadant hemma hos mig.
En hyffsad anläggning målar upp en bra 3D bild medans
en liten microstereo från biltema inte direkt fixar detsamma :blink:

Postad 19 januari 2005 - 17:44

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hej, vågar man koppla sub till spänningsuttag på förstärkaren? Står max 100W i manual men på sub 250W så det borde ju inte gå men jag kör inte speciellt högt så den drar kanske inte så mycket. Har någon koll på om förstärkaren kan gå sönder eller om det finns skyddskretsar?

Mvh

The Reaper

Postad 19 januari 2005 - 18:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Hej, vågar man koppla sub till spänningsuttag på förstärkaren? Står max 100W i manual men på sub 250W så det borde ju inte gå men jag kör inte speciellt högt så den drar kanske inte så mycket. Har någon koll på om förstärkaren kan gå sönder eller om det finns skyddskretsar?

Mvh

The Reaper

Koppla inte in något där om du absolut inte måste.
Absolut inte en sub, på sin höjd kanske en cd-spelare.

Prova på egen risk, försäkringen gäller ju inte om du med vilja
struntat i rekommendationerna för inkoppling.

Postad 19 januari 2005 - 18:12

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Mvh

The Reaper

Koppla inte in något där om du absolut inte måste.
Absolut inte en sub, på sin höjd kanske en cd-spelare.

Prova på egen risk, försäkringen gäller ju inte om du med vilja
struntat i rekommendationerna för inkoppling.

Tack! Då försöker jag inte. Tänkte slippa att sätta på både förstärkare och sub varje gång.

/The Reaper

Postad 19 januari 2005 - 20:28

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0

Mvh

The Reaper

Kör både Cd-växlaren och DVD:n i uttagen.har inte märkt ngt ovanligt.

Postad 19 januari 2005 - 21:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Testa med en sub och se vad som händer :P

Postad 20 januari 2005 - 10:06

Unregisteredeb1967c8
  • Unregisteredeb1967c8
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Har nu "lekt" med min 1500:a en dryg vecka och är nöjd med vad den leverar :P

Har dock en undran vad det gäller RS232-porten... är det någon som vet vart man kan hitta mjukvara /program för att använda en serie-kabel från en PC för att kontrollera/konfigurera 1500:an? Det kanske inte finns?

Postad 20 januari 2005 - 10:09

Unregistered362a2013
  • Unregistered362a2013
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Kolla in Girder (www.promixis.com), och kika på plugins eller vad det heter, det finns plugin för RX-serien. Lite krångligt program för en nybörjare, men väldigt kraftfullt...

Postad 20 januari 2005 - 11:55

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Solar Posted den Jan 20 2005, 11:06 
  Har nu "lekt" med min 1500:a en dryg vecka och är nöjd med vad den leverar 

Har dock en undran vad det gäller RS232-porten... är det någon som vet vart man kan hitta mjukvara /program för att använda en serie-kabel från en PC för att kontrollera/konfigurera 1500:an? Det kanske inte finns?

Här finns åxå information, som jag skrev i den officiella tråden för 1400/2400.

Inlägg i 1400/2400 tråden
Där kan du åxå ladda ner min ccf fil till Pronto

Kommer inte ihåg om någon har postat denna info tidigare, men iså fall gör jag det igen 
På Yamahas US-site under Software&Utilities finns det information om EXTENDED IR CODES samt RS232 Protocols.

Detta är superintressant för er som har Pronto, men det går även att använda Yammas egna fjärrar + 1 extra lärbar fjärr.

Bl.a. kan man styra Högtalarpar A resp. B På/Av.

Ställa in fasta volymnivåer, ex.vis när man startar receivern (via makron)

Det finns även en HOME inställning som gör att man kan förinställa de flesta inställningar, såsom subnivå, Optimizer på/av, m.m. OCH lagra dessa inställningar i 6 (sex) olika minnen.

Själv har jag tänkt att justera in min lilla 8-tums sub för stereo, dvs lite högre delningsfrekvens, lägre nivå och slå på den via en separat fjärrstyrd brytare.
Och sedan min större sub (10") till bion med lägre delningsfrekvens, högre nivå och optimizer för front.

Ställer in detta för minne A resp. B, och sen finns det 4 minnen till 

Se bara till att ladda ner Yamaha's "Customer Installation Handbook" från denna sida, där finns mycket info

Edit: Bifogar min senaste Pronto CCF där de flesta koderna finns inlagda, under Amp-Extended (Inputs-Volume-Home)

Det här inlägget har ändrats av klp den Sep 21 2004, 12:14

Bifogad fil ( Antal nerladdningar: 13 )
  Patrik_2004_09_19.ccf

Länkar följer inte med när man quotar, så kolla 1400/2400 tråden om du vill komma till siten jag refererar till.

Redigerat av klp, 20 januari 2005 - 11:57.

Postad 20 januari 2005 - 12:00

Unregisteredfce03283
  • Unregisteredfce03283
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Har nu haft min 1500 i två dagar, och är nöjd med vad den presterar... däremot kan man ju knappast säga att den är snygg, jag skulle inte kalla färgen för titan direkt...

Postad 20 januari 2005 - 12:19

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Jag tog en svart! Är helnöjd! :P

Postad 20 januari 2005 - 13:16

Unregisteredd960be9a
  • Unregisteredd960be9a
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

// Preddan

Jag tyckete oxå att basnivån blev lite väl låg, så jag sänkte volymen på subben. Körde en ny YPAO skruvade upp volymen på subben till lämplig nivå och vips så var jag nöjd.

Postad 20 januari 2005 - 19:19

Unregisteredeb1967c8
  • Unregisteredeb1967c8
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Kolla in Girder (www.promixis.com), och kika på plugins eller vad det heter, det finns plugin för RX-serien. Lite krångligt program för en nybörjare, men väldigt kraftfullt...

Schysst - jag kollar vidare...

Postad 20 januari 2005 - 19:20

Unregisteredeb1967c8
  • Unregisteredeb1967c8
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Solar Posted den Jan 20 2005, 11:06 
  Har nu "lekt" med min 1500:a en dryg vecka och är nöjd med vad den leverar 

Här finns åxå information, som jag skrev i den officiella tråden för 1400/2400.

Inlägg i 1400/2400 tråden
Där kan du åxå ladda ner min ccf fil till Pronto

Kommer inte ihåg om någon har postat denna info tidigare, men iså fall gör jag det igen 
På Yamahas US-site under Software&Utilities finns det information om EXTENDED IR CODES samt RS232 Protocols.

Detta är superintressant för er som har Pronto, men det går även att använda Yammas egna fjärrar + 1 extra lärbar fjärr.

Bl.a. kan man styra Högtalarpar A resp. B På/Av.

Ställa in fasta volymnivåer, ex.vis när man startar receivern (via makron)

Det finns även en HOME inställning som gör att man kan förinställa de flesta inställningar, såsom subnivå, Optimizer på/av, m.m. OCH lagra dessa inställningar i 6 (sex) olika minnen.

Själv har jag tänkt att justera in min lilla 8-tums sub för stereo, dvs lite högre delningsfrekvens, lägre nivå och slå på den via en separat fjärrstyrd brytare.
Och sedan min större sub (10") till bion med lägre delningsfrekvens, högre nivå och optimizer för front.

Ställer in detta för minne A resp. B, och sen finns det 4 minnen till 

Se bara till att ladda ner Yamaha's "Customer Installation Handbook" från denna sida, där finns mycket info

Edit: Bifogar min senaste Pronto CCF där de flesta koderna finns inlagda, under Amp-Extended (Inputs-Volume-Home)

Det här inlägget har ändrats av klp den Sep 21 2004, 12:14

Bifogad fil ( Antal nerladdningar: 13 )
  Patrik_2004_09_19.ccf

Länkar följer inte med när man quotar, så kolla 1400/2400 tråden om du vill komma till siten jag refererar till.

Tack klp, jag kollar igenom :)

Postad 21 januari 2005 - 15:48

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
klp: Hmmm... Det där låter ju intressant, fast jag fattar inte riktigt om jag ska vara ärlig. Så jag ställer helt sonika några frågor:

-Den där HOME-inställningens sex minnen - vad exakt är det dessa påverkar? Finns det med den möjlighet att exempelvis ha ett minne där Audio Delay är satt till noll, och ett annat där det är satt till exempelvis 72, så att du kan använda det ena läget (72) när man kollar på projektorn, och det andra läget när man kollar på på TV:n (0)?

-Kan man även ha sex helt olika YPAO-inställningar lagrade på dessa minnen, som exempelvis ett Flat-läge, ett Front-läge, ett där samtliga högtalare är satta till small, ett där samtliga är satta till large, ett där subben är höjd några db, och ett där subben är sänkt några. Typ?

Och om några av svaren på ovanståend frågor är "Javisst!" - hur exakt går man tillväga för att lagra vardera minne? Jag har laddat hem din ccf, så det räcker med att guida mig därifrån. Är det så enkelt som jag tror - att man bara ställer in de inställningar man vill ha (exempelvis dem med audio delay på "projektor-läge"), trycker på Set A på "Extended Home Preset", drar ner audio delay till noll (för TV-läge), trycker på Set B osv, för att sedan växla mellan dessa genom att använda Recall-knapparna på samma sida? Men vad händer i så fall om man är i exempelvis A-minnet, och därifrån gör en ny YPAO - lagras inte dessa över de inställningar man tidigare sparat som A? Eller kan man direkt efter YPAO trycka Set C exempelvis, så sparas de endast där och A-minnesinställningarna förblir intakta? Hmm... Lite krångligt forumulerat, men jag hoppas du fattar...

Redigerat av Spygg, 21 januari 2005 - 15:58.

Postad 21 januari 2005 - 16:18

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Spygg,

Jag förstår precis vad du menar.

Svaret är Javisst (tror jag) :huh:

Nästan allt går att ändra och spara och återkalla :P
Se skärmdumpen...

Jag lattjade lite med detta för ett par månader sedan, sen kom det andra grejer i vägen, så jag fick inte tid att göra en djupare analys.

Vad jag har tänkt att göra är att etablera en RS232 kommunikation mellan receivern och min laptop. (har ännu inte haft tid).

Och via YamahaReceiverEditor3 programmet göra alla inställningar och sedan spara. Då kan man dessutom se OM nånting ändrar sig, eftersom det är en 2-vägs kommunikation :)

Bifogad fil(er)

Postad 21 januari 2005 - 17:15

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
klp: Wohoo! Ska genast sätta mig och testa lite nu. Liten fråga bara, angående din Home Preset-meny i ccf:en - vad använder man pilknapparna till höger om Recall- och Setknapparna till?

Och det där trevliga YamahaRecieverEditor3 - var hittar jag det, och funkar det lika bra till en RX-V1500 som till den RX-V2400 det verkar vara till för? Vad är det för kabel man behöver (vanlig seriell?) och finns det bra hjälpfiler till programmet?

Postad 22 januari 2005 - 01:11

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0

Testa med en sub och se vad som händer :P

Ska fanemej göra det så jag slipper och sälja den.Äntligen kan man få köpt sig en Z9 :)

Postad 22 januari 2005 - 05:52

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Jag har samma diskanter i mina bakisar som NHT 2,5i tex... funkar ypperligt med 2500an..

Och ja, man kan spara hit och dit ganska friskt.. Idag gjorde jag 4 olika mätningar och lagrade dom på olika ställen.

1. Front med sittposition mitten exakt med DD normal. (man kan ju ändra under filmen sen)
2. Front med sittposition vänster.
3. Front med sittposition höger.
4. Flat med sittposition mitten exakt.

Måste säga att mätningarna blev mycket bra. Alla dippar och ojämheter jag alltid hörde på 740in var som bortblåsta. Den räknade ut avståndet exakt till alla högtalarna på cm.. Mycket imponerad...

Kollade lite på The manchurian candidate vilken har en ypperlig bra scen för att visa om förstärkaren är nån kvalite i. Då när Denzel plockar ut "chippet" och tapapr det i handfatet är en tex.. Med 740in lät det mjukt (för mjukt) och utan nämnvärd dynamik och med 2500 på lägre volym skiter man nästan i byxorna.. Helt klart grymt.. Kan säga också att jag har fått en helt ny lågfrekvensåtergivning med 2500an.. redan utan YPAO.. Och vilken upplösning... tänk på att den behöver ett par dagar inkörning innan ni lyssnar seriöst och gärna en timme eller två innan varje gång.. Ljudet blir homogenare och mer lättflytande med större transparens.

Jag bytte ju såklart ut strömkablen också =) Mums, här finns det förbättringar att hämta hör man redan efter första tonen...

Postad 22 januari 2005 - 08:58

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Receiver Editor

Spygg Posted den Jan 21 2005, 18:15 
  klp: Wohoo! Ska genast sätta mig och testa lite nu. Liten fråga bara, angående din Home Preset-meny i ccf:en - vad använder man pilknapparna till höger om Recall- och Setknapparna till?

Och det där trevliga YamahaRecieverEditor3 - var hittar jag det, och funkar det lika bra till en RX-V1500 som till den RX-V2400 det verkar vara till för? Vad är det för kabel man behöver (vanlig seriell?) och finns det bra hjälpfiler till programmet? 

Pilarna är volymkontroll, för att slippa bläddra mellan sidorna.

Lägger upp 1 dokument som beskriver lite mer om kabeln.
Du kan också ladda ner Customer Installation Handbook Här

Bifogad fil(er)

Redigerat av klp, 22 januari 2005 - 09:00.

Postad 22 januari 2005 - 10:45

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
klp Ah - tack för dem. Du råkar inte ha själva programmet liggandes någonstans också..?

Och kabeln - går den att köpa färdig någonstans ifrån?

MaxMartin: Hur exakt går du tillväga när du lagrar de olika inställningarna? Jag menar, börjar du med YPAO, sparar det och sedan lagrar inställningen med Set A, för att sedan göra en ny YPAO och lagra den med Set B, eller gör du tvärtom - dvs börjar med Set och sedan YPAO:ar (fattar du vad jag menar?)?

Postad 23 januari 2005 - 04:33

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Börjar ju med YPAO. Sen väljer jag vilket ljudfält m.m som ska gå under den "memory 1" tex. Och om jag vill styra nån enskild parameter som till tex distance så ordnar jag det sen sparar på "SAVE" och 1-6 nummerplats.

Så har du tex sparat nån speciell inställning på memory 3 så LOAD memory 3 och sen ändra och sen SAVE på samma nummer.

Vill man vara utan YPAO? :unsure:

Postad 23 januari 2005 - 04:39

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Efter du gjort processen med YPAO så väljer du pil neråt i extramenyn som kommer fram efter den är klar... då står det "optimized" Den ligger då i "current"-minnet och vill du ha den på en specifik plats så går du till system memory och väljer då vilket nummer du vill spara på.. Vill du ha samma YPAO korrektion men med smått justerade parametrar eller annt tex ljudfält genom manuell menyn så fixa det (måste dock vara loadad på aktuellt nummer) Det kab alltså var vad som helst annat som du vill justera om du tex testa senare och buyta mellan 1 å 2an för och se om den där justeringen gjorde vad du ville...

Hoppas du förstår.. blev lite rörigt

Postad 23 januari 2005 - 10:04

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Ah - tack för tipsen! Satt igår och lekte lite själv, och sparade lite olika lägen beroende var i soffan jag satt och med Audio Delay på och av. Funkar ju hur smidigt som helst! Jag blir bara mer och mer impad av den här recievern!!!

Postad 23 januari 2005 - 23:05

Unregistered42a15e42
  • Unregistered42a15e42
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Satt och jämförde DSP-Z9 och 1500 är som att jämföra natt och dag men det som jag började fundera på var att mätmikrofonen ser annorlunda ut på Z9. Så jag tänkte vad som skulle hända om man tog Z9: ans mätmikrofon och provade den på1500/2500 om det skulle bli någon skillnad på ljudet. :D

Postad 24 januari 2005 - 00:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Nej det kan jag aldrig tänka mig.
Det enda microfonen gör är att registrera ljudnivån.
Vilka toner som skickas ut väljs ju av förstärkaren så det enda
den gör är att registrera nivån typ.
Men varför inte prova :D

Postad 24 januari 2005 - 08:34

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Spygg Posted den Jan 22 2005, 11:45 
  klp Ah - tack för dem. Du råkar inte ha själva programmet liggandes någonstans också..?

Och kabeln - går den att köpa färdig någonstans ifrån?

Programmet kommer här, du får döpa om ändelsen till exe först.

Kabeln, går säkert med en standardkabel, har inte kollat pinnarnas konfiguration ännu.
Har själv komponenter till att sätta ihop en egen, har bara inte blivit av ännu.

Edit 2005-02-09
Av någon anledninghar filen jag laddat upp försvunnit och jag har inte "tillstånd" att ladda upp den typen av fil igen.
Om någon vill ha den så kan ni maila mig på [email protected], så skickar jag den.

Redigerat av klp, 09 februari 2005 - 09:57.

Postad 24 januari 2005 - 09:32

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Programmet kommer här, du får döpa om ändelsen till exe först.

Är jag blind eller dum i huvudet så här efter att ha jobbat sedan klockan 03.00 - men jag hittar inte filen...?

Postad 24 januari 2005 - 09:44

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Spygg, man ska inte jobba på nätterna, då ska man zuzza kudden...

Postad 24 januari 2005 - 13:12

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Hehe - ja, bristen på ordentlig sömm kan verkligen påverka en på superkonstiga sätt. Nu när jag sovit några timmar så fanns den plötsligt där vid inlägget - tänk, vad underligt hjärnan fungerar utan tillräckligt med sömn... :D

(Tack förresten!)

Redigerat av Spygg, 24 januari 2005 - 13:12.

Postad 24 januari 2005 - 21:26

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Fråga!?? :P

Hur funkar det igentligen!

Cross over i RX-V1500 när man sätter Front och subb till "Both" ska man sätta cross overn för subben t ex på 90 hertz.....Blir frontarna då över 90 hertz????

Jag tycker att om man kör bägge med bas så ska de väll köra hela sitt register!

Undra om ni fattar hur jag igentligen menar?? :blink:

Har lånat en SW0015 när jag väntar på min Yamaha SW1500 (Från minsta till största) ;)

Postad 24 januari 2005 - 22:38

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Mr plasma Posted den Jan 24 2005, 22:26 
  Fråga!?? 

Hur funkar det igentligen!

Cross over i RX-V1500 när man sätter Front och subb till "Both" ska man sätta cross overn för subben t ex på 90 hertz.....Blir frontarna då över 90 hertz????

Basen kommer i både sub och frontar :blink:
Alla högtalare som är satta till Small kommer att skicka sin bas under 90Hz till både subben och frontarna.
LFE (.1) kanalen kommer bara spela i suben.

Postad 24 januari 2005 - 22:43

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Tack! :blink:

Postad 25 januari 2005 - 12:41

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Vad ska man ställa centern "Yamaha NS C515" som små eller stora??
Högtalaren väger 8 kg.

Tänkte ifall man ska låta mera lågfrekventa ljud passera dessa??

(RX-V1500)

Postad 29 januari 2005 - 12:24

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
:ph34r: Har denna tråd dött????

Postad 29 januari 2005 - 12:38

Unregisteredeb1967c8
  • Unregisteredeb1967c8
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Vad ska man ställa centern "Yamaha NS C515" som små eller stora??
Högtalaren väger 8 kg.

Tänkte ifall man ska låta mera lågfrekventa ljud passera dessa??

(RX-V1500)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ställt alla mina högtalare som "Large", tycker det blev bättre ljudbild. Jag ställde in allting manuellt först, sedan gick jag in i "Auto Setup" och plockade bort "Size". Tycker det blev bättre så.

Postad 29 januari 2005 - 15:21

LtWolf
  • LtWolf
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hjälp!!

Jeg har en 2500 koblet med komponent-kabler til en Action Model one mkIII projektor. Problemet er at jeg får ikke opp GUI menyen til projektoren. Har prøvd kompositt og S.video også, men med samme resultat. Når jeg trykker "TOP" for å komme inn i menyen mister projektoren signalene. Hva kan jeg gjøre? Noen som har noen forslag?

Postad 30 januari 2005 - 14:09

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Jag har det problemet att när OSDn inte visas på dvd-filmer när jag tex höjer och sänker volymen (komponent) men via videon (s-video) så kommer det upp. Jag har inte orkat glo i bibeln om det står nått där men jag tänkte kanske nån här visste?

Dock så tappar inte min proj signalen men det tar ett par sekunder innan menyn dyker upp.

Postad 01 februari 2005 - 00:02

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1 289 inlägg
  • 0

Och vilken upplösning... tänk på att den behöver ett par dagar inkörning innan ni lyssnar seriöst och gärna en timme eller två innan varje gång.. Ljudet blir homogenare och mer lättflytande med större transparens.

Jag bytte ju såklart ut strömkablen också =) Mums, här finns det förbättringar att hämta hör man redan efter första tonen...

<{POST_SNAPBACK}>

Fick min 2500 idag, har inte hunnit med att leka så mycket ännu. Dock måste jag säga att jag inte gillar att knappen till program är av plast. Känns riktigt B på en så här pass dyr förstärkare. Tycker inte heller om fjärren, det är ju tex omöjligt att se vad det står på de flesta knapparna när man använder belysningen på den i ett mörkt rum (texten står ju inte på knapparna).
Nog om det, kommer mer om några dagar.

Min fjärr skramlar inte (för att svara på din gamla fråga), eller iaf inte om man håller fast de två knapparna på sidan (för source och belysning).

Nu till det intressanta, du skriver att förstärkaren behöver inkörning? Är det verkligen så att en modern förstärkare behöver spelas in?
Byte av strömsladd, vad skulle det medföra menar du? (nu kör jag iofs inte originalet som det är, men ändå. Förklara gärna <_<

Köpte också en 575 idag, och jag tycker det låter mycket bra men vill testa en del till innan jag säger för mycket. :blink:

Postad 01 februari 2005 - 15:15

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Så med andra ord skramlar din fjärr lite när du inte håller in dom ovan nämnda knapparna?

På min 2500 skramlar det "pyttelite" ( om man lyssnar väldigt nära) när jag håller in dom men boven i dramat är väl ändå att dom andra knapprna (source och Light) håller på och väsnas ändå... Borde ju jnte göra det på en sån här dyr förstärkare men så å andra sidan har väl aldrig Yamaha varit bäst på fjärrar. Men det känns ändå som den ska vara så här. Men egentligen (det jag tänkt på mest) är att jag inte vill vara utan.. man styr ju allt me den... kommer ju känna mig helt "borta" om jag skickar in den på service. Troligen får man ju en ny eftersom Yamahas fjärrar inte går att öppna. Trust me, jag har prövat på dom gamla..

Vad tycker du om belysningen? Jag tycker den är för svag och knapparna under "krysset" dvs 1-9 med ljudlägena är väldigt såligt belysta men men det funkar ju åtminstone.

Kul att du har köpt en Pioneer 575. Jag köpte en 470 som är samma men utan SACD och DVD-A. Jag gilalr ljudet i den spelaren starkt och rek den för alla som söker en dvd som låter som en renodlad cd med renhet och kontroll.

Passar förövrigt mkt bra ihop med Yamahans ljudideal.

Inkörning? Varför inte? Alla komponeneter mer eller mindre behöver spelas in och värmas upp. I komponeneter handlar det mest om vad signalen har runtomkring sig som dialektrum som behöver lägga sig i rätt riktning dvs ljudsignalen som passerar den. På alla Yamaha jag har haft sen -00 har jag upplevt rätt stora skillnader mellan varm och kall. 2500 tjänar absolut mest på det av ALLA förstärkare jag hört. Tom Advantagen som är känd för det ligger i lä här.

Nånting som jag har uppfattat efter ca 100-120tim spelande är att mellanregistret släpper mer och låter detaljrikare. Röster låter absolut mer närvarande. (hördes tydligt på Jmlab chorus mk2) I diskanten har jag inte upplevt någon större skillnad som är värd att nämnam en däremot i basen! ibland kunde jag efter att ha lyssnat på den noga och intensivt hålla med Ljud&bild om att basen inte lät rikgt som Yamaha brukar göra.. den var förvisso bra mkt sjupare och kraftigare men kunde kännas lite, en aning blöt helst med Chorus. Efter så här lång tid tycker jag mig uppleva den rappare och inte gå lika djupt förvisso men förderar den som den är nu. Byter man tex mellan "2ch stereo" nu och "pure direct" upplevs skillnaderna annorlunda än innan den var riktigt inspelad.
En sak som slog mig är att den spelar mer avspänt på högre nivåer och att jag nu kan spela bra högt innan det låter illa. I början (speciellt dom första timmarna kunde det bli en aning skrikigt i mellanregistret).

Mot strömmen =)
Dom skilllnader jag upplever med en JPC 2,5 är följande;

Bas: Totlat sett mer uppstramad med mer nyanser. Bättre tryck på ösiga rocklåtar också =)
Mellan: Mer okonstlat, som en hinna har flörsvunnit. Röster låter mer artikulerade och roliga. Man dras mer in i muisken.
Diskant; Betydligt mer utsträckt i toppen med massor av mer mikrodetaljer och dynamik.
Totalt. Mkt roligare att lyssna geon en bra strömkabel! Den som vill får gärna låna en 2m bit av mig om du bor nära Oskarshamn =) Jag lovar, du kommer kyssa mig sen! haha

Ärligt vet jag inte varför det blir bättre. Jag är en sån person som faktiskt var emot detta tills jag provade.. ibland kan skillnaderna överstiga dom du får när du byter från en lakrits till en bra kabel säg Supra... tål att tänkas på... Kabeln jag använder har ju inte bättre kopapr än en normal kbal men däremot tjockare (3x2,5) men däremot skärm som bara ansluts i sändaränden. Jorden behöver inte vara inkopplad alls för att du ska höra skillnaden. Använder sån här kabel till alla apparater såsom dvd (470 då) och projjen (Z2) Har också ett nätfilter från Voltex. Det är också en sån där "måste-ha-grej" om vi ser till vad den gör ljudmässigt. (www.devek.se)

Mvh Johan

Postad 01 februari 2005 - 23:50

ronnang
  • ronnang
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Någon som kör Zone 2 och Zone 3-funktionaliteten? Hur funkar det med fjärr etc.? Är det tillbehör som man köper nånstans (och i så fall var)?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.