Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hårddisk-box till Comhem

320 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax CXC-2000 PVR 80GB (Digitalboxar) 1 8.233332 (29) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 24 April 2006 - 15:47

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jaha, hur ska man göra då. Nån som har hört nåt mer om när det kommer roligare boxar osv?

Sitter på nyköpt plasma och vill inte sitta och lida vid analog tv mer än nödvändigt (även om bilden i ärlighetens namn är acceptabel i dagsläget). Jag ska dra lite högtalarkablar och annat i väggarna och vill gärna veta vilken typ av kabel jag ska dra från boxen till skärmen.

Är det nån idé att skaffa ett abonnemang och köra på hyrbox så länge. Jag vill ju inte fastna med sunkbox i ett år utan möjlighet att uppgradera. ComHem svarar bara att de inte har tagit ställning till hur gamla kunder ska behandlas när väl de nya boxarna kommer.

Kan jag räkna med att nya boxar kommer skicka åtminstone komponentbildsignal eller kommer det fortfarande vara RGB som är bäst?

Finns det några andra icke-godkända boxar som är realistiska alternativ om man inte är så vass (obs grov underdrift!) på linuxprogrammering. Topfielden verkar strulig , Dreambox svårhanterad och Humax 9200 trevlig ...

Nån som har förslag?

Edit. Dubbla tuners, PVR, HD, DD-ljud och vettig bildsignal verkar väl vara en vettig kravspec.?

Redigerat av erik h, 24 April 2006 - 15:48.

Postad 24 April 2006 - 16:02

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Det tråkiga är väl att all utveckling verkar ske på satellit och markboxar. Kabelboxarna verkar ha hamnat lite off side. Funderar nästan på att gå tillbaks till boxer när bindingstiden går ut för mitt comhem abbonnemang.

HD-boxarna kommer ju definitivt att ha hdmi-utgång så har du det på tv:n blir det ju utmärkt. Enligt de rykten jag har hört ska de även ha komponentutgång men det visar sig väl.

Tror hur som helst inte det är värt att hoppa på detta direkt det kommer. För det första kommer boxarna att vara dyra och buggiga och dessutom föråldrade inom ett år. Sedan kommer det ju inte att finnas speciellt mycket hd material att titta på om man inte gillar tre år gamla filmer (fotbolls vm är ju över på ett par veckor).

Postad 11 August 2006 - 14:37

Schaudin
  • Schaudin
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa Humax PVR 2000 (har comhem) just för att kunna spela in program. Vad är det som gör denna box bättre än tex en inspelningsbar DVD-spelare kopplad till min nuvarande digitalbox (Humax någonting, köpt via comhem, utan HD)??? B)

Postad 04 January 2007 - 13:52

pekelund
  • pekelund
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har nu satt in en 300 Gb hårddisk i min Humax och det gick utmärkt, provade först men en 250 Gb Samsung som såg ut att fungera bra först men sen visade det sig att boxen hängde sig en gång i timmen med den. Bytte till en Seagate 300 Gb och har inte haft några problem alls på en vecka.
Tyvärr susar den mer än orginalet som jag tyckte var väldigt tyst, men det är det värt !
Provade och stoppa disken i en dator men det är nåt eget filsystem och går inte att läsa där tyvärr.
Om nån är intresserad kan jag leta rätt på vad 300 Gb disken heter.

Postad 08 January 2007 - 13:14

Schaudin
  • Schaudin
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Ja, har du möjlighet att ange typen!

Tack på förhand.

Postad 13 March 2007 - 08:55

jisse
  • jisse
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
De senaste dagarna har jag märkt att boxen låser sig upp till 30-40 sek när man går ut från menyn eller guiden. Precis som det var med den första mjukvaran innan uppdateringen. Med den senaste uppdateringen har jag inte fast problemet tidigare.

Är det bara jag eller har fler upplevt samma sak?

Postad 13 March 2007 - 09:24

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Jag har åxå märkt det. Irriterande!

Postad 29 March 2007 - 10:49

Peacepoor
  • Peacepoor
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Denna kostar just nu 1995 på expert, är den "värd" pengarna eller ska manköpa en dyrare? Mest sugen på att få lite inspelningsmöjligheter då jag slängde ut videon för länge sen och vägrar ha en dvd med hdd just där :rolleyes:

Postad 30 March 2007 - 07:44

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Du kommer förmodligen bli väldigt nöjd med en sån här box.

Den är väldigt smidig och lättmanövrerad. Och missar inte timerinspelningar som många andra hårddiskboxar verkar göra.

Postad 31 March 2007 - 09:09

Gäst_Sidewinder5_*
  • Gäst_Sidewinder5_*
  • 0
Jag hade väntat tills det kommer en bra box med dubbla tuners så att man kan spela in ett program och se ett annat samtidigt.

Produkten är säkert bra men det blir ändå mycket bättre med dubbla tuners. Tycker det är sorgligt att inte Com hem lyckats ta in en väl fungerande sådan box (Samsungen är värdelös) ännu.

Boxer tillhandahåller ett dussin boxar med dubbla tuners. Verkar som om Com hem går i kanalernas ledband och fördröjer inköp av Digitalboxar med hårddisk.

Postad 06 April 2007 - 10:58

Unregisterede1ffbd6f
  • Unregisterede1ffbd6f
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Finns det inga butiker som säljer subventionerad version av denna box? På comhem.se kan man ju bara välja Samsung-boxar.

Postad 06 April 2007 - 13:10

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Jag tror att Expert fortfarande säljer den med subvention men bara i butik i så fall och jag är inte säker på att det blir billigare än att köpa den på nätet utan abb.

Redigerat av EB#1, 06 April 2007 - 13:11.

Postad 12 June 2007 - 13:48

Nightfly
  • Nightfly
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Vilka bildinställningar kör ni med? Det blir bäst bild när jag väljer RGB (via ordentlig scartkabel), men det vita blir inte riktigt vitt, utan har en svag blå ton. Om jag väljer komposit så blir det ordentligt vitt.

Någon som vet vad jag gör för fel?

Postad 13 June 2007 - 16:20

Gäst_Sidewinder5_*
  • Gäst_Sidewinder5_*
  • 0

Vilka bildinställningar kör ni med? Det blir bäst bild när jag väljer RGB (via ordentlig scartkabel), men det vita blir inte riktigt vitt, utan har en svag blå ton. Om jag väljer komposit så blir det ordentligt vitt.

<{POST_SNAPBACK}>

Du gör nog inget fel, skulle tro att det antingen är fel på boxen eller kanske tv:ns inställningar?

Vad vet jag..

Kör du med plasma eller? Bilden på min tjockteve är iaf helt ok via RGB-scart som är den bästa kopplingen.

Postad 14 June 2007 - 12:55

Nightfly
  • Nightfly
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Du gör nog inget fel, skulle tro att det antingen är fel på boxen eller kanske tv:ns inställningar?

Vad vet jag..

Kör du med plasma eller? Bilden på min tjockteve är iaf helt ok via RGB-scart som är den bästa kopplingen.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för att du tog dig tid att svara. Du har nog rätt att det har med tv-inställningarna att göra, eller att jag blev lite förvirrad. :wub: När jag tittade noga i gårkväll så verkade det ok iaf. kör Panasonic PV70, men med inkörningsinställningar så färgerna är väl inte på topp förrän jag har kalibrerat den.

Postad 14 June 2007 - 17:59

Gäst_Sidewinder5_*
  • Gäst_Sidewinder5_*
  • 0

kör Panasonic PV70

<{POST_SNAPBACK}>

Nice telly!

Jo, testa med olkia inställningar så funkar det nog bättre. annars är det säkerligen fel på boxen.

mvh

Postad 12 August 2008 - 13:05

Schaudin
  • Schaudin
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Blåser lite liv i denna tråd.

Min hårddisk i denna PVR fungerar inte längre, den vart plötsligt bara borta i menyn när jag skulle se ett inspelat program. :)
Jag tänkte därför helt sonika stoppa in en ny, har ni något tips på disk, märke, modell och var man kan köpa den? Om ni har bytt, vad bytte ni till ? Är driften stabil??
Jag undrar då jag läst i tråden att det inte är vilken hårddisk som helst som fungerar...
och de som nämns verkar vara svåra att få tag på idag.

Jag hittade en sån här:

https://www.prisjakt...kt.php?p=153747

Vet någon om den fungerar i denna PVR?? Den känns liite för dyr för att bara köpa och testa.

Tack på förhand!

Postad 20 August 2008 - 22:13

Anders5
  • Anders5
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Blåser lite liv i denna tråd.

Min hårddisk i denna PVR fungerar inte längre, den vart plötsligt bara borta i menyn när jag skulle se ett inspelat program. :)
Jag tänkte därför helt sonika stoppa in en ny, har ni något tips på disk, märke, modell och var man kan köpa den? Om ni har bytt, vad bytte ni till ? Är driften stabil??
Jag undrar då jag läst i tråden att det inte är vilken hårddisk som helst som fungerar...
och de som nämns verkar vara svåra att få tag på idag.

Jag hittade en sån här:

https://www.prisjakt...kt.php?p=153747

Vet någon om den fungerar i denna PVR?? Den känns liite för dyr för att bara köpa och testa.

Tack på förhand!

Hej!

Det har hänt mig några gånger också att inte inspelningsmenyn funnits med, så jag hoppas att du har provat att bryta strömmen och starta om boxen. Då har alltid inspelningsmenyn kommit tillbaka för mig. De händer även ibland att hårddisken inte snurrar igång inom viss tid och antingen startar den boxen utan disk eller också gör den en omstart på egen hand. Jag kör med originaldisk, har ingen erfarenhet av någon annan.

// Anders

Postad 15 October 2008 - 13:17

börni
  • börni
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag misstänker starkt att det inte är någon som läser den här tråden längre. Min hårddisk har pajat igen och eftersom det inte är nån garanti kvar längre på boxen tänkte jag byta ut den själv. Originaldisken finns ju inte att få tag på längre (annat än hos Humax serviceverkstad förstås) och jag har sett i tråden att det tidigare gått bra att sätta i större diskar. 5400 rpm finns väl knappast längre så det får bli en 7200 rpm med hopp om att det inte låter för mycket. Jag tänkte hålla mig till uppföljaren till Seagate Barracuda 7200.7 som tråden hävdar har gått bra tidigare (och som inte heller längre finns att köpa) nämligen Seagate Barracuda 7200.10 160 GB. Det är bara en sak som jag undrar över i min okunnighet. Den finns i 2 versioner, 2 MB och 8MB buffert, båda till samma pris. Man kan ju då tycka att man får mer för pengarna om man tar 8 MB, men originaldisken hade 2 MB och något skäl måste det ju finnas till att båda varianterna fortfarande säljs. Min fråga (som förmodligen väcker löje hos den som vet) är då: Kan det uppstå några problem om man väljer mer buffert än boxens elektronik är byggd för, t ex synkproblem eller nåt annat?

Postad 15 October 2008 - 17:21

Anders5
  • Anders5
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Re: Börni

Hej!
Jag inget proffs på hårddiskar, bara nästan... Vad jag har förstått används det snabba minnet på 2 eller 8 Mb till att swappa och och läsa i förväg för att det ska bli snabbare än att läsa in på nytt från hårddiskens skivor i datorn. Det är knappast något som behövs när man i en PVR bara läser en jättestor fil på flera Gb och man vinner inget på att den läses in fortare, långfilmen blir inte snabbare slut för det. Därför tror jag inte du vinner något på snabbare disk / mer buffertminne i en PVR. Det är min känsla men det kan vara fel.

Blir lite orolig när fler och fler får krångel med hårddisken, det känns inget bra. Om jag spinner :) vidare på diskussionen, hur brukar ni andra göra: Låter ni boxen stå på dygnet runt eller stänger ni av den när ni inte ser på TV'n? Jag stänger alltid av när kvällen är slut, men jag vet andra förståsigpåare som låter datorer stå på dygnet runt för de menar att de mår bäst då, men jag tvivlar.

//Anders

Postad 15 October 2008 - 22:23

börni
  • börni
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Jag misstänker starkt att det inte är någon som läser den här tråden längre. .......

Tack Anders5 för att du så snabbt bevisade att jag hade fel i min första mening. Känns efter detta som att det är lika bra att gå på 2 MB. Skulle det å andra sidan visa sig att den hunnit ta slut så kan jag å andra sidan ta 8 MB utan att oroa mig för något.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.