Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BBK/Oppo DV971H *

612 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
BBK DV971H Regionsfri (DVD-spelare) 1 8,41 (31) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 02 september 2005 - 16:24

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Fy f.n vad trött jag blir!!!!!

har nu försökt bränna nya firmwaren till min BBK men får bara resultatet UNKNOWN DISC när jag spelar upp den....Vilken sorts skiva skall jag bränna??? Det finns ju DATASKIVA, AUDIOSKIVA och en massa andra val också...sen då? Skall jag bränna en UDF/ISO-skiva eller vad????

Kan någon hjälpa mig innan............!!!!!

Tacksam

Och ja, jag har fått hjälp tidigare, men glömt bort hur man gör.....I´m too old for this shit!!!!

Anders :unsure: :blink:

Postad 02 september 2005 - 19:09

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Benky: Jag skulle (och kommer) börja med att nolla DVD-spelaren. Ser man sedan att den klipper vid 0 IRE eller 100 IRE med te.x. "reversed greyramps" på DVE (Digital Video Essentials), och utan att det går att fixa med att ändra i projektorns menyer, så skulle jag börja att ändra på värdena i DVD-spelaren. Tydligen är inte utsignalen helt klockren på denna spelare via DVI, men det återstår att se som sagt. Jag kan återkomma med det efter att jag fått hem en ny projektor och börjat test med den. :blink:

makemydaypunk: Är det "DV971H-4-0704.bin" du vill lägga in? Då behöver du en .cue-fil. Öppna ett anteckningsblock i windows. Kopiera in denna text som är mellan "-tecknen (" ska inte vara med):

"
FILE "DV971H-4-0704.bin" BINARY

REM SESSION 01 ; Not supported by other applications (*)
TRACK 01 MODE1/2352
INDEX 01 00:00:00
REM MSF: 00:00:00 = LBA: 0

REM (*) SESSION directives are unfortunately not properly supported
REM 'out there'. IsoBuster however supports them !
"

slut

Spara sedan filen som t.ex. DV971H-4-0704.cue i samma mapp som .bin-filen.
Testa sedan att öppna -cue-filen i te.x. NERO Burning ROM. Borde funka tycker jag. Dock har jag ingen spelare själv än så jag kan inte testa. :unsure:

Annars bränningstillvägagångssätt för övrigt borde vara likadant som till Denons DVD-spelare tycker jag. Lägger upp en .pdf-fil som förklarar inställningar i NERO m.fl.

Bifogad fil  DVDVersionUpdateForWebVB2L_3910.pdf   348,26K   11 Antal nerladdningar

Lycka till!

Postad 03 september 2005 - 09:52

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Ja, 100 % av bilden visas pluss en smal svart ram runt hela bilden.
Har funderingar på om det är projektorn (ae500) som är boven, men det funkar ju bra i 576p!?!

Skall skaffa DVE nu tänkte jag, när jag kommit fram till att Calibrator inte riktigt funkar.
En annan fråga: Jag hade ju tänkt att lämna spelarens bildinställningar i default-läge och justera bilden endast i projen, men är detta fel sätt då eller?

Postad 03 september 2005 - 10:07

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Den underscan som ni upplever är ett välkänt fenomen på denna dvd och något som BBK/OPPO arbetar med att fixa till (som jag förstått det iaf). Man får ju hoppas att det är mjukvarurelaterat så att en firmware kan fixa det. Mig veterligen har alla med denna spelare detta problem.

PJay: just det sättet att starta en kalibrering har rekomenderats av Peter.m på detta forum, och han verkar ju veta vad han snackar om!! Jag har precis beställt DVE (som verkar ha slutat att produceras?!) och ska inleda kalibrering så snart nya duken kommit upp (den ligger på golvet och bara längtar efter lite projjeljus).

MvH / Andreas

Postad 03 september 2005 - 16:15

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Vet inte vilken tråd det här hör hemma i men jag har uppgraderat min bbk med senaste oppo firmwaren och allt funkar fint. Men, är det någon som har några tipps angående delay???

Satt och testade med Star Wars Episode One och märkte att ljudet kommer före läpparna på de som pratar. Provade alla delay val 10-50ms, men det gjorde faktiskt ingen skillnad. Provade lite på recievern också men tyckte inte det gjorde någon skillnad heller. Har en LCD 32" som jag matar med dvi från BBK'n.

Några ideer någon???

MVH / Mikael

Postad 03 september 2005 - 16:19

Johan Lundqvist
  • Johan Lundqvist
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min BBK spelare och har precis kopplat in den till min LCD tv. Jag har kopplat DVI från BBK:n till TV:n, och sedan Audio (Röd/Vit) från BBK:n till TV:n. Lik förbannat så får jag inget ljud. Har jag missat något?

En till fråga: Vad är att föredra: Från min digitagbox har jag S-Video utgång, SCART och sedan komponent (Röd, Vit, Gul). Hur rankas dessa i bildkvalité?

Postad 03 september 2005 - 16:29

Unregisterede5f8acb6
  • Unregisterede5f8acb6
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Här kommer några erfarenheter som jag haft av spelaren då jag kalibrerat en projektor med hjälp av DVE. Matningen av projektorn skedde via DVI och signalen var 576P då DLP-projektorn hade samma panelupplösning (Benq 7800). Duken var en Projecta med gain 1.0 och bildstorlek ca 62 tum.

Innan kalibrering var både DVD och projektorn inställda i ursprungsläget, dvs inga algoritmer för extra skärpa eller andra optioner påslagna för minsta bidrag på bildsignalen. Projektorn var inställd i läge "Normal" för valet av färgtemp och gamma.
Mjukvaran i BBK var 4-0704 från leverans.

Iaktagelser

(Bild)
1. BBK har klart ljusare bild än exempelvis Pioneer 668 (HDMI->DVI), det verkar som BBK har en annan gammakurva.
2. BBK har klart bra bild med tanke på att den kostar väldigt lite. Bruset är lågt och färgerna bra.
3. Några justeringar för bildoptionerna i menysystemet behövs inte (inte i detta fall skall tilläggas)

(Ljud)
Lyssning skedde bara med 2-kanaler men ganska snabbt hörs att spelaren färgar ljudet och det är lite "luddigt och bumligt". Den spelaren som jag jämfört BBK med är Pioneer 668 som är klart transparent i sin återgivning av samtliga ljudformat.

(Mjukvarufel eller ej)
1. Mindre bra är att om man av ren nyfikenhet använder optionerna för att ändra bilden i BBK så räcker det med att man markerar en option, för läsa dess inställningsalternativ men inte genomföra något val, så påverkas ljusinställningen direkt och bilden blir mörkare. För att få tillbaks ursprungssignalen måste man slå av/på spelaren, helmysko?
Dock skall tilläggas att det inte användes några optioner på BBK utan alla inställningar/kalibreringar gjordes på projektorn.

(DivX)
Fungerar och även SRT-undertext :unsure:

(Summering)
I det stora hela så tycker jag bilden faktiskt hade lite renare färger än Pioneer 668. Sedan verkar det som om gammakurvan var mer korrekt på BBK än Pioneer 668 då kompensation krävdes på 668 för att se "blacker than black" korrekt i Benq 7800.

Postad 03 september 2005 - 16:37

Unregisterede5f8acb6
  • Unregisterede5f8acb6
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Johan Lundqvist

"En till fråga: Vad är att föredra: Från min digitagbox har jag S-Video utgång, SCART och sedan komponent (Röd, Vit, Gul). Hur rankas dessa i bildkvalité?".

Är det verklogen komponent du har från d-boxen? Jag tror att det är komposit med stereoljud. Röd/Vit för ljud och Gul för bild.

I alla fall skall du nog i ditt fall välja SCART för bästa bild. SCART stödjer RGB och det räcker gott så länge som bildmaterialet inte har likvärdig upplösning eller högre som exempelvis DVD.

Formatjungeln är stor men bästa och billigaste analoga matningen är komponent då de flesta mottagare har detta system. Sedan kommer DVI/HDMI för de digitala signalerna. Dock kan även DVI stödja analog och digital signal men HDMI är enkom för digitalt bruk.

Postad 04 september 2005 - 01:46

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Här kommer några erfarenheter som jag haft av spelaren då jag kalibrerat en projektor med hjälp av DVE. Matningen av projektorn skedde via DVI och signalen var 576P då DLP-projektorn hade samma panelupplösning (Benq 7800).

----------------

Sedan verkar det som om gammakurvan var mer korrekt på BBK än Pioneer 668 då kompensation krävdes på 668 för att se "blacker than black" korrekt i Benq 7800.

<{POST_SNAPBACK}>

Fråga: Hur lång DVI-kabel använde du och vilken typ?

En allmänt ställd fråga:
Klarar BBK/OPPO att trycka ut en DVI-bild i en tiometers kabel? (Exempelvis MarcusCables)

För närvarande kör jag HTPC, och ATI-kortet har inga problem med 10 meter.
Däremot får jag problem när frugan ska sätta på en film - det verkar enklare att ha en "vanlig" DVD-spelare.

Postad 04 september 2005 - 11:14

Unregistered38b8aa24
  • Unregistered38b8aa24
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

En allmänt ställd fråga:
Klarar BBK/OPPO att trycka ut en DVI-bild i en tiometers kabel? (Exempelvis MarcusCables)

För närvarande kör jag HTPC, och ATI-kortet har inga problem med 10 meter.
Däremot får jag problem när frugan ska sätta på en film - det verkar enklare att ha en "vanlig" DVD-spelare.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en 10m kabel som heter "lindy" eller nåt, och det funkar utmärkt :)

Postad 04 september 2005 - 11:28

Unregisterede5f8acb6
  • Unregisterede5f8acb6
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
KarlXII

Kabeln som användes var en supra HDMI med HDMI till DVI adaptrar i båda ändarna. Längden kommer jag inte ihåg men gissar på 3-5 meter.

Postad 04 september 2005 - 12:00

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Måste meddela att jag inte får nån bukt med Delay problemet (läppar rör sig efter tal)

Provat alla Delay inställningar i BBK'n samt kombinera stänga av, ta ut skiva, starta om m.m utan att det påverkar. Har även bytt mellan Optisk och Koaxial ljud utgång utan större verkan.
Det enda som gjorde skillnad var att ställa in SPDIF ut från RAW till PCM, men då får man Pro Logic Istället för Dolby Digital.....vilket inte är önskvärt, kan vem som helst fatta..... Delay inställningarna i min reciever hjälper inte till så mycket heller, konstigt. Har bara upp till 15ms i DD läge.

Inte alla filmer men än så länge följande: Pulp Fiction, Star Wars Episode 1, A.i.
Filmer som det ej är problem med: Minority Report, Kill Bill 1, i Robot.
Misstänker att statistiken kommer att se liknande ut hur många filmer man än provar, dvs 50/50.... Alla filmer PAL, BBK inställd på PAL

Några ideer nån???? Bör jag lämna tillbaka spelaren och prova en ny???
För delay inställningarna har inte effekt alls på de filmer jag provat...

MVH / Mikael

PS:har provat både Oppos och BBK's senaste firmware

Redigerat av Mikael_R, 04 september 2005 - 12:06.

Postad 04 september 2005 - 13:15

satanas
  • satanas
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Det där med att ljudet är osynckat är ett väldigt STORT problem.
Jag har själv haft mest problem med DVD boxar med TV serier.
Det går knappt ens att se på "Simma lungt larry (Curb Your Enthusiasm)" och Seinfeld boxen med S.1-4.

Postad 04 september 2005 - 14:05

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Det där med att ljudet är osynckat är ett väldigt STORT problem.
Jag har själv haft mest problem med DVD boxar med TV serier.
Det går knappt ens att se på "Simma lungt larry (Curb Your Enthusiasm)" och Seinfeld boxen med S.1-4.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väldigt stort! Spelaren åker tillbaks i veckan (ångerrätt) om ingen kan övertyga mig om att problemet kan lösas.

Mvh / Mikael

Postad 04 september 2005 - 14:15

satanas
  • satanas
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Det är väldigt stort! Spelaren åker tillbaks i veckan (ångerrätt) om ingen kan övertyga mig om att problemet kan lösas.

Mvh / Mikael

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr verkar det inte finnas nån lösning på det för tillfället. Jag var också påväg att lämna tillbaka min men eftersom jag inte har råd till nån annan spelare med DVI utgång och plus att jag kan se på DVD i min HDD video så bestämde jag mig för att behålla min. När en serie börjar "bugga" ur så kollar jag på den genom min HDD video istället eftersom det inte spelar nån större roll om man skalar upp bilden på TV serier. Dock har jag inte stött på så många filmer där ljudet kommer i osynck.

Jag hade tänkt att kolla de filmer du nämde, AI, I Robot osv. Var ljudet osnyckat på dem direkt? eller kom det efter en stund som jag har märkt att det kan göra.

Redigerat av satanas, 04 september 2005 - 14:17.

Postad 04 september 2005 - 14:21

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Mvh / Mikael

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr verkar det inte finnas nån lösning på det för tillfället. Jag var också påväg att lämna tillbaka min men eftersom jag inte har råd till nån anna spelar med DVI utgån och plus att jag kan se på DVD i min HDD video så bestämde jag mig för att behålla min. När en serie burjar "bugga" ur så kollar jag på den genom min HDD video istället eftersom det inte spelar nån storre rolla om man skalar upp bilden på TV serier. Dock har jag inte stött på så många filmer där ljudet kommer i osynck.

Jag hade tänkt att kolla de filmer du nämde, AI, I Robot osv. Var ljudet osnyckat på dem direkt? eller kom det efter en stund som jag har märkt att det kan göra.

<{POST_SNAPBACK}>

Ljudet är osynckat direkt från början. Star Wars Episode 1 kapitel 24 (bra scen för denna test, kolla konversationen i huset), A.i kapitel 21 ett bra exempel, Pulp Fiction från början.

i Robot hade jag inga problem med.

mvh / mikael

Postad 04 september 2005 - 16:49

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Ni har säkerligen redan kollat det här men ändå....

Jag har upplevt att audio-delayen minskar om jag istället för "Auto" ställer in det format som filmen är i (dvs. pal eller ntsc). Den har inte försvunnit men blivit bättre/mindre.

Mvh / Andreas

Postad 04 september 2005 - 19:10

pergel
  • pergel
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Troligen en dum fråga, men kör ni som har problem med lipsync, komponent eller dvi från spelaren? Jag kör med dvi och upplever än så länge inget problem med detta.

Vad som dessutom är konstigt är att Hemmabiomagasinet testade BBK 971h och dom nämnde inget om det. Dom brukar dessutom inte vara sena att slå ner på sånna saker om det är ett problem. Å andra sidan tog dum inte uppnågot om underscan heller, men ändå. Kan någon tipsa om en film där ni upplever svårartad fördröjning så jag kan få något att jämföra med.

// Gustav

Postad 04 september 2005 - 19:20

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Hmmmm, vad är det som gör att det blir osynk i ljud/bild? Kollade precis SW 1 kapitel 24 och där är det inte alls roligt med syncen, men tidigare och senare i filmen är det ok igen......kollade med en av mina andra dvd-spelare på samma avsnitt och då var det inga problem.....

Postad 04 september 2005 - 19:36

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Hur som helst så är detta en stor faktor för ett återlämnande, det är inte kul när säkert en stor del av film samlingen är osync. Orkar faktiskt inte kolla igenom alla filmer.......... :) Kopplade faktiskt in scarten och fick samma där, och scart kan jag tala om att man inte vill köra denna spelare med....bläää
Pulp Fiction liksom, det är inte acceptabelt ;)

Mvh / Mikael

Redigerat av Mikael_R, 04 september 2005 - 19:40.

Postad 05 september 2005 - 12:23

Elakt
  • Elakt
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Har en Toshiba MT 200 och fick min dvd BBK DV971H idag, vilka kablar ska ja använda för att få ljudet att funka? e så många uttag och har som ingen kunskap ;)

Enda kabeln ja vet är ju DVI kabeln..så bild har jag ju... :)

Redigerat av Elakt, 05 september 2005 - 12:23.

Postad 05 september 2005 - 14:36

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Hur som helst så är detta en stor faktor för ett återlämnande, det är inte kul när säkert en stor del av film samlingen är osync. Orkar faktiskt inte kolla igenom alla filmer.......... ;) Kopplade faktiskt in scarten och fick samma där, och scart kan jag tala om att man inte vill köra denna spelare med....bläää
Pulp Fiction liksom, det är inte acceptabelt  B)

Mvh / Mikael

<{POST_SNAPBACK}>

Har pratat med en kille på Hembiobutiken som verkar ha bra kontakt med BBK. Han säger att Pan på BBK kommer tillbaks tidigast Onsdag och lovar mig att prata med Pan om detta (har påpekat att senaste firmware ligger i spelaren) och att ångerrätten gäller så långt som det krävs :) Mycket bra service ifrån Hembiobutiken! Dom går att prata med, rekomenderas starkt.

MVH / Mikael

Postad 05 september 2005 - 14:39

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Har en Toshiba MT 200 och fick min dvd BBK DV971H idag, vilka kablar ska ja använda för att få ljudet att funka? e så många uttag och har som ingen kunskap  B)

Enda kabeln ja vet är ju DVI kabeln..så bild har jag ju... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Har du en reciever (hemmabio förstärkare)????
I så fall kanske du har en Coaxial eller Optisk ljud ingång på den. Det har du även i BBK'n. Vilken du väljer är upp till dig. Antingen eller, prova båda vet jag B) Och se om du märker nån skillnad i ljudkvaliten. ;)

Mvh / Mikael

Postad 05 september 2005 - 14:50

Elakt
  • Elakt
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Nja hm...har ju inget sånt.. verkar som om ja gjort lite retard grejj :) trodde dom där håliga sakerna på toppen av min Mt 200 va en speaker..verkar va nå ventilation bara...ska ju köpa bioljud då får jag väl ljud till dvd:n hehe allt jag har ju är en liten laptop haha ;)

Redigerat av Elakt, 05 september 2005 - 14:53.

Postad 06 september 2005 - 23:37

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Idag har jag fått min spelare och börjat testningen! Riktigt impad av den hittills.
Hade väntat mig en betydligt lättare spelare, men den är tyngre än den ser ut. Visst, långt ifrån min förra Denon DVD-3910, men den är ganska så mycket billigare också. :P Släden var väl ingen höjdare då den är ganska ranglig, men det räknade jag nästan med. Dock gick spelare tyst och det tackar jag för. Lysdioderna gick att släcka och det är bra. Dock har jag inte lyckats att släcka displayen på fronten. Det verkar inte gå. Lite synd tycker jag. Fjärren var modell plastig, men den åker in i ProntoNEOn ganska fort så jag bryr mig inte så mycket om den.

Har för dagen igen projektor så jag har mest kollat/testat inställningarna i menyerna och kollat bildkvalitén på WS TVn via scart. Till att börja med så går det att skicka RGB-signal via scarten, men då fick jag konstigt nog väldigt vit bild. :D Riktigt mysko! Körde istället med komponentvideosignal via scart som var betydligt mer korrekt. Enklare kalibrering mot TVn med Digital Video Essentials och jag var igång. Inga större behov av inställningar i TVn. Kontrast, ljusstyrka osv i DVDns menyer hade ingen påverkan på scartutgången heller. Det kommer jag antagligen leka med längre fram då ny projektor trillar in.

Många verkar ha problem med audio delay/synkproblem. Bland annat via scarten när man kollar på en TV. Det hade jag med till en början, men sen ställde jag om en del grejer i OSD-menyn och då fixade det sig. Gör så här:

- Börja med att gå in i andra menyn, "Högtalarinställning".

- Ställ "Downmix" till "Stereo". Detta gäller speciellt ni som ska köra med scartanslutning till en TV

- Under den tredje menyn, "Audioinställning" ska "Audio Delay" stå på "No delay"

Detta påverkar inte den digitala coaxialutgången. Alltså det blir inte 2.0 via den. Påverkar nog delayen där. Jag ställer den delayen i receivern. Körde igång receivern och den fick en ren DD5.1-signal och alla kanaler spelas osv.
OBS! Jag har inte ljudtestat spelare med 5.1-utgången än. Det kommer i morgon kväll om jag hinner. Mycket möjligt att man får ändra på det jag skrivit i stegen ovan då högtalarstorleksinställningen försvinner för "Center" och "Surround".

Vad det gäller bildkvalité för övrigt via scarten så såg det ganska bra ut tycker jag. Längtar efter att få testa DVI-utgången nu så man får se vad den klarar av.
Lagerbyten gick fint det med. Det roligaste var att denna pjäs är snabbare på det är min förra Denon DVD-3910!! Klassiska Star Wars II så gick lagerbytet snabbare än på Denonen. Bra jobbat av BBK!

Återkommer med mer resultat längre fram. Ska "ljudkalibreras" så bra jag kan så snart som möjligt. Har inga större förhoppningar där. He he.

Tror nog att denna spelare än en "keeper". :ph34r: Den kommer åka in i sovrummet då en bättre spelare dyker upp med bättre ljuddel osv. Vet dock bara inte vilken i dagsläget, men det är ju en del nya DVD-spelare på G.

Edit: 050908: Förtydligande i röd text.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 08 september 2005 - 14:30.

Postad 07 september 2005 - 05:53

Elakt
  • Elakt
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Roligt och läsa de du skriver Peter hehe =) att nån som har koll också uppskattar denna :P :D Tänkte pecis skriva, vad för ljudsystem kan rekommenderas till denna dvd? har inget alls för närvarande :ph34r: e riktig imponerad av bilden då ja kopplat min MT 200 via dv till denna dvd:n ~~ men blir inte samma effekt när man inte har något ljud haha, menar inte bilden utan helhetsintrycket då alltså :D

Redigerat av Elakt, 07 september 2005 - 05:56.

Postad 07 september 2005 - 08:00

Unregistered38b8aa24
  • Unregistered38b8aa24
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Roligt och läsa de du skriver Peter hehe =) att nån som har koll också uppskattar denna  :D  :lol: Tänkte pecis skriva, vad för ljudsystem kan rekommenderas till denna dvd? har inget alls för närvarande  :ph34r: e riktig imponerad av bilden då ja kopplat min MT 200 via dv till denna dvd:n ~~ men blir inte samma effekt när man inte har något ljud haha, menar inte bilden utan helhetsintrycket då alltså  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, låter som att vad som helst låter bättre än det gör nu :P

Om du har en riktigt slimmad budget så köp en reciever på netonnet:
http://www.netonnet....x.asp?iid=49968

Postad 07 september 2005 - 13:04

Esox Lucius
  • Esox Lucius
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Ligger den nya firmwaren i spelaren om man har köpt en ny BBK? Jag har haft min i en vecka nu och jag har inte märkt något av det som ni pratar om. Mycket nöjd med den :ph34r:

Postad 07 september 2005 - 13:11

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Ligger den nya firmwaren i spelaren om man har köpt en ny BBK? Jag har haft min i en vecka nu och jag har inte märkt något av det som ni pratar om. Mycket nöjd med den :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Va!?! Har du INTE underscan???
Kör du DVI? Vad har du för bildvisare?

Postad 07 september 2005 - 13:50

Elakt
  • Elakt
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Roligt och läsa de du skriver Peter hehe =) att nån som har koll också uppskattar denna  :lol:  :lol: Tänkte pecis skriva, vad för ljudsystem kan rekommenderas till denna dvd? har inget alls för närvarande  :ph34r: e riktig imponerad av bilden då ja kopplat min MT 200 via dv till denna dvd:n ~~ men blir inte samma effekt när man inte har något ljud haha, menar inte bilden utan helhetsintrycket då alltså  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, låter som att vad som helst låter bättre än det gör nu :D

<{POST_SNAPBACK}>

hm lät som om den där centrum va de värsta du kunde hitta björnen :lol: nog duger den där väl? e de inte bättre och satsa på bra högtalare än en svindyr receiver? eller tvärtom? :D

Postad 07 september 2005 - 16:27

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Va!?! Har du INTE underscan???
Kör du DVI? Vad har du för bildvisare?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inga scan problem, men jag kör LCD.

Esox Lucius: Kolla de fimer och kapitel jag skrev om tidigare, dvs om du nu kör dvi och koaxial eller optisk ljud ut.

Tryck fram Setup, knappa sedan in 9210 (tror jag) då får du fram din version.

Det bör stå så här ungefär:

M - version 05.00.01.07
SUB - VER 00.00.00.01
Servo 23.07.10.00
Version 971H - 4 - 0704

MVH / Mikael

Redigerat av Mikael_R, 07 september 2005 - 16:35.

Postad 07 september 2005 - 17:07

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Många verkar ha problem med audio delay/synkproblem. Bland annat via scarten när man kollar på en TV. Det hade jag med till en början, men sen ställde jag om en del grejer i OSD-menyn och då fixade det sig. Gör så här:

- Börja med att gå in i andra menyn, "Högtalarinställning".

- Ställ "Downmix" till "Stereo". Detta gäller speciellt ni som ska köra med scartanslutning till en TV

-  Under den tredje menyn, "Audioinställning" ska "Audio Delay" stå på "No delay"

Detta påverkar inte den digitala coaxialutgången. Körde igång receivern och den fick en ren DD5.1-signal och alla kanaler spelas osv.
OBS! Jag har inte ljudtestat spelare med 5.1-utgången än. Det kommer i morgon kväll om jag hinner. Mycket möjligt att man får ändra på det jag skrivit i stegen ovan då högtalarstorleksinställningen försvinner för "Center" och "Surround".

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör samma inställningar, MEN jag har min kopplad via DVI till LCD tv. Och ljudet med coaxial utgången till reciever. Jag tror jag har rätt inställningar, vad tror du???

Konstigt att delay funktionen inte gäller för coaxial, men i så fall är det heller inte konstigt att det inte hjälper med dom. Förmodligen så kanske dom endast funkar via 5.1 kanalerna :ph34r: jag vet inte.

Men jag kan säga att bild kvaliten via Dvi är riktigt bra. Så bra att jag inte tänker på svärtan som jag varit missnöjd med förut på min LCD ( scart dvd, analog tv mm)

Mvh / Mikael

Postad 07 september 2005 - 18:28

Unregistered38b8aa24
  • Unregistered38b8aa24
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Roligt och läsa de du skriver Peter hehe =) att nån som har koll också uppskattar denna  :lol:  B) Tänkte pecis skriva, vad för ljudsystem kan rekommenderas till denna dvd? har inget alls för närvarande  :ph34r: e riktig imponerad av bilden då ja kopplat min MT 200 via dv till denna dvd:n ~~ men blir inte samma effekt när man inte har något ljud haha, menar inte bilden utan helhetsintrycket då alltså  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, låter som att vad som helst låter bättre än det gör nu :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

hm lät som om den där centrum va de värsta du kunde hitta björnen :lol: nog duger den där väl? e de inte bättre och satsa på bra högtalare än en svindyr receiver? eller tvärtom? :D

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, meningen var ju inte att vara ironisk :P Centrum recievern är nog ok, och är garanterat tusen gånger bättre än det du har nu :D

Japp, du har rätt; bättre att köpa ett par hyfsade högtalare och lägga mindre pengar på förstärkaren.

Postad 07 september 2005 - 23:21

Elakt
  • Elakt
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
aiit thx :ph34r:

Postad 08 september 2005 - 15:11

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Har ljudtestat spelaren idag och jag är impad på ett håll och saknar vissa inställningar osv på annat håll. Denna minirecension utgår från de analoga utgångarna samt scarten i viss mån. Har kopplat in alla analoga utgångar och kör 5.1 för DVD-Audio och den sista 2.0-utgången för CD-uppspelning.

Till att börja med så har jag ändrat OSDn och Högtalarinställning - Downmix till 5.1 K. Inte Stereo längre alltså.

Varför? Först blev det inget strul med scartljudet till TVn när man skiftade till 5.1. :ph34r: Sen märkte jag att kanalvolymen för de olika analoga utgångarna gick att ändra dB-nivån på, men det gjorde ingen inverkan på de andra högtalarna. Dvs de andra förutom vänster- och höger front. Jag drog ner centerhögtalarens volym, men det gjorde ingen inverkan om maskinen stod i Stereo. Ändrade man till 5.1 K så fungerade det bättre. Här kommer jag raskt in på en grej jag saknar med denna spelare. Hade vart fint om den kunde ge ut egenbrus på de analoga utgångarna. Alltså rosa brus. Själv hade jag svårt att få till DVD-Audioljudet. Blir ganska låg bas (ljudnivåmässigt) samt att basen, dvs .1-kanalen, blir väldigt "grov". Ganska låg .1-kanal vid DVD-Audiouppspelning så den drog jag upp en del i OSD-menyn jämfört med de andra kanalerna. Nivåerna för de analoga utgångarna funkar bättre till DD 5.1/DTS på denna spelare. Till DVD-Audio är det lite värre med basens nivå. Vart ligger delningsfrekvensen för basen? Detta gör att jag saknar Bass Management, men det kanske man inte kan få i denna prisklass? :rolleyes: Måste ha en bättre maskin ljudmässigt märker jag.

Jag inget lipsyncproblem vad jag kan se. Testat en del filmer nu utan problem. Audio Delay står fortfarande på "No Delay" i spelaren.

Hur låter spelaren då?
Vanliga CD-skivor låter ganska burkigt tycker jag. Inte alls samma transparens och klarhet som i min förra, iofs betydligt dyrare, DVD-3910. Ganska instängt ljud. Dock kan man ju kanske inte räkna med toppenljud i denna prisklass. Musiken blomstrar aldrig ut via de analoga utgångarna. För att testa utgångarna skiftade jag mellan 5.1- och 2.0-utgångarna under pågående CD-uppspelning utan att höra någon större skillnad på ljudkvalitén.

DVD-Audio lät betydligt bättre. Här blev jag ganska impad faktiskt! Inte den där sista ljudkvalitén jag är van vid dock, men ändå godkänt ljud. Mycket av den burkighet man får vid uppspelning av CD-skivor försvinner med DVD-Audio. Så klart låter ju DVD-Audio bättre än CD-skivor pga högre bitdjup osv, men det kan vi prata om i andra trådar. Nu gör jag bara en jämförelse mellan CD och DVD-Audio på just denna maskinen. :)

Kör 5.1-utgången för DVD-Audio och 2.0-utgången för CD-skivor. Tyvärr finns det ingen SACD-uppspelningsmöjlighet och det saknar jag också. Men men.... Testningen går vidare.

Längtar efter att få testa DVI-bilden nu. :D

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 08 september 2005 - 15:18.

Postad 08 september 2005 - 16:31

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Bra skrivet Peter.M :ph34r:

Jag har dock ingen 5.1 kabel att sätta i, men jag provade att ställa in det i setupen men det gör ingen skillnad i ljudet eftersom jag kör coaxial utg, så ljudet blir oförändrat där.

När det gäller lipsync så ska jag kanske prova att ansluta 5.1 till recievern istället och låta dvd'n sköta avkodningen, istälet för recievern.

Peter.M: Det kan vara så att lipsync problemet kommer med dvi anslutning :D , det återstår att se. Hoppas du kan testa dvi snart, jag tycker bilden är jätte fin (på lcd iaf)

Mvh / Mikael

Postad 08 september 2005 - 16:48

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Tackar för de fina orden mikael_ronnberg! :ph34r:
Kan tillägga att jag kör coaxialt till min receiver när jag kör filmer med DD5.1 och DTS. Inga problem med lipsync på min TV.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 08 september 2005 - 16:49.

Postad 08 september 2005 - 20:54

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Tackar för de fina orden mikael_ronnberg;)
Kan tillägga att jag kör coaxialt till min receiver när jag kör filmer med DD5.1 och DTS. Inga problem med lipsync på min TV.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Peter.M

Om du har ork och lust: Kan inte du skriva ner vilka inställningar i setupen som är väsentliga för just coaxial/optisk ljud utg? Samt vad man ska ha dem inställda på. För jag är inte så insatt och manualen är juh skräp :blink:

Det skulle vara bra att kunna utesluta mig själv som den felande länken i problemet om du förstår :(

Mvh/ Mikael

Redigerat av Mikael_R, 08 september 2005 - 20:58.

Postad 08 september 2005 - 21:04

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Här har ni vad AV Forum rekommenderar för den senaste (0628) amerikanska firmware:

SETTINGS:

TV Display -> Wide/SQZ (Will "pillarbox" 4:3 material)
Sharpness -> Off
Otherwise, default.

With the latest firmware the center position of Brightness, Contrast, and Saturation is an excellent starting point.

Postad 08 september 2005 - 21:43

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
mikael_ronnberg: Klart jag kan göra det. Dock vill jag testa spelaren med DVI-signal först. Tydligen är det där synkproblemen med ljudet uppkommer. Kan tyvärr inte testa DVI i dagsläget, men det kommer framöver. Inställningar för ljudnivåerna är strunt samma då jag har ställt in det för mitt rum. Ni andra har ju inte exakt samma rum och utröstning som jag har.

Kommer återkomma med bildinställningar osv längre fram. Var så säker. ;)

Postad 13 september 2005 - 12:12

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Recension för den amerikanska varianten:

http://hometheater.a...oppo971full.htm

I slutet av september kommer en ny FW för den amerikanska varianten som bla ska innehålla upp till 120ms delay på ljudet för er som har problem med det...Den europeiska versionen dröjer väl ett par veckor efter det för er som vill ha svenska som menyspråk och som använder scarten (de två saker som skiljer amerikansk och europeisk version). Troligtvis har den då även stöd för direktval av 1366*768 som upplösning.

Redigerat av Forsyth, 13 september 2005 - 12:17.

Postad 14 september 2005 - 17:01

dvdmicke
  • dvdmicke
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej.

Har läst igenom denna tråd nu (puhh) och jag måste vara ordblind för jag hittar inte vart och vilken version på filmware som jag ska ladda in i in min BBK 971H ??

Jag kör med en Dvi-Hdmi kabel in till en LGPX42RV4, och upplever INTE nån underscan eller lippsync...kan det bli sämre med nån ny firmware ??

Ska man ladda in OPPO´s firmware eller svenska BBK`S ??

Postad 14 september 2005 - 18:21

Unregistered38b8aa24
  • Unregistered38b8aa24
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Om du inte har problem med nåt så börja inte mecka, se vad som hände Mada :D Han kvadda den totalt :lol:

Jag har den näst senaste från Oppo, men jag tänker inte byta för min funkar perfekt :lol:

Postad 14 september 2005 - 18:52

toma25
  • toma25
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Exakt; If it works don't fix it.

Postad 14 september 2005 - 19:08

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
DVDmicke: Den senaste BBK FW är 07-04. Det finns en annan tråd som handlar om FW till BBK 971H. Läs igenom den med! :D
Men jag instämmer helt med båda föregående. Byt inte om du redan är nöjd med vad du har!

Postad 14 september 2005 - 19:21

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

Bra skrivet Peter.M  :D

Jag har dock ingen 5.1 kabel att sätta i, men jag provade att ställa in det i setupen men det gör ingen skillnad i ljudet eftersom jag kör coaxial utg, så ljudet blir oförändrat där.

När det gäller lipsync så ska jag kanske prova att ansluta 5.1 till recievern istället och låta dvd'n sköta avkodningen, istälet för recievern.

Peter.M: Det kan vara så att lipsync problemet kommer med dvi anslutning  :lol: , det återstår att se. Hoppas du kan testa dvi snart, jag tycker bilden är jätte fin (på lcd iaf)

Mvh / Mikael

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm, trodde i min enfald att man fick bästa ljudet via optisk kabel och inte via rca-kabel :lol:

Det är alltså inte så, eller missförstår jag det hela???

Postad 14 september 2005 - 21:26

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Bra skrivet Peter.M  :D

Peter.M: Det kan vara så att lipsync problemet kommer med dvi anslutning  :lol: , det återstår att se. Hoppas du kan testa dvi snart, jag tycker bilden är jätte fin (på lcd iaf)

Mvh / Mikael

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm, trodde i min enfald att man fick bästa ljudet via optisk kabel och inte via rca-kabel :(

Det är alltså inte så, eller missförstår jag det hela???

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns två digitala ljud utgångar på våra BBK's. En Coaxial och en Optisk. De båda skickar digitalt ljud (D.D, DTS mm) till våra recievers. Bara det att de gör det på olika "sätt", men som sagt, båda är digitala i slutändan :lol:

Vad som är bäst? Fråga inte :( Det är en evigt pågående debatt (finns i forumet) som sträcker sig från att vissa bara har fördommar, till vissa som jämför saker på molekylär nivå :P Och till slut handlar det om vem som har rätt och fel, och man hänvisar gärna hit och dit, till olika Uppsats arbeten som forskare gjort på nåt universitet nånstans. Kul att läsa om hur envisa vissa på forumet är :(

Mvh / Mikael

Redigerat av Mikael_R, 14 september 2005 - 21:28.

Postad 15 september 2005 - 14:50

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1 067 inlägg
  • 0
God eftermiddag!

Jag har efter mitt nyinköpta plasmaköp blivit sugen på en ny dvdspelare. Mina tankar går runt BBK'n eftersom det har en dvi-utgång och är förhållandevis billig. Det jag undra är om den kan spela HD material, t.ex. Jag har köpt en imax dvd som är codad i WMV9 (tror jag). Och min plasma klarar att lira hdtv, så jag vill kunna spela denna dvd utan att koppla in datorn.. går det med denna dvd?

bifogar länkar till filmen jag köpt

IMAX Film

IMAX Film baksida

Vore trevligt om jag kunde spela den så jag kan till fullo nyttja hdtv möjligheter..

Postad 15 september 2005 - 15:06

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Mina tankar går runt BBK'n eftersom det har en dvi-utgång och är förhållandevis billig.

<{POST_SNAPBACK}>

Fel! Den är EXTREMT billig! :lol:
I alla fall med tanke på att det sitter ett Faroudja 2310 chip i den...

Men tyvärr kan du inte spela upp WM9-filer med den. Inte DivX-HD eller högupplöst Xvid heller.
Testade själv med ett avsnitt av Lost (HDTV-Xvid) och det funkar inte. Du får ljudet men ingen bild.

Kolla på Snazio-spelaren. (www.snazio.com)
Finns trådar om denna spelare här också. Sök så ska du finna! :D

Postad 16 september 2005 - 07:48

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1 387 inlägg
  • 0
HDTV-Xvid klarar den faktiskt! Jag kollade också på ett avsnitt av lost i HD och det funkar utmärkt, Så länge det inte är 5.1-ljud!
HDxivd med 2.0 funkar utmärkt!
Tyvärr klarar den inte VM9-filer vilket hade varit kanon om den hade gjort....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.