Yamaha YSP-serien
386 svar till detta ämne
Postad 13 april 2008 - 07:40
Saman84
-
Saman84
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Någon mer än jag som har problem att koppla ljudet från datorn till YSPn optiskt? (1100) Jag har en sådanhär kabel: http://www.kabelgiga...lar.asp?id=4228Som jag kopplat via 3.5m SPDIF utgången från datorn till Coax ingången (dvd input) på YSP 1100an. Jag väljer sedan input DVD på YSPn men det kommer inget ljud! Är det någon inställning man behöver göra i YSPn eller är det jag som gör något annat galen? =/ Det finns ju även en annan modell: http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1209Men jag undrar om det skall spela någon roll.... Ni som kopplat datorn till YSPn och vet hur det går får jättegärna hjälpa =)
Postad 13 april 2008 - 13:20
Baily
-
Baily
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
Vad är det för skillnad på HTY 7040 och 4000 ?
Postad 13 april 2008 - 13:28
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Bara utseendet så vitt jag vet och knappt det ens, det är bara detaljskillnader där. Funktionaliteten är densamma. På den svenska marknaden är det 4000 som gäller, 7040 = gråimport.
Postad 21 april 2008 - 20:07
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Jag har precis flyttat till radhus och jag är rätt övertygad (för att inte tala om min sambo) om att det blir rätt fult med alla högtalare i vårt vardagsrum. Då vore ju en sådan här en bra lösning. Problemet (?) är vårt vardagsrum;
Någon här som vet om det kommer att fungera när man har ett burspråk nästan rakt till höger om TV:n/Soffan, dessutom en dörröppning (utan dörr) snett bakom till vänster. Till detta kommer att soffan står mitt i rummet, med säkert 3 meter till bakre väggen, som också har en "ostängbar" dörröppning.
..........SOFFA.........I
............................I
I ..........................I
I________ .. ._______I
Vet inte om jag klarar av att rita bättre.
Ett alternativ för ett icke-optimalt rum kanske är en Polk Audio Surround Bar? Den verkar få bra recensioner och säljs av Netonnet.
Redigerat av Sveos, 22 april 2008 - 05:54.
Postad 22 april 2008 - 07:36
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Ett alternativ för ett icke-optimalt rum kanske är en Polk Audio Surround Bar? Den verkar få bra recensioner och säljs av Netonnet.
Nackdelen med Polk Audio för mig är att den kräver en receiver, vilket innebär ytterligare en pryl som min sambo måste lära sig. Visserligen måste hon ju lära sig YSP:n ändå, men den känns ha lägre lärningströskel än en receiver. Fördelen med Polk Audio är att man med den och en receiver kommer undan någon tusenlapp billigare (beroende på receiver) och att den kanske klarar mitt vardagsrum, med en gigantisk väggöppning utmed ena väggen, bättre.
Postad 22 april 2008 - 08:39
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Nackdelen med Polk Audio för mig är att den kräver en receiver, vilket innebär ytterligare en pryl som min sambo måste lära sig. Visserligen måste hon ju lära sig YSP:n ändå, men den känns ha lägre lärningströskel än en receiver. Fördelen med Polk Audio är att man med den och en receiver kommer undan någon tusenlapp billigare (beroende på receiver) och att den kanske klarar mitt vardagsrum, med en gigantisk väggöppning utmed ena väggen, bättre.
Jag har samma problem, frågan är vad man ska välja? Fungerar möjligen den där (som jag nyss såg fanns) Philips-varianten bättre?
Postad 22 april 2008 - 13:03
Bullerbyn
-
Bullerbyn
-
Rookie
-
1 inlägg
Ett annat alternativ är Canton DM1 ur deras Digital Movie serie. Har fått lysande kritik av tysk press som man kan läsa på deras hemsida även audiofilen ska bli nöjd. Och enligt omdömet från Johan 82 här på Prisjakt så verkar det som att era sambos kommer om möjligt att älska er ändå mer.
Postad 22 april 2008 - 13:18
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Tack för tipset, den har jag redan sneglat på lite. Fördelen med den jämfört med YSP är priset, nackdelen är avsaknaden av bilduppskalning, men om man kör med en ren htpc-lösning kan man ju låta den sköta uppskalningen.
Apropå det, fördelen med YSP är ju dessutom att du kan köra en enda hdmi-kabel ut från htpc in i ysp och sedan en hdmi till mellan ysp och tv, det är allt som behövs.
Med Canton blir det ju hdmi från htpc till tv och sedan optisk/coax mellan htpc och DM1. Grejar htpc att skicka bild via hdmi och ljud via optisk? Och om sambon bara vill titta på tv och höra ljudet via tv, grejar htpc:n då att skicka ljudet ut via hdmi utan att man behöver gå in i menyer etc? Nu börjar jag glida lite från ämnet, men dessa frågor är helt avgörande i slutändan, då jag fullständigt har tröttnat på att hela tiden supporta sambon så fort hon ska titta på tv, spela in, etc. Nu vet jag att en htpc kan vara allt annat än sambovänlig, men en fungerande htpc har ju hög WAF.
Senaste idén är att skaffa ett digitalt förstärkarkort och sätta i htpc, så att jag kan koppla in högtalarna direkt in i htpc:n. Radiolyssnandet blir kanske lidande (måste lyssna via htpc:n istället för enkelt "fm-radio-handhavande"), men annars känns den lösningen rätt. Och då kan ju Polk Audio komma att bli aktuell igen.
Postad 22 april 2008 - 14:48
Lärkan
-
Lärkan
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Bara utseendet så vitt jag vet och knappt det ens, det är bara detaljskillnader där. Funktionaliteten är densamma. På den svenska marknaden är det 4000 som gäller, 7040 = gråimport.
Stämmer inte riktigt. Skillnaden mellan YSP 4000 och HTY 7040 är att YSP 4000 är tänkt till fysiska butiker och HTY 7040 är till webbshop. Produkten i sig ska vara densamma.
Postad 29 april 2008 - 06:17
nallepuff
-
nallepuff
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Någon som vet skillnaden (om någon) mellan US och EU versionen av YSP-4000
Kan nämligen få hem en från USA för inköpspriset 980USD utan tull etc etc
Redigerat av nallepuff, 29 april 2008 - 06:17.
Postad 07 maj 2008 - 19:34
anpo
-
anpo
-
Rookie
-
8 inlägg
Är sugen på en ysp-1100. Hur stor tv har ni till ysp-1100? Den är ju anpassad till en 42" men jag undrar om det ser illa ut med en mindre tv? Själv har jag en 40" LCD som är 992mm bred och ysp:n är 1030 mm. Vad tror ni? Känns som att någon centimeter in bör störa...
Postad 09 maj 2008 - 07:56
JoHi
-
JoHi
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag har precis flyttat till radhus och jag är rätt övertygad (för att inte tala om min sambo) om att det blir rätt fult med alla högtalare i vårt vardagsrum. Då vore ju en sådan här en bra lösning. Problemet (?) är vårt vardagsrum;
Någon här som vet om det kommer att fungera när man har ett burspråk nästan rakt till höger om TV:n/Soffan, dessutom en dörröppning (utan dörr) snett bakom till vänster. Till detta kommer att soffan står mitt i rummet, med säkert 3 meter till bakre väggen, som också har en "ostängbar" dörröppning.
___________________ Iö.spis ....TV ...........I_ I .............................I I ............................_I ..........SOFFA.........I ............................I I ..........................I I________ .. ._______I
Vet inte om jag klarar av att rita bättre. 
Det är inte helt säkert med tanke på dörröpningen till vänster. 1100 kanske kan klara av att studsa beamen. Dom nyare modeller har Mysurround funktion där väggarna spelar ingen roll. Kan vara intressant att kolla YSP-600 som borde komma snart.
Postad 09 maj 2008 - 08:01
JoHi
-
JoHi
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Är sugen på en ysp-1100. Hur stor tv har ni till ysp-1100? Den är ju anpassad till en 42" men jag undrar om det ser illa ut med en mindre tv? Själv har jag en 40" LCD som är 992mm bred och ysp:n är 1030 mm. Vad tror ni? Känns som att någon centimeter in bör störa...
YSPens storlek och TV storlek har ringa betydelse (estetiskt visst men inte ljudmässigt). Däremot välj noga YSP så det matchar rummet (liten YSP klarar inte av stora rum; stor YSP i ett litet rum är inte direkt fel men pengarna kan ju användas till annat).
Postad 21 maj 2008 - 17:38
ar98saan
-
ar98saan
-
Rookie
-
1 inlägg
Någon som vet vad det är för skillnad mellan YSP-500 och 600?
Postad 22 maj 2008 - 06:56
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
En stor skillnad är avsaknaden av HDMI på 500.
Postad 22 maj 2008 - 09:52
Unregistered83a53751
-
Unregistered83a53751
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tjena,
Bor i ett radhus o TV står lite annorlunda placerad.
Klarar en tex YSP 800 en sådant här rum?
------------------------------\-------------|
| fönster fönster altandörr TV |
| |
| a |
| v f |
| ä f |
| g s o |
| g -- --------------
| | v ä g g
| |
| |
Som ni ser så blir det väldigt nära högra väggen men väldigt långt bort till vänstra (5m) väggen.
observera att det finns även vägg bakom soffan (hörnsoffa).
Antar att YSP serien behöver ett kvadratiskt rum med TV:n i mitten?
Eller har jag fel?
//Tobbe
Postad 22 maj 2008 - 10:21
Mackee
-
Mackee
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Tjena,
Bor i ett radhus o TV står lite annorlunda placerad.
Klarar en tex YSP 800 en sådant här rum?
------------------------------\-------------| | fönster fönster altandörr TV | | | | a | | v f | | ä f | | g s o | | g -- -------------- | | v ä g g | | | |
Som ni ser så blir det väldigt nära högra väggen men väldigt långt bort till vänstra (5m) väggen.
observera att det finns även vägg bakom soffan (hörnsoffa).
Antar att YSP serien behöver ett kvadratiskt rum med TV:n i mitten?
Eller har jag fel?
//Tobbe
Du har fel  YSP-serien behöver inte ett kvadradiskt rum. Du kan ställa vinklar, volym och fördröjning på alla ljudstrålar (kanaler) så det kan nog gå att få det rätt ok även i ett oregelbundet rum, men det blir säkert bäst med ett kvadratiskt eller rektangulärt rum. Det spelar även in var lyssningspositionen är, det bör finnas en vägg bakom den som ljudet kan studsa mot, annars missar du bakkanalerna. Din ritning är lite svår att följa men syns bättre när man tittar på den i "redigeringsläge". Jag har en YSP-900 och mitt rum liknar ditt rätt mycket vad gäller placering av YSP, soffa och rummets vinklar. Det som är svårast att få till för mig är bakkanalerna, de behöver en hel del tweakning och det blir ändå inte särskilt bra. Stereoseperationen är dock inga problem, det blir ett väldigt bra och brett stereoljud. Överlag är jag rätt nöjd eftersom YSP:n tillsammans med en sub vida slår det inbyggda TV-ljudet.
Postad 22 maj 2008 - 11:19
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
YSP ska klara av relativt oregelbundna rum, den får problem när det finns stora öppningar i rummet.
Postad 25 maj 2008 - 20:07
jskog
-
jskog
-
Amatör
-
-
88 inlägg
1 st YSP 1100 beställd på Dustin. Under 5 000. Fantastiskt billigt. Ut med det gamla 5-1 systemet och alla högtalarkablar till frugans glädje  , bort med SONY-recievern. Har två subbar - kommer att behålla en - får se hur testkörningen blir i veckan, det blir intressant eftersom rummet är väldigt "udda".
Postad 26 maj 2008 - 14:21
haagone
-
haagone
-
Rookie
-
1 inlägg
Har oxå köpt en ysp 1100 på dustin idag, hade hellre haft en svart men fanns bara silver
Men återkommer med synpunkter, förhoppningsvis ganska snart :-)
Postad 04 juni 2008 - 08:42
Julianno
-
Julianno
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej,
hur ska jag koppla ihop Yamaha`s sound projector YSP-1100 med subwoofer YST-SW1500?
Sound projectorn har lågnivåutgång men Subben har ingen standart lågnivå ingång... eller????
Vilken kabel man ska använda????
Postad 04 juni 2008 - 08:55
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Hej, hur ska jag koppla ihop Yamaha`s sound projector YSP-1100 med subwoofer YST-SW1500? Sound projectorn har lågnivåutgång men Subben har ingen standart lågnivå ingång... eller???? Vilken kabel man ska använda???? 
Läs manualen till subwoofern, där finns förklarat i såväl text som bild.
Postad 09 juni 2008 - 08:46
Unregisteredae7e2fa8
-
Unregisteredae7e2fa8
-
Användare
-
-
174 inlägg
Jag köpte precis en YSP1100 och har en 40" lcd-tv (utan inbyggda högtalare som gör den bredare). Tyvärr fattas det 1-2 cm i bredd och jag stör mig så pass att jag ska byta tv till 42"+ nu. Vill du inte byta tv så köp en ysp-800 istället.
Postad 10 juni 2008 - 12:04
jskog
-
jskog
-
Amatör
-
-
88 inlägg
har nu sökt med ljus o lykta efter en passande TV-bänk till YSP 1100 - jag vill inte ha den ståeende framför Tv´s och inte heller hängade på väggen.
Problemet är att hitta en snygg möbel som har en hylla just under TV´n på lagom höjd (helst minst 40 cm) och tillräckligt bred (105 cm). Jag hittar just ingen.
Kanske får jag tillverka min egen...eller är det någon som kan peka mig i rätt riktning.
Postad 10 juni 2008 - 12:21
andypandyswe
-
andypandyswe
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
har nu sökt med ljus o lykta efter en passande TV-bänk till YSP 1100 - jag vill inte ha den ståeende framför Tv´s och inte heller hängade på väggen.
Problemet är att hitta en snygg möbel som har en hylla just under TV´n på lagom höjd (helst minst 40 cm) och tillräckligt bred (105 cm). Jag hittar just ingen.
Kanske får jag tillverka min egen...eller är det någon som kan peka mig i rätt riktning.
Se mitt tidigare inlägg i denna tråd... (inlägg 224). Vet dock inte var man hittar den... Jag gjorde en google bildsökning på YSP 1100 och denna bänk dyker upp på flera bilder men sidorna den finns på verkar vara på japanska. /A
Postad 10 juni 2008 - 12:46
jskog
-
jskog
-
Amatör
-
-
88 inlägg
ser man på...jag hittade denna http://www.dustinhom...5010115756.aspxoch billig var den oxå!
Postad 10 juni 2008 - 12:53
jskog
-
jskog
-
Amatör
-
-
88 inlägg
ser man på...jag hittade denna
http://www.dustinhom...5010115756.aspx
och billig var den oxå! 
sablars - övre hyllan är bara 18 cm hög...måste vara minst 20. Men kanske den här http://www.dustinhom...5010135651.aspxeller den här... http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2572
Postad 30 juni 2008 - 10:06
Mackee
-
Mackee
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Jag har en YSP-900 som jag tycker funkar helt ok för det mesta. Den har dock en stor brist som irriterar mig något oerhört: det finns inget hörlursuttag! Hur kan man göra en förstärkare och snåla in på ett hörlursuttag? Jag fattar inte hur de har tänkt... Som det är nu får jag plugga in mina hörlurar (sena kvällar/nätter med TV-spel) i TV:n istället och traggla mig igenom ett antal inställningar i TV-menyerna bara för att Yamaha inte tänkt till lite. Har någon av de andra YSP-modellerna hörlursuttag?
Postad 30 juni 2008 - 20:39
Buddmeister
-
Buddmeister
-
Rookie
-
2 inlägg
sablars - övre hyllan är bara 18 cm hög...måste vara minst 20. Men kanske den här
http://www.dustinhom...5010135651.aspx
eller den här...
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2572
Mitt största problem var just att hitta en möbel som passade bra, ville inte sätta upp TVn på väggen (känns som om man begränsar möjligheterna att flytta TVn vid behov). Jag hittade då TOBO på IKEA. http://www.ikea.com/...oducts/20117674http://www.ikea.com/...oducts/90117675Och fick då ihop en lösning jag gillar: http://bp1.blogger.c...d-21-714899.jpe
Postad 17 juli 2008 - 22:47
Unregisteredcb51b299
-
Unregisteredcb51b299
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag funderar på att köpa ett YSP-system (YSP 1000) begagnat. Jag undrar därför om det är några problems med att rekalibrera systemet eftersom det ska anpassas till ett nytt rum? Är det en walk in the park eller är det krångligt?
En sista fråga - när man köper beggat, hur stor prisreduktion bör man kräva? Är det rimligt att betala 80% av nypris eller bör man kräva ett ngt lägre pris?
Redigerat av Unregisteredcb51b299, 17 juli 2008 - 22:50.
Postad 24 juli 2008 - 17:30
Christopher.J
-
Christopher.J
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Är det värt att vänta på YSP-600 ? Vad har den för funktioner som dom redan finns ute inte har ?
Postad 29 juli 2008 - 09:45
Unregistered9a2220f8
-
Unregistered9a2220f8
-
Användare
-
-
147 inlägg
Nu har jag läst igenom iprincip alla inlägg här om 1100/4000 (vilket jag är ute efter), men känner att jag behöver lite mer kött på benen av er experter.
Först, vilken subwoofer rekomenderas till? Vill ju ha en som är i samma nivå som systemet själv.
Två, står i valet och kvalet vilken av modellerna man behöver. Som det ser ut idag så kan jag inte se varför jag behöver HDMI...för ljudet blir väl lika bra via opt/coax, men hur mycket är det rätt att framtidssäkra för? Det som jag tänkte köra in i YSP är: Digitalbox (idag via optisk men kanske via HDMIi framtiden), Tvix 4100 (HDMI eller optisk), CD (RCA) och någon form av video (DVD eller BD). Eftersom jag har en PV70 Panna med två HDMI ingångar så kommer det i så fall att fattas en port den dagen som man väl skaffar HD-box och en video. Hur skulle ni göra?
Postad 30 juli 2008 - 11:36
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Pioneer har en liknande produkt. Kallad "ljudprojektor". Deras har dock ~250 små element.
Edit: Hittade en länk till Pioneers pryl här. 254 element var det visst.. 
Hehe, det ser exakt ut som de element som sitter i Ericssons externa "mobil-högtalare"  Två sådana små högtalare låter förträffligt för att vara moblilhögtalare. Undrar hur 254 låter, tajmingproblem comes to mind  även om vissa skall spela ur fas för att ge surroundeffekt - skulle vara kul att lyssna dock. Boogie
Postad 31 juli 2008 - 20:08
carleson
-
carleson
-
Rookie
-
5 inlägg
JYSK har en TV möbel med hylla och tre lådor i ek där YSP 1100 passar in med 3 cm tillgogo på båda sidor....Ser trevlig ut och är inte dyr heller. Höjden blir dock bara 30 cm. har nu sökt med ljus o lykta efter en passande TV-bänk till YSP 1100 - jag vill inte ha den ståeende framför Tv´s och inte heller hängade på väggen.
Postad 01 augusti 2008 - 07:43
andypandyswe
-
andypandyswe
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Nu har jag läst igenom iprincip alla inlägg här om 1100/4000 (vilket jag är ute efter), men känner att jag behöver lite mer kött på benen av er experter.
Först, vilken subwoofer rekomenderas till? Vill ju ha en som är i samma nivå som systemet själv.
Två, står i valet och kvalet vilken av modellerna man behöver. Som det ser ut idag så kan jag inte se varför jag behöver HDMI...för ljudet blir väl lika bra via opt/coax, men hur mycket är det rätt att framtidssäkra för? Det som jag tänkte köra in i YSP är: Digitalbox (idag via optisk men kanske via HDMIi framtiden), Tvix 4100 (HDMI eller optisk), CD (RCA) och någon form av video (DVD eller BD). Eftersom jag har en PV70 Panna med två HDMI ingångar så kommer det i så fall att fattas en port den dagen som man väl skaffar HD-box och en video. Hur skulle ni göra?
Bristen på HDMI -ingångar på TV'n är väl lätt att lösa med en separat växel. Frågan är väl om du vill ha smidigheten i en inbyggd bildväxel som på 4000. Även myBeam finns väl bara på 4000 och jag måste säga att det är en funktion jag använder ofta. Vad gäller sub kör jag med en miniVee
fast vit, och är otroligt nöjd med den, på gränsen till kärlek (mitt vardagsrum är väl på ca 25kvm).
Postad 01 augusti 2008 - 09:48
Unregistered9a2220f8
-
Unregistered9a2220f8
-
Användare
-
-
147 inlägg
Bristen på HDMI -ingångar på TV'n är väl lätt att lösa med en separat växel. Frågan är väl om du vill ha smidigheten i en inbyggd bildväxel som på 4000. Även myBeam finns väl bara på 4000 och jag måste säga att det är en funktion jag använder ofta.
Vad gäller sub kör jag med en miniVee
fast vit, och är otroligt nöjd med den, på gränsen till kärlek (mitt vardagsrum är väl på ca 25kvm).
Tack för svaret. Fick dommen av frugan igår: "Det ska vara radio!". Så valet är nu redan bestämmt. Men då kan man ju börja spekulera i en eventuell uppföljare till hösten vilket driver ner priset på 4000. Eller vad tror du/ni om prisutvecklingen innom de närmaste månaderna?
Postad 01 augusti 2008 - 09:53
andypandyswe
-
andypandyswe
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Tack för svaret. Fick dommen av frugan igår: "Det ska vara radio!". Så valet är nu redan bestämmt. Men då kan man ju börja spekulera i en eventuell uppföljare till hösten vilket driver ner priset på 4000. Eller vad tror du/ni om prisutvecklingen innom de närmaste månaderna?
Jo, priset sjunker ju hela tiden... Svenska priserna är nu nere på samma nivå som jag köpte från Tyskland för... Kolla tyska priserna... Jag funderar på projektor (på en annan vägg än TV'n) och kanske sätter 4000 vid projjeduken och köper en 1100 igen till TV'n.
Postad 11 augusti 2008 - 17:56
Saman84
-
Saman84
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hur har ni gjort när ni kopplat ljud optiskt från dator till Ysp'n?
Jag har testat med en spdif kabel, 3.5mm till coax.. Valt DVD input på yspn men inte fått ut något ljud!..
Har nu beställt en ny kabel, 3.5mm till toslink och hoppas det fungerar. Får koppla till aux.
Börjar misstänka att det kanske är fel på datorns utgång, men har faktiskt testat med 2 olika datorer.
Tacksam för svar
Postad 12 augusti 2008 - 05:29
andypandyswe
-
andypandyswe
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Postad 12 augusti 2008 - 09:20
Saman84
-
Saman84
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Vilken YSP?
Ysp1100 Men det löste sig med nya kablen äntligen! 3.5mm till optisk toslink fungera utan problem. Konstigt att 3.5mm till coax inte gick då
Redigerat av Saman84, 16 augusti 2008 - 07:54.
Postad 18 augusti 2008 - 15:30
Jokkmeister
-
Jokkmeister
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej, Jag behöver lite hjälp och vänder mig därför till er här som är "riktiga" experter. Tänker köpa mig en YSP-4000 och har kollat runt en del och billigast verkar vara 11.990:-. Hittar även HTY-7040 som tidigare kostade minst lika mycket om inte mer än YSP-4000. Innan sommaren mailade jag Yamaha och frågade vad skillnaden var och fick följande svar: Det som skiller YSP4000 och HTY7040 är en liten design skillnad. Tekniken och specifikationerna är dom samma.
Med vänliga hälsningar
Yamaha Scandinavia AB SupportNu kostar ju en HTY-7040 7859:- medan YSP-4000 ligger kvar på 11.990:-. Frågan lyder således: Vågar man lita på att det verkligen är samma kvalitet och endast design skiljer eller finns risken att det är sämre komponenter i HTY-7040? Hoppas någon sitter på lite "inside information" här. Mvh Jokkmeister
Postad 18 augusti 2008 - 16:10
andypandyswe
-
andypandyswe
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Jaghar en HTY 7040. Jag var inte medveten om någon designskillnad... Trodde det var exakt samma modell, bara två olika modellbeteckningar som används i olika länder...
Köp!
Postad 24 augusti 2008 - 15:08
Unregistered9a2220f8
-
Unregistered9a2220f8
-
Användare
-
-
147 inlägg
Jokkmeister: Har du hittat den i svart för det priset?
Postad 25 augusti 2008 - 10:46
Jokkmeister
-
Jokkmeister
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Jokkmeister: Har du hittat den i svart för det priset?
Nope, ingen svart.
Postad 28 augusti 2008 - 12:50
Christopher.J
-
Christopher.J
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Skulle det funka bra att ha en YSP i ett rum som såg ut såhär, :  om man ställer den någon av kortsidorna i vardagsrummet . Misstänker att öppningen till köket kan ställa till det en del.
Postad 30 augusti 2008 - 18:30
CyberTron
-
CyberTron
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej
Jag och sambon funderar starkt på att byta ut vår nuvarande 5,1 anläggning (ett hemmabygge jag gjkorde för snart 10 år sedan + technics reciever). jag har tröttnat på dem helt enkelt, och alla dessa f*rbannade kablar..
har börjat snegla på en yps-1100 då jag ej använder mig utav hdmi och troligtvis ej kommer göra det på bra länge. Efter att ha läst recensioner både här i tråden och på nätet så verkar nästan alla mkt nöjda.
Nu har jag dock några frågor. Jag har nog ett bra rum tror jag (nästan kvadratiskt, men jag har en vägg täckt med bokhyller + öppen spis, hur mkt kommer det att påverka ysp :en?
fråga två: Över tv:n (och där jag haft planer på att ställa 1100:an) har jag även min projektor duk, som i neddraget läge kommer att gömma 1100:an. Detta antar jag inte är så bra, kan därför ställa 1100:asn på annan plats i rummet, ex. på vänster vägg eller bredvid projektorduken? (alltså så att den inte hamnar i mitten av rummet?)
en annan fråga: räcker ex. ysp900 till ett rum som är 5x4 meter (dvs ca 20kvadratmeter)? det skiljer ju ändå några tusen i pris (kan ju läggas på en sjyst subwoofer)
tacksam på svar
Micke med sambo
Redigerat av CyberTron, 30 augusti 2008 - 19:22.
Postad 01 september 2008 - 13:15
Sambuccashake
-
Sambuccashake
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Hade helt glömt bort denna pjäsen men när jag nu söker sambovänliga lösningar hamnar den onekligen på intressanta listan!
Någon som vet var man kan provlyssna en YSP 1100 i Malmö/Lund-området?
Postad 01 september 2008 - 13:50
andypandyswe
-
andypandyswe
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Skulle det funka bra att ha en YSP i ett rum som såg ut såhär, :
om man ställer den någon av kortsidorna i vardagsrummet . Misstänker att öppningen till köket kan ställa till det en del.
Det enda stället som skulle funka (om jag läser ritningen rätt) är till vänster om balkongdörren... Möjligen kan du få problem med öppningen till hallen eller sitter det en dörr där?
Postad 01 september 2008 - 13:55
andypandyswe
-
andypandyswe
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
YSP'n är (enl. mina erfarenheter) bra på att korrigera ljudstrålarna för olika material. Även manuella inställningar finns för hur ljudreflekterande väggarna är. Så länge inte öppna spisen fysiskt blockerar ljudstrålarna borde det inte vara något konstigt med det. YSP'n kan sättas åt ena sidan på en vägg men den måste ju självklart sitta mitt under/ovanför bilden. Ingen erfarenhet av 900'an. Har endast haft 1000 och 4000. Hej Jag och sambon funderar starkt på att byta ut vår nuvarande 5,1 anläggning (ett hemmabygge jag gjkorde för snart 10 år sedan + technics reciever). jag har tröttnat på dem helt enkelt, och alla dessa f*rbannade kablar..
har börjat snegla på en yps-1100 då jag ej använder mig utav hdmi och troligtvis ej kommer göra det på bra länge. Efter att ha läst recensioner både här i tråden och på nätet så verkar nästan alla mkt nöjda.
Nu har jag dock några frågor. Jag har nog ett bra rum tror jag (nästan kvadratiskt, men jag har en vägg täckt med bokhyller + öppen spis, hur mkt kommer det att påverka ysp :en?
fråga två: Över tv:n (och där jag haft planer på att ställa 1100:an) har jag även min projektor duk, som i neddraget läge kommer att gömma 1100:an. Detta antar jag inte är så bra, kan därför ställa 1100:asn på annan plats i rummet, ex. på vänster vägg eller bredvid projektorduken? (alltså så att den inte hamnar i mitten av rummet?)
en annan fråga: räcker ex. ysp900 till ett rum som är 5x4 meter (dvs ca 20kvadratmeter)? det skiljer ju ändå några tusen i pris (kan ju läggas på en sjyst subwoofer)
tacksam på svar
Micke med sambo
Postad 02 september 2008 - 07:41
CyberTron
-
CyberTron
-
Amatör
-
-
95 inlägg
YSP'n är (enl. mina erfarenheter) bra på att korrigera ljudstrålarna för olika material. Även manuella inställningar finns för hur ljudreflekterande väggarna är. Så länge inte öppna spisen fysiskt blockerar ljudstrålarna borde det inte vara något konstigt med det.
YSP'n kan sättas åt ena sidan på en vägg men den måste ju självklart sitta mitt under/ovanför bilden.
Ingen erfarenhet av 900'an. Har endast haft 1000 och 4000.
tackar för svaret!!, ett styck 900 beställd  blir jag inte nöjd får den väl komma upp i sovrummet istället
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|