* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34705 svar till detta ämne
Postad 28 februari 2007 - 17:44
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Jag har nu också fått kreatelboxen och att fungerar bra. Mina erfarenheter är lika som några som redan skrivit i tråden: -Bra bild på t.ex. Animal planet som är usel på Boxer. -Sämre bild på SVT 1 och 2 än Boxer -Ganska snabbt kanalbyte.
Ett udda grej är att vårt 8 Mbit ADSL abb. inte går ner i hastighet när man ser på tv. Min gissning är att vårt 8mbit ADSL nu är någon hybrid 8/24 där de uttnyttjar lite extra bandbredd till kreatelboxen.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, men boxen utnyttjar bandbredden mellan 8-24Mbit, och som sagt, bilden kommer bli bättre. Arbete fortgår hela tiden på att få till bättre komprimeringar av videoströmmen.
<{POST_SNAPBACK}> Jag var nog otydlig. Jag har ett ADSL (ADSL2+ nu) 8 Mbit abb., max DL är EXAKT 7,2 Mbps. Det var det tidigare också innan jag fick det nya modemet. Normalt så ska IP-strömmen till TV-tittandet dra ca 5 Mbps, den ska normalt sänka din tillgängliga DL.
Det som jag tyckte var märkligt är att jag fortfarande har 7,2 i DL medans jag nu bevisligen sitter på en ADSL2+ uppkoppling. Gäller både när Kreatel-boxen är på och när den inte är det. Så om min uppkoppling nu är "cappad" varför/hur har man lagt den på 7,2 Mbps och inte vid 8 Mbps.
<{POST_SNAPBACK}>
Vi tar det från början, du har en uppkoppling på 8Mbit, men du har möjlighet att använda upp till 24Mbit. Spektrumet mellan 8->24Mbit, kapaciten över din maximalt tillgängliga bandbredd är det som används för digital tvn.
Om du har 8Mbit så märker du ingen skillnad, dock kan svarstider(ping) försämras något vid användning av digital tvn. Hastigheten försämras dock om du har en uppkoppling på 24Mbit, i runda svängar får du ut 10Mbit istället för 18-21Mbit. Det är till för att garantera kvalitén på sändningen.
Och ja, jag arbetar för Telia, inte precis nu för digital tv men alla sitter i samma hus här.
<{POST_SNAPBACK}> Jo detta vet jag. Men det som jag menade var märkligt är att min DL är exakt samma nu som tidigare = 7,2 Mbps Är man så skickliga på att "cappa" att man vet vad jag borde ha för DL på ett ADSL-abb. och nu med ADSL2+ så cappar man det precis till 7,2 Mbps?
<{POST_SNAPBACK}>
En sista gång, har du 8Mbit så ska det inte finnas någon begränsning, alltså ingen cap. Det är bara vid 24Mbit.
<{POST_SNAPBACK}> Du förstår antagligen inte vad jag menar eller så förstår du inte ADSL-tekniken och dess begänsningar. Tack för svaret hur som helst.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo detta vet jag. Men det som jag menade var märkligt är att min DL är exakt samma nu som tidigare = 7,2 Mbps Är man så skickliga på att "cappa" att man vet vad jag borde ha för DL på ett ADSL-abb. och nu med ADSL2+ så cappar man det precis till 7,2 Mbps? Ja, det är svårt att få fram ett annat svar än tidigare nämnt till den frågan, om du menar något helt annat bör du gå om svenska a/b eller vad kurserna heter nu på gymnasiet.
Postad 28 februari 2007 - 19:19
fjp
-
fjp
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jo detta vet jag.
Men det som jag menade var märkligt är att min DL är exakt samma nu som tidigare = 7,2 Mbps
Är man så skickliga på att "cappa" att man vet vad jag borde ha för DL på ett ADSL-abb. och nu med ADSL2+ så cappar man det precis till 7,2 Mbps?
Du har inte möjligen en annan hastighet om du kör från någon annan dator eller plockar bort eventuell någon router emellan modem och dator?
och till Ollebanan så kan det kanske vara tråkigt med att svara samma svar flera gånger men man kan hålla god ton ändå om man nu vill svara så många gånger
Mvh
Fredrik
Postad 28 februari 2007 - 19:27
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
På min box (nätverkskabeluttaget) och på modemet (port 2) blinkar den gröna lampan alltid, även när boxen är avstängd (standby). Blinkar era lampor oxå alltid? 
<{POST_SNAPBACK}>
Faktum är att boxen faktiskt aldrig är avstängd eller i "standby". Enligt ett samtal med supporten på Motorola (fd Kreatel) i Linköping som har konstruerat boxen så är den alltid i någon mening påslagen (såvida man inte tar ut strömmatningen). Enda skillnaden på "standby" och att boxen är påslagen är om det visas bild (och att den kanalen streamas till boxen) på SCART och video-utgångarna. Även då boxen är i "standby" så tas t ex en speciell multicastström emot av boxen som innehåller systeminformation, t ex vad klockan är, information om andra multicastströmmar för att ladda programvara i boxen, URL:ar till de webbsidor som visar menyer osv osv. Precis som du säger så blinkar då alltid lampan som indikerar nätverkstrafik på boxen. Dock så blinkar den lite långsammare då boxen är i standby eftersom bithastigheten på denna speciella multicastström som innehåller systeminformation är betydligt lägre än multicastströmmen för en TV-kanal (som boxen tar emot då den är påslagen). Så det finns en fullt naturlig förklaring till att det alltid blinkar! /Peter Cigéhn
Postad 28 februari 2007 - 19:31
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Och ja, jag arbetar för Telia, inte precis nu för digital tv men alla sitter i samma hus här.
<{POST_SNAPBACK}>
Förstod nästan det! Men det är ju alltid bra att veta säkert! Då kan vi ju kanske få ställa lite frågor och få lite "insider"-information vid behov kanske?! /Peter Cigéhn
Postad 28 februari 2007 - 19:41
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Nu har jag Äntligen! Fått boxen och har installerat den och jag är jättenöjd . Också verkar det som att Kreatel är borta nu för på min box och fjärkontrol så står det motorola.
<{POST_SNAPBACK}>
Kan ju bero på att Kreatel numera ägs av Motorola.
<{POST_SNAPBACK}>
Precis, och modellbeteckningen på boxen bör alltså ha bytts från Kreatel IP-STB 1510 till Motorola VIP 1510. Kolla in Motorolas (fd Kreatels) utbud av olika boxar här. Telias box är alltså en av boxarna i VIP1500-serien. /Peter Cigéhn
Postad 28 februari 2007 - 19:45
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
massa text... Ja, det är svårt att få fram ett annat svar än tidigare nämnt till den frågan, om du menar något helt annat bör du gå om svenska a/b eller vad kurserna heter nu på gymnasiet. <{POST_SNAPBACK}> ----------- Jag ska förklara vad du inte förstod: XDSL har en DL/UL-hastighet som är beroende av vilket skick den högfrekevnta signalen från telestationen har när den når ditt modem. Signalen försvagas av ökande ledningslängd och kvalitet på skarvningar/plintar med mera under vägen till dig som abonnent. I mitt fall så maxar mitt (gamla abb.) ADSL på 7,2 Mbps, det beror på att jag bor ca 2,5 km från telestationen. Skulle man ha haft ADSL2+ så skulle den teoretiska maxhastigheten för mig vara ca 16 Mbps. Ända tills jag teckande mig för Telias digital TV så hade jag ett ADSL abbonemang. När man tecknat sig för digital TV så ändras det tydligen till ADSL2+ och man får ett nytt modem skickat till sig. Nu till det intressanta som du missat: Jag har fortfarande EXAKT 7,2 Mbps i DL. Det jag då spekulerade i var varför man cappade DL så exakt, man måste ju ha räknat på ledningslängden eller mätt upp min DL och sedan lagt min DL exakt lika. Min totala bandbredd är ju bevisligen högre. Det kanske är så att du inte är tekniker utan en säljare och då kan jag förstå att du inte har så bra koll på just detta. Jag ska rådfråga en bekant som råkar utbilda bla. Relacom i ämnet (digital systemteknik/XDSL/Optiska ledare). Han vet nog. Tack för ditt försök till förståelse.
Redigerat av dunde, 28 februari 2007 - 19:47.
Postad 28 februari 2007 - 20:03
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Nu kanske jag egentligen inte skall ge mig in i diskussionen om ADSL och vilka hastigheter man ska få eller inte eftersom jag inte själv har ADSL anslutning. Men jag ville bara återigen referera till Telias eget svar på den frågan. Har du hastigheten upp till 0,25 Mbit/s eller upp till 0,5 Mbit/s kommer det inte att bli någon skillnad i surfhastigheten vid samtidigt tv-tittande.
Har du hastigheten upp till 2 Mbit/s eller upp till 8 Mbit/s och bor mer än 1,5 kilometer från telestationen kan du i vissa fall uppleva att surfhastigheten blir lägre än normalt.
Har du hastigheten upp till 24 Mbit/s kommer maximal bandbredd för surf och tv att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s. Generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 5 Mbit /s utifrån den surfhastighet som du maximalt når. Exempel: Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 5 Mbit/s). Du får alltså ca 9 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv.
Så för er som har upp till 8 MBit/s och bor längre än 1,5 kilometer från telestationen så kan ni i alltså råka ut för lägre surfhastighet än normalt. /Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 28 februari 2007 - 20:05.
Postad 28 februari 2007 - 23:30
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
massa text...
Ja, det är svårt att få fram ett annat svar än tidigare nämnt till den frågan, om du menar något helt annat bör du gå om svenska a/b eller vad kurserna heter nu på gymnasiet.
<{POST_SNAPBACK}> -----------
Jag ska förklara vad du inte förstod: XDSL har en DL/UL-hastighet som är beroende av vilket skick den högfrekevnta signalen från telestationen har när den når ditt modem. Signalen försvagas av ökande ledningslängd och kvalitet på skarvningar/plintar med mera under vägen till dig som abonnent.
I mitt fall så maxar mitt (gamla abb.) ADSL på 7,2 Mbps, det beror på att jag bor ca 2,5 km från telestationen. Skulle man ha haft ADSL2+ så skulle den teoretiska maxhastigheten för mig vara ca 16 Mbps.
Ända tills jag teckande mig för Telias digital TV så hade jag ett ADSL abbonemang. När man tecknat sig för digital TV så ändras det tydligen till ADSL2+ och man får ett nytt modem skickat till sig.
Nu till det intressanta som du missat: Jag har fortfarande EXAKT 7,2 Mbps i DL. Det jag då spekulerade i var varför man cappade DL så exakt, man måste ju ha räknat på ledningslängden eller mätt upp min DL och sedan lagt min DL exakt lika. Min totala bandbredd är ju bevisligen högre.
Det kanske är så att du inte är tekniker utan en säljare och då kan jag förstå att du inte har så bra koll på just detta.
Jag ska rådfråga en bekant som råkar utbilda bla. Relacom i ämnet (digital systemteknik/XDSL/Optiska ledare). Han vet nog.
Tack för ditt försök till förståelse.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, nu förstår jag vad du menar. Det är helt enkelt beroende på trafikprioritering och uppdelning av de olika tjänsterna i olika nätverk inom telia. 1. Internet , 2. TV 3. Ip-telefoni. Att du får exakt 7,2Mbps har inget med att någon satt den gränsen manuellt beroende på din ledningslängd eller din tidigare dl hastighet. Det är helt enkelt på att du har 8Mbit för nätverk 1(Internet) och under optimala förhållanden ska du självklart få ut 8Mbps, vilket aldrig händer, men du har fått så pass optimalt som det går. Och det kan du fråga din bekanta på Relacom om, tack och hej.
Postad 01 mars 2007 - 08:49
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Det kan löna sig att ringa och fråga Telia hur det ligger till med beställningen om boxen har blivit försenad.
Jag ringde precis och då sa de att boxen skulle dröja två veckor till.
Men hon sa också att som kompensation skulle vi få 200 kronor att ringa för från fasta telefonen. Iaf bättre än inget!
Så ring och hör, det lönar sig.
Redigerat av t93pan, 01 mars 2007 - 09:02.
Postad 01 mars 2007 - 11:15
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Mitt 8Mbit går ner i hastighet om jag har på Digital-TV boxen också. Är den på ligger jag på 2.2Mbit enligt TPTEST 5.0 Är den avstängd så ligger den på 6.50Mbit Lite tråkigt då jag lyssnar mycket på VH1 när jag surfar, för dom spelar bra musik 
<{POST_SNAPBACK}>
Är det så bör du felanmäla det.
<{POST_SNAPBACK}>
En uppgradering av mjukvaran (Firmwaren) i Bredbandsmodemet gjorde susen  Edit: Lägger in infon jag fick ffrån Telia Digital-tv tar alltid ca 5 mbit när den är på. Men som du skriver så skall detta kompenseras genom att man höjer hastigheten till modemet. I ditt fall är hastigheten till modemet endast 7,5 mbit. Det beror på att mjukvaran i modemet inte är uppgraderad. Du kan uppgradera modemet via http://support.zyxel.se . Klicka dig fram till 660 h tp och sedan mjukvara. Behöver du hjälp kontakta Zyxel på 020-31 20 25.
Redigerat av HkanW, 01 mars 2007 - 11:21.
Postad 01 mars 2007 - 17:27
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
massa text...
Ja, det är svårt att få fram ett annat svar än tidigare nämnt till den frågan, om du menar något helt annat bör du gå om svenska a/b eller vad kurserna heter nu på gymnasiet.
Jag ska förklara vad du inte förstod: XDSL har en DL/UL-hastighet som är beroende av vilket skick den högfrekevnta signalen från telestationen har när den når ditt modem. Signalen försvagas av ökande ledningslängd och kvalitet på skarvningar/plintar med mera under vägen till dig som abonnent.
I mitt fall så maxar mitt (gamla abb.) ADSL på 7,2 Mbps, det beror på att jag bor ca 2,5 km från telestationen. Skulle man ha haft ADSL2+ så skulle den teoretiska maxhastigheten för mig vara ca 16 Mbps.
Ända tills jag teckande mig för Telias digital TV så hade jag ett ADSL abbonemang. När man tecknat sig för digital TV så ändras det tydligen till ADSL2+ och man får ett nytt modem skickat till sig.
Nu till det intressanta som du missat: Jag har fortfarande EXAKT 7,2 Mbps i DL. Det jag då spekulerade i var varför man cappade DL så exakt, man måste ju ha räknat på ledningslängden eller mätt upp min DL och sedan lagt min DL exakt lika. Min totala bandbredd är ju bevisligen högre.
Det kanske är så att du inte är tekniker utan en säljare och då kan jag förstå att du inte har så bra koll på just detta.
Jag ska rådfråga en bekant som råkar utbilda bla. Relacom i ämnet (digital systemteknik/XDSL/Optiska ledare). Han vet nog.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, nu förstår jag vad du menar. Det är helt enkelt beroende på trafikprioritering och uppdelning av de olika tjänsterna i olika nätverk inom telia. 1. Internet , 2. TV 3. Ip-telefoni.
Att du får exakt 7,2Mbps har inget med att någon satt den gränsen manuellt beroende på din ledningslängd eller din tidigare dl hastighet.
Det är helt enkelt på att du har 8Mbit för nätverk 1(Internet) och under optimala förhållanden ska du självklart få ut 8Mbps, vilket aldrig händer, men du har fått så pass optimalt som det går.
Och det kan du fråga din bekanta på Relacom om, tack och hej.
<{POST_SNAPBACK}>
Så du tycker inte jag ska gå en svenskakurs längre nu då? Det var ju din övertygelse för några timmar sedan.
Postad 01 mars 2007 - 19:15
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
massa text...
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, nu förstår jag vad du menar. Det är helt enkelt beroende på trafikprioritering och uppdelning av de olika tjänsterna i olika nätverk inom telia. 1. Internet , 2. TV 3. Ip-telefoni.
Att du får exakt 7,2Mbps har inget med att någon satt den gränsen manuellt beroende på din ledningslängd eller din tidigare dl hastighet.
Det är helt enkelt på att du har 8Mbit för nätverk 1(Internet) och under optimala förhållanden ska du självklart få ut 8Mbps, vilket aldrig händer, men du har fått så pass optimalt som det går.
Och det kan du fråga din bekanta på Relacom om, tack och hej.
<{POST_SNAPBACK}> Så du tycker inte jag ska gå en svenskakurs längre nu då? Det var ju din övertygelse för några timmar sedan.
<{POST_SNAPBACK}>
Tja, jag sa x antal gånger att din hastighet inte är cappad på något sätt, och att det är spektrumet ovanför din befintliga internet kapacitet som används. Jag förstod inte att jag skulle behöva göra den djupgående beskrivning, men som sagt, fråga din polare på Relacom, tack och hej.
Postad 02 mars 2007 - 16:34
frav
-
frav
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Det är helt enkelt den tidigaste dagen för installation av digital tvn, om du nu har fått kort samt box kan du börja använda tjänsten då. Man kan själv välja när digital tvn ska kopplas in, ligger dock på max tre månader fram i tiden. Kan vara att rekommendera då boxarna är restade.
<{POST_SNAPBACK}> När jag ringde och frågade om IPTV Multi i måndags så frågade jag bl.a. om leveranstiden. En vecka sade killen jag talade med. Det tog jag som att det gällde även leveransen av hårdvara.
<{POST_SNAPBACK}> Hmm, boxarna är vad jag vet försenade, så där kan folk få räkna med 2-3 veckor för leverans.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det låg med någon lapp längst bak i bekräftelsebrevet som kom, har inte det här nu, men den sade något om att efterfrågan var stor så det kunde bli försenat runt 4veckor.
Redigerat av frav, 02 mars 2007 - 16:34.
Postad 02 mars 2007 - 19:11
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
När jag ringde för ngn dag sedan, sa de två veckor till.
Jag har också fått meddelandet om fyra veckors väntetid, men förshoppningsvis går det fortare alltså.
Postad 02 mars 2007 - 19:15
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Ni som har beställt och väntar på att få boxen, har ni redan fått brevet med avtalet, användarkoder och programkortet? Eller dyker det upp i samma veva som man får boxen?
Jag har nämligen inte fått något brev med användarkoder och programkort och väntar som dom flesta andra på boxen (dock så har jag redan fått två switchar varav en switch som jag inte ens skall ha).
/Peter Cigéhn
Postad 03 mars 2007 - 08:28
frav
-
frav
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Ni som har beställt och väntar på att få boxen, har ni redan fått brevet med avtalet, användarkoder och programkortet? Eller dyker det upp i samma veva som man får boxen?
Jag har nämligen inte fått något brev med användarkoder och programkort och väntar som dom flesta andra på boxen (dock så har jag redan fått två switchar varav en switch som jag inte ens skall ha).
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Yes, avtal, kort & koder kom dagen efter beställningen. Dock har ingen hårdvara inkommit ännu.
Postad 03 mars 2007 - 08:51
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Yes, avtal, kort & koder kom dagen efter beställningen. Dock har ingen hårdvara inkommit ännu.
<{POST_SNAPBACK}>
Hmmm... Då tror jag att jag får ta mig ett samtal med Telia och fråga var mitt kort och koder har tagit vägen. Det var ett bra tag sedan jag beställde men inte har det dykt upp nåt i brevlådan än. Tack för svaret! /Peter Cigéhn
Postad 03 mars 2007 - 11:42
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Hmmm... Då tror jag att jag får ta mig ett samtal med Telia och fråga var mitt kort och koder har tagit vägen. Det var ett bra tag sedan jag beställde men inte har det dykt upp nåt i brevlådan än.
Tack för svaret!
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Har inte du redan digital-TV från Telia?
Postad 03 mars 2007 - 15:50
Belsebubben
-
Belsebubben
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Tja har en fråga som kanske är lite offtopic men jag hittar ingen bättre tråd.
Jag har beställt Telias gratis erbjudande nu och väntar på boxen, kan ta upp till fyra(!) veckor säger de.
Hursomhelst så sitter mitt telejack i hallen och för att undvika kablar överallt så har jag köpt en router (USR5461). Så idag ser mitt näverk ut så här:
* ADSL-modem - Zyxel Triple-play
* Port 1 kopplad till WAN på Routern (USR5461)
* Till routern är stationära datorn och den bärbara kopplad via trådlösa nätverkskort.
* Till den stationära är XBOXen (med mediacenter) kopplad med tråd.
1. Kan jag koppla in en router till i port 2 på modeme?, koppla in en splitter eller hubb som tar emot strömmen från den nya routern trådlöst. Ansluta TVboxen, XBOXen och den stationära datorn i splittern. Givetvis kommer datorn forsätta ansluta till internet trådlöst via min gamla router som stitter kvar i port 1 på modemet. Syftet är att laborera med att ta emot TVströmmen i datorn och aven med XBOXen.
2. Om ovanståeende fungerar. Vad ska jag tänka på när jag köper nya routern? Eller ännu bättre om någon gör så här, vad använder ni?
3. Om ovanstående fungerar. Vad ska jag använda för att ta emot strömmen från routern? Finns det splittrar eller hubbar som kan kommunicera trådlöst med en ny router?
4. Finns den någon annan lösning på mitt problem?
5. Jag har funderat på att köpa en A/V-link, men hittar bara modeller som skickar komposit signal coh analogt ljud. Finns det A/V-linkar som kan skicka S-Video och ljudet digitalt?
Tack på förhand /Leonard
Postad 03 mars 2007 - 16:04
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Hmmm... Då tror jag att jag får ta mig ett samtal med Telia och fråga var mitt kort och koder har tagit vägen. Det var ett bra tag sedan jag beställde men inte har det dykt upp nåt i brevlådan än.
Tack för svaret!
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}> Har inte du redan digital-TV från Telia? 
<{POST_SNAPBACK}>
Jodå, jag har redan digital-TV från Telia precis som du nog har förstått. Men nu passade jag på att beställa abonnemang och box nummer två nu då de hade ett så bra erbjudande på kanalpaket Multi. Då kan man ha en box till TV:en i sovrummet också.  /Peter Cigéhn
Postad 03 mars 2007 - 16:41
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har fått allt utom boxen, dvs modem, programkort och koder.
Postad 04 mars 2007 - 19:29
robber
-
robber
-
Forumräv
-
-
521 inlägg
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har fått allt utom boxen, dvs modem, programkort och koder.
<{POST_SNAPBACK}>
Samma här. Har legat på soffbordet i en knapp månad nu  Hoppas boxen kommer snart, är som ett barn på julafton nu
Postad 04 mars 2007 - 20:02
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Tack för svaret!
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}> Har inte du redan digital-TV från Telia? 
<{POST_SNAPBACK}>
Jodå, jag har redan digital-TV från Telia precis som du nog har förstått. Men nu passade jag på att beställa abonnemang och box nummer två nu då de hade ett så bra erbjudande på kanalpaket Multi. Då kan man ha en box till TV:en i sovrummet också. 
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Hej, har du nån pejling hur 2 boxar funkar med fiber? Funderar själv på och fixa 2, fast min Force är det bara 1 qos(tv-port).
Postad 04 mars 2007 - 20:38
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Hej, har du nån pejling hur 2 boxar funkar med fiber? Funderar själv på och fixa 2, fast min Force är det bara 1 qos(tv-port). 
<{POST_SNAPBACK}>
Då du beställer box nummer 2 så ser du bara till att få en switch till. Se också till att det blir en ZyXEL Dimension ES-105A (och inte en Force switch till). Sedan kopplar du in den switchen på TV-porten (QoS-säkrad) på Force switchen. Då får du fyra QoS-säkrade portar på ZyXEL switchen (där du kan koppla in upp till 4 boxar). Det här har vi rett ut tidigare i den här tråden. Börja kolla från och med följande inlägg och några inlägg framåt. Där reder vi ut ovanstående inkoppling med en Force (eller Xavi) Triple Play Box samt en ZyXEL ES105-A switch med möjlighet till upp till fyra boxar som är QoS-säkrade. /Peter Cigéhn
Postad 06 mars 2007 - 13:47
Unregisteredd8164c2a
-
Unregisteredd8164c2a
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Fick oxo koder & kort för ca 2v sen men modem & decoder är inte skickat än. det tråliga är att mitt modem ballat ur sen jag beställde denna tjänsten.
har 24mbit & den ligger på ca 2,5mbit nu & 1mbit ner.
& smarthuvudena la modem & box i samma beställning, & den vill man gärna inte pilla med nu så att man hammnar längst ned på listan.
en sak till sänker dom ens uppload till 1mbit oxo ? fått höra lite av varje nämligen, en kille sa nej & en tjej visste inte & en annan kille sa att den kommer sänkas till 1mbit uppload, känns ju nästan som att man skulle ändra sin lina till 8mbit & spika den på ett år till då min 24 lina komma hammna på samma hastighet som en 8 lina jue ?!?
Postad 06 mars 2007 - 13:59
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Har du inte alltid 1 Mbit upp med Telias ADSL?
Postad 06 mars 2007 - 14:46
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
De har redan sänkt min hastighet trota att jag inte fått något ännu  Nu har jag bara 1 mbit upp  innan hade jag 2,5
MVH Kribban
Postad 06 mars 2007 - 17:30
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Om ni inte redan viste det så fins det en funktion för E knappen som fins under VIDEO knappen. En liten förklaring: Om ni ser på t.ex kanal5 om ni trycker ner E knappen. Så står det uppe i högra hörnet på tvn E-TV Kanal 5 hemsida: Om ni nu trycker på OK knappen så kommer ni direkt till kanal5s hemsida En kul grej som inte står i manualen!
Postad 06 mars 2007 - 19:16
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Om ni inte redan viste det så fins det en funktion för E knappen som fins under VIDEO knappen. En liten förklaring: Om ni ser på t.ex kanal5 om ni trycker ner E knappen. Så står det uppe i högra hörnet på tvn E-TV Kanal 5 hemsida: Om ni nu trycker på OK knappen så kommer ni direkt till kanal5s hemsida
En kul grej som inte står i manualen!
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns en separat manual för de nya tjänsterna Surf och Mina Bilder. Finns bland annat tillgänglig via länken "Användarhandbok" långt ned på följande sida. Där finns beskrivning av e-knappen och hur man kommer till hemsidan för den aktuella kanalen. Dock så står det i manualen att man skall komma till det aktuella programmets hemsida. Men just nu så verkar man bara komma till den aktuella kanalens hemsida. Det kanske är en framtida förbättring av tjänsten att man mer "dynamiskt" också skall komma till det aktuella programmets hemsida. Men det får väl framtiden utvisa... /Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 06 mars 2007 - 19:17.
Postad 06 mars 2007 - 21:48
Unregisteredd8164c2a
-
Unregisteredd8164c2a
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
De har redan sänkt min hastighet trota att jag inte fått något ännu Nu har jag bara 1 mbit upp innan hade jag 2,5
MVH Kribban
<{POST_SNAPBACK}>
Samma här, jag har inte heller fått min box än, & just nu skickar jag i ca 1mbit & tar emot i 2,3mbit & det på en 24mbit´s lina ! landar man runnt en 10mbit ner sen när man kollar på tv känns det knappt lönt att behålla 24 tjänsten ju ! då skall dom glatt få nergradera den till 8mbit & det är gratis ! Känner mig lite lurad då jag inte hittat någonstans att dom skall sänka upploaden oxo till dryga 1mbit !
Postad 07 mars 2007 - 17:44
robber
-
robber
-
Forumräv
-
-
521 inlägg
Jag fick idag ett brev från tiela! Hoppas att de var ett avi men nej  Dock så ståre att jag ska få en fribox så jag kan se tv när de stänger ned nätet här i huvudstaden den 12e mars. Rätt generöst att kompensera ett gratis abb med en sån grej
Bara väntat över en ånad nu så hoppas den riktiga boxen kommer snart
Postad 08 mars 2007 - 08:20
OXYD
-
OXYD
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
och härGällande tv3 etc.. tele2/viasat vill, vad jag vet, ha tillgång till telias kundlistor, och det kommer aldrig hända, så förvänta er inte allt för mycket på den fronten.
Gällande hdtv diskussionen om fem tv kanaler, den enda begränsningen som finns är att stomnätet inte klarar av bandbredden, men det ser jag som föga troligt då vi pratar oc192. När väl hdtv kommer i utbudet finns det troligtvis ingen begränsning, förutom då innehållet kanalerna erbjuder.
<{POST_SNAPBACK}>
Visat sänds på test i vissa områden i Telias nät idag. Det finns tankar om att erbjuda VIASAT. Men VIASAT har problem med att vilja dela sina paket. TYP 70 kanaler eller inget. Stamnätet Telia har klarar lätt av HDTV sändningar problemet är intresse/boxar och dsl anslutningar m.m. Men det kommer säkert lösa sig med dsl också. kolla häroch härBildkvaliteten mellan IP-Tv och marksänd m.m är det nog ingen större skillnad över. test av digital tvVisserligen ej Telias men
Redigerat av OXYD, 08 mars 2007 - 08:54.
Postad 08 mars 2007 - 08:49
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
och här Gällande tv3 etc.. tele2/viasat vill, vad jag vet, ha tillgång till telias kundlistor, och det kommer aldrig hända, så förvänta er inte allt för mycket på den fronten.
Gällande hdtv diskussionen om fem tv kanaler, den enda begränsningen som finns är att stomnätet inte klarar av bandbredden, men det ser jag som föga troligt då vi pratar oc192. När väl hdtv kommer i utbudet finns det troligtvis ingen begränsning, förutom då innehållet kanalerna erbjuder.
<{POST_SNAPBACK}>
Visat sänds på test i vissa områden i Telias nät idag. Det finns tankar om att erbjuda VIASAT. Men VIASAT har problem med att vilja dela sina paket. TYP 70 kanaler eller inget.
Stamnätet Telia har klarar lätt av HDTV sändningar problemet är intresse/boxar och dsl anslutningar m.m. Men det kommer säkert lösa sig med dsl också. kolla här och här
Bildkavaliteten mellan IP-Tv och marksänd m.m är det nog ingen större skilnad över. test av digital tv Visserligen ej Telias men
<{POST_SNAPBACK}>
Då kanske vi adsl kunder också får tillgång till viasat?
Redigerat av 91robe, 08 mars 2007 - 09:33.
Postad 08 mars 2007 - 09:26
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
De har redan sänkt min hastighet trota att jag inte fått något ännu Nu har jag bara 1 mbit upp innan hade jag 2,5
MVH Kribban
<{POST_SNAPBACK}>
Samma här, jag har inte heller fått min box än, & just nu skickar jag i ca 1mbit & tar emot i 2,3mbit & det på en 24mbit´s lina ! landar man runnt en 10mbit ner sen när man kollar på tv känns det knappt lönt att behålla 24 tjänsten ju ! då skall dom glatt få nergradera den till 8mbit & det är gratis !
Känner mig lite lurad då jag inte hittat någonstans att dom skall sänka upploaden oxo till dryga 1mbit !
<{POST_SNAPBACK}>
Precis min tanke med
Postad 08 mars 2007 - 14:10
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
och här Gällande tv3 etc.. tele2/viasat vill, vad jag vet, ha tillgång till telias kundlistor, och det kommer aldrig hända, så förvänta er inte allt för mycket på den fronten.
<{POST_SNAPBACK}>
Visat sänds på test i vissa områden i Telias nät idag. Det finns tankar om att erbjuda VIASAT. Men VIASAT har problem med att vilja dela sina paket. TYP 70 kanaler eller inget.
Stamnätet Telia har klarar lätt av HDTV sändningar problemet är intresse/boxar och dsl anslutningar m.m. Men det kommer säkert lösa sig med dsl också. kolla här och här
Bildkvaliteten mellan IP-Tv och marksänd m.m är det nog ingen större skillnad över. test av digital tv Visserligen ej Telias men
<{POST_SNAPBACK}>
Vad jag förstod det som innan jul när jag senaste kollade runt den här diskussionen var att MTG/Tele2 ville ha tillgång till telias kundlistor, och telias markering krig det är ganska tydlig, kommer aldrig hända. Visst, MTG/Tele2 kan ha ändrat sig, men det är något som inte jag vet om, kan försöka kolla upp det.
Postad 08 mars 2007 - 18:02
Unregistered698f2bd3
-
Unregistered698f2bd3
-
Amatör
-
-
84 inlägg
kul att när man väl får hem boxen (1 mån för sent) så är det naturligtvis driftstörningar just idag  .
jag ringde telia och så fort jag valde digitalTV så sa telefonsvararen att det var driftstörning. så det är inte på min sida problemet ligger.
nån som vet hur länge de brukar vara?
Postad 08 mars 2007 - 19:59
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Har du väl satt på boxen så bör du inte stänga av den
Angående ViaSat så är det väl bara TV3 man saknar resten är väl egentligen utan intresse!
Postad 08 mars 2007 - 21:04
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Får man vara nyfiken och fråga hur du har information om att det pågår testsändningar av Viasat kanaler i Telias nät? Är det möjligtvis så att du också (precis som ollebanan) jobbar på Telia? Det brukar som sagt vara kutym har på forumet att om man säljer/representerar/företräder en produkt/tjänst så bör man också informera om detta. Eller är det bara så att du har hört ryktesvägen om dessa testsändningar av Viasat kanaler? Skulle isåfall vara intressant att veta var du har fått den här informationen ifrån. /Peter Cigéhn
Postad 08 mars 2007 - 21:16
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror inte du ska tolka OXYDs inlägg som att tillgången på Viasat kanaler beror på om du har ADSL eller fiberanslutning. Kommer Viasat och Telia överens så får nog alla möjlighet att abonnera på Viasat kanalerna oberoende om du har ADSL eller fiberanslutning. Det OXYD påpekar, och refererar till med länkarna, vad gäller ADSL anslutningar är att det kommer teknik som gör att även ADSL kunder skulle kunna ta emot HDTV sändningar (vilket är ett problem idag med den begränsade bandbredden på en ADSL anslutning). Jag tror du blandade ihop Viasat med HDTV i din fråga... /Peter Cigéhn
Postad 09 mars 2007 - 08:45
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror inte du ska tolka OXYDs inlägg som att tillgången på Viasat kanaler beror på om du har ADSL eller fiberanslutning. Kommer Viasat och Telia överens så får nog alla möjlighet att abonnera på Viasat kanalerna oberoende om du har ADSL eller fiberanslutning.
Det OXYD påpekar, och refererar till med länkarna, vad gäller ADSL anslutningar är att det kommer teknik som gör att även ADSL kunder skulle kunna ta emot HDTV sändningar (vilket är ett problem idag med den begränsade bandbredden på en ADSL anslutning).
Jag tror du blandade ihop Viasat med HDTV i din fråga...
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Om jag har förståt det rätt så menar ni att telia ska byta ut sina gamla kanaler mott viasats kanaler?
Postad 09 mars 2007 - 08:50
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Nej det tror jag inte att dom skall göra utan att dom skall kompletera med ViaSats kanaler. Kanske blir det i sådana fall ytterligare progampaket att välja mellan.
Det allra bästa vore om Telia stack ut näsan och lät oss välja dom kanalerna vi vill ha, jag menar kombinera våra egna programpaket. Tyvärr kommer detta nog inte att hända!
Postad 09 mars 2007 - 08:52
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Jag fick mitt modem igår så ny är det bara 3 veckor kvar tills digitalboxen kommer
Det hade varit väldigt intressant om de hade kommit överens med Viasat och klämt in 3:an i multipaketet.
MVH Christer
Postad 09 mars 2007 - 08:57
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Nej det tror jag inte att dom skall göra utan att dom skall kompletera med ViaSats kanaler. Kanske blir det i sådana fall ytterligare progampaket att välja mellan.
Det allra bästa vore om Telia stack ut näsan och lät oss välja dom kanalerna vi vill ha, jag menar kombinera våra egna programpaket. Tyvärr kommer detta nog inte att hända!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag skulle vara nöjd om dom la till TV3 och TV6 i multi paketet.
Redigerat av 91robe, 09 mars 2007 - 08:57.
Postad 09 mars 2007 - 09:16
OXYD
-
OXYD
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror inte du ska tolka OXYDs inlägg som att tillgången på Viasat kanaler beror på om du har ADSL eller fiberanslutning. Kommer Viasat och Telia överens så får nog alla möjlighet att abonnera på Viasat kanalerna oberoende om du har ADSL eller fiberanslutning.
Det OXYD påpekar, och refererar till med länkarna, vad gäller ADSL anslutningar är att det kommer teknik som gör att även ADSL kunder skulle kunna ta emot HDTV sändningar (vilket är ett problem idag med den begränsade bandbredden på en ADSL anslutning).
Jag tror du blandade ihop Viasat med HDTV i din fråga...
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ville bara ge lite information om vissa frågeställningar i denna tråden. Jag har ingen aning om när Telia vill fixa HDTV över xDSL. Men det finns tekniker för att göra det. (Men det känns inte som om det finns boxar än) Jag fick information att Telia sänder VIasat till en stor bostadsförening idag. Om och när det skulle komma ut till alla har jag ingen aning om. Men det hade snackats om att den bostadsföreningen jag bor i kanske också skulle få tillgång till VIASAT. Det bästa hade ju varit om Telia kunde plocka russinen ur kakan och plocka ihop de bästa kanalerna från VIASAT och canal digital. Men sådant går inte Viasat och canal digital med på. De vill kränga alla sina skitkanaler fast man bara ser på typ 3 av dem
Postad 09 mars 2007 - 09:49
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag skulle vara nöjd om dom la till TV3 och TV6 i multi paketet.
<{POST_SNAPBACK}>
Samma här, men tyvärr så är det nog inte så enkelt utan ViaSat vill nog ha med fler kanaler(paket) än dom två kanalerna bara.
Postad 09 mars 2007 - 12:22
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag fick information att Telia sänder VIasat till en stor bostadsförening idag. Om och när det skulle komma ut till alla har jag ingen aning om. Men det hade snackats om att den bostadsföreningen jag bor i kanske också skulle få tillgång till VIASAT.
Det bästa hade ju varit om Telia kunde plocka russinen ur kakan och plocka ihop de bästa kanalerna från VIASAT och canal digital. Men sådant går inte Viasat och canal digital med på. De vill kränga alla sina skitkanaler fast man bara ser på typ 3 av dem 
<{POST_SNAPBACK}>
Eventuellt så kommer den samfällighet där jag bor (jag bor i ett radhusområde) att teckna ett gruppavtal med Telia angående digital-TV. Jag har frågat den säljare på Telia som är ansvarig för vårt område angående möjligheten till att kunna få Viasat kanaler i ett kanalpaket för vår samfällighet då vi tecknar gruppavtal. Dock har säljaren varit väldigt undvikande att svara på om det finns sådana möjligheter (läs: han har inte svarat alls). Det vore intressant att veta lite mer konkret vilken bostadsrättsförening (ort och namn på bostadsrättföreningen) det är som Telia tillhandahåller Viasat kanaler till och som du har fått information om. Då skulle jag kunna ställa en konkret fråga till Telia säljaren och referera till denna bostadsrättförening som exempel där man faktiskt har Viasat kanaler. /Peter Cigéhn
Postad 09 mars 2007 - 13:00
OXYD
-
OXYD
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Jag fick information att Telia sänder VIasat till en stor bostadsförening idag. Om och när det skulle komma ut till alla har jag ingen aning om. Men det hade snackats om att den bostadsföreningen jag bor i kanske också skulle få tillgång till VIASAT.
Det bästa hade ju varit om Telia kunde plocka russinen ur kakan och plocka ihop de bästa kanalerna från VIASAT och canal digital. Men sådant går inte Viasat och canal digital med på. De vill kränga alla sina skitkanaler fast man bara ser på typ 3 av dem 
<{POST_SNAPBACK}>
Eventuellt så kommer den samfällighet där jag bor (jag bor i ett radhusområde) att teckna ett gruppavtal med Telia angående digital-TV. Jag har frågat den säljare på Telia som är ansvarig för vårt område angående möjligheten till att kunna få Viasat kanaler i ett kanalpaket för vår samfällighet då vi tecknar gruppavtal. Dock har säljaren varit väldigt undvikande att svara på om det finns sådana möjligheter (läs: han har inte svarat alls).
Det vore intressant att veta lite mer konkret vilken bostadsrättsförening (ort och namn på bostadsrättföreningen) det är som Telia tillhandahåller Viasat kanaler till och som du har fått information om. Då skulle jag kunna ställa en konkret fråga till Telia säljaren och referera till denna bostadsrättförening som exempel där man faktiskt har Viasat kanaler.
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har hört namnet på föreningen men kommer tyvärr ej ihåg vad namnet var.
Postad 09 mars 2007 - 15:43
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Skoj med mycket intresseanta inlägg i denna tråd nu, har försökt gå igenom ett par veckors inlägg efter utlandsresa. Någon frågade hur tjänsten fungerade ihop med en Samsung LCD 40 R72, för mej är det klockrent, jag har kanonbild rakt över. För oss som nu legat och betalt Kanalpaket-Multi och Canal+Total i ett antal månader känns de ju surt att man kan få en del fritt när man nytecknar idag.  Min nästa fundering blir då på att beställa ett paket till eftersom det verkar vara fritt fram i 12 månader, är det tekniskt möjligt att köra två abbonemang på en ADSL-lina och vad säger Telia om flera abbonemang ( cigehn) Är det någon som har både den nya och gamla boxen som kan jämföra, är det precis samma box förutom att de står Motorola? Till sist, någon vecka efter jag åkte drog ju nya SBS-kanlen Kanal9 igång, Telia verkar ju inte fått in kanalen i utbudet än och på Kanal9:s hemsida finns ingen information om att den skulle köras via IP-tv. Någon som pratat med Telia om detta efter lanseringen?, tidigare har jag fått svar från support att inga avtal var klara eller inget svar alls. För mej är det obegripligt om denna kanal inte kommer med i utbudet eftersom SBS redan ligger inne med Kanal5 och Canal+ i utbudet samt att de är en kanal som ligger i de "minsta" paketen hos tex Comhem och Boxer. Dessutom verkar dom ju ha lagt slutspelsmatcher i hockeyn där nu också.
Redigerat av Cambo, 09 mars 2007 - 15:45.
Postad 09 mars 2007 - 20:25
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
För oss som nu legat och betalt Kanalpaket-Multi och Canal+Total i ett antal månader känns de ju surt att man kan få en del fritt när man nytecknar idag. Min nästa fundering blir då på att beställa ett paket till eftersom det verkar vara fritt fram i 12 månader, är det tekniskt möjligt att köra två abbonemang på en ADSL-lina och vad säger Telia om flera abbonemang (cigehn)
Är det någon som har både den nya och gamla boxen som kan jämföra, är det precis samma box förutom att de står Motorola?
<{POST_SNAPBACK}>
Själv har jag i alla fall alldeles nyss kopplat in box nummer två på TV:en i sovrummet! Men vad säger egentligen Telia om flera abonnemang? Själv kan jag konstatera att inte ens Telia själva verkar veta. Beroende på vem man pratar med på kundtjänsten så kan du få totalt olika svar. När jag skulle beställa min box nummer två baserat på gratiserbjudandet på kanalpaket Multi så ringde jag först en gång till kundtjänst för att höra mig för om det var möjligt. "Inga problem" svarade han jag pratade med då. La på luren för att överlägga med resten av familjen. Ringer tillbaka fem minuter senare för att beställa och fick då prata med någon annan på kundtjänst. "Nej, det går inte. Jag vet inte hur man lägger upp dubbla abonnemang. Ring tillbaka imorgon på dagtid, då kanske det finns någon som vet hur man gör." Kunde snabbt konstatera att här får man ha tur med vem man pratar. Ringde tillbaka någon dag senare och lyckades i alla fall få igenom en extra beställning på erbjudandet med kanalpaket Multi (jag har ju redan sedan tidigare kanalpaket Multi på min första box). Sedan har cirkusen pågått. Efter mycket om och men så har nu alla prylar dykt upp. Först fick jag fel switch, en Force XG6745 som jag inte ens ska ha eftersom en sådan skall man bara ha om sitter kopplad mot en Ericsson eller Alcatel router, och själv sitter jag kopplad mot en Cisco router. Efter samtal med både tekniska supporten för att bekräfta att jag egentligen skulle en ZyXEL Dimension ES105-A och sedan ett långt samtal med kundtjänst så dök i alla fall upp den rätta switchen upp ganska snabbt. Även om kundtjänst inte ville erkänna att dom hade skickat fel switch: "Det är alltid den här switchen som vi skickar ut!". Men så bra tänkte jag, hur mycket pengar slänger Telia egentligen ut på att skicka fel switchar till folk?! Sedan dök aldrig bekräftelsbrevet med koder och programkort upp. Efter ett smått förvirrande samtal med kundtjänst för att kolla var brevet tagit vägen, och sedan en lång väntan på att personen i fråga på kundtjänst skulle diskutera med sina kollegor så visade det sig att min ursprungliga beställning på själva abonnemanget inte hade "tagit" (beställningarna på alla hårdvara hade dock gått igenom). Återigen så visade det sig att det inte gick att ha två abonnemang. Istället så sa hon att jag skulle få ett "tvillingkort" vilken tydligen är nånting helt nytt eftersom inte ens alla på kundtjänst verkar känna till det. Dock så kostar egentligen "tvillingkortet" med kanalpaket Multi 69 kronor i månaden. Men hon på kundtjänst lovade att jag skulle få "tvillingkortet" till samma pris som erbjudandet på kanalpaket Multi som jag ursprungligen egentligen hade beställt, dvs gratis fram till 30/4 2008. När hon väl gjort en sådan beställning så dök bekräftelsebrevet upp i brevlådan ganska omgående (man kan ju undra vad personen som tog emot min ursprungliga beställning egentligen höll på med). Nåväl, nu måste jag nog ringa tillbaka till Telia igen och dubbelkolla att jag verkligen har fått "tvillingkortet" gratis och att uppgifterna som står i mitt bekräftelsebrev om en kostnad på 69 kronor per månad inte stämmer. Så efter den här långa utläggningen så blir nog svaret på vad Telia säger om fler abonnemang att dom själva (än så länge i alla fall) verkar vara oerhört förvirrade. Varför det är så förvirrande är nog helt enkelt baserat på att det enbart är kunder med fiberanslutning som kan skaffa flera abonnemang, och dessa kunder är ju också i minoritet. De som har ADSL anslutning, vilket också då är den stora majoriteten av Telias kunder, har nog ingen möjlighet att skaffa sig fler än ett abonnemang pga av begränsad bandbredd. Så där är nog förvirringen mindre eftersom svaret är nej. Dock verkar ju Telia hålla möjligheten till flera abonnemang öppna enligt deras eget svar på den frågan. Till sist kan jag också svara på din fråga om boxarna eftersom jag nu sedan några timmar har både den gamla Kreatel boxen och den nya Motorola boxen. Jag kan snabbt konstatera att boxarna är helt identiska förutom logotypen på framsidan av boxen och på fjärrkontrollen. Faktum är modellbeteckningen på undersidan av boxen fortfarande anges som Kreatel IP-STB 1510, även om logotypen på boxen säger Motorola. Det enda som har hänt är ju att Linköpingsbolaget Kreatel blev uppköpta av Motorola. Konstruktionen på boxen antar jag fortfarande är helt identisk. /Peter Cigéhn
Postad 10 mars 2007 - 08:17
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Vad gäller funderingen om det är någon skillnad på gamla Kreatel märkta boxen mot den nyare Motorola märkta boxen så har jag i alla fall märkt en skillnad. Jag fick ju min box nummer två igår och den nyare Motorola märkta boxen hamnade alltså vid TV:en i sovrummet.
Efter en korts stund zappande igår kväll vid sänggåendet så kunde jag snabbt konstatera att den nya Motorola märkta boxen är betydligt mindre riktningskänslig vad gäller fjärrkontrollen, än min gamla Kreatel märkta box.
Sedan om detta har nånting med det faktum att Kreatel har blivit Motorola att göra, eller att man helt enkelt har bytt några komponenter i boxen (och kanske fjärrkontroll) som gjort den mindre riktningskänslig kan jag inte avgöra. Boxarna verkar då i övrigt vara identiska förutom logotypen.
I övrigt så har jag boxarna placerad på snarlikt ställe (dvs ovanför/ovanpå TV:en), så den placeringsaspekten borde inte vara avgörande i det fallet.
/Peter Cigéhn
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|