Yamaha´s nya recivers 757, 657 , 557
341 svar till detta ämne
Postad 03 October 2006 - 20:56
Peken
-
Peken
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
757:an nu inhandlad och inkopplad
Attans vilken maskin - välljudande är den
Har nu provat både YPAO och manuella inställningar. Måste säga att YPAOn gör ett utmärkt jobb.
Har en salig blandning av högtalartyper som Yamman lyckas få "likhet" i - imponerande!!!
För er som känner oro över att behöva "dra på" - gör inte det
Med YPAO får jag också dra på till -30...-25 - men inte så konstigt.
Mina main (black diamond) dras ner till -6.5, centern (boston) ligger på 0, surround (ego212) -2.5,
surround2 (Dalisat) +1 och subben (Dalisat) -4.5.
Manuellt:
Om jag hade välmatchade högtalare och jämna nivåer på alla insignaler behövde jag ingen större "headroom" för anpassning, och kan med lätthet maxa upp de båda level inställningarna till typ
+ 16dB (10+6) - och behöver mao inte dra på så mycket på mastervollen
Hoppas ni fårstår vad jag menar  Är lite exalterad över denna maskin just nu
Om inte så har Golf3 utmärkta "nivåförklaringar" tidigare i forumet - tackar för dessa.
Postad 07 January 2007 - 22:51
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Ni som är lite kunniga på det här. Jag funderar på antingen en 657:a eller en 757:a. I dagsläget kan jag köpa en 657:a på Elgiganten för 3300kr snabbt och billigt, och en 757:a för 350kr mer genom att beställa den från internet (inkl. frakt). Vilken och varför är vad jag vill veta. Jag är absolut ingen audiofil, så jag betvivlar att jag kommer höra någon direkt skillnad. Video-ingångarna verkar det inte skilja på så mycket heller, 657:an verkar faktiskt ha ett övertag där. Någon som kan motivera till varför 757:an är så pass mycket mer värd?
Är det förresten något 657:an eller 757:an "saknar" nu när den är 2½ år gammal? Typ något stöd eller så?
Betalar jag mycket för bildomkopplingarna förresten? Finns det Bättre recievers utan bildomkopplingar?
Om det intresserar er ska jag köpa till Dynavoice Magic F-6 samt ev. en subba.
Redigerat av Drexon, 08 January 2007 - 00:08.
Postad 18 January 2007 - 12:40
Peken
-
Peken
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Använder phono-ingången  657 har väl ingen...
Saknar fler komponentingångar...4 vore bra
I övrigt fortfarande helnöjd
Postad 18 January 2007 - 13:15
Zaptor
-
Zaptor
-
Användare
-
-
110 inlägg
Använder phono-ingången 657 har väl ingen... Saknar fler komponentingångar...4 vore bra I övrigt fortfarande helnöjd 
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med, jag har 3 saker till som jag vill ansluta till komponent, har letat efter en komponent switch utan resultat, vet någon om det finns och var man kan få tag på en sån?
Postad 19 January 2007 - 09:53
Peken
-
Peken
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Jag kör temporärt med Joytechs Control Center, första modellen. Fungerar helt ok... Funderar dock på Joytechs 540C - med riktiga komponentingångar. http://www.komplett.....asp?sku=314105Det anses allmänt att denna är bra. http://www.digitalco...Video/1154A.asp
Postad 19 January 2007 - 15:19
Zaptor
-
Zaptor
-
Användare
-
-
110 inlägg
Använder phono-ingången 657 har väl ingen... Saknar fler komponentingångar...4 vore bra I övrigt fortfarande helnöjd 
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med, jag har 3 saker till som jag vill ansluta till komponent, har letat efter en komponent switch utan resultat, vet någon om det finns och var man kan få tag på en sån?
<{POST_SNAPBACK}> http://www.digitalco...Video/1154A.aspDenna verkar mycket bra, vet du om det finns en ÅF i Sverige?
Postad 19 January 2007 - 22:25
Peken
-
Peken
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Fann detta i denna tråd... https://www.minhembi...showtopic=89689Audio Authority 1154a kan du köpa genom Peter Dellhage på Pan European Marketing ([email protected]), han är svensk generalagent för AA.
Postad 21 January 2007 - 12:43
Zaptor
-
Zaptor
-
Användare
-
-
110 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
http://www.digitalco...Video/1154A.asp
Denna verkar mycket bra, vet du om det finns en ÅF i Sverige?
<{POST_SNAPBACK}>
Dunder, tack!
Postad 23 January 2007 - 21:35
Esen
-
Esen
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Behöver hjälp... Jag är en total nybörjare inom hemmabio.
Har precis fått min 657. DVD-ljudet blir klockrent, men CD- och TV-ljudet blir inte alls bra... När jag väljer TV på receivern så får jag dra upp ljudet som fasen (på +) för att få nåt ljud alls, och det hörs bara genom frontarna...
DVD'n är en billighets-dvd och TV-ljudet går via en gammal Sagem-box (comhem), allt via RCA-kontakter (det heter väl så, en röd och en vit?).
Är det nån inställning på receivern jag ska ändra för att få tv-ljudet i alla högtalarna? Har försökt läsa mig till problemet i manualen men hittar inget.
CD-ljudet blir ok, men oxå det bara genom två högtalare (även denna kopplad med RCA).
Tacksam för hjälp...
Redigerat av Esen, 23 January 2007 - 21:48.
Postad 24 January 2007 - 00:34
Unregistered653afde9
-
Unregistered653afde9
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Behöver hjälp... Jag är en total nybörjare inom hemmabio.
Har precis fått min 657. DVD-ljudet blir klockrent, men CD- och TV-ljudet blir inte alls bra... När jag väljer TV på receivern så får jag dra upp ljudet som fasen (på +) för att få nåt ljud alls, och det hörs bara genom frontarna...
DVD'n är en billighets-dvd och TV-ljudet går via en gammal Sagem-box (comhem), allt via RCA-kontakter (det heter väl så, en röd och en vit?).
Är det nån inställning på receivern jag ska ändra för att få tv-ljudet i alla högtalarna? Har försökt läsa mig till problemet i manualen men hittar inget.
CD-ljudet blir ok, men oxå det bara genom två högtalare (även denna kopplad med RCA).
Tacksam för hjälp...
<{POST_SNAPBACK}>
Testa att justera upp volymen på Sagem boxen. Sedan väljer du lämplig ljudprocess på fjärren när inputläget är valt. Alltså först väljer du TV eller CD, sedan växlar du över till AMP och väljer förslagsvis Dolby Prologic II Music för multikanal på CD, General för film på TV och Spectacle för DVD. Pröva, inget går sönder...
Redigerat av Unregistered653afde9, 24 January 2007 - 00:38.
Postad 24 January 2007 - 20:56
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
757:an nu inhandlad och inkopplad 
Attans vilken maskin - välljudande är den Har nu provat både YPAO och manuella inställningar. Måste säga att YPAOn gör ett utmärkt jobb. Har en salig blandning av högtalartyper som Yamman lyckas få "likhet" i - imponerande!!!
För er som känner oro över att behöva "dra på" - gör inte det
Med YPAO får jag också dra på till -30...-25 - men inte så konstigt. Mina main (black diamond) dras ner till -6.5, centern (boston) ligger på 0, surround (ego212) -2.5, surround2 (Dalisat) +1 och subben (Dalisat) -4.5.
Manuellt: Om jag hade välmatchade högtalare och jämna nivåer på alla insignaler behövde jag ingen större "headroom" för anpassning, och kan med lätthet maxa upp de båda level inställningarna till typ + 16dB (10+6) - och behöver mao inte dra på så mycket på mastervollen 
Hoppas ni fårstår vad jag menar Är lite exalterad över denna maskin just nu Om inte så har Golf3 utmärkta "nivåförklaringar" tidigare i forumet - tackar för dessa.
<{POST_SNAPBACK}>
Kul att det är fler som testar sina makiner och inställningarna , kul att du har roligt me dessa möjligheter som det är. SÅ varsegod  lycka till i framtiden //Golfen
Postad 24 January 2007 - 21:00
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Ni som är lite kunniga på det här. Jag funderar på antingen en 657:a eller en 757:a. I dagsläget kan jag köpa en 657:a på Elgiganten för 3300kr snabbt och billigt, och en 757:a för 350kr mer genom att beställa den från internet (inkl. frakt). Vilken och varför är vad jag vill veta. Jag är absolut ingen audiofil, så jag betvivlar att jag kommer höra någon direkt skillnad. Video-ingångarna verkar det inte skilja på så mycket heller, 657:an verkar faktiskt ha ett övertag där. Någon som kan motivera till varför 757:an är så pass mycket mer värd?
Är det förresten något 657:an eller 757:an "saknar" nu när den är 2½ år gammal? Typ något stöd eller så?
Betalar jag mycket för bildomkopplingarna förresten? Finns det Bättre recievers utan bildomkopplingar?
Om det intresserar er ska jag köpa till Dynavoice Magic F-6 samt ev. en subba.
<{POST_SNAPBACK}>
Tja 657an har inget Phonosteg + något mindre inställninger(dock inget viktigt) sen +5w per kanal till vid 8ohm det är ungfär det som skiljer mellan dom..... 659an är ju en 757 och med burrbrown dacar dessutom, vilket isig förklara varför den är dyrare men den är värd vad den kostar idag med tanke på att den för ett år sedan kostade mellan 5000-6000:- för den och jag betalade 5000 för denna. //Golfen
Redigerat av Unregistered1113, 24 January 2007 - 21:05.
Postad 09 April 2007 - 23:55
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Hej igen gott folk...det händer lite grejer ...
jag har hållit på med min rx-v 757 rejällt och en sak är klar att man bör verkligen etsta alla inställningar som finns och man bör faktiskt sätta sig ner och hålla på med center GEON som påverkar hela surroun systemet , idag sitter det då Klipsch Rf-63 på recivern och den klarar den på ett utmärkt sätt fakstiskt...och Viablue kablarna gör recivern all rätt...i sin hantering av dessa kablar ..
Idag har jag helt andra inställningar i recivern t.e.x...
frontar 6,5 db+
Center på 9db+
surr på 10db+
subb på 6,5db+
allt på 3m avsånd..
Room zise: 0,2( vid analog spelning cd, vinyl,osv..)
Ini.delay: 11-
DSP level på 3
S.room size: 0,5
S.ini delay:33-
P.roomsize: 9- ( vid dvd film tittande då surr används)
Bi-wiring på frontar
Viablue digital , RCA -analog , subb. h-talar kabel används.
Centr-geo : är ändrad och här är det väldigt mycket arbete men jag fick ett annat slutresultat genom att hålla på med detta för denna del påverkar hela systemets ljud i h-talarna så undervärdera inte detta, sen så ställer inte micen in detta alls utan detta får man göra själv.
Micens resultat är dåligt i jämförelse med ett bra slutresultat...den ställer in det väldigt grovt men det återstår mycket efter det sen. Testa.
Det är väldigt sällan jag går ner till 40db- i volym för då jäklar hoppar allt möjligt om kring i lgh och det säger jag att ett sådant tryck jag har i recivern är kraft fullt , men vid vissa lyssningar av vinyl så tapapr ljudet lite pondus ...och då får man skruva upp lite ...annrs hur bra som helst.
jag kommer kanske att skaffa ett slusteg till den för att bara köra frontarna med ..men det är inget som jag har bråttom med idag..
//Golfen
Postad 10 April 2007 - 19:22
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Måste säga att jag är djupt imponerad av all tid du lägger ner på 757:an för att verkligen maximera upplevelsen  Hej igen gott folk...det händer lite grejer ...
jag har hållit på med min rx-v 757 rejällt och en sak är klar att man bör verkligen etsta alla inställningar som finns och man bör faktiskt sätta sig ner och hålla på med center GEON som påverkar hela surroun systemet , idag sitter det då Klipsch Rf-63 på recivern och den klarar den på ett utmärkt sätt fakstiskt...och Viablue kablarna gör recivern all rätt...i sin hantering av dessa kablar ..
Idag har jag helt andra inställningar i recivern t.e.x... frontar 6,5 db+ Center på 9db+ surr på 10db+ subb på 6,5db+
allt på 3m avsånd..
Room zise: 0,2( vid analog spelning cd, vinyl,osv..) Ini.delay: 11- DSP level på 3 S.room size: 0,5 S.ini delay:33- P.roomsize: 9- ( vid dvd film tittande då surr används)
Bi-wiring på frontar Viablue digital , RCA -analog , subb. h-talar kabel används. Centr-geo : är ändrad och här är det väldigt mycket arbete men jag fick ett annat slutresultat genom att hålla på med detta för denna del påverkar hela systemets ljud i h-talarna så undervärdera inte detta, sen så ställer inte micen in detta alls utan detta får man göra själv. Micens resultat är dåligt i jämförelse med ett bra slutresultat...den ställer in det väldigt grovt men det återstår mycket efter det sen. Testa.
Det är väldigt sällan jag går ner till 40db- i volym för då jäklar hoppar allt möjligt om kring i lgh och det säger jag att ett sådant tryck jag har i recivern är kraft fullt , men vid vissa lyssningar av vinyl så tapapr ljudet lite pondus ...och då får man skruva upp lite ...annrs hur bra som helst.
jag kommer kanske att skaffa ett slusteg till den för att bara köra frontarna med ..men det är inget som jag har bråttom med idag..
//Golfen
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 10 April 2007 - 19:28
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Tack...jag försöker hela tiden att jobba med grejerna i stället för i mot...och det har jag lyckats med tycker jag ..för 757an kan otroligt mycket som ger ljudet den maximala utefekten som möjligt ...mina inställningar på center geo.kommer oxå att läggas in här..
//Golfen
Postad 10 April 2007 - 21:19
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Mina inställningar i recivern för EQ .. kommer här...
Och detta är MINA inställningar vilket inte behöver vara samma för andra...
10KHz: -5,0
3KHz: -3,5
1KHz: +2,5
300Hz:-3,5
100Hz: +4,0
Detta är mina inställningar för EQ och detta var inte lätt att komma fram till utan jag har spenderat åtkilliga timmar i soffan och lyssnat på förändringar i ljudet medans jag har spelat både CD och dvd... , en sak jag märkte väl var när man körde Musikdvd då kan man ta ut ljudet bättre då hela systemet är i gång....trumsolon är t.ex väldigt bra att lyssna på för där varierar ljudet hela tiden och placerar sig över hela h-talar systemet....samt att bas och diskanten gör sig hörd på ett bra sätt... Jarre använde jag mycket då han idag spelar in alla dvd i 5.1 ljud från början .., men jag provade allt...i både cd och dvd och totalt har jag säkert spenderat 2 och 3 veckor i konstant lyssnande , i verkligheten så har det tagit längre kan jag säga för i vissa tillfällen fick jag ge upp då jag inte orkade sitta på helspänn och lyssna oavbrutet , men trägen vinner som man säger...
//Golfen
Postad 11 April 2007 - 20:44
Herr Ober
-
Herr Ober
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej
Någon som vet om man kan ställa in på 757:an så att vid två-kanalsljud bara köra Front ( utan sub) och vid surround köra Both ( front+sub) permanent? Nu ställer jag om det i Manuell setup /Speaker setup varje gång o det börjar bli lite tradigt tycker jag. Borde ju kunna gå att ställa in det för varje ljudbild. Straight eller stereo så är det utan sub och surround med sub. Misstänker att det inte går men slänger iväg frågan iaf....
/ Herr Ober
Postad 11 April 2007 - 21:51
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Hej.
Ja det kan du..
I set -upen så finns det ett urval som heter INPUT MENY.....där finns det ett läge som heter INPUT MODE...tryck OK och fram kommer 2 val det ena heter LAST flytta pilen dit och den då kommer ihåg det senaste inställningarna du vill ha som du gör manuelt.... och när den står på LAST så kommer den ihåg ALLA ändringar du gör varje gång...
//Golfen
Postad 12 April 2007 - 07:02
klabbarpan
-
klabbarpan
-
Användare
-
-
229 inlägg
Hej
En liten fråga, alla inställningar man kan göra dels för center EQ och även för alla DSP, hjälper de till på frontar som går via pre out till ett slutsteg? eller tappar man hela den biten då?
Idiotfråga, javisst men måste fråga...
//Klabbarpan
Postad 12 April 2007 - 17:57
Herr Ober
-
Herr Ober
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej. Ja det kan du..
I set -upen så finns det ett urval som heter INPUT MENY.....där finns det ett läge som heter INPUT MODE...tryck OK och fram kommer 2 val det ena heter LAST flytta pilen dit och den då kommer ihåg det senaste inställningarna du vill ha som du gör manuelt.... och när den står på LAST så kommer den ihåg ALLA ändringar du gör varje gång...
//Golfen 
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, har varit där o rotat men så vitt jag förstår är det bara om man vill att förstärkaren skall komma ihåg om det var analog eller digital signal den tog emot sist. Kanske jag var otydlig... Nytt försök : När jag lyssnar på CD i straight eller stereo-läget vill jag inte ha någon sub. Jag vill bara att frontarna är aktiva. Vid film vill jag givetvis ha subben aktiv i alla flerkanals-lägena. Som det är nu så går jag in i Set menu, väljer Manual Setup och vidare till Sound Meny. Därefter in i Speaker set och kan där välja vid LFE/ Bass out om bara subben eller bara frontarna eller båda skall vara aktiva. Men stänger jag av subben i denna menyn med tex CD (Straight eller Stereo) valt o sedan väljer ett surround-läge så är den ju avstängd där oxå.... Skulle vilja att ändringar i denna meny var specifikt till vilken signalkälla man använder. CD valt på fjärren = ingen sub, bara frontar, DVD valt på fjärren = Sub+frontar. Tacksam för nya idee'r o tips / Herr Ober
Postad 12 April 2007 - 20:24
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Aahhh ..jag det missförstod jag....Ok...
ja det var en annan sak verkligen....hmmm det blir nog svårare det, jag kör cd, vinyl och vhs på ren analog och dvd på digital..men specifiera för varje val tror jag inte att det går utan den enda inställningne jag hittar är den som styr hela recivern...
enklast är istället att stänga av subben istället varje gång.
//Golfen
Postad 12 April 2007 - 21:20
Herr Ober
-
Herr Ober
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jo, bara stänga av hade varit ok, men frontarna påverkas av hur man ställt in dem. Utan sub i setupen får man ju alla LF-toner till frontarna precis som jag vill ha det vid stereo-lyssning men får man alla LF-toner till frontarna om man har ställt in det i setupen med sub+ front ? Tycker det är en enorm skillnad ...nåja ...får väl leva med det antar jag  Surt .... Tack för tipset i allafall!
/ Herr Ober
Postad 12 April 2007 - 23:04
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Hmm ja men om du bara stänger av ström knappen på subben utan att röra inställningarna på recivern så går ju signal fram till den, men subben går inte igång bara....vilket inte bör förändra inställningarna i recivern.
Det är en av orsakerna till att man ska stänga av dom signal utgångar som inte används för då går ju effekt till en kanal som inte använder det... och det förlorar man effekt i recivern på att göra ..så
Stäng av subbens ström knapp bara så slipper du hålla på att ändra i reciverns inställningar
//Golfen
Postad 14 May 2007 - 20:47
Lo-Fi Heroes
-
Lo-Fi Heroes
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Hej, tänkte om det är nån som kan svara på detta. Har en 757 och ett 5.1 system + en sub, och får plötsligt inget ljud till subben när jag ska se på film, den är helt död, men när jag lirar xbox 360 med toslink så funkar det som vanligt. Har jag kommit åt nån inställning kanske, instruktionsboken är ju som en bibel...
Postad 14 May 2007 - 23:24
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Hej..
Har du kollat i set-upen så att det står BOTH på högtalar set up?
xboxen sitter med en didgital kabel(Optiskeller digital coax )men det måste det göra vid film oxå... om du har det? så kollar du set up menyn hur det ser ut...manuelt...och i manualen..för någon bibel är det inte ...det finns bra mycket värre grejer....den del du behöver läsa är i set up menyn ..ta dej lite tid så kommer du att se hur logisk den är ...för enklare manual får man leta efter....
men för säkerhets skull ska jag kolla själv i manualen....och för info så finns en i Yamaha hem sida oxå...PDF fil med hela boken...
//Golfen
Postad 15 May 2007 - 17:24
Lo-Fi Heroes
-
Lo-Fi Heroes
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Tack Golfen!, de verkar som att det funkar nu i alla fall, och jag har en digital coax mellan. Det verkar helt enkelt va så att man måste kräma på rätt rejält för att det överhuvudtaget ska hända nåt med den här subben (Jamo E-7 sub) och då jag inte brukar kräma på så j---a högt då ja ser på film kanske man borde skaffa sig en annan lite mindre (den är för stor nästan). Jag är inte säker men det kan vara så att jag hade straightknappen intryckt också och då kanske den ställer in sig att inte ge nåt ljud ut till subben, jag vet inte riktigt.
Zeke
Postad 15 May 2007 - 17:26
Lo-Fi Heroes
-
Lo-Fi Heroes
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Tack Golfen!, de verkar som att det funkar nu i alla fall, och jag har en digital coax mellan. Det verkar helt enkelt va så att man måste kräma på rätt rejält för att det överhuvudtaget ska hända nåt med den här subben (Jamo E-7 sub) och då jag inte brukar kräma på så j---a högt då ja ser på film kanske man borde skaffa sig en annan lite mindre (den är för stor nästan). Jag är inte säker men det kan vara så att jag hade straightknappen intryckt också och då kanske den ställer in sig att inte ge nåt ljud ut till subben, jag vet inte riktigt.
Zeke
Postad 15 May 2007 - 17:27
Lo-Fi Heroes
-
Lo-Fi Heroes
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
dubbelpost
Postad 15 May 2007 - 18:47
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Zeke
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det är det ....men ta du och kör lite av dsp inställningarna till film för det ska du veta att det blir mumma i ljudet i filmtittande....så ta testa lite sådant och ställ in i sci-fi läge eller spectacular....sen så blir subben väldight aktiv ..och kommer ner i dom djupa basregistret... Ok ....jag har inte lyssnat på dom subbarna faktiskt , men är det 8 ohm subb så ser jag inga problem att driva den ...det gäller att ställa in crossoven , högtalara inställningarna ordentligt...samt kolla hur mycket signal som går fram till subben... //Golfen
Postad 17 May 2007 - 12:21
Unregistered7d077550
-
Unregistered7d077550
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag tror att det är något som inte stämmer med min Yamaha RX-V757. Till den har jag kopplat 5.1 system bestående av jbl E80 frontar. När jag vill kräma på så måste jag vrida på till -15dB eller även lägre, är allt som det ska eller?
Fick svar på frågan. Skulle ha läst tråden innan jag skrev..
Redigerat av Unregistered7d077550, 17 May 2007 - 12:23.
Postad 20 November 2007 - 22:44
skidoorev600
-
skidoorev600
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Går det att biampa med 757:an ??
Postad 20 November 2007 - 23:37
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Nej det går inte Bi-Ampa med 757...
Postad 21 November 2007 - 14:36
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Nej det går inte Bi-Ampa med 757...
Jasså...  .konstigt eftersom det går att bi-ampa med ett slusteg .... inga problem alls.... det går att bi-wire oxå... //CG-47
Postad 21 November 2007 - 15:28
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Hej i denna tråd det var ett tag sedan ... det har hänt en hel del i min reciver och en del är en del planering .....för fortsatt exprimenterande med recivern... jag har ändrat otroligt mycket i alla inställningar som går att ändra i..avstånd, db + el -, EQ som man defentivt ska kolla på ordentligt....här kanman göra mycket för DSP kontrollen, speaker set, osv... jag Använder DSP..och det gör jag av den enkla anledningen att den är ett hjälpmedel i ljud förbättringar samt ljud förstärkningar....det är en viktig del i att biodelen ska bli optimal...och då menar jag inte optimal enligt var och ens öra för det är ändå så att vad som avgör är ju ens EGNA tyckande vad man gillar för ljud och man efterstävar ju ett ljud man själv vill ha ....utan tekniken är till för att användas ...tveklöst, och att man faktiskt går miste av en del i reciverns kapacitet genom att inte använda den. det är mycket set -ups och man bör verkligen testa allt som finns så man själv hör hur skillnaderna blir , det kan rent av bli en förbättring i rummet man sitter i...och jag har blirvig förvånad många ggr på hur det kan skillja i ljud upplevelsen...för ytterst är det så att vi vuill ha ett ljud efter hur vi upplever det i rummet...inte i en butik för det säger nästan aldrig sanningen iaf... Set ups idag: i min rx-v 757. EQ: Select-center GEO, 10kHz: -6,0 , 3kHz -6,0 , 1kHz +6,0 ,300Hz +6,0 , 100Hz -6,0 Level: Front 7,0 db +, Center 10db+,Sub: 10 db+,Surround: 10db+. Preset: S.room size: 0,7 ,S.ini.DLY: 46ms, P.room.size:0,1,P.ini.DLY: 7ms, DSP level 3db+ LÄGE: sci-fi mode Speaker set: Front large, Center SML, Surrond SML,SWFR Phase NRM,BAS out BOTH, Precence NONE, Surr.B : NONE, Cross over:40Hz LFE level: 0 Cross over på sub Lägsta då mian frontar går väldigt djupt. Phaser är på Noll. Y-link kopplad . (därför ingen LFE då den inte används ) detta är bara en del av inställningarna. //CG-47
Postad 21 November 2007 - 18:38
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Ok jag omformulerar mig! RX-v757 går inte att bi-ampa med de bakre surround kanalerna som många av de nyare reciverna kan tex rx-v661 osv.
Om han däremot hänger på ett extra slutsteg genom pre-outen för tex frontarna så går det utmärkt.
Postad 21 November 2007 - 19:27
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
ja det var lite mer tydligare...tack för omformuleringen...för det kan misstolkas ..även om jag vet hur min reciver funkar så kan det bli fel..
helt Korrekt nu....
CG-47
Postad 19 March 2008 - 14:31
Unregistered653afde9
-
Unregistered653afde9
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Tjenixen.
Jag har abdikerat och löst subfrågan genom att köra small på frontarna och enbart sub out.
Det fungerar tillfredställande för mig vid både musiklyssnande och filmtittande nu så slipper jag ändra hela tiden.
Förslaget/önskemålet om separata minnen vid olika signalkällor skulle kunna underlätta en hel del
men samtidigt ställa till det något fruktansvärt för gemene man tror jag.
Liten lathund för kalibrering och finpill.
Måste göras i rummet där grejjorna används och med de öron som ska lyssna.
1. Kör YPAO först, med micen i sweetspot.Stativ och kuddar rekommenderas.
(Om sub används ska den vara korrekt placerad först!)
2. Kolla sedan och mät avstånd noga mellan diskanthögtalarcentrum till sweetspot och ev korrigera.
3. Korrigera med öronen center EQ i förhållande till frontarna sittandes i sweetspot.
4. Använd öronen eller ta en dbmätare till hjälp och finjustera ljudnivåerna vid sweetspot.
5. Lyssna av med favoritmaterialet läääänge.
6. Ge dig in i DSP-N och förvånas över kapaciteten.
7. Lyssna av med favoritmaterialet läääänge
Vid lyssning på CD/PCM ljudkällor i DB-PLII Music så går man bara in och tweekar avståndet till centerhögtalaren något snäpp längre bort alternativt slår på Panorama om det låter som man tänkt sig. Oouuhhha vilket drag om man lyssnar på akustisk musik med sångare exempelvis jazz eller Sting. Focus på sångaren men allt annat är där det ska.
För övrigt vill jag bara tipsa om Peter Karlsson och de Blå grodorna om man vill lyssna på bra musiker
och få skratta lite.
Lycka till och njut.
Redigerat av Unregistered653afde9, 19 March 2008 - 14:49.
Postad 10 June 2008 - 21:55
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
hej på er dags för en uppdatering och en VARNING till er alla som fortfarande har dessa yamaha recivers(ska tilläggas att detta gäller dom flesta som kommer idag med)
1: kolla in hur D.Range står, Varför? jo för den kan faktist vara en del i problemet med att få ett bra tryck i systemet samt så drar denna inställning ner en del om den står fel,
I D.RANGE så har man SP och HP ,..valen är MIN, STD, MAX....
står den på min då kommer ni bli väldigt förvånade hur mycket detta sabbat trycket och volym delen i recivern, står den på STD (standard) så har ni ett mellan läge, men står den på MAX ja då blir det väääääldigt mycket ös i maskinen .
HP D.R: ska stå på MIN
SP D.R på antingen STD eller MAX då blir det verkligen skillnad. Tro inte att detta fixar sig med YPAO , för det gör det inte för detta måste man kolla själv...
HUR?
Meny - manuel set up- Sound set-up- D.range SP eller HP kolla hur dessa står ..för vidare info så läs i manual.
EQ: om ni tror att ni har bra detaljer i Cent-EQ och har bara kört YPAO? ja då är ni lurade ordentligt....den inställning som YPAO gör är ingalunda någon max lösning ..tvärtom så är det störnade att se hur kasst denna ställer in grejerna , lika dåligt av Yamaha att inte mer gå in på det faktum att det blir faktiskt bättre med att jobba manuelt är det ända sättet att fixa detta på ett bra sätt..
SUB: ni som håller på att mixtra med subben ska verkligen fortsätta till allt stämmer för efter 2 år så har jag tydligen inte fått till det ordentligt för idag blev man bättre på detta med råge..
ATT sätta unit meters samma som frontar är katastrofalt fel, det blir inte särkilt lysande utan man ska ha öronen med på hur basen går tillbaka när man sänker avståndet för subben...hade den på samma som frontar, men har hela tiden haft den tunga basen ut i hallen istället...men det råde jag bot på nu sänk den under lyssnin g och förvånas på vad som händer...när ni märker hur den mörka dundrande basen är vi din sweetspot ja då står den rätt ....DB frekvensen ska vara samma som frontarna , men avståndet i unit meters ska man ha lägre än dom andra..
Nya sättningar som jag har idag...
Cent geoEQ: 10Hz= -1,0 ,3kHz = +6,0 , 1kHz = 6,0 , 300Hz= -5,0 , 100Hz= -4,0
S.Roomsize = 0,7 S.INI.DLY=25 P-Roomsize=0,2 P.INI.DLY 04 vid dvd uppspelning
P-Roomsize 0,2 P.INI:DLY 04 vid 2 kanal spelning med frontar endast.
//CG-47
Postad 27 June 2008 - 09:18
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Liten fråga.. Kopplade ganska nyligen in ett separat slutsteg på Yamahans PRE OUT FRONT, och har sedan dess haft ett till synes oregelbundet tickande i högtalarna. Har provat att koppla loss lite olika källor, bl a digitalboxen (Canal Digital HDTV box, den utan hårddisk), för det låter precis som när en TV kanal skiftar från t ex Dolby Pro Logic till Dolby Digital. Någon som vet vad det kan vara, eller upplevt liknande? /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio
Postad 28 August 2008 - 19:05
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
du kanske skulle se till och koppla det riktigt i pre-out bak istället samt se till att varje kanal är rätt...
jag har ett ROTEL steg och kör bryggat läge..3 signal kablar, en till varje kanal, sedan frontar och center från Steget, har inga som helst problem alls med tickande eller annat.
//CG-47
Postad 28 August 2008 - 19:24
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
En sak är tydligt iaf...och det är hur EQ i recivern står...nu har jag kommit dit hän att jag har ett otroligt bra hembioljud...bättre än innan..t.o.m och detta beror mycket på hur EQ och DSP används i recivern....
som bekant så har en del problem med att DTS ljudet låter sämre, nu är ju DTS spåret det bättre ljudet av förståliga skäl , men vad beror detta på ? jo en sak är tydlig och det är att EQ påverkar bioljudet så totalt att DD spåret kan låta bättre än DTS spåret, om så, så är detta ett av bevisen på att EQ står helt fel..eller inte alls dvs allt står på Noll...jaha säger en del" jag kör pure direct" jo men det är så att DSP och EQ är deo delar som behövs för att nå det stora ljudet i bion, dom finns där av en vettig anledning .
Nu är det inte så som en del tror att DSP eller EQ förvränger eller på något aant sätt påverkar ljudet att låta "fel" utan dessa funktioner finns där för att dom behövs för att nå det bioljudet som ljudfilerna kräver...EQ är en central del i detta påverkande och kan bli väldigt fel oavsätt pure direct eller inte.vissa saker måste helt enkelt vara rätt...
så ta en koll i era recivers och testa runt...man lär sig en hel del..
//CG-47
Postad 01 September 2008 - 22:11
Unregistered653afde9
-
Unregistered653afde9
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Låter inte vidare bra. Försvinner tickandet om du bara kör receivern eller steget var för sig? Liten fråga..
Kopplade ganska nyligen in ett separat slutsteg på Yamahans PRE OUT FRONT, och har sedan dess haft ett till synes oregelbundet tickande i högtalarna.
Har provat att koppla loss lite olika källor, bl a digitalboxen (Canal Digital HDTV box, den utan hårddisk), för det låter precis som när en TV kanal skiftar från t ex Dolby Pro Logic till Dolby Digital.
Någon som vet vad det kan vara, eller upplevt liknande?
/Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|