Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *

7080 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 november 2008 - 16:13

McGilljam
  • McGilljam
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Är det ingen som är besviken på batteritiden?

Jag får verkligen snåla med användningen när jag är på jobbet.

13:00. Tar X1'an från laddningen. Gör inget med den.
13:20. Lyssnar på Resco Radio via 3G på vägen till jobbet. 10 minuter.
14:00. Lyssnar åter igen på Resco Radio via 3G i ca 50 minuter. Skickar 2 sms.
14:50. Slår av radion och skickar 2 sms.
16:00. 70% kvar av batteriet.

Ska det räcka till 22:00 så är det bara att låta bli nallen på ett tag.

:)

Jag har skärmstyrkan på 40%.
Jag har stängt av att den ska kolla efter mail.

Ska det vara så här eller?

Postad 11 november 2008 - 16:34

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Det McGilljam berättar om återspeglar inte alls hur min batteritid ser ut. Jag använder push och Messenger hela dagarna via WLAN eller 3G, ringer en hel del och skickar en del sms. Dessutom blir det en timmes filmtittande på väg till och från jobbet varje dag. Tiden man varje dag leker med telefonen är heller icke att förglömma.

Jag har ingen exakt statistik på det men uppskattningsvis laddar jag varannan natt. Då är det få stunder däremellan som jag inte använder telefonen aktivt.

Postad 11 november 2008 - 17:03

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

:)

Same same.

Postad 11 november 2008 - 17:25

McGilljam
  • McGilljam
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Det McGilljam berättar om återspeglar inte alls hur min batteritid ser ut. Jag använder push och Messenger hela dagarna via WLAN eller 3G, ringer en hel del och skickar en del sms. Dessutom blir det en timmes filmtittande på väg till och från jobbet varje dag. Tiden man varje dag leker med telefonen är heller icke att förglömma.

Jag har ingen exakt statistik på det men uppskattningsvis laddar jag varannan natt. Då är det få stunder däremellan som jag inte använder telefonen aktivt.

Hur tusan går det ihop?

Jag lägger till Resco radio från 16:40 till 16:55...
Sen har jag inte rört den...

Nu är klockan 17:24.... 60% batteri kvar...

Som ni ser så använder jag den knappt nu.... ändå sjunker batteriet stadigt...

Postad 11 november 2008 - 17:37

marden15
  • marden15
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hur tusan går det ihop?

3G i sig själv är relativt duktig på att förbruka batteri. När du lyssnar på radio med Resco, försök se ifall du använder HSPDA eller ej. HSDPA drar mycket, så om du streamar mha av HSDPA är jag inte förvånad.

Postad 11 november 2008 - 17:47

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
skulle verkligen vara intressant om ni kunde skriva hur bra mottagning ni har...tror det kan ha med det att göra..nån kan ju göra en ny bateritråd..tex..3G på...blåtand..wlan..automatiskt hämtning av mal avslaget...sen låter ni den ligga med musik på tills den tar slut....med full ljusstyrka...sen kan ni testa med 30 minuters samtal..10sms...30 minuters video...säger mer om man har lika villkår...kan ju va fel på batteri me...min tytn 2 har hälften av vad min kompis T2 batteritid...varit så sen vi köpte dom.

Postad 11 november 2008 - 17:53

Nisse Järnet
  • Nisse Järnet
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag har inga problem med täckningen? Testade uppdatera min och den hängde sig på 11% men såg att nån tipsade om att testa på en Win XP dator ist och då funkade det ;) Så slapp man lämna in telefonen.

Postad 11 november 2008 - 18:02

McGilljam
  • McGilljam
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

3G i sig själv är relativt duktig på att förbruka batteri. När du lyssnar på radio med Resco, försök se ifall du använder HSPDA eller ej. HSDPA drar mycket, så om du streamar mha av HSDPA är jag inte förvånad.

Det står rätt ofta H på min nalle...

Vad är skillnaden? Något jag kan förhindra?

EDIT: Telefonen blir varm när jag lyssnar på Radio, iaf om batteriet. Det betyder väl att det förbrukas en hel del?

Redigerat av McGilljam, 11 november 2008 - 18:03.

Postad 11 november 2008 - 18:08

McGilljam
  • McGilljam
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Ok.. provade igen...

När jag starta streamingen så byter den från 3G till H...

Jag provar igen... w8...
Japps..... igen... slår av streamingen.... Tillbaka till 3G....
Startar igen.... H..... slår av.... tillbaka till 3G....

Vad ska jag dra för slutsats av detta då?

Postad 11 november 2008 - 18:17

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Ok.. provade igen...

När jag starta streamingen så byter den från 3G till H...

Jag provar igen... w8...
Japps..... igen... slår av streamingen.... Tillbaka till 3G....
Startar igen.... H..... slår av.... tillbaka till 3G....

Vad ska jag dra för slutsats av detta då?

Det betyder att din telefon är vilande i 3G-läget och går ut i Turbo 3G när H dyker upp, allt för att du ska få snabbare hastighet.

För att stänga av/sätta på HSDPA/HSUPA:
Start/Inställningar/Anslutningar/Avancerat nätverk
Välj i rull listan vad du vill göra.
Starta sedan om telefonen.

Postad 11 november 2008 - 18:26

McGilljam
  • McGilljam
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Det betyder att din telefon är vilande i 3G-läget och går ut i Turbo 3G när H dyker upp, allt för att du ska få snabbare hastighet.

För att stänga av/sätta på HSDPA/HSUPA:
Start/Inställningar/Anslutningar/Avancerat nätverk
Välj i rull listan vad du vill göra.
Starta sedan om telefonen.

Ok.... fan vilken tur att ni finns....

Ska genast testa och jag återkommer... PUSS!

Postad 11 november 2008 - 18:41

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Har nu bytt till Spb Mobile Shell (den som kommer med som panel). (Var tvungen eftersom jag blir trakasserad för min penna annars!) Lite frågor om någon kan?
- Finns det någon genväg till att stänga/aktivera Wlan på ett snabbt och enkelt sätt? Verkar dra massa batteri!
- Magert med inställningar i denna version eller hittar jag inte? Bakgrund, plats för fler mappar (vill har tre överst) mm.
- Finns något som heter Nu-skärmen - inga tillägg installerade - var hittar man dom? Köpa fullversionen?
- Kan man på något sätt lägga in en direktlänk eller en feed till en webbsida utan att först starta webbläsaren?

Postad 11 november 2008 - 18:42

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Har inte alls det problemet med batteritid som andra skriver om. Nu kör jag kanske inte lika hårt med mobilen. Arbetstid agerar den mest arbetsmobil med diverse samtal via bluetooth, agendahantering, SMS och en och annan googlesökning. Till och från jobbet lyssnar jag på musik och på kvällarna leker jag loss lite hårdare med film, surf över wifi och test av apps.. laddar när den ligger ihopkopplad med PCn några ggr om dagen (max 1-2h totalt) och kör den hemma med laddaren över natten ca 1 gång per vecka. Batteriet är sällan under 60%.

Hade samma beteende med min g:a P1a och batterikapaciteten verkar vara ungefär samma.

Dock så ser jag till att stänga ner den applikationer jag inte använder (installerar man SBP Pocket Plus så blir krysset i övre högra hörnet = stäng program). Kör med skärmen avstängd så fort jag inte använder den samt skärmstyrkan på den näst lägsta nivån i SPB Shell, har även "Autojustera bakgrundsbelysning" ikryssat. Har inte ändrat något i inställningarna för Wifi.

Av erfarenhet vet jag att mobiler i områden med dålig täckning tenderar att dra väsentligt mycket mer batteri då de måste kräma på för att bibehålla kontakten med basstationerna.

Sen när jag ändå är igång och skriver vill jag bara slänga ur mig att de som jämför Xperia och Iphone och frågar om vilken de skall använda måste förstå att vi pratar om äpplen och päron här. Iphone är användarvänligheten definierad - den är enkel, snygg och genomtänkt - och tråååkig. Windows Mobile är krångligt och ogenomtänkt men j---vlar vad med möjligheter det finns.. det är det jag tycker om med Xperian.. man kan hålla på och labba och leka hur mycket som helst, det finns alltid något att förbättra/tweaka eller göra annorlunda. Det finns en uppsjö av programvaror så du kan få telefonen att bli totalt unik och anpassad efter dina önskemål (ibland bra och ibland mindre bra B) ). Tröttnar du på telefonen slänger du in något totalt nytt och får en helt "ny telefon". Ändå så funkar den utmärkt att synka med Outlook och att använda som en ren arbetsmobil.

Så ... då har jag fått det sagt ;)

Postad 11 november 2008 - 20:07

Unregistered2fc90cb8
  • Unregistered2fc90cb8
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Nån som har lite bra x1 länkar att bjussa på kanske ?
Typ till programvaror/forum mm (Givetvis är detta forum no 1 iofs ! ;) )

Postad 11 november 2008 - 20:18

joel80
  • joel80
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Däremot fick jag reda på att jag INTE skulle prova att uppdatera telefonen med dagens uppdatering. Detta för att han hade fått reda på att många som provat hade "brickat" sin nalle och fått lämna in den. Programmet hade låst sig vid 11% på alla som ringt in och sedan... slutat funka.

Peace.....

Verkar endast gälla om man försöker uppdatera med Windows Vista. Någon som kan säga emot det som har kört med XP och fått samma resultat?

//joel

Postad 11 november 2008 - 20:22

McGilljam
  • McGilljam
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Stängde av HSDPA/HSUPA helt och försökte...
Då står den på G bara och buffrar radion hela tiden.

Ställde den på bara HSDPA och får samma resultat. Bara G och radion buffrar...

Lite mer info om min användning...

17:27 till 17:41 körde jag streamad radio.. 15 minuter ca.
18:10 till 18:21 det samma... 11 minuter...

18:21 hade jag 50% kvar av batteriet.

Vid det här laget provade jag bara om det skulle hjälpa att stänga av HSDPA/HSUPA helt och hållet, men det gjorde det inte. Det gick itne att lyssna på streamad radio och nu slog jag på X1'ans inbyggda radio. P3 i lurarna alltså via panelen.

Nu, 2 timmar senare har jag 30% kvar. Whopper's användning av X1'an är då helt klart ljusår ifrån min i kapacitet. Jag kommer att ha slut på batteri efter 8 timmar och då har jag inte ens pillrat speciellt mycket med nallen alls.

Fy tusan vad jag är besviken.

Postad 11 november 2008 - 20:31

Unregistered006eb26d
  • Unregistered006eb26d
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

- Finns det någon genväg till att stänga/aktivera Wlan på ett snabbt och enkelt sätt? Verkar dra massa batteri!

-- Om du trycker till på Wlan/3G ikonen upptill så får du upp en info ruta med en direktlänk till Comm manager där du snabbt stänger av wlan.
-- Med Voice Command installerad: -"open comm manager"

Postad 11 november 2008 - 20:38

miz
  • miz
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Verkar endast gälla om man försöker uppdatera med Windows Vista. Någon som kan säga emot det som har kört med XP och fått samma resultat?

//joel

Vad är det för uppdatering ni pratar om?

Postad 11 november 2008 - 20:40

Unregisteredf6d0beb2
  • Unregisteredf6d0beb2
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Någon som vet varför det blir olika ringtoner i örat beroende på vilka nummer man ringer?
Vissa låter som vanligt medans andra låter som i amerikanska filmer om ni förstår vad jag menar...
Har det med 3G att göra? ;)

Postad 11 november 2008 - 20:52

Unregisteredf6f2a813
  • Unregisteredf6f2a813
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Blev intreserad av torchbutton och pocket musicplayer 5 men båda är som jag får det till betalprogram, finns dom som gratis program någon stans ?

Postad 11 november 2008 - 21:01

Unregistered33118087
  • Unregistered33118087
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Någon som vet helt säkert att Xperia mobilerna från 3 inte är låsta?

Postad 11 november 2008 - 21:10

huxfluxverkstan
  • huxfluxverkstan
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Någon som vet något program för att synka telefonen över internet? (med datorn hemma)

Postad 11 november 2008 - 21:11

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

Nån som har lite bra x1 länkar att bjussa på kanske ?
Typ till programvaror/forum mm (Givetvis är detta forum no 1 iofs ! ;) )

Kolla in första inlägget i denna tråd. Massa smått och gott för Windows Mobile i allmänhet.
https://www.minhembi...howtopic=211705

Postad 11 november 2008 - 21:12

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

-- Om du trycker till på Wlan/3G ikonen upptill så får du upp en info ruta med en direktlänk till Comm manager där du snabbt stänger av wlan.
-- Med Voice Command installerad: -"open comm manager"

Tack!
Upptäckte ju att den går fint att hantera med fingrarna! (Skall låsa in pennan!)
Fick också in en länk till Comm i en av menyerna i Spb - fungerar ju hur bra som helst!

Postad 11 november 2008 - 21:17

Givemeabreak
  • Givemeabreak
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Snabb fråga, gör den nu tillgängliga uppdateringen en hard reset av telefonen?

Postad 11 november 2008 - 21:19

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Finns det en uppdatering nu? Det är väl bara ett program för att göra uppdateringar?

Postad 11 november 2008 - 21:20

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0
hur upplever ni högtalarljudet i era X1:or?

jag bytte ut min igår då ljudet är riktigt diskant samt om man rör telefonen fram å tillbaka samt vänder på den så dämpas ljudet skitmycket. man kan säga att det glappar i ljudet.

fick en helt ny å självklart så var det samma visa med den ;)

någon annan med samma fel?

Postad 11 november 2008 - 21:37

Unregistered80ed05a0
  • Unregistered80ed05a0
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

jag bytte ut min igår då ljudet är riktigt diskant samt om man rör telefonen fram å tillbaka samt vänder på den så dämpas ljudet skitmycket. man kan säga att det glappar i ljudet.

Ja har samma fel , var på Media markt o Elgiganten och kollade deras ex samma sak med dom också vet inte om alla är lika? MVH Palle

Postad 11 november 2008 - 21:37

McGilljam
  • McGilljam
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Finns det en uppdatering nu? Det är väl bara ett program för att göra uppdateringar?

Som ThomasX1 säger... bara ett program än så länge.

Postad 11 november 2008 - 21:52

Unregistered2fc90cb8
  • Unregistered2fc90cb8
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Kolla in första inlägget i denna tråd. Massa smått och gott för Windows Mobile i allmänhet.
https://www.minhembi...howtopic=211705

Tack för tipset , men den visste jag redan om :-)
Vet dock inte hur frekvent den uppdateras...

Postad 11 november 2008 - 21:59

FatFred
  • FatFred
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Ja har samma fel , var på Media markt o Elgiganten och kollade deras ex samma sak med dom också vet inte om alla är lika? MVH Palle

hallo.. jag trodde också att det var fel på min.. till jag såg att min hand var i vägen när jag håll den mot mig, vände jag på den bytte jag grepp och då lät det mycket mer.

ha det.

hallo.. jag trodde också att det var fel på min.. till jag såg att min hand var i vägen för högtalaren som sitter nere til vänster, när jag håll den mot mig, vände jag på den bytte jag grepp och då lät det mycket mer.

ha det.

Redigerat av FatFred, 11 november 2008 - 22:01.

Postad 11 november 2008 - 22:41

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Jag tror jag har hittat en lösning på problemet med höjande/sänkande ringsignal. Antar att ni andra också har microsoft voice command inlagt?
Jag gick iaf in på inställningar på voice command, och kryssade ut "announce incoming calls". Och då spelade mina ringsingnaler med fast volym!

hoppas det funkar för er andra också! ;)

Postad 11 november 2008 - 22:54

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Angående att högtalaren sitter där den sitter. Ingen som kommer ihåg gamla P800? På den satt mikrofonen där. Ingen hörde vad man sa.

Postad 11 november 2008 - 22:57

glimbrink
  • glimbrink
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

;)

Det är typ samma för mig laddade hela natten sen har jag bara skickat sms och pratat lite i telefon och har 80 % batteri kvar och då har jag inte lyssnat på musik eller någonting... Fattar inte när alla ska prata om att batteritiden är så bra jag tycker den suger lite....

Postad 11 november 2008 - 23:07

Simeon
  • Simeon
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Hur tusan går det ihop?

Känner igen problemet. Jag lyssnade på ljud ur högtalaren och märkte sen hur det kom ett brus ur högtalaren även efter att jag stängt av ljudkällan (strömmad video). Var tvungen att köra en fullständig omstart för att bli av med ljudet. Verkar som att den hänger upp sig och kör högtalaren på max volym efter man haft igång den. Lägg örat emot och lyssna...

Postad 11 november 2008 - 23:10

kallespratt
  • kallespratt
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
jag måste börja med att säga att det här forumet har hjälpt mig jätte mycket., men det är ett problem som kvar står .
jag har haft mobilen i snart 3 veckor men jag har inte fått till flash., ja undrar om det är någon som har fått igång det och i sånna fall med vilket program då?

Postad 12 november 2008 - 01:09

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Kanske en dum fråga men jag ställer de endå
som alla vet så följer de inte med någon fjärr till lurarna utan bara en svarsknapp, så min fråga är kan man ta vilken som helst har tex en från min nokia n 95 som jag inte använder.
Den måste ju ändå sända någon form av signal till mobilen då man byter låt eller ändrar volym, och jag vill ju inte att de ska vara något som kan skada.

En andra fråga är de fler än jag som har problem med spoonAlarm. När jag har stält tiden och alarmet ska ringa så hoppar telefonens inbygda alarm också igång trots att de inte varit aktiverat, sen har spoonalarm aktiverat sig själv vid två tillfällen.

hoppas någon kan svara på mina frågor.

Postad 12 november 2008 - 01:37

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Stängde av HSDPA/HSUPA helt och försökte...
Då står den på G bara och buffrar radion hela tiden.

Ställde den på bara HSDPA och får samma resultat. Bara G och radion buffrar...

Lite mer info om min användning...

17:27 till 17:41 körde jag streamad radio.. 15 minuter ca.
18:10 till 18:21 det samma... 11 minuter...

18:21 hade jag 50% kvar av batteriet.

Vid det här laget provade jag bara om det skulle hjälpa att stänga av HSDPA/HSUPA helt och hållet, men det gjorde det inte. Det gick itne att lyssna på streamad radio och nu slog jag på X1'ans inbyggda radio. P3 i lurarna alltså via panelen.

Nu, 2 timmar senare har jag 30% kvar. Whopper's användning av X1'an är då helt klart ljusår ifrån min i kapacitet. Jag kommer att ha slut på batteri efter 8 timmar och då har jag inte ens pillrat speciellt mycket med nallen alls.

Fy tusan vad jag är besviken.

Kanske uppenbart och något du redan kollat, har du stängt av WiFi? Det suger en del kräm, bluetooth i aktivt läge etc? Om du kör aktiv streaming via 3G som internetradio så drar det ju också ganska mycket tyvärr.

Så vitt jag vet så finns det inga mobiler som har mer batterikapacitet än X1:an i samma storleksklass (och om så marginellt). Den högupplösta skärmen drar lite mer kräm än de lågupplösta också ska man komma ihåg.

Jag är "nöjd" så länge batterier räcker en hel dag med mycket användning och 2-3 dagar med lite användning. Jag laddar alltid mobilen när jag inte använder den hemma (laddar och synkar möten, kontakter etc med USB ifrån datorn).

Har fortfarande inte fått min X1:a ännu, väntar fortfarande på Phonehouse sen jag beställde för 3 veckor sen, långsammast i världen...

/Roger

Postad 12 november 2008 - 08:13

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Klarar man inte en dag utan wlan..blåtand..mail..video påslaget så tycker jag ni ska lämna in telefonen..
Kan ju även va så att ni har kass täckning och att den drar mycket mer...Är det så att eran telefon hoppar mellan 3G å gsm ofta så lås den på gsm.....Det kan ni testa hur som helst..

Postad 12 november 2008 - 09:21

McGilljam
  • McGilljam
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Klarar man inte en dag utan wlan..blåtand..mail..video påslaget så tycker jag ni ska lämna in telefonen..
Kan ju även va så att ni har kass täckning och att den drar mycket mer...Är det så att eran telefon hoppar mellan 3G å gsm ofta så lås den på gsm.....Det kan ni testa hur som helst..

Jag håller med Mopar fullständigt.
Jag bor i Gävle och mig veterligen så är 3G-täckningen väldigt bra här. Ändock så pendlar den väldigt ofta mellan 3G och vanlig GSM

Sen är det som han säger, den borde klara en dag med WiFi på och lite pillrande och lyssnande på radio utan att den säckar...

Idag ska jag prova att låsa den på endast GSM och ge fan i streamad radio. Mitt test idag blir att uteslutande lyssna på ljudboken på jobbet och se hur det går, men det jag märkt redan är att även vanligt lyssnande på ljud/musik drar kräm. Skärm avstängt.

Inte för att det går att jämföra, men på min K810i kunde jag lyssna på en ljudbok i 16 timmar plus en massa sms'ande innan den dog. Där laddade jag endast den när jag sov.

Vad ska man med en X1'a till om man ständigt måste slå av features och vara nära ett ställa att ladda den på?

Här, köp en X1'a med det här och det här och du kan göra det här... men kom ihåg att du inte kan använda det om du inte har möjlighet att vara nära en laddningsstation.... *muttrar*

Postad 12 november 2008 - 09:38

Bjebb
  • Bjebb
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej gott folk, har en frågande angående telia surfport. Jag funderar nämligen på att köpa X1an med telia abonnemang och undrar då hur det funkar med telia surfport fastpris om man t.ex. vill använda program som google maps, msn osv? Eller räknas den data som skickas då som extra?

Sen visst har X1an riktig gps som inte behöver koppla upp sig för att ta positioner?

Postad 12 november 2008 - 09:50

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Jag håller med Mopar fullständigt.
Jag bor i Gävle och mig veterligen så är 3G-täckningen väldigt bra här. Ändock så pendlar den väldigt ofta mellan 3G och vanlig GSM

Sen är det som han säger, den borde klara en dag med WiFi på och lite pillrande och lyssnande på radio utan att den säckar...

Idag ska jag prova att låsa den på endast GSM och ge fan i streamad radio. Mitt test idag blir att uteslutande lyssna på ljudboken på jobbet och se hur det går, men det jag märkt redan är att även vanligt lyssnande på ljud/musik drar kräm. Skärm avstängt.

Inte för att det går att jämföra, men på min K810i kunde jag lyssna på en ljudbok i 16 timmar plus en massa sms'ande innan den dog. Där laddade jag endast den när jag sov.

Vad ska man med en X1'a till om man ständigt måste slå av features och vara nära ett ställa att ladda den på?

Här, köp en X1'a med det här och det här och du kan göra det här... men kom ihåg att du inte kan använda det om du inte har möjlighet att vara nära en laddningsstation.... *muttrar*

Jo visst är det så, men du får tänka på dagens teknik och vad som är möjligt. Om du har w-lan påslaget på en laptop som har ett batteri större än 3-4st hela X1'or så sackar den efter ett par timmar, du får 30min-1h mer batteritid utan w-lanet.

Vad är alternativen? Så vitt jag vet finns ingen annan mobil i samma storlek (eller överhuvudtaget) som räcker längre med samma typ av användning. Alla "PDA mobiler" har idag runt ca 1500mAh batteri och sändarna för mobilnät och w-lan drar ungefär lika mycket avsett tillverkare, ofta använder de även samma komponenter.

Tråkigt att du blivit besviken, begränsningen sitter i dagens teknik och fysisk storlek, inte för att X1:an är en dålig mobil jämfört med vad som finns på marknaden idag.

Som jag sa tidigare, jag hoppas på att kunna köra en hel dag med en hel del samtal, 3G surf och musiklyssnande på en laddning. Min Qtek 9000 drar ur batteriet ganska snabbt med den användningen och klarar knappt en dag med ett fräsht batteri om man brukar den aktivt hela dagen, och den är ungefär dubbelt så stor som X1:an med ett 1650mAh batteri.

/Roger

Postad 12 november 2008 - 09:53

Melone
  • Melone
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Kan inte synca hotmailen på X1 längre av nån anledning och tänkte ta bort kontot.
Men det verkar inte funka... rutan är bara grå?
Vet nån hur man gör för att deleta ett post konto?

Sen har just mitt hotmailkonto fått en stjärna * framför sig... det hade mitt telia konto innan.
Vad innebär det?

/Melone

Postad 12 november 2008 - 09:55

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Nu är det bara ni börjar värma upp inför flashnings karusellen börjar :)

UPDATE: SSPL runs fine with full tricolour screen (no more black screen crap anymore, woo hoo!), hardspl package is being prepared ... not too long now =) thanks testers & thanks for donations too

Edit
Jag skrev att en telefon ska klara en dag utan wlan..mail..video..
Jag kan dra ut mitt batteri på nån timma..Men grejen är ju att man åtminstånde vill kunna klara en dag med "normal" användning

Redigerat av moparman, 12 november 2008 - 09:57.

Postad 12 november 2008 - 10:33

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Börjar undra om det är något fel med min x1.a

När jag har tangentbordet ute, så skriver jag med tummarna och som naturligt det är så har jag pekfingrarna bakom skärmen, mot det plastskyddet som är bakom. Men känner av en liten kletig yta på utsidan av plastskyddet?

Postad 12 november 2008 - 10:53

McGilljam
  • McGilljam
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Jo visst är det så, men du får tänka på dagens teknik och vad som är möjligt. Om du har w-lan påslaget på en laptop som har ett batteri större än 3-4st hela X1'or så sackar den efter ett par timmar, du får 30min-1h mer batteritid utan w-lanet.

Vad är alternativen? Så vitt jag vet finns ingen annan mobil i samma storlek (eller överhuvudtaget) som räcker längre med samma typ av användning. Alla "PDA mobiler" har idag runt ca 1500mAh batteri och sändarna för mobilnät och w-lan drar ungefär lika mycket avsett tillverkare, ofta använder de även samma komponenter.

Tråkigt att du blivit besviken, begränsningen sitter i dagens teknik och fysisk storlek, inte för att X1:an är en dålig mobil jämfört med vad som finns på marknaden idag.

Som jag sa tidigare, jag hoppas på att kunna köra en hel dag med en hel del samtal, 3G surf och musiklyssnande på en laddning. Min Qtek 9000 drar ur batteriet ganska snabbt med den användningen och klarar knappt en dag med ett fräsht batteri om man brukar den aktivt hela dagen, och den är ungefär dubbelt så stor som X1:an med ett 1650mAh batteri.

/Roger

Ah, min käre vän, du ger mig perspektiv. Sånt gillar jag. Förklaringar på saker och ting.
Bara för det så kommer jag att tala om för dig och andra hur pass bra mitt försök med endast ljudbok och ett antal sms funkar för mig idag. Med 3G avslaget.

Kan dom inte komma med piratbatterier med lite mer kapacitet?

Nu är det bara ni börjar värma upp inför flashnings karusellen börjar :)

UPDATE: SSPL runs fine with full tricolour screen (no more black screen crap anymore, woo hoo!), hardspl package is being prepared ... not too long now =) thanks testers & thanks for donations too

Edit
Jag skrev att en telefon ska klara en dag utan wlan..mail..video..
Jag kan dra ut mitt batteri på nån timma..Men grejen är ju att man åtminstånde vill kunna klara en dag med "normal" användning

Haha... tusan Mopar vad jag läste fel.
Men kan du förklara det där med flashningen lite bättre. Jag hade problem med att tyda och förstå det du skrev. Jag verkar tydligen vara lite trög idag.

Postad 12 november 2008 - 11:10

jhenrikj
  • jhenrikj
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Hej gott folk, har en frågande angående telia surfport. Jag funderar nämligen på att köpa X1an med telia abonnemang och undrar då hur det funkar med telia surfport fastpris om man t.ex. vill använda program som google maps, msn osv? Eller räknas den data som skickas då som extra?

Sen visst har X1an riktig gps som inte behöver koppla upp sig för att ta positioner?

Sista frågan först, ja det är en riktig GPS som inte behöver nån uppkoppling för att fungera, den bara hittar satelliterna snabbare om den får använda uppkopplingen också...

Angående Telia kan jag inte svara dig, men maxtaxan via surfport är ju 9kr om dagen, du får fri datatrafik för 199:- i månaden, och det finns så många roliga/användbara saker på X1:an som gör att man vill vara uppkopplad hela tiden så då är ändå maxtaxan via surfport dyrare än fri datatrafik. Alltså skaffa fri trafik.

Postad 12 november 2008 - 11:26

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Min erfarenhet med Xperians batteritid är bra. Jag körde igår min ljudbok från kl 14.00 - 24.00 innan batteriet dog.. och då använde jag bluetooth hela tiden. 2 samtal och 3 sms skickade jag under dagen med.
Använder jag kabeln till lurarna lika många timmar har jag ca 40-50% batteri kvar.

Postad 12 november 2008 - 11:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
McGilljam

på www.xda-developers.com finns ett grymt forum med riktigt duktiga killar som fixar så att du tex kan flasha din Xperia...från xda

What is the SPL?
The SPL is mainly a bootloader which allows a ROM to be flashed onto your device. As has been uncovered recently (or known to the more astute longer) the SPL does more than just load and boot the ROM it sets various flags which can control the operation of the OS on the device. It also controls some operations between the OS and the device's hardware. SPLs come paired with shipped (or leaked) official ROMs and are meant to match the ROMs operation. Therefore, with each new ROM release there is likely to be a new SPL. As you read on you will learn more about the SPL...

What types of SPLs are there?
Basically there are two main types of SPLs. Hard and Soft.

A Hard SPL is one that is permanently flashed in your device memory and will boot up every time your device boots. To get into your SPL or Bootloader on the Kaiser/Tilt you want to hold down the camera button (all the way) and then soft-reset the phone (or turn it on if it was off). You will then see a tri-color screen known as the Bootloader (a.k.a. the SPL). The SPL that is shipped with your device, or upgraded from an official ROM is a Hard SPL. In short, if it is loaded into your device's firmware, and survives a hard-reset it is considered Hard.

A Soft SPL is a stand alone .exe that is run on your device from within the OS. It basically changes your OS from running Windows, to initializing the boot loader. A Soft SPL is only loaded into RAM temporarily and will not survive a hard-reset. To understand more about these, read on...

Så man installerar Hard-Spl och sen kan man flasha/installera en ny ROM

Vill du läsa mer om SPL och hur man gör för att flasha så kan du titta här
http://wiki.xda-deve...p... Questions?

Xperia är så pass ny så Hard-spl är inte släppt än men håll koll på xperia delen av deras forum

Postad 12 november 2008 - 11:53

McGilljam
  • McGilljam
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Min erfarenhet med Xperians batteritid är bra. Jag körde igår min ljudbok från kl 14.00 - 24.00 innan batteriet dog.. och då använde jag bluetooth hela tiden. 2 samtal och 3 sms skickade jag under dagen med.
Använder jag kabeln till lurarna lika många timmar har jag ca 40-50% batteri kvar.

Det där ska bli intressant att jämföra med.

Kan du uppskatta ungefärlig sammanlagd uppspelningstid?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.