Använder min Xtreamer Pro dagligen och har som många andra stött på en del problem, dock inte så allvarliga som att filer etc försvunnit och här är några tips på hur man ökar livslängden på både streamern och filerna.
1. Ominstallera firmware om så behövs. Gör helst detta på en nyformaterad hårddisk, formatera helst i Windows och klustersize (om jag minns namnet korrekt) ska vara standard.
1b. Har du ytterligare en hårddisk till fack B så formateras den också enligt samma princip.
2. Under Settings/Application bör det se ut såhär förutsatt att "maskinen" ska fungera någorlunda optimalt med det lilla ramminnet vi har tilö hands:
NAS - av. Har personligen inget större förtroende för streamerns nasfunktion.
UPnP Mediaserver - av.
Web Server - på.
FTP Server - av.
3. Under fliken System avaktiveras HDD Spindown, fläktfarten ställs på Hög då detta är säkrast. Power Off Timer av. Power Mode blir då Power Off.
4. Under fliken Spela Upp sätt Auto Run och DVD Auto Run på av.
5. Under fliken A/V stäng av funktioner som inte används eller stöds av kringutrustning. Allt för att optimera bild och ljudkvaliteten samt att minska på minnesåtgången i streamern. HDMI Chroma Sub-sampling Set 4:2:2 (standard default) bör funka för de flesta.
6. Under fliken Nätverk ställer du in dina inställningar manuellt och kör helst "trådat".
7. I datorn du ska komma åt streamern ifrån knappar du in den statiska ipadressen du tilldelat från routern. Väl inne i menyerna går du till Workgroup som bör vara samma som det lokala nätverkets, gärna microsofts egna WORKGROUP. Varje gång streamern och datorn startas om så bör du uppdatera workgroup i denna flik två gånger(!), fråga mig inte varför.
8. Efter en tids skyfflande av data via det lokala nätverket bör du köra en felsökning och defragmentering på båda hårddiskarna. Xtreamerexperter på deras forum snackar om att koppla streamern till datorn via USB dock så har jag upplevt att det är mycket simplare och säkrare att "göra detta själv", dvs lyfta ur disken/diskarna och plugga in dem på "vanligt" vis i datorn.
9. Kolla datorns nätverksinställningar gällande MTU, protokoll osv.
Detta inlägget är möjligtvis lite halvt förvirrat men jag hoppas att det är till någon hjälp. Eventuella facktermsmissar, stavfel osv skylls på total trötthet.
Good luck.