* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
7080 svar till detta ämne
Postad 13 november 2008 - 11:14
Unregistered27e1a232
-
Unregistered27e1a232
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag fattar inte hur det kan vara så olika på samma telefon? Finns ingen chans att min räcker mer än en dag! Att stänga av alla uppdateringar, WiFi, 3G mm verkar väl inte vara ngn lösning, då kan man väl lika bra stänga av den helt och återgå till ngn gammal modell som bara har telefon och SMS.
Är också rejält besviken på batteritiden. Har testat ett flertal HTC modeller med X1 är klart sämst! Och den har ändå betydligt högre specar än HTC. 500-600 timmar enligt: http://www.sonyerics...m...cc=se&lc=svDet är 20-25 dygn! Då ska inte batteriet vara dött på 2 dygn utan WiFi och ca 1 timmes radiolyssnade! Har pudh-mail påslaget men på min HTC S710 räckte batteriet 5-6 dagar med liknande användning.
Postad 13 november 2008 - 11:16
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
McGilljam
Jag tycker du ska reklamera telefonen...Den ska inte ha så dålig batteritid...
Om nu inte alla andra har rökt på
Edit
500-600 timmar är ju en utopi..
Såna där uppgifter stämmer ju aldrig..
Redigerat av moparman, 13 november 2008 - 11:18.
Postad 13 november 2008 - 11:23
Unregistered27e1a232
-
Unregistered27e1a232
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
McGilljam
Jag tycker du ska reklamera telefonen...Den ska inte ha så dålig batteritid... Om nu inte alla andra har rökt på 
Edit 500-600 timmar är ju en utopi.. Såna där uppgifter stämmer ju aldrig..
Sant att det är en utopi. Men att bara klara 10% av spec är ju rent ut sagt löjligt!
Postad 13 november 2008 - 11:29
MrAddee
-
MrAddee
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Gällande batteritiden.....
De första dagarna som jag använde telefonen stängde jag bara av skärmen när jag inte pillade på luren. Det resulterade i att telefonen blev varm och att batteriet blev dränerat ganska så fort. Om jag däremot först låser telefonen med knapplåset och sedan stänger av skärmen blir inte telefonen varm samt att batteriet räcker otroligt mycket längre. Är det någon annan som har upplevt detta?
/Andreas
Postad 13 november 2008 - 11:34
McGilljam
-
McGilljam
-
Användare
-
-
167 inlägg
Jag fattar inte hur det kan vara så olika på samma telefon? Finns ingen chans att min räcker mer än en dag! Att stänga av alla uppdateringar, WiFi, 3G mm verkar väl inte vara ngn lösning, då kan man väl lika bra stänga av den helt och återgå till ngn gammal modell som bara har telefon och SMS.
Precis min mening. Vad ska jag med allt gottiga till om jag måste stänga av allt? Jag tar bort min X1'an från medföljande laddare innan jag tar på mig skorna och åker till jobbet. Snålar verkligen på batteri på jobbet och kommer hem 8 timmar senare med en nalle som mer eller mindre måste laddas på en gång. Är också rejält besviken på batteritiden. Har testat ett flertal HTC modeller med X1 är klart sämst! Och den har ändå betydligt högre specar än HTC.
500-600 timmar enligt: http://www.sonyerics...m...cc=se&lc=sv Det är 20-25 dygn! Då ska inte batteriet vara dött på 2 dygn utan WiFi och ca 1 timmes radiolyssnade! Har pudh-mail påslaget men på min HTC S710 räckte batteriet 5-6 dagar med liknande användning.
Håller med... McGilljam
Jag tycker du ska reklamera telefonen...Den ska inte ha så dålig batteritid... Om nu inte alla andra har rökt på
Edit 500-600 timmar är ju en utopi.. Såna där uppgifter stämmer ju aldrig..
Ja, om jag ska kunna använda nallen till det den är gjord för så får jag nog det. Jag vill verkligen inte behöva slå av allt för att få den att räcka 8 timmar på jobbet. Var ut nyss på parkeringen och skruvade lite på bilen med ljudboken i örat. Tog som vanligt nallen från laddaren innan skorna åkte på och kom in 1 timme senare med 85% kvar... bara att lägga den på laddning igen innan jag drar till jobbet. Som tur är så är My Mobiler ett mycket bra program, för då kan jag pillra med nallen medans den laddar via datorn och styr allt på nallen därigenom oxå. På så sätt så har jag iaf ett fullladdat batteri när jag åker. Nästan så att man misstänker att "dom andra" har rökt på .... *skämtar bara*
Postad 13 november 2008 - 11:37
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Finns det inte någon här som kan tipsa om någon guru inom detta med inställning av e-post? Var och varannan verkar ju ha problem med detta. Please!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Svarar på mitt eget inlägg! Har nu talat med någon "guru" på Telia och fått bekräftat att det inte går att ha samma inställning för utgående e-post för olika operatörer/bredband. I mitt fall får jag alltså ha 6st e-postkonton (har 3 olika e-postadresser som jag vill skicka ifrån. Frågade samtidigt hur det är om man är uppkopplad via "Homerun"....då får man ha en omgång till eftersom det använder en annan utgående server!! Har fått tips om att använda annan port mm här i forumet (har inte hittat någon portinställning) men det kanske fungerar med andra operatörer??
Postad 13 november 2008 - 11:40
McGilljam
-
McGilljam
-
Användare
-
-
167 inlägg
Sant att det är en utopi. Men att bara klara 10% av spec är ju rent ut sagt löjligt!
Haha... ja... du har så himla rätt... Gällande batteritiden..... De första dagarna som jag använde telefonen stängde jag bara av skärmen när jag inte pillade på luren. Det resulterade i att telefonen blev varm och att batteriet blev dränerat ganska så fort. Om jag däremot först låser telefonen med knapplåset och sedan stänger av skärmen blir inte telefonen varm samt att batteriet räcker otroligt mycket längre. Är det någon annan som har upplevt detta?
/Andreas
Jag upplever att när jag lyssnade på ljudbok med PocketMusic Bundle 5 så blev batteriet varmt... men med Pocket Player så försvann det... Jag har däremot inte provat att låsa telefonen med knapplås som du säger, men jag ska så klart göra detta då alla tips mottages tacksamt. Sen upplevde jag att SPB Mobile Shell låg och drog lite resurser så det är nu avinstallerat... på test... och batteriet räcker lite längre... tror jag iaf.
Postad 13 november 2008 - 12:14
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Haha... ja... du har så himla rätt...
Jag upplever att när jag lyssnade på ljudbok med PocketMusic Bundle 5 så blev batteriet varmt... men med Pocket Player så försvann det...
Jag har däremot inte provat att låsa telefonen med knapplås som du säger, men jag ska så klart göra detta då alla tips mottages tacksamt.
Sen upplevde jag att SPB Mobile Shell låg och drog lite resurser så det är nu avinstallerat... på test... och batteriet räcker lite längre... tror jag iaf.
Ringde X1-support angående mina E-postproblem och passade samtidigt på att fråga om det gick att koppla in knapplåset automatiskt innan den släcker skärmen men det finns ingen sådan möjlighet så det måste man då göra manuellt innan man släcker skärmen.
Postad 13 november 2008 - 12:45
McGilljam
-
McGilljam
-
Användare
-
-
167 inlägg
Ringde X1-support angående mina E-postproblem och passade samtidigt på att fråga om det gick att koppla in knapplåset automatiskt innan den släcker skärmen men det finns ingen sådan möjlighet så det måste man då göra manuellt innan man släcker skärmen.
Auto Lock Hi all, this is mainly an auto locking program which utilizes the Windows Locking for partial locking (phone related keys are active) or complete locking (no keys are active).
It can be considered as an add-on to other programs which provide the User Interface, an 'In Call Locker' with some goodies as mentioned later on which may or not depend on whether the device is locked (with any program that uses the Windows locking).
The locking can be activated at the following events: 1. After a specified period of idle time (no screen tapping or touching the keyboard). 2. After the device has waken up. 3. During a call ("In-Call Locking" Partial or Full).
Finns hos XDA-DEVELOPERS.
Postad 13 november 2008 - 12:51
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Auto Lock
Hi all, this is mainly an auto locking program which utilizes the Windows Locking for partial locking (phone related keys are active) or complete locking (no keys are active).
It can be considered as an add-on to other programs which provide the User Interface, an 'In Call Locker' with some goodies as mentioned later on which may or not depend on whether the device is locked (with any program that uses the Windows locking).
The locking can be activated at the following events: 1. After a specified period of idle time (no screen tapping or touching the keyboard). 2. After the device has waken up. 3. During a call ("In-Call Locking" Partial or Full).
Läste i tråden Widowsmobiler om XDA. Tydligen ersätter man BIOS och andra konstigheter som gör att telefonens garanti försvinner. Låter lite skärrande i nuvarande läge?? Hur är det med detta?
Postad 13 november 2008 - 13:03
Melone
-
Melone
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Var det nån som lyckades lösa varför MMS bilderna var så små i storlek trots att det är valt att bilden ska vara som ursprung?
/Melone
Redigerat av Melone, 13 november 2008 - 13:03.
Postad 13 november 2008 - 14:14
McGilljam
-
McGilljam
-
Användare
-
-
167 inlägg
Läste i tråden Widowsmobiler om XDA. Tydligen ersätter man BIOS och andra konstigheter som gör att telefonens garanti försvinner. Låter lite skärrande i nuvarande läge?? Hur är det med detta?
Ja om du lägger in ett nytt ROM ja... Auto Lock däremot är ett litet "hack/progg" som jag kan utläsa det och skall således inte påverka garantin. BTW...
Ringde X1's support idag om min batteritid.
Att tömma nallens batteri till 20% på att lyssna på endast ljudbok i 5 timmar är normalt, då processorn ändå arbetar väldigt mycket.
Sånt svar fick jag iaf....
Postad 13 november 2008 - 14:23
Zoobo
-
Zoobo
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Ja om du lägger in ett nytt ROM ja...
Auto Lock däremot är ett litet "hack/progg" som jag kan utläsa det och skall således inte påverka garantin.
BTW...
Ringde X1's support idag om min batteritid.
Att tömma nallens batteri till 20% på att lyssna på endast ljudbok i 5 timmar är normalt, då processorn ändå arbetar väldigt mycket.
Sånt svar fick jag iaf....
Applåder
Postad 13 november 2008 - 15:05
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Det verkar som telefonen inte kopplar upp direkt när man svarar. Tydligen låter man långt borta när man svarar. Får höra hela tiden "vilken konstig telefon du har" - irriterande! Någon annan som har dessa problem?
Postad 13 november 2008 - 15:29
miki2
-
miki2
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Det verkar som telefonen inte kopplar upp direkt när man svarar. Tydligen låter man långt borta när man svarar. Får höra hela tiden "vilken konstig telefon du har" - irriterande! Någon annan som har dessa problem?
Haha! "Vilken konstig telefon du har!", det har jag fått höra i flera år med min Qtek 9000. Dock var det dom som stod bredvid när jag ringde som sa det. Jag tycker faktiskt ljudet i min X1a är bra, bättre än min gamla. Kan vara fel på din lur. /Miki
Postad 13 november 2008 - 16:07
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Hjälp!
Jag har råkat lägga in en bild som bakgrund i Today sidan (den utan stor klocka) som är normalt har Xperia bakgrunden! Hur hittar jag den gamla bilden igen? den svarta med stimma av färger i mitten.
Tack på förhand Björn Ryrå
Gå in till Start -> Inställningar -> Personligt -> IdagBocka ur " Använd den här bilden som bakgrund"
Postad 13 november 2008 - 16:12
joel80
-
joel80
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Svarar på mitt eget inlägg!
Har nu talat med någon "guru" på Telia och fått bekräftat att det inte går att ha samma inställning för utgående e-post för olika operatörer/bredband. I mitt fall får jag alltså ha 6st e-postkonton (har 3 olika e-postadresser som jag vill skicka ifrån. Frågade samtidigt hur det är om man är uppkopplad via "Homerun"....då får man ha en omgång till eftersom det använder en annan utgående server!!
Har fått tips om att använda annan port mm här i forumet (har inte hittat någon portinställning) men det kanske fungerar med andra operatörer??
Guru?? Hahaha.. knappast.. Jag använder som sagt samma utgående server till all min mail oavsett vad jag är uppkopplad mot. Har ett telia mailkonto där jag använder autentiserad utgående server mailout.telia.com med SSL till både det kontot och två andra konton som inte är teliakonton. Tror att det går via port 465, men hittar inte heller inställningen för det på telefonen. //Joel
Postad 13 november 2008 - 16:28
kumlan
-
kumlan
-
Rookie
-
5 inlägg
Auto Lock
Hi all,
this is mainly an auto locking program which utilizes the Windows Locking for partial locking (phone related keys are active)
or complete locking (no keys are active).
It can be considered as an add-on to other programs which provide the User Interface, an 'In Call Locker'
with some goodies as mentioned later on which may or not depend on whether the device is locked (with any program that uses
the Windows locking).
The locking can be activated at the following events:
1. After a specified period of idle time (no screen tapping or touching the keyboard).
2. After the device has waken up.
3. During a call ("In-Call Locking" Partial or Full).
Hur instalerar jag detta
Redigerat av kumlan, 13 november 2008 - 16:32.
Postad 13 november 2008 - 16:34
joel80
-
joel80
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Var det nån som lyckades lösa varför MMS bilderna var så små i storlek trots att det är valt att bilden ska vara som ursprung?
/Melone
Nja.. efter en hard reset jag gjorde p.g.a andra saker så funkar det ibland.. jag ska försöka hitta en gemensam nämnare. //Joel
Postad 13 november 2008 - 17:19
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Guru?? Hahaha.. knappast.. Jag använder som sagt samma utgående server till all min mail oavsett vad jag är uppkopplad mot.
Har ett telia mailkonto där jag använder autentiserad utgående server mailout.telia.com med SSL till både det kontot och två andra konton som inte är teliakonton. Tror att det går via port 465, men hittar inte heller inställningen för det på telefonen.
//Joel
Hur vet du då detta om porten? X1-support skulle titta på detta med mail och se om man inte i varje fall kunde ställa in så att man alltid e-postar via operatören trots telefonens prioritering. Annars var deras tips att lägga upp ett G-mailkonto.
Postad 13 november 2008 - 17:40
rolepe
-
rolepe
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag har ett problem med min telefon.
Det finns ett bakgrundsbrus hela tiden när jag ska lyssna i luren vid ett samtal. Om jag slår på högtalaren så försvinner ljudet. Det finns alltså bara där när man pratar "normalt" i telefonen.
Dessutom är grundvolymen för tal väldigt hög. Jag har satt den på den lägsta möjliga volymen, men trots detta upplever jag volymen som väldigt hög. Detta kan ju vara relaterat till bruset.
Någonting säger mig att om det finns ett ~försteg i telefonen så står volymen på max där - för att göra det till en parallell i stereo-världen.
Någon som har samma problem eller vet hur man ställer grundvolymen för samtal?
Postad 13 november 2008 - 18:20
brooks
-
brooks
-
Rookie
-
5 inlägg
Måste skriva av mig lite..
Skaffade x1 för en vecka sen och trodde lite på den.
Batteri....Bluetooth gör mig galen, helt oanvändbart en dag (ca:10tim) max 5 kom jag upp i utan wi-fi.
Har följande inställning:endast gsm, nätverk på mitten och har att den släcker skärm efter 1min men aldrig stänger av för då slocknar bt och förlorar kontakten med peltor ws-4. kör även msn i nätverk ibland (wi-fi).
Detta gjorde jag även med p990i och den varar ca:1 dygn. skillnad med samma funktioner..
Kopplar jag bort wi-fi så kom jag upp i 5 tim med 10tal samtal och 5 sms. annars kanske 3 tim ligger jag på.
KATASTROF! då detta är min jobbetelefon och litar på mitt headset då man inte kan vara utan det i min miljö
(Peltor ws-4 e kanon!  ).
Nä x1 åkte in i byrån och old p990 fram igen : trist med dyr telefon och jag gillar designen, möjligheterna, utstrålar kvalite annars. Den har aldrig hängt sig vilket p990i gör lite då och då.
Ock så e de!
Hjälp! hur göra?
Postad 13 november 2008 - 18:45
joreimer
-
joreimer
-
Användare
-
-
214 inlägg
Måste skriva av mig lite.. Skaffade x1 för en vecka sen och trodde lite på den. Batteri....Bluetooth gör mig galen, helt oanvändbart en dag (ca:10tim) max 5 kom jag upp i utan wi-fi. Har följande inställning:endast gsm, nätverk på mitten och har att den släcker skärm efter 1min men aldrig stänger av för då slocknar bt och förlorar kontakten med peltor ws-4. kör även msn i nätverk ibland (wi-fi). Detta gjorde jag även med p990i och den varar ca:1 dygn. skillnad med samma funktioner.. Kopplar jag bort wi-fi så kom jag upp i 5 tim med 10tal samtal och 5 sms. annars kanske 3 tim ligger jag på. KATASTROF! då detta är min jobbetelefon och litar på mitt headset då man inte kan vara utan det i min miljö (Peltor ws-4 e kanon! ). Nä x1 åkte in i byrån och old p990 fram igen : trist med dyr telefon och jag gillar designen, möjligheterna, utstrålar kvalite annars. Den har aldrig hängt sig vilket p990i gör lite då och då. Ock så e de! Hjälp! hur göra?
Man måste stänga ner telefonen med av/på-knappen, det är ett krav för lång batteritid. Den borde inte stänga ner BT, har du satt på BT och stängt av telefonen och satt på den igen så att rätt registervärden ställs in?
Redigerat av joreimer, 13 november 2008 - 18:46.
Postad 13 november 2008 - 18:46
Unregistered381bdcb6
-
Unregistered381bdcb6
-
Rookie
-
5 inlägg
Måste skriva av mig lite.. Skaffade x1 för en vecka sen och trodde lite på den. Batteri....Bluetooth gör mig galen, helt oanvändbart en dag (ca:10tim) max 5 kom jag upp i utan wi-fi. Har följande inställning:endast gsm, nätverk på mitten och har att den släcker skärm efter 1min men aldrig stänger av för då slocknar bt och förlorar kontakten med peltor ws-4. kör även msn i nätverk ibland (wi-fi). Detta gjorde jag även med p990i och den varar ca:1 dygn. skillnad med samma funktioner.. Kopplar jag bort wi-fi så kom jag upp i 5 tim med 10tal samtal och 5 sms. annars kanske 3 tim ligger jag på. KATASTROF! då detta är min jobbetelefon och litar på mitt headset då man inte kan vara utan det i min miljö (Peltor ws-4 e kanon! ). Nä x1 åkte in i byrån och old p990 fram igen : trist med dyr telefon och jag gillar designen, möjligheterna, utstrålar kvalite annars. Den har aldrig hängt sig vilket p990i gör lite då och då. Ock så e de! Hjälp! hur göra?
Välkommen till klubben Efter att ha spenderat typ en timme per dag sen i februari till att söka senaste nytt om den här telefonen så köpte jag den, hängandes på låset den 10 okt. Det tog 2 timmar att inse att en större pile of steaming shit har man aldrig råkat ut för. Nu är den såld med brakförlust, och den trogna P910an är tillbaka. Som förövrigt måste vara den bästa ericssonluren någonsin. Brakförlusten till trots, så är jag mycket nöjd över mitt beslut. Hade jag väntat nån månad till så hade jag fått ännu mindre, det fullkomligt haglar Xperior på blocket (undrar varför)....
Postad 13 november 2008 - 18:52
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Verkar vara väldigt varierande batteritid...Allt från riktigt bra till totalt värdelöst..
Ni som inte ens klarar en dag utan avancerade funktioner påslagna...
Bara ringa nåra samtal å skicka ett fåtal sms...
Skicka in telefonen
Edit
Trasiga telefoner finns i alla märken
Redigerat av moparman, 13 november 2008 - 18:53.
Postad 13 november 2008 - 19:41
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
Om telefonen inte klarar att gå minst 12-14 timmar utan någon tung användning (minst 1 timme + högupplöst film, Wifi eller 3G internetsurf, GPS navigering etc) så är det FEL på den, skicka in omedelbart!! Däremot med flera timmars brukning som internet mediakonsol/laptop då är en hel dag utan laddning bra! Bluetooth ska kunna vara på en hel dag också utan problem, Wifi drar rätt mycket sås även om man inte är kopplat mot en accesspunkt. /Roger
Postad 13 november 2008 - 20:06
Toob
-
Toob
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Om telefonen inte klarar att gå minst 12-14 timmar utan någon tung användning (minst 1 timme + högupplöst film, Wifi eller 3G internetsurf, GPS navigering etc) så är det FEL på den, skicka in omedelbart!! Däremot med flera timmars brukning som internet mediakonsol/laptop då är en hel dag utan laddning bra!
Bluetooth ska kunna vara på en hel dag också utan problem, Wifi drar rätt mycket sås även om man inte är kopplat mot en accesspunkt.
/Roger
Efter 3 veckor kan jag tala om att om man laddar min telefon till 100% nu, sedan kör 3 dagar med både gps tom tom 1 tim/dag , samtal ca: 2 tim/dag, Bluetooth headset med musik ca: 3 timmar/dag samt w-lan 2 tim/dag samt allmänt pill (1tim/dag) och sedan dog telefonen och det var dax att ladda. Så kan jag säga att jag haft tur (Utmärkt batteri) eftersom många säger att de har så dåligt. Det är för övrigt min första wmobil hade tidigare P990 och den räckte ca: 1 dag med samma spec. Otur då och tur nu??!! Kan bara säga att efter att installerat vissa program så vill jag inte vara den utan.
Redigerat av Toob, 13 november 2008 - 20:07.
Postad 13 november 2008 - 20:11
Unregisteredddd15e7a
-
Unregisteredddd15e7a
-
Rookie
-
6 inlägg
Fick min Xperia idag. Är ganska nöjd än så länge men har en hel del frågor. Känner mig ganska borta med Windows Mobile. Skulle uppskatta om någon kunde ta sig tid och svara på frågorna nedan.
1. Hur installerar jag Spb shell? Jag laddade ner programmet till datorn och installerade från datorn till luren men alla paneler är fortfarande kvar. Hur gör jag för att endast ha Spb Shell utan alla förbaskade paneler?
2. Mobilen går inte in i viloläge när ett program är igång verkar det som. Har installerat Skype och skulle helst vilja ha det igång jämt men när det är igång slocknar aldrig skärmen. Den lär ju dra en hel del ström på grund av detta. Går det att ställa in så att mobilen går in i viloläge även om Skype är igång?
3. Hur gör jag för att sätta in foton i min kontaktlista?
4. Går det att minimera programfönster och växla mellan öppna program?
Mvh
Robster
Postad 13 november 2008 - 20:12
Chiliwise
-
Chiliwise
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Gå in till Start -> Inställningar -> Personligt -> Idag Bocka ur "Använd den här bilden som bakgrund"
Fan... vad det så enkelt! Tack för hjälpen!! Björn
Postad 13 november 2008 - 20:37
attraction
-
attraction
-
Rookie
-
2 inlägg
är det någon som vet om man kan byta bakgrundsfärg på spb mobile shell?
Postad 13 november 2008 - 20:58
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
är det någon som vet om man kan byta bakgrundsfärg på spb mobile shell?
Har sett att det går i den "skarpa versionen" men det här verkar vara ngn bantad version så det går inte. Jag kan i alla fall inte hitta några inställningar för detta! Det verkar finnans en hel del inställningar till i den "riktiga".
Postad 13 november 2008 - 20:59
Nisse Järnet
-
Nisse Järnet
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Ang batteritiden, igår åkte jag runt i bilen 20mil, mycket ute på landet med tveksam täckning.
Surfade i ca 2h, skickade 10 sms, tog emot 2 mail, talade i telefon 5min och startade om den ett par gånger, fifflade med inställningar och installerade lite program samt lyssnade 10min på streamad webradio. Mobilen syncar även Hotmail varje timme.
Hade 100% när jag åkte hemifrån, och 50-60% när jag kom hem 7-8h senare. Det tycker jag är helt ok iaf =)
Körde med Telenor förut, men porterade till Telia (fri surf med turbo 3G) igår, med Telenor körde den H hela tiden när det fanns tillgängligt, Telia kör 3G när man inte gör nåt eller bara ringer/smsar och hoppar över till H direkt man syncar mail eller surfar eller nåt. Smidigt =) Får oftast drygt 3000kbit i TPtest.
Edit: om jag kollar på två "original" Prison Break avsnitt i CorePlayer försvinner 10-20% om jag inte missminner mig, väldigt bra tycker jag
Redigerat av Nisse Järnet, 13 november 2008 - 21:04.
Postad 13 november 2008 - 21:06
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Fick min Xperia idag. Är ganska nöjd än så länge men har en hel del frågor. Känner mig ganska borta med Windows Mobile. Skulle uppskatta om någon kunde ta sig tid och svara på frågorna nedan.
3. Hur gör jag för att sätta in foton i min kontaktlista?
Mvh Robster
Du får gå in i redigera kontakt och välja en bild i "ändra bild".
Postad 13 november 2008 - 21:12
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
4. Går det att minimera programfönster och växla mellan öppna program?
Mvh Robster
Minimera gör du genom att trycka ok! Du kan definiera inställningar av knapp i Inställningar/Personligt/Knappar. Där kan du t.ex ge "right key (hold)" funktionen "Switch Programs". När du sedan håller ner den så kan du välja mellan dina öppna program.
Postad 13 november 2008 - 21:43
MrAddee
-
MrAddee
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Halloj Boyz & Girlz....
Försöker installera Skype på luren men får bara ett felemddelande om att "... är inte ett giltigt Pocket-PC program". Någon annan som räkat ut för detta? Kör ni Fring istället??
/Andreas
Postad 13 november 2008 - 21:45
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Välkommen till klubben
Efter att ha spenderat typ en timme per dag sen i februari till att söka senaste nytt om den här telefonen så köpte jag den, hängandes på låset den 10 okt.
Det tog 2 timmar att inse att en större pile of steaming shit har man aldrig råkat ut för. Nu är den såld med brakförlust, och den trogna P910an är tillbaka. Som förövrigt måste vara den bästa ericssonluren någonsin.
Brakförlusten till trots, så är jag mycket nöjd över mitt beslut. Hade jag väntat nån månad till så hade jag fått ännu mindre, det fullkomligt haglar Xperior på blocket (undrar varför)....
Jag tillhör dom som tvingats skicka in telefonen på service. Känns som det är bristande kvallite på telefonerna. Barnsjukdommar osv. Min GPS la av. Vad jag förstått så har det varit typiskt Sony Ericsson enda sen dess de slutade heta bara Ericsson. Detta till trots tycker jag att det just nu är den bästa telefonen som finns på marknaden. Den dag en version av touch HD med qwerty kommer kan den regera. Men som det ser ut nu finns det ingen annan telefon med så underbar skärm, qwerty och extra allt som xperian har. När det gäller Sony Ericsson med deras urkassa support och ovilja till att stå upp för vad dom lovar så är detta min sista telefon från dom. Jag håller mig i framtiden till HTC direkt. Vem vet en vacker dag kanske Nokia kommer tillbaka med en bra telefon med ett vettigt OS på.
Postad 13 november 2008 - 22:14
Nisse Järnet
-
Nisse Järnet
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Halloj Boyz & Girlz.... Försöker installera Skype på luren men får bara ett felemddelande om att "... är inte ett giltigt Pocket-PC program". Någon annan som räkat ut för detta? Kör ni Fring istället??
/Andreas
Jag tankade Skype till WM pro, funkar kalasfint
Postad 13 november 2008 - 22:18
Pubba
-
Pubba
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Här är ett program som jag skrev för att jag blev trött på att behöva välja en separat panel bara för att kunna lyssna på FM-radio.
Programmet laddar standardpanelernas dll-filer och aktiverar dom som "nästan" vanliga program.
Efter installationen så finns det två extra ikoner under Program, en för Radio och en för Media Experience. Det fungerar också att t.ex koppla en knapp till radio/media så att det blir mer lättillgängligt.
Tyvärr så tar radioprogrammet några sekunder att stänga ner, men det får man leva med för tillfället. Det var en ganska komplicerad rutin för att frigöra det från minnet, iallafall om man ville kunna starta det en gång till!
Hoppas att någon annan än jag själv tycker att det är användbart
// Pubba
Här är en uppdaterad version som fixar så att det går att använda opt/key-pad:en i programmen + några småfixar! Avinstallera tidigare version innan installation för säkerhets skull.
Redigerat av Pubba, 13 november 2008 - 22:20.
Postad 13 november 2008 - 22:26
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Här är en uppdaterad version som fixar så att det går att använda opt/key-pad:en i programmen + några småfixar!
Avinstallera tidigare version innan installation för säkerhets skull.
Nice. Hur gick det med touch flow 3D. Fick du tag på engelska?
Postad 13 november 2008 - 22:31
Pubba
-
Pubba
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nice. Hur gick det med touch flow 3D. Fick du tag på engelska?
Nä tyvärr så har jag inte fått några bilder på engelska. Men skulle gärna vilja lägga in det som standard.
Postad 13 november 2008 - 22:35
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Nä tyvärr så har jag inte fått några bilder på engelska. Men skulle gärna vilja lägga in det som standard.
Fråga på xda många med engelska telefoner där.
Postad 13 november 2008 - 22:46
Pubba
-
Pubba
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Fråga på xda många med engelska telefoner där.
Är det inte så att om man ändrar i "Inst./Nationella inst." till engelska så visas TF3D också på engelska? Kan inte kolla eftersom jag inte har TF3D installerat just nu. Om det visas på engelska så borde det ju bara vara att ta ett screen-shot med MyMobiler.
Postad 13 november 2008 - 23:01
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Är det inte så att om man ändrar i "Inst./Nationella inst." till engelska så visas TF3D också på engelska?
Kan inte kolla eftersom jag inte har TF3D installerat just nu.
Om det visas på engelska så borde det ju bara vara att ta ett screen-shot med MyMobiler.
Kan nån testa detta. Snyft.... Saknar min telefon
Postad 13 november 2008 - 23:09
glimbrink
-
glimbrink
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tjena igen, en fråga bara om man kan kolla hur många sms man har skickat under en viss period eller per månad eller dyl?
Har Gloclnet och får skicka 2000 sms i månaden men eftersom jag skickar rätt många så blir det kanske för mycket och kan inte kolla under glocalnets hemsida....
Tacksam för svar!
Postad 13 november 2008 - 23:20
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Jag har idag äntligen fått tid att hämta ut min Xperia, de första intrycken är klart positiva, särskilt efter att ha läst en del i tråden om diverse problem. Men det är kanske bara en fördel att man inte fick en telefon från första "batchen"? Det är min första WM-mobil och en del har ju skrivit att de känner sig helt vilsna, men jag måste säga att att de mesta verkar enkelt och logisk.
Det har talats en del om batteritid och jag har lekt/använt telefonen oavbrutet de senaste sex timmarna och battteriet är nere på 50%. Det har varit en hel del surfande via WLAN, Opera är klart bättre än IE. Jag har inte installerat så många program förutom SPB Shell panelen. Jag har lagt in tre emailadresser och hämtat hem en hel del email.
Det som jag kan anmärka på än så länge är att batteriluckan lossnar väldigt lätt. Adobe Acrobat LE 2.5 klarade inte av att visa en PDF-offert som fanns som bilaga till ett email. (Finns det en nyare version? Hur/var hämtar man den?) Sedan är kameran ganska mycket sämre än på min gamla N95:a, iaf vad jag kan bedöma av de första bilderna. I övrigt så är telefonen hästlängder bättre och mer "färdig" än N95:an var med första mjukvaran. Man kan alltid hoppas att nästa version av WM blir bättre anpassad för att styras med finger och inte kräver penna lika ofta.
Redigerat av Tomas L, 13 november 2008 - 23:25.
Postad 13 november 2008 - 23:25
Nisse Järnet
-
Nisse Järnet
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag har idag äntligen fått tid att hämta ut min Xperia, de första intrycken är klart positiva, särskilt efter att ha läst en del i tråden om diverse problem. Men det är kanske bara en fördel att man inte fick en telefon från första "batchen"? Det är min första WM-mobil och en del har ju skrivit att de känner sig helt vilsna, men jag måste säga att att de mesta verkar enkelt och logisk.
Det har talats en del om batteritid och jag har lekt/använt telefonen oavbrutet de senaste sex timmarna och battteriet är nere på 50%. Det har varit en hel del surfande via WLAN, Opera är klart bättre än IE. Jag har inte installerat så många program förutom SPB panelen. Jag har lagt in tre emailadresser och hämtat hem en hel del email.
Det som jag kan anmärka på än så länge är att batteriluckan lossnar väldigt lätt. Adobe Acrobat LE 2.5 klarade inte av att visa en PDF-offert som fanns som bilaga till ett email. (Finns det en nyare version? Hur/var hämtar man den?) Sedan är kameran ganska mycket sämre än på min gamla N95:a, iaf vad jag kan bedöma av de första bilderna. I övrigt så är telefonen hästlängder bättre och mer "färdig" än N95:an var med första mjukvaran. Man kan alltid hoppas att nästa version av WM blir bättre anpassad för att styras med finger och inte kräver penna lika ofta.
Jag fick böja till min lucka lite, nu sitter den perfekt =)
Postad 14 november 2008 - 04:03
winkelhock
-
winkelhock
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag tillhör dom som tvingats skicka in telefonen på service. Känns som det är bristande kvallite på telefonerna. Barnsjukdommar osv. Min GPS la av. Vad jag förstått så har det varit typiskt Sony Ericsson enda sen dess de slutade heta bara Ericsson.
Detta till trots tycker jag att det just nu är den bästa telefonen som finns på marknaden. Den dag en version av touch HD med qwerty kommer kan den regera. Men som det ser ut nu finns det ingen annan telefon med så underbar skärm, qwerty och extra allt som xperian har.
När det gäller Sony Ericsson med deras urkassa support och ovilja till att stå upp för vad dom lovar så är detta min sista telefon från dom. Jag håller mig i framtiden till HTC direkt. Vem vet en vacker dag kanske Nokia kommer tillbaka med en bra telefon med ett vettigt OS på.
Halloj ! Tänkte på det du sa om gpsen ! att den pajat du hade inte installerat Advance Config och aktiverat assisted GPS i den det står att det är avslaget som orginal i X1 men det kan ha nått att göra med att det inte finns nått eget GPS chip i telefonen utan att prosessorn används för den funktionen Jag fick inte igång min GPS när jag aktiverat den stod bara att den tappat signalen för nån minut sen och andra konstiga meddelanden sen kan jag absolut rekomendera att installera wayfinder som följer med fast att du inte använder och inga kartor behöver laddas ner till den heller bara starta programmet sen det är installerat och låt den uppdatera via nätet den den gjorde att min Tomtom hittar satteliterna nästan omedelbart innan kunde det ta flera minuter
Postad 14 november 2008 - 04:13
winkelhock
-
winkelhock
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Halloj ! Tänkte på det du sa om gpsen ! att den pajat du hade inte installerat Advance Config och aktiverat assisted GPS i den det står att det är avslaget som orginal i X1 men det kan ha nått att göra med att det inte finns nått eget GPS chip i telefonen utan att prosessorn används för den funktionen Jag fick inte igång min GPS när jag aktiverat den stod bara att den tappat signalen för nån minut sen och andra konstiga meddelanden
sen kan jag absolut rekomendera att installera wayfinder som följer med fast att du inte använder och inga kartor behöver laddas ner till den heller bara starta programmet sen det är installerat och låt den uppdatera via nätet
den den gjorde att min Tomtom hittar satteliterna nästan omedelbart innan kunde det ta flera minuter
Är det nån som hört något nytt om ryktet att don stoppat försäljningen ? Såg tråden tidigare men sen blev det ju tyst om det tänkte att det kan ju beröra nått man går och irriterar sig på ingen mer än jag som irriterar sig på att knapparna under displayen slocknar så fort och tex inte tänds vid inkommande samtal så man ser knapparn om det är mörkt
Postad 14 november 2008 - 07:46
McGilljam
-
McGilljam
-
Användare
-
-
167 inlägg
Här är en uppdaterad version som fixar så att det går att använda opt/key-pad:en i programmen + några småfixar!
Avinstallera tidigare version innan installation för säkerhets skull.
Tack Pubba. Verkar bara jag som uppskattar ditt jobb med det där Nej men allvarligt. Jag har testa det nu och radion funkar kanon. Den tar ju inte så mycket längre på sig att stänga sig än vad panelens gör. Det andra... mediaskräpet som dom lagt in men som du fått funka u tan paneler, det var riktigt värdelöst. Det är ju ine ditt fel iaf... Tack för ditt jobb där Pubba...
Postad 14 november 2008 - 08:23
McGilljam
-
McGilljam
-
Användare
-
-
167 inlägg
Jag har testat att låsa telefonen och slå av skärmen helt...
Igår när jag kom hem efter jobbet så slog den precis om till 40% batteri... och då har jag lyssnat ganska mycket på ljudbok...Det tar sig kanske... lite.. eller... ja... erhm
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|