Buuh! Jag kan inte tänka mig ngra OS-funktioner som skulle kräva så mkt minne.
Sony PlayStation 4 (PS4) 500GB 2013
(Spelkonsoler)
|
9
|
(303)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation TV 2013 1GB
(Spelkonsoler)
|
8
|
(10)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 4 (PS4) 500GB (inkl. Killzone Shadow Fall) 2013
(Spelkonsoler)
|
9
|
(5)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 4 (PS4) Pro 2016 1TB
(Spelkonsoler)
|
9
|
(101)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 4 (PS4) Slim 500GB 2016
(Spelkonsoler)
|
9
|
(48)
|
3 945:- |
Köptips med allt vad det innebär, tex prat om butiker. (4854 inlägg)
|
3 år sedan |
Playstation Pro (2679 inlägg)
|
5 år sedan |
Hårddiskbyte PS4. (284 inlägg)
|
5 år sedan |
Demonstrationer av Hemmabio Projektorer & Filmdukar mm. (27 inlägg)
|
7 år sedan |
Playstation 4 kameran (119 inlägg)
|
9 år sedan |
Star Wars: Battlefront (DICE) [PC|X1|PS4] (696 inlägg)
|
9 år sedan |
PS4 + SingStar + Wireless mic? (1 inlägg)
|
10 år sedan |
Playstation 4, Problem och lösningar (490 inlägg)
|
10 år sedan |
PS4 - ljudproblem via Optical (6 inlägg)
|
10 år sedan |
PS4: Priser, förbokningar, bundles mm (4173 inlägg)
|
10 år sedan |
Spelkonsollstips (6 inlägg)
|
10 år sedan |
Playstation Vita TV (72 inlägg)
|
10 år sedan |
Handkontrollens (fick)lampa [PS4] (261 inlägg)
|
10 år sedan |
Titan one adapter för ps4 mm. (13 inlägg)
|
11 år sedan |
Netflix + PS4 + Marantz/Denon-förstärkare och DD+ (2 inlägg)
|
12 år sedan |
Postad 26 July 2013 - 16:04
Postad 26 July 2013 - 17:15
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=635306
PVR funktionen lär ta upp en del. Svårt att spela rakt in på disk om nu disken ska användas till spel.
Sen lär man ta höjd för alla bakgrunds task.
Inte orolig direkt. Gott om minne.
Undrar hur det hade sett ut med 4GB istället.
Postad 26 July 2013 - 17:28
ryktades om 512MB när PS4an skulle ha 4GB.Undrar hur det hade sett ut med 4GB istället.
... Men utvecklarna ville ha mer minne så Sony stoppade in 8GB och ger utvecklarna 4,5GB minne att jobba med?
Köper att de reserverar mer än de behöver men det låter ändå som väl mycket.
Verkar som de använder GGs slides om KZSF som källa..?
Postad 26 July 2013 - 18:02
Postad 26 July 2013 - 18:18
Ja det låter som overkill med så mycket RAM för ett BSD OS.
Fast om det nu stämmer så handlar det om reserverat minne, dvs det används inte alltid, och troligtvis inte bara av själva operativsystemet.
Lika mycket overkill med 4.5GB till spel så ser inte något bekymmer.
4.5GB är ganska mycket, även om det delas mellan CPU och GPU.
Om man räknar in systemminne och grafikkortets minne så är det ungefär den mängden som används av PC-spel nuförtiden (på högsta grafikinställning i 1080p).
Redigerat av Ageve, 26 July 2013 - 18:28.
Postad 26 July 2013 - 18:19
Ok inspelningsfunktionen det antar jag, för en nybörjare som mig, måste ha minne.
Dedikerat chip för nedladdning i bakgrunden (tar det mkt minne ändå?).
Sen då?
Frågar för att jag vill veta, och lära mig då jag är lite av en novis när det gäller teknik.
Postad 26 July 2013 - 18:46
Som Altair säger ska man nog inte dra för stora växlar.. men överreaktioner will happen.
Postad 26 July 2013 - 19:14
5,5 GB tillgängligt är det ju ändå som detta ryktet säger? Det var väl något spel som använde 5 GB redan.
Nja, 4,5GB + 1GB "flexibelt" minne som kan tas från OS stod det, men det låter lite märkligt. Vad händer om det minnet används?
Som sagt, rykten blir ingen klokare av...
Postad 26 July 2013 - 19:15
Och det spelet ser j ruskigt bra ut (vattnet/partikeleffekter etc).
Oavsett specs så har jag personligen aldrig varit missnöjd med Sonys uppgraderingar.
Postad 26 July 2013 - 19:22
Det finns som sagt redan spel som använder 5 GB så det lär inte hända så mycket.Nja, 4,5GB + 1GB "flexibelt" minne som kan tas från OS stod det, men det låter lite märkligt. Vad händer om det minnet används?
The Witness developer Jonathan Blow has shed some light on to the technical grunt of his PS4-exclusive puzzler. The creator has confirmed that it currently uses 5GB of the console’s 8GB RAM.
Förstås, ingen som sagt att de använder 6 GB än..
Postad 26 July 2013 - 19:36
5,5 GB tillgängligt är det ju ändå som detta ryktet säger? Det var väl något spel som använde 5 GB redan.
The Witness. Jonathan Blow sa att hela spelet laddas in i minnet och den använder 5GB. Ingen streaming någonstans alltså.
Redigerat av ColinZeal, 26 July 2013 - 19:36.
Postad 26 July 2013 - 21:14
Skämt åsido.
Verkar som om det blir mindre och mindre saker som skiljer dem båda maskinerna åt.
Dröjer väl inte länge innan det endast är de exklusiva spelen som skiljer dem åt.
Kommer nog att köpa båda maskinerna, frågan är bara vilken man ska ha först?
Känner att jag vill ha mer officiell information om hur dem båda fungerar på deras respektive hemsidor innan jag verkligen bestämmer mig. Tycker det saknas väldigt mycket från båda sidor just nu.
Postad 26 July 2013 - 21:28
Vänta nu! Ingen som spyr galla över Sony för detta? Det gör man ju tydligen över Microsoft när liknande "skett".
De som klagar på det är väl de som inte förstår hur en dator/spelkonsoll fungerar.
Att den har 8GB minne betyder såklart inte att allt det kan användas till spel, och ännu mindre som minne bara för GPUn (motsvarande minnet på grafikkortet i en PC).
Det är lite som att köpa en hårddisk, installera Windows och alla program man behöver, och sedan klaga på att allt utrymme på disken inte finns kvar...
Om ett par år när mer minne behövs till spelen, kan de släppa en uppdatering där OS och andra funktioner använder mindre minne. Det går däremot inte att göra tvärtom...
Redigerat av Ageve, 26 July 2013 - 21:32.
Postad 26 July 2013 - 22:44
De vill nog inte måla in sig i ett hörn igen, men däremot kommer de att släppa på resurserna under de kommande åren.
Men, på PS3 klarade de sig på 50 meg till slut. Kan man ju undra varför de behöver 70 gånger den mängden minne för PS4ans OS.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 26 July 2013 - 22:49.
Postad 26 July 2013 - 23:11
Postad 26 July 2013 - 23:16
Japp. 1GB för PS4 och 3GB för XboxOne kommer jag ihåg.Talades det inte om att oset skulle kräva mellan 1 och 1 1/2 gb tidigare?
Postad 26 July 2013 - 23:25
På PS3 mer än halverade (120 ner till 50) de det reserverade OS-minnet över tid och lyckades ändå känna in mycket extra funktioner. Däremot minskade de för mycket så de inte kunde implementera den mest efterfrågade funktionen. (cross game Chat).
De vill nog inte måla in sig i ett hörn igen, men däremot kommer de att släppa på resurserna under de kommande åren.
Men, på PS3 klarade de sig på 50 meg till slut. Kan man ju undra varför de behöver 70 gånger den mängden minne för PS4ans OS.
Jag tror som Leaspappa sa, att de behövs nog för share-funktionen och liknande. Skulle kunna tänka mig att om de vill ha ett helt "playstation home" inladdat i systemet i bakgrunden och samtidigt ha plats för alla share-funktioner så lär det gå åt lite minne...
Postad 27 July 2013 - 07:59
Postad 27 July 2013 - 08:05
Att home inte används mer i ps3:an beror nog på... minnesbrist.
Postad 27 July 2013 - 12:51
På PS3 mer än halverade (120 ner till 50) de det reserverade OS-minnet över tid och lyckades ändå känna in mycket extra funktioner. Däremot minskade de för mycket så de inte kunde implementera den mest efterfrågade funktionen. (cross game Chat).
Tror lite som du säger att de i början reservera extra mycket minne.
Tar höjd för att inte behöva göra samma misstag som med PS3 där de fick jobba hårt för att addera funktioner.
Första generations spel kanske får nöja sig med "bara" 4,5GB ledigt sen vill Sony ha tid för att optimera, kanske lägga till funktioner och se vad Microsoft kommer med. Låt det kanske gå 1 år för att se hur mycket som behövs sen ger man mer åt utvecklarna efter hand.
Inte ett dugg orolig.
Kanske använder en del RAM som Cache till hårddisken så som Samsungs nya SSD. Kan vara bra för att klara av det här med streamless funktioner vid spelandet. Tror annars en mekanisk disk får det svårt att dels spela ett spel från disken samtidigt som det ska laddas ner i bakgrunden.
Kort sagt, är det sant så finns där en genomtänkt anledning.
Postad 27 July 2013 - 16:15
We would like to clear up a misunderstanding regarding our "direct" and "flexible" memory systems. The article states that "flexible" memory is borrowed from the OS, and must be returned when requested - that's not actually the case.
The actual true distinction is that:
"Direct Memory" is memory allocated under the traditional video game model, so the game controls all aspects of its allocation
"Flexible Memory" is memory managed by the PS4 OS on the game's behalf, and allows games to use some very nice FreeBSD virtual memory functionality. However this memory is 100 per cent the game's memory, and is never used by the OS, and as it is the game's memory it should be easy for every developer to use it.
We have no comment to make on the amount of memory reserved by the system or what it is used for.
Postad 27 July 2013 - 17:33
Själva artikeln försenades tydligen i ett dygn för att Sony behövde förbereda ett svar så de blev inte särskilt tagna på sängen.Bra att sony inte tigde ihjäl det här som bubblade upp hastigt.
Postad 27 July 2013 - 17:44
Någon annan som hört nåt liknande?
Postad 27 July 2013 - 18:32
http://www.amazon.co...infatgamer-20#1
Postad 27 July 2013 - 18:51
Har för mig att jag läst att xbox också är slutrecerverad i USA. Kollar vi på amazon t ex så dominerar Sony rätt stort dock
http://www.amazon.co...infatgamer-20#1
Låg på plats 39 när jag kollade. PS4 låg på 2,4,12 och 15 med sina olika bundles. Märks att det är tidigare Xbox människor som flyttat över också då det är tredje-parts bundlarna som leder.
Postad 27 July 2013 - 19:25
Bra att sony inte tigde ihjäl det här som bubblade upp hastigt.
Jobbigt dock för alla som aktivt klagat på att MS skulle reservera 3gb.
Ska man ta NeoGAF på allvar så bokar ju folk av sina på köp på grund av dessa nyheter.
Ser ut som konsolerna har lika "stora" OS i sig.
Postad 27 July 2013 - 19:29
Ja, konservativ som jag är så gillade jag naturligtvis 1gb os 7gb spel, men nu verkar ju lyckligtvis inte 3.5 gb tas av oset utan används på ett annat sätt av spelet. Kanske lite som en slags... moln?Jobbigt dock för alla som aktivt klagat på att MS skulle reservera 3gb.
Ska man ta NeoGAF på allvar så bokar ju folk av sina på köp på grund av dessa nyheter.
Ser ut som konsolerna har lika "stora" OS i sig.
Postad 27 July 2013 - 21:29
På amazon var det inte mycket snack, 4 ps4 böand top 20, ingen xbone. Sony bör ha påbörjat masstillverkningen nu va?
Ja, konservativ som jag är så gillade jag naturligtvis 1gb os 7gb spel, men nu verkar ju lyckligtvis inte 3.5 gb tas av oset utan används på ett annat sätt av spelet. Kanske lite som en slags... moln?
Läst artikeln? 2,5gb borta sen 1gb, vilket en del ska vara någon swapfil. Om 512mb är en swap file likt i windows miljö så snackar vi på HDD och då kan vi lika bra skriva av det.
Så från 1gb till MINST 2,5gb. Så det är 4,5 till 5gb för spel vilket ligger i linje med Xbone.
Redigerat av PalmiNio, 27 July 2013 - 21:34.
Postad 27 July 2013 - 22:01
Men fortfarande, hade det inte varit för alla som vill kunna göra massa bajs med konsolennså hade det säkert kunnat stå 7-1 som siffrorna. Att ha ett os som drar halva minnesmängden i en konsol som är till för spel är onödigt, såvida spelen inte behöver mer. Problemet i den ekvationen är just att spelen kommer att behöva mer. Så är det alltid. Dark sorcerer kommer bli gammalt och fult det med, som final fantasy-filmen.
Ja, har bara läst det som morlock citerat här, och där står det ju inte direkt hur mycket av osets minne som kan användas av spel.
Redigerat av Zartok, 27 July 2013 - 22:03.
Postad 27 July 2013 - 23:54
Fez 2 till PS4?
Han verkar precis kastat in handuken över nått twitter gnäll:
http://kotaku.com/tw...ez-ii-934548588
Postad 28 July 2013 - 00:19
Killen är bipolär. Ge han några dagar.Han verkar precis kastat in handuken över nått twitter gnäll:
http://kotaku.com/tw...ez-ii-934548588
Edit: Inget bekräftat men jag känner igen beteendet från några bekanta jag har.
Redigerat av ColinZeal, 28 July 2013 - 00:20.
Postad 28 July 2013 - 00:21
Fast vem vet =P

Verkar vara rätt barnslig efter vad jag läst från honom.
Redigerat av Zoiler, 28 July 2013 - 00:27.
Postad 28 July 2013 - 00:31
edit:
http://sv.wikipedia....Bipolär_sjukdom
Redigerat av ColinZeal, 28 July 2013 - 00:44.
Postad 28 July 2013 - 08:32
Postad 28 July 2013 - 09:29
Nu över till något annat viktigt. Är det möjligt för sony att göra patchar som frigör mer ram i framtiden som man gjorde med ps3, eller tror ni att sony kommer ha kastat in så mycket korkat tjafs som ingen kommer använda att det vi ser mer eller mindre är det vi får?
Postad 28 July 2013 - 10:08
Vad tror Du?Jag känner sååå igen den där rageen
Nu över till något annat viktigt. Är det möjligt för sony att göra patchar som frigör mer ram i framtiden som man gjorde med ps3, eller tror ni att sony kommer ha kastat in så mycket korkat tjafs som ingen kommer använda att det vi ser mer eller mindre är det vi får?
Postad 28 July 2013 - 11:53
Postad 28 July 2013 - 12:10
Däremot ett starkt operativsystem som sköter alla patches och updates så jag får min speltid när jag vill ha den (är småbarnsförälder) istället för som idag där BF3 kan ta en kvart/mer att uppdatera.
Lite OT kanske men here we go: uPlay och Sony har ju skakat tass, kommer jag behöva ytterligare en prenumeration för att lägga upp mitt gameplay? UPlay är inte billiga om man vill ha bort reklamen.
Postad 28 July 2013 - 12:49
Postad 28 July 2013 - 16:59
Postad 28 July 2013 - 17:44
Postad 29 July 2013 - 08:38
Redigerat av Unregistereddc471864, 29 July 2013 - 09:01.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
Köptips med allt vad det innebär, tex prat om butiker.
69 filmer
18 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?