Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 18 December 2011 - 19:33

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Nej, utfall och böj är det bästa för röva

Postad 18 December 2011 - 19:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
5x8 på 38,5kg idag :)

Postad 18 December 2011 - 21:14

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

RUMPträning!

Manlig som man är har jag insett att jag är väldigt svag i rumpan - Eller gluteus maximus för att få det att låta lite manligare. Golfspelare som jag är så är det en förvånansvärt viktig muskel (speciellt om den är långt efter många andra delar av muskulaturen). Jag skulle alltså gärna få lite tips på effektiva rumpövningar att köra i gymmet.

Mina benpass brukar innehålla knäböj, utfall, benspark och benpress är väl grundövningarna jag kör med lite modifikationer här och där beroende på vilket humör jag är på under just det passet. Utfallen ska ju vara bra för rumpan men jag misslyckas att se det. Framför allt explosivitet är jag ute efter men även stabilitet.

Några idéeer?

Höftlyft och grundläggande svinget i kettlebells (kräver en hel del explosivitet när man ska få upp en kula på 24 kg) är bra träning sätt för Gluteus Maximus, samma raka marklyft.

Redigerat av ljudfantasten, 18 December 2011 - 21:14.

Postad 19 December 2011 - 07:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Blev 33,5kg i 45*C snedbänk också, 5x8 :)

nu känns det riktigt bra medtränignen, jag har kommit tillbaka !!!

Nästa vecka ska jag börja köra bänk igen, har inte gjort det på flera månader, men nu så ;)

Postad 19 December 2011 - 08:29

KingNothing
  • KingNothing
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Nej, utfall och böj är det bästa för röva

Ungefär vad jag läst mig till då, nåväl det blir väl att fortsätta kämpa :)

Postad 19 December 2011 - 08:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Läste att Ronnie Coleman (vem annars? :D ) Hade rekordet i skivstångscurl på rätt härliga 195kg....helt galet!!

nope. coleman har nog inga rekord förutom i en låglutande benpress ;)

Postad 19 December 2011 - 10:45

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

nope. coleman har nog inga rekord förutom i en låglutande benpress ;)

Och att skrika på gymmet...

Postad 19 December 2011 - 23:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Och att skrika på gymmet...

trots er ringa ålder sitter ni inne på mycket visdom. den karln kan skrika. fy fan vad irriterad jag hade blivit.

Postad 20 December 2011 - 08:13

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

trots er ringa ålder sitter ni inne på mycket visdom. den karln kan skrika. fy fan vad irriterad jag hade blivit.

Haha :) Det är ju lite småkul när man ser klipp på youtube, men jag skulle tycka det var sjukt jobbigt ifall någon höll på som honom på mitt gym!

Postad 20 December 2011 - 08:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ja, det är mycket störande med folk som för ett sådant oväsen...

Postad 20 December 2011 - 09:42

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Har äntligen kommit igång med träningen igen efter flera år med uppbehåll, har kört ca 3 veckor nu så den första mördar träningsverken börjar släppa blir bättre och bättre för varje pass. Dags att dela upp träningen per muskelgrupp kommer nog köra 4pass i veckan som det ser ut just nu.
Några tips på uppdelning ?

Postad 20 December 2011 - 16:08

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Yepp, Yepp, Peanut dumbell baby!!!!
Light weight!!!!!

Har äntligen kommit igång med träningen igen efter flera år med uppbehåll, har kört ca 3 veckor nu så den första mördar träningsverken börjar släppa blir bättre och bättre för varje pass. Dags att dela upp träningen per muskelgrupp kommer nog köra 4pass i veckan som det ser ut just nu.
Några tips på uppdelning ?

Helkropp eller halvkropp beroende på mål och personliga preferenser.
Själv delar jag på 3 dagar, men kör 6 pass i veckan.

Postad 20 December 2011 - 20:53

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Postad bild
Dagsform :)
Tror kvällsjobbet på posten ger bra för armarna.

Postad 21 December 2011 - 00:23

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Det gamla var ett hopkok av gamla nordic, gymleco mm.
Vissa saker är väl runt 30 bast, men i gott skick.

Det nya är Body Solid, riktig skit från USA.
Får känslan av att det är ett företag som redan tillverkar metallkonstruktioner och ger sig in på gymutrustning utan att ha den kunskap som krävs.
Är småskaer som gör att det inte funkar som det ska, vinklar och längder på prylarna.

Har för mig att Hantlarna på Friskis och svettis vid mig är Body Solid gillar dom inte alls då dom är långa och klädda med gummi riktigt felkonstruerade enligt mig. Gillar dom gamla hederliga med viktskivor i olika storlekar och inte en stor jävla klump som är lång.

Postad 21 December 2011 - 12:21

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Ja hantlar med gummi runt vikterna är helt värdelösa, rent av farliga skulle jag säga. Det är lätt hänt att man kör t.ex. tunga axelpress och råkar slå ihop de när man är i toppläget. Då blir det en studseffekt och det är lätt att man tappar hanteln åt sidan eller bakåt. Dessutom har jag för mig att Body Solid har delvis glatta handtag, alltså att det inte finns några räfflor och att handtagen är tjockare än vanligt. En dålig kombination det där :/

Postad 21 December 2011 - 12:31

KingNothing
  • KingNothing
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Då är man invigd på nya SportLife gymmet. Ska bli intressant att se ifall det ger någon extra motivation, eller någon motivation över huvudtaget....

Postad 21 December 2011 - 14:44

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Yepp, Yepp, Peanut dumbell baby!!!!
Light weight!!!!!

Helkropp eller halvkropp beroende på mål och personliga preferenser.
Själv delar jag på 3 dagar, men kör 6 pass i veckan.

Har historiskt kört tex. rygg o biccar, axlar triccar ,ben o vader, bröst mage. sen bytt lite fram och tillbaka är detta vettigt ?

Postad 21 December 2011 - 15:13

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Har historiskt kört tex. rygg o biccar, axlar triccar ,ben o vader, bröst mage. sen bytt lite fram och tillbaka är detta vettigt ?

Jag är ingen utbildad tränare eller så men har bl.a. kört det system du kör. Jag har helt enkelt provat runt med olika system och känt efter vad som passar mig och sedan några år tillbaka kör jag: Bröst-triceps, rygg-mage, ben och sen axlar-biceps. Sen slänger jag in 1-2 konditionspass för att låta musklerna vila.

Det jag tyckte funkade näst bäst var: Bröst-triceps, rygg-biceps, ben och axlar-mage.

Jag har även provat en del grejer som min tränare i amerikansk fotboll tog fram när jag spelade det. Men den träningen funkade inte helt för mig så jag ändrade och fixade och till slut var jag nästan tillbaka där jag började.

Är det förresten någon här som tränar på ÖKK i Örebro?

Postad 21 December 2011 - 15:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Är det förresten någon här som tränar på ÖKK i Örebro?

Kör friskis, men jag tänkte nog köpa kort på ÖKK efter nyår då dom öppnar tidigare och stänger senare!
Tränade mkt på ÖKK förr i åren :)

Postad 21 December 2011 - 19:05

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Ja hantlar med gummi runt vikterna är helt värdelösa, rent av farliga skulle jag säga. Det är lätt hänt att man kör t.ex. tunga axelpress och råkar slå ihop de när man är i toppläget. Då blir det en studseffekt och det är lätt att man tappar hanteln åt sidan eller bakåt. Dessutom har jag för mig att Body Solid har delvis glatta handtag, alltså att det inte finns några räfflor och att handtagen är tjockare än vanligt. En dålig kombination det där :/

Jo handtagen är tjocka som fan dom med sen så blir det inte så stabilt när tyngdpunkten är så långt ut från centrum. Svårt att förklara men ni fattar nog.

Postad 22 December 2011 - 07:59

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Gött att höra squeezemaster, då syns vi kanske där efter nyår.

Rexa: Jag förstår precis hur du menar.

Postad 22 December 2011 - 14:31

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Nej, det är inte ett bra upplägg för dom som inte har ett proffs förutsättningar.
Dvs slipper jobba, har råd med bra mat, kan sova middag när man är trött, går till massör/naprapat/kiropraktor regelbundet, har ett preppkonto värdigt en årslön samt har grymma gener.

För oss dödliga bör varje muskel tränas lite oftare, 2 ggr/vecka passar dom flesta.
Vill man träna 4 pass delar man alltså kroppen på 2.

Tex Bröst, Axlar, Armar och Mage dag 1, Lår, Vader och Rygg dag 2.

Postad 24 December 2011 - 18:18

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Idag blev det bröst, axlar och biceps.
Körde lugnt på bröstet då jag fick lite ont i vänster axel efter en bänkpressmaxning i Tisdags.

Postad 25 December 2011 - 13:53

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Nej, det är inte ett bra upplägg för dom som inte har ett proffs förutsättningar.
Dvs slipper jobba, har råd med bra mat, kan sova middag när man är trött, går till massör/naprapat/kiropraktor regelbundet, har ett preppkonto värdigt en årslön samt har grymma gener.

För oss dödliga bör varje muskel tränas lite oftare, 2 ggr/vecka passar dom flesta.
Vill man träna 4 pass delar man alltså kroppen på 2.

Tex Bröst, Axlar, Armar och Mage dag 1, Lår, Vader och Rygg dag 2.

Intressant, har du lust att utveckla? Jag provade att köra ett liknande system för några år sedan men tyckte det slet på kroppen för mycket. Men det kanske beror på att jag körde för många set och för tungt för att få det att fungera. Hur brukar du lägga upp passen Vincent?

Postad 27 December 2011 - 13:31

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Ni som behöver protte, passa på att köpa nu 89:-/påse

Postad bild

http://www.gymvaruhuset.com/whey.html

Postad 30 December 2011 - 10:46

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Intressant, har du lust att utveckla? Jag provade att köra ett liknande system för några år sedan men tyckte det slet på kroppen för mycket. Men det kanske beror på att jag körde för många set och för tungt för att få det att fungera. Hur brukar du lägga upp passen Vincent?

Ok. Tränar man varje muskel vid få tillfällen har man färre tillväxttillfällen. Dessutom måste man träna hårdare vilket stressar CNS.
Träning till failure är alltid tufft att återhämta sig från.

Mina pass utförs följande:

Dag 1 Bröst, Axlar, Biceps
Dag 2 Lår, Triceps
Dag 3 Rygg, Vader, Mage

Alla övningar gör med 10 reps, alla vikter är konstanta och vilan ligger mellan 30-60 sekunder beroende på övning.

Tar vi tex dag 1 så kör jag en dag 5*10 på 90 kg i bänkpress med 45 sekunders vila. Vilan räknas från sista repset till första i nästkommande set, ingen extravila för att prata eller fixa med musiken eller dylikt.
Sen kör jag 3 set i tex cablecross med 30 sekunders vila.

Detta tar totalt 8-9 minuter.

Vilar 2-3 minuter innan jag går på axlar.
Där kör jag ofta hantelsidolyft.
5*10 på 7 kg med 45 sekunders vila, sen 3-4 set för baksida axel med 45 sekunders vila.

Går direkt på biceps, oftast blir det hantelcurl på 12.5 kg
Kör 3*10 med 45 sekunders vila.

Detta pass tar ca 25-30 minuter totalt och jag kör i princip aldrig till faliure.

Dom andra passen kör på liknade sätt.
Visst blir vikterna lättare, men mina leder jublar över att bänka 90 kg istället för 120-160 kg.

Redigerat av Unregistered7444adce, 30 December 2011 - 10:47.

Postad 30 December 2011 - 12:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
får du någon utveckling på dom där vikterna? bänkar man 160 så låter 90 som lite väl lågt. skulle själv köra på en 110 iaf ^^

Postad 30 December 2011 - 14:31

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

får du någon utveckling på dom där vikterna? bänkar man 160 så låter 90 som lite väl lågt. skulle själv köra på en 110 iaf ^^

110 kg skulle du aldrig klara med 45 sekunders vila om du maxar 160 kg. Du får nog upp till ca 190 kg om du ska orka köra på 110 kg.
Ja, utvecklingen går mycket bra, både styrka och volym ökar.

Postad 30 December 2011 - 14:50

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Smart träning, blir ju tungt med bra teknik, och mindre belastning på leder och muskelfästen! :)
Sen jag bröt foten, och haft problem med axeln, inflamation som inte vill ge sig riktigt... har jag tränat mycket lättare och striktare/långsammare med mindre pauser mellan seten, men får mer/bättre träningsvärk faktiskt :blink: .
Nu kör jag inte till 100%, men musklerna behåller jag, och hade jag gått in mer för träningen, hade jag byggt upp mig rätt snabbt på detta sätt... ser om man hitta sugen ordentligt igen senare... :)

Postad 30 December 2011 - 21:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Men med lite längre vila hade det gått. proteinsyntesen ökar ju inte enl vissa undersökningar så länge man inte kör på minst 65% av 1rm, så av den anledningen tänkte jag att du kanske körde lite väl lätt. jag är långt ifrån dina bänkvikter men tränar ändå på samma vikt och lite högre när repsen ska ner och jag är bekväm. typ alltid med den sista punkten alltså :D

Postad 31 December 2011 - 13:29

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Men med lite längre vila hade det gått. proteinsyntesen ökar ju inte enl vissa undersökningar så länge man inte kör på minst 65% av 1rm, så av den anledningen tänkte jag att du kanske körde lite väl lätt. jag är långt ifrån dina bänkvikter men tränar ändå på samma vikt och lite högre när repsen ska ner och jag är bekväm. typ alltid med den sista punkten alltså :D

Ja, med längre vila går det givetvis, men du får inte samma effekt och du behöver belasta tyngre. Det ger sämre anabola signaler och sliter hårdare på CNS.
Har läst studier som påstår allt mellan 50%-70%, men dom missar helheten.
Ju tröttare en muskel blir, ju mer effekt får du på given vikt med samma repstal.

Postad 31 December 2011 - 17:59

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Får förtydliga att jag inte helt förkastar tyngre träning, utan det jag menar är att det sliter mer på leder och CNS och kräver längre återhämtningstid vilket inte är optimalt för dom flesta.

Jag tränar tunga pass ibland och 2-3 veckor tungt om jag endast kört lätt under lång tid.

Då kör jag bänk på 125-160 kg.

Postad 01 January 2012 - 09:51

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Får förtydliga att jag inte helt förkastar tyngre träning, utan det jag menar är att det sliter mer på leder och CNS och kräver längre återhämtningstid vilket inte är optimalt för dom flesta.

Jag tränar tunga pass ibland och 2-3 veckor tungt om jag endast kört lätt under lång tid.

Då kör jag bänk på 125-160 kg.

Vad ligger repsen på när du kör tungt?

Postad 02 January 2012 - 08:32

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Vad ligger repsen på när du kör tungt?

Det varierar lite.
5*5 med 120 sekunders vila på 130-135 kg, men går jag upp i vikter brukar jag sluta på 1-2 reps.

Postad 02 January 2012 - 10:04

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Idag börjar min "riktiga" diet, dvs med uppvägd mat och fasta mattider.
Senaste 2 månaderna har jag dragit ner mig 10 kg genom att bara hålla igen på maten, ibland riktigt mycket.

Nu höjer jag proteinet rejält och kommer starta runt 3000 kcal per dag.

Morgonvikten efter nyårsfylla och bakfyllefrossande är 114.3 kg, inte så illa eftersom jag vägde 111-112 innan.

Finns det intresse så kanske jag startar en ny tråd som den jag körde förut, där jag loggar pass och postar bilder.

Postad 02 January 2012 - 10:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag har varit sjuk sedan strax innan Jul, så ingen träning på snart 2 veckor och mått allmänt kasst.... :(

drygt värre!

Nu måste det väll ändå snart ta och ge sig !

Postad 02 January 2012 - 11:43

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Ställde mig på vågen igår morse, 67.1Kg... Inte gått upp något i jul direkt, snarare gått ner. Fast jobbat ganska mycket (upp till 12 timmar per dag) med ett fanska fysiskt krävande jobb så har väl bränt lite fett där...

Postad 02 January 2012 - 14:50

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Vincent: Låter intressant jag skulle läsa det iallafall.

Tack för förtydligandet angående träningsschema. Jaginser att jag körde för tungt för att kunna köra samma (primära) muskelgrupp två gånger på en vecka. Dels blev det långa pass och dels lade jag nog på för mycket vikter. Problemet för mig är att jag inte trivs med att köra många reps på lägre vikter. Jag behöver få den där pushen när man känner att man tar i. Dock kör även jag lättare pass vissa veckor för att låta kroppen återhämta sig. Men då handlar det om att köra på ca 80% av max och ca 8 reps. De tyngre passen ligger jag runt 90% och ca 4 reps. Men det varierar från övning till övning, t.ex:

Ex tungt pass: Bänk - 140 kg - 4 reps. Triceps hantel på en arm över huvudet - 22,5 kg - 6 reps
Ex lätt pass: Bänk - 120 kg - 8 reps. Triceps - 20 kg - 8 reps.

Men att du kör t.ex. axlar och bröst på samma dag gör ditt schema lättare för mig. Personligen skulle jag t.ex. inte kunna köra bröst dag 1 och axlar dag 3 då jag behöver minst 3 dagars vila mellan dessa. Så därför kör jag t.ex. bröst måndag och axlar torsdag eller fredag, eller tvärtom.

Jag har dock aldrig läst på om träning för att få ut teoretiskt max. Jag har provat mig fram till vad som passar mig fysiskt men framföralt psykiskt. Trivs man inte med träningen så brukar det inte ge så bra resultat i slutändan. Det utesluter förstås inte att jag tar in tips och idéer från andra.

Postad 02 January 2012 - 16:27

KingNothing
  • KingNothing
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Idag börjar min "riktiga" diet, dvs med uppvägd mat och fasta mattider.
Senaste 2 månaderna har jag dragit ner mig 10 kg genom att bara hålla igen på maten, ibland riktigt mycket.

Nu höjer jag proteinet rejält och kommer starta runt 3000 kcal per dag.

Morgonvikten efter nyårsfylla och bakfyllefrossande är 114.3 kg, inte så illa eftersom jag vägde 111-112 innan.

Finns det intresse så kanske jag startar en ny tråd som den jag körde förut, där jag loggar pass och postar bilder.

Jag skulle helt klar följa dig! Skulle nog ge den där extra motivationen som jag kan behöva vissa dagar....

Fick hem en bok idag som diskuterar fysträning för Golfspelande, i sig inget konstigt. Men det finns exempel på träningsscheman och dessa upplägg får mig minst sagt att höja ögonbrynen lite grann. Upplägget är 4-5 pass i veckan där själva gymbiten är majoriteten av detta. Det är uppdelat till halva kroppen dag 1 och 3 och andra halvan dag 2 och 4 som ni säkert förstår. Nog för att det är lätta vikter och många reps för att öka uthålligheten i musklerna men jag skulle tycka att det känns som alldeles för lite vila för min del, eller vad tror ni?

Dessutom det som fick mig att faktiskt undra ordentligt om denna bok verkligen var värd dessa 80 kronor den faktiskt kostade var när de förespråkar uppvärmning i form av mag/bålträning inför VARJE pass. Jag tycker att det verkar extremt och om möjligt som ett särskilt bra upplägg, kroppen borde väl säga ifrån någorlunda fort?

Postad 02 January 2012 - 18:59

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Jag skulle helt klar följa dig! Skulle nog ge den där extra motivationen som jag kan behöva vissa dagar....

Fick hem en bok idag som diskuterar fysträning för Golfspelande, i sig inget konstigt. Men det finns exempel på träningsscheman och dessa upplägg får mig minst sagt att höja ögonbrynen lite grann. Upplägget är 4-5 pass i veckan där själva gymbiten är majoriteten av detta. Det är uppdelat till halva kroppen dag 1 och 3 och andra halvan dag 2 och 4 som ni säkert förstår. Nog för att det är lätta vikter och många reps för att öka uthålligheten i musklerna men jag skulle tycka att det känns som alldeles för lite vila för min del, eller vad tror ni?

Dessutom det som fick mig att faktiskt undra ordentligt om denna bok verkligen var värd dessa 80 kronor den faktiskt kostade var när de förespråkar uppvärmning i form av mag/bålträning inför VARJE pass. Jag tycker att det verkar extremt och om möjligt som ett särskilt bra upplägg, kroppen borde väl säga ifrån någorlunda fort?

Låter som någon som endast tänkt halvvägs.
4 bra halvkroppspass i veckan låter vettigt, men inte med många reps och inte med för mycket totalvolym. En golfspelare ska vara stark i musklerna för att kunna slå långt, uthållighet är rätt meningslöst att träna.
Eftersom golf involverar bålen skulle jag inte värma den med träning varje pass, det är att be om problem.

Postad 02 January 2012 - 20:20

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

4 bra halvkroppspass i veckan låter vettigt, men inte med många reps och inte med för mycket totalvolym. En golfspelare ska vara stark i musklerna för att kunna slå långt, uthållighet är rätt meningslöst att träna.
Eftersom golf involverar bålen skulle jag inte värma den med träning varje pass, det är att be om problem.

Mjao... Uthållighet för golf är väl ganska bra ändå, jag brukar bli trött redan efter 9 hål :) Men då är min kondition ganska dålig också... Men ska man orka spela 36 hål på en dag så krävs det både styrka och uthållighet.

Postad 02 January 2012 - 20:25

KingNothing
  • KingNothing
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Jag tänkte någonting liknande när det gäller bålen. Just nu brukar jag köra 1 å ett halvt pass i veckan ungefär med ett pass dedikerat helt till bålen och sen som lite komplement under ett av mina andra pass.

Däremot undrar jag om du kan utveckla lite i det du säger om att spelare ska vara starka och hur du menar? Att uthållighet skulle vara mindre användbart tycker jag låter lite konstigt med tanke på att det är en rörelse som utförs väldigt många gånger under en träningsdag/tävlingsdag. Men det kanske ändå inte är itllräckligt ofta för att man skulle få några fördelar av det? Hur skulle du ranka explosivtet i det hela, om alls?

Postad 02 January 2012 - 20:33

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Däremot undrar jag om du kan utveckla lite i det du säger om att spelare ska vara starka och hur du menar? Att uthållighet skulle vara mindre användbart tycker jag låter lite konstigt med tanke på att det är en rörelse som utförs väldigt många gånger under en träningsdag/tävlingsdag. Men det kanske ändå inte är itllräckligt ofta för att man skulle få några fördelar av det? Hur skulle du ranka explosivtet i det hela, om alls?

En golfsving utförs med muskelfiber typ 2, den fibern som ger explosiv styrka och ökar i volym vid träning. Golf är ingen uthållighetssport, slår ett slag väntar 10 min och slår nästa.

Redigerat av Lactoferrin, 02 January 2012 - 20:33.

Postad 02 January 2012 - 20:41

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Jag tänkte någonting liknande när det gäller bålen. Just nu brukar jag köra 1 å ett halvt pass i veckan ungefär med ett pass dedikerat helt till bålen och sen som lite komplement under ett av mina andra pass.

Är du stark och explosiv kommer du att slå längre och ha större marginal vid kortare slag. Kolla svenske Viktor/Victor nånting, han slog längst i världen under en period. Hade runt halvmetern runt armarna och var rejält stark.

Uthållighet i musklerna är rätt meningslöst då 18 hål kanske består av 90-100 slag om man inte är en duktig spelare, 100 reps varav flera är under maxkapacitet under flera timmar är inget man behöver träna för. Blir man trött beror det mer på den allmänna konditionen och den tränar du bäst utan vikter, tex löpning, simning mm.

Postad 02 January 2012 - 20:50

KingNothing
  • KingNothing
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Är du stark och explosiv kommer du att slå längre och ha större marginal vid kortare slag. Kolla svenske Viktor/Victor nånting, han slog längst i världen under en period. Hade runt halvmetern runt armarna och var rejält stark.

Uthållighet i musklerna är rätt meningslöst då 18 hål kanske består av 90-100 slag om man inte är en duktig spelare, 100 reps varav flera är under maxkapacitet under flera timmar är inget man behöver träna för. Blir man trött beror det mer på den allmänna konditionen och den tränar du bäst utan vikter, tex löpning, simning mm.

Tack, nu förstår jag helt klart vad du menar! Och det verkar mer som att jag blandat ihop uthållighet i musklerna mot uthållighet rent konditionsmässigt. Då ska jag kasta denna boken åt skogen och ta mig an nästa istället.

Postad 03 January 2012 - 02:01

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Första träningspasset idag efter lunginflammationen.. Blev väl ca sju-åtta veckors total frånvaro från träning :( . 1km barfotalöpning på löpband, några armhävningar, några handstående axelpressar och lite diverse magövningar. Lite kettlebellsvingar och windmills också på det för att väcka kroppen lite, samt instruera några arbetskamrater i basic KB.

Tränar annars mest med kroppsvikten som enda 'tyngd'; problemet är att jag nu inte bara är svag efter lunginflammationen, jag är dessutom rejält tung efter den träningsfria julmånaden :unsure:

Vaderna känns redan nu av som s*tan, 14 timmar efter passet. Barfotalöpning istheshit :rolleyes: . Nu blir det vila en dag eller två för att se reaktionen på kroppen.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 03 January 2012 - 02:04.

Postad 07 January 2012 - 14:07

KingNothing
  • KingNothing
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Då har smärtan i vänster axel kommit tillbaks också när man trodde att man var kvitt den för gott och inne i en riktig skön träningsperiod. Misstänker att det "bara" är en klämd nerv eftersom det är hur det känns och det bara är i vissa lägen det gör ont och smärtan är väldigt "central" till en och samma punkt.

Så det får väl bli att lugna ner axelanvändandet ett par dagar/veckor till och se om det vill börja fungera igen...

Postad 11 January 2012 - 19:04

KingNothing
  • KingNothing
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Och inte nog med att axeljäveln jävlas.
I måndags var det dags för ett ryggpass och någon idiotdel av mig själv tyckte att marklyft för första gången på 6 månader var en bra idé. Kände att jag inte hade direkt koll på tekniken så körde väldigt lätt på 60 kilo. Tillsammans med lite ryggresningar vart jag riktigt trött i ländryggen efter passet. Igår vart det 5km löpning i terräng och jag kände så fort jag var klar att det blivit ännu värre i ryggen. Och nu var det inte träningsvärk längre, utan ordentlig jävla smärta.

Sitta, stå och ligga ner var bara hemskt. Somnade runt halv sex och upp kvart i åtta för att vara på utbildning mellan halv nio och sex. Nu undrar jag vad fasen denna smärta faktiskt är....

Postad 15 January 2012 - 00:05

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Koffeinpiller? Bra eller dåligt?
Nej, jag dricker inte kaffe och tänker inte börja med det heller.

Postad 15 January 2012 - 07:59

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Koffeinpiller? Bra eller dåligt?
Nej, jag dricker inte kaffe och tänker inte börja med det heller.

Bra, om man bortser från beroende framkallningen, förbättrar prestation, koncentration samt ökning av fettförbränning.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.