Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 02 March 2012 - 09:53

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Ca 40-60sekunder mellan, jag har inte varit på något vis sekundrätt... :P
Men det ligger där i mellan för det mesta :)
Och trots det så tuffar dom bara på, grejen är den att är jag frisk så är jag för det mesta grymt uthållig i hela kroppen, en sådan där "seg jävel" xD
Men biceps är värst, dom är hopplöst uthålliga, resten av kroppen kan bli ganska mör men biceps brukar bara be om mer!

Har alltid varit så, men jag tror mycket ligger kvar sedan jag tävlingssimmade, mycket långdisstans :)
Det som är kul är när en lång (200cm) och förhållandevis (100kg+) stor jävel som en själv är mer eller lika uthållig som dom konstant löpande och simmande super slimmade snubbarna :P

Tack för tippset föresten ! :)

Vilar du verkligen så lite?
Jag vilar 45 sekunder och kör 8 set bröst, 10 set axlar och 3 set biceps på 25 minuter.
Då orkar jag 12.5 kg i hantelcurl om jag ska göra 10 reps varje set.

Postad 02 March 2012 - 11:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ja, ingen lång vila här inte...
klart att mellan hantel curl och EZ stången + dyna så kan det blir någon minut kanske, men inte mycket mer.

Som sagt, är en seg jävel... orkar för det mesta köra ganska tung länge utan problem och tränar också på så sätt, 5x8 ska det köras, fungerar bra för mig :)
Dock så är min maxstyrka inte i nivå med flera jag känner, fast på samma vikt så när dom e helt lama så kan jag köra några set till ;)
Jag har flera kompisar som tränar på samam gym, dom tar fetare vikter än mig i max, men på samam vikter så stårdom sig ofta slätt...

dock så har jag haft väldigt bra maxstyrka i biceps, va ju uppe på 28,5kg hantlarna 3x6 förra vintern (helt sjukt...!), nu är det omöjligt... men nu har jag ju knappt kört något biceps å tala om så har ju tappat, 23,5 är tungt !
26kg kan jag inte ta 3x6 i dagsläget... men 23,5kg fungerade precis 5x8 !

Men dom e konstiga, e ju det jag säger... helt klart överdimmensionerade och samtidigt uthålliga som få.
tänk om man vore lika i resterande kroppen ! :D
Men jag är ju genomgående ganska "seg", tar lång tid för mig att bli "lam" även om jag kör tungt och med 40-60 sekunders pauser...
jag tror att det är något som min kropp har kvar sedan simningen, tål mycket mjölksyra, det är bara härligt ! B)

Redigerat av DVD-ai, 02 March 2012 - 11:57.

Postad 02 March 2012 - 12:25

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Ja, det är helt sjukt. Jag orkar väl 6-8 reps på 30 kg i hantelcurl, men det är ett set.
Vilar jag runt 90 sekunder så orkar jag nog 3*6 på 25 kg i bästa fall.

Postad 02 March 2012 - 13:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, nu är jag inte inärheten, men det beror ju på att jag inte kört biceps så mycket nu på väldigt länge...

Jag klarar inte av att köra fler än 2st med 28,5kg nu...

Postad 02 March 2012 - 16:05

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Gymmade på idrotten idag. Lite blandat med knäböj, marklyft, benspark, skivstångscurl och sittande hantelcurl med lutande bänk. Gick bra över lag tyckte jag, sjuk pump i biceps iaf.
3x8 30kg skivstång gick jätteenkelt idag tyckte jag.

Postad 02 March 2012 - 18:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Granheim menar på att om man stretchar myosinet efter passet så kan musklerna växa mer. att stretcha under passet gör att muskeln blir svagare. Doggcrap rekommenderar extrem stretching.

Själv så ser jag det såhär: full rom i övningarna och man är nog vig för det mesta. jag kan å andra sidan gå ner i peak :)

Postad 02 March 2012 - 19:46

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
45 min tuttar biceps samt vader. Gick hyfsat. Kände inte av axeln direkt idag heller så det verkar vara på god väg med den.

Crossover, Bänk m brett grepp idag, Pec Deck, Cable Curls, Hammarcurls, Vadpress i smith.

5x10 på de flesta övningarna

Postad 05 March 2012 - 08:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Rätta mig om jag har fel, men det är jäkligt vanligt med serier fortfarande? Själv kör jag nog aldrig en serie, har inte gjort det på 10 år. detta av denna anledning: jag vill ta ut mig i varje set. gör jag 100x10 i bänkpress så har jag till nästa gång antingen behövt vila för länge för att göra samma serie eller haft en för lätt vikt för att ta ut mig helt för varje set.

jag säger därmed absolut inte att det är dåligt, bara det att jakten på specifika serier verkar vara stor inom gymkulturen. själv så brukar jag lasta på och reppa beroende på dasformen. är jag seg blir det lågreps och är jag pigg blir det högreps.

Postad 05 March 2012 - 09:02

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Vad innebär en serie? Tänker du typ på superset eller så? :)

Postad 05 March 2012 - 13:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag kör nästan alltid med 5x8, men växlar med 3x16 :)

Växlar programmen hela tiden så att olika övningar hamnar före dom andra och nya testas helatiden, då är det kul att träna :)

Postad 05 March 2012 - 15:44

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
5x10 har jag kört sen jag började träna igen. Jag kör dock inte så fruktansvärt många övningar per muskelgrupp.

variation förnöjer dock som ovan skriver.

Postad 05 March 2012 - 15:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag kör kanska måna övningar för varje grupp, tycker det tar bättre på mig då + att jag bibehåller uthålligheten bättre och det är ju bra :)

Idag blir det puch och lite axlar och lite ben.

Postad 05 March 2012 - 17:32

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Idag blir det puch och lite axlar och lite ben.

Axlar och ben vet jag vad det är men vad är puch? :rolleyes:

Postad 05 March 2012 - 22:40

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Fan jag måste köpa nytt EAA. Vilket EAA är mest prisvärt numer? Var ju ett tag sen jag köpte :S

Postad 06 March 2012 - 06:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Axlar och ben vet jag vad det är men vad är puch? :rolleyes:

Hehe, de är när det är riktigt tungt.... ;)

Gick ganska bra på 30* snedbänk med hantelpress, dåligt med energi men gick ändå bättre än väntat :)

5x8 på 36kg efter att ha värmt upp och stegvis ökat från 28,5kg set efter set.
Sedan blev det hantelflyes med 23,5g för bröst och efter det bakre axlar i tre olika moment.
Men sedan va orken dålig (blev vist några öl i lördags...) och jag va hungrig som ett djur så jag hoppade ben idag och åkte hem för att äta... :P

Postad 06 March 2012 - 07:41

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Fan jag måste köpa nytt EAA. Vilket EAA är mest prisvärt numer? Var ju ett tag sen jag köpte :S

Jag skulle nog välja denna, bra pris och bra smak.

http://www.mmsports....A-XX-97-98.html

Postad 06 March 2012 - 08:47

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Rätta mig om jag har fel, men det är jäkligt vanligt med serier fortfarande? Själv kör jag nog aldrig en serie, har inte gjort det på 10 år. detta av denna anledning: jag vill ta ut mig i varje set. gör jag 100x10 i bänkpress så har jag till nästa gång antingen behövt vila för länge för att göra samma serie eller haft en för lätt vikt för att ta ut mig helt för varje set.

jag säger därmed absolut inte att det är dåligt, bara det att jakten på specifika serier verkar vara stor inom gymkulturen. själv så brukar jag lasta på och reppa beroende på dasformen. är jag seg blir det lågreps och är jag pigg blir det högreps.

Tror aldrig det har varit vanligt förutom hos motionärer.
Men efter 15 år började jag med det själv, 4-5 set, 10 reps och samma vikt. Vilan ligger på 30-45 sekunder. Kör sällan till failure. Utvecklas bra på det. Att eftersträva failure i varje set frestar bara på och bromsar utvecklingen.

Kollar du träningsfilmer med Jay Cutler, Ronnie Coleman mm så kör inte ens dom till failure hela tiden trots grymma anlag, rejält med prepp, inget jobb, bra mat, regelbundna massager mm

Redigerat av Unregistered7444adce, 06 March 2012 - 08:57.

Postad 06 March 2012 - 10:54

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Jag skulle nog välja denna, bra pris och bra smak.

http://www.mmsports....A-XX-97-98.html

Det blev gymvaruhuset som förra gången :)

Eaa, Kassein, Kreatin och lite multivitamineral för strax under 500 ;)

De hade tydligen förbättrat EAAt så att det inte skummar lika mkt nu också. Det är rätt välkommet eftersom den förra skummade som s*tan. Om det nu stämmer givetvis :)

Postad 07 March 2012 - 15:06

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Hej! Vet inte om du fått svar på dina frågor? Råkade hitta ditt mail bland utkast av en slump... i vilket fall så kommer svar här:

Vi är en av få som tillverkar kosttillskott i en egen anläggning vilket innebär en massa procedurer för kvalitetssäkring. Utöver det köper vi in alla råvaror direkt utan mellanhänder och har därför bra kontroll över vad våra produkter innehåller. Vi tar inte in något dom är otillåtet i tillverkningen för att undvika risk för kontaminering (att oönskade ämnen hamnar i en produkt av misstag, tex att maskinerna inte är helt rengjorda).

Det finns inga officiella certikat som utfärdas av myndigheter i Sverige. Rena laboratorieanalyser görs på specifika, i förhand utvalda, ämnen och är inte någon riktigt bra metod. Normalt behövs det 4-6 analyser per batch för att få en ganska bra kontroll men då börjar priserna att öka ganska rejält.

Kosttillkott går under livsmedelslagen så vi har regelbundna besökt från kommunen, inte minst eftersom vi även tillverkar produkter.

Det som det talats om i nyheterna nyligen är egentligen ämnen som inte är olagliga men de klassas som dopning men nyhetsmakarna har vinklar reportagen som att det är olagliga produkter som finns ute på marknaden. De produkter som innehåller såna ämnen har vi en varningstext på i webbutiken (t ex Jacked, Berzerk, Crack samt vissa uppiggande energipiller). Håller du dig till proteiner, kolhydrater, kreatin så ser jag ingen risk för att dina föräldrar ska behöva vara oroliga. det är trots allt den typen av "basprodukter" som behövs mest för bra resultat.

Dina föräldrar kan ringa mig på 0303-741 313 om de har ytterligare frågor.

Mvh

Henrik Eiselt

Produktansvarig

Svar från gymvaruhuset :)

Redigerat av Ala_95, 07 March 2012 - 15:07.

Postad 07 March 2012 - 18:13

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Svar från gymvaruhuset :)

Är du förvånad? Det är inte jag. :)

Postad 07 March 2012 - 18:24

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Är du förvånad? Det är inte jag. :)

Inte jag heller.

Postad 07 March 2012 - 19:29

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
poop. Hade hoppats att min leverans skulle anlända idag innan träningspasset. Idag fick jag träna utan EAA och återhämtare överhuvudtaget :) Synd för det var ett rätt gött men kort pass.

Böj med säte, pushdowns, rope extensions över huvudet, benspark, hantelextensions varvat mer eller mindre utan någon vila. Det är skönt att köra ben och triceps på samma pass då man utan vidare kan köra varannat set. Passet går grymt snabbt då, dock får man upp rätt mkt flås men det är ju gött ibland ;)

Postad 07 March 2012 - 23:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Med serie menar jag exempelvis 10x3 eller något sånt. samma antal reps genom samtliga set

Postad 07 March 2012 - 23:59

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Ser att det diskuteras stretching och tillskott lite varstans. Vissar hävdar att stretchning är värdelöst och att det endast hjälper om man är stel.

Till er som är mellan 20-30 år kan jag bara säga så här. När ni är i den här åldern och inte har gymmat i så många år, då kanske det inte spelar lika stor roll. Men även ni blir äldre och då kan jag säga att utan stretching kommer en skada som ett brev på posten förr eller senare, förutsatt att ni är aktiva.

Ju äldre man blir och desto mer rutin man får ju mer lyssnar man på kunnigt folk som faktiskt vet. Jag stretchade inte mer än nödvändigt när jag var runt 20 och för mig spelade det inte som helst roll. Jag var skadefri och hade bra rörlighet.
Däremot har man genom åren upptäckt att mindre betydelsefulla muskler som kanske inte syns lika tydligt som en stor biceps, behövs stretchas ut någon gång då och då, endast för att underlätta för andra muskler. Jag talar av erfarenhet och inte av ngn studie som jag läst på internet. Så fort jag började att stretcha en viss muskulatur i rumpan blev min baksida som ny. Det tog inte mer än 3-4 veckor, svårare än så var det inte.

Beträffande koffein. Skippa skiten helt och hållet och korta ner gympassen istället. När jag var yngre kunde jag vara på gymmet i över 1 timma. Idag tränar jag högst 40 minuter och då kan jag köra ända upp till tre muskelgrupper åt gången. Nuförtiden kör jag ett fyrdelat upplägg, vilket passar mig bra. Varje kroppsdel får en dos 2 ggr i veckan då det fyrdelade ligger rullande oavsett dag.

Sedan att jämföra våra tränings och kostvanor med Mr olympia gubbarna känns ganska långsökt då de här killarna, vilket även poängterats, kör med sjuka mängder av hjälpmedel. Vissa av de här killarna stoppar i sig över 1500 mg Testo ev + annat smått och gott... Deras återhämtning ligger således på ett helt annat plan än för oss andra dödliga he he.

G

Postad 08 March 2012 - 09:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

poop. Hade hoppats att min leverans skulle anlända idag innan träningspasset. Idag fick jag träna utan EAA och återhämtare överhuvudtaget :) Synd för det var ett rätt gött men kort pass.

Böj med säte, pushdowns, rope extensions över huvudet, benspark, hantelextensions varvat mer eller mindre utan någon vila. Det är skönt att köra ben och triceps på samma pass då man utan vidare kan köra varannat set. Passet går grymt snabbt då, dock får man upp rätt mkt flås men det är ju gött ibland ;)

yes, blev sådant pass igår :)
även rygg i form av chins och ryggdrag.+ mage... :P

5x8 91kg i chins går som smort nu, känns bra att ryggen börjar komma tillbaka :D
5x8 86kg i ryggdrag blev det.
2x8 egen vikt i dipps
6x8 10kg runt midjan i dipps

sedan mer triceps med pressade fransmän och stång bakom huvudet osv... och vidare till ben:

3x12 125kg benpress
3x8 100kg benspark
3x8 65kg leggcurl
3x8 165kg benpress

sedan blev det lite mage,
3x15 fritt situpps
3x15 fritt sida mage
3x20 Maskin 110kg
4x20 100kg maskin sida mage

Sedan missade jag bussen...
Så jag gick tillbaka och körde 4x8 91kg i chins igen och sedan badade lite bastu :)

Ser att det diskuteras stretching och tillskott lite varstans. Vissar hävdar att stretchning är värdelöst och att det endast hjälper om man är stel.

Till er som är mellan 20-30 år kan jag bara säga så här. När ni är i den här åldern och inte har gymmat i så många år, då kanske det inte spelar lika stor roll. Men även ni blir äldre och då kan jag säga att utan stretching kommer en skada som ett brev på posten förr eller senare, förutsatt att ni är aktiva.

Ju äldre man blir och desto mer rutin man får ju mer lyssnar man på kunnigt folk som faktiskt vet. Jag stretchade inte mer än nödvändigt när jag var runt 20 och för mig spelade det inte som helst roll. Jag var skadefri och hade bra rörlighet.
Däremot har man genom åren upptäckt att mindre betydelsefulla muskler som kanske inte syns lika tydligt som en stor biceps, behövs stretchas ut någon gång då och då, endast för att underlätta för andra muskler. Jag talar av erfarenhet och inte av ngn studie som jag läst på internet. Så fort jag började att stretcha en viss muskulatur i rumpan blev min baksida som ny. Det tog inte mer än 3-4 veckor, svårare än så var det inte.

Beträffande koffein. Skippa skiten helt och hållet och korta ner gympassen istället. När jag var yngre kunde jag vara på gymmet i över 1 timma. Idag tränar jag högst 40 minuter och då kan jag köra ända upp till tre muskelgrupper åt gången. Nuförtiden kör jag ett fyrdelat upplägg, vilket passar mig bra. Varje kroppsdel får en dos 2 ggr i veckan då det fyrdelade ligger rullande oavsett dag.

Sedan att jämföra våra tränings och kostvanor med Mr olympia gubbarna känns ganska långsökt då de här killarna, vilket även poängterats, kör med sjuka mängder av hjälpmedel. Vissa av de här killarna stoppar i sig över 1500 mg Testo ev + annat smått och gott... Deras återhämtning ligger således på ett helt annat plan än för oss andra dödliga he he.

G

Jag försöker att stretcha nästan varje pass, i alla fall stäcka ut ryggen och bröstet och benen.
det är skönt tycker jag och jag tycker att min smidighet blir bättre om jag ser till att stretcha, men har inte gjortnågon nogran undersökning...

gällande passets längd:

det är så många som pratar om att köra 40 minuter eller i alla fall under 1h !
Jag har grymt svårt att lyckas meddet, även om jag kör strickta 40-60 sekunder mellan setten (+ något med vid byte av övning på grund av folk som är ivägen...)
ska jag på 4 pass i veckan hinna med allt som behövs så blir passen för massiva för att det ska gå att klara av dom på under 1h...
och fler pass i veckan är inget allternativ, jag har sällan problem med orken, kör jag slut mig helt på överkroppen så är det inga problem att prestera toppresultat på ben sedan :)

Postad 08 March 2012 - 13:35

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

G

Problemet är att man hänvisar till studier som visar att det är lika lätt att skada sig om man stretchar innan passet som om man låter bli.
Mer intressant vore att kolla hur stretching motverkar skador/problem på längre sikt, inte mätt på ett träningspass.

Jag tror på stretching i viss mängd, för att hålla en normal rörlighet. Men man behöver ju inte kunna sitta i split för att kunna träna.

Postad 08 March 2012 - 16:57

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Problemet är att man hänvisar till studier som visar att det är lika lätt att skada sig om man stretchar innan passet som om man låter bli.
Mer intressant vore att kolla hur stretching motverkar skador/problem på längre sikt, inte mätt på ett träningspass.

Jag tror på stretching i viss mängd, för att hålla en normal rörlighet. Men man behöver ju inte kunna sitta i split för att kunna träna.

Då är vi helt överreens. Jag är av samma åsikt som dig. Jag tror inte på stretching före träningspasset och definitivt inte direkt efter heller. De bästa resultaten har jag fått när jag stretchat lite då och då när muskulaturen är varm. Behöver dock inte vara varm av ett träningspass, utan bara behagligt varm.

Napratater/ Osteopater mfl brukar vara flitiga förespråkare av måttlig stretching. För mig har det defintivt hjälpt. Jag har haft hjälp i rehabilitering av laser, ultraljud mm. Stretching är trots allt det som givit bäst resultat då blodgenomströmningen blir bättre och på så vis kan muskelfibrerna läka ihop snabbare.

G

Postad 09 March 2012 - 13:53

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Jag skulle behöva nåt tips på nåt jag kan äta/ta efter träning för att få tillbaka energi. Som det är nu
så kör jag gym mån & tis , sen springer jag ons & tors. Men jag är väldigt trött på kvällarna :/ så jag skulle behöva
nåt som kan hjälpa kroppen och komma igång efter träningen :)

Postad 09 March 2012 - 13:59

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Jag skulle behöva nåt tips på nåt jag kan äta/ta efter träning för att få tillbaka energi. Som det är nu
så kör jag gym mån & tis , sen springer jag ons & tors. Men jag är väldigt trött på kvällarna :/ så jag skulle behöva
nåt som kan hjälpa kroppen och komma igång efter träningen :)

Finns tyvärr inget som hjälper mot det annat än att äta vettig mat.
Mår du så efter dins pass så är risken stor att du belastar CNS för hårt eller så svälter du dig.

Postad 09 March 2012 - 14:06

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
finns det nåt man kan ta innan träningen kanske , del för att bygga lite muskler , men även få lite extra energi inför passet?
och vad är CNS ?

Redigerat av bkam, 09 March 2012 - 14:07.

Postad 09 March 2012 - 17:09

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

finns det nåt man kan ta innan träningen kanske , del för att bygga lite muskler , men även få lite extra energi inför passet?
och vad är CNS ?

Det finns lite olika PWO man kan ta men ofta innehåller dom en hel del koffein som kan ge dig svårt att somna, ta EAA innan passet och vanlig vassle efter passet och sen vanlig mat med bra protein.

CNS=CentralaNervSystemet

Postad 09 March 2012 - 17:14

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
CNS = Centrala nervsysstemet...

Med tanke på vad du skriver låter det som att du äter lite för lite. Det brukar vara fallet om man är nybörjare inom träning. Givetvis kan jag ha fel då jag inte vet dina kostvanor. Men som sagt, det är ett vanligt förekommande fenomen att man äter för lite och därför blir du trött.

Hade jag varit i dina kläder skulle jag lasta i mig mer pasta, med tanke på att du springer en del. Detta gör du dock med fördel långt innan passet. En extra bost kan vara att sköta kosten riktigt ordentligt under förmiddagen. Det är oftast då det är lätt att slarva då det går lång tid mellan måltiderna. Lägg in ett mellanmål mellan frukost och lunch.

Ska du ta ngt innan träning så du blir pigg finns det bla riskakor, vilket ger snabb energi. Samma sak gäller efter passet och då i kombination med proteinpulver.

Koffein och annat uppiggande är bortkastat och samtidigt inte bra för kroppen. I synnerhet inte om man tar det regelbundet och i stora mängder.

Tyvärr finns det bara vissa hjälpmedel som hjälper men det tänker jag inte råda dig till att ta.

Majoriteten av sk tillskott, bortsett ifrån proteinpulver, är rena lurendrejeriet. Branchen får dig att tro på att du blir pigg, ökar i muskler via några simpla örter. Det här är rent nonsens... Den stora anledningen till att folk som äter de här skitprodukterna ökar är pga att de köpt dyra kosttillskott och känner sig därigenom tvingade att skärpa sig gällande kost, träning och sömn. Sedan tror folk ofta att det är kosttillskottet som ger effekt. Tyvärr är det ofta helt felaktigt...
De enda tillskotten som hjälper vid seriös muskeluppbyggnad och deff ska vi inte diskutera för det är ngt du ska hålla dig borta ifrån.

Lycka till med den vanliga maten istället.

G

Postad 09 March 2012 - 23:39

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

CNS = Centrala nervsysstemet...

Med tanke på vad du skriver låter det som att du äter lite för lite. Det brukar vara fallet om man är nybörjare inom träning. Givetvis kan jag ha fel då jag inte vet dina kostvanor. Men som sagt, det är ett vanligt förekommande fenomen att man äter för lite och därför blir du trött.

Har själv dem två senaste veckorna varit otroligt trött(Jag är 17år), hela förmiddagen i skolan så går jag och är trött, skulle kunna somna på lektionerna om det bara var tystare och skönare bänkar. Jag släcker ljuset i rummet kl 23:00 för att sova och då somnar jag verkligen bums, det är inte många minuter (högst 4min) innan jag sover som en stock, jag går sedan upp 07:46 då är det segt att komma upp ur sängen men tar mig orken och kliver upp och är hyffsad pigg den första 1h, sen börjar det bli jobbigt och det är så ungefär hela förmiddagen.
Kan allt det här ha en bakgrund i att jag äter för lite?
Till frukost trycker jag i mig 2 mörka mackor med smör,leverpastej och gurka på. + 1,5dl havregryn + 3dl mjölk + 150g kvarg med 3dl juice, så jag tror inte det är någon socker kick som gör att jag blir trött senare på förmiddagen.

edit: Är för tillfället helt jävla väck i skallen, så jävla trött så jag är mer eller mindre tvungen att gå och lägga mig nu (tråkigt när det äntligen är helg) Fick frågan att hitta på något skoj med några kompisar ikväll, men var tvungen att tacka nej pga av tröttheten och höll på att somna redan vid 21:30 tiden idag.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 09 March 2012 - 23:45.

Postad 10 March 2012 - 03:49

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Du beskriver endast vad du äter till frukost och sedan är det tomt? Jag förmodar att du äter fler mål om dagen ;)
Frukosten ser för övrigt mkt bra ut om du frågar mig. Själv hade jag dock kompletterat med ett par ägg, det står man sig på och du får dessutom i dig ca 14gr protein, vilket inte är fy skam.

Därefter hade jag ätit ngn form av mellanmål. Proteindrink samt en bröbit, det räcker. Därefter blir det dags för lunch för att sedan följas av ett mellamål igen. Antar att det nu är dags för träning. Efter träning dunka i dig middag igen och precis innan du lägger dig kan du ta en proteindrink eller varför inte lite kvarg igen ;)

Prova det upplägget och se om det passar dig/ känner dig piggare? Tycker du forfarande att du är trött, mixtra lite med kolhydraterna mindre/mer...

Vidare kan stress påverka hur trött du är. Skolarbete kan vara mer stressigt än vad man tror...

G

Postad 10 March 2012 - 07:46

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Kan allt det här ha en bakgrund i att jag äter för lite?

Nä det är nog liten risk för så lite äter du inte. Det finns nog ingen här som kan komma med tips, besök en läkare på vårdcentralen, dom kan göra tester för att se om du har brist på nåt.

http://mabra.com/all...aste-orsakerna/

Postad 10 March 2012 - 18:01

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Känner mig stark nu, gjorde med lätthet 8 reps på 130 kg i bänkpress idag, helt utan pauser.

Väger bara 107 kg. Synd att låren inte håller för tunga böj, för dom känns starka nu.

Postad 10 March 2012 - 19:16

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Nåt som är intressant gällande stretchingens vara eller inte vara är det att bristningarna väl oftast kommer när muskeln är i hyfsat neutralt läge, alltså där den är som starkast (tänk fotbollsspelares och sprinters baksida lår tex)? Viktigaste egenskapen för muskelbristningsminimering borde alltså vara att vara ordentligt uppvärmd samt att inte köra helt slut på musklerna?

Däremot kan det ju vara intressant att stretcha innan övningar osv för att öka rörligheten för att på så sätt inte slita lika mycket på senor i ytterlägen på övningarna samt att kunna utföra dem på ett bättre och mer kontrollerat sätt.

Stretching för att minska träningsvärk känns som om det är en myt. Att däremot stretcha för att motverka biverkningarna av träningsvärken (stelheten) är däremot en annan sak. Träningsvärken finns ju dock fortfarande kvar, men du är lite rörligare vid starten av nästa pass.

Notera att detta är endast teorier

Postad 10 March 2012 - 19:37

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Gaes & Vincent

Tack för info , fick jag lite att tänka på :)

Postad 10 March 2012 - 19:42

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Ska du ta ngt innan träning så du blir pigg finns det bla riskakor, vilket ger snabb energi. Samma sak gäller efter passet och då i kombination med proteinpulver.

Koffein och annat uppiggande är bortkastat och samtidigt inte bra för kroppen. I synnerhet inte om man tar det regelbundet och i stora mängder.

G

Så du tycker att riskakor är mer uppiggande än koffein?

MCT, EAA, vassle ger oxå snabb energi med det är inte uppiggande, vilket kolhydrater inte heller är.

Postad 10 March 2012 - 19:55

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Gaes & Vincent

Tack för info , fick jag lite att tänka på :)

Glömde en detalj. Jag vet inte hur mkt vätska du får i dig under dagen? Här kan det finnas utrymme till förbättring om du vet med dig att du är spartsam med vätska.

Ett tips är att du har med dig en flaska med vatten och sippar på lite då och då. Går du i skolan kan du ställa en flaska i skåpet som du kann dricka ur lite då och då. Försök att få i dig minst 1 liter under skoltimmarna + det du får via måltiderna. Sedan förmodar jag att du dricker ca 1l vid träning. När du är hemma kan du försöka få i dig drygt en liter då också. Jag vet själv hur det är när jag dricker för lite, då får jag faktiskt ont i huvudet. När jag däremot ökar mitt vätskeupptag under dagen, då har jag sällan ont i huvudet.

Till sist. Det är svårt att komma med kostråd när jag inte vet hur ditt totala intag under dagen ser ut. I tidigare inlägg har vi alla fall försökt ge en fingervisning över hur det kan se ut...

Hoppas verkligen att huvudvärken försvinner.

Har du ytterligare frågor är det bara att pumpa på.

Mvh

G

Postad 10 March 2012 - 19:59

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Bara för att besvara en annan person. Mitt motto är. Lär dig grunderna inom kost först. Därefter kan man börja experimentera med tillskott...

G

Postad 10 March 2012 - 21:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
På mig händer det grejer som bara fan, och jag äter inget tillskott alls !
har testat protein, men det gjorde inte så mycket nytta faktiskt :)

Postad 10 March 2012 - 22:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

På mig händer det grejer som bara fan, och jag äter inget tillskott alls !
har testat protein, men det gjorde inte så mycket nytta faktiskt :)

Nyttan är att man slipper äta lagad mat 8 gånger om dagen, vem har tid till det? Inte jag i alla fall :)

Postad 10 March 2012 - 23:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Tillskott eller ej är en så gammal disskution och problemet är ju det som många här säger; tillskott av ex protein behövs bara om man får i sig för lite protein. Endel verkar tro att man växer som ogräs direkt man petar i en proteinhink men man växer ju lika bra av en hink tonfisk. Fördelarna med tillskott är att dom är smidiga och efter träning så är vassleprotein lite snabbare att ta sig ut i kroppen, that's mer eller mindre it ^^

Postad 11 March 2012 - 09:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag äter 4 mål om dagen och det fungerar för mig mycket bra :)
testade Protein i 7 månader men gav inte så mycket att jag anser det vara värt det... Men om man jagar % så kan det ju kanske ge något ?! :)

Postad 11 March 2012 - 10:53

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Känner mig stark nu, gjorde med lätthet 8 reps på 130 kg i bänkpress idag, helt utan pauser.

Väger bara 107 kg. Synd att låren inte håller för tunga böj, för dom känns starka nu.

Jäklars! Själv har jag bara maxat 125, i 20 års åldern! :blink:
Å andra sidan aldrig gått in för att maxa direkt... och tycker axlarna tar så mycket stryk av bänk, så kör tyngre på hantelpress, och lättare på bänken... för några år sen låg jag på 42kgs hantlarna och gjorde 8-10 reps, nu ligger jag på 32orna :blush: ... men nu går träningen på sparlåga, barn o skiftjobb... blir glad om jag är på gymmet 2-3 dar i veckan... men lägger inte helt av iaf... blir bättre när minsta ungen går i skolan med till nästa höst! :)

Postad 11 March 2012 - 12:06

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Jäklars! Själv har jag bara maxat 125, i 20 års åldern! :blink:
Å andra sidan aldrig gått in för att maxa direkt... och tycker axlarna tar så mycket stryk av bänk, så kör tyngre på hantelpress, och lättare på bänken... för några år sen låg jag på 42kgs hantlarna och gjorde 8-10 reps, nu ligger jag på 32orna :blush: ... men nu går träningen på sparlåga, barn o skiftjobb... blir glad om jag är på gymmet 2-3 dar i veckan... men lägger inte helt av iaf... blir bättre när minsta ungen går i skolan med till nästa höst! :)

Jag kör nästan heller aldrig tungt, normalt sett kör jag 5 set med 10 reps på 90 kg med 45 sekunders vila.
Det ger bra resultat och skonar axlarna.

Postad 11 March 2012 - 12:10

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Jag kör nästan heller aldrig tungt, normalt sett kör jag 5 set med 10 reps på 90 kg med 45 sekunders vila.
Det ger bra resultat och skonar axlarna.

Inte tungt för dig ne, din biff ala hulk! :P

Postad 11 March 2012 - 12:53

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Inte tungt för dig ne, din biff ala hulk! :P

Haha, det jag menar är att 90 kg är lite drygt 50% av mitt 1 rep max. Är många som ifrågasätter om man kan få reslutat på dom vikterna, men det kan man bara man håller vilan kort och tränar på mycket. Själv har jag min första vilodag på 14 dagar idag. Delar kroppen på 3 pass och kör normalt 6 pass i veckan.
Nästan aldrig till failure.

Postad 11 March 2012 - 14:38

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Ang EAAt som jag frågade om på förra sidan om så fick jag hem mitt EAA FX från gymvaruhuset häromdagen och den nya formulan blandar som en DRÖM jämfört med den gamla. Den smakar mycket godare också. Fruktansvärt lättblandad/drucken är den. Rekommenderas starkt till er som tvivlar på en bra EAA.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.