Att HDPVR-1000C är en HD-box kanske också är en sak till som Samsungboxen är sämre på?
Humax HDPVR-1000C 320GB
(Digitalboxar)
|
3
|
(94)
|
Inga priser |
Postad 09 May 2010 - 20:04
Postad 10 May 2010 - 20:10
Behöver bringa lite klarhet i ett mystiskt problem som började uppträda igår. Har följande prylar: Humax HDPVR-1000c, Harman Kardon AVR 355 och en Samsung LCD. Har haft allting inkopplat hur länge som helst i en tevebänk bakom stängda dörrar, har inte petat på en enda kabel sedan den en gång installerades Alla kablar är noggrant dragna och sitter fast, så dammsugaren kan inte komma åt kablaget. Tills igår har allting fungerat felfritt. Men igår fick jag plötsligt en grön skärm mitt i ett program. Startade om och det fungerade en stund innan exakt samma sak hände igen. Så höll det på och blev värre och värre. Det spelade ingen roll om jag tittade live eller på inspelat material. Började då läsa några inlägg, mestadels här. De flesta verkade dock få sina problem vid uppstart så det var inte precis mitt problem. Innan jag till slut gav upp (runt 22:00) han den vara igång 10-15 sek innan gröna skärmen visade sig.
Idag ringde jag ComHem och förklarade mitt problem, varpå de tyckte att jag skulle reklamera boxen. Kopplade ur boxen och ställde den ovanpå tevebänken och kopplade i samma kablar igen. Samma problem uppstod. Läste på forum att detta hängde ihop med HDMI-signalen och testade därför att ta HDMI-kabeln från htpc'n istället. Problemet löst. Hur f*n är det möjligt? Ingen, varken människa eller väsen, har pillat på kablarna! Kan det rentav vara HK-stärkaren som är boven i dramat?
Är iofs nöjd att det funkar igen, men jag vill gärna veta VARFÖR den bråkar så på mig!?
Tack på förhand!
Postad 11 May 2010 - 09:33
Boxen kan själv bara formatera upp till 1TB, men om du vill kan du formatera disken själv i förväg i datorn, då funkar nog 2TB bra. Filsystemet ska dock vara ext2 eller ext3 så du behöver linux för det. Sök i tråden på "formatera" så hittar du instruktion och vilket program du bör använda.
Hej
Efter all glädjande läsning om HD-byte så beställde jag en http://www.dustinhom...5010206883.aspx (WD Green 2TB).
Jag formaterade den i min Qnap till ext3, satte i den i boxen.
Boxen ville initiera disken lät den göra det (fanns bara ok som val :-)).
Sen stod den på _initierar_ hela natten.
Ska testa en gång till för säkerhets skull, annars får jag väl nöja mig med 1 TB.
Är det någon som fått 2 TB att fungera?
mvh
rob
Redigerat av Unregistered21b9cbcb, 11 May 2010 - 12:18.
Postad 11 May 2010 - 15:09
Boxen klarar inte av att formatera 2 TB själv, så du måste göra det så att boxen uppfattar disken som redan formaterad. För det krävs visst lite tålamod, så här skrev TomasW den 28 mars 2010:Efter all glädjande läsning om HD-byte så beställde jag en http://www.dustinhom...5010206883.aspx (WD Green 2TB).
Sen stod den på _initierar_ hela natten.
NY HÅRDDISK
Efter mycket krångel och frustration har jag nu lyckats installera en 1,5 TB Seagate hårddisk i boxen. Boxen rapporterar 1,4 TB tillgängligt för video
Jag använde mig utav Gparted live, ett Linuxprogram, för att formatera disken i förväg. Ett problem som uppstod var att boxen insisterade att formatera på nytt, när disken väl var installerad i densamma. Första gången boxen skulle formatera verkade det inte fungera, andra gången gick det, av outgrundlig anledning.
Jag började genom att undersöka den gamla disken, där finns fyra partitioner på den, alla format ext3. Jag gjorde så fyra partitioner på den nya 1,5 TB disken också. o lät den tredje ( betecknad dev/sdb 3 i Linux) vara den största, det är den som verkar användas för inspelning.
Ge er INTE på detta om ni inte har ett gigantiskt tålamod, hög frustrationstolerans eller inspelningar på hårddisken som inte backats upp till en extern USB disk !
...
Jag gjorde fyra partitioner formaterade ext3, för så var originalhårddisken partitionerad. Den tredje partitionen lät jag vara störst (1,4 TB), de andra ganska små. Varför boxen ville formatera disken igen själv vet jag inte, men det verkade inte som boxen ändrade något i partitionerna. Nu har jag utrymme för ca 130 timmar inspelat i HD.
Redigerat av distortion2, 11 May 2010 - 15:13.
Postad 11 May 2010 - 20:28
Däremot så vill jag tillägga att jag försökte byta fläkt till den här http://www.webhallen.com/90368, det var den enda jag hittade med 60mm och 3pin, och den var helt enkelt för tjock för att få plats. Jag började fila och fila med en alldeles för finbladig (säger man så?) fil som var den enda jag hade hemma... Tills jag fick ge upp helt enkelt. Skulle tagit mig hela natten att fila till det, plus att jag nog inte vill ha in den i lådan oavsett hur rent jag tror mig ha gjort den med det finpulver som blev.
Men, ni som bytt fläkt får gärna tipsa om vad ni köpte för fläkt och om den passade före eller efter tillfixning så ingen gör om samma misstag som jag.
Tack för ordet
Postad 11 May 2010 - 21:33
Grattis till hårddisksbytet men tråkigt med fläkten. Hur mycket slimmare tror du att den behöver vara? Den du köpte var 25mm djup, på dustin finns det en som är 20mm, tror du att 0,5 cm gör skillnad?Nu har även jag bytt hårddisk och det gick finfint.
Men, ni som bytt fläkt får gärna tipsa om vad ni köpte för fläkt och om den passade före eller efter tillfixning så ingen gör om samma misstag som jag.
På bilden ser den rätt slimmad ut.
Postad 11 May 2010 - 22:06
Grattis till hårddisksbytet men tråkigt med fläkten. Hur mycket slimmare tror du att den behöver vara? Den du köpte var 25mm djup, på dustin finns det en som är 20mm, tror du att 0,5 cm gör skillnad?
På bilden ser den rätt slimmad ut.
Ja, 0,5cm skulle fixa biffen. Jag skulle tippa på att jag hade behövt få ner den till ca 2,3 eller 2,2cm så 2,0cm är god marginal.
Däremot ser jag att den fläkten du urlade till har ett mycket sämre luftflöde jämfört med fractalen; 12,3 mot 16,1 CFM. Och att den ligger nästan en hel decibel över fractalen (vilket ger att den är dubbelt så högljudd) Det kanske inte spelar någon större roll, vare sig för luftflödet eller ljudnivån.
Jag ska nog försöka fixa till fractalfläkten på ett snyggt sätt och sätta dit den ändå. Siffernerd som jag är så kommer jag känna mig lugnare i soffan bara med vetskapen att den är bättre
EDIT: Nu har jag fått mina fysikkunskaper rättade: 1bell är en fördubbling och såliunda krävs det 10st decibel för att det ska vara en fördubbling av ljudet.
Redigerat av Unregistered4f0acb68, 11 May 2010 - 23:57.
Postad 11 May 2010 - 22:12
Hej
Efter all glädjande läsning om HD-byte så beställde jag en http://www.dustinhom...5010206883.aspx (WD Green 2TB).
Sen stod den på _initierar_ hela natten.![]()
Ska testa en gång till för säkerhets skull, annars får jag väl nöja mig med 1 TB.
Är det någon som fått 2 TB att fungera?
mvh
rob
Jajamensan! Tack vare din fråga! Igår köpte jag också en WD Caviar Green 2TB, fast den med 64 Mb cache och Advanced format. Vågat, men vafan. Men den funkade absolut inte rakt av.
Samma natt som du väntade på att "create partition" skulle slockna i displayen gjorde jag samma sak. Med samma resultat.
Idag läste jag vad TomasW skrev tidigare och gjorde följande:
Koppla in hårddisken i datorn.
Om du har Windows: Tanka ner Ubuntu och bränn iso-n till en DVD.
Starta datorn från DVD-n och välj kör från skiva utan att installera nåt på någon disk.
Starta GParted (finns i Systemmenyn har jag för mig).
Skapa följande FYRA ext3 partitioner på den nya disken (OCH INTE PÅ DIN DATORDISK!! Då ryker hela skiten... Koppla ur sladdarna till de om du vill vara på den säkra sidan):
1. 2.01 GiB
2. 101.98 MiB
3. Videopartition. Den ska vara stor :-)
4. Musik/foto-partition. Resten...
Den tredje partitionen tar en stund att formatera, nån halvtimme eller så. De två första partitionerna behöver kanske inte vara precis så där stora, men de var det på originaldisken och jag ville inte chansa.
Stäng av datorn, ta bort disken och skruva i den i Humax-boxen.
Starta boxen. Då vill den initiera disken igen. Låt den göra det! Denna gång står det snabbt "Format HDD" i displayen. Det är ett gott tecken. Vänta en halvtimme-trekvart.
KLART!
Tillgängligt 1.9 TB!! Yeah.
Tack TomasW!! Utan din hjälp hade jag ALDRIG fått det där att funka. Nu var det faktiskt inte så djävligt... Boxen klarar av att formatera, men inte skapa partitionerna själv tycks det som.
Redigerat av FredrikQ, 11 May 2010 - 22:46.
Postad 11 May 2010 - 22:55
Hur mycket av ljudet från en orginalbestyckad Humax kommer från disken resp fläkten?Däremot ser jag att den fläkten du urlade till har ett mycket sämre luftflöde jämfört med fractalen; 12,3 mot 16,1 CFM. Och att den ligger nästan en hel decibel över fractalen (vilket ger att den är dubbelt så högljudd) Det kanske inte spelar någon större roll, vare sig för luftflödet eller ljudnivån.
Jag ska nog försöka fixa till fractalfläkten på ett snyggt sätt och sätta dit den ändå. Siffernerd som jag är så kommer jag känna mig lugnare i soffan bara med vetskapen att den är bättre
Dock är 1dB är inte en fördubbling av ljudnivån, men det är nog en hörbar skillnad.
Postad 11 May 2010 - 23:56
Dock är 1dB är inte en fördubbling av ljudnivån, men det är nog en hörbar skillnad.
Du har rätt. Hade vänt det lite fel. 1bell är en fördubbling medans det krävs 10 st decibel för att det ska vara en fördubbling. Så , vad en decibel ger i extra ljudstyrka, tja lite extra ljud kan man väl säga men helt klart långt ifrån en fördubbling av ljudstyrkan.
Postad 12 May 2010 - 05:58
Jajamensan! Tack vare din fråga! Igår köpte jag också en WD Caviar Green 2TB, fast den med 64 Mb cache och Advanced format. Vågat, men vafan. Men den funkade absolut inte rakt av.
Samma natt som du väntade på att "create partition" skulle slockna i displayen gjorde jag samma sak. Med samma resultat.
Idag läste jag vad TomasW skrev tidigare och gjorde följande:
Koppla in hårddisken i datorn.
Om du har Windows: Tanka ner Ubuntu och bränn iso-n till en DVD.
Starta datorn från DVD-n och välj kör från skiva utan att installera nåt på någon disk.
Starta GParted (finns i Systemmenyn har jag för mig).
Skapa följande FYRA ext3 partitioner på den nya disken (OCH INTE PÅ DIN DATORDISK!! Då ryker hela skiten... Koppla ur sladdarna till de om du vill vara på den säkra sidan):
1. 2.01 GiB
2. 101.98 MiB
3. Videopartition. Den ska vara stor :-)
4. Musik/foto-partition. Resten...
Den tredje partitionen tar en stund att formatera, nån halvtimme eller så. De två första partitionerna behöver kanske inte vara precis så där stora, men de var det på originaldisken och jag ville inte chansa.
Stäng av datorn, ta bort disken och skruva i den i Humax-boxen.
Starta boxen. Då vill den initiera disken igen. Låt den göra det! Denna gång står det snabbt "Format HDD" i displayen. Det är ett gott tecken. Vänta en halvtimme-trekvart.
KLART!
Tack TomasW!! Utan din hjälp hade jag ALDRIG fått det där att funka. Nu var det faktiskt inte så djävligt... Boxen klarar av att formatera, men inte skapa partitionerna själv tycks det som.
Haha
Kul!
jag lyckades oxå till slut.
Håller på som bäst att flytta över den fulla orginaldisken.
lev gott och tack för hjälpen
rob
Postad 12 May 2010 - 06:37
Har du kommit på något sätt att överföra flera filer i taget?jag lyckades oxå till slut.
Håller på som bäst att flytta över den fulla orginaldisken.
Postad 12 May 2010 - 09:05
Har råkat ut för liknande. Efter lite testande verkar det vara så här: det kommer då och då med några månaders mellanrum. Lösningen verkar vara att se till att att TV och förstärkare är helt strömlösa några sekunder. Humaxen är således "oskyldig". Jag har HDMI kopplad till TV:n via den kombinerade HDMI/DVI ingången och detta har jag läst mej till kan var en dålig lösning då den är lite speciell för hanterandet av DVI. Hittils har dock alla gjorda inställningar av bilden avhållit mej från att byta till ren HDMI ingång...Hej!
Behöver bringa lite klarhet i ett mystiskt problem som började uppträda igår. Har följande prylar: Humax HDPVR-1000c, Harman Kardon AVR 355 och en Samsung LCD. Har haft allting inkopplat hur länge som helst i en tevebänk bakom stängda dörrar, har inte petat på en enda kabel sedan den en gång installerades Alla kablar är noggrant dragna och sitter fast, så dammsugaren kan inte komma åt kablaget. Tills igår har allting fungerat felfritt. Men igår fick jag plötsligt en grön skärm mitt i ett program. Startade om och det fungerade en stund innan exakt samma sak hände igen. Så höll det på och blev värre och värre. Det spelade ingen roll om jag tittade live eller på inspelat material. Började då läsa några inlägg, mestadels här. De flesta verkade dock få sina problem vid uppstart så det var inte precis mitt problem. Innan jag till slut gav upp (runt 22:00) han den vara igång 10-15 sek innan gröna skärmen visade sig.
Idag ringde jag ComHem och förklarade mitt problem, varpå de tyckte att jag skulle reklamera boxen. Kopplade ur boxen och ställde den ovanpå tevebänken och kopplade i samma kablar igen. Samma problem uppstod. Läste på forum att detta hängde ihop med HDMI-signalen och testade därför att ta HDMI-kabeln från htpc'n istället. Problemet löst. Hur f*n är det möjligt? Ingen, varken människa eller väsen, har pillat på kablarna! Kan det rentav vara HK-stärkaren som är boven i dramat?
Är iofs nöjd att det funkar igen, men jag vill gärna veta VARFÖR den bråkar så på mig!?
Tack på förhand!
Postad 12 May 2010 - 12:06
Har du kommit på något sätt att överföra flera filer i taget?
Hej
Jag har "ALLTID" backat upp via _opt_ "markera alla" _edit_ "flytta".
Tyvärr kan man inte flytta hela mappar!
mvh
rob
Postad 12 May 2010 - 12:29
Tack, kom inte ihåg att den möjligheten fanns.Jag har "ALLTID" backat upp via _opt_ "markera alla" _edit_ "flytta".
![]()
Tyvärr kan man inte flytta hela mappar!
Postad 13 May 2010 - 11:54
Alltid roligt att kunna hjälpa, men jag det är nog forummedlemmen hyslopc som skall ha tacken. Han gav mig rådet att kolla hur originaldisken är formaterad och använda samma struktur på den nya.
Postad 13 May 2010 - 12:05
Jag tror i och för sig att det inte är boxens fel, utan att det är störningar i Comhems kabelnät. Ändå har jag 100% signalkvalitet och ca 45% signalstyrka enligt boxen på alla kanaler.
Har det analoga utbudet också, o även om bildkvaliteten i sig kanske inte är lika bra o HD-kanaler saknas, så är störningarna mindre förekommande där...
Redigerat av Unregistered4e1812ee, 13 May 2010 - 12:13.
Postad 13 May 2010 - 19:52
Nej, det känner jag inte igen. Det är klart att det blir pixelfel ibland eller småstörningar, men det är i undantag och inte alls ofta. Inte som jag upplevt det iaf och jag är rätt känslig för bildfel.Är det fler än mig som har en massa småstörningar på både inspelningar och det som ni ser live ?
Postad 13 May 2010 - 21:03
Det händer för mig också några gånger per kväll.Men det stör mig ej för jag har så mycket bättre bild nu när jag byt från satellit till kabel (lustigt nog)Är det fler än mig som har en massa småstörningar på både inspelningar och det som ni ser live ? Alltid finns det något ställe där det blir pixlar med glada färger i ett band över bilden, eller ett "hopp" i filmen/programmet, dropouts i ljudet etc. Mycket irriterande är det, och det verkar ibland omöjligt att få till en helt störningsfri inspelning även om ett program sänds flera gånger o man kan prova spela in det vid ett flertal tillfällen.
Jag tror i och för sig att det inte är boxens fel, utan att det är störningar i Comhems kabelnät. Ändå har jag 100% signalkvalitet och ca 45% signalstyrka enligt boxen på alla kanaler.
Har det analoga utbudet också, o även om bildkvaliteten i sig kanske inte är lika bra o HD-kanaler saknas, så är störningarna mindre förekommande där...
Postad 19 May 2010 - 07:52
Redigerat av Kullre, 19 May 2010 - 07:53.
Postad 19 May 2010 - 18:12
Jag har sporadiska problem med läppsynk (främst SVT HD) samt text som faller bort (bl.a. BBC HD). Någon annan som upplever detta? Boxen har en firmware från jun 09, tror jag.
Hej jag är helt ny här och blev rädd när jag såg 130sidor att läsa så jag har börjat med de två sista men i vilket fall jag har också det problemet speciellt på BBC HD texten hänger inte med och visas bara snabbt och sedan försvinner det och kommer ibland, finns det något att göra och kommer det någon uppdatering snart ?
när kom sista uppdateringen ?
Fick ingen text alls på Canal Plus film HD ett avsnitt av Pacific någon som upplevt samma är det fel på boxen eller Comhem eller vad ?
Vet inte om ni har tagit upp det här förut i så fall ursäkta att jag tar upp det igen när man buffrar tex Viasat sport HD och ska spola i 2 och 4 ggr hastigheten så är inte bilden stabil alls men gör jag det i viasat hockey som inte är HD så är den ok vet någon vad det beror på och om det kommer någon uppdatering som gör att det går att göra ?
Trodde man kunde spela in 4 kanaler stämmer inte det har varit ibland två kanaler och då kan jag inte se en tredje ?
har en samsung tv och tycker det är underbart bra bild på hd-kanalerna men har sämre på digitala kanalerna är det boxen eller tv:n fel skulle det bli bättre bild med Philips tv:n 9704 eller spelar det ingen roll ?
kul att vara här men det är jobbigt om man ska läsa om andra saker och så helt plötsligt har 130 sidor att gå igenom hoppas det är okej med frågor även om de skulle tagits upp förut
Postad 20 May 2010 - 12:01
Ja, det är något konstigt med textningen på BBC HD, men jag tror inte det är boxens fel utan utsändningen.Hej jag är helt ny här och blev rädd när jag såg 130sidor att läsa så jag har börjat med de två sista men i vilket fall jag har också det problemet speciellt på BBC HD texten hänger inte med och visas bara snabbt och sedan försvinner det och kommer ibland, finns det något att göra och kommer det någon uppdatering snart ?
när kom sista uppdateringen ?
Fick ingen text alls på Canal Plus film HD ett avsnitt av Pacific någon som upplevt samma är det fel på boxen eller Comhem eller vad ?
Vet inte om ni har tagit upp det här förut i så fall ursäkta att jag tar upp det igen när man buffrar tex Viasat sport HD och ska spola i 2 och 4 ggr hastigheten så är inte bilden stabil alls men gör jag det i viasat hockey som inte är HD så är den ok vet någon vad det beror på och om det kommer någon uppdatering som gör att det går att göra ?
Trodde man kunde spela in 4 kanaler stämmer inte det har varit ibland två kanaler och då kan jag inte se en tredje ?
har en samsung tv och tycker det är underbart bra bild på hd-kanalerna men har sämre på digitala kanalerna är det boxen eller tv:n fel skulle det bli bättre bild med Philips tv:n 9704 eller spelar det ingen roll ?
kul att vara här men det är jobbigt om man ska läsa om andra saker och så helt plötsligt har 130 sidor att gå igenom hoppas det är okej med frågor även om de skulle tagits upp förut
Tror att det är bra att försöka ta sig igenom alla dessa 130 sidor på sikt för då lär man sig mycket om handhavande och finesser som finns på boxen som inte alls eller mycket knapphändigt behandlas i manualen. Sökfunktionen nere till vänster är också mycket bra "Sök inom tråden". Om man exempelvis söker på "muxlista" så får man förklarat varför man ibland kan spela in 4 kanaler och ibland bara 2. Muxlistan kan vi tacka hifi_fan för, det är en förteckning över de frekvenser som de olika kanalerna har. Man kan exempelvis spela in SVT 1, SVT 2, TV 4 och vilken annan kanal som helst samtidigt då SVT 1, SVT 2 och TV 4 ligger på samma frekvens. Däremot är det inte möjligt att spela in på SVT 1, TV 5 och TV 8 samtidigt då dessa kanaler ligger på olika frekvenser. Man kan spela in på 2 kanaler från olika frekvenser samtidigt som man ser på tidigare inspelat material. Med hjälp av muxlistan kan man planera sina inspelningar på ett bra sätt, men skulle man missa så får man upp en konfliktlista och kan välja bort en inspelning.
Boxen ger väldigt bra bild på HD- och SD-kanaler och det är nog bara en fråga om att ställa in TV:n på rätt sätt för att få ut bästa bilden.
Har själv inte Canal plus och Viasat så någon annan får kommentera dessa.
Postad 21 May 2010 - 12:00
Postad 21 May 2010 - 12:10
Ja, bara att sätta in och sedan gör boxen resten. Tveka inte att göra det då det är så enkelt att göra och sedan kan man njuta av detta större lagringsutrymme som en HD-box bör ha för att fungera på bästa sätt.När man byter till en större hårddisk. I detta fall 1Tb, måste man formatera disken först eller är det bara att sätta i den, så humaxen gör resten.
Postad 21 May 2010 - 12:19
Köpte denna från Inet 680kr med frakt. Paketet skickas idag, så på måndag borde den sitta i Humaxen.
Kan man koppla in den gamla disken i usb porten och kopiera till nya disken. Spelat in mycket serier på HD kanalerna.
Postad 21 May 2010 - 12:46
Sedan är det bara att kopiera över till den nya hårddisken och spela upp från denna. Det tar dock lång tid att kopiera över när det är stora filer så det får man leva med.
Postad 23 May 2010 - 06:40
Har gjort en fabriksåterställning för det rekomenderade COM HEM att jag skulle göra men efter den så är det reducerat ljud ist,mycket irriterande.
Någon som har en lösning???
Postad 24 May 2010 - 17:48
Har varit utan ljud i ett par dagar och det hjälper inte att dra ur strömmen till boxen
Postad 24 May 2010 - 20:41
Nä, hockey-vm på viasat sport hd funkade fin-fintNågon som tappat ljudet på alla HD-kanaler?
Har varit utan ljud i ett par dagar och det hjälper inte att dra ur strömmen till boxen
Postad 28 May 2010 - 22:04
tacksam för hj
Redigerat av martiin82, 28 May 2010 - 22:06.
Postad 29 May 2010 - 00:00
Formatet ändras med "V-format" under luckan längst ner till höger på fjärrkontrollen. Jag använder själv 1080i som format och det fungerar bra.Ok, har letat länge nog nu. Är för lat för att kolla i instruktionsboken... Vilken knapp alt var ändrar jag upplösningen på boxen!?? tycker mig ha prövat de mesta,,
tacksam för hj
Har på den senaste tiden upplevt att läppsync på HD-kanaler har blivet mycket bättre, vad tycker ni andra?
Postad 29 May 2010 - 06:20
Någon mer som upplever fel på när man ser inspelade program och spolar förbi reklam typ å sedan trycker på play, ja då är ljudet borta och man får trycka stop och börja om från sista platsen man va på, då fungerar ljudet igen????
Har gjort en fabriksåterställning för det rekomenderade COM HEM att jag skulle göra men efter den så är det reducerat ljud ist,mycket irriterande.
Någon som har en lösning???
Prova med att höja volumen till max på boxen. Jag hadde sänkt ljudet på boxen eftersom jag endast kör ljudet med optisk kabel och då fick jag samma problem. Problemet försvann när jag höjde volumen till max.
Thomas
Postad 29 May 2010 - 08:53
Jag har sporadiska problem med läppsynk (främst SVT HD) samt text som faller bort (bl.a. BBC HD). Någon annan som upplever detta? Boxen har en firmware från jun 09, tror jag.
Ja, text som faller bort, förutom BBC HD även på Silver HD o Discovery HD. Tror som Goran99 att det inte är boxens fel utan utsändningen.
Postad 29 May 2010 - 11:14
Formatet ändras med "V-format" under luckan längst ner till höger på fjärrkontrollen. Jag använder själv 1080i som format och det fungerar bra.
Har på den senaste tiden upplevt att läppsync på HD-kanaler har blivet mycket bättre, vad tycker ni andra?
..jo jag hittade det igår efter lite petande. Den pinsamma sanningen är att jag inte insett att där var en lucka.. jaja, får skylla på mörkt rum o trött huvud. Tack iaf.
Är dock lite osäker på ett par grejer. Kollade med "v-format"-knappen på kanalerna och det var tydligen inställt på 1080i på alla. (trycker jag info på SD-kanalerna står det 576i, antar att detta är sändningens upplösning dock)
Av någon anledning tycker jag ändå att bilden ser skarpare ut på tv4HD än på tv4. Tittade på Assault on presinct 13 igår och kunde jämföra samma sändning på båda kanalerna. Eftersom detta inte var en HD-sändning på tv4HD borde ju bilden vara densamma eftersom att boxen skalar upp båda kanalerna till samma upplösning??
Det fungerar fint ändå ju,, men jag hade gärna sett lite mer skärpa på sd. Har tidigare kört boxer med en snordyr pioneer-pvr där sd-tv onekligen såg bättre ut.
Tilläggas bör att jag kör allt på en 90" duk, därav min önskan till mer skärpa. .
Postad 30 May 2010 - 19:26
Skillnaden är att TV4HD har mycket högre bitrate än TV4. Säg att TV4 skickas med ca 5MB/s så ligger TV4HD på 15-16 MB/s. Kommer inte alls ihåg de korrekta bitratsen i huvudet nu, men det ligger där i närheten iaf. Den högre bitraten gör bla att du slipper en massa komprimeringsartefakter.Av någon anledning tycker jag ändå att bilden ser skarpare ut på tv4HD än på tv4. Tittade på Assault on presinct 13 igår och kunde jämföra samma sändning på båda kanalerna. Eftersom detta inte var en HD-sändning på tv4HD borde ju bilden vara densamma eftersom att boxen skalar upp båda kanalerna till samma upplösning??
Redigerat av distortion2, 30 May 2010 - 19:27.
Postad 30 May 2010 - 20:43
Postad 30 May 2010 - 21:16
Det är betydligt bättre än så, timeshiften är 2 timmar. Man kan alltså pausa så länge och sedan börja titta från där man har pausat. Detta är ju en mycket bra funktion om man ska se en långfilm på en kanal med reklam, då brukar jag pausa 30-40 minuter före filmen och sedan spola förbi reklamen. Vad man får tänka på är att inte byta kanal under timeshiften för då går den förlorad.Det kanske redan finns ett inlägg om detta men men, lärde mig igår att boxen faktiskt cachar lite av innehållet, säg att det kommer ett inslag som du precis missar, då kan man spola tillbaka upp till ca 1 min, och detta utan att man satt på inspelning...
Postad 30 May 2010 - 23:28
Ännu bättre då att spela in filmen. Då kan du kolla ikapp filmen (hoppa över reklam) OCH byta kanal hit och dit utan att vara rädd att du förlorar filmen.Det är betydligt bättre än så, timeshiften är 2 timmar. Man kan alltså pausa så länge och sedan börja titta från där man har pausat. Detta är ju en mycket bra funktion om man ska se en långfilm på en kanal med reklam, då brukar jag pausa 30-40 minuter före filmen och sedan spola förbi reklamen. Vad man får tänka på är att inte byta kanal under timeshiften för då går den förlorad.
Postad 30 May 2010 - 23:37
1) Ibland i standby, vid påslagning med fjärrmanövern, är ljudet borta. Om man växlar kanal fram och tillbaka, så återkommer ljudet.
2) Ibland när man slår på boxen är ena halvan utslagen av fluktuerande mönster (ungefär som om man ställt kontrasten på oändligt) och man måste slå av och slå på igen för att bli av med problemet.
3) Ibland inträffar det att TV:n ger ett felmeddelande, att videoformatet inte kan användas (anslutningen sker via HDMI till en helt ny TV). Om man då slår av boxen och slår på den igen, så löser sig problemet.
4) Om man råkat lägga in inspelning både av TV1/TV2 och samma program i SVT HD är det ett helsike att ta bort den första inspelningen för kanalnumret står inte i läget Schema. Om man då tar bort båda inspelningarna och lägger in SVT HD igen får man upp en meny som undrar om man vill spela in samma program varje dag.
5) Inspelningsplaneraren lägger till 3 minuter i slutet av varje inspelning. Det gör att en inspelningsmöjlighet direkt efter slås ut för varje planerad inspelning. När en inspelning pågår och man trycker på info så anges den exakta tiden och inte denna tid plus 3 minuter.
6) Hårddisken har ett störande högt ljud.
Tacksam för råd om vad jag ska göra.
Postad 31 May 2010 - 06:55
De flesta av dina problem känner jag inte igen. Svarar på det jag har någon aning om:1) Ibland i standby, vid påslagning med fjärrmanövern, är ljudet borta. Om man växlar kanal fram och tillbaka, så återkommer ljudet.
2) Ibland när man slår på boxen är ena halvan utslagen av fluktuerande mönster (ungefär som om man ställt kontrasten på oändligt) och man måste slå av och slå på igen för att bli av med problemet.
3) Ibland inträffar det att TV:n ger ett felmeddelande, att videoformatet inte kan användas (anslutningen sker via HDMI till en helt ny TV). Om man då slår av boxen och slår på den igen, så löser sig problemet.
4) Om man råkat lägga in inspelning både av TV1/TV2 och samma program i SVT HD är det ett helsike att ta bort den första inspelningen för kanalnumret står inte i läget Schema. Om man då tar bort båda inspelningarna och lägger in SVT HD igen får man upp en meny som undrar om man vill spela in samma program varje dag.
5) Inspelningsplaneraren lägger till 3 minuter i slutet av varje inspelning. Det gör att en inspelningsmöjlighet direkt efter slås ut för varje planerad inspelning. När en inspelning pågår och man trycker på info så anges den exakta tiden och inte denna tid plus 3 minuter.
1-3) Lite störande förstås men du har ju själv hittat ganska enkla lösningar på dina problem.
4) I läge Schema så står faktiskt kanalnummer, i stor text till höger om miniatyrbilden av pågående tv-program. Du måste dock välja en viss schemaläggning för att se dess kanalnummer.
5) Du väljer själv hur många minuter som ska läggas till på en inspelning. Meny->Systeminställningar->Media->Inspelningsinställningar->Tidsförskjutning före start/efter stopp
6) Byt hårddisk till en tystare om den du har stör dig. Det är lättare än du tror.
Redigerat av distortion2, 31 May 2010 - 09:32.
Postad 31 May 2010 - 07:25
Prova med att höja volumen till max på boxen. Jag hadde sänkt ljudet på boxen eftersom jag endast kör ljudet med optisk kabel och då fick jag samma problem. Problemet försvann när jag höjde volumen till max.
Thomas
Verkar fungera, Tack
Robin
Postad 31 May 2010 - 13:17
Jag själv skulle byta ut boxen, så många fel ska den inte ha. Hårddisken ska inte ha ett störande högt ljud, verkar vara ett "måndagsexemplar".Jag köpte en Humax HDPVR-1000C i mitten av februari. Jag kör den i Comhems nät. Jag har alla möjliga felsymtom, som jag undrar om någon känner till (orsaken till), eventuellt åtgärd. Jag ber om ursäkt, om svaren redan finns bland de tusentals inläggen.
1) Ibland i standby, vid påslagning med fjärrmanövern, är ljudet borta. Om man växlar kanal fram och tillbaka, så återkommer ljudet.
Tacksam för råd om vad jag ska göra.
Postad 31 May 2010 - 18:47
Det är betydligt bättre än så, timeshiften är 2 timmar. Man kan alltså pausa så länge och sedan börja titta från där man har pausat. Detta är ju en mycket bra funktion om man ska se en långfilm på en kanal med reklam, då brukar jag pausa 30-40 minuter före filmen och sedan spola förbi reklamen. Vad man får tänka på är att inte byta kanal under timeshiften för då går den förlorad.
Jo fast det jag menar är att om man tex slökollar på lite olika kanaler och program och fastnar på Rapport, då kan man ju spola tillbaka lite om man tex missar vädret hehe
Postad 31 May 2010 - 22:21
Efter att Denons senaste firmwareuppdatering fixat ljudproblemen från COM Hem boxen så verkar det vara dags igen.
Jag slår på boxen, receivern och tvn och alla kanaler förutom de som sänder Dolby digital är helt tysta. Nu kan jag inte ens trigga igång ljudet med att trycka på sourceknappen till receivern.
Är det fler än jag som har denon och har samma problem? Har comhem ändrat något i sina sändningar, för jag vet inte hur jag ska kunan förklara den här "featuren" annars.
EDIT: Jag ställde om boxen till fabriksinställningar och saken var biff! Case closed!
Redigerat av Unregistered4f0acb68, 31 May 2010 - 22:47.
Postad 01 June 2010 - 08:24
Jag har också upplevt att ljudet via HDMI försvinner ibland. Däremot fungerar det alltid via optisk anslutning. Jag drar slutsatsen att boxens HDMI-handskakning är buggig. Boxen verkar inte alltid förstå vad TVn stödjer för protokoll.Jag köpte en Humax HDPVR-1000C i mitten av februari. Jag kör den i Comhems nät. Jag har alla möjliga felsymtom, som jag undrar om någon känner till (orsaken till), eventuellt åtgärd. Jag ber om ursäkt, om svaren redan finns bland de tusentals inläggen.
Gissar att även fenomenet med grön skärm (som har nämnts tidigare i tråden) har koppling till HDMI-kommunikationen.
Postad 06 June 2010 - 20:58
Kan man pausa en inspelning under tex reklam för att sedan fortsätta efter reklamen utan att behöva trycka på STOPP knappen.
När jag trycker på PAUSE under inspelning så pausas live tv
justja, så tänkte jag kolla en sak till, kan man spela in time-shift material? Säg att jag spolat tillbaka Live-tv och inser då att jag vill ha materialet inspelat. Kan jag på något sätt spara det på hårddisken?
Redigerat av hedline, 06 June 2010 - 21:02.
Postad 07 June 2010 - 09:32
Att du trycker på PAUSE under inspelning har iNGET att göra med inspelning för den går inte att pausa.halloj!
Kan man pausa en inspelning under tex reklam för att sedan fortsätta efter reklamen utan att behöva trycka på STOPP knappen.
När jag trycker på PAUSE under inspelning så pausas live tv
justja, så tänkte jag kolla en sak till, kan man spela in time-shift material? Säg att jag spolat tillbaka Live-tv och inser då att jag vill ha materialet inspelat. Kan jag på något sätt spara det på hårddisken?
Insplening görs i realtid och går till den skall vara slut eller att du går in och raderar den.
Det som händer när du trycker på PAUSE är att time-shiften pausar (inte själva live-spelningen) och när du trycker bort PAUSE efter t.ex. 10 minuter så fortsätter du att se sändingen 10 minteurer efter att den gått live... hoppas du förstår.
Läs på om time-shiften i manualen, den lagrar automatiskt upp till 2 timmar bakåt alltid på den kanalen du tittar på men om du byter kanal så töms den och börjar buffra den kanalen du gick till.
NEJ time-shift material kan du INTE spara på något sätt. Sätt på en inspelning om du tror att du vill spara det du ser......
Redigerat av Unregistered64f891a5, 07 June 2010 - 09:36.
Postad 09 June 2010 - 21:34
Måste erkänna att jag är en fullständig idiot.
Har nu i ett antal veckor försökt spela in kanaler som levereras via Comborts nät på Humaxen, tex 3.an ,femman och andra.
Har för mig att jag via hyran betalar 80 spänn för att se kanalerna och det är faktist möjligt att skåda dessa via TV,n men att spela in skräpet går tametusan inte. Abbonerar på HD-paketet och där fungerare det utan problem att spela in kanaler jag betalar för.
Postad 09 June 2010 - 22:18
Tyvärr, kanalerna som ingår i hyran är analoga och humaxen kan inte ta in de analoga kanalerna, därför går de inte heller att spela in. Du måste betala (igen) för att få de digitala versionerna av de kanaler du vill spela in, typ ett medium paket.Hejsan alla comhemdiggare..
Måste erkänna att jag är en fullständig idiot.
Har nu i ett antal veckor försökt spela in kanaler som levereras via Comborts nät på Humaxen, tex 3.an ,femman och andra.
Har för mig att jag via hyran betalar 80 spänn för att se kanalerna och det är faktist möjligt att skåda dessa via TV,n men att spela in skräpet går tametusan inte. Abbonerar på HD-paketet och där fungerare det utan problem att spela in kanaler jag betalar för.
Postad 10 June 2010 - 10:51
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
ComHem - Humax HDPVR-1000C eller Samsung BD-E8900N ???
24 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?