Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 11 March 2012 - 16:45

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Jag kör på husmanskost och rejäla frukostar, frukt som mellanmål, räcker för mig i dagens läge, anser att jag får i mig det jag behöver, äter ju mycket kött och kycklig... borde göra mer fisk faktiskt, det är ju så enkelt, och så jäkla gott... :)
Allt som allt blir det väl 5-6 mål om dagen, mellanmål inräknade då... tränar ju inte så hårt anser jag, att jag behöver tillskott... :)

Postad 11 March 2012 - 17:30

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag anser att vissa kosttillskott kan vara ett mkt bra komplement till den naturliga födan. Däremot tycker jag att man först ska se tillskansa sig kunskap och information om näringslära samt att äta bra innan man ger sig in i djungeln.

Idag är kosttillskottsbranchen en salig röra där det egentligen inte finns några regler hur en vara produceras, vad den innehåller, samt hur den marknadsförs. Tyvärr blir flertalet individer lurade och tror att de ska få resultat av de här tillskotten pga av att tillerkarna har ett bra affischnamn. För att få de resultaten de här individerna besitter krävs det mer än bara ett simpelt tillkotta man kan köpa hos Ica Maxi. Under helgen satt jag och en kille och diskuterade hur hans upplägg ser ut just nu. Jag tycker själv jag har sett en hel del genom åren i och med att jag tränat i över 20 år.
Den här killen fick mig som sagt ändå att reagera. Snubben är runt 20 år och stoppar i sig runt 2500 mg i veckan av en sk X-produkt.

För några år sedan dök det upp ett godkänt prep från Alri som heter Jungle Warfare. Problmemet med en sådan här produkt är att bieffekterna kan vara nästan lika illa som med riktigt prepp. Dessvärre blir resultatet inte ens i närheten av the real del. Återigen är det ett exempel på en produkt som lovar guld och gröna skogar för icke insatta. Priset är nästan i paritet med riktigt prepp, resultaten föga imponerande och biverkningar kan förekomma i lika stor utsträckning som med riktigt prepp. Alltså en produkt som enligt mig är helt förkastlig.

I USA är det helt ok för män i övre medelålderna att gå till läkaren och få en "hälsospruta". Ungefär som för tjejer att få botox eller liknande. Jag tror att det här fenomenet kan komma till Sverige om ca 20-30 år. Då tror jag även att marknaden för kosttillskott har fått sig en rejäl omgång och att fler folk är medvetna om vad man stoppar i sig.

Själv skulle jag aldrig i min vildaste fantasi få för mig att stoppa i mig dyra tillskott vilka sägs göra si och så. Med tanke på hur många produkter som finns där ute kan jag med högt huvud påstå att 80 % av alla produkter som erbjuds är rena rama tramset. Proteinpulver hör dock inte till den här kategorin då det faktiskt är mat vi talar om fast i pulverform. Att vissa tillverkare påstår att just deras PP-pulver har ett högre biologist värde kan ni strunta i. För normala människor spelar de här små skillnaderna i procent inte speciellt stor roll. Och för de tävlande är det knappast det biologiska värdet som har betydels för hur stora och deffade killarna är.
Mitt tips vid köp av proteinpulver. Testa smak, konsistens och upplöslighet samt priset. Kolla vilken av parametrarna som har mest betydels för dig. Välj det du anser tillgodose dina behov.

Jag tänker inte göra någon reklam för det märket jag själv kör med då jag vill vara neutral i frågan. Genom åren har jag nog ändå provat runt 100 olika proteinpulver. Idag är det billigare än någonsin med pulver. Förr i tiden fick man nöja sig med US bulk, vilket mest kan likställas med nutrilett i konsistensen. Klumpar var vardagsmat. Vissa blandade tom pulvret med glass för att överhuvudtaget få ner eländet, ha ha ha. Vidare köptes det även tillkott från apoteket, vilket smakade skit rentutsagt. Blandade man en sådan drink var man tvungen att tillsätta oboj. Att skaka pulvret var lönlöst. Det krävdes verkligen en mixer annars hade man två gigantiska klumpar i behållaren.

Vidare finns det många som hävdar bra resultat med Kreatin och EAA. Jag har givetvis provat bägge delar en gång i tiden med måttliga resultat till följd. Flytande aminoryror var också populärt ett tag. Tyvärr gjorde smaken att produkten blev mindre populär.

Många känner säkert till en produkt som heter Vitargo. Det är snabba kolhydrater. Vitargo har på kort tid faktiskt revolutionerat byggarkulturen. Flertalet byggare idag kör med Vitargo såväl som diet och uppbyggnad. Konsistensen är som klister och smaken är hemsk. Man är tvungen att blanda vitargo med funlite eller liknande. Flertalet byggare idag sveper i sig betydande mängder av Vitargo idag. Läs på lite om vad Vitargo är för ngt om ni är intresserade. Det här är ett av några bra preparat på marknanden idag. Förmodar dock att LCHF anhängare kommer spy galla över Vitargo, vilket är helt i sin ordning. Ngt annat vore ganska konstigt.

G

Postad 11 March 2012 - 17:50

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Vidare finns det många som hävdar bra resultat med Kreatin och EAA. Jag har givetvis provat bägge delar en gång i tiden med måttliga resultat till följd. Flytande aminoryror var också populärt ett tag. Tyvärr gjorde smaken att produkten blev mindre populär.

Både EAA och kreatin har bevisad effekt. Smakerna är nu betydligt bättre än vad dom var för 5år sedan.

Många känner säkert till en produkt som heter Vitargo. Det är snabba kolhydrater. Vitargo har på kort tid faktiskt revolutionerat byggarkulturen. Flertalet byggare idag kör med Vitargo såväl som diet och uppbyggnad. Konsistensen är som klister och smaken är hemsk. Man är tvungen att blanda vitargo med funlite eller liknande. Flertalet byggare idag sveper i sig betydande mängder av Vitargo idag. Läs på lite om vad Vitargo är för ngt om ni är intresserade. Det här är ett av några bra preparat på marknanden idag. Förmodar dock att LCHF anhängare kommer spy galla över Vitargo, vilket är helt i sin ordning. Ngt annat vore ganska konstigt.
G

Vitargo är tapet-"klister" och att det har revolutionerat byggarkulturen har jag svårt att tro förutom dom som är sponsrade. Det enda Vitargo är bättre på än vanlig malto är när man använder det som sportdryck men det har även priser som protein per kilo men det bygger inte muskler.

Postad 11 March 2012 - 17:53

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Kreatin märker jag störst effekt på viktmässigt och möjligen att jag orkar lite mer än vanligt.
Det jag märker störst skillnad på är dock koffein. Tränade några gånger nu på sportlovet utan koffein då burken står på skolan. Hade inte samma ork och mentala skärpa genom passet, ungefär som det var innan jag började med koffeinpillrena. Nu när jag ska iväg och träna imorgon efter skolan med koffein i kroppen så är jag rätt säker på att det kommer att gå bättre.

Edit: Sedan är det ju inte att glömma att jag ökat ganska rejält på det mesta sedan jag började med koffeinpiller och jag känner att jag orkar ta ut mig mer i varje pass utan att bli lika trött som innan.

Redigerat av Ala_95, 11 March 2012 - 17:54.

Postad 12 March 2012 - 02:12

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Både EAA och kreatin har bevisad effekt. Smakerna är nu betydligt bättre än vad dom var för 5år sedan.

1, Sedan när har Kreatin haft smak??? Det smakade inte ens ngt när det kom ut på marknaden för runt 15 år sedan.

2, Beträffande EAA har den en bevisad verkan om än ganska liten. Detsamma gäller för Kreatin.

Vitargo är tapet-"klister" och att det har revolutionerat byggarkulturen har jag svårt att tro förutom dom som är sponsrade. Det enda Vitargo är bättre på än vanlig malto är när man använder det som sportdryck men det har även priser som protein per kilo men det bygger inte muskler.

Och det förmodar jag att du vet eftersom du vanligtvis brukar tävla och för övrigt är väldigt insatt i vad byggare äter. När du tom påstår att byggare äter LCHF ska man nog ta samtliga dina påstånden, vilket har att göra med byggare, med en nypa salt. Kör på med ditt LCHF framöver och försök få lite resultat. Men ett tips i all välmening, håll dig borta från scenen ;)

Lacto. Gör dig själv en tjänst. Skriv inte mer om ngt du inte har en aning om, det blir bara löjjeväckande. Kom ner till en tävling någongång och fråga 10 byggare om dom äter Vitargo. Sedan kanske du reviderar din åsikt.
Gymvaruhuset har för övrigt en kopia på Vitargo. Den fungerar men flertalet, inklusive mig själv, upplever att originalet ger mest tryck.

Inför tävling finns det flera exempel på byggare som faktiskt genomgår hela sin deff med minst tre mål vitargo/dag. EJ SPONSRADE.

Å andra sidan. Snart är det knappast ngn som vågar tävla längre. I synnerhet inte med tanke på vad som hände backstage under Luciapokalen. Jag förmodar att Lacto var där tillsammans med mig någonstans eftersom han verkar veta precis vad som händer inom byggarkretsar ;)

G

Postad 12 March 2012 - 07:35

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Jag är förvånad att du svara på inlägget, du brukar ju undvika dom av nån anledning, kan vara att dom ifrågasätter dina kunskaper vilket du tycker är obehagligt.

Och det förmodar jag att du vet eftersom du vanligtvis brukar tävla och för övrigt är väldigt insatt i vad byggare äter.

Vet vad? Att koffein och keatin har bevisad effekt?

När du tom påstår att byggare äter LCHF ska man nog ta samtliga dina påstånden, vilket har att göra med byggare, med en nypa salt. Kör på med ditt LCHF framöver och försök få lite resultat. Men ett tips i all välmening, håll dig borta från scenen ;)

Nu har jag inte nämnt LCHF, det tar vi i den andra tråden men det är ju bara att googla så hittar du exempel på byggare som äter LCHF-liknande.
Fast du har ju själv sagt att byggare har ätit LCHF sedan 70-talet.

Gymvaruhuset har för övrigt en kopia på Vitargo. Den fungerar men flertalet, inklusive mig själv, upplever att originalet ger mest tryck.

Ok du som har "koll" kan väl berätta vad skillnaden är på dessa två och vad det är med produkten som ger den effekt du får.

Lacto. Gör dig själv en tjänst. Skriv inte mer om ngt du inte har en aning om, det blir bara löjjeväckande. Kom ner till en tävling någongång och fråga 10 byggare om dom äter Vitargo. Sedan kanske du reviderar din åsikt.

Och om jag frågar 20 byggare och dom säger "nej" är det du som har varit löjlig då eller?

Jag vet inte vad du har för problem men så fort man ifrågasätter det du säger och dina kunskaper så använder du väldigt ofta personangrepp, vad beror detta på?

Av erfarenhet så brukar det oftast bero på att det saknas kunskap och argument och för att "vinna" en diskussion så försöker man få den andra att verka dum och hoppas på att dom andra som läser tro att så är fallet.

Postad 12 March 2012 - 15:19

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Inför tävling finns det flera exempel på byggare som faktiskt genomgår hela sin deff med minst tre mål vitargo/dag. EJ SPONSRADE.

Jag har då aldrig hört talas om ett deffschema som innehåller 3 mål vitargo per dag. De jag känner som har tävlat har aldrig använt Vitargo, varken under deff eller uppbyggnad.

Överhuvudtaget är den typen av snabba kolhydrater helt onödiga för de allra flesta, speciellt om man "bara" tränar på gym.

Postad 12 March 2012 - 15:31

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Fattar inte heller vad vitargo skulle tillföra en byggande. Vad är det som skulle vara fördelaktigt?
Anledningen till att konditionsidrottare använder det är ju för att få i sig mkt snabb energi.

I morgon ska jag operera mig och tydligen får jag inte träna då på flera veckor (även sjukskrivning)

Att ta paus från gymmet suger ju när man har bra motivation och träningssug. Vad/hur gör ni när ni inte får eller kan träna? Alltså typ taktiker för att tappa så lite som möjligt. Att äta tillräckligt med protein är ju självklart såklart.

Postad 12 March 2012 - 16:26

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Fattar inte heller vad vitargo skulle tillföra en byggande. Vad är det som skulle vara fördelaktigt?
Anledningen till att konditionsidrottare använder det är ju för att få i sig mkt snabb energi.

I morgon ska jag operera mig och tydligen får jag inte träna då på flera veckor (även sjukskrivning)

Att ta paus från gymmet suger ju när man har bra motivation och träningssug. Vad/hur gör ni när ni inte får eller kan träna? Alltså typ taktiker för att tappa så lite som möjligt. Att äta tillräckligt med protein är ju självklart såklart.

Vad ska du operera?

Postad 12 March 2012 - 16:29

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Vad ska du operera?

Trumhinnan och eventuellt hörselbenen på ena örat. Tyvärr räcker för att jag inte ska få "anstränga mig". Läkaren säger 3-4 v men jag ska försöka vara tillbaka till jobbet snabbare än så och vill definitivt även fortsätta träna snabbare än så.

Framförallt är det väl ansträngande övningar, typ basövningar som är värst men man vågar väl knappt chansa.

Postad 12 March 2012 - 16:29

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Vad/hur gör ni när ni inte får eller kan träna? Alltså typ taktiker för att tappa så lite som möjligt. Att äta tillräckligt med protein är ju självklart såklart.

EAA har visat sig var väldigt muskelbesparande på sängligande "patienter", jag kommer inte ihåg exakt men jag hade för mig att man kunde vara sängliggandes uppåt en månad med EAA utan att tappa nåt mätbart.

Postad 12 March 2012 - 16:37

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Yes, Eaa är ju framtaget till sjukvården av den anledningen. Typ komapatienter osv. Får väl försöka hålla intaget högt bara helt enkelt. Samtidigt som det vid medicinskt syfte anses vara muskelbesparande har jag också fått för mig att generella uppfattningen att det inte ger något att äta EAA utspritt över dagen om man samtidigt intar vid träning också. Finns ju folk som "överdoserar" eaa för att de inte vågar chansa eller något i den stilen men det ska alltså inte direkt ge något, som jag förstått det. Men det kan ju å andra sidan vara på grund av att intaget kring träning redan ger mer än vad som är tillräckligt.

Postad 12 March 2012 - 17:06

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jo, koffein verkar fan vara bra skit. Idag efter skolan, med bara runt 6 timmars sömn inatt, så satte jag 3x8 60kg i bänk utan problem. Funderar på att kliva upp till 62.5kg nästa pass. Grymt bra bröstpass idag, även om hantelpressen kunde gått bättre. Axelpasset gick väl sådär. Fick känningar igen där bak vid axeln som jag fick förut en gång. Om jag sträcker upp armen rakt upp så känner jag hur det som stramar i muskeln. Det är som nästan vid latsen, skulderbladet typ. Funderar på att gå till skolsyster och fråga henne vilken muskel det är som spökar. Hann avbryta passet innan jag fick kramp men det var nära kände jag.

Postad 12 March 2012 - 17:53

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jo, koffein verkar fan vara bra skit. Idag efter skolan, med bara runt 6 timmars sömn inatt, så satte jag 3x8 60kg i bänk utan problem. Funderar på att kliva upp till 62.5kg nästa pass. Grymt bra bröstpass idag, även om hantelpressen kunde gått bättre. Axelpasset gick väl sådär. Fick känningar igen där bak vid axeln som jag fick förut en gång. Om jag sträcker upp armen rakt upp så känner jag hur det som stramar i muskeln. Det är som nästan vid latsen, skulderbladet typ. Funderar på att gå till skolsyster och fråga henne vilken muskel det är som spökar. Hann avbryta passet innan jag fick kramp men det var nära kände jag.

Garanterat supraspinatus och/eller infraspinatus som är stram, stretcha och kör rotationsövningar så ska du se att det blir snabbt bättre.

Postad 12 March 2012 - 18:00

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Supraspinatus kan jag säga att det inte är efter att ha kollat på en bild, den ligger för långt upp. Men infraspinatus verkar passa in bättre.
Tips på stretching för den muskeln?
Rotationsövningar brukar jag köra varje axelpass. Lätt vikt och 10-12 reps. Borde jag köra oftare?

Postad 12 March 2012 - 18:35

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
http://t0.gstatic.co...Go-aAyg9DqJyQEg

Postad 12 March 2012 - 19:36

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Jag är förvånad att du svara på inlägget, du brukar ju undvika dom av nån anledning, kan vara att dom ifrågasätter dina kunskaper vilket du tycker är obehagligt.

När det gäller dina inlägg kan det allt som oftast vara bra att följa det klassiska talesättet " Att tala är silver och tiga är guld". Du hänvisar gång på gång till studier och verkar ha väldigt begränsat med egen erfarenhet. Obehagligt, jösses amalia, väx upp!

Vet vad? Att koffein och keatin har bevisad effekt?

Jag har för mig att vi pratade om EAA och Kreatin. Ät vettigt med mat istället så slipper du Koffein. Att stoppa i sig koffeintabletter låter för övrigt väldigt hälsosamt. Kreatin? För att få effekt får man öka så mkt i dosering att det nästan blir larvigt. Laddningsdosen x 2, då ser man ett visst resultat. Tycker man om att binda vätska i kroppen är Kreatin ett ypperligt medel. I synnerhet 3 månader innan tävling - not.

Nu har jag inte nämnt LCHF, det tar vi i den andra tråden men det är ju bara att googla så hittar du exempel på byggare som äter LCHF-liknande.
Fast du har ju själv sagt att byggare har ätit LCHF sedan 70-talet.

Du hare inte nämnt en enda vettig byggare som går på LCHF. Vem som helst kan kalla sig byggare och ställa sig på en scen, men det är faktiskt resultatet som räknas. Nämn gärna en pallplats man som går på LCHF???

Ok du som har "koll" kan väl berätta vad skillnaden är på dessa två och vad det är med produkten som ger den effekt du får.

Tyvärr har inte riktigt koll på skillnaden mellan de här två preparaten mer än att ett av dom ger ngt bättre resultat, samt är mindre äcklig än den andra. Men gå gärna in på respektive produkt och kolla innehållsdeklaration, det är helt fritt upp till dig. Däremot har jag och många andra provat och vi är tämligen överrens om att originalet upplevs som bättre. Men som vanligt vill du ha dokumeterat och nöjer dig inte med att vi själva provat. Hade jag varit i dina kläder hade jag provat mer och tjötat mindre. Erfarenhet betyder mång mkt mer i de här sammanhangen. I synnerhet inom kostdjungeln som faktiskt är en ganska vissen branch.

Och om jag frågar 20 byggare och dom säger "nej" är det du som har varit löjlig då eller?

Förmodar att du inte ens vet vad en byggare är. Det är tom mindre troligt att du överhuvudtaget känner ngn seriös byggare. Hela din konversation ger nämligen sken av att så inte är fallet. Men du kan gladeligen få följa med mig backstage vid en tävling då jag agerar coach. Skicka mig ett PM så kan jag troligtvis lösa det.

Jag vet inte vad du har för problem men så fort man ifrågasätter det du säger och dina kunskaper så använder du väldigt ofta personangrepp, vad beror detta på?

Bra fråga. Jag ska försöka skärpa mig på den punkten ;)

Av erfarenhet så brukar det oftast bero på att det saknas kunskap och argument och för att "vinna" en diskussion så försöker man få den andra att verka dum och hoppas på att dom andra som läser tro att så är fallet.

Kul att du i alla fall har ngn praktisk erfarenhet...
Stämmer dock inte i detta fallet. Däremot tycker jag det är larvigt att folk som har begränsad kunskaper inom kost och träning yttrar sig i frågor de inte har en aning om. Bara för att man tränat sedan 2002 så är man knappast expert. Därmed inte sagt att man måste ha tränat i 30 år för att veta bättre än ngn som tränat kortare tid. Har man däremot tränat i många år och intresserat sig för kost och allt runtomrking samt även varit med i tävlningssammanhang, samt även studerat kost och hälsa. Då tror jag den personen besitter ngt mer kunskaper om träning och kost än vad gemene man gör. Den största kunskapen kommer dock av egen erfarenhet.

Bara som en liten kort fråga. Du verkar ju veta hur man kommer i form osv. Vet du överhuvudtaget vad ungeär 80-90% av alla byggare inom eliten kör för "tillskott" ca 4-5 månader innan tävling för att bibehålla muskelmassa samt gå ner i vikt. En ledtråd, det är varken LCHF, Kreatin, Koffein, fatburner osv.
Få se om du är så insatt som du ger skn av att vara.

G

Redigerat av Unregistered895166df, 12 March 2012 - 19:48.

Postad 13 March 2012 - 08:25

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Bara som en liten kort fråga. Du verkar ju veta hur man kommer i form osv. Vet du överhuvudtaget vad ungeär 80-90% av alla byggare inom eliten kör för "tillskott" ca 4-5 månader innan tävling för att bibehålla muskelmassa samt gå ner i vikt. En ledtråd, det är varken LCHF, Kreatin, Koffein, fatburner osv.
Få se om du är så insatt som du ger skn av att vara.

G

Hmmm, kan det vara steroider? ;)

Redigerat av Sir Anselm, 13 March 2012 - 08:25.

Postad 13 March 2012 - 11:37

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Efedrin är väl en bra gissning annars. Utan att ha nån större koll själv.

Postad 13 March 2012 - 15:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Steroider. efedrin kapar hungerskänslor och ger energi, men du tappar ju fortfarande muskler

Postad 13 March 2012 - 16:31

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Rygg, biceps, underarmar och händer idag. När jag var klar med rygg så testade jag lite rotatorcuffövningar.
Postad bild
Den körde jag ståendes i kabelmaskin med 1.8kg på. Sakta och fint, som förut mer stel i vänster. Körde 3x10 på den.

Postad bild
Sedan den där och då körde jag ståendes och överarmen rakt ut åt sidan. Armbågen vilade på en stång och körde utan vikt här, bara handen alltså. Körde 2x15 på denna och kände efteråt hur jag var varm, stel och nästan krampfärdig där på samma ställe som igår, höger sida. Vilade några minuter och körde inget som aktiverade den muskeln och nu känner jag ingenting där.

Postad 13 March 2012 - 16:45

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Har postat en bild på mig i LCHF-tråden om ni vill se. Ris och Ros! Vore kul o se mer bilder på forumet av er, tycker jag! Många verkar ju snöa in sig på det teoretiska :D

Postad 13 March 2012 - 16:47

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Har postat en bild på mig i LCHF-tråden om ni vill se. Ris och Ros! Vore kul o se mer bilder på forumet av er, tycker jag! Många verkar ju snöa in sig på det teoretiska :D

Det enda bra sättet jag har att ta kort på mig själv är med webkameran, men bildkvaliteten är så värdelös att det inte är någon mening. Sedan så smetas alla konturer ut så musklerna syns inte. Om det är tomt på gymmet någon gång kanske jag ska be en polare knäppa ett kort så man ser bättre...
Men annars så kan jag säga att jag ser jäkligt farlig ut när jag kör marklyft. Sist jag körde det så var jag knallröd i hela överkroppen och blodådror överallt som såg ut att sprängas när som helst :P Det skulle man nog tagit en bild på :D

Postad 13 March 2012 - 16:56

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Varför postade du en bild i LCHF-tråden? :D

Tyckte mig se att det finns massa i bröstet (framförallt) och biccarna! Men magen ligger lite efter om det inte är den skumma vinkeln? Längd och vikt?

Postad 13 March 2012 - 18:09

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Kollade på Hakunas bild nu, tycker att han inte är allt för olik mig. Lite mer rippad och tydligare muskler, kanske lite mer volym också.
Hakuna, hur mycket väger du? Hur lång är du?

Postad 13 March 2012 - 21:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
När jag var skadad pga vek cuff så körde jag dom där övningarna i över ett halvår utan hjälp. sen gick jag till en sjukgymnast som även varit fd styrkelyftare (och wr-innehavare) och han gav mig en övning som gjorde att jag kunde börja bänkpressa igen på två veckor. tyvärr så är övningen svår att beskriva, men man har armbågsleden i ca 90 grader, sen gör man en stor cirkel med armen tills armbågen är förbi huvudet, efter det så drar man handen och vikten över huvudet. typ.

Någon som vet vad övningen heter? Den måste ha ett namn. typ... supercuffs eller något :)

Postad 13 March 2012 - 21:52

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

När jag var skadad pga vek cuff så körde jag dom där övningarna i över ett halvår utan hjälp. sen gick jag till en sjukgymnast som även varit fd styrkelyftare (och wr-innehavare) och han gav mig en övning som gjorde att jag kunde börja bänkpressa igen på två veckor. tyvärr så är övningen svår att beskriva, men man har armbågsleden i ca 90 grader, sen gör man en stor cirkel med armen tills armbågen är förbi huvudet, efter det så drar man handen och vikten över huvudet. typ.

Någon som vet vad övningen heter? Den måste ha ett namn. typ... supercuffs eller något :)

Förstår inte din beskrivning. Försök hitta någon bildserie eller film som visar :)

Postad 13 March 2012 - 22:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag förstog att du inte skulle flrstå. seriöst... JAG förstår inte hur man ska göra med den beskrivningen :D
Ska se om det finns någon nätbeskrivning eller något. skulle vara bra att få ut övningen då den verkligen fungerade klockrent på mig där vanliga cuffövningar gick bet

Postad 13 March 2012 - 22:24

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Jag förstog att du inte skulle flrstå. seriöst... JAG förstår inte hur man ska göra med den beskrivningen :D
Ska se om det finns någon nätbeskrivning eller något. skulle vara bra att få ut övningen då den verkligen fungerade klockrent på mig där vanliga cuffövningar gick bet

Annars får du väl filma då du gör den.
Ska testa det här med att stretcha och så i en vecka, samt att lägga om bröstpassen och skippa bänk och hantelpressar och köra typ flyes och liknande istället. Blir det ingen bättring så går jag och konsulterar skolsyster.

Postad 13 March 2012 - 22:40

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Efedrin är väl en bra gissning annars. Utan att ha nån större koll själv.

Fullständigt passé för länge sen. Bra gissning annars. Efedrin fanns i de tidigare "fatburners" ifrån Twinlab, dvs RipFuel. När myndigheterna kom på detta försvann den här produkten ifrån sortimentet under en period, för att återkomma i ny skepnad utan den olagliga substansen efedrin.

G

Redigerat av Unregistered895166df, 14 March 2012 - 00:08.

Postad 13 March 2012 - 22:43

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Steroider. efedrin kapar hungerskänslor och ger energi, men du tappar ju fortfarande muskler

Helt fel. Efedrin ökar ämnesomsättningen och verkar uppiggande. Ungefär som koffein i den bemärkelsen fast mkt starkare.

G

Postad 13 March 2012 - 23:16

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Bara som svar på att en viss person här inne ställer sig frågande till produkten Vitargo och dess effekt, samt att den inte skulle vara vanligt förekommande inom BB-kretsar så tänker jag nedan namnge vissa killar inom eliten vilka använder sig av Vitargo såväl under uppladdning och deff. Vissa personer kör Vitargo året runt. Killarna nedan hamnar alltid pallplats inom respektive klass. En av nämnda personer är tom med i landslaget, och en annan har kört i Mr O. Jag har valt att skriva ut förnamnet och inte efternamnet. Det finns listor på SKKF hemsida samt vid forumet Body. Utifrån vad jag skriver, samt förnamnet och initialen i efternamnet, borde det vara enkelt för er att ta reda på vilka de här killarna är. Refererade personer är bara ett fåtal av flera vilka använder Vitargo. Hur kan jag veta det? Jo för att jag känner vederbörande personer. Vissa av de här killarna umgås jag med ibland under helger.

- Martin K
- Jan K
- Jonas K
- Reino S
- Björn A
- Daniel B
- Christer M
- Pierre P

Tiita på listor från SM och Luciapokalen så ser ni vilka de här killarna är. Och ja, samtliga går på Vitargo och är inte sponsrade. Till skillnad från en viss herre här inne namnger jag eliten inom bodybuilding och refererar en produkt till dem. Den andra killen här inne vill påvisa att BB-killar går på LCHF. Visst jag kan också namnge ngn som kör vasaloppet och som använder en viss metod, det finns 10 000 personer att välja mellan. Men det man vill åt är kanske eliten. Vem som helst kan vara uttalad bodybuilare och tävla. Frågan är bara vilka resultat killen/tjejen har.
Bevisligen finns det inte en enda kille som innehar pallplats vid större tävlingar som går på LCHF, punkt slut. Det finns en anledning till det.

Ovanstående personer brukar vara mkt vänligt inställda till att förmedla tips och råd. Ifall ni skulle skicka ett mail till ngn av dem kommer ni troligtvis att få svar. En av ovanstående kan dock bli lite svårt just nu...

En av oss här inne rekomenderar jag extra att ta kontakt med ngn av personerna ovan, då han inte verkar tro på ngt av det jag skriver.

G

Redigerat av Unregistered895166df, 14 March 2012 - 00:22.

Postad 14 March 2012 - 06:34

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Är det som rörelsen man gör när man tar av sig tröjan fast man har en hantel i handen?

Jag brukar kör rotation i cablecross, sätt trissan i navel/höfthöjd, handtag eller enkel-rep, armbågen i 90 grader, skapa lite mellanrum mellan överarm och bröstkorg så deltan mfl är anspända sen är det bara att rotar armen c:a 180 grader, startar med underarmen tvärs över magen och rotera så armen pekar rakt ut från den sida den sitter på som att man håller en servitör-bricka.

Postad 14 March 2012 - 16:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Helt fel. Efedrin ökar ämnesomsättningen och verkar uppiggande. Ungefär som koffein i den bemärkelsen fast mkt starkare.

G

uppiggande ich ger enegi är väl samma sak? Har du testat efedrin och ka. säga att du inte förlorar hungerkänslor? Jag har jobbat med ett par efedrinfall, dom behövde inte äta mycket alls. inget sug. så vad är det som är helt fel?

Steroider används med stor framgång både on och offseason. där gäller det att man inte går på en tävling där man blir testad.

Är det som rörelsen man gör nÄr man tar av sig tröjan fast man har en hantel i handen?

Jag brukar kör rotation i cablecross, sÄtt trissan i navel/höfthöjd, handtag eller enkel-rep, armbågen i 90 grader, skapa lite mellanrum mellan överarm och bröstkorg så deltan mfl Är anspÄnda sen Är det bara att rotar armen c:a 180 grader, startar med underarmen tvÄrs över magen och rotera så armen pekar rakt ut från den sida den sitter på som att man håller en servitör-bricka.

jag tror att vi kan mena samma rörelse. Vet inte om det är exakt rätt men det är då 100 gånger bättre beskrivet än mitt försök :D

Postad 15 March 2012 - 00:42

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

uppiggande ich ger enegi är väl samma sak? Har du testat efedrin och ka. säga att du inte förlorar hungerkänslor? Jag har jobbat med ett par efedrinfall, dom behövde inte äta mycket alls. inget sug. så vad är det som är helt fel?

Steroider används med stor framgång både on och offseason. där gäller det att man inte går på en tävling där man blir testad.

jag tror att vi kan mena samma rörelse. Vet inte om det är exakt rätt men det är då 100 gånger bättre beskrivet än mitt försök :D

Jag misstänker att du blandar ihop Amfetamin och Efedrin...Jag har testat Efedrin för många herrans år sedan.

Beträffande testning har det historiskt sett varit lugnt att tävla i Sverige. Föregående år skedde det en förändring vilket till slut kommer att leda till att de bästa killarna inte kommer att tävla inom landet framöver. Huruvida det är bra eller dåligt är upp till var och en att bedöma.

Märkligt tyst från LCHFaren. Det kan bara tyda på en sak. När han får igen med samma mynt, dvs försöka svara på enkla frågor, då väljer han att vara tyst vilket garanterat grundar sig i att han inte har en aning och definitivt inte är så insatt vilket han gör sken av att vara. Det är tydligen lätt att anklaga andra för att inte svara men att agera likadant är helt ok ;) Å andra sidan, vad göra när man inte vet och inte är insatt.

G

Postad 15 March 2012 - 06:16

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Märkligt tyst från LCHFaren. Det kan bara tyda på en sak. När han får igen med samma mynt, dvs försöka svara på enkla frågor, då väljer han att vara tyst vilket garanterat grundar sig i att han inte har en aning och definitivt inte är så insatt vilket han gör sken av att vara. Det är tydligen lätt att anklaga andra för att inte svara men att agera likadant är helt ok ;) Å andra sidan, vad göra när man inte vet och inte är insatt.

G

Är jag LCHF-killen?

Är du anabola-killen?

Så du menar att orsaken till att DU inte svarade på MINA frågor var "garanterat grundar sig i att han inte har en aning och definitivt inte är så insatt vilket han gör sken av att vara"?

Sen har du inte ställt en enda fråga till mig som jag inte svarat på men jag har ställt väldigt många till dig, ifrågasatt många av dina påståenden där du valt att inte svara troligen pga den orsaken du nämner ovan.

Har du hört uttrycket att man inte ska kasta sten i glashus?

Postad 15 March 2012 - 08:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nej, jag blandar inte ihop amfetamin och efedrin.
http://www.dopingjou...eparat/efedrin/

Postad 15 March 2012 - 18:17

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Är jag LCHF-killen?

Är du anabola-killen?

Så du menar att orsaken till att DU inte svarade på MINA frågor var "garanterat grundar sig i att han inte har en aning och definitivt inte är så insatt vilket han gör sken av att vara"?

Sen har du inte ställt en enda fråga till mig som jag inte svarat på men jag har ställt väldigt många till dig, ifrågasatt många av dina påståenden där du valt att inte svara troligen pga den orsaken du nämner ovan.

Har du hört uttrycket att man inte ska kasta sten i glashus?

Svårt att förneka att man är en LCHF kille...

Däremot har jag aldrig någonsin hyllat olagliga substitut på samma sätt som du gör med ditt trams om LCHF.
Och som sagt, du har inte svarat på frågan. Däremot har jag svarat på en del av dina frågor. Dock inte allt eftersom så gott som allt du förespråkare är raka motsatsen till hur eliten kör. Vidare hänvisar jag till några killar du gärna får skicka brev till och fråga på. Du å andra sidan referar till en nobody kille inom BB...

G

Postad 15 March 2012 - 18:20

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Nej, jag blandar inte ihop amfetamin och efedrin.
http://www.dopingjou...eparat/efedrin/

Där det även står att du bla utsätter dig för hungerkänslor....

G

Postad 15 March 2012 - 18:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Där det även står att du bla utsätter dig för hungerkänslor....

G

"Efedrin är ett centralstimulerande medel som höjer blodtrycket, ökar pulsen, blockerar hunger- och sömnkänslor"
nog för att det är svårt att ändra sin ståndpunkt, men kom igen.

Postad 15 March 2012 - 18:36

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Varför postade du en bild i LCHF-tråden? :D

Tyckte mig se att det finns massa i bröstet (framförallt) och biccarna! Men magen ligger lite efter om det inte är den skumma vinkeln? Längd och vikt?

Magen har väldigt, väldigt lite bukfett vilket man i profilbilder kan tydligt se. Jag är supersmal på buken (tack vare periodisk fasta som drar primär energi efter x antal timmar ifrån energidepån a.k.a. bukfettet, samt LCHF som ger minimalt med vätska och minimum salt.

MEN JAG KAN ÄNDÅ INTE FÅ SIXPACKS! Har dock inte stark muskulatur på magen så det i kombination med gener kanske? Börjat hårdträna magen nu för sixpacks då jag dödat myten om lågt kroppsfett överlag. Tack för komplimangen om massa btw.

Kollade på Hakunas bild nu, tycker att han inte är allt för olik mig. Lite mer rippad och tydligare muskler, kanske lite mer volym också.
Hakuna, hur mycket väger du? Hur lång är du?

Tack tack hörru! Vore kul o se bild på min spegelbild om vi är ganska lika :)
Jag väger 70,9 kilo och är 1.80 cm lång! Tränat 3½ år nu men starkt med fokus på att vara hälsosam. Explosivitet (likt skelettet bygger man bara dessa typ av muskelfibrer tills man är CA 30 år, sedan tränar man för behålla), konditionsträning för att få bort överskottsenergi och hitta harmonin i vardagen och sova bättre etc etc.. haft grov volym ett tag och nu börjar konditionsträningens motsatta signaler till CNS sätta sina spår vilket är härligt. Minskad volym är något min träning går ut på i dagsläget och att förhålla mig hälsosam!

Postad 15 March 2012 - 18:42

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Tack tack hörru! Vore kul o se bild på min spegelbild om vi är ganska lika :)
Jag väger 70,9 kilo och är 1.80 cm lång! Tränat 3½ år nu men starkt med fokus på att vara hälsosam. Explosivitet (likt skelettet bygger man bara dessa typ av muskelfibrer tills man är CA 30 år, sedan tränar man för behålla), konditionsträning för att få bort överskottsenergi och hitta harmonin i vardagen och sova bättre etc etc.. haft grov volym ett tag och nu börjar konditionsträningens motsatta signaler till CNS sätta sina spår vilket är härligt. Minskad volym är något min träning går ut på i dagsläget och att förhålla mig hälsosam!

Mja har ju som sagt lite dåliga möjligheter till att knäppa kort...
Jag är 1.80 jag med och väger väl ca 72-73kg nu. Gått upp grymt mycket senaste två månaderna, från typ 67-68 till det jag ligger på nu. Det hände i och med att jag började träna och då började jag också dricka MYCKET mer vatten än jag gör annars, så tror att flera kilon där är vätska.
Jag har tränat i lite över 1½ år nu, så du lär väl ligga ganska mycket före mig i styrka osv.
Men ja, ska försöka fixa fram en bild någon gång.

Postad 15 March 2012 - 18:46

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Dock inte allt eftersom så gott som allt du förespråkare är raka motsatsen till hur eliten kör.

Ok, men det är ju du som sagt att BB äter LCHF och JAG sa att dom inte gjorde det, hur ska du ha det?

Beträffande LCHF kan man bara konstatera att det är ett namn som en fåntratt satt på ett fenomen som har varit vida känt i många år. Detsamma gäller för övrigt även för Atkins, GI och allt annat trams som helt plötsligt fått ett namn. Bodybuildare har använt de här dieterna i många år innan ngn tönt kom och satte ett namn på det hela.

Postad 16 March 2012 - 01:13

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Ok, men det är ju du som sagt att BB äter LCHF och JAG sa att dom inte gjorde det, hur ska du ha det?

Återigen är du helt ute och cyklar. Jag har tidigare sagt att det är larvigt att sätta ett namn på ett fenomen som funnits i många år. LCHF är som sagt inget nytt. Jag har även nämnt att BB inte såg LCHF som ngt direkt fördelaktigt, därför är det inte speciellt vanligt förekommande idag bland BB. Det insåg BB redan under 90-talet.

BB-kulturen har banat väg för många trender vilka somliga människor idag satt ett namn på. Ta bara en sådan banal sak som proteinpulver. För 15-20 år sedan trodde vissa att proteinpulver var likställt med olagliga substanser. Idag är det inte ovanligt att jenny 45 köper proteinpulver, vilket var helt otänkbart förr i tiden.
Samma sak med fenomenet GI,vilket var en sorts kosthållning BB körde med för länge sedan. Även den här dieten slutade man med pga av att man insåg att det gav för dåligt med tryck i muskulaturen...

Till Zartok: Har du överhuvudtaget provat substansen? Det står en hel del konstigheter på den sajten du refererar till. Jag kan kort nämna det här. Läs lappen över ev biverkningar man kan få från en vanligt huvudvärkstablett så kommer du inse att den listan är likställd med vad du finner på vissa ej rekomenderade substanser som finns att köpa. D-jourens sajt är bla till för att upplysa, men till viss del även för att hålla folk borta ifrån de här olagliga preparaten. Om du inte tror på att du är hungrig när du går på Efedrin ska jag förklara varför. Anledningen till att man använder preparatet är pga att man antingen vill orka mer under tiden man går på diet. Förr i tiden, när man provade på att utesluta kolhydrater nu vet man bättre, då körde man med det här preparatet. Man gick ALLTID omkring och var hungrig. Substansen gjorde inte direkt saken bättre då man ändå ofta låg på ett underskott. Man fick aldrgig någonsin ngn mättnadskänsla, snarare tvärtom eftersom man kunde köra hårdare trots att man hade mindre energi. Preparatet användes sällan under off season då behövdes det inte eftersom man då åt tillräckligt med mat för att orka med passen. Jag har provat medlet men insåg snabbt att det inte var bra och därför slutade jag ta medlet. Att orka så mkt med så lite energi tyckte jag inte var en bra idé. Man ska inte negligera kroppens signaler. Är man trött, då finns det oftast en orsak. Av samma anledning är jag helt emot fåniga saker som koffeintabletter mm.

Att överhuvudtaget skriva om att en viss matkultur är bra för kroppen och i nästa mening lovorda koffein är ngt som i mina ögon rimmar väldigt illa. Koffein är dessutom bara ett fånigt substitut för andra mer kraftfulla men ej rekomenderade produkter.

G

Postad 16 March 2012 - 05:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Gais: läs lappen för en huvidvärkstablett du med. fick just du alla biverkningar? Inte? Betyder det att dom inte stämmer då? Ja, med ditt resonemang gör det tydligen det. en liten spoiler: alla gar inte din exakta genpool och därför får folk olika biverkningar. det är därför du inte upplevt alla typ 150 biverkningar av paracetamol.

Postad 16 March 2012 - 05:37

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0
Håller själv på att försöka komma igång med gymmet igen.
Tyvärr gör skiftarbetet att motivationen inte alltid är på topp så det blir tyvärr inte så många pass som man önskar det vore.

Någon som har bra tips för motivationen och kämparnandan?

Postad 16 March 2012 - 06:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Klista upp en bild på arnold på din arbetsplats och en bild på drömtjejen ovanför sängen :)

Postad 16 March 2012 - 07:31

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Tyvärr gör skiftarbetet att motivationen inte alltid är på topp så det blir tyvärr inte så många pass som man önskar det vore.

Japp, skiftjobb sliter på en som det gör... och att ha 2 ungar, 9 och 4år, och försöka/orka hinna träna upptill... helst när man jobbar natt, och sover ca 4h/dygn... :unsure:

Postad 16 March 2012 - 07:41

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Jag och brorsan ingick ett vad med varandra. Vi har väll båda varit lite dåliga med träningen de senaste åren. Jag har sprungit för dåligt och brorsan har nästan helt lagt ner gymmandet och istället löptränat. Så nu ska jag klara att springa 7 km på en snitthastighet av 5 min/km och brorsan ska klara 110 kg i bänk. Vi ska klara detta tills juni. Det här har gett mig en riktig motivationsboost så nu kör jag hårdare än vad jag gjort på flera år. Just nu ligger jag på 5,15 min/km tempo och ökar stadigt. Samtidigt så har jag inte tappat något i styrka än så länge iallafall.

5 min/km kanske låter mesigt, jag har ju själv sprungit under 4 min/km en gång i tiden. Men numera väger jag 115 kg och har mest bara styrketränat de senaste åren. Upplägget är att springa 2-3 ggr i veckan, samt gymma 3 ggr. Jag springer till varje gym-pass så det blir 3 km även dessa dagar.

Så ja mitt tips är att sätta ett mål, gör det gärna tillsamans med någon annan och pusha varandra till resultat.

Postad 16 March 2012 - 08:19

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Börjat bli förkyld... Hade svinont i halsen igår och kunde inte heller ta sista vaccinsprutan så det får bli nästa torsdag istället. Lite bättre i halsen idag men tjock i huvudet så avstår idrotten idag och vilar i helgen. Hoppas att jag kan vara tillbaka på gymmet senast måndag nästa vecka :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.