Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 June 2010 - 18:02

Seafront
  • Seafront
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Är på G att byta ut hårddisken, beställer från Dustin. Kan ni reka något mer jag kan tänkas behöva, det pratas om tystare fläkt och ljuddämpande skruvar för hårddisken…?

Nu i min kundvagn:
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 1TB SATA/300 64MB? (649 kr inkl moms)
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB? (1295 kr inkl moms)
USB/ESATA DOCKNING TILL 2,5" OCH 3,5" SATA-HÅRDDISKAR? (329 kr inkl moms, nu med inbyggd minneskortsläsare)

/

Postad 11 June 2010 - 19:05

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Är på G att byta ut hårddisken, beställer från Dustin. Kan ni reka något mer jag kan tänkas behöva, det pratas om tystare fläkt och ljuddämpande skruvar för hårddisken…?

Ljuddämpande skruvar behöver du inte. Fläkt behöver du väl bara byta om du stör dig på den gamla. Jag skulle ha bytt fläkt samtidigt som jag bytte hårddisk, men fläkten jag hade köpt passade inte, så då fick det vara.

Postad 13 June 2010 - 13:02

Unregisteredde28f892
  • Unregisteredde28f892
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har haft denna box i 18 månader tror jag det blir ungefär.

En sak jag har problem med är att jag inte kan se TV4HD, jag har hela mitt tv-paket via comhem och det är den en HD-kanal som jag inte kan se, det har varit så bra länge och dem gånger jag har pratat med comhem så har jag fått dumma svar. När jag går till den kanalen så står det vara ingen eller låg signal. Vad kan jag göra för att fixa detta? Jag har en gång byt antennsladd och byt hdmi-kabel, comhem har skickat förstärkt signal men det har heller inte hjälpt och grejen är att jag har ju hd-paketet så det ska ju inte vara några problem?

Sen undrar jag om det är någon som vet hur jag kan överföra det jag har spelat in en gång och lägga över det på en annan hårddisk?

Nästa sak som jag skulle vilja göra är att "plocka" bort från listan i menyn över kanaler dem jag inte har så jag i fortsättningen bara bläddrar mellan dem jag har och betalar för.

Jag bor i ett comhem hus om det har betydelse.

Postad 13 June 2010 - 19:29

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

En sak jag har problem med är att jag inte kan se TV4HD, jag har hela mitt tv-paket via comhem och det är den en HD-kanal som jag inte kan se, det har varit så bra länge och dem gånger jag har pratat med comhem så har jag fått dumma svar. När jag går till den kanalen så står det vara ingen eller låg signal. Vad kan jag göra för att fixa detta? Jag har en gång byt antennsladd och byt hdmi-kabel, comhem har skickat förstärkt signal men det har heller inte hjälpt och grejen är att jag har ju hd-paketet så det ska ju inte vara några problem?

Sen undrar jag om det är någon som vet hur jag kan överföra det jag har spelat in en gång och lägga över det på en annan hårddisk?

Nästa sak som jag skulle vilja göra är att "plocka" bort från listan i menyn över kanaler dem jag inte har så jag i fortsättningen bara bläddrar mellan dem jag har och betalar för.

Dina problem med TV4HD kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Låter konstigt, det enda jag kan tipsa om är en bättre antennkabel. Och ta bort eventuella skarvningar eller "T-kors". Jag hade själv problem med några av HD-kanalerna innan jag bytte till en bättre kabel.

Överföra till en usb-hårddisk/usb-minne kan du göra utan problem. Du kan även titta på inspelningarna från usb-hårddisken om de är från SVT1, SVT2, TV4 eller TV6. Inspelningar från övriga kanaler måste flyttas tillbaka till HDPVR:en innan du kan titta på dem.

För att flytta inspelningar till en inkopplad usb-hårddisk väljer du bara inspelning, går till flytta på "opt+"-menyn, väljer usb-disken med hjälp av röda-knappen och flyttar.

Du kan inte plocka bort kanaler, men du kan skapa egna favoritlistor med bara de kanaler som du abonnerar på.

Postad 14 June 2010 - 00:29

msoder
  • msoder
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Går det att nollställa history-funktionen över mest sedda kanaler utan att göra en fabriksåterställning? Går funktionen att inaktivera helt?

nej det går inte

History? Var hittar jag den funktionen?

Postad 14 June 2010 - 06:38

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

History? Var hittar jag den funktionen?

Rödknapp och sedan blåknapp. Blåknapp igen för att byta från 'senast visad' till 'oftast visad'

Postad 14 June 2010 - 16:10

Seafront
  • Seafront
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Ljuddämpande skruvar behöver du inte. Fläkt behöver du väl bara byta om du stör dig på den gamla. Jag skulle ha bytt fläkt samtidigt som jag bytte hårddisk, men fläkten jag hade köpt passade inte, så då fick det vara.

Tack för svar! Ok, Inga skruvar och en fläkt kan jag köpa här i stan om det blir aktuellt.

Nu väntar jag på nya HD, blir boxen kanske lite tystare med den och går det snabbare att radera inspelade filer?

/

Redigerat av Seafront, 14 June 2010 - 16:11.

Postad 15 June 2010 - 10:59

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har haft denna box i 18 månader tror jag det blir ungefär.

Jag bor i ett comhem hus om det har betydelse.

Så klart att man ska kunna se TV4 HD, kontrollera signalstyrka och kvalitet på denna kanalen och på SVT HD. Jag har själv 41% på TV4 HD och 44% på SVT HD på signalstyrkan och kvaliteten är 100% på båda. Bilden är utmärkt på alla HD-kanalerna och även på övriga SD-kanaler. Låg vid en tidigare mätning av signalstyrkan för ett år sedan på över 50% på alla kanaler men det kan bero på förändringar i kabelnätet, huvudsaken är att bilden är bra!

Postad 16 June 2010 - 17:42

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
" En bra deal från Comhem..... "

Så låter det med lockrop... om digitalbox för 1 kr om du tecknar dig för 8 favoriter om 159 spänna i mån.
Enligt kundtjänst så var det endast möjligt att spela in digitalt på burken...så vill du spela in de kanaler du redan betalar för...."det ska vara enkelt" bröstar sig Comhem i reklamen, så blir det att skaffa ytterligare en box ...

Det ska vara enkelt att lura upp kunderna..menar Comhem naturligtvis.

Kräva betelt för tex 3:an och femmen, 8:an ytterligare en gång....en bra deal för Comhem...det ska vara enkelt med digitaltv från Comhem bara du betalar exempelvis 159 kr varje månad. Min bostadsförening slantar till Comhem årligen 170 000 kr för de analoga icke inspelingsbara kanalerna.

" En bra deal för Comhem..... "

Någon som har nummret till SVT:s program PLUS

Postad 16 June 2010 - 18:09

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Comhem försökte lura på oss "en bra deal" också, för ett tag sedan. De ringde någon telefonförsäljare från Comhem, min sambo svarade. Nej, de skulle inte sälja något, men informera om att nu behöver man deras nya digitalbox (?).
Samtalet bröts innan hon han fatta vad det var det rörde sig om.

Efter en koll på nätet, visar det sig att Comhems försäljare tidigare knackat dörr o sagt att det analoga nätet försvinner, vilket inte alls var sant. Bostadsrättsföreningarna i fråga har senare fått dementera detta o Comhem har t o m bett om ursäkt !! Men nu verkar det vara dags för en ny vända...

Vi har digitalt i hemmabion med "small" och endast HD-paketet som tillval. På vardagsrummtes lilla plattTV (4:3 bild, bland de första LCD-TV!!) har vi kanal 1-9 samt även Tv4 plus o någon mer skräpkanal. Min sambo tittar på vissa serier på 3:an o 4 plus, spelar in dem på vår urgamla men fortfarande fungerande VHS... (tips till er VHS'are: spela inte in & över på ständigt samma band, byt band!)

Dagen lär väl komma då de faktiskt tar bort det analoga utbudet, men tills dess duger det mer än väl för kanalerna 1-9. Inte f*n vill vi betala extra för dem... det gör vi ändå via avgiften f lägenheten.

Latman, Plus telefonnummer vx: 090-17 50 00
emailadress är [email protected]

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 16 June 2010 - 18:18.

Postad 16 June 2010 - 18:16

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Kräva betelt för tex 3:an och femmen, 8:an ytterligare en gång....en bra deal för Comhem...det ska vara enkelt med digitaltv från Comhem bara du betalar exempelvis 159 kr varje månad. Min bostadsförening slantar till Comhem årligen 170 000 kr för de analoga icke inspelingsbara kanalerna.

Äh, jag tycker inte att det är så himla konstigt att en digital-box spelar in DIGITALA kanaler. De analoga kanalerna kan du spela in med en VCR om du inte vill betala för kanalerna digitalt. Vad jag vet finns det inte någon inspelningsbar digitalbox på marknaden som klarar av att spela in analoga kanaler.

Klart att det vore himla trevligt om det gick, men det är mycket begärt att ComHem själva ska ta fram en box som klarar det.

Varför vill du egentligen köpa en HDPVR om du vill spela in analoga kanaler? Köp en DVD-recorder med analog tuner istället i så fall.

Postad 16 June 2010 - 18:32

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Det finns hårddiskinspelare för både analogt o digitalt marksänt; DVB-T. De är dock inte billiga direkt...

Postad 16 June 2010 - 18:36

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Äh, jag tycker inte att det är så himla konstigt att en digital-box spelar in DIGITALA kanaler. De analoga kanalerna kan du spela in med en VCR om du inte vill betala för kanalerna digitalt. Vad jag vet finns det inte någon inspelningsbar digitalbox på marknaden som klarar av att spela in analoga kanaler.

Klart att det vore himla trevligt om det gick, men det är mycket begärt att ComHem själva ska ta fram en box som klarar det.

Varför vill du egentligen köpa en HDPVR om du vill spela in analoga kanaler? Köp en DVD-recorder med analog tuner istället i så fall.

Jag vet inte ifall jag ska känna någon besvikelse över ovan när det är känt att du ha varit med många år här på forumet ...?

En enkel åtgärd vore ju att släppa motsvarande analoga digitalt okodat precis som analoga svävar fritt i nätet..
vill jag se en inspelning av Efterlyst så vill jag se en inspelning av Efterlyst....eller vill jag se en digital inspelnining av Efterlyst ja då kanske det är vart desssa extra slantar för en Digital-variant....en bra deal skulle Comhem hävda...

" Varför vill du egentligen köpa en HDPVR om du vill spela in analoga kanaler? Köp en DVD-recorder med analog tuner istället i så fall. " .................Det vore ju en bra deal att kunna hantera samtliga kanaler jag abbonnerar på med en och samma burk...eller ska det vara komplicerat med TV-program eller ?-.....

Postad 16 June 2010 - 22:42

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag vet inte ifall jag ska känna någon besvikelse över ovan när det är känt att du ha varit med många år här på forumet ...?

En enkel åtgärd vore ju att släppa motsvarande analoga digitalt okodat precis som analoga svävar fritt i nätet..
vill jag se en inspelning av Efterlyst så vill jag se en inspelning av Efterlyst....eller vill jag se en digital inspelnining av Efterlyst ja då kanske det är vart desssa extra slantar för en Digital-variant....en bra deal skulle Comhem hävda...

" Varför vill du egentligen köpa en HDPVR om du vill spela in analoga kanaler? Köp en DVD-recorder med analog tuner istället i så fall. " .................Det vore ju en bra deal att kunna hantera samtliga kanaler jag abbonnerar på med en och samma burk...eller ska det vara komplicerat med TV-program eller ?-.....

Jag förstår inte vad min tid på forumet har med det hela att göra?

Missförstå mig inte. Jag har inget emot att en maskin ska klara allt, det är precis det jag vill också. Men jag är realist. Analog tv är lika ute som videoband. Det finns inte många blu-ray-spelare som spelar upp videoband, och på samma sätt finns det inga inspelningsbara digitalboxar som klarar att spela in analog-tv. Efterfrågan är för liten antar jag.
Och då blir det lite orättvist att skylla allt på ComHem i det här fallet. Möjligtvis kunde de vara lite klarare i sin marknadsföring (men handen på hjärtat, hur många företag skriver i sina annonser vad deras produkter INTE klarar av?).

Det är klart att det vore väldigt najs om ComHem släppte de digitala kanalerna fria utan extra kostnad, men det är väl ungefär lika troligt som att telia skulle göra mobiltelefoni gratis för dem som fast abonnemang. Det är inte så ofta man får en bättre produkt utan kostnad helt enkelt.

Nu tänker jag sluta att försvara ComHem, som i mångt och mycket är ett skitföretag med usel kundtjänst (iaf förr).

Postad 16 June 2010 - 23:31

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Fler än jag som har konstant osynk på TV4 HD sedan ett par dagar tillbaka? Dvs om det är min box som osynkar mer än vanligt eller om det är utsändningen (TV4/Com Hem) i sig som ######s.

I övrigt kan jag ju tillägga att det vanliga varierande osynket, främst på HD-kanalerna, givetvis är kvar på min box.
Någon i söderförort till Stockholm som haft massa osynk, men som sedan blivit av med det helt via magi eller via byte av box etc? Funderar nämligen på att ringa och klaga igen, även om jag vet att det som mest blir en notering i något runt arkiv eller inskickande av box som kommer i retur utan att någon gjorts med den.

Postad 17 June 2010 - 09:01

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Fler än jag som har konstant osynk på TV4 HD sedan ett par dagar tillbaka? Dvs om det är min box som osynkar mer än vanligt eller om det är utsändningen (TV4/Com Hem) i sig som ######s.

I övrigt kan jag ju tillägga att det vanliga varierande osynket, främst på HD-kanalerna, givetvis är kvar på min box.
Någon i söderförort till Stockholm som haft massa osynk, men som sedan blivit av med det helt via magi eller via byte av box etc? Funderar nämligen på att ringa och klaga igen, även om jag vet att det som mest blir en notering i något runt arkiv eller inskickande av box som kommer i retur utan att någon gjorts med den.

Märkte också det typ i samband med att dom började med o stänga sändningen pga av fotbollen.Försöker se på tennis nu på eurosport hd o ljudet kommer före bilden... otroligt störande... men som sagt detta problem får vi nog leva med eftersom åren har gått och inget gjorts.

Postad 21 June 2010 - 21:22

Hugo41
  • Hugo41
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Var ock köpte en HDPVR-1000C då min gamla Humax CXHD-1000C stilla avled natten mot den 20 juni i en ålder av 2 år och 2 månader, begravd på tippen.
Men vad jag saknar på den nya boxen är en klocka i fronten, jag gillade klockan på den gamla.
Ska den inte visa tiden bredvid kanalinfo i fronten?
Är det någon inställning som jag missat?

Postad 22 June 2010 - 07:58

Seafront
  • Seafront
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Äntligen semester :P så jag började dagen med att montera in 1 TB hårddisken. Nice med mer space för HD-inspelningar och inte ett ljud hörs från boxen, nu är den helt tyst. Inget irriterande surrande som det var med originaldisken :)

WD lyckades göra tysta diskar, kör 2 TB disken i en dockningsstation vid min bärbara dator, hör inte ett ljud från den heller tycker jag.

/

Redigerat av Seafront, 22 June 2010 - 07:59.

Postad 22 June 2010 - 08:27

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Äntligen semester :P så jag började dagen med att montera in 1 TB hårddisken. Nice med mer space för HD-inspelningar och inte ett ljud hörs från boxen, nu är den helt tyst. Inget irriterande surrande som det var med originaldisken :)

WD lyckades göra tysta diskar, kör 2 TB disken i en dockningsstation vid min bärbara dator, hör inte ett ljud från den heller tycker jag.

/

Vad sitter det för disk i från början och vet du vad den har för spec för ljudnivån?
den du satte i verkar ha 23dB/27dB enligt Dustin.

Postad 22 June 2010 - 09:13

Seafront
  • Seafront
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Vad sitter det för disk i från början och vet du vad den har för spec för ljudnivån?
den du satte i verkar ha 23dB/27dB enligt Dustin.

Det är 27/29 dB enligt specen på Seagate hemsida men den här disken tycks nästan vibrera och då blir det ett brummande ljud från hela HD-boxen.

Har testat kopplat den i min dockningsstation och känner på den, vibrerar rejält jmf med WD-disken.

Seagate ST3320820SCE

/

Postad 22 June 2010 - 09:47

Seafront
  • Seafront
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Energiförbrukning enligt specen max 38 W… bra med tid nu så jag har gjort en mätning och får följande resultat på min box:

Standby: 1 W
On: 14 W
On/Rec: 16 W
Topp vid start: 20 W

Och jo… mätaren bör vara tillförlitlig, har provat den mot glödlampor (40, 60, 75, 100 och 200 W).

Ok, det är semester så jag har tid att mäta energiförbrukningen med nya WD-disken, den påstås ju även vara energisnål (green)...

Standby: 1 W
On: 13 W
On/Rec: 14 W
Topp vid start: 14 W

Se där, inte helt fel med lite onödigt vetande tycker jag :)

/

Postad 22 June 2010 - 09:51

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Var ock köpte en HDPVR-1000C då min gamla Humax CXHD-1000C stilla avled natten mot den 20 juni i en ålder av 2 år och 2 månader, begravd på tippen.
Men vad jag saknar på den nya boxen är en klocka i fronten, jag gillade klockan på den gamla.

Vad jag vet finns det ingen inställning som plockar fram en klocka, du får trycka på info-knappen tyvärr

Postad 22 June 2010 - 10:39

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Vad man kan göra är att köpa en billig klockradio på exempelvis Biltema för c:a hundringen och voilá så har man digital tid i sin TV-bänk.

Postad 22 June 2010 - 18:02

Hugo41
  • Hugo41
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack för svar, det får bli en klocka från Clas Olsson på bänken + en större disk i lådan så småningom.

Postad 22 June 2010 - 18:06

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Tack för svar, det får bli en klocka från Clas Olsson på bänken + en större disk i lådan så småningom.

Du kan göra en fuling och pausa snabbt och sen play, vips så har du en klocka så länge du tittar på samma program dvs...

Postad 24 June 2010 - 10:59

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Vad tusan nu, allt verkade fungera så bra när en ful krypterad inspelning dök upp, "CX" finns efter tidsangivelsen. Hoppas att det var en tillfällighet.

Postad 24 June 2010 - 16:34

Micke t
  • Micke t
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Vad tusan nu, allt verkade fungera så bra när en ful krypterad inspelning dök upp, "CX" finns efter tidsangivelsen. Hoppas att det var en tillfällighet.

Råkade ut för samma sak igår.

Postad 25 June 2010 - 11:22

Pencil
  • Pencil
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Nån som vet om man kan förflytta de GB som är reserverade på Musik/foto till Video/radio? Och hur gör man isåfall?

Postad 26 June 2010 - 16:48

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Nån som vet om man kan förflytta de GB som är reserverade på Musik/foto till Video/radio? Och hur gör man isåfall?

Du kan det, men alla dina inspelningar kommer att försvinna i processen.

Gå till Menu->Systeminställningar->Media->Hårddiskkontroll->Formattera hårddisken

Postad 27 June 2010 - 14:24

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Jag har sparat lite filmer på ett USB-minne.

När jag stoppar in den i USB-kontakten i datorn för att spara på en HDD, står den bara och "tuggar", jag får inte upp den i filhanteraren.

Hur gör man?

Postad 28 June 2010 - 07:03

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har sparat lite filmer på ett USB-minne.

När jag stoppar in den i USB-kontakten i datorn för att spara på en HDD, står den bara och "tuggar", jag får inte upp den i filhanteraren.

Låter som att det är fel filsystem på USB-minnet. Det ska inte ta mer än 2-3 sekunder, sedan står det ungefär "USB utrustning är inkopplad" på tv:n

Postad 28 June 2010 - 20:31

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Låter som att det är fel filsystem på USB-minnet. Det ska inte ta mer än 2-3 sekunder, sedan står det ungefär "USB utrustning är inkopplad" på tv:n

I datorn.

Postad 28 June 2010 - 20:54

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

I datorn.

Jaha, då vet jag inte. Har inte varit något problem för mig.

Postad 29 June 2010 - 14:32

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Jaha, då vet jag inte. Har inte varit något problem för mig.

Menar du att du kan se och föra över filerna till din dator?

Kör du linux på datorn?

Postad 29 June 2010 - 15:42

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Menar du att du kan se och föra över filerna till din dator?

Kör du linux på datorn?

Vi kom fram till det för 2,5 månad sedan här på forumet, att det går att föra över filer från de fria kanalerna SVT1, SVT2, TV4, TV6, Barnkanalen, Kunskapskanalen (och någon till) till en dator och spela upp. OS på datorn borde inte spela någon roll. Resten av kanalerna går inte att spela upp på datorn, men det går ju att säkerhetskopiera filerna dit.

Länk till inlägget

edit: kan det vara så att du kör windows xp på datorn och usb-minnet är formatterat med ext2/ext3?

edit2: Jag provade nu att kopiera en inspelning från svt2 till ett usb-minne och sedan spelade jag upp filen på min dator, det fungerade klockrent! 400 MB stor blev filen som är 9 minuter lång, rätt fet alltså.

Redigerat av distortion2, 29 June 2010 - 20:33.

Postad 29 June 2010 - 22:38

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Vi kom fram till det för 2,5 månad sedan här på forumet, att det går att föra över filer från de fria kanalerna SVT1, SVT2, TV4, TV6, Barnkanalen, Kunskapskanalen (och någon till) till en dator och spela upp. OS på datorn borde inte spela någon roll. Resten av kanalerna går inte att spela upp på datorn, men det går ju att säkerhetskopiera filerna dit.

Länk till inlägget

edit: kan det vara så att du kör windows xp på datorn och usb-minnet är formatterat med ext2/ext3?

edit2: Jag provade nu att kopiera en inspelning från svt2 till ett usb-minne och sedan spelade jag upp filen på min dator, det fungerade klockrent! 400 MB stor blev filen som är 9 minuter lång, rätt fet alltså.

Jag kör med windows xp på datorn och usb-minnet är förmodligen formatterat med ext2/ext3, jag har formaterat den i boxen.

Jag vill alltså bara kopiera över filerna till HDD'n på datorn och sen tillbaka, för att sen kunna se på dom när jag vill, inte något annat.

Postad 29 June 2010 - 23:11

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag kör med windows xp på datorn och usb-minnet är förmodligen formatterat med ext2/ext3, jag har formaterat den i boxen.

Jag vill alltså bara kopiera över filerna till HDD'n på datorn och sen tillbaka, för att sen kunna se på dom när jag vill, inte något annat.

Windows XP kan inte läsa ext2/ext3, det är linux-format. Där har du problemet.

Du behöver något i stil med Linux Reader for Windows eller Ext2 Installable File System for Windows. Jag har ingen som helst erfarenhet av något av dem så fråga inte mig vad som är bäst.

Eller så formatterar du om usb-minnet med FAT32 och för över inspelningarna på nytt.

Redigerat av distortion2, 29 June 2010 - 23:15.

Postad 06 July 2010 - 18:58

Unregisteredde28f892
  • Unregisteredde28f892
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Så klart att man ska kunna se TV4 HD, kontrollera signalstyrka och kvalitet på denna kanalen och på SVT HD. Jag har själv 41% på TV4 HD och 44% på SVT HD på signalstyrkan och kvaliteten är 100% på båda. Bilden är utmärkt på alla HD-kanalerna och även på övriga SD-kanaler. Låg vid en tidigare mätning av signalstyrkan för ett år sedan på över 50% på alla kanaler men det kan bero på förändringar i kabelnätet, huvudsaken är att bilden är bra!

Jag kollade signalstyrkan på både TV4HD och SVTHD, när jag se kanalstryka på den ena tunern på TV4HD så är den bara 8% och kvalitet är 0%. På SVTHD syns bägge tuners på minst 50% på kanalstyrka och kvalitet på 100%. Jag har kollat mina andra kanaler, (inte alla) och där är det inga problem förutom TV4. Några idéer?

Postad 07 July 2010 - 07:01

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag kollade signalstyrkan på både TV4HD och SVTHD, när jag se kanalstryka på den ena tunern på TV4HD så är den bara 8% och kvalitet är 0%. På SVTHD syns bägge tuners på minst 50% på kanalstyrka och kvalitet på 100%. Jag har kollat mina andra kanaler, (inte alla) och där är det inga problem förutom TV4. Några idéer?

Om jag var du skulle jag ringa comhem och uppge de där siffrorna, 8% signalstyrka och 0% kvalité är ju alldeles för dåligt. Jag kan tänka mig att de kommer och mäter din signal och sedan byter ditt tre-hål-i-väggen-uttag.

Postad 11 July 2010 - 12:57

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Jag har märkt att om jag sätter på boxen då den håller på att spela in ngt som jag har programmerat sedan tidigare, så får jag ingen bild el ljud ! Måste växla utgång på boxen från HDMI till komponent o sedan tillbaka, då fungerar det igen. Någon som märkt samma sak ? Ingen större fara egentligen men lite irriterande... kanske orkar inte boxen i värmen ? :)

Postad 12 July 2010 - 00:27

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har märkt att om jag sätter på boxen då den håller på att spela in ngt som jag har programmerat sedan tidigare, så får jag ingen bild el ljud ! Måste växla utgång på boxen från HDMI till komponent o sedan tillbaka, då fungerar det igen. Någon som märkt samma sak ? Ingen större fara egentligen men lite irriterande... kanske orkar inte boxen i värmen ? :)

Det händer mig med. Inte alltid, men rätt ofta när den håller på att spela in något. Jag brukar stänga av tv:n och sätta på den igen så funkar det, men det går väl lika bra att byta utgång på boxen antar jag.
Lite irriterande men inte alltför farligt. Om det skulle komma en ny firmware vore det ju trevligt att får det fixat förstås.

Postad 21 July 2010 - 16:51

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Om det skulle komma en ny firmware vore det ju trevligt att får det fixat förstås.

Det finns väl lite fler buggar och det var väl ett tag sedan det kom en ny firmware? Tror ni att Humax kommer med någon ny firmware eller håller dom på att jobbar på en ersättare till HDPVR-1000C och inte vill lägga någon tid och pengar på nyare firmware till denna box?

Thomas

Postad 21 July 2010 - 21:17

Unregistered424cee11
  • Unregistered424cee11
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det ska tydligen komma ny mjukvara från Humax i slutet av juli.

Sen ska den "bara" godkännas/testas av Com hem innan den släpps till användarna.

Postad 21 July 2010 - 22:26

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Tar bort.

Redigerat av Tompa123, 22 July 2010 - 05:18.

Postad 22 July 2010 - 23:01

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Sen ska den "bara" godkännas/testas av Com hem innan den släpps till användarna.

Det vore ju förjä gött med en redigeringsfunktion...

Och sedan om det skulle gå för sig att på något vis göra det möjligt att spela in kanaler man betalar föreller..?

Kollade i årsredovisning för 2008 och där framgick att föreningen betalade 147 000 för att se analoga kanaler men dessa är ju som bekant något lite svåra att spela in på Humaxen. Men det är ju som bekant även enkel att prösa för kanalerna en gång till ...hur enkelt som helst.

Det ska vara enkelt...

Postad 25 July 2010 - 13:54

Unregisterede68df972
  • Unregisterede68df972
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag saknar ljud på alla comhem-kanaler som inte sänder med två, eller fler, ljudspår.
Är det någon mer som saknar ljud på det ljudspår som inte är DD-ljud?

Edit: Glöm det. Fixat.

Redigerat av Unregisterede68df972, 25 July 2010 - 15:27.

Postad 04 August 2010 - 12:42

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Men du är helt säker på att det rör sig om detta året.........

REDIGERINGSFUNKTION VILL HA...........ANNARS GANSKA NÖJD MED BURKEN. En mindre fjärris att köpa till för de nödvändigasta funktionerna typ kanalbyte och hårrdiskhantering kunde sitta fint .

Provade med en ny hårrdisk -den 2:e 1 terrabajtarn -WD Green 1 TB med 64 MB - den fungerade fint den åsså. Ljudlös så gott som. WD10EARS heter den disken och kostade 679 kr. Den första disken heterWD10EADS

Postad 08 August 2010 - 14:06

Unregisterede68df972
  • Unregisterede68df972
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Någon som vet vad som händer här?

Postad 08 August 2010 - 15:03

Unregistered967f4597
  • Unregistered967f4597
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag har tröttnat på att försöka få igång digitalt ljud (S/PDIF) från denna boxen till min linux htpc. Så jag tänkte köpa en begagnad surroundförstärkare.

Det lär ju inte komma högupplöst ljud via HDMI från ComHem, eller har jag missförstått detta? Det är alltså ingen idé att satsa på HDMI (utom för att det kanske funkar bättre än S/PDIF).

Alltså struntar jag i HDMI, och använder den optiska S/PDIF-utgången. Frågan är vad det är för sorts signaler på denna utgång, någon som vet? Alltså vilka format ska min nya försärkare stödja?

Postad 08 August 2010 - 15:25

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Det lär ju inte komma högupplöst ljud via HDMI från ComHem, eller har jag missförstått detta? Det är alltså ingen idé att satsa på HDMI (utom för att det kanske funkar bättre än S/PDIF).

Alltså struntar jag i HDMI, och använder den optiska S/PDIF-utgången. Frågan är vad det är för sorts signaler på denna utgång, någon som vet? Alltså vilka format ska min nya försärkare stödja?

Nej, inget högupplöst ljud. Det är bara vanlig enkel Dolby Digital 2.0/5.1 (AC3)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.