Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den respektfulla tråden om konkurrensen mellan konsolerna.

5639 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilken kommer sälja flest enheter åttånde konsolgenerationen? (312 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 10 February 2014 - 16:22

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

Nej, du har mindre valmöjligheter: det kommer inte ens med laddningsbara batterier. Det blir spelstopp tills du åkt till ICA och köpt och bytt batterier.

Har man köpt en kontroll där man måste byta batterier och inte har det hemma får man skylla sig själv. Jag ser alltid till att ha batterier hemma.

Mja, jag skulle nog säga att det snarare är så att forumet generellt sett är ganska PS-orienterat vilket gör att de som är hyfsat neutrala känner sig mer manade att balansera upp snevridningen. Bara att se till de tidiga omröstningarna så blir bilden ganska tydlig.

+1 på det. Sverige har länge varit Sony-land så det är inte så förvånande att många här skriver positivt om Sony och gärna letar fel och brister på konkurrenten. Sedan finns det många som inte uppskattar när folk kommer med direkta felaktigheter eller försöker framhävda vissa saker. Sedan för debatten skull är det väl bra om några även försöker se fördelarna med Xbox One. Skulle bli ett rätt så tråkigt forum annars.

- Men så bra då att både fakta och folket talar för PS4.
Det är Game Over (with no continues) som man brukar säga, era Xbox-troll. ;)

Men jag är nog mest förvånad att så mycket offtopic, personangrepp och annat dåligt uppförande förekommer och får fortgå.
Att man inte själv förstår att det påverkar ens trovärdighet negativt. :wacko:

Ja du... Att du inte förstår att detta påverkar din egen trovärdighet negativt är rätt så uppenbart. (Säger han som till 80% har bestämt sig för att köpa en PS4).

Klassisk trolltaktik, jag har rätt ni har fel oavsett vad jag eller ni skriver. Och att förvränga vad andra skriver hela tiden eller komma med egna tolkningar.

Inget nytt under solen där.

Postad 10 February 2014 - 16:46

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0

Sedan för debatten skull är det väl bra om några även försöker se fördelarna med Xbox One. Skulle bli ett rätt så tråkigt forum annars.

Nej nej nej. Vi vill ju att hela forumet ska vara ett enda stort circlejerk för den konsoll som man själv tycker är bäst. ;)

Postad 10 February 2014 - 19:53

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

Troligtvis/förhoppningsvis är du inte dum.

Spelet är 1080p, på samma sätt som att en Blurayfilm i letterbox-format är 1080p.

30fps är ett val som spelutvecklaren har gjort, och det beror såklart på att PS4 inte har någon värstinghårdvara.

Hur du får det till att Xbox One har lika hög prestanda, är det nog ingen som förstår.

Jag kommer att köpa PS4 pga exklusiva spel, inte "kraften" som du kallar det. May the force be with you...

Beror på hur man ser det men den renderande delen är som sagt 800p. Två svarta ränder i ett spel är bara en ursäkt för att kunna sätta ut en 1080p-stämpel på fodralet. Blir väl normen för PS4-spel. lol

Är nog snarare ingen som förstår varifrån du fått att jag tycker att Xbone är lika kraftfull. Jag köper även den jag tycker har mest intressanta exklusiva spel, kraft/prestanda är era ju egna uttryck som ni älskar att kasta runt er.

Postad 10 February 2014 - 19:54

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Har man köpt en kontroll där man måste byta batterier och inte har det hemma får man skylla sig själv. Jag ser alltid till att ha batterier hemma.

Lättaste måste ju vara att köra med laddningsbara. Behöver man aldrig riskera att nehöva springa till ica. Jag ser helt ärligt inga problem med något av systemen

Postad 10 February 2014 - 21:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 1

Xbox är ökända för sina tekniska problem (Red Ring of Death).

Två svarta ränder i ett spel är bara en ursäkt för att kunna sätta ut en 1080p-stämpel på fodralet. Blir väl normen för PS4-spel. lol

Bifogad fil  Black-Man-Stark-Trek-Facepalm-Gif.gif   854.34K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 10 February 2014 - 21:40.

Postad 10 February 2014 - 23:20

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Ja det kanske ligger något i det. Jag ser dock inte poängen med att själv agera enögt för att motarbeta just enögdhet? Nåväl, jag släpper detta nu. :)

För mig är det ganska tråkigt att ställa mig i kören och bara sjunga med.

Jag kan likt LCD-mannen slänga upp diverse länkar om upplösningen på Xbone o PS4 men det känns ganska tröttsamt då "matchen" på denna punkt redan är avgjord i teorin o praktiken.

Aka, jag kan också trolla men det ger inget till tråden.

Skillnaden är väl mer att ingen i denna tråd längre försöker predika någon slags överlägsenhet på Xbox One utan nu är det väl mer "men så illa är det inte" vilket jag knappast tycker är enögt.

Postad 10 February 2014 - 23:25

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

borde inte denna tråd stängas. alla vet vi ju redan vilka som vunnit racet ;)

Om inte annat så är det ganska tråkigt när utbudet av spel är lika med 0.

Då har man bara den tekniska aspekten att gå på samt pris vilket är 2 punkter som nästan är Walk Over på.

Var mer "spännande" förra generationen.

Postad 10 February 2014 - 23:25

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

För mig är det ganska tråkigt att ställa mig i kören och bara sjunga med.

Jag kan likt LCD-mannen slänga upp diverse länkar om upplösningen på Xbone o PS4 men det känns ganska tröttsamt då "matchen" på denna punkt redan är avgjord i teorin o praktiken.

Aka, jag kan också trolla men det ger inget till tråden.

Skillnaden är väl mer att ingen i denna tråd längre försöker predika någon slags överlägsenhet på Xbox One utan nu är det väl mer "men så illa är det inte" vilket jag knappast tycker är enögt.

Jag håller med, förutom ett par undantag så försöker de flesta nog bara ifrågasätta om Xbox One verkligen är så usel som vissa påstår och om MS verkligen har förlorat kriget efter ett par månader.

Postad 10 February 2014 - 23:39

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Är det inte upp till var och en vilken konsol man tycker är bäst?
Jag sitter på en one och tycker den är bäst för mig då den ger mig en större helhetsupplevelse, dock kommer jag sitta på en ps4 innan årets slut också men om känslan i den är densamma som i ps3an kommer min åsikt bestå(jag är ett xbox fan men jag har haft allt sedan nes tid undantaget dreamcast så jag anser mig ha kött på benen).

För min del finns det bara en sak som talar för att ps4 skulle vara en bättre maskin och det är bättre prestanda MEN xboxen erbjuder mer än vad ps4:an gör vilket borde innebära att den är bäst om man nu ska jämföra funktioner(nån här kan väl kontra lcdtvs excel).

Och för att avsluta det hela undrar jag då det verkar finnas många som förespråkar ps4 här vad ni använder mest i spelväg ps4 eller datorn?

Postad 10 February 2014 - 23:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Och för att avsluta det hela undrar jag då det verkar finnas många som förespråkar ps4 här vad ni använder mest i spelväg ps4 eller datorn?

De använder PS4 mest, det är inte så många här som spelar mest på PC tbh.

Postad 11 February 2014 - 00:16

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Hahaha, du tar ju bara upp saker som ps4 vinner på lcd :D ms har dedikerade onlineservrar i molnet, xbone har mycket bättre kylning och xbone har definitivt inte sämre exklusiva spel inte :)

Försöker ta upp det som är mest relevant, för de flesta. Om PS4 verkar överlägsen beror det på att den just är det.
Den vinner överlägset i de absolut flesta expertrecensioner och tester på de absolut flesta punkter.
Men kanske ännu viktigare(?) att den är folkets val - PS4 har t.ex fått IGN's utmärkelse "people's choice" baserat på 600 000 röster här den också vann överlägset över Xbox One. Det ser vi även här i tråden då PS4 har överlägset fler röster.

För de absolut flesta är nog konsolen som helhet det viktigaste.
Jag är dock övertygad om att man som amerikan många gånger väljer Xbox framför PlayStation enbart för att Xbox är amerikanskt.
PlayStation har inte haft problem med kylning till skillnad från Xbox. Vilka exklusiva spel vi föredrar är som bekant en smaksak.

Redigerat av Unregistered1659, 11 February 2014 - 01:09.

Postad 11 February 2014 - 09:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ang kylningen så talar du nog om 360 vs ps3. Där stämmer det, kylningsproblem till 360. Men det är tvärt om till xbone och ps4. Min ps4 blir riktigt varm när den spelats på, den står i samma utrymme som min ps3 slim stått. Jag reagerar inte på fläktljud, men jag reagerar direkt på att den är väldigt varm, när jag varit där och petat.

Xbone är stor som ett kylskåp, men det ger vissa fördelar. Lättare att kyla pga att den har mer luft att arbeta med.

Postad 11 February 2014 - 12:45

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Ang kylningen så talar du nog om 360 vs ps3. Där stämmer det, kylningsproblem till 360. Men det är tvärt om till xbone och ps4. Min ps4 blir riktigt varm när den spelats på, den står i samma utrymme som min ps3 slim stått. Jag reagerar inte på fläktljud, men jag reagerar direkt på att den är väldigt varm, när jag varit där och petat.

Xbone är stor som ett kylskåp, men det ger vissa fördelar. Lättare att kyla pga att den har mer luft att arbeta med.

Är PS4 tystare än PS3? Har ägt både Slim och Super Slim och tyckte ljudnivån var på tok för hög. Särskilt på Super Slim. Då var 360:n bättre, riktigt tyst maskin IMO.

Redigerat av Kamui, 11 February 2014 - 12:45.

Postad 11 February 2014 - 13:39

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0

Är PS4 tystare än PS3? Har ägt både Slim och Super Slim och tyckte ljudnivån var på tok för hög.

Jag har äger en PS3 (fetversion) och en PS3 (slim av senare års modell). Min feting PS3 låter som fasen, om jag stod längst bort i angränsande rum så hördes maskinen. Så det var inte fråga om att använda den som Blu-ray spelare och det var även distraherande vid spelande ibland. Min PS3 slim är väldigt tyst förutom ett pipande vinande ljud som kommer lite då och då, tror det är hårddisken som väsnas. Nu till det viktiga PS4... Min maskin låter i alla fall minst av dessa tre, jag brukar faktiskt inte ens tänka på att den låter. Det kan dock vara skillnad från maskin till maskin som på PS3, men min är helt underbar när det gäller ljudnivå.

Postad 11 February 2014 - 19:24

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

Bifogad fil  Black-Man-Stark-Trek-Facepalm-Gif.gif   854.34K   3 Antal nerladdningar

:lol:

Aja, tro vad du vill, sanningen är dock att PS4 inte orkar rendera spelet i 1080p. :D

Postad 11 February 2014 - 19:56

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0

:lol:

Aja, tro vad du vill, sanningen är dock att PS4 inte orkar rendera spelet i 1080p. :D

XBONE skulle inte ens klara det i 720p. :D

Men spelet kommer ju faktiskt vara i 1080p. Med svarta borders eller ej, det får vi se senare.

Redigerat av Agaton, 11 February 2014 - 20:00.

Postad 11 February 2014 - 20:22

Unregistered9be4fd25
  • Unregistered9be4fd25
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Men spelet kommer ju faktiskt vara i 1080p. Med svarta borders eller ej, det får vi se senare.

Jag är ute på väldigt hal is nu. Men minns när EQ2 kom ut och grafiken var mycket tyngre än de flesta datorer pallade med så där hade man möjlighet att ställa in liknande "borders" för att kunna köra spelet i önskad resolution.. Detta minskade då trycket på renderingen och man kunde ha UI:t i den upplösning man ville.

Borde det inte bli samma effekt här? Det fungerar ju inte riktigt som med en film, rätta mig gärna då jag säkert är helt fel ute :P

Redigerat av Unregistered9be4fd25, 11 February 2014 - 21:53.

Postad 11 February 2014 - 21:11

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Svarta border = inte 1080p

Så enkelt är det. Antingen använder man alla 1080 linjer, eller så gör man det inte.

Sen att output är 1080p är en annan sak.

Postad 11 February 2014 - 22:14

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 1

Svarta border = inte 1080p

Så enkelt är det. Antingen använder man alla 1080 linjer, eller så gör man det inte.

Sen att output är 1080p är en annan sak.

Så Blu-ray filmer som är i bredare format än 1.85:1 är inte 1080p? Dom använder ju inte heller alla 1080 linjerna. Visst, dom funderar ju på att använda detta format på spelet för att kunna fläska på med riktigt fet anti-aliasing istället, men 1080p är det ju i alla fall fast med svarta borders. Sen kanske det i slutändan ändå blir utan svarta borders, det är ju inte bestämt till 100% ännu.

Det optimala är väl att man skulle få välja när man startar spelet om man vill ha svarta borders eller inte och anti-aliasing ställs in efter detta val.

Redigerat av Agaton, 11 February 2014 - 22:19.

Postad 11 February 2014 - 23:37

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Jag har läst flera tester som presenterar Xbox One vara (bl.a 5 °C) varmare än PlayStation 4.
Det var överraskande då man antog att Xbox One skulle visa bättre resultat.
- Men man har verkligen lyckats med designen på PS4, dels när det kommer till kylning men även genom att trycka in bättre prestanda på ett mindre utrymme.

Det uppmanas att spelkonsolerna ska stå fritt så att inte värme alstras.

- Ditt utrymme kanske inte är det mest optimala?
Om PS4 är det väl också sagt att den helst ska stå upp.

Redigerat av Unregistered1659, 11 February 2014 - 23:42.

Postad 12 February 2014 - 00:08

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0
Angående att xbox one skulle ha problem med kylning så får du nog vänta lite med det uttalandet, detsamma gäller naturligtvis ps4a. Det som är relevant är ju hur varma de blir efter ett år eller två när de börjar bli fulla med damm. Då är det nog rätt svart på vitt vilka som hade den bästa designen. Förresten skulle väl båda två ha överhettningsskydd i sig, ps4an blinkade väl rött och går inte att starta och xboxen skulle känna av när den blev för varm eller om någon placerade något över den och stänga av nästan all ström för att inte riskera att skada maskinen.

Postad 12 February 2014 - 08:48

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...h?v=h5uCN07ELZc

Postad 12 February 2014 - 09:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag har läst flera tester som presenterar Xbox One vara (bl.a 5 °C) varmare än PlayStation 4.
- Men man har verkligen lyckats med designen på PS4, dels när det kommer till kylning men även genom att trycka in bättre prestanda på ett mindre utrymme.

Nej, mitt utrymme är inte speciellt bra. Står i en tv-bänk som är runt fem-sex tum hög. Dessutommär det rätt avskuret runtom. Slimmen blev aldrig varm där, tyvärr blir ps4an det. Måste nog göra lite möbleringar är jag orolig för :/

Postad 12 February 2014 - 13:17

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0

http://www.youtube.com/watch?v=h5uCN07ELZc

En sån där förbannad ps4-fläktpojke igen......kan inte begripa att man köper en spelkonsol bara för att spela på..... :blink:

Postad 12 February 2014 - 13:52

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

En sån där förbannad ps4-fläktpojke igen......kan inte begripa att man köper en spelkonsol bara för att spela på..... :blink:

ha ha ha ;)

Postad 12 February 2014 - 14:15

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Angående att xbox one skulle ha problem med kylning så får du nog vänta lite med det uttalandet, detsamma gäller naturligtvis ps4a. Det som är relevant är ju hur varma de blir efter ett år eller två när de börjar bli fulla med damm.

Jodå, vi väntar lite med det (dock inte på att de ska damma igen).
- Ingen har sagt att Xbox One har problem med kylning.

Postad 12 February 2014 - 14:30

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2258 inlägg
  • 1

Tror många är intresserade så vore kul om du kunde länka till testerna!

Postad 12 February 2014 - 14:39

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 3

- Ingen har sagt att Xbox One har problem med kylning.

Xbox är ökända för sina tekniska problem (Red Ring of Death).

Trodde att det var det du syftade på eller vad trodde du rrod berodde på?

Postad 12 February 2014 - 18:55

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 1

Så Blu-ray filmer som är i bredare format än 1.85:1 är inte 1080p? Dom använder ju inte heller alla 1080 linjerna. Visst, dom funderar ju på att använda detta format på spelet för att kunna fläska på med riktigt fet anti-aliasing istället, men 1080p är det ju i alla fall fast med svarta borders. Sen kanske det i slutändan ändå blir utan svarta borders, det är ju inte bestämt till 100% ännu.

Det optimala är väl att man skulle få välja när man startar spelet om man vill ha svarta borders eller inte och anti-aliasing ställs in efter detta val.

Usel jämförelse! Film har INGET med detta att göra.

Antingen använder du alla 1080 linjer för grafikmotorn eller så gör du det inte. Svårare än så är det inte.

Således är det sub-1080p, inget konstigt med det.

Postad 12 February 2014 - 19:05

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Ingen jag sett har gjort en genomgående test av tempen på olika komponenter.

Dock har man kollat hur varm den är i chassit.

Där ser man, om man går på Eurogamer, att Xbox one är svalare i Idle och se film men varmare vid spel.

Samtidigt skulle den då vara tystare.

Skulle behövaser tester.

Postad 12 February 2014 - 19:33

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 2

Mja, det är inte sub 1080p då framebuffern är 1080p och inte 800p och sen uppskalad till 1080p.

Postad 12 February 2014 - 19:40

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 1

Usel jämförelse! Film har INGET med detta att göra.

Antingen använder du alla 1080 linjer för grafikmotorn eller så gör du det inte. Svårare än så är det inte.

800 är antalet pixlar i höjdled, den är fortfarande 1920 pixlar i sidled.

Ett par exempel:
Senaste angående Titanfall är att den kör i 792p, dvs. 1408x792. det är nästan 800p. Försöker du verkligen säga att 1920x800 (1080p i 2.4:1) är samma sak?
Battlefield 4 kör i 900p (1600x900), men har MINDRE pixeldensitet än vad du kallar 800p i The Order...

Snälla säg att du bara jävlas.... Så svårt är det inte.

Redigerat av Paganmoon, 12 February 2014 - 19:41.

Postad 12 February 2014 - 19:46

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

Klart att filmen är 1080p men nu pratar vi om ett spel. Den del i Order 1886 som renderas (spelytan) är i 800p (det som jag pratat om hela tiden), lägger du till de svarta kanterna så blir det givetvis 1080p. Fattar inte vad Ageve dillar om då t.o.m utvecklarna själva säger att det just nu är i 800p. Så man ska nog ta och lägga ner och klaga på Xbone när det kommer spel i sub-1080p.

Redigerat av Zerox_no1, 12 February 2014 - 19:53.

Postad 12 February 2014 - 19:54

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0

Klart att filmen är 1080p men nu pratar vi om ett spel. Den del i Order 1988 som renderas (spelytan) är i 800p (det som jag pratat om hela tiden), lägger du till de svarta kanterna så blir det givetvis 1080p. Fattar inte vad Ageve dillar om då t.o.m utvecklarna själva säger att det just nu är i 800p. Så man ska nog ta och lägga ner och klaga på Xbone när det kommer ett spel i 900p ala Ryse.

Läs inlägget ovanför din, Det som renderas är INTE 800p.
Skulle vilja se källa där utvecklarna själva kallar detta 800p. Sen att du jämför med Ryse på 900p (samma upplösning som BF4 som jag hade som exempel i inlägget ovan) visar att du inte riktigt förstår det, dessa två spel måste skalas upp, då de inte är pixelmappade, dom kommer inte upp i full hd upplösning, varken i bredd, eller höjd.
900p har lägre pixeldensitet, dvs har färre pixlar att rendera än 1920x800 som the order är i. Hur kan det då vara 800p? Seriöst....

Redigerat av Paganmoon, 12 February 2014 - 19:57.

Postad 12 February 2014 - 20:05

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 1

800 är antalet pixlar i höjdled, den är fortfarande 1920 pixlar i sidled.

Ett par exempel:
Senaste angående Titanfall är att den kör i 792p, dvs. 1408x792. det är nästan 800p. Försöker du verkligen säga att 1920x800 (1080p i 2.4:1) är samma sak?
Battlefield 4 kör i 900p (1600x900), men har MINDRE pixeldensitet än vad du kallar 800p i The Order...

Snälla säg att du bara j*vlas.... Så svårt är det inte.

Fast fortfarande. Det är SVART utrymme där alla riktiga 1080p spel har grafik. Antingen fyller man alla pixlar eller så gör man det inte.

Att börja påstå spel som lägger svarta borders är samma sak som spel som inte gör det är ju trams. Det är FORTFARANDE över 500 000 pixlar som är konstant svarta.

Och sen NÄR sa jag det var samma som Titanfall????? Jag sa att det INTE är 1080p - det är 1920 x 800.

1080p är 1920 x 1080 och då använder man det.

Skillnaden är att Ryse och BF sänker upplösningen i ratio för att passa 16:9 formatet. Alltså för varje pixel som tas bort vertikalt så tas 1,77777 pixlar bort horisontalt. Troligen för att de vill behålla 16:9 och istället låta uppskalningarna i konsolen jobba åt dem.

Redigerat av PalmiNio, 12 February 2014 - 20:13.

Postad 12 February 2014 - 20:06

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

Läs inlägget ovanför din, Det som renderas är INTE 800p.
Skulle vilja se källa där utvecklarna själva kallar detta 800p. Sen att du jämför med Ryse på 900p (samma upplösning som BF4 som jag hade som exempel i inlägget ovan) visar att du inte riktigt förstår det, dessa två spel måste skalas upp, då de inte är pixelmappade, dom kommer inte upp i full hd upplösning, varken i bredd, eller höjd.
900p har lägre pixeldensitet, dvs har färre pixlar att rendera än 1920x800 som the order är i. Hur kan det då vara 800p? Seriöst... smh.

Hittar det inte nu men det fanns på Neogaf.

Du kanske ska uppdatera sidan innan du citerar? Som du kanske ser så hann jag ändra i texten, då jag insåg att det kunde missförstås. Jag syftade på spel i allmänhet under 1080p.

Redigerat av Zerox_no1, 12 February 2014 - 20:08.

Postad 12 February 2014 - 20:14

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0

Hittar det inte nu men det fanns på Neogaf.

Du kanske ska uppdatera sidan innan du citerar? Som du kanske ser så hann jag ändra i texten, då jag insåg att det kunde missförstås. Jag syftade på spel i allmänhet under 1080p.

Jag citerade det du skrev, ska jag anta att du alltid kommer ändra dina inlägg och kolla innan jag klickar skicka?
Inget av det jag skrev ändras ändå, det är 1920x800, inte 800p, och det förklarades i inlägget innan.

Postad 12 February 2014 - 20:21

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0

Fast fortfarande. Det är SVART utrymme där alla riktiga 1080p spel har grafik. Antingen fyller man alla pixlar eller så gör man det inte.

Att börja påstå spel som lägger svarta borders är samma sak som spel som inte gör det är ju trams. Det är FORTFARANDE över 500 000 pixlar som är konstant svarta.

Och sen NÄR sa jag det var samma som Titanfall????? Jag sa att det INTE är 1080p - det är 1920 x 800.

1080p är 1920 x 1080 och då använder man det.

Skillnaden är att Ryse och BF sänker upplösningen i ratio för att passa 16:9 formatet. Alltså för varje pixel som tas bort vertikalt så tas 1,77777 pixlar bort horisontalt. Troligen för att de vill behålla 16:9 och istället låta uppskalningarna i konsolen jobba åt dem.

Du nämnde inget om titanfall, jag tog det som ett exempel, då den är närmast 800p. Måste blivit blind då jag tyckte mig se dig nämna just 800p, ber om ursäkt för det.
Inget snack om att spelet inte är 1920x1080, men det är långt ifrån 800p

Postad 12 February 2014 - 20:22

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

Jag citerade det du skrev, ska jag anta att du alltid kommer ändra dina inlägg och kolla innan jag klickar skicka?

Tar inte lång tid att kolla innan man skickar, men är väl bara en vana som fastnat hos mig. :D

Postad 12 February 2014 - 20:23

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 1

Du nämnde inget om titanfall, jag tog det som ett exempel, då den är närmast 800p. Måste blivit blind då jag tyckte mig se dig nämna just 800p, ber om ursäkt för det.
Inget snack om att spelet inte är 1920x1080, men det är långt ifrån 800p

Fast jag vet inte vad du menar med 800p?

P är en term för att det är progressive scan och har inte med hur vidare ration är.

Vill man förklara det som du så får man nog skriva ut hela upplösningen. Går inte bara att påstå att det inte är 800p, för det är det egentligen då det är 800 linjer vertikalt och en progressiv uppdatering av bilden.

Postad 12 February 2014 - 20:27

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Mja, det är inte sub 1080p då framebuffern är 1080p och inte 800p och sen uppskalad till 1080p.

Vem säger att framebufferten är 1080p?

PS4 ska vad jag ha läst klara 2 lager (display planes) så framebufferten kan fortfarande vara 1920 x 800 där det sen post läggs till 2 svarta borders.

Redigerat av PalmiNio, 12 February 2014 - 20:30.

Postad 12 February 2014 - 20:45

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Vad jag menar är att det inte behöver skalas upp för att passa ett videoformat, vilket alla andra sk sub-1080p spel måste göra.
-----

Men visst kan vi köra på Zerox linje med att göra ett spel i letterbox är på grund av för dålig hårdvara och inte ett artistisk val. Btw, fez har 16-bit era grafik för konsolerna orkar inte köra fotorealistisk grafik ;)

-----

När det gäller Titanfall ska det bli intressant att se hur mycket framsteg de gjort sen betan med tanke på betans upplösning och framerate samt att betan bara har 1/4 upplösning på texturerna (för att hålla ner downloadsize)

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 12 February 2014 - 20:52.

Postad 12 February 2014 - 21:12

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 1

Vad jag menar är att det inte behöver skalas upp för att passa ett videoformat, vilket alla andra sk sub-1080p spel måste göra.
-----
Men visst kan vi köra på Zerox linje med att göra ett spel i letterbox är på grund av för dålig hårdvara och inte ett artistisk val. Btw, fez har 16-bit era grafik för konsolerna orkar inte köra fotorealistisk grafik ;)
-----

När det gäller Titanfall ska det bli intressant att se hur mycket framsteg de gjort sen betan med tanke på betans upplösning och framerate samt att betan bara har 1/4 upplösning på texturerna (för att hålla ner downloadsize)

Nej visst men fördelen med uppskalning, speciellt från 1600x900 är att du fortfarande har hela bildytan för spelaren. Skillnaden mellan 1600 x 900 mot 1920 x 800 är 96000 bildpunkter.

Alla andra sub-spel måste inte skala upp, de väljer troligen det framför att placera svarta borders.

Aja man får se slutprodukten helt enkelt. Tror det blir ett bra spel och får man till lite filmkänsla med story och grafik så är nog de svarta delarna rätt val.

Postad 12 February 2014 - 21:52

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0
Watch Titanfall on Xbox One at 60fps

http://www.eurogamer...ox-one-at-60fps

Postad 12 February 2014 - 22:20

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 2

Aja man får se slutprodukten helt enkelt. Tror det blir ett bra spel och får man till lite filmkänsla med story och grafik så är nog de svarta delarna rätt val.

Tror inte det kommer att spela någon som helst roll, precis som det i slutändan inte spelar någon roll att Tomb Raider är i 30 FPS på Xbox One eftersom stabil 30 FPS vs variabel 60 FPS är diskutabelt vad som är sämst.

Men det blir en höna av en fjäder med alla såna här småsaker dessvärre. Själva definitionen av ett I-landsproblem.

Postad 12 February 2014 - 22:41

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Alla andra sub-spel måste inte skala upp, de väljer troligen det framför att placera svarta borders.

Jo det måste det för att vara kompatibla med bildvisare. Du kan inte skicka en 1408x796 till en TV och tro du får bild. Men det är ju klart de kan köra in det i en 1080p-buffer med svart runt om men det skulle se lite dumt ut..

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 12 February 2014 - 22:42.

Postad 12 February 2014 - 22:52

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2258 inlägg
  • 0

Jo det måste det för att vara kompatibla med bildvisare. Du kan inte skicka en 1408x796 till en TV och tro du får bild. Men det är ju klart de kan köra in det i en 1080p-buffer med svart runt om men det skulle se lite dumt ut..

De kan ju alltid lägga svarta borders runt och kalla det ett miljöval då det får plasmorna att dra mindre ström...

Postad 12 February 2014 - 22:58

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
The Order kommer säkerligen att lägga subtitles i den svarta borden då vi får väl kalla det dynamisk upplösning isf :P

Postad 13 February 2014 - 01:08

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0

Watch Titanfall on Xbox One at 60fps

http://www.eurogamer...ox-one-at-60fps

Dock verkar det som det blir i native upplösning i typ 720p då. Inte så häftigt för nextgen, säger jag. Från artikeln du länkar till:

"...Based on some extended edge-counts from the game's stark tutorial section, our best guess right now is that 1408x792 is pretty close to Respawn's chosen rendering resolution. The overall effect is pretty similar to 720p overall though, and the implementation of an overly sharp filter across the entire image suggests that the Xbox One hardware scaler is used to blow up the image to 1080p..."

Postad 13 February 2014 - 01:42

Unregistered1659
  • Unregistered1659
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0
"en del av anledningen till att Microsofts spelmaskin är så hiskeligt stor är för att den under inga omständigheter ska råka ut för en röd dödsring som sin föregångare" //M3
:D

Att Microsoft överhuvudtaget fortsätter tillverka spelkonsol är lika konstigt som att folk köper de.
Inte minst med tanke på att felfrekvensen på Xbox 360 var så hög. Ett tag över mer än hälften(!)

Amerikanerna jämnar ut siffrorna: Xbox 360 är endast mer såld än PS3 i Nordamerika jämfört med Europa, Japan och resten av världen.

PlayStation 3 har totalt sålt mer än Xbox 360 över hela världen, trots att Xbox 360 släpptes 1 år tidigare.

Tycker Japans PS3-säljsiffror är relativt låga.

Redigerat av Unregistered1659, 13 February 2014 - 02:40.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.