nja nht hade för några år sen element som gick brutalt djupt men när deras chefs konstruktör försvan så gjorde även dom riktigt bra elementen.X-12 : Hehe vilka brutala basar du byggt, sådana här "doningar" är inte min egna melodi, men jag kan anta att dom spelar grymt! ...hög och djup bas.
Infinity Beta HCS 5.1
(Högtalarpaket för hembio)
|
1
|
(19)
|
Inga priser | |
Harman Kardon AVR 235
(Förstärkare)
|
1
|
(56)
|
Inga priser | |
Harman Kardon HK 970
(Förstärkare)
|
1
|
(60)
|
Inga priser |
Postad 10 July 2008 - 07:06
Postad 10 July 2008 - 11:55
Både hög och djup bas? Nu får du väl ändå bestämma dig.X-12 : Hehe vilka brutala basar du byggt, sådana här "doningar" är inte min egna melodi, men jag kan anta att dom spelar grymt! ...hög och djup bas.
Postad 10 July 2008 - 19:05
Både hög och djup bas? Nu får du väl ändå bestämma dig.
Djup bas på hög/kraftig volym skulle jag tro
Postad 10 July 2008 - 20:20
Tror ni jag kan klämma på tills förstärkaren står på 00?
Postad 10 July 2008 - 21:01
Körde även två st Proson Tower 701 på volymen mellan +5/+10 i 4h en annan gång, och dom skit högtalarna pallade faktiskt det, jag är mycket förvånad för dom jobbade på någoot helt sjukt faktiskt.
Jag va helt säker på att dom skulle nå Xmec ganska snart eller brinna upp, mne nej då, dom pallade detta ( men det lät skit ! ) och alla på festen va nöjd ( hadde ju en av mina EV bottnar med också som via mitt Db technologies steg fick pulver och så va det väll ingen som va i sinna sinnes fulla bruk och brydde sig inte om Proson burkarnas disst
Det högsta jag har spelat va med mina två Ev dottnar ( 2x15" i var låda ) och toppar kopplade till 4st Lab steg, dottnarna har en känslighet på ca 99dB och ljudtrycket va helt enormt. Jag mätte aldrig hur högt, men jag skulle kunna uppskatta att runt 133-135dB borde det vara med tanke på känsligheten, ljudtrycket och stegens uteffekt.
Men detta va på ett öppet område och inte inomhus så det hadde varit ordentligt mycket högre i ett hus, säkert en 8-12dB till !!!
Redigerat av DVD-ai, 10 July 2008 - 21:09.
Postad 10 July 2008 - 21:47
Postad 10 July 2008 - 22:07
Så länge det inte låter dåligt så är det bara köra påSå du tror att jag kan ligga på runt +/- 00 utan att mina 409:or tar skada
?
Jag själv har inte vågat mig över -5 (har också en 970), för däromkring börjar diskanten ta över. Det är ju det första varningstecknet.
Redigerat av Unregistered51225ab5, 10 July 2008 - 22:08.
Postad 10 July 2008 - 22:23
Håller på att spela in 409:orna just nu, bara på ca 10h känns det som jag märker en klar skillnad.
Hoppas att H/K:n orkar driva fram basen ordentligt sen när dem är välinspelade, just nu känns det
bara som om subbasen jobbar.
Postad 10 July 2008 - 22:58
Jag menar att du får testa själv, men att jag har kunnat ligga på +10 med några sopiga proson burkar i 4h, men det betyder inte att dina klarar det, jag är själv lite förvånad som sagt över att dom klarade detta.
vid "normal" lyssning så gick jag aldrig över +-0 då jag upplevde en viss strypning av kontrollen och lite hårdare diskant vid dessa ljudnivåer, men den pallat +10 utan problem och kan driva dom mest svåra högtalare utan några större problem.
riktigt stabil stärkare som jag verkligen gillar, synd att jag sålde den
Postad 10 July 2008 - 23:22
Lär nog dock aldrig spela så pass högt, trots att högtalarna är långt ifrån inspelade så var volymen rätt
shyst vid -20
småning om
Postad 10 July 2008 - 23:38
Testade det en gång och "hörde" inga fel.
Postad 18 July 2008 - 18:05
mätte med rena toner
Postad 19 July 2008 - 10:37
och avstång från högtalaren ?
Vart hadde du micken när du mätte ?
ca 3.5 meter ifrån basarna, mätt dosan låg uppe på soff kanten...
Postad 20 July 2008 - 10:00
sitter man i en betong bunker så är det lättare att få höga ljudtryck än om man sitter i en vanlig lägenhet sen har rooms gainen i betong mycket högre än i ett vanligt rum.Nu har jag mätt upp mitt! med ett riktigt Term-LAB instrument men han bara mätta ett tagså jag kanske komma upp i mer om man skruvar lite på inställningarna... det vart 134.2 dB, runt 45 hz toppade jag!
mätte med rena toner
det gäller även såna hus som är byggda i betong s¨tejåpqa dörrar och fönster så det inte läcker luft så kan man få höga ljud tryck även med en måttlig anläggning.
Postad 20 July 2008 - 11:14
sitter man i en betong bunker så är det lättare att få höga ljudtryck än om man sitter i en vanlig lägenhet sen har rooms gainen i betong mycket högre än i ett vanligt rum.
det gäller även såna hus som är byggda i betong s¨tejåpqa dörrar och fönster så det inte läcker luft så kan man få höga ljud tryck även med en måttlig anläggning.
jo, det är klart det är lättare i en bunker men kan lova att det finns bas resurser utöver det normala..
å andra sidan minns jag att DU inte trot på mig när jag gissat att jag spelar runt 130-135 dB när jag jämfört mitt dB trycket i bilen jämfört med bio anlägnningen, vad säger du nu?
Postad 20 July 2008 - 15:37
hur många kvdrat och var hela anläggningen i gångjo, det är klart det är lättare i en bunker men kan lova att det finns bas resurser utöver det normala..
å andra sidan minns jag att DU inte trot på mig när jag gissat att jag spelar runt 130-135 dB när jag jämfört mitt dB trycket i bilen jämfört med bio anlägnningen, vad säger du nu?
Postad 20 July 2008 - 17:46
hur många kvdrat och var hela anläggningen i gång
det är ca 22 kvm stort(litet) och allt var i gång ja...
Postad 20 July 2008 - 17:56
KLICKA HÄR---> http://www.youtube.com/djdacdb OBS! Välj "high quality"
Redigerat av dac83, 20 July 2008 - 17:57.
Postad 20 July 2008 - 17:57
hur högt med bara bastornen det är där det intressanta ligger om man titta i ditt galleri så har du 2 pa basar som du tydligen andvänder till mellan bas? vilket gör att du får ett högt tryck på db mätaren prova med bara bastornen som är det intresanta.det är ca 22 kvm stort(litet) och allt var i gång ja...
Postad 20 July 2008 - 18:21
hur högt med bara bastornen det är där det intressanta ligger om man titta i ditt galleri så har du 2 pa basar som du tydligen andvänder till mellan bas? vilket gör att du får ett högt tryck på db mätaren prova med bara bastornen som är det intresanta.
pa basarna spelar bara 50 hz och uppåt, desutom var dom väldigt lågt ställda i volymen, medans rör basarna hade jag på max volym.... så det spelar ingen som helst roll att dom var på...
Postad 21 July 2008 - 07:37
med tanke på att det var 22kvm så har du ett bra resultat skulle vara roligt att prova mina i ditt utrymepa basarna spelar bara 50 hz och uppåt, desutom var dom väldigt lågt ställda i volymen, medans rör basarna hade jag på max volym.... så det spelar ingen som helst roll att dom var på...
Postad 22 July 2008 - 22:33
Har även kört 2 par AT-100 paralellkopplat mot mitt NAD 2700. Vet ej vilken effekt steget lämnar då, men man är ju nere kring 2 ohm. Spelade där tills steget klippte, även då var det jäkligt högt men jag har ingen mätning på det...
En annan anekdot (stavning?!?) var när brorsan fyllde 35. Han bor i lägenhet och har ett par Cerwin Vega 1215. Han driver dessa med en NAD T773 där 6:e och 7:e kanalen driver 15" basarnan och 1:a och 2:a driver "topparna". Det gick lite över styr med spriten och vi spelade på bra hela kvällen och natten. Ju mer sprit, ju högre volym. Av någon konstig anledning så hade han en sk "huligantuta" hemma (tror han hittade den billigt någon stans och köpte den på kul). Mot slutet av festen så stod vi glada i hågen på balkongen och tutade med huligantutan. Helt plötsligt kom vi på att man "knappt" hörde huligantutan pga att vi spelade så högt på stereon...
Högra högtalaren står då iofs 50 cm innanför balkongdörren...
Undrar hur arga grannarna var?!? Det var aldrig någon som sa något...
/Johan
Postad 23 July 2008 - 18:49
med tanke på att det var 22kvm så har du ett bra resultat skulle vara roligt att prova mina i ditt utryme
du skulle nog få en reäl ökning av ljud trycket kan jag tänka mig!
Postad 23 July 2008 - 18:53
jap med tanke på att jag har en öppen planlösning så runt 50kadrat skall dom fylla + lite tilldu skulle nog få en reäl ökning av ljud trycket kan jag tänka mig!
Postad 25 July 2008 - 19:47
B&W 683 och ASW3000.
Chris Jones - Long After You're Gone:
125.jpg 52.78K
0 Antal nerladdningarGav upp när skivor och prydnadssaker började ramla ner i rummet. Det går nog att spela högre.
Postad 02 August 2008 - 18:09
Någon som har en länk eller vill förklara?
Edit: Har jag rätt i att 0db är den maximala effekten förstärkaren kan ge, och att när man sänker volymen så stryper den ner effekten? En väns syster tyckte att vi spelade lite högt och passade på att "sänka" till 0db när vi hade musiken pausad.
Men hur fungerar det med olika högtalare? Om jag har ett par Gale 4040 med en watt på 120 och en känslighet på 90db tillsammans med en stärkare på 120w maxeffekt, hur kommer volymen se ut i displayen?
Redigerat av 23am, 02 August 2008 - 18:23.
Postad 03 August 2008 - 09:57
Jag är inte riktigt med på hur det fungerar med db, är det någon standard med tanke på att man kan jämföra varandras system utan att lyssna? Vad är max och min i förstärkarens display?
Någon som har en länk eller vill förklara?
Edit: Har jag rätt i att 0db är den maximala effekten förstärkaren kan ge, och att när man sänker volymen så stryper den ner effekten? En väns syster tyckte att vi spelade lite högt och passade på att "sänka" till 0db när vi hade musiken pausad.![]()
Men hur fungerar det med olika högtalare? Om jag har ett par Gale 4040 med en watt på 120 och en känslighet på 90db tillsammans med en stärkare på 120w maxeffekt, hur kommer volymen se ut i displayen?
dB är ett sätt att mäta ljud tryck och är en "standard", och det kan man jämföra med varandra, så länge mätarna är lika inställda och där varje 6 dB är en fördubbling/förminskning av ljud trycket.
Där imot så har inte det som vissas på displyen på förstärkaren något att göra med hur högt ljudtrycket är i rummet, utan är bara en angivelse på hur mycket man har dämpat den elektriska signalen i förstärkaren, därav står det ett minus brevid värdet, så 0 dB på förstärkaren är max volym och -99 är oftast den lägsta som går att ha..
så vilken högtalare du använder till en förstärkare gör ingen skillnad på värdet som står på displyen, ända skillnaden blir att vissa högtalare är känsligare och kommer att spela högre vid -20dB än vad en annan kanske gör.
Postad 03 August 2008 - 10:59
Lite som jag skrivit i en annan tråd:
" Jag har kört med 2st 2x 15" EV bakladdade horn och EV toppar med 1st 10" mid och 1st 2" driver i mitt rum på 30m^2 och 4st LAB steg till detta. Då kan jag säga att man bad om nåd bra långt innan konerna eller effektmätarna började röra sig.
Rutorna bågnade, väggarna stod ut och flexade och bordet hoppade iväg m.m. Och jag hadde plupper + mina Peltor på huvudet för att inte tappa hörseln. Jag höll ut, men efter 20 sek i detta så hadde jag fruktansvärda magsmärtor/bröst och ville inte vara med längre biggrin.gif
Det va sjukt !
Och inget som jag upplevt före eller efter heller för den delen
Men det lät riktigt bra, EV gör bra grejer wub.gif
Bra ljud med sjukt tryck,
Såg att jag skrivit fel tidigare, det ska vara 1" driver.
1" Diskant horn = DH-3/HPT94
10"Bas/mellanreg = DL10X
15"Bas = EVX-155
Dessa va mina ett tag, men samtidigt inte då jag byggde dom till en snubbe som va på semester, det va mina pengar men han skulle ju köpa dom när han kom tillbaka. Jag byggde dom efter en ritning från EV själva på filter och lådor m.m.
Det va 24dB/Okt högpass filter till diskanten och 18dB/Okt lågpass till bas/mellanregistret, även ett 18dB högpass till bas/mellanregistret vid 300Hz som va urkopplingbart med en bygel.
Men dom va tängta att köras med aktiv delning så....
Dom lät faktiskt riktigt bra och även på extremt höga ljudnivåer biggrin.gif "
Jag saknar dessa underbara skapelser
Redigerat av DVD-ai, 03 August 2008 - 20:14.
Postad 03 August 2008 - 12:32
Postad 03 August 2008 - 14:54
dB är ett sätt att mäta ljud tryck och är en "standard", och det kan man jämföra med varandra, så länge mätarna är lika inställda och där varje 6 dB är en fördubbling/förminskning av ljud trycket.
Man får dock skilja på dBa, dBc och dB SPL rakt av utan korrigering.
SPL är det verkliga värdet.
dBc sänker den djupaste basen något och rullav av lite i diskanten med. -3dB ligger runt 30Hz, dvs vid 30Hz ger
mätaren ett värde som är 3dB lägre än verkligt ljudtryck.
dBa dämpar basen rejält, och mäter egentligen bara mellanregister och diskant. Det är tänkt att motsvara
hörseln, eller iaf de frekvenser där risken för hörselskador är störst.
Postad 23 December 2008 - 14:36
Och på era står det -20 ? vad är skillnaden
Oj -50? Det är ju nästan helt tyst då skalan börjar väl runt -60 eller något i den stilen och ju högre det blir desto närmare 0 blir det.
*EDIT* x-12: Såg att du hade monsterhögtalare och det kan ju vara svaret till att du klarar dig med -50
Skönt att se att även ni kör högt och några av er riktigt högtDå behöver jag inte bekymmra mig om det längre utan bara njuta av att det är högt och låter bra. Tack.
/Bobby_Digital
Postad 23 December 2008 - 14:42
Hur funkar det på min reciever.. när jag har högt står det 60 på volym
Och på era står det -20 ? vad är skillnadenförklara för mig
den visar dämpningen, utgår från att 0 e just 0dB dämpning, och allt under det e hur mycket vi dämpar signalen.
din visar bara på en skala som inte alls säger något alls, men än att spänningen ut ökar med ökande gradering på skalan
så simpelt är det och säger alltså inmget om du högt man spelar
Postad 23 December 2008 - 15:26
den visar dämpningen, utgår från att 0 e just 0dB dämpning, och allt under det e hur mycket vi dämpar signalen.
din visar bara på en skala som inte alls säger något alls, men än att spänningen ut ökar med ökande gradering på skalan![]()
så simpelt är det och säger alltså inmget om du högt man spelar
Postad 23 December 2008 - 17:55
Det som är kul är att då flyttar sig elementen rejält mycket!
Men Ino högtalare är tåliga och det låter inte det minsta ansträngt! Men man blir liite nervös... Men det låter ju sååå bra...
Det som är bra är att de distar inte, då kan man spela högre utan att det låter illa och det skadar hörseln mindre.
Postad 24 December 2008 - 13:14
"-5 - 0 dB" Det är en totalt meningslös angivelse som inte går att säga hur starkt det är om man inte har exakt samma setup som du har (dessutom i exakt samma rum).Jag brukar köra på uppemot -5 - 0 dB med mina piP (Denon 2307) om jag ska spela riktigt högt.
Det som är kul är att då flyttar sig elementen rejält mycket!
Men Ino högtalare är tåliga och det låter inte det minsta ansträngt! Men man blir liite nervös... Men det låter ju sååå bra...
Det som är bra är att de distar inte, då kan man spela högre utan att det låter illa och det skadar hörseln mindre.
Att man skadar hörseln mindre bara för att det låter bra är inte sant. Det är snarare så att om det låter bra även om man spelar starkt så tenderar man att spela just starkare, vilket utsätter öronen för mer påfrestningar och därmed ökar risken för hörselskador.
Detsamma gäller förstås även om man lyssnar i lurar, fast där är risken för hörselskador ännu större eftersom ljudet har fri lejd in i hörselgången. Många som tycker att ljudet blivit svagare när de lyssnat ett tag höjer då volymen. Efter en stund tycker man att det inte räcker längre och höjer igen. Till slut är man på en nivå, som om man skulle haft den från början skulle upplevts som otroligt starkt.
Jag brukar, när jag tycker att det blivit svagare första gången, istället sänka volymen eftersom jag vet att försvagningen är ett tecken på att öronen blivit trötta.
Skydda din hörsel, du har bara en!
Postad 24 December 2008 - 14:11
det som begränsar mig är grannarna tyvärr.
Hur tweakar man bort det?
Svalander kanske har något.
Postad 24 December 2008 - 14:32
//CG-47
Postad 24 December 2008 - 15:24
"under 40db-"? Och vad skulle det betyda? Det säger ju nada om hur starkt du spelar. Och om man nu vill skriva som du gör så borde det heta "över -40dB"...Jag behöver inte spela så högt ..det låter bra ändå , jag spelar sällan under 40db- för det behövs inte för vid denna volym är det väldigt högt redan.
//CG-47
Postad 24 December 2008 - 16:24
![]()
haha det har han nog
Ja, jag börjar faktiskt fundera på hus, men jag vet inte.
Postad 24 December 2008 - 23:22
![]()
man höjer såklart !!!
jag lovar, dom tröttnar till slut och så får man se vad som händer, förhoppningsvis så flyttar dom
Edit: dock bra om man har koll på så att grannen inte är skandinaviska mästaren i brottning eller någon sådant om man gör detta....
Postad 06 March 2010 - 10:03
Kan ni som kan mätningar lite bättre se om jag har rätt inställningar?
Allt är mätt när jag sitter i lyssningsposition, man tror att man spelar högre än vad man egentligen gör kan ju tilläggas
peaken när jag mäter när bara ps3an är på kommer av ett "slag" mot micen.
bild.jpg 94K
0 Antal nerladdningarDetta är Calavera Conspiracy på rejält pådrag, (trodde jag iaf)
bildCA3IO6SE.jpg 97.24K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 March 2010 - 10:27
Om inte din anläggning distar väldigt vill säga,då upplevs det högre än det är.
Jag tycker inte det börjar bli högt förrän man närmar sig 120 strecket.
Postad 06 March 2010 - 10:42
Märkligt,90 Db borde du inte uppleva som högt.
Kan väl höja en bit till, men förstärkaren orkar inte med. Man hör att den har tappat en bit vid denna volymen om man säger så. 104db peak inte 90db föresten, fast det kanske man inte skall kolla på?
Med ett riktigt steg till frontarna så går det en bit till
Någon som vet om jag mäter"rätt"?
Eller har erfarenheter med att mäta med en iphone,
Redigerat av Evil Homer, 06 March 2010 - 12:12.
Postad 06 March 2010 - 13:10
Märkligt,90 Db borde du inte uppleva som högt.
Lite lättare att komma upp i höga dB med en bas-monster anläggning som du har, jämfört med ett par Martin Logan..
Postad 07 March 2010 - 11:14
Kan väl höja en bit till, men förstärkaren orkar inte med. Man hör att den har tappat en bit vid denna volymen om man säger så. 104db peak inte 90db föresten, fast det kanske man inte skall kolla på?
Med ett riktigt steg till frontarna så går det en bit till![]()
Någon som vet om jag mäter"rätt"?
Eller har erfarenheter med att mäta med en iphone,
Sorry,missade peaksiffran.
Såg bara den stora siffran.
Har ingen aning om du mäter rätt eller ej,men det stämmer säkert.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Förstärkare stänger av sig själv
3 bilder
25 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?