Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)

3140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 maj 2006 - 07:25

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

thetias: nej, inte illa alls på så kort tid, jag har följt HDTV-utvecklingen sedan...länge och på de senaste 5-6 åren har ingenting hänt, men nu händer massor samtidigt! Vad de flesta inte vet är att testsändningar av HDTV startade i Europa för jättelänge sedan. Jag har läst att OS i Barcelona 1992 producerades i HDTV.

Helt riktigt. Själv såg jag HDTV första gången på mässan Vision 90..1990 alltså..då var det nog Bollibompa som gällde för de flesta av er.. ;)
HD-Mac var namnet på standarden. Det gick åt pipan.. :)
Men bildkvalitéten var mycket bra redan då. Minns dock inte vad upplösningen var..1080i..?!?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har för mig att upplösningen då var 1250i, eller 1152i synliga linjer. D v s dubbelt upp mot 625i/576i som PAL har. Dessutom i bredbild!

Jag kollade på nätet och hittade detta på Wikipedia [EDIT: det var alltså 1152P!]

Problemet med de låsta korten är definitivt större än prisfrågan, jag har ett biorum där jag ser HDTV, film och sport och i vardagsrummet ser jag TV med en mottagare med hårddisk. Kan jag inte flytta kortet mellan rummen så blir det problem! Jag måste då flytta mottagaren också vilket inte är så kul, men vi får se vad som verkligen gäller.

Redigerat av Veritas, 19 maj 2006 - 07:36.

Postad 19 maj 2006 - 07:58

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1 833 inlägg
  • 0

Är det inte så att CD kommer att byta ut de gamla korten under året så då kommer ju problemet förr eller senare i alla fall.

/staffan

Jo så är det säkert, men det vet man ju inte exakt när/om det händer. En sak är säker iallafall: om det händer så säger jag upp mitt CD abb och nöjer mig med SVT från marknätet och FTA från Sat tills vidare.

/Stefan

Postad 19 maj 2006 - 08:28

Unregisterede74c2883
  • Unregisterede74c2883
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Problemet med de låsta korten är definitivt större än prisfrågan, jag har ett biorum där jag ser HDTV, film och sport och i vardagsrummet ser jag TV med en mottagare med hårddisk. Kan jag inte flytta kortet mellan rummen så blir det problem! Jag måste då flytta mottagaren också vilket inte är så kul, men vi får se vad som verkligen gäller.

Jag sitter i samma sits som dig Veritas.
Jag har även vädrat mina åsikter om "problemet" till CD, men ingen smidig/kostnadseffektiv lösning finns för dagen. Vad som kommer att hända "imorgon" kunde dom inte svara på, mer än att dom håller på att se över "problemet".

Postad 19 maj 2006 - 08:54

jeppa_fr
  • jeppa_fr
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vilka HD-sändningar som kommer att komma senare i höst?

Redigerat av jeppa_fr, 19 maj 2006 - 08:56.

Postad 19 maj 2006 - 09:13

loobenboy
  • loobenboy
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag trodde att abonnemangen skulle kosta kulor för dom som hoppade på tidigt, jag trodde aldrig att vi skulle kunna se fotbolls-vm gratis utan att det skulle bli PPV och kosta 60-90 kr per match! Därför blir jag konfunderad när det gnälls över priserna, trots att det är löjligt billigt.

Men jag antar att det beror på nedladdningskulturen som regerar och alla tror att allt numera skall vara gratis.

<{POST_SNAPBACK}>

Om CD hade köpt in HDTV signalen från Tyskland så nog hade dom tagit rejält betalt, men nu får dom den gratis av ett public-service företag som SVT så det hade varit fullständig skandal om det hade kostat. Det är väl på gränsen att de kräver ett familjepaket för att skicka ut boxen, men försvaras väl av att det "subventionerar" boxen och att det har fått den i ett begränsat antal (30000). Undrar om någon har försökt få en box utan familjepaketet och betala 700:- i deposition för kortet, och i så fall till vilket pris.

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte alls gratis åt Canal Digital.Svt har krävt ett anta miljoner kr från Canal Digital och det var riktigt nära att det inte blev någon HDTV satsning.Infon fick vi när vi var på Demo visningen.Dessa miljoner gjorde att priset på boxen blev högre än vad CD menade från början.

Postad 19 maj 2006 - 09:18

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
jeppa_fr:

Se inlägg 344 ovan och Prylportalens artikel. Det är bara gissningar/insiderinformation än så länge, så tills CD går ut med en offentlig pressrelease så är det ingen som riktigt vet.

Redigerat av Veritas, 19 maj 2006 - 09:20.

Postad 19 maj 2006 - 09:24

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1 833 inlägg
  • 0
Ett alternativ till att se VM i hd kanske kan vara den Boxer-mottagare som ska finnas i handlen snart (om man bor på de orter där det sänds). Man ska kunna se VM utan boxer abb.

http://www.boxer.se/...isplay=169:1025

Då kanske man kan vänta tills CD släpper en bra mottagare med hårddisk i också?

/Stefan

Redigerat av Unregistered50fe2819, 19 maj 2006 - 09:24.

Postad 19 maj 2006 - 09:37

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Warcow:

Det är ett alternativ, men då köper man boxen bara för fotbolls-vm, det finns f n inga planer att fortsätta sända i HDTV i marknätet efter fotbolls-vm. Det kommer naturligtvis, men ingen vet när.

F ö så är CD:s mpeg4-box en combo-box och kan även ta emot de marksända hdtv-sändningarna om man bor på en ort där dom sänder fotbols-vm i hdtv. Man kanske bör fundera på vilken box som man bör köpa? CD:s box har dock inte plats för ci-modul vilket innebär att den inte kan avkoda ev framtida hdtv-sändningar i marknätet som är kodade.

Postad 19 maj 2006 - 10:05

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1 833 inlägg
  • 0

Warcow:

Det är ett alternativ, men då köper man boxen bara för fotbolls-vm, det finns f n inga planer att fortsätta sända i HDTV i marknätet efter fotbolls-vm. Det kommer naturligtvis, men ingen vet när.

F ö så är CD:s mpeg4-box en combo-box och kan även ta emot de marksända hdtv-sändningarna om man bor på en ort där dom sänder fotbols-vm i hdtv. Man kanske bör fundera på vilken box som man bör köpa? CD:s box har dock inte plats för ci-modul vilket innebär att den inte kan avkoda ev framtida hdtv-sändningar i marknätet som är kodade.

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet för mig är att om jag tar CDs box så kan jag kyssa min Dreambox adjö, och det vill jag inte riktigt än :)

Postad 19 maj 2006 - 12:17

warthog
  • warthog
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Har en fråga som säkert många här kan svara på. Har en Panasonic pa30 plasma och funderar på att beställa denna box och köra med komponent. Eftersom min plasma inte är hd-ready så är frågan, fungerar detta eller blir det svart i rutan om man ska kolla på en hdtv-sändning. Om det fungerar så borde det väl ändå bli bättre bildkvalitet fastän min tv inte är hdtv-ready?

Fred

Postad 19 maj 2006 - 12:27

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Har en fråga som säkert många här kan svara på. Har en Panasonic pa30 plasma och funderar på att beställa denna box och köra med komponent. Eftersom min plasma inte är hd-ready så är frågan, fungerar detta eller blir det svart i rutan om man ska kolla på en hdtv-sändning. Om det fungerar så borde det väl ändå bli bättre bildkvalitet fastän min tv inte är hdtv-ready?

Fred

<{POST_SNAPBACK}>

Inga frågor är dumma.
OM component ingången på PA30 kan ta emot upplösningar 720p och uppåt
kommer det att fungera. Men på en del äldre modeller av Plasma(Mediaboxar)
samt projar kan det vara så att compnent bara tar emot typ 576i.

MVH

Postad 19 maj 2006 - 13:15

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Varför är det ingen som anmäler CD till Sverker eller liknande, att binda upp kunden med deras plastboxar som saknar både modulplats och liknande är inte klokt.

Kunden ska få välja den box han eller hon vill köra med dom kanaler man abonnerar på, tex Humaxen eller Pacen.

Att betala för en filmkanal som sänder loopar med samma filmer hela tiden för hutlösa priser är ett under för mig att vissa betalar när det finns alternativ där ute.

Är folk så insnöade på att de tror att endast CD existerar på himlen eller? :)

Postad 19 maj 2006 - 13:40

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Packetloss//

CD är inte himlen, men det bästa alternativet. C More HD kostar mig ingenting de första 6 månaderna. Efter det så har de övriga kanalerna startat, det pratas om sju stycken, vilka kommer att kosta "mer än 39 kr och mindre än 99 kr", det kan knappast betraktas som hutlöst. Premiere är mycket dyrare för sina tre kanaler och tyvärr ett sämre alternativ. Vem vill betala mer för att se bundesliga istället för allsvenskan, premier league och NHL?

För övrigt så kan de som vill anmäla CD till Sverker börja med Viasat som har haft samma ruttna system i över ett år nu.

Postad 19 maj 2006 - 13:52

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Varför är det ingen som anmäler CD till Sverker eller liknande, att binda upp kunden med deras plastboxar som saknar både modulplats och liknande är inte klokt.

Kunden ska få välja den box han eller hon vill köra med dom kanaler man abonnerar på, tex Humaxen eller Pacen.

Att betala för en filmkanal som sänder loopar med samma filmer hela tiden för hutlösa priser är ett under för mig att vissa betalar när det finns alternativ där ute.

<{POST_SNAPBACK}>

Vet du någon bättre operatör som erbjuder HD i Sverige, med bätte villkor än CD och bättre priser? Jag kan tänka mig att i höst är CD den enda operatören i Sverige som överhuvudtaget kommer ha HD i utbudet. Om det inte passar kan man hålla sig till Viasat/Boxer/ComHem osv eller alternativt försöka se på de tyska eller engelska hd-sändningarna om nu detta är så mycket billigare och bättre.

Postad 19 maj 2006 - 14:01

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vet du någon bättre operatör som erbjuder HD i Sverige, med bätte villkor än CD och bättre priser? Jag kan tänka mig att i höst är CD den enda operatören i Sverige som överhuvudtaget kommer ha HD i utbudet. Om det inte passar kan man hålla sig till Viasat/Boxer/ComHem osv eller alternativt försöka se på de tyska eller engelska hd-sändningarna om nu detta är så mycket billigare och bättre.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan alltid teckna dig för ett Sky HD abonnemang genom bulvan, det lanseras 22 Maj och är nog det bästa alternativet idag.

Postad 19 maj 2006 - 14:04

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0
Men grabbar(pojkar?) & tjejer :-)

De e fredag och vi skall vara nice mot varandra.
Alla ser/värderar saken olika.
Det som är lite trisst med CD HDBOX är att den inte har någon inspelningsFunktion.
Det kan bli en dyr historia att sedan kanske (om det går) byta upp sig till en som har senare i år.

Surt sa räven.
:)

Jag kan tänka mig att ta ett jobb på CD som just röner ut allt detta till er kunder(inkl mig)
Om någon undrar om jag fått svar från CD angående framtiden på komponent och dess upplösing kan jag meddela att jag inte har det ;)

Helg!
Nice

Postad 19 maj 2006 - 14:10

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Du kan alltid teckna dig för ett Sky HD abonnemang genom bulvan, det lanseras 22 Maj och är nog det bästa alternativet idag.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad blir totalkostnaden då, inklusive box och alla avgifter?

Hmm... boxen verkar kosta 299 pund (4120 SEK) och HD-paketet 10 pund / månad (137 SEK). Inte så våldsamt billigt. Kursen ligger på 13,78 kr = 1 pund.

Redigerat av grand_master, 19 maj 2006 - 14:18.

Postad 19 maj 2006 - 14:18

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad blir totalkostnaden då, inklusive box och alla avgifter?

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla denna site http://www.skydigitalcards.com/

Jag har kontrakt genom dom och det har funkat jättebra under mina 2 år, svarar snabbt på email.

De tar inte ut någon adminavgift som alla andra gör varje år utan du betalar det du ser, enda catchen är att du måste köpa både kortet och Sky mottagaren genom dom.

Inga bindningtider, du kan säga upp med en månads varsel.

Redigerat av Packetloss, 19 maj 2006 - 14:19.

Postad 19 maj 2006 - 15:15

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Skys priser är ju nästan identiska med CD, det är t o m dyrare. Jag har svårt att se hur 8 brittiska HD-kanaler till samma pris eller dyrare kan vara bättre än CD med sju kanaler? Rubgy och cricket istället för allsvenskan, elitserien, NBA och NHL?

För att få teckna alla Skys HD-kanaler så måste man ha ett grundabonnemang, vill man se alla HD-kanaler, sport och filmer, så krävs ett visst abonnemang och totalkostnaden hamnar på över £30/mån vilket är en bit över 400 kr/mån. CD kan hamna på <250 kr i månaden. Sorry, men men man väljer inte Sky för att det är billigare.

Vad krävs för att få in Sky i Sverige? Västkusten? Stockholm? Hur stor parabol måste man ha och går det ö h om man bor norr om dalälven? Pris?

Skys prislista

Redigerat av Veritas, 19 maj 2006 - 15:16.

Postad 19 maj 2006 - 15:24

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Sorry, men men man väljer inte Sky för att det är billigare.

Skys prislista

<{POST_SNAPBACK}>

Nej man väljer det för att är bättre både tekniskt och kvalitetmässigt på utbudet.

Jag kör en 120cm i Stockholm, det är vad som krävs om du ska ha in BBC.

Postad 19 maj 2006 - 15:32

506XDE
  • 506XDE
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
http://www.skyforeurope.com/

Postad 19 maj 2006 - 15:33

warthog
  • warthog
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Fred

<{POST_SNAPBACK}>

Inga frågor är dumma.
OM component ingången på PA30 kan ta emot upplösningar 720p och uppåt
kommer det att fungera. Men på en del äldre modeller av Plasma(Mediaboxar)
samt projar kan det vara så att compnent bara tar emot typ 576i.

MVH

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar för svaret. Får ringa Panasonic och höra, hittar ingen info i manualen. Men om den inte kan ta emot 720p och uppåt skalar den inte ner då på nåt vis eller blir det helt svart?

Mvh Fred

Postad 19 maj 2006 - 15:34

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
När det gäller teknik, kvalitet och utbud så vet vi inte så mycket om varken Sky:s eller CD:s HD-satsning. Flera kanaler verkar dock vara likadana: Discovery, National Geographic, kanske även BBC och Sky:s Premier League sändningar.

Och det som de flesta gnäller på är priset.

Postad 19 maj 2006 - 17:53

Traci*Lords
  • Traci*Lords
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Någon frågade tidigare i tråden om nya Sagem boxen skulle fixxa motorstyrning?
Någon sm hört eller vet något om detta??

Är lite småsugen på att skaffa en motorstyrning, jobbigt om jag måste köra min Sammy 9500Z som motorstyrare och loopa ut signalen till SAgemboxen :)

//PeO

Postad 20 maj 2006 - 06:43

MONROVIA
  • MONROVIA
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Sitter och läser igenom den här tråden (med CDs erbjudande i handen) och slås av att ingen spyr mer galla på Boxer. Ett företag som med monopol på mark-distributionen och tveksamt 30-%igt ägande från 3i (engelskt riskkapitalbolag som troligtvis skaffat aktierna från Skandia Liv) verkligen förtjänar det. I bakgrunden finns det helstatliga Terracom som äger resterande 70 %. Monopolen bryts upp men finns kvar i annan form. Kanske det gamla Televerket (som inte var teknikfientligt) hade fixat HD-TV till sina kunder (även om de inte kunde stava till ordet kund).

Från Boxers hemsida:

"3i är ett världsledande företag inom private equity och venture capital. 3i har funnits i 59 år och deras stora internationella nätverk gör dem unika. 3i har 280 professionella investerare i 28 kontor på tre kontinenter, vilket gör att de har både lokal och global närvaro."

Vackra ord för att beskriva en fästing. Synd att den inte smittade med HD-TV och många fria kanaler. Hoppas Robban får Borelia...

Postad 20 maj 2006 - 07:03

Unregistered7150649a
  • Unregistered7150649a
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Är lite småsugen på att skaffa en motorstyrning, jobbigt om jag måste köra min Sammy 9500Z som motorstyrare och loopa ut signalen till SAgemboxen :D

//PeO

<{POST_SNAPBACK}>

Jag får nog samma problem som dig måste loopa mellan min samsung och nya hd-boxen då ej finns nån motorstyrning på CD-boxen :ph34r: Hoppas nya reelboxen me hd-ingång blir godkänd eller kompatibel med CD-kortet när man uppgraderat sig med en reelbox= (hd mpeg-4 +motorstyrning+blurayspelare i en o samma box :unsure: :P :angry: )

Postad 20 maj 2006 - 07:08

Unregistered7150649a
  • Unregistered7150649a
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Förresten nån som i dagsläget fått hem nya mpeg-4 hd-boxen från CD??
Gjorde en beställning igår på en med familjepaketet , 24-mån :unsure: fastkedjad me CD!!!!!! (Hoppas argentina och Henke inte gör bort sig så man får valuta för tiden man sitter inne nu)

Redigerat av Unregistered7150649a, 20 maj 2006 - 07:12.

Postad 20 maj 2006 - 08:34

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0
Enligt CD så ska man få in boxarna på torsdag denna vecka (25/5) och börja skicka ut samma dag så räkna inte med att ha boxen före måndagen den 29/5.

/staffan

Postad 20 maj 2006 - 08:59

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Är lite småsugen på att skaffa en motorstyrning, jobbigt om jag måste köra min Sammy 9500Z som motorstyrare och loopa ut signalen till SAgemboxen :D

//PeO

<{POST_SNAPBACK}>

Jag får nog samma problem som dig måste loopa mellan min samsung och nya hd-boxen då ej finns nån motorstyrning på CD-boxen :ph34r: Hoppas nya reelboxen me hd-ingång blir godkänd eller kompatibel med CD-kortet när man uppgraderat sig med en reelbox= (hd mpeg-4 +motorstyrning+blurayspelare i en o samma box :unsure: :P :angry: )

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är Reelbox? Ser inte riktigt ut som en klar produkt, inte ens hemsidan ser seriös ut.
Reelbox

Postad 20 maj 2006 - 12:07

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Sitter och läser igenom den här tråden (med CDs erbjudande i handen) och slås av att ingen spyr mer galla på Boxer. Ett företag som med monopol på mark-distributionen och tveksamt 30-%igt ägande från 3i (engelskt riskkapitalbolag som troligtvis skaffat aktierna från Skandia Liv) verkligen förtjänar det. I bakgrunden finns det helstatliga Terracom som äger resterande 70 %. Monopolen bryts upp men finns kvar i annan form. Kanske det gamla Televerket (som inte var teknikfientligt) hade fixat HD-TV till sina kunder (även om de inte kunde stava till ordet kund).

Från Boxers hemsida:

"3i är ett världsledande företag inom private equity och venture capital. 3i har funnits i 59 år och deras stora internationella nätverk gör dem unika. 3i har 280 professionella investerare i 28 kontor på tre kontinenter, vilket gör att de har både lokal och global närvaro."

Vackra ord för att beskriva en fästing. Synd att den inte smittade med HD-TV och många fria kanaler. Hoppas Robban får Borelia...

<{POST_SNAPBACK}>

Denna tråd handlar alltså om "Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)" och det innebär att Boxer är off-topic. Det finns säkert andra trådar där du kan diskutera Boxer.

Postad 20 maj 2006 - 13:40

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
På HTPC-delforumet såg jag en tråd där någon länkade till en tysk sida där man kunde ladda ner två h.264-clip. Klippen är transportströmmar och taget från tyska satelliter som sänder HD i h.264 (DVB-S2). Personligen tycker jag dessa klipp håller ******** hög bildkvalité, där t om Apples 1080p-trailers verkar korniga i jämförelse.

Om det är detta som väntar i höst med tanke på CD:s HD-satsning, kan man minst sagt skatta sig lycklig. Enda haken med klippen är att det behövs en rätt rejäl maskin för att spela upp dem. Det hackar en hel del på min burk (AMD XP 2800+, 1 GB ram, ATI Radeon 9800 Pro 128MB), när jag spelar upp dem i VLC. Hur som haver är klippen på runt 20MB styck och finns här:

Klipp 1: http://www.dvbmagic....r&downloadid=26

Klipp 2: http://www.dvbmagic....r&downloadid=27

Postad 20 maj 2006 - 14:05

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

På HTPC-delforumet såg jag en tråd där någon länkade till en tysk sida där man kunde ladda ner två h.264-clip. Klippen är transportströmmar och taget från tyska satelliter som sänder HD i h.264 (DVB-S2). Personligen tycker jag dessa klipp håller ******** hög bildkvalité, där t om Apples 1080p-trailers verkar korniga i jämförelse.

Om det är detta som väntar i höst med tanke på CD:s HD-satsning, kan man minst sagt skatta sig lycklig. Enda haken med klippen är att det behövs en rätt rejäl maskin för att spela upp dem. Det hackar en hel del på min burk (AMD XP 2800+, 1 GB ram, ATI Radeon 9800 Pro 128MB), när jag spelar upp dem i VLC. Hur som haver är klippen på runt 20MB styck och finns här:

Klipp 1: http://www.dvbmagic....r&downloadid=26

Klipp 2: http://www.dvbmagic....r&downloadid=27

<{POST_SNAPBACK}>

Vad använder du för prg för att kolla på filerna?

Postad 20 maj 2006 - 14:32

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Jag använder VLC som spelar upp i princip allting. Grejen med h.264 är att det i dagsläget är lite ont om effektiva avkodare som kan dra nytta av grafikkortet, så man bör ha en rejäl burk för att det ska flyta på ordentligt, helst en P4 3,2 GHz eller likvärdigt.

Klippen var en del av en artikel på den tyska sidan där man testade ett nytt DVB-S2-kort. Där man kan bl a se att när de spelar upp HD-transportströmmar i Mpeg2 så dras ca 20-30% i processorkraft och när de kör strömmar i h.264 ligger den siffran istället på 70-80%. Kontentan är väl att h.264 är rätt tungkört i dagsläget.

Testet var rätt intressant och en hel del matnyttig info om h.264. Då min tyska är rätt risig, för att inte säga obefintlig, körde jag sidan genom en översättare, nämligen Babelfish. Sidan översatt till engelska: http://babelfish.alt...ation_dvbs2.htm

Postad 21 maj 2006 - 03:26

Unregistered7150649a
  • Unregistered7150649a
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

//PeO

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är Reelbox? Ser inte riktigt ut som en klar produkt, inte ens hemsidan ser seriös ut.
Reelbox

<{POST_SNAPBACK}>

läste om den i en tråd här på forumet , den nya versionen skulle ha inbyggd hårddisk bluray spelare och annat som man kunde uppgradera den med , lät bra iallafall , slipper man ha flera boxar/spelare om stämmer . (idag parabolbox me motorstyrning ,canaldigitalbox och blurayspelare=3boxar i dagsläget för mig)

Redigerat av Unregistered7150649a, 21 maj 2006 - 03:28.

Postad 21 maj 2006 - 08:25

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
Jag har bara "skummat" denna intressanta tråd.

Har jag förstått det rätt: -Om jag utökar mitt nuvarande abbonemang hos CanalDigital till HD så "låses" mitt kort till den nya MPEG-4 mottgaren eller?

Jag har idag en Force 536S med hårddisk som jag skulle vilja skifta kort med efter behov.

För det borde väl fungera att koppla parabolsignalen "loop-trough" genom Forceboxen till den nya boxen eller?

/Lennart

Postad 21 maj 2006 - 08:37

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Har jag förstått det rätt: -Om jag utökar mitt nuvarande abbonemang hos CanalDigital till HD så "låses" mitt kort till den nya MPEG-4 mottgaren eller?

Jag har idag en Force 536S med hårddisk som jag skulle vilja skifta kort med efter behov.

För det borde väl fungera att koppla parabolsignalen "loop-trough" genom Forceboxen till den nya boxen eller?

/Lennart

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det är korrekt, de nya korten kommer att låsas till, och endast fungera i, godkänd mottagare. Enligt uppgift så kommer CD så småningom att byta ut alla kort för att endast tillåta använding av korten i godkänd mottagare. Att kortet endast får användas i godkänd box står redan idag i avtalet, men det är först nu, i och med de nya korten, som CD verkligen se till att det efterlevs.

Det finns vissa rykten om att de ny korten även fungerar i gamla boxar och inte låses förrän de sätts i en ny box som stöder "pairing". Om det verkilgen är så eller hur länge det kommer att fungera är högst oklart och inget jag skulle räkna med.

/staffan

Postad 21 maj 2006 - 11:27

Traci*Lords
  • Traci*Lords
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Jag använder VLC som spelar upp i princip allting. Grejen med h.264 är att det i dagsläget är lite ont om effektiva avkodare som kan dra nytta av grafikkortet, så man bör ha en rejäl burk för att det ska flyta på ordentligt, helst en P4 3,2 GHz eller likvärdigt.

Klippen var en del av en artikel på den tyska sidan där man testade ett nytt DVB-S2-kort. Där man kan bl a se att när de spelar upp HD-transportströmmar i Mpeg2 så dras ca 20-30% i processorkraft och när de kör strömmar i h.264 ligger den siffran istället på 70-80%. Kontentan är väl att h.264 är rätt tungkört i dagsläget.

Testet var rätt intressant och en hel del matnyttig info om h.264. Då min tyska är rätt risig, för att inte säga obefintlig, körde jag sidan genom en översättare, nämligen Babelfish. Sidan översatt till engelska: http://babelfish.alt...ation_dvbs2.htm

<{POST_SNAPBACK}>

:P

Jag kan fan inte se klippen, det laggar apa, bilden fryser hela tiden för att sen hoppa ifatt tiden då "filmen" rullar......

Installerade VLC och har en P4 3.6Ghz, 2gig Ram DDR2 667 PC5300, LeadTek GeForce 7800GTX Extreme 256MB

Om den inte klarar biffen vad fasen krävs då? :unsure:

//PeO

Postad 21 maj 2006 - 11:45

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Så med andra ord är Smartwi uteslutet??? :P

I övrigt måste jag nog hålla med om kritiken mot CD kundsupport....

Jag betällde oxå ett abb för nåra dar sen & jag va tvungen att beställa

familjepaket & canal+ för att kunna se vm-fotbollen :angry:

Verkar trots allt som dom flesta av er klarat detta med enbart familjepaketet :ph34r:

Sen verkar ju enl. mig hd-paketet ( 7 kanaler för 60 pix ) vara helt rätt pris :unsure:

Vi hörs :D

Postad 21 maj 2006 - 14:11

MONROVIA
  • MONROVIA
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Visst har du rätt Veritas mitt svammel om Boxer hör inte hemma här. Hör troligen inte hemma i Sverige ...

Beställde för övrigt en CD Mpeg4 box idag, skall bli spännande att se hur den hanterar vardagen.

Postad 21 maj 2006 - 16:15

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Så med andra ord är Smartwi uteslutet??? :P

I övrigt måste jag nog hålla med om kritiken mot CD kundsupport....

Jag betällde oxå ett abb för nåra dar sen & jag va tvungen att beställa

familjepaket & canal+ för att kunna se vm-fotbollen :angry:

Verkar trots allt som dom flesta av er klarat detta med enbart familjepaketet :ph34r:

Då har du blivit lurad av kundtjänsten, då familjepaketet är nog för vm-fotbollen. Det står också klart och tydligt på hemsidan.

Sen verkar ju enl. mig hd-paketet ( 7 kanaler för 60 pix ) vara helt rätt pris :unsure:

Vi hörs  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Var har du fått den informationen ifrån ? Enligt CD's hemsida så planerar man 2-4 kanaler under hösten men verkar beroende på vad SVT kommer att göra. Detta beroende på SVT verkar inte lovande.

/staffan

Postad 21 maj 2006 - 16:30

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0
Till er som beställde genom erbjudandet på CD's hemsida. Har ni fått något mail eller en bekräftelse på beställningen? Det står inget på sidan heller. Börjar bli paranoid och tro att man inte får någon box :unsure:

Postad 21 maj 2006 - 19:41

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Jag har heller inte hört ett enda ord.
Beställde samma dag dom gick ut med erbjudandet på hemsidan.

Postad 21 maj 2006 - 20:47

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1 638 inlägg
  • 0
Hello
Kollade precis på Shrek 2 genom Force(mpeg2) Boxen matad till en Sony VPL VW-100 Ruby.
Och måste bara säga att Kvaeliten på CDs sändningar är RIKTIGT bra :D .
Så om Mpeg4 sändningarna (och Boxen) är BÄTTRE har Vi en Riktigt INTRESANT framtid framför oss!!

-mikee

Redigerat av mikee, 21 maj 2006 - 20:56.

Postad 21 maj 2006 - 20:51

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1 638 inlägg
  • 0
En fråga bara. Orkar inte gå igenom tråden :D
har Boxen HDMI eller DVI??
Boxen har ju ingen LOGGA!!

Postad 21 maj 2006 - 20:55

larlar
  • larlar
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Boxen har HDMI / L

Postad 21 maj 2006 - 21:07

maclaes
  • maclaes
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Till er som beställde genom erbjudandet på CD's hemsida. Har ni fått något mail eller en bekräftelse på beställningen? Det står inget på sidan heller. Börjar bli paranoid och tro att man inte får någon box :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ringde och kollade om min beställning och fick till svar att de skickar ut avtal/bekräftelse ett par dagar innan de skickar boxen, vilket bör ske denna vecka förhoppningsvis. :D :) :P

/maclaes

Postad 21 maj 2006 - 23:30

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Jag ringde också och kollade då jag inte fick någon bekräftelse. Min beställning hade iaf kommit in och det var ju ok, men dom hade nog besparat sig en massa extra samtal om dom skickat ut en bekräftesle.

Postad 22 maj 2006 - 07:38

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

/Lennart

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det är korrekt, de nya korten kommer att låsas till, och endast fungera i, godkänd mottagare. Enligt uppgift så kommer CD så småningom att byta ut alla kort för att endast tillåta använding av korten i godkänd mottagare. Att kortet endast får användas i godkänd box står redan idag i avtalet, men det är först nu, i och med de nya korten, som CD verkligen se till att det efterlevs.

Det finns vissa rykten om att de ny korten även fungerar i gamla boxar och inte låses förrän de sätts i en ny box som stöder "pairing". Om det verkilgen är så eller hur länge det kommer att fungera är högst oklart och inget jag skulle räkna med.

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick nytt kort när jag skaffade C More HD, det måste vara ett av dom "nya" korten och den fungerar utmärkt även i andra mottagare. Än så länge...får se vad som händer när MPEG4 motagaren kommer, vilket borde bli i nästa vecka.

Om allt funkar så får CD mottagarna till sitt lager den 25/5 och börjar skicka ut dom samma dag, men jag har att göra en del med transporter i jobbet och jag vet att internationella transporter (Sagem = franskt) kan strula lite. Så gå inte i taket om ni inte har mottagaren den 26:e, det är många mottagare som skall ut till kunder så inrikta er på att den kommer i mitten/slutet av nästa vecka.

Postad 22 maj 2006 - 08:39

Salakingen
  • Salakingen
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Hej

Har läst lite på tråden och inser att det finns fler som har samma problem som jag.
Att den motagaren man har hemma nu är en PRV (Hårdisk).
När HD TV Boxen kommer (som inte har PVR)vill man ju endå kunna spela in.
Tydligen så funkar det ju inte att flytta kortet i mellan boxarna
Vilket hade löst problemet för utom HD sändningar.
:D Så man får tydligen fixa ett multi för 180 kr !!!! Om man vill ha Canal +

Men jag tog och ett multi med familje paketet för 80:- kr vilket gör att min son på 5 år blir nog glad
för då kan han se tex Disney Channel medans jag tittar på fotboll .. Lung och ro med andra ord..

:P HDTV = Dyrt men värt pengarna ?? Vi får väl se

Postad 22 maj 2006 - 08:55

d99ma
  • d99ma
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej

Vad jag förstår av specifikationen har boxen en elektrisk s/pdif utgång. Betyder detta att jag måste kasta mitt hemmabiosystem (som endast har optisk ingång) i sjön och skaffa ett nytt eller kan man konvertera signalen på något sätt?

Mvh
/Martin

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.