-Kan man spela in ett program från den digitala tunern samtidigt som man tittar på ett redan inspelat program på hårddisken eller en DVD-skiva?
/lindis
* Officiell tråd - Pioneer DVR-645H *
Startad av
Unregisteredac9fc2b7
, feb 22 2006 10:02
736 svar till detta ämne
6 relaterade trådar
Postad 24 oktober 2006 - 16:11 -Kan man spela in ett program från den digitala tunern samtidigt som man tittar på ett redan inspelat program på hårddisken eller en DVD-skiva? /lindis Postad 24 oktober 2006 - 16:43
jag svarar ja på det, trots att jag bara har en med analog tuner. Det kan väl inte vara någon skillnad på inspelning från den digitala tunern tycker jag. Rätta mig någon om jag har fel. Postad 24 oktober 2006 - 17:37 Som någon tidigare sa, och vad jag läst i dess manual så kan man spela in i ett läge som kallas LPCM. Men vad innebär egentligen detta? Om man t.ex. spelar in en film som sänds i Dolby digital 5.1 via den digitala tunern, sparas ljudet som dd 5.1 också då? Som det även framgår i manualen så har jag för mig att det stod att denna LPCM endast spara ljudet i 16-Bits/44(?)khz kvalitet, är inte det lite väl dålig kvalitet? Postad 24 oktober 2006 - 17:44 Ett långskott. Kan det vara så att 545:an skickar ut en "PC"-upplösning på 1360x768 (~768p) via HDMI när det är PAL-material som skalas upp och 720p är valt? Din plasma har ju en upplösning på 1366x768 och det skulle isf bli 3 pixelkolumner på varje sida som inte används men med fördelen att resten är pixelmappat. Som sagt, ett långskott... ![]() Redigerat av Teppic, 24 oktober 2006 - 17:44. Postad 24 oktober 2006 - 17:50 Jag har förstått att man kan spela in över 400 timmar med denna trots att hårddisken "bara" är på 160 GB. När jag läser på Pioneers hemsida så fattar jag det som att man lagt till 2 inspelningskvaliteér (sämre kvalité) och därmed kan man spela in mer. Nu till frågan. Hur dålig/bra blir bilden om man spelar in på sämsta kvalitén egentligen? När jag spelar in i EP-läget (sämsta) på min Pioneer (80 GB) så tycker jag bilden är dålig. Att då lägga till två kvalitéer där bilden blir ännu sämre tycker jag inte låter så kul.... Mvh Chribbe Postad 24 oktober 2006 - 18:11
Svar Ja Postad 24 oktober 2006 - 18:33 Känns ju verkligen attraktivt med hdmi. Dock är jag lite förbryllad om den även scalar digitaltv via hdmi? Isof. hur blir resultatet? Postad 24 oktober 2006 - 20:41 Kan mycket väl vara så att din långskott stämmer dock förstår jag inte varför? Upptäckte också att det bara är när jag kör TV som bilden beter sig så, inte när jag kör en DVD? Konstigt men inte allt för störande! Postad 25 oktober 2006 - 17:14 Postad 25 oktober 2006 - 18:07 men det var Pioneer DVR-545Hx som jag undrade om. och xvid uppspelning från hårdisken.. produktblad säger att den endast klarar divx Redigerat av dave79, 25 oktober 2006 - 18:14. Postad 25 oktober 2006 - 18:49
Fixar den å, ä och ö med srt-text? Ser undertexterna justa ut (centrerad/vänsterställd, typsnitt etc.)? Funkar textning via text-teve (som t.ex. Canal+ använder)? Har hört att text-teve stular/inte är bra. Postad 25 oktober 2006 - 19:01 Postad 25 oktober 2006 - 19:08 Postad 26 oktober 2006 - 13:12
Ingen som har några kommentarer kring den digitala-tunern i dessa "multimedia" boxar? Jag antar att det är samma tunerdel i samtliga av dessa som har digital tuner, så någon borde väl kunna yttra sig hur de står sig mot en renodlad digitalbox? Vh Gonucku Postad 26 oktober 2006 - 14:36 Snygga, små, svart/grå bakgrund, centrerade undertexter med korrekta svenska tecken. Jag kollar på widescreen-tv. Vet inte. Text-tv verkar inte finnas alls i spelaren och inte på utsignalen heller. Det är om det på något sätt är kopplat till texten i DVB-T-mottagaren. Postad 26 oktober 2006 - 14:59
Digitala mottagaren fungerar BRA. Det var det första jag kollade, hade tidigare en Sagem ITD632 digitalbox som där vi bor fungerade hyfsat efter byte till ny antenn. Köpte sedan en Sony KDL-32V2000 TV och dess ibyggda digitalmottagare var sämre = ständiga störningar och avbrott. DVR-545HX hittade alla kanaler utan problem och jag har ännu inte haft något avbrott/störning så hittills är jag mycket nöjd. (kommer att ta ett tag innan man lärt sig den här maskinen med alla dess funktioner, lite mer än i den gamla VHS-bandaren,..) Postad 26 oktober 2006 - 15:01 Hyffsat snabb, bra bild och stabil mottagning med min aktiva inomhusantenn strömmatad i antennsladden. Kollar på 540-HXN och RGB-scart så jag kan inte säga något om komponent/uppskalning. EPG är okej men jag saknar en "preview"-bild. Nu tystnar allt när man trycker på knappen. Den "vanliga" Timer/Showview-programmeringen har en liten bild av aktiv kanal igång när man går dit (kommer från Guide+EPG:n som ser roligare ut men den funkar ju inte). Jag saknar funktionen att blanda analoga/digitala kanaler (comhem-hus) utan nu har du en analog del och sedan en digital. Har ställt in samma kanaler i EPG:n fastän jag inte har något kort. EPG:n startar inte om man är på den analoga tunern. Postad 26 oktober 2006 - 15:08 Då får du fråga bättre nästa gång. Vet inte om 545 är annorlunda men jag tror det är samma. Dvs, ingen kopiering till HDD av Xvid/DivX. Det gör den för alla men för 540-HXN funkar DivX ändå. Redigerat av tekman, 26 oktober 2006 - 15:09. Postad 26 oktober 2006 - 15:11 Så det går inte att blanda kanalerna, även fast det både är en analog och digital tuner på dem? Postad 26 oktober 2006 - 18:40 1. Om man läser på pioneers hemsida står det att 645 och 440 har en analog tuner medan en av varianterna av 540 och 545 har en digital (för boxer). Jag bor i en com hem-lägenhet. Betyder det att jag inte kommer att kunna använda 540/545 med digital tuner? eller är det så att man med 540/545 (med digital tuner) också kan få in det analoga nätet som man har i com hem-lägenheter? Redigerat av Unregistered74228090, 26 oktober 2006 - 19:18. Postad 27 oktober 2006 - 06:41 540 har både digital och analog tuner, men som nyss diskuterats här så kan du inte blanda ihop kanalerna utan du använder en knapp på fjärrisen för att växla mellan analoga och digitala kanaler. Edit: Tänkte tilllägga att 545 bör vara likadan med den här funktionen. Redigerat av VoDaresVins, 27 oktober 2006 - 06:43. Postad 27 oktober 2006 - 06:54 Skulle ju smaka väldigt surt att behöva knappa in inspelningar manuellt efter man blivit bortskämd med EPG:n. Postad 27 oktober 2006 - 21:04 # Bilden och ljud # Gränssnittet # Ljudnivå osv. Är nöjd med min 530 men avsaknaden av coaxial ljud ut och HDMI gör att jag bara måste byta... Postad 28 oktober 2006 - 12:31
Då blir det surt. Funkar inte med extern box (har dock inget med Pioneer att göra, gäller alla). Funkar bara om box och inspelare är integrerad ELLER som på min Forece 530T (dig.box). Den kan via IR styra en extern inpelare (genom att man "lär" in dom kommandon som krävs för att starta/stoppa inspelning). Då kan man via EPG:n lägga in vad Force kallar IR Blast. Har inte använt det och inte hört att någon annan har den funktionen. Dvs. ganska udda lösning. EPG:n måste alltid tas in via dig.boxen (marsänd, satellit, kabel eller bredband). Dvs. om du går på en "extern" satelitbox så kan du inte använda EPG:n som Pioneer har byggt in som tar sin data från det marsända nätet. Postad 29 oktober 2006 - 18:15
Ingen som har erfarenheter av 545 eller 645 att dela med sig? Postad 29 oktober 2006 - 18:55 HDMI är jag dock besviken på, tycker inte bilden blir speciellt mycket bättre alls, i vissa fall (med menyer bl.a.) blir bilden avsevärt mycket sämre på min plasma. Hade lätt bytt bort HDMI mot dubbla tuners. EDIT: Å det är 545 jag pratar om ... Redigerat av Unregistered41458, 29 oktober 2006 - 18:57. Postad 29 oktober 2006 - 19:27
GULP!... Vad är det du säger?? Är det ingen bra HDMI utgång? ![]() Jag kommer iofs att köpa en iallafall men.. det var tråkiga nyheter. ![]() Postad 29 oktober 2006 - 21:01
Låter bra förutom det du säger om HDMI-utgången. Kan inte påstå att jag är missnöjd med 576p med jag har lite förväntningar att kunna köra 720p eller 1080i på min LCD. Kan även hålla med om att jag saknar ethernet och dubbla tuners. Det jag också saknar är HDMI-ingång - man vill ju kunna koppla in nästkommande HDTV-digitalbox. Men och andra sidan blir nog hårddisken lite väl liten då... Man har som hamnat i en ond spiral där branschen inte tillverkar uppgraderbara, lite mer framtidssäkrade produkter. Varför inte göra produkter som klarar av vad dagens teknik har att erbjuda och kanske även blicka lite framåt (även om det är svårt då teknikbranschen är väldigt föränderlig). Redigerat av ABSiNSANE, 29 oktober 2006 - 21:03. Postad 29 oktober 2006 - 23:42
It's all about money...... Postad 30 oktober 2006 - 08:01 Läste genom manualen nu i helgen. Du har nog helt rätt. Enda sättet det fungerade att styra en extern mottagare är via G-Link, men då funkar det väl endast med Guide Plus+ om jag har förstått allt rätt. Det var ju visserligen en besvikelse, men om andra dvd-inspelare fungerar på samma sätt kan jag nog acceptera det. Postad 30 oktober 2006 - 08:26 * Ingen text-tv * Går inte att söka fram till en viss tid på inspelade program (på HD:n). Surt om man vill se en del ur en film en timme från början. Bara att börja snabbspola. * Timerinspelningar via den digitala epg:n sker på kanalnummer. De inspelningar jag lagt in att upprepas dagligen och en gång i veckan gick åt pipan sedan jag sorterade om kanalerna. Inte nåt som sker ofta, men ändå irriterande. Postad 30 oktober 2006 - 09:14
Detta går väl att fixa om man delar in filmen i kapitel? Hur är det med 540 och upplösning? Hittar ingenstans om den stödjer 720p eller 1080i? Stödjer den 720p via komponent eller är det 576p som gäller? Redigerat av gonucku, 30 oktober 2006 - 09:15. Postad 30 oktober 2006 - 09:28 "Play mode" har tidssökning (Home eller shift+9?). Standard på Pioneer-produkter. Postad 30 oktober 2006 - 09:39
1) Det finns nog inte många som skickar med text-tv signalen, ingen av alla dom videoapparater som jag har ägt genom åren har gjort det innan heller. 2) Vad är det för fel på 'Play Mode' och 'Time Search', se sidan 89 i bruksanvisningen! under bilden i punkt 2 står det hur man gör. 3) Man måste ju tala om var man har lagt kanalen man vill spela in, flyttar man den så kan ju DVRen inte veta detta, eller? Men det går väl att redigera dom timerinställningar man har gjort eller? Det står säkert också i manualen hur man gör det. Postad 30 oktober 2006 - 09:45
DVR-540 har väl inga uppskalningmöjligheter så det är väl 576p som gäller. Postad 30 oktober 2006 - 10:14
Inte dubbla tuners?? Betyder det att jag inte kan titta på en kanal (analog eller digital) och spela in på en annan samtidigt? RTFM - Jag förstår att det här står i manualen men jag har inte kunnat komma in på Pioneers hemsida på tre dagar Postad 30 oktober 2006 - 12:10
det går alltså inte att se eller spela in texten på tex canal+ som sänd via texttv? Redigerat av Dizdaz, 30 oktober 2006 - 12:11. Postad 30 oktober 2006 - 12:37
1) Jag jämför egentligen det här med en digitalbox inte med en videoapparat. De flesta digitalboxar har väl ändå text-tv? Nu kommer jag ju att bli utan text-tv när analoga nätet släcks (Augusti i Finland). 2) Ok, hade nog tyvärr missat den delen. Tack för den. ![]() 3) Jepp det går att korrigera och det är ju inte något man råkar ut för ofta, men jag var ganska sur när jag märkte det i helgen när jag hade ställt in allt en gång. Det borde väl inte vara tekniskt omöjligt att hålla reda på vilken kanal som är vilken för spelaren på annat sätt än med kanalnummer. Postad 30 oktober 2006 - 13:51 ![]() Vill du ha text-tv så får du väl köpa en TV med digitalmottagare i. Har du placerat Eurosport som nr10 och sedan flyttar den till nr12 så kan ju inte DVRn veta detta på dina timerinspelningar där du har sagt till DVRn att spela in nr10 20:00-21:00 den gör bara som du säger till den. Har man en box för tex Canal+ eller Viasat där man kan ställa in vilken textning man vill ha så spelas ju den textningen in under förutsättning att textningen visas. Postad 30 oktober 2006 - 18:24 får en helgrön bild. Vad gör jag för fel? Har letat inställningar men inte hittat ngt som löser problemet! I andra ändan av kabeln sitter en LG50PM1M Postad 31 oktober 2006 - 16:01 Visst kan den veta det, men den SKA INTE VETA! Den ska överhuvudtaget inte bry sig om hur du sorterar listan på skärmen. Mjukvaruarkitektur är inte din grejj va? Grundregel nummer 1: separera GUI från datalogik. Saken hanteras mycket enkelt genom t.ex. pekare eller annan form av datastruktur (byt namn, sortera om listan etc. ska vara oberoende). Dvs i vilken ordning du visar kanallistan på skärmen ska inte ha något att göra med den interna datastrukturen. Tilläggas kan att alla DVB-sändningar har ID på kanalerna. Men som sagt, problemet går att lösa enkelt även om man bara har analoga kanaler utan ID (analoga kanaler kan även dom ha ID). Inte säkert. Inte säkert alls... Visa är en sak och spela in är en annan sak. Min Force 530T kan visa text-tv utmärkt (t.ex. Canal+ undertext). Den funkar också hyfsat att spela in. Det som kan hända är att man tappar texten vid "snabb-spolning" på hårddisken. Dvs bild och text hänger inte ihop. Alltså overlay, inte någon "klistrad" text här inte. OCH det bygger ju på att text-tv fungerar (som du inte tyckte det var så noga med, Canal+ sänder ju undertexter via text-tv)... PS. Ursäkta om jag blev lite dryg men du la upp den på straffpunkten. Postad 31 oktober 2006 - 20:21 Hurvida det fungerar att flytta omkring kanaler hit och dit och det fortfarande blir rätt kanal som spelas in vet jag inget om. Jag antar att alla placerar nog inte kanalerna lika! Så skall produkttillverkaren/TV-kanalen säga åt mig var jag skall placera kanalerna? Om man tex använder showview, där får man peka på rätt kanal första gången man använder det, och om man sedan flyttar runt kanalerna, så lär ju inte rätt kanal spelas in oavsett hur mycket man så önskar. Jag tror att det är en HTPC du söker! Där finns det säkert programvara som kan göra det du vill. Edit: Jag kanske inte har nån aning om mjukvaruarkitektur. Men vad har det med saken att göra? Edit2: Nej jag har inget behov att spela in text-tv signalen. Redigerat av HkanW, 31 oktober 2006 - 20:27. Postad 31 oktober 2006 - 20:41 Med en korrekt ordning i mjukvaran så ska det inte spela någon roll om du ändrar ordningen på kanalerna det ska fungera ändå. Inspelningarna ska inte bero på ordningen i din kanallista. Om de gör det så är det en usel mjukvara. Vad har Viasat och Canal+ (du menar väl Canal Digital) med saken att göra? Det är exakt samma sak för DVB-T/C/S/H/IP... Svar på dina edit: 1. Det HAR med saken att göra därför att du blottar din okunskap genom att tro att ordningen i kanallistan har med saken att göra (du kan trösta dig med att många tror samma sak). 2. När du spelar in undertexter (t.ex. Canal+) så spelar du in text-tv vare sig du vill eller inte. Jag menar inte att du ska sitta och bläddra bland text-tv sidorna utan bara att undertexterna ligger som ett datapaket bland text-tv:n. Och det kommer den att göra vare sig du vill eller inte. PS. Jag har fler stycken HTPC (så många att jag inte vågar nämna det för då tror folk att jag är galen, och dom har nog dess värre rätt). Postad 31 oktober 2006 - 20:44 Postad 31 oktober 2006 - 20:50 OnOff Backaplan hade inne i söndags iaf. De ligger ju visserligen tusenlappen högre än de renodlade näthandlarna... Postad 31 oktober 2006 - 20:53 Postad 31 oktober 2006 - 21:17 Jag vet inte vad du menar med okunskap då jag har rätt oavsett om jag kan mjukvaruarkitektur eller inte. Det fungerar ju inte att flytta kanalerna och sedan spela in 'rätt' kanal, så då måste ju ordningen i kanallistan ha med saken att göra. Sedan om detta tyder på en icke korrekt ordning i mjukvaran är ju något du faktiskt får ta upp med produkttillverkaren, allt jag försöker säga är att det fungerar inte att göra så som du gjorde. Sedan att det har blivit lite väl mycket OT får jag väl ta på mig. Jag tror du får svårt att hitta en enda DVR som inte fungerar så här, men här kan jag ha fel ![]() Sedan har jag DVB-IP och jag har då aldrig haft problem med att texten inte visas korrekt om man snabbspolar eller ej. Postad 31 oktober 2006 - 21:21 ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |