Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer DV-393/490/696 *

919 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 juli 2006 - 08:10

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0
En liten känga till Dustin.

Min svarta är försenad till 28 juli ?? och den svarta har blivit en silver igen ??

Är de någon som fått sin från Dustin eller vet om någon har de i lager ??

Edit: De har tydligen tagigt bort den svarta och bara ändrat min beställning utan att säga något...hmmm..inte likt Dustin!? :)

Redigerat av Jokkmokksjocke, 04 juli 2006 - 09:32.

Postad 04 juli 2006 - 18:44

visuatrox
  • visuatrox
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
suck borde aldrig ha betalat till Dustin i förskott, nu blir det jobbigt om jag istället vill köpa något annat eller beställa den någon annanstans.. I fredags när jag kontaktade dem sa dem fortfarande att dem troligen får in dem under dagen.

Postad 05 juli 2006 - 07:41

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0
Måste säga att de verkar konstigt att de inte vet varför den svarta har utgått hos dem innan den kommit in ??

Bifogar våran mejl konversation:

Hej.

Vi har nu raderat/spärrat order 4457835
Har du gjort en direktbetalning kommer det ta ungefär 1-3 arbetsdagar innan återbetalning och radering sker.

Tyvärr så har vi inga uppgifter på varför den svara spelaren utgått ur sortimentet.

Vänliga hälsningar
Christoffer Sandberg

Dustin home AB
Sälj | Kundservice

E-post: [email protected]

För att underlätta hanteringen, vänligen behåll mailkonversationen intakt.
Eventuella priser som lämnas av Dustin AB i detta mail är per styck,
inklusive moms & exklusive frakt och gäller enbart idag. För aktuell prisbild se
http://www.dustinhome.se

--------------------------------------------------------------------------------

Sent: den 4 juli 2006 13:49
To: Order home
Subject: RE: 4457835

Men hur kan ni inte få tag på svarta längre när spelar har funnits på marknaden i en vecka.

Ja jag får handla hos netonnet de har den svarta på lager....

Sätter ni tilbaka pengarna på kortet ?

Med vänliga hälsningar/Best regards

Joacim Eriksson

--------------------------------------------------------------------------------
From: Order home [mailto:[email protected]]
Sent: Tuesday, July 04, 2006 1:30 PM
To: Eriksson Joacim (AA/SEN1-Kis)

Hej.

Din order verkar ändrad. Varför vet jag tyvärr inte. Vill du att vi avbeställer din order då vi ej kan få tag på den svarta längre?

Vi beklagar det inträffade.

Vänliga hälsningar
Christoffer Sandberg

Dustin home AB
Sälj | Kundservice

inklusive moms & exklusive frakt och gäller enbart idag. För aktuell prisbild se

Sent: den 4 juli 2006 10:29
Importance: High

Va?? Så ni tog bort den svarta och ändra min beställning eller ?? Ni har ju haft den svart hur länge som helst på eran sida ???

Joacim Eriksson

From: Order home [mailto:[email protected]]
Sent: Tuesday, July 04, 2006 10:22 AM
To: Eriksson Joacim (AA/SEN1-Kis)

Hej.

Tyvärr så har vi enbart silvermodellen av den spelaren i vårat sortiment. Leveranstiden är lika lång på både den regionskodade och den regionsfria.

Vänliga hälsningar
Christoffer Sandberg

Dustin home AB
Sälj | Kundservice

Sent: den 4 juli 2006 09:09
Subject: 4457835

Hej

Denna order som jag beställde i juni, skall vara en svart inte silver pioneer 696av regfri...
Detta har jag ändrat en gång tidigare men nu ser jag att det är silver igen ??

Och stämmer det att den är försenad nästan en månad ?? Andra nät butiker har den ju ?? Kan jag ta en icke regfri, får jag den snabbare då ??
Takcsam för svar :)

Joacim Eriksson

Kolla denna länk :huh:

Redigerat av Jokkmokksjocke, 05 juli 2006 - 13:21.

Postad 05 juli 2006 - 07:56

visuatrox
  • visuatrox
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Hmm ingen leveransdatum på den svarta regionsfria verkar inte alls bra. Jag vill hellre köpa en som är regionsfri från början, men nu när man inte alls vet när den dyker upp så kanske man borde avbeställa och köpa en icke regionsfri från netonnet och regionsbefria den själv :)

Postad 05 juli 2006 - 13:09

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Fick min 490 idag från Fyndbörsen men glädjen byttes snabbt över till panik! Jag kör i 720p via HDMI till min projektor (Panasonic PTAE-700) och när jag satte på min andra "test film" Hitta Nemo (den första var Sagan om Ringen) så var det en smal kant längst upp på bilden som skiftade i färg. Det är samma problem som mannen i den här recensionen stött på (bifogad bild längst ner).

Det lär väll komma en ny firmware till pioneer snart det brukar göra det på alla nya produkter för att rätta till alla felen. Pioneer borde känna till felen nu får man hoppas.

/ Hifighost

Postad 05 juli 2006 - 13:44

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Fick min 490 idag från Fyndbörsen men glädjen byttes snabbt över till panik! Jag kör i 720p via HDMI till min projektor (Panasonic PTAE-700) och när jag satte på min andra "test film" Hitta Nemo (den första var Sagan om Ringen) så var det en smal kant längst upp på bilden som skiftade i färg. Det är samma problem som mannen i den här recensionen stött på (bifogad bild längst ner).

Det lär väll komma en ny firmware till pioneer snart det brukar göra det på alla nya produkter för att rätta till alla felen. Pioneer borde känna till felen nu får man hoppas.

/ Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

one can only hope

Postad 06 juli 2006 - 15:38

najk_
  • najk_
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Hmm ingen leveransdatum på den svarta regionsfria verkar inte alls bra. Jag vill hellre köpa en som är regionsfri från början, men nu när man inte alls vet när den dyker upp så kanske man borde avbeställa och köpa en icke regionsfri från netonnet och regionsbefria den själv :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag avbeställde min från Dustin och köpte från fyndbörsen istället. Kostade 100:- mer men det är det verkligen värt!

Postad 06 juli 2006 - 15:45

tulla
  • tulla
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
någon mer än mig som har problem med att brända filmer hackar ibland har en regfri Pioneer DV-696AV det hände aldrig med min gamla pioneer 575

Postad 07 juli 2006 - 23:53

najk_
  • najk_
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

någon mer än mig som har problem med att brända filmer hackar ibland har en regfri Pioneer DV-696AV det hände aldrig med min gamla pioneer 575

<{POST_SNAPBACK}>

Testat samma skivor på "din gamla" spelare?
Handlar det om DVD-r eller CD-r skivor?

Postad 08 juli 2006 - 00:00

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Jag fick hem min 490 igår och efter att pillat med inställningarna lite satte jag den på prov. Jag har att jämföra med Toshiba 350, denon 1920 och en gammal sony ns32.

Jag har kopplat med HDMI till LG 42px4r och måste säga att inga av de problem som rapporterats via amerikanska hemsidor etc fanns på min spelare. Den är väldigt tyst, lagerbyte är osynliga, i alla fall ingen tapp av ljud, inga overscan med pal skivor som jag läste någonstans och framförallt spöar den skiten av toshiba med uppskalning och jag märker absolut ingen skillnad mellan pioneer och denon. Oh då talar vi om 60 % av priset. Jag är mycket nöjd...............

Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Vill du testa med antingen Minority Report eller med Fightclub om du har någon av de filmerna?

Postad 08 juli 2006 - 00:58

visuatrox
  • visuatrox
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Hmm ingen leveransdatum på den svarta regionsfria verkar inte alls bra. Jag vill hellre köpa en som är regionsfri från början, men nu när man inte alls vet när den dyker upp så kanske man borde avbeställa och köpa en icke regionsfri från netonnet och regionsbefria den själv :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag avbeställde min från Dustin och köpte från fyndbörsen istället. Kostade 100:- mer men det är det verkligen värt!

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle göra det, om det var garanterat att dem har Pioneer DV-696AV-K Regionsfria Svarta på lager. Dessvärre skriver dem inte lagersaldo på sin hemsida :D

Postad 08 juli 2006 - 12:28

najk_
  • najk_
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Hmm ingen leveransdatum på den svarta regionsfria verkar inte alls bra. Jag vill hellre köpa en som är regionsfri från början, men nu när man inte alls vet när den dyker upp så kanske man borde avbeställa och köpa en icke regionsfri från netonnet och regionsbefria den själv :)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle göra det, om det var garanterat att dem har Pioneer DV-696AV-K Regionsfria Svarta på lager. Dessvärre skriver dem inte lagersaldo på sin hemsida :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

De gör ju inte det. Men när det krävs 2 signaler för att komma fram respektive 12 minuter att komma fram till Dustin så är det rätt lätt att få reda på lagersaldot.
Beställde spelaren på torsdag eftermiddag och kunde hämta ut den klockan 4 nästa dag. Riktigt snabbt! Har dock inte hunnit testa spelaren ännu, den ligger bara här och ser snygg ut! Projektorn måste skruvas fast på ett annat ställe i taket först eftersom jag köpt en ny (större) duk. Jag skriver här så fort jag testat den lite mer utförligt. Alltså, en 696 svart regionsfri.

Postad 09 juli 2006 - 10:49

najk_
  • najk_
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Fick hem DVD-spelaren i fredags men hämtade ut den först igår(lördag). När jag väl packade upp den fick jag ett positivt intryck från designen, den ser mycket snyggare ut i verkligheten än på bild vilket ofta är det motsatta. Dock kändes den lite väl simpel när den var så kort i djupled (fram-bak), men det skulle visa sig ha mindre betydelse :).

Testade den igår med 3 olika filmer. Spiderman 2, Sagan om Ringen - Härskarringen och Star Wars Episode 3. Inte oväntat nog flyter det på mycket bättre än min gamla Proson DVD 1340 trots att jag uppgraderat från dryga 60" till 79" projektorduk (jag använder mig av en PT-AE500E som är HD-ready). Jag har kopplat projektorn via en Kjell HDMI-DVI 10m kabel och bilden är knivskarp! Vissa hävdar att den kjell kabeln är av dålig kvalité men när man känner på den är den väldigt robust och kontakterna på den är guldpläterade (iaf på DVI-kontakten). Synd bara att HDMI-kontakter är så dåligt konstruerade (borde ju finnas skruvar till dem med, blir ju ostabilt annars! DVI-kontakt hade varit bättre, iaf för mig då ljudet går till recievern via optisk kabel).

Det är svårt att se skillnad på 576p och 720p, men jag tyckte mig se en liten skillnad när jag såg på Star Wars 3 och de åker runt i hissen som R2-D2 ska styra. Jag har för övrigt inte gjort några fininställningar vare sig i spelaren eller i projektorn utan är nöjd med bilden som den är, jag har ju inte något att jämföra direkt med så jag kan "kalibrera". Att notera är väl att om jag sätter spelaren på 576p så upscalar min projektor det till 625p automatiskt, går ej att stänga av vad jag vet. När spelaren står på 720p visar projektorn "720p/50", vadå "/50"?? någon som vet? 1080i fungerar också via min projektor men jag tycker nästan bilden blev sämre då än med 720p.

Angående ljudet kan jag inte höra någon skillnad mellan Proson-DVDn och 696an eftersom både skickade ut ljudet via digital optisk kabel till recievern och det inte skedde någon analog konvertering i spelaren. Jag har iofs inte de dyraste och bästa högtalarna men till bio-ljud kan jag inte höra någon skillnad, kanske att jag skulle kunna om jag satte i en musik-CD istället.

Nu vet jag inte vad jag kan skriva mer som kan vara av nytta, ni får fråga något om ni undrar... svarar gärna på frågor om jag kan.

Postad 09 juli 2006 - 10:58

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

När spelaren står på 720p visar projektorn "720p/50", vadå "/50"?? någon som vet?

<{POST_SNAPBACK}>

50 Hertz.

Postad 09 juli 2006 - 11:03

visuatrox
  • visuatrox
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
najk: kommer definitift att ringa dem på måndag (trodde inte det gick att ringa till dem, men hittade sen deras nummer på sidan :))

Jag har alltid varit under intrycket av att med HDMI kablar så spelar egentligen inte kvaliten på kabeln så stor roll när det gäller bildkvaliten. Med tanke på att datan är digital, så bara kabeln är tillräckligt skärmad och kontakterna får kontakt, så borde väll en 1 och 0 som kommer fram alltid se likadan ut!?.

Hur ser kvaliten på PAL filmer ut!?, vissa recensioner har skrivit om att bilden är ryckig speciellt märkbart när kameran panorerar ett landskap. Sen att man kan se ett störande sträck högst upp på bilden.

Postad 09 juli 2006 - 18:04

el_zicko
  • el_zicko
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Jag skall kolla på fight club efter fotbollen...........Lämnar rapport därefter.
Fredrik

Postad 09 juli 2006 - 18:16

zerotolerance
  • zerotolerance
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Så, nu har det beställts en 696:a från fyndbörsen ( svart.. ) =) ..Hoppasman blir nöjd. Ska köra med HDMI.

Postad 09 juli 2006 - 20:01

odelsteken
  • odelsteken
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Kan inte se lagerstatus på fyndbörsens hemsida, har de svart i lager?

Postad 10 juli 2006 - 16:19

robban_orebro
  • robban_orebro
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag beställde från dem i lördags (svart 696)

Fick svar sent på lördagaen om att den fanns i lager och att de skulle packa den idag (måndag) och skicka den till mig. Lär nog dyka upp imorgon tisdag till mig

Postad 10 juli 2006 - 16:38

zerotolerance
  • zerotolerance
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Jag var också osäker på detta & mailade dem frågan. Fick svar inom 10 minuter & det löd att de hade 11 st svarta Regionsfria i lager(DV-696), så vad mig anbeträffar finns det 10 st kvar..såvida inte fler lagt order.

Redigerat av zerotolerance, 10 juli 2006 - 16:39.

Postad 10 juli 2006 - 17:40

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Jag var också osäker på detta & mailade dem frågan. Fick svar inom 10 minuter & det löd att de hade 11 st svarta Regionsfria i lager(DV-696), så vad mig anbeträffar finns det 10 st kvar..såvida inte fler lagt order.

<{POST_SNAPBACK}>

Finns hos netonnet också.

Postad 10 juli 2006 - 17:43

visuatrox
  • visuatrox
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Yay beställt också för ca 10 minuter sedan. Så bör få min spelare denna vecka, då jag antar att dem inte sålt 10 svarta regionsfria på under en timma :rolleyes:

Postad 10 juli 2006 - 17:46

el_zicko
  • el_zicko
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
På begäran har jag nu kollat på fight ckub 3 gånger med olika maskiner. Pioneer 490 Toshiba 350 och denon 1920. Har samma hdmi kabel och plasma tv, lg42px4r.

Det var ett tag sedan jag sett filmen och nu ka njag fanemej varenda replik........

Det verkar som om alla tre spelarna har problem med de snabba kamerarörelserna framförallt i inledningen. Dock hanterar denon det hela bäst. de andra bägge är jämförbara. Vad gäller uppskalning till 720p blir bilden sämst med toshiba och samma mellan denon och pioneer. Den blir väldigt bra, skarp och fin fina färger (om man nu kan tala om färger i fight club..)

Vad gäller lagerbytet blir det ett kort stopp med denon men jag kan inte mäska av något på toshiba och pioneer. Dock kan man ser på pioneers display att den söker om men det märks inte på tvn. Toshiba bara rullar på och skiter i dubbla lager......

Jag har dock fortfarande problem med att kolla på icke anamorphisk bild med uppskalning. Detta märks även i fight ckub inledningsvis i menyläget som då bli i hoptryckt och mindre än 4:3. Ingen av de andra spelarna har detta dilemma. Jag har inte fått svar från pioneer hur länge jag skall vänta på att få det fixat och faktisk inte ens en beräftelse på att de tagit emot mitt mail........

Ingen tendens till overscan men vid några tillfällen blir ljudet inte synkat och detta märks mest på pioneer

Postad 10 juli 2006 - 21:59

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0

På begäran har jag nu kollat på fight ckub 3 gånger med olika maskiner. Pioneer 490 Toshiba 350 och denon 1920. Har samma hdmi kabel och plasma tv, lg42px4r.

Det var ett tag sedan jag sett filmen och nu ka njag fanemej varenda replik........

Det verkar som om alla tre spelarna har problem med de snabba kamerarörelserna framförallt i inledningen. Dock hanterar denon det hela bäst. de andra bägge är jämförbara. Vad gäller uppskalning till 720p blir bilden sämst med toshiba och samma mellan denon och pioneer. Den blir väldigt bra, skarp och fin fina färger (om man nu kan tala om färger i fight club..)

Vad gäller lagerbytet blir det ett kort stopp med denon men jag kan inte mäska av något på toshiba och pioneer. Dock kan man ser på pioneers display att den söker om men det märks inte på tvn. Toshiba bara rullar på och skiter i dubbla lager......

Jag har dock fortfarande problem med att kolla på icke anamorphisk bild med uppskalning. Detta märks även i fight ckub inledningsvis i menyläget som då bli i hoptryckt och mindre än 4:3. Ingen av de andra spelarna har detta dilemma. Jag har inte fått svar från pioneer hur länge jag skall vänta på att få det fixat och faktisk inte ens en beräftelse på att de tagit emot mitt mail........

Ingen tendens till overscan men vid några tillfällen blir ljudet inte synkat och detta märks mest på pioneer

<{POST_SNAPBACK}>

Men du har inte märkt av störningen vid PAL-uppspelning?

Postad 11 juli 2006 - 11:56

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Hej, läste i en recension av 490:an. Att den dels inte kunde visa blacker than black! och att den hade problem med PAL. Fasen jag som ville beställa 696:an, nu blev jag tveksam då den kanske oxå lider av samma problem. Iof. kan det ha varit ett tidigt måndagsex han fått...

http://www.dvdtimes....contentid=61831

*edit hade skrivigt fel modellnamn*

//Daniel

Redigerat av dannep, 11 juli 2006 - 12:29.

Postad 11 juli 2006 - 12:00

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0
Den handlar om DV-490V och inte DV-696AV.

Angående DustinHome:
Här finns en tråd för er som vill klaga/berömma Dustin: Dustin Vad kan vi göra bättre

Personligen beställde jag min den 5 juni (av DustinHome) och fick den skickad den 22 juni, exakt den dagen dom sa att dom skulle skicka den.

Postad 11 juli 2006 - 16:13

zerotolerance
  • zerotolerance
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Fick min 696:a idag & kopplade in den via HDMI & 1280x720p. Nu undrar jag varför det blir en svart liten rand upptill & nedtill på filmer som är 1:85:1 ( dvs ska täcka HELA skärmen ) ?
Jag har en Pioneer PDP-436FDE Plasma. Har det något att göra med att Plasman bara har 1024x768 upplösning ? För i 720x576p så täcker bilden hela skärmen. Även i menyerna på alla filmer syns inte dessa kanter. De dyker upp som sagt när man spelar filmer. De är ju inte stora, typ 0,5-1,0 cm uppe & nere. Är det detta som kallas "overscan" ?
Låter som något med upplösningen att göra. Det går inte kompensera heller verkar det som. Kör en Monster HDMI 300 (1M) Kabel, så det borde inte vara ngt strul där..

Tacksam för svar

Postad 11 juli 2006 - 19:06

Unregistered20acc57e
  • Unregistered20acc57e
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tjena!
Har köpt en 696'a och kopplat in den till min Samsung 40' lcd via Hdmi, fick kanon bild men kunde inte få 5.1 ljudet att funka. En stor anledning till att jag köpte 696'an var att den hade analog 5.1 utgång vilket jag behöver till min stärkare och Hdmi utgång. Kör jag via Scart funkar 5.1 ljudet, kommer åt alla inställningar mm., men när jag kopplar in Hdmi kabel verkar analoga utgångarna slockna.......

Nån som har några tips?

Postad 11 juli 2006 - 19:19

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0
Jag tror att du får stänga av att ljudet skall gå via HDMI kabeln.
Home Menu --> Initial Settings --> Digital Audio Out --> HDMI Out --> Off

Postad 11 juli 2006 - 21:05

Pajtor_92
  • Pajtor_92
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Klarar den 393:an asv att spela undertext filer i .srt och/eller .sub format? (Den som kostar 790)

Postad 11 juli 2006 - 21:07

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0
För externa textningsfiler stöds följande filnamnstillägg för textningsformat (observera att dessa filer inte visas på skivnavigatorns meny): .srt, .sub, .ssa, .smi

Postad 11 juli 2006 - 22:29

Unregistered20acc57e
  • Unregistered20acc57e
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tackar, Tackar..... HkanW
Funkade kanon det där.......nu har man bild via Hdmi och ljud analogt. Måste ha bommat off på Hdmi ljudet när jag gick igenom menyerna.

Postad 12 juli 2006 - 09:21

Ragnar2006
  • Ragnar2006
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

"the DV-696 is probably going to have many of the same issues this player had as I'd imagine it also has the Mediatek chip."

Postad 12 juli 2006 - 10:44

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

"the DV-696 is probably going to have many of the same issues this player had as I'd imagine it also has the Mediatek chip."

<{POST_SNAPBACK}>

Fel antagande av skribenten. DV-696 har ett annat, nyare, MediaTek chip än DV-490.
DV-490V har ett MT1389FE och DV-696AV MT1389EXE.

Postad 12 juli 2006 - 10:56

Benedict
  • Benedict
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Fel antagande av skribenten. DV-696 har ett annat, nyare, MediaTek chip än DV-490.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är skillnaden mellan chipen då?

Postad 12 juli 2006 - 11:35

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är skillnaden mellan chipen då?

<{POST_SNAPBACK}>

MT1389FE kom 2003 och samma chip fanns redan i DV-370/DV-470(2004).
MT1389EXE är nytt och en vidareutveckling av MT1389EE som finns i
DV-575(2004) och DV-585(2005). MT1389EE skiljer sig mest från MT1389FE
genom att den har stöd för DVD-Audio och SACD. De mest uppenbara skillnaderna
mellan MT1389EE och MT1389EXE är att EXE är 3 år nyare, DivX Ultra certified och
verkar inte ha samma problem som MT1389FE uppvisar i DV-490.
Andra skillnader har inte framkommit ännu vad jag sett.

Postad 12 juli 2006 - 21:29

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Beställde en svart regionsfri igår och fick besked idag om att dom var slut och ny leverans kommer i slutet av månaden. Så ###### irriterad just nu :) Det är tydligen omöjligt att få tag i saker nuförtiden. 10st sålda på mindre än ett dygn :)

Redigerat av Tomanista, 12 juli 2006 - 21:36.

Postad 12 juli 2006 - 21:36

visuatrox
  • visuatrox
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Fick DV-696 spelaren idag och har hunnit testa lite saker. För att sammanfatta kort har hittils inte märkt av några tydliga problem med PAL filmer, varken widescreen eller 4:3. Och ser ut som att spelaren hanterar deinterlacing bättre än vad jag hoppats på, och märker inte av några större ryckigheter i bilden.

Dock har jag hittat en sak som stör mig tillräckligt att jag funderar på att lämna tillbaks den. I 4:3 NTSC filmer så får jag liknande problem som beskrevs med PAL filmer, fast till höger om bilden, och något ser mystiskt ut till vänster också. Det här syns enbart när man använder 720p eller 1080i, i 480p ser det helt ok ut.

Då jag är för trött för att skriva mycket nu, tog jag en bild som visar detta, se bifogade filen. Redan emailat pioneer också.

Edit: Kan tillägga att det här felet syns inte alltid, utan verkar finnas på vissa partier av filmerna. Tänkte först att det måste vara något fel på skivan i sig, men med tanke på att det ser bra ut med min gamla spelare och i 480p så måste det enligt min logik ha någonting med skalningen att göra. Skulle ju tro att det är enkelt att göra en fix för i firmware, typ overscanna bara en aning (om det nu inte sitter fast i chippet i sig, för då är det kört).

Edit2: Arghh upptäckte en till irriterande sak, om man har hemmabakade DVD skivor med bara diverse vob/mpeg2 filer (i mitt fall en liten samling musik videor), dvs utan menyer så att man får gå in i fil browsern och köra dem därifrån, så skalar inte spelaren upp :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  screen.jpg   36,78K   369 Antal nerladdningar

Redigerat av visuatrox, 12 juli 2006 - 22:25.

Postad 13 juli 2006 - 15:26

TrumJalle
  • TrumJalle
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Jag har haft min 696 ett par dagar men inte riktigt hunnit testa den alls mycket egentligen. Jag skulle ta en bild och lägga in i galleriet och i samband med det ville jag ha igång en film från 696:an ut på min LG 42PM1MA så det skulle se snyggt ut. När jag skulle ta bilden så ville jag ju ha en stillbild på TV:n och därför pausade jag en bild från en film, men när jag pausade blev bilden mycket mindre skarp och allt såg skräp ut. När jag körde igång filmen igen blev bilden skarp och fin som innan. Vad kan detta bero på? Jag matar TV:n genom HDMI med 720p.

Postad 13 juli 2006 - 16:21

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Jag har haft min 696 ett par dagar men inte riktigt hunnit testa den alls mycket egentligen. Jag skulle ta en bild och lägga in i galleriet och i samband med det ville jag ha igång en film från 696:an ut på min LG 42PM1MA så det skulle se snyggt ut. När jag skulle ta bilden så ville jag ju ha en stillbild på TV:n och därför pausade jag en bild från en film, men när jag pausade blev bilden mycket mindre skarp och allt såg skräp ut. När jag körde igång filmen igen blev bilden skarp och fin som innan. Vad kan detta bero på? Jag matar TV:n genom HDMI med 720p.

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr, inget du kan ställa in eller åtgärda. Spelaren har ingen inställning hur den skall
hantera Pause med typ Field, Frame, Auto etc och tyvärr producerar den en "dålig" pause bild.

Postad 13 juli 2006 - 17:12

TrumJalle
  • TrumJalle
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Tyvärr, inget du kan ställa in eller åtgärda. Spelaren har ingen inställning hur den skall
hantera Pause med typ Field, Frame, Auto etc och tyvärr producerar den en "dålig" pause bild.

<{POST_SNAPBACK}>

Då är det alltså inte fel på den iaf. Den är bara kass på att hantera det. Skönt att jag slipper reklamera. Tack för svaret! :)

Redigerat av TrumJalle, 13 juli 2006 - 17:12.

Postad 13 juli 2006 - 18:59

visuatrox
  • visuatrox
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Ingen annan som har lust att pröva en 4:3 NTSC film med DVD spelaren (och använda 720p genom HDMI), och se om ni får samma problem?. Tycker det verkar konstigt att ingen annan verkar ha märkt av det här ännu. Tog en ny bild som kanske tydligare visar felet (det är en letterbox 4:3)

Bifogad fil(er)

Postad 13 juli 2006 - 20:58

kosspatrik
  • kosspatrik
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Någon som har en uppfattning om ljudkvalitén på uppspelning av CD-skivor? Har förstått att den har bra D/A kretsar... Men önskar höra era synpunkter!

Postad 14 juli 2006 - 13:23

zerotolerance
  • zerotolerance
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Ingen annan som har lust att pröva en 4:3 NTSC film med DVD spelaren (och använda 720p genom HDMI), och se om ni får samma problem?. Tycker det verkar konstigt att ingen annan verkar ha märkt av det här ännu. Tog en ny bild som kanske tydligare visar felet (det är en letterbox 4:3)

Jag har exakt likadant. 4:3 filmer i 720p ( R1 ). Jag får även en svart kant nedtill ( oftast ) vid uppspelning av filmer i 720p. Inte alltid, helt slumpmässigt beroende på vilken film. Trodde först det var så på all R1 men tydligen inte. Alla R2 klarar sig, men inte olika på R3, R4, R1. Kan bara anta det har med upplösningen på skärmen 1024x768 emot 1280x720 i upplösning via HDMI ?

Allt fungerar felfritt i 480p/576p.

Men randen till höger i 4:3 filmer är ju underligt...vet inte vad det beror på. Ser nästan aldrig 4:3 filmer, så jag klarar mig åtminstone. Fyller oftast ut bilden då, så det syns inte.

Redigerat av zerotolerance, 14 juli 2006 - 13:28.

Postad 14 juli 2006 - 13:48

visuatrox
  • visuatrox
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
zerotolerance tack för att du tog dig tid att testa :), då vet jag iaf att jag inte är ensam om problemet. Och kan anta att det inte bör vara något fel på min utrustning, utan att det är någon bugg i DVD spelaren i sig. Nu är bara frågan om jag ska behålla den och hoppas på att pioneer kan fixa det med en uppdatering, eller om jag ska gå och köpa någon annan spelare istället.

Alternativt kan jag låta min TV skala bilden och leva med 480p, men frågan är om resultatet blir lika bra som om DVD spelaren hade fixat allt.

Postad 14 juli 2006 - 23:13

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0
Jämfört med 696 modelen är BBK DV971H ett alternativ? fördel och nackdel?

Postad 16 juli 2006 - 08:17

visuatrox
  • visuatrox
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt vad jag ska göra med Pioneer spelaren nu, den är ju bra på allt förutom uppskalning. Frågan är hur bra är spelaren på att skala jämfört med min TV. Jag kan ju använda 480p och låta TV'n skala, och ser ingen större skillnad. Någon som vet egentligen hur bra min TV Samsung LE-37R72B är i jämförelse med DVD spelaren på att skala?.

Postad 18 juli 2006 - 01:31

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0
Fick min 696av i förra veckan ..men har inte hunnit testa dem riktigt än.
Men skulle idag köra en ny film som heter "Besatt" .

Efter en stund upptäcker jag att bilden i nyans övergångar att de blir liksom kantigt. dvs. Istället för en mjuk bild från mörkt till ljust så blir den fyra kanter med olika ljus i.

Kör med en LG PM1MA och HDMI 720p. Testa massa olika inställningar på skärmen och DVD:en. Men de blev inte bättre. Bilden är också väldigt mörk! Byte då spelare till min äldre Toshiba 350med HDMI.
Och problemet var borta ...alltså måste det vara Pioneer DVD:en.

Är det någon mer som upplever detta??
Vad har ni andra för inställningar på video adjust m.m ??

Denna spelar borde ju inte vara sämmre än min toshiba??!!

Postad 18 juli 2006 - 21:05

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
denna spelare ska jag beställa! jag har nu en pioneer dv-470 vilken har funkat felfritt i 2 år.. så det kan vara bra att byta ut den till jag får min nya tv.. detta blir en tillfällig dvd tills nya hd-dvd standarden är satt.

Postad 18 juli 2006 - 22:32

hyllplan
  • hyllplan
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Fick min 696av i förra veckan ..men har inte hunnit testa dem riktigt än.
Men skulle idag köra en ny film som heter "Besatt" .

Efter en stund upptäcker jag att bilden i nyans övergångar att de blir liksom kantigt. dvs. Istället för en mjuk bild från mörkt till ljust så blir den fyra kanter med olika ljus i.

Kör med en LG PM1MA och HDMI 720p. Testa massa olika inställningar på skärmen och DVD:en. Men de blev inte bättre. Bilden är också väldigt mörk! Byte då spelare till min äldre Toshiba 350med HDMI.
Och problemet var borta ...alltså måste det vara Pioneer DVD:en.

Är det någon mer som upplever detta??
Vad har ni andra för inställningar på video adjust m.m ??

Denna spelar borde ju inte vara sämmre än min toshiba??!!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också en PM1MA och funderar på att införskaffa en 696av, när du har testat lite mera så skulle jag vara glad för litet utlåtande över hur 696av fungerar tillsammans med PM1MA. Man är ju lite betänksam med tanke på de tester som har gjorts av Pioneers nya serie, med tanke på problem med uppspelning av PAL material etc. Men vad jag förstår så har dessa problem visat sig på projjar och LCDer? Plasma verkar fungera? Jag är inte säker...

Det här löser inte alls ditt problem men jag pratade med en kille idag på BRL som hävdade att man bör ge HDMI ett halvår ytterligare innan den tekniken är mogen. Han hävdade bestämt att man skulle välja att köra via komponent istället då HDMI är väldigt beroende av att källan är av bra kvalitet, komponent är duktigare på att hantera sämre källor för att den processas innan den skickas till monitorn? HDMI går tydligen obehandlat till monitorn och därför så är den känsligare för dåliga källor. Nu sa du att det fungerade via HDMI på din gamla spelare iofs. Generellt tycker jag att det verkar så att många nya hifi -produkter är väldigt känsliga för vilken signal de får in. Skit in ger skit ut kan man lugnt säga. Kablar är viktigt har man förstått för att inte fånga upp störningar från kringliggande utrustning. Jag är en rookie som du förstår, detta är endast lite reflektioner... men får du samma fel via komponent kan ju vara ett första test...?

Redigerat av hyllplan, 18 juli 2006 - 22:33.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.