Kom hem från arvika igår och har vart så jäkla trött hela dagen.
Var å lyssnade på EyErOn och ZappBs lådor jag med. Eyerons var det nog fan bäst kräm i. Kan det bero på de lite dyrare JBLelementen du använder?? (för de var väl jbl?)
Min funkade kalasbra med viss reservation för misstolkning. Hade med oss 1x65Ah och 1xokänt batteri. De dog efter bara någon timme på dagen när det var som varmast. Skivorna var glödheta och jag tror att både stereo och battari vantrivdes i värmen. Sen på kvällen och natten funkade samma urkörda batteri ytterligare ett par timmar.
Tills nästa gång har jag ett par saker jag ska förbättra:
-Måla lådan vit för att dra åt sig mindre värme
-Införskaffa ett mycket större batteri
-sätta nån form av hörn/lister på lådan
-Fundera på att byta baffel och sätta dit 1x12" och ett horn med känslighet på runt 100dB.
-Fundera på om ett slutsteg och mp3spelare drar mindre batteri än en bilstereo som ska snurra skivor. det måste ju ändå dra en del ström. Frågan är om ett slutsteg med lite härliga watt i drar lika mycket eller tillochmed mer istället kanske?
-Slutsatsen är att 6x9"or låter hur gött som helst om man jämför med 12"+horn som jag lyssnade på och att ljudet låter sprucket som bara den när batterierna lackar ur efter några timmar och det är väldigt tråkigt.
Jag snackade med killarna som hade den höga, smala stereon och den lät så ###### högt och verkade inte ha problem med batterierna heller. Sen fattar jag inte hur mycket batterier "Lysekil" hade med sig heller för de lirade musik dygnet runt hela veckan ju!.
Jag använder 2 st JBL GTO 2 ohm element och 2 st MDS nånting 4 Ohm.
Funkade faktiskt jävligt bra. Att skaffa bättre begangnade element är nog att föredra över rusta/biltema prylar, om man vill ha någon tillstymelse till välljud. Skaffar man bara ett ordentligt galler så håller de sig säkert en festival. Jag hade 3 galler.

1 högtalargaller och sen dubbla frontgaller.
När jag provspelade lådan under bygget så körde jag med ett annat slutsteg, ett 2 kanals MDS och det lät piss, ingen bas alls verkligen.
Sen fick jag tag i ett 4 kanals Jensen steg på 4x100W "skylt watt" då

och då ######r spelade det på som du hörde på festivalen.
Jag tror att om man kör med något större än 6'5" element och vill ha bra ljud så måste man ta till ett slutsteg.
Ett slutsteg drar ju naturligtvis mer än en bilstereo, men det är mycket mera kraft att leka med, men detta leder ju oxå till minskad batteritid om man spelar på bra.
Ett 75Ah batteri per dag kan man säga att min drar, men det är ju inte 24 timmars spelande på högsta volym heller.
Batteriproblemet löses ju dock enkelt med fler batterier.

Fy fan. Min stereo vägde nog 150KG med alla batteri i kändes det som.

Rätt gött att man packade ner säckkärra ändå, annars hade nog blivit jobbigt.
iPod (el liknande) och slutsteg tycker jag funkar bäst, om man lyckas hålla rätt på iPoden. Att byta skivor på en festival vet man hur det blir. Det är nog ganska sällsynt med fodral till slut.
iPodens taskiga batteritid och avsaknaden av batteri-bytar-möjlighet löste vi med en iPod billaddare. Man kunde även plugga in bilmobilladdaren om man var begåvad med en sån, vilket jag naturligtvis var, och sparade 20 kr i mobilladdningsavgift.
iPod laddning pågår.

Lyssning.

Diskoljuset för 100 kr funkade bra.

Party!

Ännu mer party i campet. Notera ljusrepet. Dock slutade det ena att funka efter två dagar.

Stereon höll för allt, så klart.
Redigerat av EyEr0n, 10 juli 2008 - 01:16.