Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Thomson DTH8550E 160GB *

383 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Thomson DTH8550E 160GB (DVD-spelare) 1 5,78 (8) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 28 februari 2007 - 16:46

macke.se
  • macke.se
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Finns en ny FW på siten nu. 5.42.
Vem vill vara førsøks kanin?! :)

Postad 01 mars 2007 - 13:32

Unregistered7b75df00
  • Unregistered7b75df00
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jag har dock ett problem som är ganska irriterande; ibland när jag ska använda fjärrkontrollen händer inte ett skit. Jag trycker (vilken knapp/funktion som helst) och det enda som händer är att alla de översta knapparna på fjärrisen blinkar som fan men inget händer i dvd-recordern. Någon som känner igen problemet och så fall - vad beror det på?

Tacksam för hjälp // Cosmo

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har samma problem men kommit fram till en ganska oortodox lösning :rolleyes:
Ta fjärrkontrollen, smäll till den i soffan eller handen (behövs inte så hårt :) ) och pang!!! Nu funkar den som den ska! :P :D :D

Postad 01 mars 2007 - 22:05

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
En fråga som uppkom idag när jag skulle köra hdmi för första gången, måste man välja/aktivera något för att det ska fungera? Den skickar nämligen inte ut nån signal alls. Har letat i instruktionsboken och menyerna men inte hittat nåt som såg användbart ut. Den där switchen på baksidan gäller väl bara komponent?

Mvh

/ jesper

Postad 02 mars 2007 - 09:57

Unregistered7bd78abd
  • Unregistered7bd78abd
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Det självklara svaret är att du måste justera spaken där bak för att få ut hdmi!!!!

Om jag hade vetat om denna brist så skulle jag inte köpt denna recorder.. :)

Om man valt hdmi kan man inte samtidigt kör ut i ngt annat format..suger

Postad 02 mars 2007 - 10:25

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Det var skönt att höra även om funktionen inte är den bästa i så fall, då kanske det inte är nåt fel på min Thomson.
Läste i instruktionsboken och där tyckte jag det lät som att switchen bara var för komponent och att hdmi hela tiden skickade ut digitala signaler vilket rekommenderades om man hade tv för det, o.s.v.
Det innebär alltså att man inte kan växla mellan 720p och 1080i med zoomfunktionen?
För visst var switchen till för antingen interlaced eller progressive?

Postad 04 mars 2007 - 10:42

Vichy
  • Vichy
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Finns en ny FW på siten nu. 5.42.
Vem vill vara førsøks kanin?! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag uppdaterade nu i helgen och maskinen blev mycket snabbare på att växla mellan tv-kanaler och starta filmer ur biblioteket. Jag skall testa om den nu kan ta emot mina egna DivX-filmer.

Jag tycker det är störigt att de inte har en lista på vad de ändrar mellan uppdateringarna utan att vi måste famla i mörkret.

Postad 14 mars 2007 - 02:47

Unregistered38381
  • Unregistered38381
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Tjenis!

Jag passar på att kapa eran tråd lite :(

Jag har köpt en 8654 och när jag har dvd på så stör det tv bilden väldigt mycket men så fort den stänger av så blir bilden på tv:n kristal klar igen det blir även samma störningar då mans ska spela in, alltså det blir fel på tv bilden så fort dvd kommer på lite störande, nån som vet vad felet kan vara?
Ska skicka iväg den till netonnet för säkerhets skull.

Postad 04 april 2007 - 18:59

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Päronen har en sånhär makapär, och nu har vi ett litet problem. Har försökt att lägga in en filmsnutt från USB och valde då att kopiera över till DVR. Först och främst så tar det en väldans tid, det går ungefär i realtid att kopiera men sen när det väl är klart så hittar jag inte filmen.

Tänkte att den borde ligga i videobibliotek, men där finns den inte. Diskutrymmet har minskat ser jag, och det borde finnas tre kopior på hårddisken nånstans. Men var!?!?

Provade även att bränna in filen på en skiva och göra samma procedur. Då gick det väldigt mycket fortare, men samma problem där att jag inte hittar filen nånstans.

Nån som vet vad problemet är? Har lagt in firmware av version 5.42.

Postad 15 maj 2007 - 19:25

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
va händer om man kopplar en digital-sat-mottagare via Scart till denna o kopplar denna via HDMI till tvn.. skalar den upp sat-mottagaren då?? om ni förstår va jag menar??

EDIT!! såg att det fanns svar på frågan.. sorry..

Redigerat av Jejjee, 15 maj 2007 - 19:36.

Postad 24 maj 2007 - 22:24

Sandpiper
  • Sandpiper
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Tja.. det var jag som startade denna tråd för länge länge sedan.

Kan bara konstatera att detta är en ävvla schajse-maskin!

Visst fungerar den någorlunda, men alla menyval är i slow motion! Detta retar mig till förbannelse.. sedan kan man inte använda USB-porten till något vettigt. Varför då ha en sådan port? Därtill är det en massa format som den inte klarar av och som inte kan laddas ned på hårddisken. Nu har jag iofs inte uppgraderat programvaran mer än 1 gång.. men det var när maskinen var ny. Efter att ha läst här hur maskinen ballar ur när man laddar ned nya saker, så håller man sig helst borta.

Betyg: SKRÄP !!

Postad 11 juni 2007 - 21:49

macke.se
  • macke.se
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Tja..  det var jag som startade denna tråd för länge länge sedan.

Kan bara konstatera att detta är en ävvla schajse-maskin!

Visst fungerar den någorlunda, men alla menyval är i slow motion! Detta retar mig till förbannelse..  sedan kan man inte använda USB-porten till något vettigt. Varför då ha en sådan port? Därtill är det en massa format som den inte klarar av och som inte kan laddas ned på hårddisken.  Nu har jag iofs inte uppgraderat programvaran mer än 1 gång..  men det var när maskinen var ny. Efter att ha läst här hur maskinen ballar ur när man laddar ned nya saker, så håller man sig helst borta.

Betyg:  SKRÄP !!

<{POST_SNAPBACK}>

aschtung aschtung. har du höga krav, eller haft otur med maskinen?
Själv är jag iaf. ganska nöjd. Primära syftet för min del var en enkel video med direkt inspelning, timeshift mm. och där har den fungerat bra.
Jag är i stort sett väldigt nöjd. Har svalt de flesta både nyare och äldre format på de CD skivor jag mata in utan gnöl.

Sen så är det jäääkligt seg på kopiering usb->hdd, cd/dvd->hdd. Och kvalitén på brända filmerna kanske inte det absolut bästa, men. den låg i bra prisklass när den kom, och jag är i stora hela nöjd.

Sen kör jag för övrigt en htpc, så jag hårdkör väl inte dvdn kanske till 100% som man borde. men hyfsat nöjd är jag iaf.

Redigerat av macke.se, 11 juni 2007 - 21:50.

Postad 04 juli 2007 - 15:54

MWessman
  • MWessman
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Kopplade nyss in en digitalbox ifrån comhem som följer:

antennuttag -> anntennkabel -> digitalbox -> antennkabel -> dvd -> antennkabel -> tv
digitalbox -> scart -> tv
digitalbox -> scart -> dvd
dvd -> hdmi -> förstärkare -> hdmi -> tv

När jag tittar på digitaltv direkt ifrån boxen blir ljud och bild bra. Men när jag sedan ska kolla genom dvd'n blir bilden påtagligt sämre, faktiskt i klass med analog bild. Några ideér?

Postad 11 juli 2007 - 11:49

olleb
  • olleb
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag kontaktade Powermill (den svenska servicefirman för Thomson) och de rekommenderar FW 5.42 till Thomson DTH855*. (De "rekommenderar alltid den senaste officiella mjukvaran").

De verkar dock inte heller ha någon förklaring till vad som ändrats mellan de olika mjukvaruversionerna, Thomson verkar hålla hårt på det.

Han svarade också att garantin inte påverkas av om man själv byter mjukvaruversion, förutsatt att det enbart är officiella mjukvaruversioner man provar. Om någon kommer över inofficiell mjukvara (det finns tydligen sådan att få tag i) så får man gärna maila en kopia till Powermill "i forskningssyfte".

Postad 30 augusti 2007 - 22:13

wallo96
  • wallo96
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
hej.
jag köpte en ny tv idag, det är en samsung LE40N87.
givetvis kopplade jag in den till min 8550 dvd med nyköpt hdmi sladd.
sen när jag startar dvdn så får jag ingen signal, tvn "tänker" till en kort sekund men bilden föblir helt svart. dock funkar den med piss bild på scart.
testade även det på en thosiba lcd tv med hdmi utan resultat.

jag har aldrig haft några problem med min dvdspelare och jag har aldrig ens pillat på hdmi kontakten. så jag tycker iallfall det låter väldigt konstigt att allt funkar utom just den kontakten.

jag även tilläggas jag fick hämta en ny sladd då jag först trodde det var fel på den.

kan det vara någon inställningsfråga? men ändå det ska väl bara vara "plug n play"
någon som har några tips? har inte råd med en ny dvd också...
tack/ victor

Postad 31 augusti 2007 - 07:25

MWessman
  • MWessman
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

hej.
jag köpte en ny tv idag, det är en samsung LE40N87.
givetvis kopplade jag in den till min 8550 dvd med nyköpt hdmi sladd.
sen när jag startar dvdn så får jag ingen signal, tvn "tänker" till en kort sekund men bilden föblir helt svart. dock funkar den med piss bild på scart.
testade även det på en thosiba lcd tv med hdmi utan resultat.

jag har aldrig haft några problem med min dvdspelare och jag har aldrig ens pillat på hdmi kontakten. så jag tycker iallfall det låter väldigt konstigt att allt funkar utom just den kontakten.

jag även tilläggas jag fick hämta en ny sladd då jag först trodde det var fel på den.

kan det vara någon inställningsfråga? men ändå det ska väl bara vara "plug n play"
någon som har några tips? har inte råd med en ny dvd också...
tack/ victor

<{POST_SNAPBACK}>

Finns en switch bak på dvd'n som reglerar hdmi-output-lägen (typ progressive etc). Testa att ändra läget på den.

Postad 31 augusti 2007 - 07:48

wallo96
  • wallo96
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Finns en switch bak på dvd'n som reglerar hdmi-output-lägen (typ progressive etc). Testa att ändra läget på den.

jag hittade den, fanns 3 olika lägen (RGB-AV1, vilken den stog i, COMPONENT INTERLACED och COMPONENT PROGRESIVE) ingen skillnad på någon utan dom, börjar ge upp hoppet om att min dvd är helt fungerande:/

men tack ändå!

Postad 31 augusti 2007 - 15:57

wallo96
  • wallo96
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
är det någon som kör sin dvdspelare i en samsung n87 full hd tv, altså 1080p?

Redigerat av wallo96, 31 augusti 2007 - 17:20.

Postad 03 september 2007 - 17:55

Unregistered7b75df00
  • Unregistered7b75df00
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

jag hittade den, fanns 3 olika lägen (RGB-AV1, vilken den stog i, COMPONENT INTERLACED och COMPONENT PROGRESIVE) ingen skillnad på någon utan dom, börjar ge upp hoppet om att min dvd är helt fungerande:/

men tack ändå!

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr låter det som din kontakt alt. switch är trasig... tror jag hört att fler haft samma problem? (någon som känns vid?)

Min fungerar fint så snart jag switchar men utan switch = blank svart skärm...

Lycka till! Kontakta Thomson i Sverige, de hjälper dig säkert om du förklarar hur det ligger till... även om du inte har garanti kvar!!

Postad 18 september 2007 - 14:14

wallo96
  • wallo96
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
jag ska sälja min dvd och undrar hur man formaterar hårddisken så att köparen blir nöjd och glad?

Postad 03 oktober 2007 - 14:48

Peacepoor
  • Peacepoor
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Måste bara konstatera att ännu en gång har detta forumet gjort min dag. Hittade senaste mjukvaran :angry: Tack alla som bidrar!

Postad 18 november 2007 - 16:47

macke.se
  • macke.se
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
lite OT: men jag håller nog med om denna maskin var skräp i kvalitét iaf.
Egentligen var jag j*vligt nöjd med den, men den total kraschade efter 1 år, och efter 3 reparationer i brist på att hitta ens en liknande maskin i samma prisklass fick jag en LG maskin från Elkjöp (elgiganten i norge).

Kraschen inträffade på morgonen när den skulle hämta program tablåerna för uppdatering från text-tv.

Och jag saknar bara hela tiden min gamla thomson. även om programtablåerna inte alltid fungerade 100% så gav det en klar underlättning vid inspelning, bra ui osv.

R.I.P

Postad 18 december 2007 - 09:52

Sandpiper
  • Sandpiper
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
..

Redigerat av Sandpiper, 18 december 2007 - 19:16.

Postad 23 april 2008 - 08:49

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

• 2 097 inlägg
  • 0

Har den inkopplad via HDMI-kabel till en 42 tums Plasma i sovrummet. Funkar helt OK!

Va fint, då ska det funka alltså... för jag får det inte att funka att koppla med hdmi till min Samsung LE-40M86BD. Till PS3 funkade det utmärkt att koppla upp mot TV med hdmi men inte till DVD spelaren. "No signal" fick jag. Jag misstänker nu att jag måste scarta för att se menyn och sedan göra inställning för att få DVDspelaren att använda hdmi ingången. Ska hem och prova i eftermiddag. Hojta om jag verkar vara fel ute i min ansträngning att få det fungera.

Postad 23 april 2008 - 20:28

Unregistered7b75df00
  • Unregistered7b75df00
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Va fint, då ska det funka alltså... för jag får det inte att funka att koppla med hdmi till min Samsung LE-40M86BD. Till PS3 funkade det utmärkt att koppla upp mot TV med hdmi men inte till DVD spelaren. "No signal" fick jag. Jag misstänker nu att jag måste scarta för att se menyn och sedan göra inställning för att få DVDspelaren att använda hdmi ingången. Ska hem och prova i eftermiddag. Hojta om jag verkar vara fel ute i min ansträngning att få det fungera.

Det finns en hårdvaru-switch på baksidan, liten svart sak. Slå om den så funkar det säkert! :P

Redigerat av Unregistered7b75df00, 23 april 2008 - 20:28.

Postad 24 april 2008 - 08:03

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

• 2 097 inlägg
  • 0

Det finns en hårdvaru-switch på baksidan, liten svart sak. Slå om den så funkar det säkert! :blush:

Dessvärre gör det inte det. Precis som wallo96 skriver så verkar ingen av dessa lägen vara till för HDMI. Jag kopplade upp både en vanlig TV och min LCD samtidigt. HDMI till LCD och SCART till TVn. När jag satte på min DTH 8550E så ryckte det till i displayen på LCDn som blev temporärt svart men sedan återgick till att visa "no signal". När jag bytte lägen på switchen därbak så händer inget på LCDn, däremot blir TVn svart på läget längst till höger (minns inte vilket läge det var) och samma bildkvalitet på de andra två lägena. Jag konstaterar av detta att switchen gör något och därför fungerar.

Kan det vara så att HDMI enbart är till för DVD uppspelning? Jag försöker se TV via min DVD spelare med HDMI koppling (har inte provat huruvida DVD uppspelning skulle funka med HDMI). Jag har uppgraderat senaste firmware men ingen skillnad. Har letat i systeminställningarna på DVDn för i hopp om att hitta något som skulle stödja HDMI. Inget. Plug n' play funkar utmärkt med HDMI för min PS3 på dom olika HDMI ingångarna på LCDn, men inte alls för min DVD. Det känns helt obegripligt.

Ni som har fått det fungera, hur gjorde ni? :P

Postad 25 april 2008 - 17:00

Ktm
  • Ktm
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
tjena jag har en tomson 8657 e och en samsung m87 när jag kopplar in hdmi kabeln blir det bara svart och på den finns ingen switch bak man ändra på fjärren och trycker jag på info på tv´n och ändrar på dvd´n från 720 till 1080 så ser man att en ändrar på info rutan men bilden är svart. Har även en lg lcd och där funkar den klockrent. Ps3 funkar på hdmi kontakterna på samsungen så det e inget fel på dom.
Är det någon som har en aning om vad det kan beropå tacksam för svar om någon vet

Postad 26 april 2008 - 10:19

Unregistered7b75df00
  • Unregistered7b75df00
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hmmm, så här funkar det hos mig i alla fall:

Min Thomson (8550E) är kopplad till min projektor med en HDMI-sladd. För att få ngn bild så står switchen på baksidan i läge "Component progressive" (längst till höger sett bakifrån). Genom denna HDMI kör jag både TV, DVD o inspelad film samt musik och allt annat från min Thomson - jag har inte upptäckt att det skulle finnas något som inte fungerar.

Jag tror dock det finns olika standarder o specifikationer på vad som skickas genom HDMIsladden och jag antar att din tv/projje måste stödja rätt format.

Man kan inte få ut bild genom scart och komponent/HDMI samtidigt om jag inte minns fel (testade mycket i början) utan för att växla mellan dessa måste man slå om switchen på baksidan.

(Se till att TVn/projjen är inställd på att ta emot rätt signal oxå så att den inte blir svart bara för att den väntar på fel in-kanal.)

Lycka till!

Redigerat av Unregistered7b75df00, 26 april 2008 - 10:20.

Postad 08 maj 2008 - 12:29

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

• 2 097 inlägg
  • 0

Jag tror dock det finns olika standarder o specifikationer på vad som skickas genom HDMIsladden och jag antar att din tv/projje måste stödja rätt format.

Tack för att du tog dig tid att svara. Det du skriver ovan är det enda jag kan tänka mig nu. Det alternativt osannolik otur. Vet inte om uppgraderingen till senaste firmware rör gällande 1.3 version för HD utifall det inte stöttades av maskinen när den tillverkades, för den har ju några år på nacken nu. I vilket fall har jag läst att man inte ska få lika bra kvalitet om man inte har stöd för 1.3 - inte att bilden ska bli svart och hävda "no signal". Min 8550E är uppgraderad med senase firmware och status check säger att allt funkar som det ska (även om status check inte säger något om HDMI utgången).

En mycket vänlig säljare på El-giganten erbjöd sig titta på problemet och vi kopplade upp dvdn mot en TV i butiken. Han blev ganska förbryllad och efter att ha testat allt tänkbart så konstaterade han att HDMI utgången förmodligen var paj. Då dyker nästa vänliga säljare upp som är lika intresserad av att få tekniska problem avklarade och börjar om från början med att testa allt som går för att avhjälpa problemet. Ingen framgång. Det visar sig att dom har en likadan spelare fast utan hårddisk. Alla utgångar är likadana. Så vi kopplar upp den för att försäkra oss om att det är min DVD som är paj. Det visar sig då att deras HDMI utgång inte heller funkar! Samma problem rakt igenom! Vad är oddsen att båda våra spelare som i övrigt funkar finfint har samma fel? Thomson DVD verkar ju har gjort konkurs också så man lär ju inte ha någon lycka i att få den fixad på något vis.

Det är forfarande att stort mysterium hur ni andra har fått detta att funka... wallo96 verkar ju ha problemet också.
:)

Postad 08 maj 2008 - 17:32

Unregistered7b75df00
  • Unregistered7b75df00
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Mycket märkligt...

Först lät det ju som din var paj men inte när den andra nya oxå hade exakt samma problem?!?

Jag har uppgraderat min firmware till 5.42 (det var den senaste jag hittade på datorn så jag antar att det är den som ligger på spelaren i alla fall =).

Kanske finns det mätinstrument som kan hjälpa till att testa om den fungerar? En video/tv reparatör borde ju ha ngt sådant, kanske kan du lämna in den för en analys?

Eller så får du köra Komponent istället... fast det kanske du inte kan med TVn?

Lycka till! Bor du nära Linköping får du väl komma hit o prova :)

Postad 29 maj 2008 - 20:43

gussund
  • gussund
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag lyckas inte komma åt sidan med FW med lös/log thomson. Någon som har en alternativ sida eller annat tips?

Postad 29 maj 2008 - 21:56

gussund
  • gussund
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Nevermind, hittade den på Thomson's officiella hemsida. Nu efter upgraderingen så syns inte klockan längre efter att man stängt av. weird...

Postad 30 maj 2008 - 08:31

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

• 2 097 inlägg
  • 0

Nevermind, hittade den på Thomson's officiella hemsida. Nu efter upgraderingen så syns inte klockan längre efter att man stängt av. weird...

Samma här kan jag säga.

Postad 27 juni 2008 - 23:08

Unregistered38522
  • Unregistered38522
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
alltså jag blir totalt vansinnig på den här spelaren,får den inte till att bli regions fri med dem instruktioner som finns.kan någon skriva så att man begriper,så att det stämmer med svenska menyer å så.

Mvh Roger

Postad 28 juni 2008 - 19:19

Spaced
  • Spaced
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Turn ON player.
Press Eject.
Press Menu
Highlight System Options
Press 8 , 2 , 1 ,3 , 9 + OK

Funkar utmärkt!!!

Varför funkar inte detta för mig då?? :P

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.