Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCD:Videoseven 40" för 14.000 kr?

462 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
V7 LTV40DA (TV) 1 8,2 (14) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 31 augusti 2006 - 08:23

knutinh
  • knutinh
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Att se film fungerer inntil videre best ved å sette PC til:

"720p@50Hz" eller "720p@60Hz". Disse er tilgjengelige fra powerstrip eller nvidia custom timings.

Dette fører til skalering i tv, men bevegelsene blir jevne (testet på live PAL tv i går).

-k

Postad 31 augusti 2006 - 13:45

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt vad du skriver knutinh :/ Jag och språk...

Hur som helst, testade lite mera och lyckas få till upplösningen 1776x1000x30Hz (1080i), vilket gör att bilden inte blir pixelmappad för fem öre, men den hackar heller inte ett smack. Så om det går att få ner Hz till 30, så måste det väl gå att få ner den till 50Hz på något vis.

Postad 31 augusti 2006 - 22:30

danper
  • danper
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag har också fått hem min tv och kopplat in den till mitt boxer (en nokia-box) med scart-kabel och med en dvi-kabel till min dator. Tycker dock att bilden e grötig både från datorn och från boxer (mest från boxer givetvis) och undrar då om ni har förslag på inställningar som borde göra det bättre. Jag är väldigt novis så jag tycker inte att jag får det att funka så bra. Sen fattar jag inte det här med pixelmappning som ni snackar om. Hur funkar det?? När jag ställer in tvn på 1366*768@66hz så tycker jag att bilden e lite grötig. Vad bör man ha den inställd på istället och hur gör man? Försökte få den att ändra till 60hz men då blir bilden istället 1024*768.

Hjälp mig snälla!

Postad 01 september 2006 - 07:13

.com
  • .com
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Alla ni som tycker och tänker om bildkvaliten... tänk på avståndet till tv´n....
är lite skillnad att titta på 40" och 28".... prova att flytta bakåt någon meter (om det går)
Körde med metoden att tv´n ska inte synas, med knuten hand och rak arm... B)
bidde bra... även om ej heller jag fått till detta med upplösning än :)

en annan sak stör mej... vad sänder man i för format... verkar vara en salig blandning mellan 4:3 och 16:9.... :lol:

Postad 02 september 2006 - 21:32

danper
  • danper
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
E det i princip bara jag som e missnöjd med tvn lr är det bara jag som inte kan fixa inställningarna?

Postad 03 september 2006 - 01:06

kalle173
  • kalle173
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

E det i princip bara jag som e missnöjd med tvn lr är det bara jag som inte kan fixa inställningarna?

Vad, konkret, är du missnöjd med?(En speciell upplösning du inte får till, prestandan på någon upplösning, utseendet eller....)

Postad 03 september 2006 - 08:09

Unregistered09e8e626
  • Unregistered09e8e626
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Har pillat med min i ett par dar nu o börjar nu få grepp, detta är min första "platta" skärm överhuvetaget, alltid kört med CRT tv o datorskärm tills nu så allt detta är nytt för mig.

Jag har ingen riktig HTPC utan har tidigare kört tv´n som andra skärm till min vanliga dator, grafikkortet är ett Nvidia 7800gs. Efter mycket klurande o pillande med inställningar o drivrutiner är 720P60 det som verkar funka bäst.
Lyckas dock även köra 1080 men då tycker jag bilden blir sämre, det blir som skuggor av jättepixlar i alla mörka partier på skärmen, exact samma resultat får jag när jag kör ifrån min DVD spelare o testar de olika HDMI upplösningarna, någon som kan förklara detta fenomen för en nybörjare?

Är iaf ruskigt imponerad av bilden när jag kör 720p

Postad 03 september 2006 - 09:23

danper
  • danper
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag tycker att bilden e väldigt grumlig och som kasken sa så blir det typ jättepixlar. Inte snyggt alls.

Postad 03 september 2006 - 11:14

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Nu har jag blivit hyfsat nöjd med datorn till tv:n iallafall.
Såhär har jag gjort.

För internet och liknande applikationer så använder jag mig av 1366x768@66Hz, vilket skapar en utmärkt, pixelmappad bild. Men denna upplösning hackar vid filmvisning, både vid PAL och NTSC.

Så därför ändrar jag vid filmuppspelning till den konstiga upplösningen 1776x1000@30Hz, vilket skapar en bild som är något mindre än tv:n, bilden blir rätt dålig vid Internetanvändande och liknande, men vid filmtittande så blir den ändå helt acceptabel, dock inte pixelmappad. Men det känns ganska oväsentligt i nuläget, så länge filmerna ser bra ut, vilket de gör (ungefär som från dvd-spelare), så är jag nöjd och att ändra upplösningen vid filmtittande gör mig inte så mycket.

Ska kolla vidare på upplösningen 1776x1000@30Hz och se om det går att modifiera den lite så att de 2,3mm tjocka kanterna runt bilden försvinner. Återkommer.

Kollade lite i Powerstrip och även upplösningen 1280x720@50Hz, fungerar bra för filmvisning (dock bara PAL-film). Dock så bidrar denna upplösning till att cirka 1cm av filmen på varje kant försvinner (bilden blir alltså cirka 1cm för stor för tv:n), men än så länge så är det denna och 1776x1000@30Hz som fungerar bäst. Återkommer igen med mer info. efter lite försök.

Nu har jag gjort såhär:
För NTSC-film använder jag 1776x1000i@30Hz
För PAL-film använder jag 1280x720p@50Hz
För Windows använder jag 1366x768p@66Hz

Ingen upplösning förutom den jag använder för Windowsapplikationer är helt felfri, men felen är inte så stora och definitivt något jag kan leva med utan att störas för mycket av dem. Så detta är nog det bästa jag kan åstakomma med denna tv och min dator (för tillfället).

Kör förövrigt med ATI-grafikkort (X850XT PE) och drivrutinerna Catalyst 5.13 (inte de nyaste, då dessa gör grafikkortet sämre i många spel), och använder mig av Catalyst Control Center och Powerstrip för att ställa in alla upplösningar.

Ska även passa på att tipsa om programet "Ultramon" som jag använder för att lägga in de tre upplösningarna i och sedan växlar lätt mellan dem med bara ett knappttryck.

Redigerat av ChristofferO, 03 september 2006 - 11:53.

Postad 03 september 2006 - 17:11

danper
  • danper
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Någon som vet hur det funkar om man nu vill skicka tillbaka tvn (vilket jag funderar på) fast man använt den lite granna?

Postad 03 september 2006 - 18:16

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Någon som vet hur det funkar om man nu vill skicka tillbaka tvn (vilket jag funderar på) fast man använt den lite granna?

<{POST_SNAPBACK}>

Antaligen så ringer du eller mejlar komplett och så får du uppgifter om hur du ska göra för att skicka tillbaka den.

Dock så låter det ju skumt att bilden blir grötig, som sagt, när jag kör med 1366x768 så blir den ju lika klar och fin som den är på dataskärmen. Och även comhem kabel-tv går att leva med, även om det är rätt dåligt analogt. Men ändå, xboxet via komponent-ingången blir även det sjukt fint och inte minsta antydan till någon grötig bild. Till och med Nintendo 8-bitet ser bra ut, även om det kanske märks att det inte producerades för lcd-tv :rolleyes: Du kanske har lyckats få ett dålig exemplar eller något?

Postad 03 september 2006 - 18:20

danper
  • danper
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Kanske det. Får i alla fall inte till bilden utan den e alltid grötig hur jag än pillar och trixar med inställningar. Vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra. Har ändå använt tvn lite så jag e lite orolig att komplett ska märka något. Borde dom inte göra i och för sig.

Postad 03 september 2006 - 18:23

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Kanske det. Får i alla fall inte till bilden utan den e alltid grötig hur jag än pillar och trixar med inställningar. Vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra. Har ändå använt tvn lite så jag e lite orolig att komplett ska märka något. Borde dom inte göra i och för sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter väldigt konstigt. Men om det är som du säger, så får du självklart skicka tillbaka den, för det låter ju faktiskt som det skulle vara något fel på den, och du har ju garanti så. Och så länge du inte har gjort hack i den eller något så lär de inte bry sig.

Postad 06 september 2006 - 12:55

knutinh
  • knutinh
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Hvorfor kjører du ikke 1280x720p@60Hz for NTSC-film? Det burde gi bedre bevegelser for video-materiale @60i i det minste.

Jeg har også prøvd 1280x960@60Hz. Jeg er ikke sikker men jeg tror at den ser bedre ut i desktop view enn 1280x720p@60Hz.

Jeg bruker forøvrig en plugin i Mediaportal som sjekker hvilken rate filmen går i, og sender en kommandolinje til powerstrip om å endre til 720@50p eller 720@60p alt ettersom. Jeg har imidlertid ikke fått den til å fungere ved live tv titting, eller å bytte tilbake til 1366x768@66 etter filmen er over. Siden alt er open source tror jeg kanskje dette vil komme etterhvert...

Se forøvrig denne tråden jeg har startet på powerstrip-forumet:
"Videoseven LTV40DA"
http://forums.entech...opic.php?t=3956

Det er bedre å samle slike tekniske spørmål/erfaringer på et engelskspråklig forum siden det er større sjanse for å finne nyttig info da. Dessuten slipper man pris-diskusjoner og kanskje litt newbie-spørsmål?

mvh
Knut

Postad 08 september 2006 - 05:22

.com
  • .com
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Hvorfor kjører du ikke 1280x720p@60Hz for NTSC-film? Det burde gi bedre bevegelser for video-materiale @60i i det minste.

Jeg har også prøvd 1280x960@60Hz. Jeg er ikke sikker men jeg tror at den ser bedre ut i desktop view enn 1280x720p@60Hz.

Jeg bruker forøvrig en plugin i Mediaportal som sjekker hvilken rate filmen går i, og sender en kommandolinje til powerstrip om å endre til 720@50p eller 720@60p alt ettersom. Jeg har imidlertid ikke fått den til å fungere ved live tv titting, eller å bytte tilbake til 1366x768@66 etter filmen er over. Siden alt er open source tror jeg kanskje dette vil komme etterhvert...

Se forøvrig denne tråden jeg har startet på powerstrip-forumet:
"Videoseven LTV40DA"
http://forums.entech...opic.php?t=3956

Det er bedre å samle slike tekniske spørmål/erfaringer på et engelskspråklig forum siden det er større sjanse for å finne nyttig info da. Dessuten slipper man pris-diskusjoner og kanskje litt newbie-spørsmål?

mvh
Knut

<{POST_SNAPBACK}>

Eller så håller vi till här... ett utmärkt forum, går tydligen bra på fler språk oxå <_<

Postad 08 september 2006 - 08:39

kalle173
  • kalle173
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Spelar roll vilket forum...bara problemet löses. <_< Det är en sita admin som hjälper knutinh i det andra forumet och han verkar vara väldigt insatt och har kommit med vinklingar och förslag som definitivt kompletterar tråden här...

Fortsätt gärna i båda..jag står ut med att kolla flera trådar:)

Postad 12 september 2006 - 09:16

kalle173
  • kalle173
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
knutinh! Hur har det gått? Har du fått någon ordning på upplösningarna? Jag läste på det andra forumet också och funderar på hur det gick?

"Nicke Nyfiken"

Postad 14 september 2006 - 16:29

mrfrozen
  • mrfrozen
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Kan ju fråga vad ni har för inställningar på TVn?? Någon som har något som funkar bättre än standard?

Postad 14 september 2006 - 16:46

dostman
  • dostman
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag tycker "naturlig" ger bättre bild än standard.. Lite för hårt ljus annars..

Postad 14 september 2006 - 17:44

andrhall
  • andrhall
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det jag har hört är att man ska va otroligt försiktig med köp av märken som inte har en egen fabrik i hela världen. När dom stora tillverkarna, (Sony, Sharp, Samsung, LG osv) tillverkar skärmar och den inte går helt igenom deras tester så sätter dom ett "annat" namn på tv:n typ Centrum, Anderson etc.. Alltså, det kan va en LG eller samsung men då har den sollats bort i deras tester. Risken ökar för pixel fel o dylikt.. men man kan ju ha tur oxå, allt beror ju på hur mycket deg man vill lägga..

/Andreas

Postad 14 september 2006 - 18:14

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Det jag har hört är att man ska va otroligt försiktig med köp av märken som inte har en egen fabrik i hela världen. När dom stora tillverkarna, (Sony, Sharp, Samsung, LG osv) tillverkar skärmar och den inte går helt igenom deras tester så sätter dom ett "annat" namn på tv:n typ Centrum, Anderson etc.. Alltså, det kan va en LG eller samsung men då har den sollats bort i deras tester. Risken ökar för pixel fel o dylikt.. men man kan ju ha tur oxå, allt beror ju på hur mycket deg man vill lägga..

/Andreas

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså finns det verkligen något bevis för det?
Eller är det som vanligt bara massa rykten och myter som florerar runt?

Postad 14 september 2006 - 18:40

knutinh
  • knutinh
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

/Andreas

<{POST_SNAPBACK}>

Denne skjermen benytter Samsung panel. Det finnes bare 3-4 tilverkere av lcd-tv-paneler i hele verden, så selv mange av de største merkene må kjøpe inn panel fra andre - på samme måte som Dell og Compaq kjøper CPU fra Intel.

Det er slett ikke usannsynlig at panelene sorteres etter pixel-feilsannsynlighet. Altså at de som garantert har færre enn 2 pixelfeil koster mindre enn de som garantert har færre enn 12. Min skjerm har 3 defekte sub-pixler, altså hvor enten rød, grønn eller blå alltid er sort. Jeg greier å se det hvis jeg velger en ensfarget bakgrunnsfarge på desktoppen og setter meg helt inntil skjermen. Ved vanlig bruk er det ikke synlig selv om jeg vet at de er der.

Det er selvsagt ikke like bra panel i en tv til 8999,- (norske) som en til 40.000,- Noe annet ville ha vært utrolig rart.

-k

Postad 16 september 2006 - 10:32

.com
  • .com
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej

Någon som vet hur man kommer in i service-menyn på denna tv....?

Brukar ju finnas på många apparater

Postad 17 september 2006 - 13:09

Unregistered7897dbc8
  • Unregistered7897dbc8
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag undrar hur färgerna är på denna TV? Är de lite halvdassiga eller är de helt okej ?
Har beställt en men funderar fram och tillbaka på att köpa en 37" istället. Det känns ju lite bättre att inte köpa den billigaste på marknaden liksom.

Ni som har denna Tvn, tycker ni det är värt att köpa denna istället för en 37" ?

// Jalle

Postad 17 september 2006 - 18:16

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Jag undrar hur färgerna är på denna TV? Är de lite halvdassiga eller är de helt okej ?
Har beställt en men funderar fram och tillbaka på att köpa en 37" istället. Det känns ju lite bättre att inte köpa den billigaste på marknaden liksom.

Ni som har denna Tvn, tycker ni det är värt att köpa denna istället för en 37" ?

// Jalle

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker själv att färgerna är bra, starka och nyansrika.
Jag är mycket nöjd med tv:n, den presterar bra vid det mesta även om jag inte lyckats få ner Hz:en från datorn till 50Hz, så jag kan se NTSC-filmer utan hack, men det borde gå med rätt dator och kablar, jag testar fortfarande. Hade även tur att helt slippa döda pixlar.

Inga eftersläpningar vid spelande (xbox) eller filmtittande (från dator).
Kör med analog kabel-tv så jag kan tyvärr inte uttala mig om digitaltv-kvalitet, men jag tycker den analoga fungerar, fast då är jag inte så kräsen så.

Postad 18 september 2006 - 06:18

Unregistered7897dbc8
  • Unregistered7897dbc8
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

// Jalle

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker själv att färgerna är bra, starka och nyansrika.
Jag är mycket nöjd med tv:n, den presterar bra vid det mesta även om jag inte lyckats få ner Hz:en från datorn till 50Hz, så jag kan se NTSC-filmer utan hack, men det borde gå med rätt dator och kablar, jag testar fortfarande. Hade även tur att helt slippa döda pixlar.

Inga eftersläpningar vid spelande (xbox) eller filmtittande (från dator).
Kör med analog kabel-tv så jag kan tyvärr inte uttala mig om digitaltv-kvalitet, men jag tycker den analoga fungerar, fast då är jag inte så kräsen så.

<{POST_SNAPBACK}>

Låter ju väldans trevligt. Särskilt eftersom jag i första hand kommer använda tvn till just xbox/xbox360 samt dvd via component ingångarna. Blir nog bara surfandes genom dator -> tv.
Då väntar jag spänt på att mitt paket ska gå iväg frånnetsuperstore.se (har läst att det kan ta sin tid i vissa fall :P)

Postad 18 september 2006 - 11:36

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Låter ju väldans trevligt. Särskilt eftersom jag i första hand kommer använda tvn till just xbox/xbox360 samt dvd via component ingångarna. Blir nog bara surfandes genom dator -> tv.
Då väntar jag spänt på att mitt paket ska gå iväg frånnetsuperstore.se (har läst att det kan ta sin tid i vissa fall :D)

<{POST_SNAPBACK}>

Då kommer du nog inte att bli missnöjd med tv:n, kör själv xbox via komponent, och de få spel som faktiskt skalas upp i 720p blir sjukt läckra att titta på (tex. Amped 2). Och dvd via komponent lär ju bli bra det med tycker jag :P

Hehe, beställde själv min från Komplett, tog tre dagar att få hem den så jag klagar inte <_<

Postad 18 september 2006 - 17:58

Unregistered7897dbc8
  • Unregistered7897dbc8
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hehe ja, jag tänkte att det är nog bäst att köra på Komplett. Så jag avbeställde från netsuperstore och la order på komplett istället. Och 1 timma och 9 minuter senare var paketet på väg. Helt galet snabbt!
Får hoppas den kommer imorrn. Då ska den granskas från topp till tå!

Postad 18 september 2006 - 18:37

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Hehe, avbeställning är ibland ens bästa vän :P
Ja, där fick de verkligen iväg det snabbt! Har du tur får du den kanske imorgon, annars lär det väl senast bli onsdag. Hoppas du blir nöjd!

Postad 20 september 2006 - 09:03

Unregistered7897dbc8
  • Unregistered7897dbc8
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Sådär, tog 1 dag för komplett att få hem tvn till mig, bra service!

Lite om apparaten då: Jag är hittils väldigt nöjd med tvn. Blev ett stoooort lyft från min Centrum 32" CRT tv :P
Provade först med kabeltv från tele2vision: Tycker bilden duger helt klart. Inte på något sätt bra bild. Men inte heller på något sätt dålig bild. Det går helt klart att kolla på. Upplever lite eftersläpningar man har inte hunnit fördjupat mig i om de går att få bort.

Nästa steg var en billig Proson dvd via scart/komponent: Först med scart då, bilden blev väldigt fin. Upplevde lite blödningar i grönt. Men det var bara att ställa ner den gröna färgen lite. (Kan berott på kabeln, en nomane billig scartkabel.)
Sen blev det komponent då. Och då j*vlar! trots att dvdn endast kan ge ut 480p så blev bilden väldigt detaljrik och skarp. Inget att klaga på här inte.

Sen blev det Xbox 1 via polarens MonsterCable Komponentkabel för 800kr: Och att köra XBMC i 720p blev ju helt otroligt bra! Slängde i Sagan om ringen 3 och det vart faktist över förväntan. Väldigt bra färger och fin skärpa.

Det är väl det jag har hunnit med såhär långt. Ska prova med Xbox 360 så fort jag kan. Men jag är säker på att jag inte kommer bli missnöjd.

OBS: Detta är endast min personliga åsikt och jag har ingen direkt vana av LCD tv apparater. Har iofs jämfört den med en Samsung tv som en kompis köpt för 22000 (tror den är nere i 17000 nu). Och där skiljer ju ingenting i skärpan vad jag kan se. Därimot är det lite bättre svärta men det går inte att klaga alls på Videosevens skärpa heller.

OBS2: Har inte hunnit kalibrerat något alls utan bara kört med fördefinierade inställningar

Postad 22 september 2006 - 16:20

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
beställde nyss denna tv på komplett för 9300:-... hoppas att demovaran inte är helt trasig :lol:
Återkommer med bilder m.m!

/anders

Postad 22 september 2006 - 19:15

Unregistered09e8e626
  • Unregistered09e8e626
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag tillhör skaran som är mycket nöjd med denna tv, jag köpte den när den kostade 9,995:- hos komplett o tycker att den helt klart känns prisvärd.

När man tittar på tv genom den analoga mottagaren så är ju inte bilden nånting att hoppa av lycka åt... Men när man matar den genom DVI så är ju klockren.

Polarn köpte häromdagen nån Philips 42" LCD för 24,000:- o jag kan inte se några större skillnader i bildkvalitén när dom båda matas genom DVI/HDMI med samma kabel ifrån samma DVD-spelare, iaf inte skillnader värda att betala 1,5 gånger så mycket för. Men när man kollar igenom den analoga mottagaren så syns klara skillnader till polarens fördel.

Summa summarum: Det här är inte världens bästa LCD tv, långt ifrån. Men chansen finns att den skulle kunna kvala in som en av de mest prisvärda om man enbart tänker på prestandan när den matas genom DVI.

Postad 23 september 2006 - 08:58

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
hur är det med digital mottagning via rgb-scart?

Postad 23 september 2006 - 10:55

kalle173
  • kalle173
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

fakealfons Postat Idag, 09:58

Den är hyffsad (Boxer)...sitter man 2,5-3 meter bort är det bra. Har du möjlighet till komponent-scart så är den nästan ett strå vassare men båda lägen är klart godtagbara. (Det är klart att efter att par HD-klipp via DVI vet man ju vad man skulle vilja ha hela tiden ;) )

Postad 23 september 2006 - 11:12

Unregistered09e8e626
  • Unregistered09e8e626
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

fakealfons Postat Idag, 09:58

Den är hyffsad (Boxer)...sitter man 2,5-3 meter bort är det bra. Har du möjlighet till komponent-scart så är den nästan ett strå vassare men båda lägen är klart godtagbara. (Det är klart att efter att par HD-klipp via DVI vet man ju vad man skulle vilja ha hela tiden ;) )

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror det ligger mycket i det du säger, egentligen är inte bilden så väldigt dålig, men man jämnför med de HD källor man tittat på genom DVI... o då ser ju allt annat rent skit ut.

Postad 24 september 2006 - 10:31

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Så scart->komponent är värt pengarna? Kablarna kostar väl från 600-900:- men är väl beroende på hur kräsen man är.. eller? ;)

Postad 24 september 2006 - 11:51

Unregistered09e8e626
  • Unregistered09e8e626
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Så scart->komponent är värt pengarna? Kablarna kostar väl från 600-900:- men är väl beroende på hur kräsen man är.. eller? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Finns väll inget som är så sunkigt som gammal scart? Det blir en ordentlig skillnad om du går upp till komponent... Men varför inte ta steget fullt ut o köra digitalt in i DVI ?

Postad 24 september 2006 - 13:02

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Finns väll inget som är så sunkigt som gammal scart? Det blir en ordentlig skillnad om du går upp till komponent... Men varför inte ta steget fullt ut o köra digitalt in i DVI ?

<{POST_SNAPBACK}>

Håller nog med. Ser egentligen ingen anledning till att använda scart längre, komponent ger bättre bild och när komponentuttagen på tv:n tar slut finns det komoponent-omkopplare att köpa :D

Postad 24 september 2006 - 13:11

kalle173
  • kalle173
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Så scart->komponent är värt pengarna? Kablarna kostar väl från 600-900:- men är väl beroende på hur kräsen man är.. eller? 

Köpte en 2m från Kjell&Kompani som jag är väldigt nöjd med...kostade 179:-. Jag försökte hitta den för att länka men det verkar som de slutat med den, verkade bara ha "snören" nu!

QUOTE(Kasken @ Sep 24 2006, 12:51 )
QUOTE(fakealfons @ Sep 24 2006, 11:31 )
Så scart->komponent är värt pengarna? Kablarna kostar väl från 600-900:- men är väl beroende på hur kräsen man är.. eller?

Håller nog med. Ser egentligen ingen anledning till att använda scart längre, komponent ger bättre bild och när komponentuttagen på tv:n tar slut finns det komoponent-omkopplare att köpa

Finns faktiskt en anledning som jag ser det...Dreambox! Den har en scart som den klarar att lämna YUV/YbPrBr på

Postad 24 september 2006 - 13:19

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
DVI får det bli från datorn, sedan komponent från dvdn.. hittade denna, borde väl funka:
http://www.kjell.com...1360000,1440000
Om nu boxen klarar att skicka via den såklart..

Postad 24 september 2006 - 16:46

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

DVI får det bli från datorn, sedan komponent från dvdn.. hittade denna, borde väl funka:

<{POST_SNAPBACK}>

vafan, det finns kablar och adaptrar till allt nu för tiden ju :D
Jag vill ha en antennsladd>DVI :P

Postad 24 september 2006 - 18:16

Unregistered09e8e626
  • Unregistered09e8e626
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

vafan, det finns kablar och adaptrar till allt nu för tiden ju :D
Jag vill ha en antennsladd>DVI :P

<{POST_SNAPBACK}>

O sen klagomåls avdelningen som snabbnummer när man till sin stora förvåning inte får bättre bild lik förbenat :D

Postad 26 september 2006 - 21:17

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
hm, jaja pojkar.. nu har jag fått tvn iaf :blink:
Har dock lite problem att få in en bra upplösning via DVI. Jag får bild och den rapporterar 1366x768@66 under boot, väl inne i windows byter den till senast använda upplösning. Försöker jag byta till 1366... så blir den svart.. och säger "Out of range". Försöker jag lägga till en upplösning i nVidias egna såfår jag felmedelande om att det inte går :huh:
Jag kan ju testa att köra komponent ut från kortet.. men är det "sämre" än dvi? Jag kan även testa att köra DVI->VGA adapter, kanske funkar bättre?

Postad 27 september 2006 - 06:58

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

hm, jaja pojkar.. nu har jag fått tvn iaf :blink:
Har dock lite problem att få in en bra upplösning via DVI. Jag får bild och den rapporterar 1366x768@66 under boot, väl inne i windows byter den till senast använda upplösning. Försöker jag byta till 1366... så blir den svart.. och säger "Out of range". Försöker jag lägga till en upplösning i nVidias egna såfår jag felmedelande om att det inte går :huh:
Jag kan ju testa att köra komponent ut från kortet.. men är det "sämre" än dvi? Jag kan även testa att köra DVI->VGA adapter, kanske funkar bättre?

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror mycket på vilka drivrutiner man har har jag märkt. Testade med ett par äldre till mitt ATI kort och vips så fick jag in 1366x768@66 utan problem. Men med de jag har nu så får jag desvärre bara in 1360x768@60, vilket egentligen är bättre eftersom filmer spelas utan hack vid 60Hz. (Varför jag använder andra drivrutiner är för att de fungerar bättre till spel).

Det skulle vara mycket intressant att se om du fick ordning på bilden med en DVI-VGA adapter och sedan VGA-sladd till tv:n. Jag har själv varit i tankar att provat detta, men det har inte blivit av eftersom jag inte fått tag på någon VGA-kabel och är lite för fattig för att köpa en bara för att testa för tillfället :unsure:

Postad 27 september 2006 - 15:07

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
VGA var inge bra.. dock kunde jag välja och vraka bland upplösningarna, nu med DVI kan jag knappt lägga till det som jag själv vill.. ganska irriterande! Ska försöka lite till...

Postad 27 september 2006 - 18:21

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

VGA var inge bra.. dock kunde jag välja och vraka bland upplösningarna, nu med DVI kan jag knappt lägga till det som jag själv vill.. ganska irriterande! Ska försöka lite till...

<{POST_SNAPBACK}>

En fråga till angående VGA. Fick du till någon upplösning i 50Hz? Har försökt med detta men lyckas inte genom DVI. Anledningen är att jag vill kunna spela upp NTSC-filmer utan hack.

Postad 28 september 2006 - 15:41

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
tveksamt om jag testade just 50Hz, men som sagt.. kunde välja och vraka mellan massor.
Har beställt mig en Transgear 700 och får se om tvn kanske gillar den mer än min dator :)

Postad 28 september 2006 - 17:41

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
föresten, någon som testat ett väggfäste till den här tv?

Postad 29 september 2006 - 11:35

Cerno
  • Cerno
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

hm, jaja pojkar.. nu har jag fått tvn iaf :P
Har dock lite problem att få in en bra upplösning via DVI. Jag får bild och den rapporterar 1366x768@66 under boot, väl inne i windows byter den till senast använda upplösning. Försöker jag byta till 1366... så blir den svart.. och säger "Out of range". Försöker jag lägga till en upplösning i nVidias egna såfår jag felmedelande om att det inte går :P

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror mycket på vilka drivrutiner man har har jag märkt. Testade med ett par äldre till mitt ATI kort och vips så fick jag in 1366x768@66 utan problem. Men med de jag har nu så får jag desvärre bara in 1360x768@60, vilket egentligen är bättre eftersom filmer spelas utan hack vid 60Hz. (Varför jag använder andra drivrutiner är för att de fungerar bättre till spel).

Det skulle vara mycket intressant att se om du fick ordning på bilden med en DVI-VGA adapter och sedan VGA-sladd till tv:n. Jag har själv varit i tankar att provat detta, men det har inte blivit av eftersom jag inte fått tag på någon VGA-kabel och är lite för fattig för att köpa en bara för att testa för tillfället ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du för inställningar/drivisar för att köra 60Hz (DVI)?

Redigerat av Cerno, 29 september 2006 - 11:36.

Postad 29 september 2006 - 17:06

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Har kommit på en sak, kan det vara min kabel som ställer till det?
Hittade denna "guide" på dustin, märkte att jag kör en DVI-D "Singlelink", här är länken:
http://www.dustin.se...aspx?PageID=731

vad kör ni som har 1366x768 med för kabel?

/anders

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.