* Officiell tråd - D-link Dir-655 *
1307 svar till detta ämne
Postad 12 oktober 2008 - 17:51
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
En 10-20 enheter skall inte vara problem vad gäller routern, men du kanske fyller upp bandbredden över draft.n/.g.
855:an har jfr 655 förutom fet display (som verkar reta upp många.. jag gillar den..) snabbare WAN-interface och annat chipset för WLAN iom att den även stödjer 5Ghz-bandet. Om man har andra enheter som stödjer 5GHz (exvis htpc, många nya bärbara) så kan man dela upp trafiken så att surfmaskinerna kör vanliga 2.4 GHz och htpc 5 GHz, båda i full draft.n-hastighet utan att störa varandra.
Jag har precis beställt ett
till min htpc, de har varit restade hur länge som helst. Vi får se om nåra veckor hur bra det funkar när jag kört htpc:en varm  Om kortet nu dyker upp i veckan.. har väntat länge som sagt...
Din 655:a lär räcka väldigt bra så länge maskinerna inte fyller bandbredden i det trådlösa, om så är fallet får du kika på antingen en 855 eller nya 825 som också har dual band och väl kommer till Sverige inom kort.
Redigerat av maxxess, 12 oktober 2008 - 17:55.
Postad 13 oktober 2008 - 06:13
pewi78
-
pewi78
-
Forumräv
-
-
730 inlägg
Tack allesammman som svarat på min fråga:)
//Peter
Postad 14 oktober 2008 - 19:59
swedan
-
swedan
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Men varför ska man uppdatera via usb...?? Måste väl vara enklare att göra det direkt över nätverket..
Mer tänkt om man inte får tillgång till internet utan att ha uppdaterat FirmWare på routern så måste ju detta lösas...
Okey..
Med andra ord hade M3 rejält fel...klantigt..
Sent, javisst, men ändå: Det var jag som testade routern för M3s räkning. Och nu har D-Link äntligen uppgraderat firmwaren med stöd för SharePort: http://www.dlink.com/products/?pid=530. "Includes SharePort™ technology* for Sharing USB Devices like Printers and Storage over Your Network" Läs pressmeddelandet from 1 oktober, som annonserar den nya uppdateringen med stöd för SharePort här: http://www.dlink.com...ss/pr/?prid=442Alltså: Har du en DIR-655 (DIR-855 m fl) så har du nu möjlighet att dela ut en usb-hårddisk eller dylikt via den inbyggda usb-porten. M3 är aldrig klantiga...
Postad 14 oktober 2008 - 21:14
pewi78
-
pewi78
-
Forumräv
-
-
730 inlägg
Sent, javisst, men ändå: Det var jag som testade routern för M3s räkning. Och nu har D-Link äntligen uppgraderat firmwaren med stöd för SharePort: http://www.dlink.com/products/?pid=530.
"Includes SharePort™ technology* for Sharing USB Devices like Printers and Storage over Your Network"
Läs pressmeddelandet from 1 oktober, som annonserar den nya uppdateringen med stöd för SharePort här: http://www.dlink.com...ss/pr/?prid=442
Alltså: Har du en DIR-655 (DIR-855 m fl) så har du nu möjlighet att dela ut en usb-hårddisk eller dylikt via den inbyggda usb-porten.
M3 är aldrig klantiga... 
Verkar ju väldigt smart, får bli en såda imorgon;) //Peter
Redigerat av pewi78, 14 oktober 2008 - 21:14.
Postad 14 oktober 2008 - 21:19
Aeroaero
-
Aeroaero
-
Användare
-
-
115 inlägg
Är det riskfritt att installera den amerikanska FW?
Är det inte något speciellt med kanalerna i USA?
//Magnus
Redigerat av Aeroaero, 14 oktober 2008 - 21:20.
Postad 14 oktober 2008 - 22:16
KungWaz
-
KungWaz
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Är det riskfritt att installera den amerikanska FW? Är det inte något speciellt med kanalerna i USA?
//Magnus
Risken man tar är att garantin kan försvinna enligt D-Link, men vet ej om de kan se att man haft US versionen installerad. Har inte haft några problem med wi-fi och jag antar att det är de frekvenserna som skulle vara annorlunda, någon annan som är mer tekniskt inriktad kan kanske svara på den biten. *Edit: Efter en snabb efterforskning verkar det som så att US har channel 1-11 medan EU har 1-13, jag kan välja 1-13 i min router med FW 1.21 (US), så vet inte riktigt om det är någon skillnad... // Daniel
Redigerat av KungWaz, 14 oktober 2008 - 22:42.
Postad 14 oktober 2008 - 22:28
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Hej,
Jag köpte dir-655 för några veckor sedan för att kunna köra trådlöst närverk med min bärbara dator. Från början fungerade allt som en dröm. Att surfa blixtsnabbt och jag fick maxad bandbredd på bredbandskollen. För en vecka sedan började dock nätverket strula. Jag tappar signal och uppkoppling väldigt ofta till routern och när jag testar uppkoppling så kan jag få allt ifrån 0,1 - 24 mbit/s. Det är dock sällan som det ger max nu. Jag har ett intel wifi link 5100 i datorn och jag har läst att dessa kan strula men det verkar mer som om det är routern som är problemet. Kan man kontrollera på något sätt vad som är orsaken? Oavsett om det är routern eller nätverkskortet som är orsaken så skall det bytas tilll något bättre för så här skall det inte vara. Jag har försökt ändra inställningar i routern men de har bara hjälp till en stund och sedan har det börjat strula igen. Jag kör med dessa inställningar för tillfället:
auto channel scan: på
802.11 mode: mixed n och g
channel width: auto 20/40
security mode: wpa-personal
wpa mode: wpa2 only
cipher type: aes
update interval: 3600
Snälla hjälp mig. Lämna lite tips, vad som helst. Detta är ohållbart
Postad 14 oktober 2008 - 22:46
KungWaz
-
KungWaz
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag kör med exakt samma inställningar och för mig håller uppkopplingen. Svårt att säga vad som är fel, men bör ju vara routern som spökar. Jag har Intel 2915ABG på min laptop.
*Edit: Vilken FW kör du med tompa39 ? Jag hade problem med min router innan jag bytte till FW 1.21 (US) sedan bytet har allt funkat klockrent. En annan sak jag sett är att många säger att man skall välja channel 10 i stället för auto.
// Daniel
Redigerat av KungWaz, 14 oktober 2008 - 22:57.
Postad 14 oktober 2008 - 23:03
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Jag kör med exakt samma inställningar och för mig håller uppkopplingen. Svårt att säga vad som är fel, men bör ju vara routern som spökar. Jag har Intel 2915ABG på min laptop.
*Edit: Vilken FW kör du med tompa39 ? Jag hade problem med min router innan jag bytte till FW 1.21 (US) sedan bytet har allt funkat klockrent. En annan sak jag sett är att många säger att man skall välja channel 10 i stället för auto.
// Daniel
Jag kör med 1.11EU. Vad skall jag tänka på om jag skall byta till us ver? En sak som jag kom att tänka på var att jag inte hade några problem när ip-telefonin var urkopplad (tror iaf inte den var inkopplad då). Undrar om den på något sätt kan störa routern. Har hursomhelst kopplat ut den nu för att testa. Har iofs svårt att tro att det skulle bero på den. Edit: Jag tappar aldrig signalen till min router. Går jag in på trådlösa nätverk när den tappar uppkopplingen så är mitt nätverk med där och har en utmärkt signal.
Redigerat av Unregistered9dabb6f4, 14 oktober 2008 - 23:05.
Postad 15 oktober 2008 - 06:41
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Edit: Jag tappar aldrig signalen till min router. Går jag in på trådlösa nätverk när den tappar uppkopplingen så är mitt nätverk med där och har en utmärkt signal.
En bra början är att kika i loggen till din router.. (slå av warnings så blir det lättare att läsa, och en syslogserver som Kiwi (gratis) gör det ännu lättare att följa upp). Intel släppte nytt driverpaket i förra veckan, kolla deras sajt.
Redigerat av maxxess, 15 oktober 2008 - 06:41.
Postad 15 oktober 2008 - 07:18
anteh
-
anteh
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Hej,
Jag köpte dir-655 för några veckor sedan för att kunna köra trådlöst närverk med min bärbara dator. Från början fungerade allt som en dröm. Att surfa blixtsnabbt och jag fick maxad bandbredd på bredbandskollen. För en vecka sedan började dock nätverket strula. Jag tappar signal och uppkoppling väldigt ofta till routern och när jag testar uppkoppling så kan jag få allt ifrån 0,1 - 24 mbit/s. Det är dock sällan som det ger max nu. Jag har ett intel wifi link 5100 i datorn och jag har läst att dessa kan strula men det verkar mer som om det är routern som är problemet. Kan man kontrollera på något sätt vad som är orsaken? Oavsett om det är routern eller nätverkskortet som är orsaken så skall det bytas tilll något bättre för så här skall det inte vara. Jag har försökt ändra inställningar i routern men de har bara hjälp till en stund och sedan har det börjat strula igen. Jag kör med dessa inställningar för tillfället:
auto channel scan: på 802.11 mode: mixed n och g channel width: auto 20/40 security mode: wpa-personal wpa mode: wpa2 only cipher type: aes update interval: 3600
Snälla hjälp mig. Lämna lite tips, vad som helst. Detta är ohållbart 
En tips som hjälpte mig är att välja en fast kanal, ej auto. Använd ett gratisprogram som netsumbler för att se vilka trådlösa nätverk som finns ino räckhåll och vilken kanal de sänder på. Välj sedan en icka överlappande kanal för din router. http://www.netstumbler.com/downloads/Lycka till! /a
Postad 15 oktober 2008 - 08:25
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
En bra början är att kika i loggen till din router.. (slå av warnings så blir det lättare att läsa, och en syslogserver som Kiwi (gratis) gör det ännu lättare att följa upp).
Intel släppte nytt driverpaket i förra veckan, kolla deras sajt.
Jag har redan testa uppgradera till den, men den kortet uppfattade det redan som att den drivrutinen var installerad.
Postad 15 oktober 2008 - 09:28
KungWaz
-
KungWaz
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag kör med 1.11EU. Vad skall jag tänka på om jag skall byta till us ver?
En sak som jag kom att tänka på var att jag inte hade några problem när ip-telefonin var urkopplad (tror iaf inte den var inkopplad då). Undrar om den på något sätt kan störa routern. Har hursomhelst kopplat ut den nu för att testa. Har iofs svårt att tro att det skulle bero på den.
Edit: Jag tappar aldrig signalen till min router. Går jag in på trådlösa nätverk när den tappar uppkopplingen så är mitt nätverk med där och har en utmärkt signal.
*För bytet behöver du ej tänka något utom det som står på D-Link's hemsida angående garanti (men tror du kan tanka tillbaka 1.11EU igen så märks det inte att man bytt), du kan spara ner de inställningarna du har nu så du kan ladda upp dem efter du bytt FW (men kanske är bra i ditt fall att börja om clean). *Jag har IP-telefoni inkopplat till mitt ADSL-modem som ligger innan routern. *Hade samma sak som du nämner ovan med signalen, den fanns där men disconnecta ofta. // Daniel
Postad 15 oktober 2008 - 13:06
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
*För bytet behöver du ej tänka något utom det som står på D-Link's hemsida angående garanti (men tror du kan tanka tillbaka 1.11EU igen så märks det inte att man bytt), du kan spara ner de inställningarna du har nu så du kan ladda upp dem efter du bytt FW (men kanske är bra i ditt fall att börja om clean). *Jag har IP-telefoni inkopplat till mitt ADSL-modem som ligger innan routern. *Hade samma sak som du nämner ovan med signalen, den fanns där men disconnecta ofta.
// Daniel
Jag har uppgraderat och jag märker redan att det fungerar bättre och är mer stabilt. När det gäller kanal så har jag för tillfället valt kanal 5 eftersom kanal 10 gav mig mycket sämre hastighet. Har fått 26.8 ner och 10.4 upp nu på bredbandskollen. Det är inte dåligt med 24/10  En tips som hjälpte mig är att välja en fast kanal, ej auto. Använd ett gratisprogram som netsumbler för att se vilka trådlösa nätverk som finns ino räckhåll och vilken kanal de sänder på. Välj sedan en icka överlappande kanal för din router. http://www.netstumbler.com/downloads/ Lycka till! /a
Fick inte det att fungera, exakt hur skall man göra? Finns det något annat att testa med?
Postad 15 oktober 2008 - 14:23
d97jro
-
d97jro
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Detta hjälper inte med hur man ska göra, men det handlar om D-Link. För något år sedan hade vi så mycket problem med olika D-Link-produkter att jag i en av de många kontakterna med deras tekniska support förtvivlat frågade om de hade någon produkt som faktiskt fungerade. Och de svarade "eh ... ... nej...". Aldrig, aldrig D-Link någonsin för min del.
Postad 15 oktober 2008 - 16:13
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Jag har redan testa uppgradera till den, men den kortet uppfattade det redan som att den drivrutinen var installerad.
Tog du ned hela paketet med Intels utility också? För 5100 släpptes det alltså för exakt 7 dagar sedan, så om du inte uppdaterat de senaste dagarna så verkar det skumt. Nu är det ju inte säkert att drivern hjälper, men jag har på jobbet sett att denna version av Intels utility fungerar betydligt bättre än den som släpptes vid årsskiftet.
Postad 15 oktober 2008 - 16:20
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Tog du ned hela paketet med Intels utility också? För 5100 släpptes det alltså för exakt 7 dagar sedan, så om du inte uppdaterat de senaste dagarna så verkar det skumt.
Nu är det ju inte säkert att drivern hjälper, men jag har på jobbet sett att denna version av Intels utility fungerar betydligt bättre än den som släpptes vid årsskiftet.
Jag kör med vista 64-bitars och inte xp  Edit: Jag hittade den. Grejen är den att jag försökte uppdatera via toshibas hemsida för några dagar sedan och då stod det att jag redan hade den drivrutinen installerad. När jag körde direkt via intel så fungerade det dock. Det är säkert toshiba som har glömt att uppdatera länken eller något.
Redigerat av Unregistered9dabb6f4, 15 oktober 2008 - 16:29.
Postad 16 oktober 2008 - 10:38
gost
-
gost
-
Användare
-
-
129 inlägg
Är det någon som fått till detta med "Received Deauthentication"? Jag får det hela tiden med min DIR-655 firmware 1.20EU.
Jag har testa att köra med WPA2 only och EAS, men då kan jag inte ansluta med en av mina bärbara datorer.
Vad skall jag köra med på klienterna, WPA eller WPS/PSK samt AES?
Nu såg jag ett fel. På en av mina bärbara har jag möjlighet att välja WPA2 men inte på den andra. Går det att installera det?
Postad 16 oktober 2008 - 18:57
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Hej, behöver oxå lite hjälp.
Hur ändrar jag min nätverksnyckel på Dir-655?
Loggar in på routern men lyckas inte hitta det. "Det första man blir blind på"
Fick med ett %-tecken i nyckeln och vet inte hur jag anger det i min TVIX.
Mycket tacksam för hjälp.
Postad 16 oktober 2008 - 22:57
KungWaz
-
KungWaz
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Byta nätverksnyckel:
Setup -> Wireless settings -> Manual Wireless Network Setup, sedan har du det längst ner på den sidan.
// Daniel
Postad 17 oktober 2008 - 12:54
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Sedan jag bytte till US firmware och startade om allting (lät det vara avstängt i 1 timme) så har det fungerat så ***** bra. Jag får byta kanal ibland för att få ut absolut max bandbredd, men det går fort. Ligger på 27/11mbit i princip fastän jag bara har 24/10mbit. Nånting som även fungerar mycket bättre nu är iptelefonin. Innan kunde jag inte starta om bredbandsroutern eller min dlink eftersom det resulterade i att iptelefonin slutade fungera. Nu med nya firmwaren så fungerar det klockrent även om jag startar om någon av routrarna.
Tack för tipsen.
Postad 17 oktober 2008 - 13:09
Unregistereda89ff204
-
Unregistereda89ff204
-
Rookie
-
3 inlägg
Hallå.
Vad gör jag för fel när jag inte kommer åt min FTP server externt. Internt fungerar det perfekt.
Under Virtual servers har jag satt: FTP - IP till server internt - port 21 -. Är det på fler ställen som jag ska ändra?
Tack
/Niklas
Postad 17 oktober 2008 - 17:09
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Bara jag som kör med 1.21? Har ju funnits ett tag nu, globalt.
Postad 17 oktober 2008 - 17:11
Kanelen
-
Kanelen
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Min router har inte rapporterat att den versionen finns än iaf. Den hittade dock v. 1.20 igår, som jag flashade med.
Postad 17 oktober 2008 - 17:22
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Min router har inte rapporterat att den versionen finns än iaf. Den hittade dock v. 1.20 igår, som jag flashade med.
Här finns den i alla fall ftp://ftp.dlink.com/Gateway/dir655/Firmwa...irmware_121.zip
Postad 17 oktober 2008 - 17:25
Kanelen
-
Kanelen
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Postad 17 oktober 2008 - 18:18
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Är den verkligen en EU-version?
Ingen aning, var den senaste bara när jag sökte efter nya i routern. Nu funkar det med sharepoint och allt. Mycket trevligt!
Postad 17 oktober 2008 - 22:47
pewi78
-
pewi78
-
Forumräv
-
-
730 inlägg
Min hittar bara 1,20EU?!?!?!?! Ingen aning, var den senaste bara när jag sökte efter nya i routern. Nu funkar det med sharepoint och allt. Mycket trevligt!
Sharepoint är det attusb porten fungerar som "delningsport??? till ex. usb Hdd??
Postad 17 oktober 2008 - 23:11
Rille_lkp
-
Rille_lkp
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Min hittar 1.21B08 när jag söker från routern. Har 1.11EU installerad nu. Kan ju inte vara några problem med garantin när den finns att ladda ner från routern?
Postad 17 oktober 2008 - 23:24
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Sharepoint är det attusb porten fungerar som "delningsport??? till ex. usb Hdd??
Yes, om jag fattar det rätt kan man även hänga på en usb-hubb med flera saker. Kan köra skrivare och allt annat usb, till och med ett usb 3G modem om man inte har tillgång till någon fast lina, eller inte vill skaffa något sådant abbonemang. Very smidigt. Hoppas på en ftp funktion i nästa firmware, bara att hänga på ett stor usb-minne eller en disk, sen kan man ju ladda upp lite saker när man är på semester eller liknande.
Redigerat av Martin, 17 oktober 2008 - 23:26.
Postad 18 oktober 2008 - 10:01
KungWaz
-
KungWaz
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag har testat share point grejjan med min WD Book (500GB). Funkar klockrent! man kan dock endast använda den från en dator i taget på nätverket. Så har man en extern disk är det bra att uppdatera till senaste FW'n.
// Daniel
Postad 21 oktober 2008 - 19:44
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Jag har en USB-disk kopplad till routern (SharePort) nu och det funkar bra. Men någon som vet om det går att ansluta flera diskar via en USB-hub till routern?
Jag kör firmware 1.21US
Postad 22 oktober 2008 - 21:06
slackie
-
slackie
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Hmm, min fungerar inte efter uppdateringen nu - startar bara om. Utan WAN inkopplad startar den upp och delar ut IP-adress men man kommer inte åt den...
Tips på hur man kan få igång den?
EDIT: LÖSTE SIG, hard-reset med penna löste problemet.
Redigerat av slackie, 23 oktober 2008 - 22:00.
Postad 23 oktober 2008 - 06:37
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Jag har en USB-disk kopplad till routern (SharePort) nu och det funkar bra.
Får nog ta tillbaka lite av det där påståendet. Efter lite testande verkar SharePort vansinnigt opålitligt. Lite av ett lotteri om disken hittas efter man startat om datorn. Sen om man har flera datorer får man först "disconnecta" disken från ena datorn innan man kan gå till andra datorn och "connecta". Inte direkt användarvänligt.
Postad 26 oktober 2008 - 12:17
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Synd inte sharepoint finns till 635:an 
Kan man koppla in en skrivare också?
Postad 26 oktober 2008 - 12:44
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Att koppla in en skrivare in i routen är inga problem. Om det var det som var frågan.
Postad 07 november 2008 - 20:13
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
hmm, uppdaterade till 1.21. jag kunde logga in på admin sidan och byta lösenord. sen boota den om. efter jag loggat in på adminsidan så kan jag inte spara några inställningar alls  . nedgradera går inte heller. den går igenom processon ok men när den startar om så är det fortfarande 1.21. fanken!
Edit: hard reset på dlinken. sen gick det att nedgradera. uppdaterade via admnsidan till 1.20. nu kan jag spara igen
Redigerat av discomega, 07 november 2008 - 20:31.
Postad 09 november 2008 - 10:55
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1 363 inlägg
Jag köpte mig en 655 igår, men har redan problem!
När jag ska stoppa in kablarna så kommer jag inte förbi punkten:
"Anslut en nätverkskabel från porten Internet till Ethernet porten på ditt modem."
När jag klickar på nästa så klagar den bara på att:
"Internetkabeln är inte korrekt ansluten. Kontrollera kabelanslutningen"!
Har kopplat exakt likadant som med min gamla router, och då fungerade det kalas
Jättetacksam för snabb hjälp..
-Kan det vara så att jag måste göra några inställningar innan jag kör igång Click'n Connect?
Redigerat av Mahti, 09 november 2008 - 10:58.
Postad 09 november 2008 - 11:32
Unregisteredbae06969
-
Unregisteredbae06969
-
Veteran
-
-
1 862 inlägg
När jag ska stoppa in kablarna så kommer jag inte förbi punkten: "Anslut en nätverkskabel från porten Internet till Ethernet porten på ditt modem."
När jag klickar på nästa så klagar den bara på att: "Internetkabeln är inte korrekt ansluten. Kontrollera kabelanslutningen"!
-Kan det vara så att jag måste göra några inställningar innan jag kör igång Click'n Connect?
Kan du logga in på routern:? http://192.168.0.1 ?? Har du provat att köra en reset utav routern?
Postad 10 november 2008 - 19:46
FocusST
-
FocusST
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Jaha, så var de min tur att få bekymmer.
Just nu har jag god lust att kasta iväg skiten genom fönstret.
Kom hem från jobbet idag (ingen dator igång), sätter på datorn, jordgloben kommer som vanligt på uppkopplingsikonen och sen ett kryss...
jaha, avvaktade ett tag, varningssymbol kommer, jordgloben dyker upp, och sedan kryss.
Och så fortsatte den.
Det visar sig att routern har fått spader, den rebootar HELA tiden.
Jag har dragit ut strömkabeln, gjort en hardreset (det är inte lätt när den startar om var 10-sekund) och jag hinner vara inne i web-gränssnittet i ca 5 sek, sen får jag upp ett felmeddelande som säger att det inte finns någon kontakt.
Och det trevliga är att i handboken står det att D-link supporten har öppet vardagar 8-20.
När man ringer visar de sig att det är 8-17
Så, någon vänlig själ som har någon aning om vad man kan göra!?
Postad 10 november 2008 - 20:53
TommyGun
-
TommyGun
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
När jag ska stoppa in kablarna så kommer jag inte förbi punkten: "Anslut en nätverkskabel från porten Internet till Ethernet porten på ditt modem."
När jag klickar på nästa så klagar den bara på att: "Internetkabeln är inte korrekt ansluten. Kontrollera kabelanslutningen"!
Jag ficksamma svar då jag installerade min för en vecka sedan. Jag hoppade helt enkelt över att installera från cd-skivan utan lade upp allt manueelt.
Postad 13 november 2008 - 18:21
Monsterno1
-
Monsterno1
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har grymma svårigheter att streama film eller ljud med min dir-655. Kan inte heler spela poker då det hakar upp sig hela tiden. Jag har öppnar de portar som rekomenderades av pokersidan. Jag börjar tro att det är någon inställning i datorn. Blir galen :s
Jag använder också ett DWA140 för tillfället.
Om jag laddar ner något så startar den i normal hastighet men efter ett tag minskar den eftersom. När jag streamar så hakar den upp sig som om den tappar kontakten.
Redigerat av Monsterno1, 13 november 2008 - 19:18.
Postad 24 november 2008 - 14:21
kaahbonk
-
kaahbonk
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Ett tips. Kom ihåg att slå på Netbios på den här routern (Enable NetBIOS over TCP/IP) om ni tänkt använda den tillsammans med en Windows Home Server burk (typ HP Mediasmart EX470)
Postad 24 november 2008 - 15:12
Unregisteredbae06969
-
Unregisteredbae06969
-
Veteran
-
-
1 862 inlägg
Jag har grymma svårigheter att streama film eller ljud med min dir-655. Kan inte heler spela poker då det hakar upp sig hela tiden. Jag har öppnar de portar som rekomenderades av pokersidan. Jag börjar tro att det är någon inställning i datorn. Blir galen :s Jag använder också ett DWA140 för tillfället.
Om jag laddar ner något så startar den i normal hastighet men efter ett tag minskar den eftersom. När jag streamar så hakar den upp sig som om den tappar kontakten.
Beror nog på USB-stickan som tappar kontakten..
Postad 24 november 2008 - 17:11
Unregistered99322caa
-
Unregistered99322caa
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Jag ser om man har 100 Mbit/s nerlänk med Bredbandsbolaget och inte tänker använda mer än EN dator i hemmet kan man ju lika gärna koppla datorn direkt in i BB's väggjack med Ethernetkabel så får man 97 Mbit/s ut i effektiv kapacitet (mätt med Bredbandskollen).
Vad jag förstår kommer man aldrig över ca 50 Mbit/s i verklig fart med en DIR-655 över luften till en laptop med snabbast möjliga WLAN-adapter (DWA-140) ? Är det korrekt att man får acceptera en halvering av bandbredden i det fallet om man vill ha trådlöst ? Det är inte så många som berättar vilka faktiska hastigheter de får men av diverse tester har jag hittat på nätet verkar det bli ungefär en halvering av 100 Mbit/s på snabbt Wifi.
Nyttan i övrigt med en DIR-655 är väl att den inte begränsar hastigheten om man vill koppla in mer än en dator med kabel.
Och att den är brandvägg.
Redigerat av Unregistered99322caa, 24 november 2008 - 17:13.
Postad 29 november 2008 - 23:02
Monsterno1
-
Monsterno1
-
Rookie
-
2 inlägg
Beror nog på USB-stickan som tappar kontakten..
Ok bör jag reklamera den eller ska jag helt enkelt köpa ett express card som DWA-643?
Postad 30 november 2008 - 00:26
Unregisteredbae06969
-
Unregisteredbae06969
-
Veteran
-
-
1 862 inlägg
Jag hade köpt ett DWA-643. mer pålitligt än en USB-sticka. Jag har en i princip helt ny DWA-643 om du vill köpa.
Kan släppa den för 400kr inkl frakt.
Postad 04 december 2008 - 13:35
splitfile
-
splitfile
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej!
När jag startar om min DIR-655 (1.11EU) så får den alltid ny IP adress från Bredbandsbolaget. Min förra router, Netgear wnr854T, kunde man starta om utan att den fick ny IP adress.
Kan man lösa detta på något sätt?
/M
Postad 04 december 2008 - 13:40
allstars
-
allstars
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Jag ser om man har 100 Mbit/s nerlänk med Bredbandsbolaget och inte tänker använda mer än EN dator i hemmet kan man ju lika gärna koppla datorn direkt in i BB's väggjack med Ethernetkabel så får man 97 Mbit/s ut i effektiv kapacitet (mätt med Bredbandskollen).
Vad jag förstår kommer man aldrig över ca 50 Mbit/s i verklig fart med en DIR-655 över luften till en laptop med snabbast möjliga WLAN-adapter (DWA-140) ? Är det korrekt att man får acceptera en halvering av bandbredden i det fallet om man vill ha trådlöst ? Det är inte så många som berättar vilka faktiska hastigheter de får men av diverse tester har jag hittat på nätet verkar det bli ungefär en halvering av 100 Mbit/s på snabbt Wifi.
Nyttan i övrigt med en DIR-655 är väl att den inte begränsar hastigheten om man vill koppla in mer än en dator med kabel. Och att den är brandvägg.
Har man bara en dator så behöver man, som du säger, inte en router utan kör med fördel utan för att slippa förminskning av bandbredden. Gigabit router vid 100Mbit/s uppkoppling är att föredra vid delad uppkoppling. Trådlöst kan man i nuläget inte komma upp i samma bandbredd som man får in (teorin kanske men inte i praktiken) då paket kan försvinna i luften bara så där.
Postad 04 december 2008 - 17:00
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Nyttan i övrigt med en DIR-655 är väl att den inte begränsar hastigheten om man vill koppla in mer än en dator med kabel. Och att den är brandvägg.
Med en N wlan-adapter bör du komma upp mer än 50Mbps då DIR-655:an ska klara av att hantera mkt mer än så över wlan'et.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|