Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TF5700PVRt - Rapportera fel/önskade funktioner

532 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 April 2008 - 08:57

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Japps..Kjell, du får nu lägga in taps igen.... :) , men My Stuff med flera kommer med stor sannolikhet göra din box buggig och hänga sig lite då och då. Ska nu dra iväg ett mail till TF efter din test och rapport och även lämna in felrapport om fjärrkontrollfunktionen i menyer, även om jag (ta i trä) inte har det problemet alls. Testa i dag igen, men min fjärr funkar klockrent.
Vad gäller dina inspelningar och missade slut, har jag en ganska enkel teori. Vissa kanaler håller inte lika hårt på sändningstider och således missar man slut på filmer. Just detta problemet har du själv nämnt lösningen på och TF har fått in felrapport/önskemål om att kunna sätta en "extend time"(padding) på EPG-inspelningarna och med lite tur så kanske de fixar till detta i nån version.Typ den versionen de ska släppa i maj....år 2033. :)
Hade också varit kul och få en kommentar från TF angående My Stuff & f/w 3.17 och att boxen hänger sig titt som tätt. Verkar ju som de flesta har gett upp f/w 3.17 pga detta...helt förståligt. Ska nog ställa frågan, men tror inte de kommer med något vettigt/bra svar. Hade varit kul om My Stuff-utvecklarna ville kolla på problemet.....

/SwedXit

Intressant. Nu är jag ingen stor användare av MyStuff. Inte för att jag inte tycker att den är bra. Utan mer för att barnen hemma inte uppskattar när det står på engelska. Någon som vet om man kan översätta MyStuff ? Då menar jag svenska. Å andra sidan är jag inte i så stort behov av alla finesser. Är nöjd med den inbyggda EPG'n med undantag att den hoppar så man kan bli tokig, och den aldrig är uppdaterad. Därför använder jag eit2mei TAPS'en och så håller jag på att skriva en egen EPG TAP i mån av tid. Och så använder jag TF5000Display TAP'en. Det är alla TAPS jag använder, och de verkar inte ha några som helst problem med F/W 3.17

Beträffande inspelningstiden. Det är säkert så. Det finns redan idag ett mycket enkelt sätt att förlänga en inspelning via den normala EPG. Efter att ha tryckt på OK knappen två ggr så att den blir inspelad. Kan man trycka på den röda REC knappen och då får man upp en liten meny, där man kan förlänga inspelningstiden. Fungerar ju om man inte har andra inspelningar som stör.

/Kjell

Postad 01 April 2008 - 09:43

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
En liten notering jag gjort är att den firmware 2.84 till HDMI-modellen som ligger på www.i-topfield.com inte verkar vara samma som den 2.84 som låg i min box från början. Jag fick t.ex Power Restore-patchen modifierad för 2.84 eftersom boxen inte startade upp och hämtade klockan efter strömavbrott - döm om min förvåning när jag nu gick tillbaka från firmware 3.17 och då använde 2.84 från hemsidan (hade inte kvar nån dump av orginalet) - och då gick inte Power Restore-patchen att applicera... plus att boxen nu faktiskt startar upp efter strömavbrott som den ska, och hämtar klockan, men däremot stänger den inte av sig igen när den väl fått tiden.

Är det nån som har kvar en dump av den 2.84 som låg i boxen från början och vars box inte startar upp efter strömavbrott längre än till "run" och sen stänger av sig igen innan den hämtat tiden, så vore det intressant om ni kunde göra en MD5-jämförelse mellan er dump och den 2.84 som finns på Topfields hemsida för att se om det faktiskt är nåt som förändrats - eller om det kanske är något som "ligger kvar" efter 3.17 i just min box...

Postad 01 April 2008 - 12:17

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Liten undrar från som inget vet till er som vet.... :)

Finns det någon EPG-tap som har funktionerna timer-padding (extend timer) och control timers, (stjäl vilt från uttrycken My Stuff använder) förutom då just My Stuff?

/SwedXit
Btw...har nu komponerat ett litet nytt mail till TF angående de senaste felrapporteringarna med f/w 3.17 och även skrivit till dem angående My Stuff och frågat hur se ser på detta lilla delikata problem. Fick svar direkt att han skulle återkommer när han pratat med den specifika personen som utvecklar mjukvaran till just våra modeller. Hmm...trodde knappt jag skulle få svar alls angående detta.

Redigerat av Unregistereda681f977, 01 April 2008 - 12:18.

Postad 01 April 2008 - 13:16

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Btw...har nu komponerat ett litet nytt mail till TF angående de senaste felrapporteringarna med f/w 3.17 och även skrivit till dem angående My Stuff och frågat hur se ser på detta lilla delikata problem. Fick svar direkt att han skulle återkommer när han pratat med den specifika personen som utvecklar mjukvaran till just våra modeller. Hmm...trodde knappt jag skulle få svar alls angående detta.

Snyggt jobbat. Väntar med spänning på svar.
/Kjell

Postad 01 April 2008 - 13:28

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Snyggt jobbat. Väntar med spänning på svar.
/Kjell

Mmm, men vi ska nog inte förvänta oss för mycket.

Finns det inte någon som har lite kontakt med My Stuff utvecklarna som kunde fråga om de kunde kolla på "vår" nya firmware och kanske luska ut varför skiten hänger sig. Visst..jag kunde kanske själv ställa frågan, men det finns kanske någon på forumet här som har haft kontakt med dem redan och som har lite mer ingående kunskap om det samma. DVBGeek kanske? Du verkar kunna det mesta om TF och taps....något som lockar? ;)

/SwedXit

Edit:
Såg att ämnet redan var uppe för diskusion med hjälp av Bob_Swede, men någon lösning verkar inte vara på G just nu, men eventuellt gissar de att problemet beror på att Toppy´n nu döper vissa kanaler till höga nummer som My Stuff inte gillar.

Redigerat av Unregistereda681f977, 02 April 2008 - 07:56.

Postad 02 April 2008 - 09:45

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Någon som vet hur ofta Toppy´n "går ut" och uppdaterar sin kanallista automatiskt?
/SwedXit

Postad 02 April 2008 - 15:05

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Finns det inte någon som har lite kontakt med My Stuff utvecklarna som kunde fråga om de kunde kolla på "vår" nya firmware och kanske luska ut varför skiten hänger sig. Visst..jag kunde kanske själv ställa frågan, men det finns kanske någon på forumet här som har haft kontakt med dem redan och som har lite mer ingående kunskap om det samma. DVBGeek kanske? Du verkar kunna det mesta om TF och taps....något som lockar? :blush:

Tja, vad jag kan säga är att min Toppy också hängt sig vid avslut i några dagar (det funkade bara att dra ur sladden) och till slut inte ens kunde boota ordentligt (man fick bild men många TAPs låste sig t.ex TF5000Display och MyStuff), men efter en stunds experimenterande (nollan är bra, så jag slapp att TAPs:en låste sig vid uppstarten) kom jag fram till att det berodde på att Boxer *äntligen* fixat de eländiga "extrakanalerna" uppe på nr 101/10000 (den extra kopian av din lokala SVT2-kanal). Det verkar dock som om Topfield:en enbart *lägger till* och aldrig *tar bort* kanaler automatiskt, och då kom inte Toppyn längre överens med t.ex MyStuff. Efter en radering av kanallistan och en omsökning så fungerar allt utan problem igen. Kan vara ett tips!
Annars skulle jag leta efter 0-byte-filer i ProgramFiles/Auto Start, sånt kan också orsaka låsningar. Isåfall måste man markera en fungerande (icke 0 bytes) fil samt den problematiska filen i Altair och ta bort, så funkar det igen.

Och firmware 3.17 håller sig numera långt borta från min box! 2.84 med patchar, for teh win!

Redigerat av DVBgeek, 02 April 2008 - 15:08.

Postad 02 April 2008 - 15:12

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Finns det inte någon som har lite kontakt med My Stuff utvecklarna som kunde fråga om de kunde kolla på "vår" nya firmware och kanske luska ut varför skiten hänger sig. Visst..jag kunde kanske själv ställa frågan, men det finns kanske någon på forumet här som har haft kontakt med dem redan och som har lite mer ingående kunskap om det samma. DVBGeek kanske? Du verkar kunna det mesta om TF och taps....något som lockar? :blush:

Tja, vad jag kan säga är att min Toppy också hängt sig vid avslut i några dagar (det funkade bara att dra ur sladden) och till slut inte ens kunde boota ordentligt (man fick bild men många TAPs låste sig t.ex TF5000Display och MyStuff), men efter en stunds experimenterande (nollan är bra, så jag slapp att TAPs:en låste sig vid uppstarten) kom jag fram till att det berodde på att Boxer *äntligen* fixat de eländiga "extrakanalerna" uppe på nr 101/10000 (den extra kopian av din lokala SVT2-kanal). Det verkar dock som om Topfield:en enbart *lägger till* och aldrig *tar bort* kanaler automatiskt, och då kom inte Toppyn längre överens med t.ex MyStuff. Efter en radering av kanallistan och en omsökning så fungerar allt utan problem igen. Kan vara ett tips!
Annars skulle jag leta efter 0-byte-filer i ProgramFiles/Auto Start, sånt kan också orsaka låsningar. Isåfall måste man markera en fungerande (icke 0 bytes) fil samt den problematiska filen i Altair och ta bort, så funkar det igen.

Och firmware 3.17 håller sig numera långt borta från min box! 2.84 med patchar, for teh win!

Antar att fabrixresett däremellan utförts! (för att rensa bort bland kanalerna)

För övrigt gratulerar jag dig till ditt 500:e inlägg! :-D

Postad 02 April 2008 - 17:27

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Såg att ämnet redan var uppe för diskusion med hjälp av Bob_Swede, men någon lösning verkar inte vara på G just nu, men eventuellt gissar de att problemet beror på att Toppy´n nu döper vissa kanaler till höga nummer som My Stuff inte gillar.

Igår höll jag på att kopiera en massa programfiler med Altair och satte Turbo på för att få upp farten.
För att kunna se på TV i alla fall så kopplade jag om till min platt-TV:s egen mottagare (Sony 40").
Döm om min förvåning när jag hittade en sån där skräpkanal även där! *SVT2 fanns som kanal nummer 500 på den apparaten! Och det var den kanalen som parkerat på 2-knappen på fjärren också..
Fick söka om kanaler på TV:n för att få det sansat igen.

F.ö. så är Bob_Swede på ToppyUK högst densamme som Bo_B på Min Hembio.... :)

/Bosse

Vilka patchar kör du med och var får du tag i dem?
Jag tänkte också ladda in 2.84 (patchad) men jag vet inte var jag skall få tag i några fungerande patchar för 5700PVRt. Sist jag provade så var det bara en patch som var kompatibel med 2.84, tror jag...

/Bosse

Vad konstigt det blev nu då?
Jag svarade på två inlägg och när jag skickade in det andra så klistrade det ihop sig med det första till ett enda inlägg...

Hur kommer det sig?
Och hur blir det med detta inlägg som jag skriver på nu, tro?
/Bosse
Efter att ha svarat:
Det verkar som om MinHembio har ändrat forumreglerna...
Om man svarar eller skriver flera inlägg så klistras de ihop till ett enda verkar det som.
Nån som vet vad detta beror på?
/Bosse

Redigerat av Bo_B, 02 April 2008 - 17:29.

Postad 03 April 2008 - 07:48

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Vilka patchar kör du med och var får du tag i dem?
Jag tänkte också ladda in 2.84 (patchad) men jag vet inte var jag skall få tag i några fungerande patchar för 5700PVRt. Sist jag provade så var det bara en patch som var kompatibel med 2.84, tror jag...

Min patchlista för firmware 2.84 (TF5700PVRt HDMI)
Jag körde med några patchar till (Xw, De, Rp) men dom verkade göra boxen ostabil under åtminstone de nattliga EPG-körningarna (sannolikt De-patchen som stökar till det, så jag gick tillbaka till att använda Description Extender TAP istället). Jag rekommenderar endast ovanstående patchar nu, dom är alla väl beprövade på min TF5700 HDMI och ingen av dom har orsakat mig några problem (USB-patchen kör jag som en TAP föressten). Jag ska höra med patch-folket på toppy.org.uk vad som hänt med Power Restore-patchen, den verkar inte vilja appliceras på firmware 2.84 längre konstigt nog.

Och i svar till sintran: yep, självklart utför jag alltid en fabriksreset mellan firmware-versioner (inte för kanalernas skull utan för parameterminnet), däremot inte mellan patchade varianter av samma versionsnummer.

Postad 03 April 2008 - 10:29

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Hmm...är det så att My Stuff problemen vi fick (hängning) uppstod samtidigt som de "nya" 10000-kanalerna kom? Kanske ska testa att göra en ny kanalsökning och lägga in My Stuff igen. :)
/SwedXit

Postad 03 April 2008 - 14:59

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Ni som kör såväl nya FW som senaste MyStuff... Hur får ni boxen att stänga av sig själv? Har provat PowerDown men den verkar "halvlåsa" sig och genererar 4 prickar när jag manuellt trycker av den...

Postad 03 April 2008 - 15:48

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Ni som kör såväl nya FW som senaste MyStuff... Hur får ni boxen att stänga av sig själv? Har provat PowerDown men den verkar "halvlåsa" sig och genererar 4 prickar när jag manuellt trycker av den...

Har du provat att stänga av MS hantering av nedstängningen? Då borde den nya fw fixa det. (Om du nu syftar på nedstängning efter tex en inspelning.)
/Swedxit

Postad 03 April 2008 - 20:00

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Har du provat att stänga av MS hantering av nedstängningen? Då borde den nya fw fixa det. (Om du nu syftar på nedstängning efter tex en inspelning.)
/Swedxit

Nej, det tror jag inte. I mina tester med fw 3.17 så fungerade varken MyStuff, PowerDown eller ShutDownServer's avstängningsfunktioner, alla "halvlåste" boxen på samma sätt. Vilket var en av dom främsta orsakerna att jag gick tillbaka till 2.84 - funkar inte PowerDown så är boxen inget vidare användarvänlig ifall man håller på och spelar in nåt när man går och lägger sig och reflexmässigt "stänger av" boxen...

Jag har också omvärderat orsaken till att min box hängt sig några dagar, det verkar som om det inte berodde på kanalerna trots allt (även om dom ställt till en del otyg dom med) utan snarare på De-patchen eller någon av de övriga "experimentella" patchar jag testat (Rp, Xw). Jag gick tillbaka till ett "säkert" set med patchar och nu ser allt ut att funka som det ska (använder Description Extender som TAP istället).

Redigerat av DVBgeek, 03 April 2008 - 20:02.

Postad 03 April 2008 - 23:19

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Min patchlista för firmware 2.84 (TF5700PVRt HDMI)
Jag körde med några patchar till (Xw, De, Rp) men dom verkade göra boxen ostabil under åtminstone de nattliga EPG-körningarna (sannolikt De-patchen som stökar till det, så jag gick tillbaka till att använda Description Extender TAP istället). Jag rekommenderar endast ovanstående patchar nu, dom är alla väl beprövade på min TF5700 HDMI och ingen av dom har orsakat mig några problem (USB-patchen kör jag som en TAP föressten). Jag ska höra med patch-folket på toppy.org.uk vad som hänt med Power Restore-patchen, den verkar inte vilja appliceras på firmware 2.84 längre konstigt nog.

Nu har jag satt ihop en 2.87:a patchad till "TF5700PVRt_2426-20070201_2.87-CDFHSTUUuX.tfd" och laddat in den i min toppy. Till detta kör jag MyStuff 5.61, eit2mei, och TF5000Display.
Nu får vi se om den hänger sig nåt mera, det brukade visa sig efter några dagars drift utan avslagning med 3.17.

Konstigt meddelande
När vi slutade titta på en inspelning av Efterlyst för en stund sedan så hissade boxen upp en meddelanderuta som hävdade att SVT1 inte fanns längre, vill du radera den? Det ville jag förstås inte men då påstod den samma sak om i tur och ordning SVT2 Östnytt, SVT2 ABC, Barnkanalen, Kunskapskanalen, SVT1 Tal txt, SVT2 Tal txt och SVT24. Dvs alla kanelrna på MUX 23...
Vad kan detta ha berott på? Jag körde en opatchad 2.87 då.

/Bosse

Postad 04 April 2008 - 07:19

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

/Swedxit

Nej, det tror jag inte. I mina tester med fw 3.17 så fungerade varken MyStuff, PowerDown eller ShutDownServer's avstängningsfunktioner, alla "halvlåste" boxen på samma sätt. Vilket var en av dom främsta orsakerna att jag gick tillbaka till 2.84 - funkar inte PowerDown så är boxen inget vidare användarvänlig ifall man håller på och spelar in nåt när man går och lägger sig och reflexmässigt "stänger av" boxen...

Jag har också omvärderat orsaken till att min box hängt sig några dagar, det verkar som om det inte berodde på kanalerna trots allt (även om dom ställt till en del otyg dom med) utan snarare på De-patchen eller någon av de övriga "experimentella" patchar jag testat (Rp, Xw). Jag gick tillbaka till ett "säkert" set med patchar och nu ser allt ut att funka som det ska (använder Description Extender som TAP istället).

Intressant...
Då har jag antingen haft tur eller så skiljer det sig mellan "HDMI" och "utan HDMI-boxen" i detta avseende. Toppyns egna avstängning fungerar fint hos mig. Däremot fick jag samma problem som Sintran när jag inte hade "stängt av" My Stuffs hantering av det samma. Vid tillfälle (när frun inte ser på) får jag väl testa att lägga in My Stuff igen för att se om det var de höga lcn nummerna som orsakade hängningarna av boxen. Har även (för de som är intresserade) fått en ny beta som skall testas av utan några taps installerade (i första hand). Någon som vill hjälpa till? Det är alltså för Toppyn UTAN HDMI. Hör av er om intresse finns.
/SwedXit

Postad 04 April 2008 - 07:55

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Däremot fick jag samma problem som Sintran när jag inte hade "stängt av" My Stuffs hantering av det samma. Vid tillfälle (när frun inte ser på) får jag väl testa att lägga in My Stuff igen för att se om det var de höga lcn nummerna som orsakade hängningarna av boxen. Har även (för de som är intresserade) fått en ny beta som skall testas av utan några taps installerade (i första hand). Någon som vill hjälpa till? Det är alltså för Toppyn UTAN HDMI. Hör av er om intresse finns.
/SwedXit

Måste säga att jag HAR stängt av MyStuff's power-grej...

Bosse - åberopade du factory reset när du petat tebaks din nygamla firmware? Känns om en storreset behövs för att boxen skall "samla ihop" alla kanaler..

Postad 04 April 2008 - 17:12

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Däremot fick jag samma problem som Sintran när jag inte hade "stängt av" My Stuffs hantering av det samma. Vid tillfälle (när frun inte ser på) får jag väl testa att lägga in My Stuff igen för att se om det var de höga lcn nummerna som orsakade hängningarna av boxen. Har även (för de som är intresserade) fått en ny beta som skall testas av utan några taps installerade (i första hand). Någon som vill hjälpa till? Det är alltså för Toppyn UTAN HDMI. Hör av er om intresse finns.
/SwedXit

Måste säga att jag HAR stängt av MyStuff's power-grej...

Bosse - åberopade du factory reset när du petat tebaks din nygamla firmware? Känns om en storreset behövs för att boxen skall "samla ihop" alla kanaler..

Jag gjorde en factory reset när jag la in 3.17 och likaså när jag backade till 2.87. Men när jag lade in 2.87 med alla patcharna så var det bara det jag gjorde (med alla TAP avstängda förstås). Jag använder TAP HDFW för f/w-uppdateringarna, tycker dt fungerar väldigt bra.
Jag har en TF5700PVRt utan HDMI och med 160 Gb hdd.
Jag lämnade boxen på efter den här uppdateringen och det har nu gått ett dygn utan att den låst sig. :)

En nackdel med den gamla fw jämfört med 3.17 är att text-TV funkar sämre. Med 3.17 kunde man titta på en sida som man bläddrat fram, sen växla till programmet en stund och sen gå tillbaka och vara kvar på den sida man hade förut. Med 2.87 kommer man tillbaka till sid 100 hela tiden. :P
Min tjock-TV från 1992 (står på landet nu) klarade av att hålla ordning på text-TV sidan när man växlade tillbaka till TV, men alltså inte toppy med 2.87...

Jag har också stängt av MyStuff 5.61 avstängningshantering, då går det mycet säkrare.

De här extrakanalerna verkar ha försvunnit nu, peppar-peppar.

När det gäller f/w-test så skulle jag kunna testa ifall jag kan få tag i beta-filen.

/Bosse

Postad 04 April 2008 - 18:09

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

En nackdel med den gamla fw jämfört med 3.17 är att text-TV funkar sämre. Med 3.17 kunde man titta på en sida som man bläddrat fram, sen växla till programmet en stund och sen gå tillbaka och vara kvar på den sida man hade förut. Med 2.87 kommer man tillbaka till sid 100 hela tiden. :)

Jag har också märkt det. Jag lade också märke till att det inte beror på själva FW utan pactharna!
Vet dock inte varför det blir så. Provade att lägga in bara varje patch ensam i fw, men det blev samma resultat ändå, vilken patch som än lades in.
Prova en opatchad 2.87 så får du se! :P
Jag lade f.ö. in 3.21 idag... Verkar funka den med, har inte märkt någon större skillnad...

Postad 04 April 2008 - 18:33

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

När det gäller f/w-test så skulle jag kunna testa ifall jag kan få tag i beta-filen.

/Bosse

Den är skickad :)

/SwedXit-den eviga betan?

Postad 04 April 2008 - 18:42

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

/Bosse

Den är skickad :)

/SwedXit-den eviga betan?

Framme! :P
Har just patchat den med CDFHSTUUuX så den är klar att köras in (lite senare när familjen inte är intresserad av boxen längre).
/Bosse

Postad 04 April 2008 - 19:00

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

En nackdel med den gamla fw jämfört med 3.17 är att text-TV funkar sämre. Med 3.17 kunde man titta på en sida som man bläddrat fram, sen växla till programmet en stund och sen gå tillbaka och vara kvar på den sida man hade förut. Med 2.87 kommer man tillbaka till sid 100 hela tiden. :)

Jag har också märkt det. Jag lade också märke till att det inte beror på själva FW utan pactharna!
Vet dock inte varför det blir så. Provade att lägga in bara varje patch ensam i fw, men det blev samma resultat ändå, vilken patch som än lades in.
Jag lade f.ö. in 3.21 idag... Verkar funka den med, har inte märkt någon större skillnad...

Skall göra det innan jag byter till 3.21.
Men 3.17 hade jag patchat och där var text-TV ok i alla fall.

/Bosse

Postad 04 April 2008 - 21:04

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

/Bosse

3.21? Ny FW eller vad menas?

Postad 04 April 2008 - 21:16

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

/Bosse

SwedXit postade här idag kl 08:19 att han hade fått en ny beta (som visar sig vara 3.21) för test och bad om volontärer. Så jag pep till och fick den via email. Har inte uppdaterat boxen ännu (den spelar in Morden i Midsomer just nu så jag får vänta).
/Bosse

Postad 05 April 2008 - 05:36

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

En nackdel med den gamla fw jämfört med 3.17 är att text-TV funkar sämre. Med 3.17 kunde man titta på en sida som man bläddrat fram, sen växla till programmet en stund och sen gå tillbaka och vara kvar på den sida man hade förut. Med 2.87 kommer man tillbaka till sid 100 hela tiden. :D

Prova en opatchad 2.87 så får du se! :lol:

/Bosse

SwedXit postade här idag kl 08:19 att han hade fått en ny beta (som visar sig vara 3.21) för test och bad om volontärer. Så jag pep till och fick den via email. Har inte uppdaterat boxen ännu (den spelar in Morden i Midsomer just nu så jag får vänta).
/Bosse

Ahhhh, titta...nu såg jag det. Missade det inlägget totalt vilket resulterade i min förvirrade fråga. Trevligt att TF vidareutvecklar på firmwaren. Trodde inte de skulle göra särskilt mycket efter att ha släppt 3.17 då de verkar prioritera sina nya boxar :)

Postad 05 April 2008 - 07:17

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

En nackdel med den gamla fw jämfört med 3.17 är att text-TV funkar sämre. Med 3.17 kunde man titta på en sida som man bläddrat fram, sen växla till programmet en stund och sen gå tillbaka och vara kvar på den sida man hade förut. Med 2.87 kommer man tillbaka till sid 100 hela tiden. :D

Prova en opatchad 2.87 så får du se! :lol:

/Bosse

/Bosse

Ahhhh, titta...nu såg jag det. Missade det inlägget totalt vilket resulterade i min förvirrade fråga. Trevligt att TF vidareutvecklar på firmwaren. Trodde inte de skulle göra särskilt mycket efter att ha släppt 3.17 då de verkar prioritera sina nya boxar :)

Vi får hoppas att de gör det. Skrev ett "långt" mail till TF för några dagar sedan angående de fel/brister som vi rapporterat och frågade samtidigt om/hur länge de skulle fortsätta utveckla vår f/w. Passade samtidigt på att adressera vårt problemet med MS. Jag bad om kommentarer och han lova återkomma när han talat med sin utvecklare av våra boxar. Istället för kommentarer har jag ännu så länge bara fått denna beta.
Tveksam till om man ska våga hoppas på något.
/SwedXit

Postad 05 April 2008 - 18:25

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Ok, jag erkänner gärna..jag är slö :D

Har slarvat bort mina loggos till My Stuff. Hade till och med en backup på usb-minnet men den katalogen var tom :)

Har du dem på din hemsida Bosse? Vilken adress hade du? Eller finns dem att ladda hem från någon annan site. Vet att man kan göra dem själv, men jag "pallar" inte.

/SwedXit

Postad 05 April 2008 - 23:28

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Har slarvat bort mina loggos till My Stuff. Hade till och med en backup på usb-minnet men den katalogen var tom :)

Har du dem på din hemsida Bosse? Vilken adress hade du? Eller finns dem att ladda hem från någon annan site. Vet att man kan göra dem själv, men jag "pallar" inte.

/SwedXit

Jag lade upp dem på min site nyss. De är inte mina, jag tror det var DVBGeek som tillhandahöll dem förra året...
Finns en länk till dem här:
XMLTV2MEI for Windows

/Bosse

Postad 06 April 2008 - 06:17

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

/SwedXit

Jag lade upp dem på min site nyss. De är inte mina, jag tror det var DVBGeek som tillhandahöll dem förra året...
Finns en länk till dem här:
XMLTV2MEI for Windows

/Bosse

Tackar!
/SwedXit

Postad 06 April 2008 - 08:50

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Jag installerade precis My Stuff 5.61 på Toppyn med den nya beta f/w 3.21. Description extender tap:en fungerar inte till den f/w, så jag testar utan den och maila SimonC och fråga honom om han kunde kolla på det. Bifogade logg-filen. Nu till min fråga...hur vet jag att denna "tappen" behövs. Ställde även frågan till Simon och där med har jag väl idiotförklarats både i Sverige och England. :)

/SwedXit

P.S Får väl passa på och även tacka DVBGeek för de svenska logofilerna jag fick via Bosse. Slapp man det jobbet! D.S

Postad 06 April 2008 - 17:24

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag installerade precis My Stuff 5.61 på Toppyn med den nya beta f/w 3.21. Description extender tap:en fungerar inte till den f/w, så jag testar utan den och maila SimonC och fråga honom om han kunde kolla på det. Bifogade logg-filen. Nu till min fråga...hur vet jag att denna "tappen" behövs. Ställde även frågan till Simon och där med har jag väl idiotförklarats både i Sverige och England. :)

/SwedXit

P.S Får väl passa på och även tacka DVBGeek för de svenska logofilerna jag fick via Bosse. Slapp man det jobbet! D.S

Jag tror att ifall man kör EPG-skördning till MyStuff med eit2mei så bidrar DescriptionExtender med att ge "mera" beskrivningsdata för programmen.
Jag kör inte DE av den anledningen att jag använder XMLTV2MEI for Windows i stället och då får man ju många gånger lägre beskrivningar än Boxer nånsin skickar ut...

Bosse

Postad 07 April 2008 - 08:22

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

(den spelar in Morden i Midsomer just nu så jag får vänta).
/Bosse

Det gör vadå? På vilken kanal då? *ser förvånad ut*

/Tom Barnaby

PS. Stort tack till "betamannen" som förgyllt min mailbox med en tidig julklapp. Tack för betan SwedXit!!

Redigerat av sintran, 07 April 2008 - 08:23.

Postad 07 April 2008 - 17:03

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

(den spelar in Morden i Midsomer just nu så jag får vänta).
/Bosse

Det gör vadå? På vilken kanal då? *ser förvånad ut*

/Tom Barnaby

PS. Stort tack till "betamannen" som förgyllt min mailbox med en tidig julklapp. Tack för betan SwedXit!!

SVT24 kör med att sända Morden i Midsumer varje fredag (om det inte är nåt sportprogram som blockerar).
Har spelat in 7 av dem för att beskådas i sommar...
Det är inte sprillans nya avsnitt utan de är några år gamla. Så några har man väl sett redan.

/bosse

Postad 08 April 2008 - 06:37

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag installerade precis My Stuff 5.61 på Toppyn med den nya beta f/w 3.21.

Firmware 5.21 beta
Jag har kört med 5.21 (patchad CDFHSTX) ihop med MyStuff 5.61 några dagar nu och den här låsningen som jag fick med 3.17 har inte visat sig med 5.21 (ännu). :wacko:
Däremot har jag fortfarande det här problemet med Altair att efter en viss tid av "no activity" så missar den att koppla upp sig mot boxen med USB när jag startar så att vänstra panelen blir tom (grå). Stäng-starta Altair funkar då, men det är ju lite konstigt. Jag har aldrig förut sett detta med mina äldre firmwares, som jag alltid kört med USBAccelerator autostartad (liksom nu).
Jag kör vidare några dagar till innan låsningsbuggen kan avskrivas.

En annan observation, som mera är en känsla, är att fjärren verkar slö. Ibland får man trycka flera gånger på knapparna innan de "tar". Det har ju rapporterats av andra som inte kör MyStuff också, men jag kan inte säga att det verkligen är ett problem för mig. Men det känns som om det är nåt som bromsar.

PS: Om någon annan vill testa betan 5.21 så har jag lagt upp den på min webbsida: XMLTV2MEI för Windows

/Bosse

Postad 08 April 2008 - 08:38

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jag installerade precis My Stuff 5.61 på Toppyn med den nya beta f/w 3.21.

Firmware 5.21 beta
Jag har kört med 5.21 (patchad CDFHSTX) ihop med MyStuff 5.61 några dagar nu och den här låsningen som jag fick med 3.17 har inte visat sig med 5.21 (ännu). :wacko:
Däremot har jag fortfarande det här problemet med Altair att efter en viss tid av "no activity" så missar den att koppla upp sig mot boxen med USB när jag startar så att vänstra panelen blir tom (grå). Stäng-starta Altair funkar då, men det är ju lite konstigt. Jag har aldrig förut sett detta med mina äldre firmwares, som jag alltid kört med USBAccelerator autostartad (liksom nu).
Jag kör vidare några dagar till innan låsningsbuggen kan avskrivas.

En annan observation, som mera är en känsla, är att fjärren verkar slö. Ibland får man trycka flera gånger på knapparna innan de "tar". Det har ju rapporterats av andra som inte kör MyStuff också, men jag kan inte säga att det verkligen är ett problem för mig. Men det känns som om det är nåt som bromsar.

PS: Om någon annan vill testa betan 5.21 så har jag lagt upp den på min webbsida: XMLTV2MEI för Windows

/Bosse

Kan bara hålla med angående fjärren. Inte heller märk detta tidigare, men nu tillsammans med 3.21 och My Stuff så är den "slö". Tänkte inte på det de 2 första dagarna utan My Stuff, så tror (poängterar TROR) att det beror på kombinationen. Kör fortfarande helt utan patchar och utan description extender (som ej går att köra med 3.21 ännu) och ännu så länge funkar det mesta som det skall. Angående Altair...har du testat utan USB-tappen eller några patchar? Kunde ju vara intressant att veta vilken patch/tap som orsakar ditt problem.

Vill även nämna att om ni laddar ner denna betan från Bosse så skicka inte felrapporter till TF utan lägg upp dem här eller PM:a mig. Enligt TF som skickar mig beta f/w så vill de inte att jag sprider den innan jag (vi på forumet) testat dem och kommenterat dess funktion. De vill således inte ha in en massa felrapporter från olika håll utan bara från dem de släppt den till. Detta är således även en önskan från mig då jag uppskattar att de släppt en del test f/w till mig och hoppas de fortsätter med det ;)
/SwedXit

Redigerat av Unregistereda681f977, 08 April 2008 - 08:48.

Postad 08 April 2008 - 16:43

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Vill även nämna att om ni laddar ner denna betan från Bosse så skicka inte felrapporter till TF utan lägg upp dem här eller PM:a mig. Enligt TF som skickar mig beta f/w så vill de inte att jag sprider den innan jag (vi på forumet) testat dem och kommenterat dess funktion. De vill således inte ha in en massa felrapporter från olika håll utan bara från dem de släppt den till. Detta är således även en önskan från mig då jag uppskattar att de släppt en del test f/w till mig och hoppas de fortsätter med det :wacko:
/SwedXit

Jag kan ta bort den från sidan igen om du vill så får du mera koll på vilka som testar. ;)

Det finns i vart fall en klar skillnad (till det bättre) med 3.21:
Jag kunde inte fortsätta med 3.17 eftersom boxen hängde sig totalt minst en gång per dygn! :D
Nu har jag aldrig sett en hängning sedan jag bytte till 3.21! B)
/Bosse

Postad 08 April 2008 - 19:17

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Är det något som har 3.21 beta till 5700 HDMI?

Postad 08 April 2008 - 19:39

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jag kan ta bort den från sidan igen om du vill så får du mera koll på vilka som testar. :)

Det finns i vart fall en klar skillnad (till det bättre) med 3.21:
Jag kunde inte fortsätta med 3.17 eftersom boxen hängde sig totalt minst en gång per dygn! ;)
Nu har jag aldrig sett en hängning sedan jag bytte till 3.21! :lol:
/Bosse

Nej..nej.. Helt ok att du la upp den :P

Är det något som har 3.21 beta till 5700 HDMI?

Tror inte de "släppt" ut någon 3.21 beta till HDMI...tyvärr. Fler som kunde testat då.
/SwedXit

Postad 08 April 2008 - 20:43

mihes
  • mihes
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag fick den nya beta firmwaren 3,21 till TF5700PVRt HDMI (13426) idag. Jag har nyss lagt in den i toppyn.
Den är klart bättre än 3.17 versionen.

Postad 08 April 2008 - 20:55

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Jag fick den nya beta firmwaren 3,21 till TF5700PVRt HDMI (13426) idag. Jag har nyss lagt in den i toppyn.

Har du lust att dela med dig utav den?

Postad 08 April 2008 - 21:05

mihes
  • mihes
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Har du lust att dela med dig utav den?

Jag skulle inte sprida denna firmware men det är bra om flera testar den. Kan jag få din mail adress så kan jag skicka den till dig.

Postad 09 April 2008 - 06:25

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Fick du några förmaningar om hur felrapporteringen skulle gå till eller var det fritt att sprida dessa beta f/w nu? Finns ju knappast någon anledning att jag sitter och uppmanar folk på forumet att inte skicka in felrapporter om det bara skulle gälla Toppyn utan HDMI :)

/SwedXit

Postad 09 April 2008 - 16:26

mihes
  • mihes
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Fick du några förmaningar om hur felrapporteringen skulle gå till eller var det fritt att sprida dessa beta f/w nu? Finns ju knappast någon anledning att jag sitter och uppmanar folk på forumet att inte skicka in felrapporter om det bara skulle gälla Toppyn utan HDMI :)

/SwedXit

Han ville att jag skulle prova denna version och skriva tillbaka hur den fungerar. När jag tidigare har fått firmware från TF så har det stått at jag inte ska sprida firmwaren. Denna gång stod det inget sådant, utan han ville bara veta hur betan fungerade.

/mihes

Postad 09 April 2008 - 18:46

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jag har en TF5700PVRt, och har en NSLU2 ansluten för att ladda upp 7 dagars EPG-data som jag hämtar med xmltv via internet. Har dessutom installerat ToppyWeb så att jag kan se EPG-listan i en web-sida + lägga till/ta bort timer-inställningar via web-servern på NSLU2.

Har noterat ett par saker... Efter att ha installerat EPG_uploader3.25 (vilket behövs för att hantera timer-inställingarna), så har jag märkt att EPG_uploader får konstiga kanal-namn (från toppyns API) på de kanaler som innehåller svenska tecken. (Typ SVT2 Västnytt, TV4 Göteborg).
Dessa namn inleds med asci-tecken 5, dvs "\005SVT2 Västnytt" och "\005TV4 Göteborg". Alla andra kanaler ser ok ut. (typ "SVT1", "TV3"). Detta gjorde det väldigt svårt att skapa fungerande konfig-filer, och kanalerna ser konstiga ut i web-gränssnittet.

Samma konstiga tecken (ascii \005) har jag sett på vissa inspelade program (rec-filer) som är gjorde utan några TAPs installerade. (Detta även på program som inte innehåller svenska tecken)

Var skall man rapportera buggar som detta?

/Christian

Verkar som denna bugg är fixad i 3.21. Åtminstone inspelningarnas namn.
/SwedXit

Postad 10 April 2008 - 07:35

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Har nu testat 3.21 för HDMI-boxen. Responsen i boxen är tillbaka - känns jättebra att röara sig i menyerna, känns inte segt. Tyvärr hängde sig min box under natten :D . Börjar fundera på om det kan ha med eit2mei att göra, ska prova att ställa in så den endast hämtar schemalagt och inte i bakgrunden. Oavsett så tror jag denna firmware får ligga kvar då som sagt boxen "känns" mycket bättre.

/Robban

Postad 10 April 2008 - 13:59

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Har nu testat 3.21 för HDMI-boxen. Responsen i boxen är tillbaka - känns jättebra att röara sig i menyerna, känns inte segt. Tyvärr hängde sig min box under natten :D . Börjar fundera på om det kan ha med eit2mei att göra, ska prova att ställa in så den endast hämtar schemalagt och inte i bakgrunden. Oavsett så tror jag denna firmware får ligga kvar då som sagt boxen "känns" mycket bättre.

/Robban

Vilka taps/patchar använder du?
/SwedXit

Redigerat av Unregistereda681f977, 10 April 2008 - 14:13.

Postad 10 April 2008 - 14:18

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Han ville att jag skulle prova denna version och skriva tillbaka hur den fungerar. När jag tidigare har fått firmware från TF så har det stått at jag inte ska sprida firmwaren. Denna gång stod det inget sådant, utan han ville bara veta hur betan fungerade.

/mihes

Ok, det borde således innebära samma sak som innan. Testa och maila tillbaka til TF. Sprider du betan så be dem du lämnar den till att inte felrapportera direkt till TF utan till dig. Ju färre kanaler in till TF desto snabbare respons. Så ville i vaje fall Hoze ha det för 3.21 utan HDMI.
/SwedXit

Postad 10 April 2008 - 14:41

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Fick någon nån typ av "changelog" av TF för 3.21? Så man vet vad de pillat på?

Postad 10 April 2008 - 14:53

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Vilka taps/patchar använder du?
/SwedXit

Jag kör patchen Disable 0 Aspect Ratio samt följande TAPs: Mystuff 5.61, TF5000Display och Eit2Mei, skulle vilja köra Description Extender också, men utav någon anledning har jag inte haft den laddad (såg det igår), kanske var den inte kompatibel med 3.17 - kommer inte ihåg.

/Robban

Postad 10 April 2008 - 17:20

Unregistered6c2e3b89
  • Unregistered6c2e3b89
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Då har min älskade TF5700 HDMI slutat vara vän med mig. Så fort jag prövar att köra en tap (oavsett vilken det är) så hänger den sig. Det är framförallt MyStuff som jag saknar och som har fungerat problemfritt sedan i somras.
Har provat med att ladda in de tre olika fimrwares som finns tillgängliga på Topfields sida (samt den beta release som figurerar på detta forum) - Samma resultat.

Har provat med minst tre äldre versioner av MyStuff och några andra Taps jag vet har fungerat sedan tidigare- alltid samma resultat Boxen slutar helt svara på tilltal. Bild och ljud fortsätter att spela, men boxen går som sagt inte att kontrollera. Enda sättet är att dra ut sladden.

Så frågan är, har någon varit med om något liknande, och finns det någon som kan komma med tips på vad jag kan göra ?

Mvh David

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.