Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 29 oktober 2008 - 14:05

Quart
  • Quart
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Hmm... vad är det för fantasi produkt?
Men det förklarar varför jag har hittat så lite info om det...
Min uppfattning är att det är MS svar på NASlösningar?

Den finns bara om du köper vissa servrar.
Då får du med den "på köpet"
Håller med dig det vore kanon att köra den på vilken burk som helst.

Postad 29 oktober 2008 - 14:58

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0

Har letat en del, men hittade bara beställningsformulär för USA och Canada. Har ni någon länk för beställning.
/Honda.

Jag vill inte riskera att förlora en massa data när tiden går ut utan man borde väl kunna köpa den via nätet på något vis?

Eftersom jag har diskar på ett separat kontrollerkort tror jag att det blir bökigt att göra en "server re-install" när det är dags.

Postad 29 oktober 2008 - 22:29

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Jag vill inte riskera att förlora en massa data när tiden går ut utan man borde väl kunna köpa den via nätet på något vis?

Eftersom jag har diskar på ett separat kontrollerkort tror jag att det blir bökigt att göra en "server re-install" när det är dags.

När det väl är dags att köpa en OEM-version får man göra om installationen, server re-install. Har du flera diskar i är det sannolikt att all data finns på de andra diskarna än OS-disken (om du inte fyllt all tillgänglig diskvolym med data!), efter att ha installerat Powerpack 1. Det som förloras är då egentligen bara efterinstallerade add-ins och andra inställningar. Data bör som sagt klara sig.
Det bästa sättet när man har extra kontrollerkort är nog att slipstreama installationen och bränna den alt. lägga på usb. Då är hela installationen klar på ett bräde inkl. drivrutiner för ditt kontrollerkort.

Postad 30 oktober 2008 - 08:15

Thomas05a
  • Thomas05a
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Home Server och lägga till mer disk

Har en egenbyggd Home Server med 2 x 500 Gbyte disk och skulle vilja lägga till mer disk. Ev köra de nya diskarna som Raid 5. Vad jag vill är att få fler disk i VHS så jag kan ha back-up på data från de olika klienterna.

Om jag lägger till mer disk är det den synliga disken i Utforskaren på klienteran som ökar i volym eller går det att få fler tillgängliga disker?

Mvh
Thomas05a

Postad 30 oktober 2008 - 10:26

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0

När det väl är dags att köpa en OEM-version får man göra om installationen, server re-install. Har du flera diskar i är det sannolikt att all data finns på de andra diskarna än OS-disken (om du inte fyllt all tillgänglig diskvolym med data!), efter att ha installerat Powerpack 1. Det som förloras är då egentligen bara efterinstallerade add-ins och andra inställningar. Data bör som sagt klara sig.
Det bästa sättet när man har extra kontrollerkort är nog att slipstreama installationen och bränna den alt. lägga på usb. Då är hela installationen klar på ett bräde inkl. drivrutiner för ditt kontrollerkort.

Detta är jag intresserad av för när jag prövade detta med lite mindre ärliga versioner slutade det med att jag förlorade 800GB data för att re-install:en inte kunde utföras pga nåt med drivarna till kortet. Det räckte inte att stoppa i skivan och peka ut drivarna till kortet.

Hur gör man detta när jag köper i januari?

Hur är detta med OEM? Datorn jag kör med är en gammal jobbdator som har en XP-licens "klistrad" på sig...

EDIT: kollade egenskaper för installationen och fann att min evalueringskopia går ut först 2009-04-26
Bifogad fil  whs.bmp   959,64K   18 Antal nerladdningar

Redigerat av Grillen, 31 oktober 2008 - 16:12.

Postad 31 oktober 2008 - 12:39

Thomas05a
  • Thomas05a
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Installera mer diskm i VHS?

Om man ska installera mer disk i VHS för att kunna spara mer data. Är det något som någon vet att man måste beakta?

Är det bara att installera diskaran och formatera dessa via VHS Consolen?

//Thomas

Postad 31 oktober 2008 - 12:53

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Installera mer diskm i VHS?

Om man ska installera mer disk i VHS för att kunna spara mer data. Är det något som någon vet att man måste beakta?

Är det bara att installera diskaran och formatera dessa via VHS Consolen?

//Thomas

Skruva och koppla in den nya (tomma) hårddisken fysiskt. I whs consolen (server storage) lägger du till (add) hårddisken till poolen=klart. Om du tänker lägga till en använd hårddisk måste du först kopiera över den data från disken som du vill spara. När den läggs till poolen formatteras den och all gammal data försvinner! Om du därefter tänker ta bort någon gammal/mindre disk måste du först välja "remove" i consolen så att WHS kan tömma den på data, överföra den till övriga diskar.

Postad 03 november 2008 - 14:28

Woooody
  • Woooody
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej,

Jag kommer inom kort att inhandla en HP EX470 med inkluderat Windows Home Server och jag har nu läst igenom den här tråden utan och innan, men jag hittar inte riktigt den informationen som jag är ute efter och det är hur Itunes servern fungerar i WHS. Jag kommer att strömma musik till min Roku Soundbridge.

Finns det någon där ute som kan skriva en kort beskrivning på hur detta fungerar. Min ursprungsplan var att kopiera över all musik till "Music" mappen på servern och sedan kunna fixa med editering av ID3 taggar, spellistor och annat som måste göras manuellt från Itunes på min vanliga stationära dator. Är detta möjligt? Eller finns det kanske något smartare sätt? Går det att skapa spellistor på den stationära datorn och sedan lägga över dem på servern? Jag har läst att man får upp servern som "SHARED" i Itunes, men går det att klicka sig in i servern den vägen och editera taggar och lägga till spellistor för filer som ligger på servern? För det finns väl inte en Itunes "service" så att man kan få upp Itunes Gui't direkt på servern?

/Richard

Postad 05 november 2008 - 13:45

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Så, nu börjar det bli billigt.. MS sänkte priserna med 30%.. beställde precis ifrån clickok för 1045 ink frakt och moms.. :)

Snart dax att börja bygga..

Redigerat av joniS, 05 november 2008 - 13:46.

Postad 05 november 2008 - 19:15

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
hmm 1464 kr inkl moms just nu när jag är där inne och kollar.

Vad jag har läst på lite forum och så är att de inte sänkt priset på OEM-versionen utan bara den version som de säljer till datorbyggare. Lite synd då det är många som bygger egna WHS-system.

Redigerat av Unregisteredbf364490, 05 november 2008 - 19:17.

Postad 06 november 2008 - 11:46

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

hmm 1464 kr inkl moms just nu när jag är där inne och kollar.

Vad jag har läst på lite forum och så är att de inte sänkt priset på OEM-versionen utan bara den version som de säljer till datorbyggare. Lite synd då det är många som bygger egna WHS-system.

Fast nu kollade du bara på prisjakt va? och inte på clickok's egna sida. Prisjakt verkar inte ha indexerat det priset.
Samt att om du kollar på newegg så kostar den 99dollar för oem versionen...

EDIT: Länk: http://www.clickok.s...spx?q=p:2130361

Redigerat av joniS, 06 november 2008 - 11:48.

Postad 07 november 2008 - 12:02

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
De har en version som kostar 1449 kr också. Den fick jag fram från deras sida och inte via prisjakt.nu

http://www.clickok.s...vk-e3146v980712

Postad 08 november 2008 - 07:58

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Har ett problem vilket gör att jag måste installera om. Stängde av datorn och gick ifrån datorrummet men skulle några min senare in och hämta något och kände att det luktade bränd elektronik och det kom ifrån servern. Den hade inte stängt av sig helt utan chassifläktarna var igång men inte cpufläkten. skumt värre. slet ut strömkabeln och kollade på diskarna och moderkortet men kan inte se nått som är trasigt. testade igår att dra igång den igen men ingen lycka. fläktarna startar och någon låter lite illa och den stänger den av sig. Kan inte sätta på den på front knappen utan bara på nätaggsknappen. Vet inte om det är prollen. moderkortet eller nätagget som pajat eller flera delar.
Hade tänkt att skicka in moderkortet då interna nätvkortet inte funkar i gbit längre men orkade inte det utan köpte ett gbitkort och allt funkade ok. Har dock aldrig varit så jätte nöjd med det moderkortet (asus m2a vh hdmi) utan kanske köper ett gigabyte nånting s2 till istället då jag har ett sånt i min HTPC som är mkt bra om det nu är moderkortet som är paj.

Är det moderkortet som är paj måste jag ju vid byte till annat kort installera om vilket jag är lite rädd för då jag har ett sata2 kort med ide diskar på som låg i poolen. Det kortet behöver ha drivisar installerade innifrån win.

Nån som vet om det är nått speciellt jag måste tänkta på när jag installerar om? eller är det bara att installera med sata kortet i och sedan kasta in drivisarna så ska poolen funka som innan? kan sata diskarna (förrutom os disken på port 0) sitta i vilken port som helst eller är det vikigt att dom på nya kortet sitter i samma port.
Har en bit över 3tb på servern som jag INTE vill bli av med. Ska väl gå att koppla in på en annan dator och komma åt men har ju knappast 3tb ledigt på andra diskar.

Får väl börja med att slakta HTPC:n och börja felsöka

Man kanske skulle köpa en licens om dom nu gått ned i pris och man ändå måste installera om. Funkar versionen för 1000lappen för mig som hemmabyggare ? Sura pengar ändå för ett serveros som bara ska stå speciellt när man blir utan jobb i jan men man har väl inget val.

Postad 10 november 2008 - 17:26

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Ett par frågor innan jag sätter igång att bygga:

Måste OS-disken vara lika stor eller större än de övriga diskarna eller kan man använda en liten disk till OS..?

Tänkte sedan använda min WHS-burk som surfdator också. Några problem med detta..??

Tack..!

Postad 11 november 2008 - 20:16

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Systemdisken ska vara dne största du har.

Det går att surfa på en WHS-burk oxå.

Postad 11 november 2008 - 20:49

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Tusan också, skulle precis beställa ett antal av Seagates 1,5TB-drive, men jag läser nu att den har allvarliga (?) problem.. ;)

Postad 12 november 2008 - 00:32

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Systemdisken ska vara dne största du har.
..

Systemdisken behöver inte alls vara den största! Däremot bör den inte vara FÖR liten. Det finns två problem relaterade till diskstorleken (utöver att 20GB försvinner till operativsystemet):

1. Systemdiskens lediga utrymme (INTE diskpoolens) är det som rapporteras som ledigt till windows - är systemdisken full av någon anledning går det alltså inte att kopiera filer alls eftersom windows anser att lagringsutrymmet är fullt.

2. Före Power Pack 1 landade ALLT kopierat på systemdisken för att sedan spridas till de övriga diskarna i poolen (vad jag har förstått är det inte så längre, men det vet jag inte säkert). Kombinerat med #1 blev detta ett stort problem, speciellt när man migrerade till WHS och skulle flytta över all sin data. Kör man då med 80GB (-20GB = 60GB) som systemdisk och ska flytta 600GB innebar det alltså att det krävdes absolut minst 10 "vändor" (och migrering/spridning går INTE fort). Men som sagt, ev är detta löst, men det är hursomhelst den riktiga anledningen till varför man bör ha en stor disk.

/Victor

P.S. Man "ska" inte heller använda RAID, men det gör jag ändå på systemdisken (spegling). Det är meckigt vid installationen, men väl uppe gör det nu att jag slipper konfigurera om allt om den går ner! (går i princip inte att backupa (ta image alltså) systemdisk vad jag förstått. rätta mig gärna om jag har fel!) D.S.

Tusan också, skulle precis beställa ett antal av Seagates 1,5TB-drive, men jag läser nu att den har allvarliga (?) problem.. ;)

Satsa på Western Digital Caviar GreenPower istället! Ett litet uns långsammare än vissa andra diskar, men MYCKET svalare och även rätt tysta (samt "miljövänliga" även om jag tvivlar lite på energibesparing i en normal hemmaserver).

/Victor

Postad 12 november 2008 - 21:30

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Systemdisken behöver inte alls vara den största! Däremot bör den inte vara FÖR liten. Det finns två problem relaterade till diskstorleken (utöver att 20GB försvinner till operativsystemet):

1. Systemdiskens lediga utrymme (INTE diskpoolens) är det som rapporteras som ledigt till windows - är systemdisken full av någon anledning går det alltså inte att kopiera filer alls eftersom windows anser att lagringsutrymmet är fullt.

2. Före Power Pack 1 landade ALLT kopierat på systemdisken för att sedan spridas till de övriga diskarna i poolen (vad jag har förstått är det inte så längre, men det vet jag inte säkert). Kombinerat med #1 blev detta ett stort problem, speciellt när man migrerade till WHS och skulle flytta över all sin data. Kör man då med 80GB (-20GB = 60GB) som systemdisk och ska flytta 600GB innebar det alltså att det krävdes absolut minst 10 "vändor" (och migrering/spridning går INTE fort). Men som sagt, ev är detta löst, men det är hursomhelst den riktiga anledningen till varför man bör ha en stor disk.

/Victor

Ok, så om man kör en 500 GB systemdisk och resten av diskarna är 1 TB eller större, så är det alltså inget problem..?

Postad 13 november 2008 - 10:18

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Nej absolut inga problem.

Jag har en 300Gb systemdisk och 6st 750Gb diskar för lagring och har aldrig haft några problem.

MVH
SnyggoRik

Postad 13 november 2008 - 14:00

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
och jag kör en 7200rpm:s IDE-disk på 160 GB som systemdisk i min samt en blandning av IDE och SATA-diskar och har heller inte haft några problem

Postad 13 november 2008 - 20:50

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Det är klart att det funkar även om den första hårddisken inte är den största.

Detta är saxxat från MS Technical Brief for Windows Home Server Drive Extender:

The primary data partition in a home server should be as large as possible for two reasons:
 You want to provide sufficient space to grow the file table for all of the files that you will store on your home server.
 Windows Vista® and other home computer operating systems check to see if there is adequate space on the primary data partition prior to starting a copy operation.

Postad 15 november 2008 - 22:00

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Håller på att google efter lite svar men tänkte kolla med er oxå.
Min server har ju pajat. lyckades fippla till systemet så illa att det inte funkar alls och när jag efter att ha gjort det skulle stänga av datorn så pajade någon hårdvara och nu startar den inte.
Vet inte om det är nätagget eller något annat som pajat men något luktade bränt iaf. ska skruva isär den och sniffa på prylarna och även testa med annat nätagg.
har 120dagars trial men har bara kört med det några veckor och inte aktiverat det än så jag borde ha 120 dagar kvar efter ominstallation

Kommer ju behöva installera om när hårdvaran väl är fixad.
Tänkte först koppla in systemdisken i denna dator för att rädda den som låg på skrivbordet och kika om det är nått annat att spara. Inget problem att koppla in den disken på en vanlig XP maskin eller? vill gärna dubbel kolla detta så den inte fipplar till grejerna på disken så dom pajar helt när syftet är att spara ifall installation går å skogen.

nästa fundering är ju att jag tyvärr kör med ett sata/ide pcikort för att kunna koppla in alla diskar.
nått att tänka på där vid installation? ska man plocka ut det kortet, installera whs + drivisarna för det kortet inifrån win och sedan sätta i det och all data är som innan ? eller ska det sitta i under installationen?

Om man byter moderkort (annat märke/modell), är det bara att sätta i os disken i första sata platsen och resten i vilken ordning som helst ok det ska funka efter en ominstallation eller måste man sätta diskarna i samma ordning sata1 sata2 osv som din sitter i nu? eller hur ska man göra då? det ligger ju dessutom grejer på systemdisken (och man vet ju inte exakt vad som ligger på just den disken)

Mkt som är nytt iom whs och syftet med serven är ju backup, lätt att komma åt alla grejer men det är ju rätt mkt nytt för många iom nya fil/mapphanteringen osv och då jag har nästan 4tb data vill man ju inte att det ska försvinna eller nått sånt.

EDIT: ska läsa detta: Setup: How to replace system drive and how Windows Home Server handles the primary hard drive. http://social.micros...b-ff351dc1c0bf/ och se om jag blir nått klokare.

ser oxå nu att jag har en plats ledig på en ide kabel men den är på pcikortet vilket gör att jag inte kan koppla in dvdläsaren på den kabeln. Mao måste jag koppla ur en inkopplad ide disk underinstallationen. har dock för mig att jag läst ett tips (från ms?) att man kan efterinstallationen koppla ur dvdläsaren och koppla in en disk där.
är det så smart/bra utformat att whs igentligen skiter i vilka diskar som sitter vart och vilka som är inkopplade i poolen så man ibland kan starta utan en disk där att sedan koppla in den vid nästa uppstart?

EDIT2:
hittade även detta "Another key point is that WHS uses the system disk for more than just the OS. It also uses it as the primary data partition, the "landing zone" for all files on the server (it doesn't store them there if you have multiple disks, but they do take up space there temporarily)." vilket ju gör att om os-disken pajar är det bara att byta ut den och ingen info ska vara förlorad. låter lite lurigt för om man har 2 diskar och kör kloning på en mapp ska den ju hamna på en annan fysisk disk. tipset från ms är ju att man installerar på största disken. jobbigt om den är en 1tb och det inte hamnar någon data på den. dock är det kanske där klonade mapparna hamnar.

EDIT3: som jag fattat den nu ska det bara vara att installera om whs, sedan installera drivisarna för pcikortet och sedan kommer whs känna igen att diskarna har sittit i en whs och lägga till dom flelfritt. kommer chansa på det iaf. även disken jag måste ta ut under installationen hoppas jag kommer hittar och hamna i poolen som tidigare då installetionen är klar. vid minsta teckan på fråga om att formatera mm kommer jag avbryta.
Dags att skruva hårdvara =)

Redigerat av PiZZaMaN, 15 november 2008 - 22:45.

Postad 15 november 2008 - 23:50

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

EDIT3: som jag fattat den nu ska det bara vara att installera om whs, sedan installera drivisarna för pcikortet och sedan kommer whs känna igen att diskarna har sittit i en whs och lägga till dom flelfritt. kommer chansa på det iaf. även disken jag måste ta ut under installationen hoppas jag kommer hittar och hamna i poolen som tidigare då installetionen är klar. vid minsta teckan på fråga om att formatera mm kommer jag avbryta.
Dags att skruva hårdvara =)

är inte så säker din edit 3! Du bör nog lägga till drivrutinerna för pci-kortet under F6 installationen! När whs har installerat klart tror jag inte det finns någon möjlighet att lägga till en gammal whspool disk direkt in i poolen utan att den blir formatterad! Däremot bör du i så fall kunna ansluta den utanför poolen och kopiera över datan först, dvs att du läser den som vilken NTFS disk som helst. Har du ingen diskettstation kan du slippstreama in drivrutinerna innan du börjar installationen.

Redigerat av Life, 15 november 2008 - 23:52.

Postad 16 november 2008 - 00:38

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
mjo får kolla upp det mera i morrn. Har felsökt i kväll och det var nätagget som gett upp.
Har ett gammal pcikort med 2x2 ata kontakter där man MÅSTE installera drivisarna med F6 underinstallationen men hoppar över det kortet och kör med ett med 1x2 ata + 2 sata där man installerar drivisarna inne i win, däremot bör jag kolla upp om det kanske går att installera kortet med F6 underinstallation för att slippa det problemet du nämner. kanske kan bygga ihop med usb dvdläsare och installera ifrån så slipper jag installera med en disk från poolen urkopplad från moderkortet.

Nätagget jag testa med ligger bara på 300w och hade bara en kabel med 2 molex på så det var tur att jag inte starta upp datorn helt när jag testa utan bara till bios annars kanske det blivit strul med diskarna. Har ett 300w nätagg i burken innan oxå och det är på gränsen enl moderkortets manual då det saknar 3pin kontakten på breda kontakten till moderkortet men med minst 300w + separat 12v ska det gå bra. men med 8 diskar i får det blir ett starkare med 80+ effektivitet

ska som sagt kolla upp om det i efterhand går att lägga till en disk som legat i en pool. som jag förstått ligger alla filer i nån mapp på disken med namn AD eller nått sånt. och det som ligger på d: är ju bara "länkar" till alla diskar/filer typ som en databas vilket gör att det går att byta ut disken utan att förlora data och det är även det som gör att det kan ta lååååång till innan man kan börja använda datorn då den går igenom ALLA filer och mappar för att bygga om databasen/länkarna. nått sånt iaf. nej nu blir det sängen och slutet på true lies =)

Redigerat av PiZZaMaN, 16 november 2008 - 00:42.

Postad 16 november 2008 - 22:49

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

mjo får kolla upp det mera i morrn. Har felsökt i kväll och det var nätagget som gett upp.
Har ett gammal pcikort med 2x2 ata kontakter där man MÅSTE installera drivisarna med F6 underinstallationen men hoppar över det kortet och kör med ett med 1x2 ata + 2 sata där man installerar drivisarna inne i win, däremot bör jag kolla upp om det kanske går att installera kortet med F6 underinstallation för att slippa det problemet du nämner. kanske kan bygga ihop med usb dvdläsare och installera ifrån så slipper jag installera med en disk från poolen urkopplad från moderkortet.

Det finns utmärkta guider för att slipstreama WHS till en 2gb USB-sticka så är det problemet löst.

ska som sagt kolla upp om det i efterhand går att lägga till en disk som legat i en pool. som jag förstått ligger alla filer i nån mapp på disken med namn AD eller nått sånt. och det som ligger på d: är ju bara "länkar" till alla diskar/filer typ som en databas vilket gör att det går att byta ut disken utan att förlora data och det är även det som gör att det kan ta lååååång till innan man kan börja använda datorn då den går igenom ALLA filer och mappar för att bygga om databasen/länkarna. nått sånt iaf. nej nu blir det sängen och slutet på true lies =)

Tror det mer gäller när man gör rebuild när en lagringsdisk i poolen kraschar och då på data som är duplicerad

Postad 17 november 2008 - 18:42

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
åh, måste få dela med mig..

Jag fick nu mitt whs burk att lira utan grafikkort.. bara stänga av felmeddelandet "halt on all errors", rycka grafikkortet och whipps headless.. Trodde aldrig det skulle vara så enkelt.

// C

Postad 23 november 2008 - 12:01

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
hej!
jag har fått ett skumt fel med whs console - när jag försöker starta den kommer ett meddelande enl bild:

https://www.minhembi...c_id=263862.jpg

När jag trycker Yes kommer jag till slut in i consolen, men utan WHS egna utrymmesflik. Kan jag reparera detta på nåt vis? Omstarter hjälper inte.

https://www.minhembi...c_id=263865.jpg

EDIT: längre in upptäckte jag att i settings saknas det "flikar" enl jämförande bilder

https://www.minhembi...c_id=263871.jpg
https://www.minhembi...c_id=263869.jpg

som ni ser saknas GENERAL, REMOTE ACCESS, ADD-INS och RESOURCES.?

Tacksam för tips och idéer

Redigerat av Grillen, 23 november 2008 - 12:15.

Postad 23 november 2008 - 13:52

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
SKUMT var det...

jag grejade lite och plockade bort avast via add/remove och startade om. provade att koppla till konsollen och fick samma fråga - tryckte nu på no och lät den försöka igen - då gick det och allt finns där. men nu ligger avast kvar som en installerad add-in och det går inte ta bort den. får installera avast igen via remote desktop och se om den kommer upp som en knapp i konsollen

Postad 25 november 2008 - 13:52

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Tänkte slänga ihop en egen NAS med WHS på.
HÄR är komponentlistan. Kommentera gärna om ni ser något "galet" eller så...
Tänkte alltså skippa DVD-läsare i burken.
Någon som installerat WHS från en USB-pinne på en helt ny burk?
Jo, jag har läst en guide på nätet hur man gör (exempelvis från homeserverhacks.com), men jag vill ha lite erfarenheter från någon som faktiskt gjort det.
Alternativet är att temporärt slänga in en DVD-läsare, men det vill man hellst slippa.

I guiden står att man först måste in i BIOS och sätta USB som högsta boot-prio. Sedan, under installationens gång måste man in i BIOS igen och sätta HDD som högsta boot-prio.
Är inte detta lite overkill om man kör en helt fräsch burk med flong nya diskan?
Jag menar, om man kör med HDD som högsta prio redan från början och burken inte hittar någon boot-info från HDD så kör den väl automatiskt från USB första gången? Tycker man borde kunna skippa att ändra boot-prio...

Nästa steg: det lär ju behövas diverse drivare för all hårdvara i burken. Lämpligast slänger man över dessa från CD-skivor till USB-pinnen så man har allt sånt redo innan installationen antar jag.

Har aldrigt byggt/konfigurerat en burk från grunden tidigare så all input tas tacksamt emot.

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 25 november 2008 - 13:58.

Postad 26 november 2008 - 22:47

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Helt Ok at skippa dvd läsaren men det kan ju strula.
Jag hade nog lagt till en sk systemdisk på 250/300GB och installerat WHS, sedan hade jag anslutit de diskarna som du hade tänkt dig. Anledningen till det är ju att WHS vill ha en egen disk, så med de du föreslår så får du inte mer än 1TB lagring. När du väl har installerat så blir det ganska struligt att byta systemdisk.

Jag kan ju även tala om att om man strular till det så är WHS otroligt säkert (även mot rena idiotgrejor) Jag skulle uppdatera mina diskar från 750GB till 1.5TB och kom på att det var länge sedan jag uppgraderade drivrutinerna. Tog naturligtvis och rensade samtidigt som jag installerade nya och råkade (hmmm) ta bort drivrutiner för 2 diskar- WHS varnade när de var borta och jag fick en och annan svettpärla i pannan. Men när jag installerat de nya drivarna så var allt OK igen. WOW I'm impressed.

MVH
SnyggoRik

Postad 27 november 2008 - 09:27

Woooody
  • Woooody
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Helt Ok at skippa dvd läsaren men det kan ju strula.
Jag hade nog lagt till en sk systemdisk på 250/300GB och installerat WHS, sedan hade jag anslutit de diskarna som du hade tänkt dig. Anledningen till det är ju att WHS vill ha en egen disk, så med de du föreslår så får du inte mer än 1TB lagring. När du väl har installerat så blir det ganska struligt att byta systemdisk.

Jag kan ju även tala om att om man strular till det så är WHS otroligt säkert (även mot rena idiotgrejor) Jag skulle uppdatera mina diskar från 750GB till 1.5TB och kom på att det var länge sedan jag uppgraderade drivrutinerna. Tog naturligtvis och rensade samtidigt som jag installerade nya och råkade (hmmm) ta bort drivrutiner för 2 diskar- WHS varnade när de var borta och jag fick en och annan svettpärla i pannan. Men när jag installerat de nya drivarna så var allt OK igen. WOW I'm impressed.

MVH
SnyggoRik

Är det du säger att det inte går att spara någon data på disken som WHS är installerad på? Är det inte så att WHS först och främst försöker att lägga data på icke system diskar men om det är fullt på dem så används systemdisken för att lagra data, eller?

Används förresten DVD-läsaren vid installationen av WHS eller gör man det via en remote uppkoppling?

Till sist en fråga om data som läggs i WHS poolen. Använder WHS sig av något speciellt data format? Frågan är om det blir problem om man skulle få för sig att gå över till ett annat operativ i framtiden? Går data på diskarna att läsa om man stoppar in diskarna i en annan dator som inte har WHS installerat?

Postad 27 november 2008 - 09:59

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Visst går det att spara där! Men med egen systemdisk så tycker jag personligen att det fungerar bättre och går en aning snabbare.

DVD- läsaren används vid installation, men som nämnts tidigare går det bra att installera via USB-sticka. Har dock inte själv provat.

Diskarna går inte att läsa om du flyttar dom till en XP/Vista pc. Samma åt andra hållet.

MVH
SnyggoRik
Bifogad fil  20081127.jpg   53,98K   0 Antal nerladdningar

Postad 27 november 2008 - 11:00

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

1. Är det du säger att det inte går att spara någon data på disken som WHS är installerad på? Är det inte så att WHS
2. Används förresten DVD-läsaren vid installationen av WHS eller gör man det via en remote uppkoppling?
3. Till sist en fråga om data som läggs i WHS poolen. Använder WHS sig av något speciellt data format? Frågan är om det blir problem om man skulle få för sig att gå över till ett annat operativ i framtiden? Går data på diskarna att läsa om man stoppar in diskarna i en annan dator som inte har WHS installerat?

1. WHS använder systemdisken sist, men den ingår i poolen. Förr mellanlandade data alltid på systemdisken, men så är det inte längre. Du kan även lagra data på D: utanför diskpoolen (exvis IIS-webbar eller likn.) även om det inte är att rekommendera.

2. Ja, installationen sker normalt från DVD. HP:s DVD-lösa WHS har en specialare där man via nätet når installationsmedia (DVD) via en annan dator på nätverket. En DVD-läsare hade jag satsat på.. Är det en ny burk har du kanske e-sata och kan koppla in en DVD utanför chassiet..

3. Det är vanligt NTFS-format och kan läsas av alla OS som supportar NTFS. All data som ingår i diskpoolen ligger i dolda mappar med originalfilnamn. Det är alltså fullt möjligt att plocka ut en disk och manuellt kopiera ut data.

EDIT: Däremot kan man aldrig på förhand bestämma/veta exakt vilken data som ligger på vilken fysisk disk i diskpoolen och har man duplicering påslagen kommer duplicerade foldrar med samma data såklart att finnas på två olika diskar, något man får hantera helt manuellt i ett annat OS än WHS.

Redigerat av maxxess, 27 november 2008 - 11:08.

Postad 27 november 2008 - 15:22

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Tackar för svaren, men vad menar du med följande:

Jag har alltså tänkt att slänga i 2 st 1TB diskar.
Av det jag läst om WHS innan (och även i tråden om HPs WHS-burk) är att det skapas en systempartition på 20 GB
Detta tolkar jag som att jag skulle få så gott som 2 TB lagringsutrymme (minus 20 GB alltså).
Varför skulle WHS vilja ha en egen systemdisk och inte nöja sig med en liten partition?

Eller måste man i så fall slänga in en av diskarna i en PC först, skapa en 20 GB partition på disken, ta ut den igen och slänga in i servern och sedan göra WHS-installationen på den lilla partitionen!?!
Ingår det inget partitionerings/formateringsverktyg i WHS-installationen?

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 27 november 2008 - 15:26.

Postad 28 november 2008 - 08:14

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Tackar för svaren, men vad menar du med följande:

Jag har alltså tänkt att slänga i 2 st 1TB diskar.

Det är bara att koppla in diskarna och installera (externa diskar får dock ej vara anslutna under setupen, de kan dock sitta kvar vid en ev ominstallation om de är medlemmar i poolen). WHS kommer att välja den första disken för systemet, partitionering och initiering av diskar till diskpoolen sköter WHS. Det är inte supportat att ändra storleken på C: som mkt riktigt blir 20Gb.

Postad 04 december 2008 - 20:11

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
bumpar tråden lite..

Nu när jag har 4gb i min WHS så börjar jag <återigen> fundera på att köra VMWare Workstation på datorn. Inte för att köra någon linuxgrej-jag-läste-om-i-en-tidning utan jag tänkte flytta min mailserver, så om boxen brinner upp kan jag iaf dra igång mailen var som helst.

Nån som testat VMW workstation 6.5 på WHS?

Redigerat av maxxess, 04 december 2008 - 20:13.

Postad 04 december 2008 - 21:17

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

hej!
jag har fått ett skumt fel med whs console - när jag försöker starta den kommer ett meddelande enl bild:

https://www.minhembi...c_id=263862.jpg

När jag trycker Yes kommer jag till slut in i consolen, men utan WHS egna utrymmesflik. Kan jag reparera detta på nåt vis? Omstarter hjälper inte.

Jag har sett samma meddelande förut och det var när jag ryckte ut 2x1tb och endast lät min OS-disk på 500gb sitta kvar i EX470'n. Satte senare tillbaka diskarna (lyckades inte nå riktigt dit jag ville med mitt lilla experiment) och då var allt som vanligt igen. WHS verkade inte uppskatta att en stor del av poolen kopplades ur.

F.ö har jag fortfarande en felande OS-disk som jag inte riktigt listat ut hur jag ska åtgärda. Kan inte påstå att det går framåt, har mer tröttnat på åbäket och låter den gå tills den skär eller på annat sätt avlider.

Postad 07 december 2008 - 10:08

Zany
  • Zany
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Vart hittade ni Windows Media Player 11 som går att installera?

Postad 07 december 2008 - 20:37

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1 225 inlägg
  • 0
En av de primära funktionerna med WHS som många inte tänker på när de jämför den med NAS och Linux-servrar är den smidiga restoren man kan göra av en komplett Windows dator. Jag ominstallerade just en äldre dator genom att göra restore på en tidig backup. 20 minuter senare hade jag på nytt en pigg XP-burk med alla drivrutiner och inställningar som behövdes. Ypperligt smidigt måste jag säga :). Observera dock att en restore till en burk med både Windows och Linux på inte går attgöra på samma smidiga sätt. Kravet är att systempartitionen är Windowsbaserad.

mvh Manor

Postad 11 december 2008 - 21:15

Zany
  • Zany
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Vart hittade ni Windows Media Player 11 som går att installera?

Ingen som svarar så efter en stunds googlande hittar man lösningen själv: http://wiki.wegotser...layer_11_on_WHS

Postad 12 december 2008 - 10:19

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Ni som har många hårddiskar till er WHS - vad använder ni för typ av lagringschassin? Jag menar inte er som har massor av interna diskar i samma chassi som själva servern - utan er som använder externa hotswapchassin av olika slag.

Jag har 2 interna diskar i min WHS plus 4 ytterligare i en Stardom ST5610, totalt 5,7TB. Nu börjar det bli fullt igen så jag behöver mera utrymme. Tyvärr är Stardom-chassit, som annars fungerar perfekt, fruktansvärt bullrigt tack vare ett par 40mm-fläktar, så jag har beställt en sådan här, den rymmer ytterligare 5 diskar.

Men på sikt känns det som om jag skulle vilja konsolidera alltihop till en enda diskarray. Vad finns det att tillgå som har låg ljudnivå och som rymmer många enheter?

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 12 december 2008 - 10:20.

Postad 12 december 2008 - 11:49

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Jag har 2 interna diskar i min WHS plus 4 ytterligare i en Stardom ST5610, totalt 5,7TB. Nu börjar det bli fullt igen så jag behöver mera utrymme. Tyvärr är Stardom-chassit, som annars fungerar perfekt, fruktansvärt bullrigt tack vare ett par 40mm-fläktar...

Har du tittat på möjligheten att byta ut fläktarna i Stardom-lådan? Jag har en liknande med hotswap och RAID1 som även den låter som tåget, vilket medfört att jag övervägt ett fläktbyte så snart garantitiden gått ut. Det luftflöde som befintlig fläkt (en till antalet) genererar är rena hårfönen och långt mycket mer än diskarna kräver.

Postad 13 december 2008 - 05:46

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Det här är ju en lösning som kanske ingen vill höra... :=)

Jag började med 12 diskar i min WHS, SATA, USB och Firewire. Nu har jag bytt upp mig i diskstorlek och insett att man kanske inte skall lagra hur många Tb som helst. Jag har numera 3 Tb fördelat på 4 interna och en e-sata, de flesta av de 12 diskarna har jag (ekorre som man är :blink: som offlinelagring/använder den nya backupen i WHS.

Min poäng: Jag duplicerar bara viktigt data, och jag hade massor saker liggandes som jag kanske vill se om om ett par år (inspelade tv-program exvis). Med WHS diskpool är det lätt att hamna i träsket att man bara köper mer och mer disk hela tiden utan att fråga sig själv vad man verkligen måste ha online ständigt?

Det är *dyrt* med extern disk om man inte vill köpa sunkiga usb/fw en och en., interna 1Gb-diskar är snudd på gratis numera (nåja, nästan :blink:

EDIT: Glömde nämna att när jag "byggde om" min WHS så sänkte jag strömförbrukningen från 230W till ca 100W vilket bara det sparar en hel del slantar. Som sagt, detta var kanske inte lösningen du frågade efter :blush:

Redigerat av maxxess, 13 december 2008 - 06:00.

Postad 13 december 2008 - 21:04

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Har nu köpt ett billigt nätagg "Ace Raw Deal Plus 420W" https://www.prisjakt...kt.php?p=373611 för 300kr i pccity butiken (inte 80+ cert eller så men billigt å starkare än det som brann upp. Köpte även ett Cooler Master 4-in-3 rack(https://www.prisjakt...kt.php?p=239171) så alla diskarna får bra kyla.

Har kopplat in systemdisken i denna burk och sparat det jag hade på skrivbordet.
Har ju 4 ide diskar i servern varav 2 på moderkortet och 2 på ett pcikort. Ska jag installera från skiva blir det en disk mindre i just då OM jag kör med F6 och installerar drivisarna till pcikortet under installationen. Då måste jag hitta en fungerande floppy men det går nog att lösa annars blir det ju 3 diskar som saknad vid installationen. kommer nog ta väldigt lång tid att lägga flytta all data från dom till poolen å sen adda diskarna i efterhand.
Ska dock ta mig en funderare på om det kanske är smidigare att hitta guiden där man kan installera från usbminne så jag slipper installera med bara en intern(på moderkortet) ide disk inkopplad utan kan köra med båda. Installerar jag dessutom med F6 och drivisarna till kortet behöver jag inte göra nått mera än att vänta på att poolen byggs upp igen...om nu allt går smidigt.

Tanken var att jag efter köpet av dom 2st 1tb diskarna inte skulle behöva ha massa diskar i maskinen men som vanligt har man för mkt skit liggandes.

Funderar även på att köra raid med 2st 250gb diskar på denna dator för att få upp hastigheten lite när man packar upp osv. Kör man daglig backup på denna dator till servern ska det ju inte vara något problem. Dock ska jag få servern att funka innan jag ger mig på det =)

Maxxess: menar du att du gick från 230w till 100w enbart genom att byta plocka ut 6 diskar?
Jag kommer ha 7 interna och 3 externa usb diskar i servern. kanske värt att lägga en slant på en 1tb disk till å ta bort dom externa...samt att rensa/bränna ut lite.

EDIT: har bara ett 4gb U3 minne. måste fixa ett annat för minnet formateras ju =(

Redigerat av PiZZaMaN, 13 december 2008 - 22:01.

Postad 14 december 2008 - 10:25

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0

Har du tittat på möjligheten att byta ut fläktarna i Stardom-lådan? Jag har en liknande med hotswap och RAID1 som även den låter som tåget, vilket medfört att jag övervägt ett fläktbyte så snart garantitiden gått ut. Det luftflöde som befintlig fläkt (en till antalet) genererar är rena hårfönen och långt mycket mer än diskarna kräver.

Jag HAR bytt 80mm-fläkten till en Noctua. Det var inte det som var problemet utan det är den lilla nätaggregatsfläkten som låter. Den är nog inte lika lätt att åtgärda tyvärr.

/P-O

Postad 14 december 2008 - 14:36

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Ingen som svarar så efter en stunds googlande hittar man lösningen själv: http://wiki.wegotser...layer_11_on_WHS

Ett annat sätt är att testa TVersity, mycket potent programvara för att streama

Postad 15 december 2008 - 00:08

qrist
  • qrist
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Funderar på en filserverlösning och har trillat in på WHS, fast jag vet inte om det klarar av det jag söker:

-Hantera 4-6st SATA-diskar, EJ RAID utan enkel fillagring, det här med pooler verkar jobbigt?
-Köra torrentklient
-Agera router/enkel ICS

Bör jag köra WHS eller WinXP?

Postad 15 december 2008 - 14:42

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Antalet diskar är ju enbart begränsat till moderkortet och ev instickskort om man nu bygger själv. köper man en är det ju som mest 4 interna diskar å sen e-sata/usb man får bygga vidare på.
Det är ju det med diskpoolen som är den stoooora fördelen med WHS och det är inte jobbigt =) Man slipper ha tex 3 mappar/diskar med hdfilmer utan man kan ha dom i en mapp. Bilder och dokument mm kör man dublettering på med en musklick så är den datan safe.
Torrent är ingen problem. Jag körde utorrent på min maskin.
Varför ska du köra den som router? är väl enklare att köpa en riktig router för några hundra. Då min inte är ominstallerad än så kan jag inte svara på om det går att dela ut en uppkoppling. när min trådlösa 3com router pajade av åskan köpte jag en d-link 100 för ca 300kr på siba https://www.prisjakt...kt.php?p=130265 typ 330kr inkl porto men ville sedan ha trådlöst igen då kidsen köpte bärbara maskiner så det blev en d-link 655 för en tusing.
Nakdelen är att WHS kostar en slant och jag har inte köpt den än. Behöver ett nytt jobb innan det blir av men då jag inte aktiverade min maskin innan den pajade så bör jag ha några månader på mig efter installation.

Redigerat av PiZZaMaN, 15 december 2008 - 14:44.

Postad 15 december 2008 - 23:27

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Funderar på en filserverlösning och har trillat in på WHS, fast jag vet inte om det klarar av det jag söker:

-Hantera 4-6st SATA-diskar, EJ RAID utan enkel fillagring, det här med pooler verkar jobbigt?
-Köra torrentklient
-Agera router/enkel ICS

Bör jag köra WHS eller WinXP?

Tror inte att denna strippade Server2003 (WHS) kan köras som router! Har läst någonstans att den inte kan hantera fler NIC på det sättet!

Postad 15 december 2008 - 23:36

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Har kopplat in systemdisken i denna burk och sparat det jag hade på skrivbordet.
Har ju 4 ide diskar i servern varav 2 på moderkortet och 2 på ett pcikort. Ska jag installera från skiva blir det en disk mindre i just då OM jag kör med F6 och installerar drivisarna till pcikortet under installationen. Då måste jag hitta en fungerande floppy men det går nog att lösa annars blir det ju 3 diskar som saknad vid installationen. kommer nog ta väldigt lång tid att lägga flytta all data från dom till poolen å sen adda diskarna i efterhand.
Ska dock ta mig en funderare på om det kanske är smidigare att hitta guiden där man kan installera från usbminne så jag slipper installera med bara en intern(på moderkortet) ide disk inkopplad utan kan köra med båda. Installerar jag dessutom med F6 och drivisarna till kortet behöver jag inte göra nått mera än att vänta på att poolen byggs upp igen...om nu allt går smidigt.

Har en mycket snarlik konfig som dig och kör just install från USB-minne.
Tänkte ge dig en knuff på vägen med tummen i spåretanvisningar från We Got Served:
1. Gör USB-stickan bootbar
2. Slipstreama WHS installationen

Köpte en sådan här sticka för en billig peng på Netonnet (49kr)

Därmed har du sparat en 5.25" plats. Enda iden med att ha en dvdläsare i är ju annars ifall man kör ex. MyMovies för WHS och vill rippa direkt till poolen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.