Löd egna audiokablar (RG62 etc)
756 svar till detta ämne
Postad 18 maj 2008 - 22:26
Unregistereda5bf3d67
-
Unregistereda5bf3d67
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej!
Har precis gjort 8 kablar som ska sitta mellan DVD och Reciever. Man blir lite öm i fingrarna när man gör så många på en gång.
Några tips för er som ska på att löda: Ha inte för hög värme och värm inte för länge. På en av kablarna hade jord blivit så varm att den smälte igenom så att den nästan (eller ibland) gick mot signal-ledaren. Ohm-metern visade varierat värde mellan 10-200 ohm. En annan anledning till att inte ha för hög värme och värma för länge är att isoleringen i kontakten kan smälta så att mittstiftet viker sig en aning, då blir det svårt att få i kontakten.
/Daniel
Postad 19 maj 2008 - 07:35
Unregistered569494e8
-
Unregistered569494e8
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Testa med RG62 för att jämföra mellan dessa två kablar så får du avgöra själv vad du tycker är bäst det är inga stora pengar det handlar om
Ska inhandla RG62 och prova Anders
Postad 19 maj 2008 - 09:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Hej! Har precis gjort 8 kablar som ska sitta mellan DVD och Reciever. Man blir lite öm i fingrarna när man gör så många på en gång. Några tips för er som ska på att löda: Ha inte för hög värme och värm inte för länge. På en av kablarna hade jord blivit så varm att den smälte igenom så att den nästan (eller ibland) gick mot signal-ledaren. Ohm-metern visade varierat värde mellan 10-200 ohm. En annan anledning till att inte ha för hög värme och värma för länge är att isoleringen i kontakten kan smälta så att mittstiftet viker sig en aning, då blir det svårt att få i kontakten.
/Daniel
Man ska alltid ha jätte hög värme på själva kolven, då går lödningen snabbt och värmen hinner inte sprida sig i ledaren och orsaka problem. Så en lödkolv på 50-100W är ett fördra anser jag, det går snabbt och om man gör rätt så blir knappt kabeln ljumen, bara där man löder som den blir någe varm
Postad 19 maj 2008 - 13:11
Unregistereda5bf3d67
-
Unregistereda5bf3d67
-
Rookie
-
8 inlägg
Det är för spetsens skull som jag inte löder för varmt. Annars slits den ut för snabbt. Tror att min lödkolv är på 80 W. Jag brukar ha den på ca 350 grader för denna typen av lödningar. Det är också viktigt att man förvärmer så att det inte blir en kallödning.
Nu till en fråga. Hur kan man göra en Y-länk (eller vad det heter)? Jag vill altså koppla samman SW-out till mitt stereo slutsteg. Ingångarna på slutsteget kan vara RCA, 3.5mm stereo jack eller XLR. Hur ska man göra för att få med skärmen på varje kabel till respektive ingång? Jag antar att det inte går med en Lon Works med 4 ledare, man kan väl inte dela på skärmen. Tyvärr sitter ingångarna på slutsteget långt ifrån varandra, minst 30 cm (Behringer A500).
Postad 19 maj 2008 - 13:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Självklart ska man inte kall-löda
Redigerat av DVD-ai, 19 maj 2008 - 13:14.
Postad 19 maj 2008 - 14:42
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Nu till en fråga. Hur kan man göra en Y-länk (eller vad det heter)? Jag vill altså koppla samman SW-out till mitt stereo slutsteg. Ingångarna på slutsteget kan vara RCA, 3.5mm stereo jack eller XLR. Hur ska man göra för att få med skärmen på varje kabel till respektive ingång? Jag antar att det inte går med en Lon Works med 4 ledare, man kan väl inte dela på skärmen. Tyvärr sitter ingångarna på slutsteget långt ifrån varandra, minst 30 cm (Behringer A500).
Ta dubbla kablar, löd fast bägge ledarna i den ena och en kontakt på varje i andra änden = y-split
Postad 19 maj 2008 - 16:37
Unregistereda5bf3d67
-
Unregistereda5bf3d67
-
Rookie
-
8 inlägg
Nej det är nog ingen som har intentioner att kallöda. Det är en oönskad effekt av en dålig lödning. En annan anledning till att inte ha "jätte hög" värme är just att då kan värmen sprida sig så att tennet flyter ut på ett snyggt sätt.
Professor_Kalkyl. Tack för svar. Jag har också tänkt att man kunde göra så, men det kan bli trångt med två kablar i en kontakt. Men om det inte finns någon särskild kabel för ändamålet är det ju alltid en utväg.
/Daniel
Postad 19 maj 2008 - 21:42
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Lödspetsar är billiga så det är bättre att löda med ett ordentligt varmt don så att det går snabbt. Då slipper man värma upp hela kabeln. Det snabbaste sätter är att sätta en droppe lödtenn på spetsen och löda på då går det på en bråkdels sekund.
Postad 20 maj 2008 - 01:37
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Dock tror jag att vassheten beror på mina högtalare, de har en tendens att bli skrikiga när man drar på och är överlag rätt ljusa av sig (lite kassa filter moddar, har dämpat middarna lite väl hårt tror jag).
Jag har hittat två bidragande orsaker till skrikigheten och det ligger i mina delningsfilter, som inte precis är optimala...
Postad 20 maj 2008 - 13:57
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Nej det är nog ingen som har intentioner att kallöda. Det är en oönskad effekt av en dålig lödning. En annan anledning till att inte ha "jätte hög" värme är just att då kan värmen sprida sig så att tennet flyter ut på ett snyggt sätt.
Professor_Kalkyl. Tack för svar. Jag har också tänkt att man kunde göra så, men det kan bli trångt med två kablar i en kontakt. Men om det inte finns någon särskild kabel för ändamålet är det ju alltid en utväg.
/Daniel
Njaa, vet inte riktigt vad du mener med " flyter ut på ett snygt sätt" skulle det vara en nackdel då, eller en fördel eller.... ?! Lödspetsar är billiga så det är bättre att löda med ett ordentligt varmt don så att det går snabbt. Då slipper man värma upp hela kabeln. Det snabbaste sätter är att sätta en droppe lödtenn på spetsen och löda på då går det på en bråkdels sekund.
Presis det jag menar, hög värme under mycket kort tåd så blir det bara varmt exakt däe det ska bli varmt och ingenstans annars, det klart bässta sättet. Om man nu inte vill sitta där med en 15-25W och smälta sönder hela isolatorn på kontakterna innan lödytorna är tillräkligt varma
Redigerat av DVD-ai, 20 maj 2008 - 13:57.
Postad 26 maj 2008 - 13:13
drzeke
-
drzeke
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
LonWorks-kabeln har ju fyra ledare, eller hur? Då borde man kunna använda den för en mini-RCA-kabel. En sån med 3.5 mm TRS-kontakt i ena änden och två RCA-kontakter i andra. Eller tänker jag helt fel här?
Postad 26 maj 2008 - 15:05
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
LonWorks-kabeln har ju fyra ledare, eller hur? Då borde man kunna använda den för en mini-RCA-kabel. En sån med 3.5 mm TRS-kontakt i ena änden och två RCA-kontakter i andra. Eller tänker jag helt fel här?
Kika lite i tråden, jag har gjort en sådan kabel, med LonWorks varianten med enbart ett ledarpar.
Postad 26 maj 2008 - 18:19
Al the Man
-
Al the Man
-
Rookie
-
7 inlägg
Någon som har idéer om den här kabeln, är den för tunn (0,36 mm2)? Annars väldigt låg kapacitans (29 pF/m). Fast den är 8mm tjock, går väl inte i Neutriks RCA-kontakter, eller? Belden 3079E http://www.elfa.se/e...mp;dok=4595.htm Ett annat uppslag är en Habia kabel med försilvrade ledare, försilvrad kopparskärm och teflonisolering, fast där är tvärsnittsarean 0,24 mm2 och kapacitansen går upp i 100 pF/m, några kommentarer? http://www.elfa.se/e...mp;dok=4595.htmNågon som har idéer om vad som är lämplig tvärsnittsarea för en audiokabel?
Redigerat av Al the Man, 26 maj 2008 - 18:19.
Postad 26 maj 2008 - 20:36
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Det går att använda båda men det blir mindre lödjobb med den enkelpariga och den låter lika bra. Om det är svar nog  Någon som har idéer om den här kabeln, är den för tunn (0,36 mm2)? Annars väldigt låg kapacitans (29 pF/m). Fast den är 8mm tjock, går väl inte i Neutriks RCA-kontakter, eller? Belden 3079E http://www.elfa.se/e...mp;dok=4595.htm Någon som har idéer om vad som är lämplig tvärsnittsarea för en audiokabel?
3079A kan fungera men nackdelen jämfört med LonWorks är den flätade ytterskärmen och avsaknad av avledare. Därmed är det inte lika enkelt att bygga en semibalanserad kabel.
Postad 28 maj 2008 - 15:36
drzeke
-
drzeke
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Tach Chris Lymme och Professor_Kalkyl! Nu blir det till att göra en egen AUX-kabel! Har hittat en perfekt kabelstrumpa, två flätade kopparfärgade snören som tills nu tjänstgjort som handtag på en kasse!
Postad 28 maj 2008 - 16:09
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Tach Chris Lymme och Professor_Kalkyl! Nu blir det till att göra en egen AUX-kabel! Har hittat en perfekt kabelstrumpa, två flätade kopparfärgade snören som tills nu tjänstgjort som handtag på en kasse!
Tro mig du kommer inte bli besviken, jag har en sådan jag med
Postad 26 juni 2008 - 19:03
berabe
-
berabe
-
Användare
-
-
124 inlägg
Nu behöver jag lite tips från erfarna kabelbyggare!!
Jag ska dra in en kabel i en VP-slang för att ansluta min SUB.
Total kabellängd från Förstärkaren till Subben är ca 9 m.
Vilken kabel-sort/kvalite rekommenderar ni ?
Färdiga kablar går ju bort eftersom jag ska dra in kabeln i VP-slangen.
Ge mig gärna även tips på olika kontakter och kontakteringslösningar.
Kanske har någon av Er bra instruerande bilder som Ni vill dela med Er av.
/B
Postad 26 juni 2008 - 22:31
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Testa en kabel på LonWorkskabel med Neutrikkontakter i halvbalanserad konstruktion. Beskrivningar finns i inläggen ovan.
Fast om man vill ha bra ljud så bör man hellre placera prylarna så att man kan ha kortare signalväg.
Redigerat av Unregistered1197, 27 juni 2008 - 16:54.
Postad 27 juni 2008 - 09:14
drzeke
-
drzeke
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Nu har jag funderat fram och tillbaka och bestämt mig för att tillverka en subwooferkabel med LonWorks-kabeln och Neutrikkontakter. Det blir nog så billigt som man kan komma undan.
Frågan är dock följande: Om man ska göra en Y-split RCA-kabel (1 RCA -> 2 RCA) till subben, kan man då löda fast de två ledarna på en och samma RCA-kontakt i ena änden och varsin ledare till varsin RCA-kontakt i den andra änden? Hur gör man med jorden, den ståltrådsliknande saken? Löder fast den i ena änden och låter den vara i andra eller löda fast den i bägge ändarna?
Postad 29 juni 2008 - 20:00
Buckner
-
Buckner
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Riktigt intressant och bra tråd!
Skall bland annat göra mig en SUB kabel, 3.5mm -> 2 rca och när man ändå håller på lär det bli ett par extra.
Något jag letar mig tokig på är helvit (dvs inte "dekorerad" som supras) kabelstumpa, någon som sett en svensk leverantör av det?
En annan sak inte förstår mig på är att låta jorden "hänga fri" i ena änden, jag förstår ATT den skall göra det, men inte riktigt varför.
Postad 30 juni 2008 - 10:44
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Det håller kapacitansen nere.
Postad 03 juli 2008 - 19:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Jag har idag ägnat dagen ( inte bara idag utan lite hela tiden nu i veckan ) åt att modda färdigt mig hörlursförstärkare ( Musical Fidelity X-can V3) och den har blivit helt förbytt, villken underbar förbättring jag blir alldeles Kär i den nu  och jag har till denna nu även gjort en 3,5mm==>Stereo RCA kabel med Neutrik RCA kontakter och Neutrik 3,5mm kontakt. Kabeln är samma som LonWorks och är skärmad, med 4st ledare och med andra ord perfekt till att göra denna kabel med. Den är noga testad och är enligt mig i det närmaste helt identisk med LonWorks och är även till utsendet lika, så man kan säga att det är LonWorks kabeln som jag använt. Jag gjorde denna då jag såklart ville ge min Ny moddade Lilla rackare det bästa i kabel väg också, även om den ska vara till datan... ( har dock använt den till min CD-spelar ett tag nu, så jag fått höra dess underbara kvaliteter verkligen kunna blomma ut)
Så i morgon så ska den tillbaka till datan igen, efter 1vecka tillsamans med Marantz SA7001 ki spelare och jag är grymmt förväntansfull på hur skildnaden ska bli när den kommer till datan, den har ju gått igenom en total förvandling sedan den senast var inkopplad till datan och ska dessutom få bekanta sig med nya kablar så det borde ju vara en enorm skilldnad i ljudet även när jag har den till datan
1:Neutrik Vinklad telepropp 3,5 mm, 3-polig med förnicklad eller svartkromaterad hylsa. Guldpläterade kontaktytor samt spännhylsa för dragavlastning för kabel. Lödanslutning.
2:Neutrik Förgylld phonokontakt med hölje i svart lättmetall med färgmärkning. Solid mittkontakt med lödkopp. Levereras med böjskydd och två stycken dragavlastningar.
3: LonWorks® är en nätverksplattform skapad av Echelon till Motorolas NEURON® kretsar. Nätverket används bl a i s k smarta hus och kontorshus för styrning av ventilation, värme, passagekontroll, belysning, m m. Nätverket kan byggas ut från 2 till 32 000 noder (anslutningar). Varje segment klarar upp till 64 noder och en sträcka av 400 meter utan förstärkare. Kabeln passar även till audio- och databruk. Kabeln är halogenfri. Typ 7703NH och 7704NH har Beldfoil® skärm som ger 100% skärmning.
RCA kontakterna är helt underbara att jobba med och bland dom lättare att löda i helt klart, gott om utrymme och bra kvalitet på alla ingående delar 10/10 från mig
3,5mm Phono pluggen va riktigt bra, jag köpte denna på test, och jag älskar den redan, den är liten men extremt lät att löda i trotts det.
Neutrik har verkligen lyckats med denna lilla kontakt och jag den är mycket lätt att jobba med, resultatet blir mycket snyggt och den klarar faktiskt av den grova kabeln trottsallt (Läs efter lite pyssel, men utan att kompromissa med avlasstning eller något sådant då jag hittade en grymm lösning  ) är hel nöjd med denna och kommer att använde den varianten i fortsättningen när jag behöver en 3,5mm plugg.
Kabeln är som sagt riktigt bra och enligt mig lätt att jobba med på alla sätt, och att den sedan låter helt otrligt bra är ju kanske det som är den stora övervägande orsaken till att man ska använda den
Anledning en till detta inlägget va att jag ville föra fram 3,5mm pluggen som ett riktigt hett alternativ om man vill ha en bra 3,5mm och att jag återkommer med ett omdömme efter lite provlyssning av kabeln i denna instalation.
//DVD-ai,
Redigerat av DVD-ai, 03 juli 2008 - 20:30.
Postad 07 juli 2008 - 11:08
Unregistered7da62804
-
Unregistered7da62804
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
DVD-ai
Kan du inte länka till vart du har köpt alla sakerna..
Postad 08 juli 2008 - 08:36
Unregistered5b876f4b
-
Unregistered5b876f4b
-
Användare
-
-
175 inlägg
var man kan köpa artiklarna finns redan med tidigare i tråden (LÄNKAR)
flesta köper kontakter via elfa eller conrad
kabeln finns nog bara på elfa
finns en del kontakter även på kabelgiganten
Postad 10 juli 2008 - 10:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
DVD-ai
Kan du inte länka till vart du har köpt alla sakerna..
Allting är köpt på Elfa för smidighetens skull... Resultatet blev riktigt bra Snygga blev dom och mycket bra ljud !!! Super nöjd
Postad 11 juli 2008 - 07:25
drzeke
-
drzeke
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Nu har jag fixat en subwoofer-kabel mha beskrivningen ovan och LonWorks-kabeln. Lödningarna på ledaren såg väldigt bra ut, däremot är jag mindre säker på om jordningen blev lödd ordentligt. Såhär lödde jag:
Ena kontakten: Vit-blå ledare till mittstiftet och blå ledare + jord till höljet
Andra kontakten: Vit-blå ledare till mittstiftet och blå ledare till höljet
Ingen kortslutning enligt voltmetern och nu till min fråga. Finns det nåt sätt att mäta med en voltmeter om kabeln är jordad ordentligt?
Postad 11 juli 2008 - 12:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
det är jordad ordentliget om du har gjort som du beskriver
Ingen fara alls, men tänk på att sätta den kontakt som du lödde fasst jorden i, först i signalriktningen, alltså den kontakten ska sitta i stärkaren. och den andra kontakten som inte jorden är lödd i ska sitta i subben.
Postad 11 juli 2008 - 13:10
drzeke
-
drzeke
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jaha, så enkelt! Jag hade satt fast den baklänges. Ska prova så fort jag kommer hem! Vad händer i fall den inte är jordad ordentligt då?
Postad 11 juli 2008 - 14:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
det ska inte bli någon jätte grej, bara det att jordningen inte fungerar riktigt som den ska
Postad 11 juli 2008 - 23:21
Unregistered32415
-
Unregistered32415
-
Amatör
-
-
74 inlägg
-
Redigerat av Unregistered32415, 19 augusti 2018 - 14:36.
Postad 12 juli 2008 - 03:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Nej det har du tyvärr inte gjort  , om du ska göra en 3,5mm till stereo RCA så ska du ha kabeln med 4st ledare, du ska då ansluta ett par ledare till höger kanal ( orange och orange/vit) och ett par ledare till vänster ( blå och blå/vit) för att få till det riktigt bra, jorden ansluter du i 3,5mm pluggen och inte i RCA kontakterna om du ska ha den till datan.
Postad 12 juli 2008 - 07:40
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1 423 inlägg
Har också lött lonworkskablar med neutrikkontakter. Jag måste säga att det har givit ett fantastiskt resultat. Hade innan en tara labs kabel mellan cd och förstärkare för 1500kr och en för 500 mellan dvd och förstärkare (kör analog 2-kanal som bio ljud, har ingen hemmabioförstärkare/reciever). Ljudet är så otroligt mycket mer öppet än med nämnda kablar. Det är som Chris nämner i någon annan tråd man hör varenda smack och klick musiken. Rekommenderas starkt!
Postad 12 juli 2008 - 10:02
Unregistered32415
-
Unregistered32415
-
Amatör
-
-
74 inlägg
-
Redigerat av Unregistered32415, 19 augusti 2018 - 14:37.
Postad 12 juli 2008 - 13:39
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Men Professor_Kalkyl gjorde ju en med bara ett ledarpar! Eller? Har jag fått allt om bakfoten?
Nej, jag använde bara 7703NH, dvs den med ett enkelt ledarpar.
Postad 12 juli 2008 - 20:31
Unregistered32415
-
Unregistered32415
-
Amatör
-
-
74 inlägg
-
Postad 12 juli 2008 - 22:04
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Professor_Kalkyl: Ja, precis! Har jag tänkt fel på bilden? Var det så du gjorde?
Nej, jag tror jag tog jorden på den högra RCAn ^o)
Postad 13 juli 2008 - 10:20
Unregistered32415
-
Unregistered32415
-
Amatör
-
-
74 inlägg
-
Postad 13 juli 2008 - 10:29
Gramer
-
Gramer
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej!
Kan man göra en kabel av RG62 Koaxialkabel och Neutrik Phonoplug för att använda som subkabel?
Edit: såg att man kunde göra det nu, kan någon bekräfta om det stämmer?
Vilken av LonWorks® kablarna ska man använda för att göra kablar att koppla mellan Cd och förstärkare? Skärmad eller osärmad? Ett eller två par?
Redigerat av Gramer, 13 juli 2008 - 10:51.
Postad 13 juli 2008 - 12:20
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Gramer; 7703NH räcker, för att ha mellan CD -> Förstärkare.
Postad 13 juli 2008 - 18:08
Gramer
-
Gramer
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Gramer; 7703NH räcker, för att ha mellan CD -> Förstärkare.
Tack för svaret, blir till att beställa lite grejer nu
Postad 30 juli 2008 - 07:47
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
Lite frågor angående LonWorks-kabeln. Vad tror ni det är som gör att den "låter" så bra? Är det själva ledaren (uppbyggnad,materialval etc), eller är det skärmen?
Tänkte så här, om det är själva ledaren så skulle man ju kunna köpa en bit fyrledare, slakta den och fläta ledarna "ala Svalander". Sen sätter man tillbaka tråden som ligger med. Alufolie kan man ju klä på själv. Om man vill kan man ju linda tråden runt flätan (jo den blir lite kort men kabeln i sig är så billig så man slaktar lite längre kabel än man hade tänkt använda). Det lär ju inte bli någon spolverkan då den bara är jordad i ena änden?
Är det någon som använt lite dyrare kontakter för att se om resultatet blir bättre ändå med LonWorks kabel?
Vi håller på att bygga om hemma så jag kommer tusan inte åt hobbyrummet, därför lite test själv och mycket frågor till er.
Redigerat av wader, 30 juli 2008 - 07:48.
Postad 30 juli 2008 - 10:23
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
wader det är den låga kapacitansen.
Postad 30 juli 2008 - 13:08
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
wader det är den låga kapacitansen.
Jo det förstår jag, 46pF är inte dåligt men vad är det som gör kapacitansen så liten? Är det kabeln som helhet eller någon egenskap i de delar som kabeln består av ?
Postad 30 juli 2008 - 14:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
en kombination av alla delar och material i kabeln är det som resulterar i den låga kapacitansen, inte bara en enskild del eller material.
Postad 30 juli 2008 - 18:32
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
en kombination av alla delar och material i kabeln är det som resulterar i den låga kapacitansen, inte bara en enskild del eller material.
Hmm, ok. Vilken skulle vara grunden till att skärmen bidrar till lägre kapacitans i så fall? Nåja det kommer hem ett gäng meter LonWorks kabel och lite kontakter från furutech så ska jag bygga lite kabel så får vi se. Ska bli intressant detta.
Postad 30 juli 2008 - 21:41
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Det är nog flera faktorer som påverkar, t.ex. arean på ledarna och dielektrikum med liten minneseffekt.
Sedan förstår jag inte kommentaren om "bättre" kontakter. Neutriks grundmodell är riktigt, riktigt bra. Viss finns det dyrare kontakter men jag har ännu inte hittat någon vanlig kontakt som ger renare ljud.
Postad 30 juli 2008 - 21:59
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Chris Lymme, när du skriver "dielektrum med liten minneseffekt" blir jag ungefär så här; ???, du har inte lust att utveckla lite?
Redigerat av Professor_Kalkyl, 30 juli 2008 - 21:59.
Postad 30 juli 2008 - 22:51
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Problemet med exempelvis PVC är att materialet har ett elektriskt minne som lagrar en del av signalen och skickar tillbaka den till ledaren med lite fördröjning i tiden - distorsion. Ju mindre minneseffekt, desto renare signal och ljud.
Redigerat av Unregistered1197, 30 juli 2008 - 22:52.
Postad 31 juli 2008 - 07:32
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
Hmm, det skulle alltså bero på att PVC materiealet i sig fungerar som en kondensator. Undrar då vad det är som "triggar" kondensatorn. Kan det var så att när den blir mättad så skickas elektriciteten ut? Om det är så borde detta lätt kunna lösa via en skärm som ligger an mot PVC'n i och jordad i andra änden. Då är det ju även mätbart! Man får ju en jordpotential.
Med bättre kontakt menar jag en kontakt som rent överföringsmässigt är mycket mycket bra men svårhanterlig vad det gäller t.e.x lödning eller svår att montera. Detta kan ju vara en anledning så god som någon för att unvika den.
Postad 31 juli 2008 - 08:44
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
Finns ju även en annan Beldenkabel med något lägre kapacitans men med en smula högre impedans 120 ohm mot 100 ohm. Någon som provat den?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|