Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8.612902 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 9.208332 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 9.181818 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 9.222222 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 05 August 2008 - 10:43

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Tycker det låter bra konstigt att en svensk 901:a skulle kosta lika mycket som en pris-reducerad (och sämre) 900:a, givet att de inte plockar bort det snabba primära SSD:n på den svenska 901:an också. Den prissättningen finns inte i resten av världen.

Dessutom låter det suspekt när källan säger att de inte kommer ta in XP-versionen då den skulle kosta med än Linux-versionen, ty det gör den inte i UK eller resten av världen.

Ergo, jag ger inte mycket för den där källan på MediaMarkt, iaf inte med den prissättningen.

Jag är också helt klart skeptisk. Men stämmer det så är den ju oemotståndlig. Hoppas den kommer innan man drar på semester bara, drygt 4 veckor dit.

Postad 05 August 2008 - 13:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Dolt ytterligare inlägg, inga annonser i trådarna tack.

Postad 05 August 2008 - 14:33

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Ni som inte orkar vänta kan jag rekomendera att beställa den från Hong Kong.. Fick den på 4 dagar.

hur gör man då då?
har du länk/info hur man gör/ osv..
kan man få med nordiskt tangentbord?
priser?

Postad 05 August 2008 - 15:41

denho
  • denho
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
jag har satt i en samsung hs082hb 80 gb, för den som undrade. eftersom den sitter i macbook air fixade jag den som reservdel till nämnda burk via en macbutik i stan (sthm)

har ett till tips:
köp en sonyericsson mbr-100! stereo audio funkar smidigt på 901an, dvs no more hassle med kablar till stereon..hur smidigt som helst å leka med spotify i soffan etc...

nu måste jag styra gps/turbo3g(7,2) och eventuellt touch...nån som vet en bra rodukt som passar bra, gärna solderless..

Postad 05 August 2008 - 19:54

donfalcon
  • donfalcon
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Fick min 901 m. Linux idag, den är sjukt nice! Har dock lite svårt att skriva på den eftersom tangentbordet är så s*tans litet. Nåt man får vänja sig vid antar jag, tänkte ju inte skriva uppsats på den direkt.

Köpte den på Clove.co.uk. Beställde den på söndag natt och hade den i handen på tisdag kl 10:20! Visst, frakten var ganska dyr men jag var otålig. 10/10 till Clove för snabb leverans, smidig och tydlig sida samt betalning i efterskott (med Mastercard)! Dessutom slapp jag jobbiga kontroller som att skicka kopia på kreditkortsräkning, ID osv.

Ang. rykten om 901:an i Sverige om 2 veckor för 3000kr är jag väldigt skeptisk, då blir den 600-800kr billigare än i England...

Postad 05 August 2008 - 20:02

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

• 713 inlägg
  • 0
Här kommer en länk till en video som visar hur man installerar touchskärm på eeepc 901
Eeepc 901 touch

Är det någon som vet om man kan installerar ett GSM/3G/4G-kort ?
Det hade varit flott att kunna surfa via 3/4G utan att behöva koppla upp sig via mobilen eller annan dongel...

//P

Postad 05 August 2008 - 22:45

swe_seifer
  • swe_seifer
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Finns ej med Nordiskt bord från hong kong... jag har nu lagt upp min annons på marknaden, va lite knöligt å lägga upp där bara men hoppas den hamnat rätt nu :)

Postad 06 August 2008 - 11:57

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Var förbi montern i centralstation idag. 4000:- och någon gång i September sade han gällde för 901. De rykten om 2999:- kan man nog glömma ;)

Han sade dock att de höll på koll på konkurrenterna, och att de ev. kan sänka priset beroende på det.

Postad 06 August 2008 - 21:20

HK-Henke
  • HK-Henke
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på advanced mode och den vanliga.... Är det skillnad på skrivbordet etc....
Om man slår igång advanced, går det att gå tillbaka igen då....
Har en 900 16g.

Mvh: Henke

Postad 06 August 2008 - 21:41

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag är lite sugen på en sådan här dator.
Det verkar som om dem flesta byter till XP istället för linux, varför?? funkar inte linux som den skall??

Är det någon som vet om det finns någon gps program som te.x tomtom och om det går att köra det på en Eee pc 901???

Mvh
/P

Postad 06 August 2008 - 23:36

trollpaw
  • trollpaw
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Fick min 901 m. Linux idag, den är sjukt nice! Har dock lite svårt att skriva på den eftersom tangentbordet är så s*tans litet. Nåt man får vänja sig vid antar jag, tänkte ju inte skriva uppsats på den direkt.

Köpte den på Clove.co.uk. Beställde den på söndag natt och hade den i handen på tisdag kl 10:20! Visst, frakten var ganska dyr men jag var otålig. 10/10 till Clove för snabb leverans, smidig och tydlig sida samt betalning i efterskott (med Mastercard)! Dessutom slapp jag jobbiga kontroller som att skicka kopia på kreditkortsräkning, ID osv.

Ang. rykten om 901:an i Sverige om 2 veckor för 3000kr är jag väldigt skeptisk, då blir den 600-800kr billigare än i England...

Tog du standardfrakt eller frakt via DHL?

Postad 06 August 2008 - 23:45

swe_seifer
  • swe_seifer
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ändrat priset neråt nu på mina 901:or med svenskt tangentbord å laddare :P

Postad 07 August 2008 - 12:30

Unregistered3bf3e665
  • Unregistered3bf3e665
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

hur gör man då då?
har du länk/info hur man gör/ osv..
kan man få med nordiskt tangentbord?
priser?

Gå in på Ebay sök på en EEE 901.. kolla efter en säljare som ligger i Hong Kong beställ :P
Nope engelskt tangentbord.
Runt 4500:- inkl frakt.

Postad 07 August 2008 - 12:35

Unregistered3bf3e665
  • Unregistered3bf3e665
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på advanced mode och den vanliga.... Är det skillnad på skrivbordet etc....
Om man slår igång advanced, går det att gå tillbaka igen då....
Har en 900 16g.

Mvh: Henke

Easy mode är som det låter en enklare meny med alla program. Advanced deskop ger dig full tillgång till en "normal" desktop. (Ungefär som t.ex windows ser ut, med Start knapp/meny längst ner och iconer på skrivbordet.)

Det går enkelt att växla mellan de båda. I easy mode så trycker du bara på power knappen och väljer Adv. Desktop.
Och i Adv. Desktop så trycker du på Launch (start) knappen och väljer Easy mode.
EEE:n kommer ihåg va du körde sist o startar i det läget nästa ggn du startar den.

Postad 07 August 2008 - 12:40

Unregistered3bf3e665
  • Unregistered3bf3e665
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Hejsan

Jag är lite sugen på en sådan här dator.
Det verkar som om dem flesta byter till XP istället för linux, varför?? funkar inte linux som den skall??

Är det någon som vet om det finns någon gps program som te.x tomtom och om det går att köra det på en Eee pc 901???

Mvh
/P

Antagligen för de är van Windows och inte känner för att ge linux en chans. Default linux disten som ligger på EEE:n när den kommer är enkel att använda och kräver ingen med special kunskaper för att använda. Min son som är 9 år och aldrig sett nått annat än Windows hoppade rätt in och körde den utan problem.

GPS program under linux är det värre med.. Samma gäller iofs för windows också. Går med lite bök att köra ett garmin program under windows. Klarar man sig utan rutt plannering så kan man ladda hem Kartex från Lantmäteriet och köra i Windows. Kartorna får du dock köpa eller fixa på annat håll ;)

Redigerat av Unregistered3bf3e665, 07 August 2008 - 13:16.

Postad 07 August 2008 - 13:00

RealPjotr
  • RealPjotr
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

dual-core skall det vara ;)

Njae, lite om bakfoten är detta ändå!

Atom är en single core CPU som har Hyper-Threading, precis som gamla Pentium 4. I operativsystemet ser det ut som två processorer, men det är inte "äkta" dual core, dvs två processorer, bara en med Hyper-Threading.

Postad 07 August 2008 - 16:37

denho
  • denho
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
hd-film, h264 i 720p, har varit struligt på 901an men jag har äntligen fått det att funka. cccp funkar men det laggar, främst för att den inte kan tråda processen, en bättre decoder är därför coreavc som kostar en struntsumma men väl värd sina pengar då den kan nyttja trådarna mycket bättre och därför har jag inga som helst problem nu med 720p mkv-filer. dom flesta youtube hd-klipp är wmv-hd som inte är lika bra, och hur vanligt är det formatet btw.

http://www.coreavc.com/

ps. kör fortfarande media player classic, helt överlägset. Dessutom funkar faktiskt att köra ut filmen i 1920x1080 på tvn via VGAn... 1080p är dock bara å glömma ;)

Postad 07 August 2008 - 16:48

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Njae, lite om bakfoten är detta ändå!

Atom är en single core CPU som har Hyper-Threading, precis som gamla Pentium 4. I operativsystemet ser det ut som två processorer, men det är inte "äkta" dual core, dvs två processorer, bara en med Hyper-Threading.

Fast HT har den (de Eee med Atom) ju redan, och dave333 säger ju att det är något nytt som skall komma...

Postad 07 August 2008 - 17:04

muchcup
  • muchcup
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Vad tror ni om att köpa en EEE PC 1000 via Ebay? http://cgi.ebay.com/...ShippingPayment

Är det något som kan fungera smärtfritt? Vad finns det för nackdelar? 4100kr inkl frakt till sverige. Kan det bli så billigt? Hur fungerar det egentligen att handla via ebay, det verkar ju vara en säker säljare eller?

Hur är det med garanti osv? Är det asus som står för den oavsett vart den är såld?

*edit* såg "1 Year Manufacturer Warranty, valid in the U.S."

Då är det kört med garantin va?

Redigerat av muchcup, 07 August 2008 - 17:09.

Postad 07 August 2008 - 21:20

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Antagligen för de är van Windows och inte känner för att ge linux en chans. Default linux disten som ligger på EEE:n när den kommer är enkel att använda och kräver ingen med special kunskaper för att använda. Min son som är 9 år och aldrig sett nått annat än Windows hoppade rätt in och körde den utan problem.

GPS program under linux är det värre med.. Samma gäller iofs för windows också. Går med lite bök att köra ett garmin program under windows. Klarar man sig utan rutt plannering så kan man ladda hem Kartex från Lantmäteriet och köra i Windows. Kartorna får du dock köpa eller fixa på annat håll ;)

Du skall ha stort tack för svaret.
Blir väl till och byta hd och köra xp, finns en del gps program där som route 66 och nåt annat.
Då blir det bara till och vänta och se när 901:an dyker upp :-)

Mvh
/P

Postad 07 August 2008 - 21:21

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Det finns iofs flera stycken att köra under Windows, MS Autoroute, Alturion mfl, det överlägset finaste rent utseendemässigt verkar dock vara PC Navigator från MapFactor

Här kan du läsa lite om det, http://www.umpcportal.com/2007/10/975/ och det finns att köpa på Expansys tex

Här står det lite mer och även ett tips på GPS program för Linux...
http://forum.eeeuser...ic.php?id=36708

Lycka till och kommentera gärna om du testar någon variant. Jag ska försöka hitta ett program som jag kan köra med min GPS-klocka, Globasat 615, den kör inte "rätt" protokoll för nåt GPS program som jag hittat, tips? blir nog en "puck" att ha till min Eee 1000 som beställs så snart Paypal-kontot är verifierat, imorgon kanske...

Muchup: Jag går i samma funderingar vad gäller garantin, men jag tror faktiskt att man tjänar på att köpa från ebay även om man skulle få stå för "garantifrakt" en vända eller två, så jag slår nog till.

//Daniel

Redigerat av Unregisteredf89c404c, 07 August 2008 - 21:25.

Postad 08 August 2008 - 04:48

muchcup
  • muchcup
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Muchup: Jag går i samma funderingar vad gäller garantin, men jag tror faktiskt att man tjänar på att köpa från ebay även om man skulle få stå för "garantifrakt" en vända eller två, så jag slår nog till.

//Daniel

Som jag har förstått det lär inte EEE PC 1000 komma till sverige förens i slutet av året va? Känns inte som att jag orkar vänta så länge. En annan sak som jag tycker vore skönt att ha är ju svenskt tangentbord, men om jag har förstått det rätt så släpper asus lösa tangentbordspaneler som man sedan kan byta till? I så fall kan man ju köpa en sån om något halvår för att få svenskt tgb? 4100 kr är ju väldigt billigt i mina ögon, lär väl knappas vara så lågt när den säljs i sverige?

Postad 08 August 2008 - 09:07

Unregistered3bf3e665
  • Unregistered3bf3e665
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Det finns iofs flera stycken att köra under Windows, MS Autoroute, Alturion mfl, det överlägset finaste rent utseendemässigt verkar dock vara PC Navigator från MapFactor
//Daniel

Tack för det tippset :P

Postad 08 August 2008 - 09:18

TureTeknolog
  • TureTeknolog
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Du skall ha stort tack för svaret.
Blir väl till och byta hd och köra xp, finns en del gps program där som route 66 och nåt annat.
Då blir det bara till och vänta och se när 901:an dyker upp :-)

Mvh
/P

Postad bild
Finns ju Wine :P
Fast om man vill vara riktigt pervers installerar man OS X på den:
http://www.macnn.com...on.asus.eee.pc/
901:an verkar ju ha specarna rätt för det också
http://en.wikipedia....#Specifications

Postad 08 August 2008 - 11:32

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Postad bild
Finns ju Wine :P
Fast om man vill vara riktigt pervers installerar man OS X på den:
http://www.macnn.com...on.asus.eee.pc/
901:an verkar ju ha specarna rätt för det också
http://en.wikipedia....#Specifications

Wine? vad är det för nåt?

/P

Postad 08 August 2008 - 11:47

Unregisteredc03a01a3
  • Unregisteredc03a01a3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Riktigt besserwisserinlägg:
http://en.wikipedia....Wine_(software)

Något trevligare:
Wine är mjukvara för att köra Windowsprogram på bl a Mac och Unix.

Redigerat av snowlord, 08 August 2008 - 11:48.

Postad 08 August 2008 - 14:58

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Riktigt besserwisserinlägg:
http://en.wikipedia....Wine_(software)

Något trevligare:
Wine är mjukvara för att köra Windowsprogram på bl a Mac och Unix.

Jag tackar och bugar för förklaringen :-)

/P

Postad 08 August 2008 - 18:00

black_ice
  • black_ice
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
går det att sätta i en zif hd i 900:an? som det går på 901..?

Postad 08 August 2008 - 19:51

donfalcon
  • donfalcon
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Tog du standardfrakt eller frakt via DHL?

DHL, vågade inte riskera bli utan den inför semestern.

Postad 08 August 2008 - 21:41

donfalcon
  • donfalcon
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Nån som vet hur man får x.264 (720p)-filmer att flyta på Linuxvarianten av 901:an? Installerade nån codec men det gick inte alls bra med smplayer. Installerade VLC men det var inte heller bra, det gick helt långsamt. Någon som fått det att flyta? Uppenbarligen räcker ju processorkraften till eftersom många fått det att funka på Windows.

Postad 08 August 2008 - 22:28

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

går det att sätta i en zif hd i 900:an? som det går på 901..?

Vet inte med säkerhet, men jag har inte sett någon ZIF-kontakt på moderkortet på några 900-bilder iaf. Nya 901:or saknar ju kontakten också.

Dock så skall det väl komma en 900:a med hårdisk via en mPCIe->ZIF-adapter som man monterar där den sekundära SSD:n sitter. Givet att det finns plats för en 1.8" hårddisk i 900:an så kan man kanske eftermontera det på en vanlig 900:a också.

Postad 09 August 2008 - 00:06

Commander
  • Commander
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Köpte precis en 901:a av en snubbe på Blocket med svenskt tangentbord å laddare, klockrent =)

Tänkte oxå köpa utomlands först men å riskera tullavgifter å moms lockar ju inte direkt, blir ju lika dyrt som att köpa här

Kan rekommendera ett sök på Blocket, asus 901... eftersom han hade fler på lager efter mig, han skickade maskinen samma dag å jag fick den dan efter =) hur nöjd som helst å så go maskinen är, man blir lätt kär å nu sitter man jämt med den... otroligt smidig !!! lyckat av Asus helt klart

/Rickard

Postad 09 August 2008 - 01:05

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Köper du från ett land inom EU, som till exempel England, så betalar du inga tullavgifter och momsen dras av säljaren som vanligt. Säljaren lägger antingen sin lokala moms-sats, eller Svensk moms-sats, beroende på hur mycket de säljer till sverige. I vilket fall som helst är det inget du behöver tänka på, det är säljarens ansvar.

Som en produkt från England kostar till exempel £350 inklusive (lokal) moms och frakt till Sverige, så betalar du £350, inte ett öre mer.

Min 901:a var lite defekt när jag fick den. Det är förstås jobbigt att behöva skicka tillbaka den till England för utbyte då, men hellre det än att försöka få en privatperson från Blocket att stå för någon form av "garanti" när saker är trasigt.

Redigerat av lunkwill, 09 August 2008 - 01:08.

Postad 09 August 2008 - 10:15

donfalcon
  • donfalcon
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Släpps i Sverige 15 augusti, 3600kr?

http://www.multitron... PC 901 - LINUX

Postad 09 August 2008 - 11:16

Bisse123
  • Bisse123
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Köpte precis en 901:a av en snubbe på Blocket med svenskt tangentbord å laddare, klockrent =)

Tänkte oxå köpa utomlands först men å riskera tullavgifter å moms lockar ju inte direkt, blir ju lika dyrt som att köpa här

Kan rekommendera ett sök på Blocket, asus 901... eftersom han hade fler på lager efter mig, han skickade maskinen samma dag å jag fick den dan efter =) hur nöjd som helst å så go maskinen är, man blir lätt kär å nu sitter man jämt med den... otroligt smidig !!! lyckat av Asus helt klart

/Rickard

Var det snubben högre upp i tråden som sålde den, har tittat på den men den är lite dyr (5500kr)? Förvisso fick du säkert en med den omtalade ZIF-kontakten. Tror jag väntar ett par veckor tills de säljs över disk eller annars kan jag tänka mig att köpa en på Blocket för 4000 kr om jag får en med ZIF-kontakt. Bra att Du e nöjd!

Postad 10 August 2008 - 00:22

Rayman
  • Rayman
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
de som kommer till sverige nu kommer inte levereras med zif kontakt? någon som har en aning om varför asus vart korkade nog o göra så? finns det ngn alternativ lösning isf? kan man inte koppla in en hårddisk till den kontakten som sdd disken sitter i, eller sitter dess kontrollerkort där innanför? jag har sett 64gb Eee pc sdd diskar på ebay fast de e ju dyrare än datorn i sig (ca 600 dollar).

Postad 10 August 2008 - 09:18

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Ingen vet om de kommer levereras med eller utan ZIF-kontant då ingen har sett någon än. Men det känns väldigt osannolikt.

Varför de gjort så är väl tämligen logiskt ur deras synvinkel. De har aldrig anonserat eller sagt att kontakten finns, ännu mindre att den kommer fortsätta finnas. Säg att kontakten kostar 1kr för Asus och de säljer 1 miljon 901:or över en viss tidspersiod, då har man helt plötsligt tjänat 1 miljon kronor extra genom att inte ha med kontakten. Det är inte konstigare än många dumpuckade besparningar som görs i bilindustrin eller ungefär alla andra massproduktionsindustrier. Den enda skillnaden i det här fallet är att Svensson inte kommer ha en enda nackdel av att kontakten saknas.

Du kan inte koppla in en hårddisk på mPCIe-kontakten, men JKK (från jkkmobile) har mer eller mindre sagt att han (eller någon annan) kommer släppa en mPCIe<->ZIF-adapter för 901:an. Som jag skrev tidigare så kommer Asus troligtvis använda en liknande på hårddisk-modellen av 900:an.

Det har talats om att 32 och 64GB stora SSD:er för mPCIe till Eee från Toshiba som precis dykt upp till faktiskt riktigt rimliga priser, $120 för 32GB och $210 för 64GB tror jag. Den specade presstandan är dessutom helt OK trots att det är MLC-moduler, 41MB läs, 20MB skriv. Vi får se om det stämmer i verkligheten när de väl dyker upp. Du kan läsa mer om dem här: http://forum.eeeuser...ic.php?id=39190

Sedan har vi SSD:erna från Buffalo, men ingen har fått någon sådan levererad än att testa heller. De SSD:er du sett på eBay för $600 är nog snabba SSD:er för vanliga bärbara, och de använder typiskt SATA-interface, vilket inte funkar i 901:an. Eller så använder de PATA-interface, men det gör dig ju inte gladare om du ändå inte har en ZIF-kontakt...

Postad 10 August 2008 - 11:44

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

Släpps i Sverige 15 augusti, 3600kr?

Nice! Hoppas dom inte ändrar priset alltför mycket tills dess då..

Postad 10 August 2008 - 12:38

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
har väl snarare varit snack om att den ska få samma pris som 900, iallafall vad jag läst om releasen i sverige

Postad 10 August 2008 - 13:36

donfalcon
  • donfalcon
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Det känns konstigt att den skulle hamna på 3600kr i Sverige när den kostar £300 = 3600kr (som billigast) i England, och då är deras moms 17,5%.

Postad 10 August 2008 - 14:06

Unregisteredc0be16a0
  • Unregisteredc0be16a0
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Att den ska kosta samma som 900 är väl bara ett rykte som en säljare på Mediamarkt har fantiserat ihop.
Man kan nog lätt utgå att priset kommer att hamna på ung samma (troligtvis högre) än UK.
Priset där förväntas nog gå ner en smula därav har de nog gissat ihop ett pris.
Eller så får vi en snik 901 a'la 900.. jippie.. B)

Redigerat av Unregisteredc0be16a0, 10 August 2008 - 14:07.

Postad 10 August 2008 - 14:53

Carrocs
  • Carrocs
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag mailade till Onoff och frågade i förra veckan, och de sade att de skulle få in 901 i slutet av september, och med pris från 2990 och uppåt, då de kommer ha olika varianter av den.

Postad 10 August 2008 - 17:23

Unregistered847b0a9f
  • Unregistered847b0a9f
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

jag såg att det stod 15 augusti men nu har de tagit bort produkten på multitronics hemsida

här finns länk till prisjakt där jag hittade de

https://www.prisjakt...kt.php?p=314829

3600 kr säger de.

Postad 10 August 2008 - 19:30

anru
  • anru
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag la en beställning på en 901 hos Multitronic för 3.600:- idag kl 14. Ska bli spännade att se om de kan leverera.
Fick en bekräftelse per e-post men utan leveransdatum.
EEE PC 901 - LINUX ASUS EEE PC 901 8.9"/1G/20GB/LINUX 1 3600.00 kr

Postad 10 August 2008 - 20:45

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
När jag trycker på Multitronics-länken till datorn, så står det bara "okänd produkt". Varför?
Och varför finns det bara en återförsäljare?

Redigerat av Unregistered9c595cc7, 10 August 2008 - 20:45.

Postad 10 August 2008 - 21:23

Unregisteredc0be16a0
  • Unregisteredc0be16a0
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Konn:
Därför att den inte är släppt i sverige...
Det lär säkerligen dröja MINST en månad innan den finns här

Postad 10 August 2008 - 21:30

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Konn:
Därför att den inte är släppt i sverige...
Det lär säkerligen dröja MINST en månad innan den finns här

Okej!

Postad 10 August 2008 - 21:44

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Som jag har förstått det lär inte EEE PC 1000 komma till sverige förens i slutet av året va? Känns inte som att jag orkar vänta så länge. En annan sak som jag tycker vore skönt att ha är ju svenskt tangentbord, men om jag har förstått det rätt så släpper asus lösa tangentbordspaneler som man sedan kan byta till? I så fall kan man ju köpa en sån om något halvår för att få svenskt tgb? 4100 kr är ju väldigt billigt i mina ögon, lär väl knappas vara så lågt när den säljs i sverige?

Tjena igen.
Jag kan berätta att jag beställde en 1000H från ebay i fredagskväll, jag hittade en som sålde för $549+$54 frakt, dvs c:a 3750:-, slipper man tull+moms känns det som ett jäkla kap annars är det ganska OK ändå.

Jag kikade runt på Asus amerikanska hemsida och fick bekräftat att det är världsgaranti på deras laptops så det borde betyda att man kan använda sig av deras ordinarie pick-up service som de har på svenskköpta datorer, jag har en Asus sen tidigare som varit in en sväng och det tyckte jag funkade fin fint, det tog iofs 2 veckor, men det finns betydligt värre.

Det är ingen som köpt en utomlands och skickat in till Asus?

//Daniel

Postad 10 August 2008 - 22:38

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Min cyniska sida säger mig att du inte skall inte räkna med att det funkar så enkelt med "världsgarantin". Ofta är världsgaranti definierad som den världsdel där produkten är köpt, iaf när det gäller digitalkameror. Köper du en systemkamera i USA med "världsgaranti" har du typiskt ingen garanti alls i Europa.

Sedan säger ju inget heller att världsgaranti har samma vilkor som Asus garantier på svensk-sålda laptops.

Postad 11 August 2008 - 00:21

RealPjotr
  • RealPjotr
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Sedan säger ju inget heller att världsgaranti har samma vilkor som Asus garantier på svensk-sålda laptops.

Framför allt är den ju inte köpt i Sverige och då faller den ju aldrig under våra svenska konsumentköplagar och dess krav på garantier.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.